Terug Gemeenteraad

do 18/11/2021 - 20:30 Raadzaal

Openbare zitting

  • Op 23 november 2018 leverde Audit Vlaanderen een auditrapport op over de organisatie-audit bij gemeente en OCMW As. Dit rapport bevat een aantal aanbevelingen, waarvoor het management een streefdatum, een verantwoordelijke en een actieplan heeft bepaald. 

    De aanbevelingen zijn de belangrijkste verbeterpunten uit een audit. De implementatie ervan en de rapportering hierover aan het politieke niveau, is de verantwoordelijkheid van het management.  In bijlage het rapport met de conclusies over de opvolging van de aanbevelingen voor lokaal bestuur As. Bijkomend werd de maturiteit van organisatiebeheersing ingeschat.

    Overeenkomstig artikel 221 van het decreet lokaal bestuur vragen we de voorzitter van de raad om dit rapport aan de leden van de gemeente- en OCMW-raad te bezorgen.  

  • De fracties sp.a heeft voor dienstjaar 2020 recht op een fractievergoeding van 314,97 euro (16 zittingen x (113,07*1,741) * 10%)

    Het bedrag op het gedetailleerde verslag van de sp.a-fractie voor het dienstjaar 2020 d.d. 1 juli 2021 is:

    • sp.a: 325 euro        
  • De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van As hebben op 24 juni 2021 de jaarrekening 2020 vastgesteld met de volgende saldi:

    • budgettair resultaat boekjaar: 1.498.059 EUR
    • gecumuleerd budgettair resultaat boekjaar: 7.286.131 EUR
    • beschikbaar budgettair resultaat: 6.751.842 EUR
    • balanstotaal: 51.525.126 EUR
    • overschot van het boekjaar: 987.618 EUR

    De jaarrekening werd gepubliceerd op de webtoepassing van de gemeente. Het gemeentebestuur bracht de toezichthoudende overheid op de hoogte van deze publicatie op 29 juni 2021 en bezorgde de digitale rapportering op 29 juni 2021.

    Uit het onderzoek van de jaarrekening blijkt niet dat ze onjuist of onvolledig is of dat ze geen waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand. De jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van As werd goedgekeurd.

  • Ieder jaar worden toelagen toegekend aan bepaalde verenigingen met een sociale inslag. Deze verenigingen zijn actief binnen onze gemeente maar vallen onder een provinciale, gewestelijke of vlaamse koepel. 

  • Het Vlaams Parlement keurde op 14 juli 2020 het decreet over tijdelijke noodmaatregelen voor het individueel bezoldigd personenvervoer naar aanleiding van de coronacrisis goed.

  • De gemeenteraad keurde op 15 december 2005 het convenant “korte afwezigheden basisonderwijs” goed voor de gemeentelijke basisschool AS en bij gemeenteraadsbeslissing werden er aanpassing op 14 oktober 2006 goedgekeurd. Hierna dienen jaarlijks de verlenging voor de komende schooljaren te gebeuren. 

    Dit convenant dient verlengd te worden voor het schooljaar 2021-2022.

    De leden van het OCSG verklaarden zich akkoord met de verlenging van het convenant voor de vervangingen van korte afwezigheden in het basisonderwijs tijdens het schooljaar 2021-2022 akkoord waarvan protocol werd opgesteld op 25 augustus 2021.

  • Het nieuwe professionaliseringsbeleid van de gemeentelijke basisschool As moet goedgekeurd worden.

  • Het nieuwe professionaliseringsplan van de gemeentelijke basisschool As moet goedgekeurd worden.

  • De nieuwe afspraken betreffende functiebeschrijving en evaluatie van de gemeentelijke basisschool As moet goedgekeurd worden.

  • In het meerjarenplan werd voorzien dat er tegen 2021 een vrijetijdsbalie wordt ingericht in het nieuwe bibliotheekgebouw. Het opzet was om te komen tot een professionele dienst- en vergunningsverlening.

    Het voorstel vanuit de diensten was dan ook om het oude feestloket om te vormen enerzijds een fysieke vrijetijdsbalie, geïntegreerd in de nieuwe bib waar inwoners met vragen over vrijetijdsactiviteiten terecht kunnen en tickets kunnen bestellen en anderzijds een digitaal evenementenloket als verzamelpunt van alle nuttige informatie over het veilig en goed organiseren van een activiteit en/of evenement en een evenementenkalender via de nieuwe website van de gemeente. 

    Bij de uitwerking van het evenementenloket werd ook voorgesteld om de diverse reglementen inzake zaalverhuur opnieuw te bekijken om te komen tot een meer uniforme regeling van gebruik/huur van gemeentelijke locaties. Bovendien werd een complexiteit aan verschillende huurtarieven vastgesteld, een vereenvoudiging kwam aangewezen voor (o.m. met oog op digitalisering van het zaalverhuur via ticketgang). 

    Er werd een algemeen huurreglement uitgewerkt voor de zalen die verhuurd worden door de jeugddienst en de cultuurdienst. 

    Gezien de specifieke aard van het verhuur van sportzalen, werd hiervoor een aparte regeling behouden. 

    Er werd daarnaast ook een voorstel uitgewerkt voor een aanzienlijke vereenvoudiging van de huurtarieven.

    Deze voorstellen werden eerst besproken met de adviesraden en worden nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. 

    We willen vragen om de nieuwe tarieven te laten ingaan vanaf 1 februari 2022 (voor verhuur van jeugd- en cultuurzalen) en voor de sportaccommodatie met ingang van het nieuwe seizoen.  

  • Op basis van het MB van 14.04.2021 wordt aan enkele Huizen van het Kind een eenmalige projectsubsidie toegekend voor het bieden van outreachende ondersteuning ter versterking van het mentaal welzijn van kinderen en jongeren. Zie bijlage voor dit ministerieel besluit.

    De outreachende ondersteuning moet lokaal worden ingebed in het bestaande aanbod, dicht bij de leefwereld van de gezinnen, het bestaand aanbod moet worden versterkt.

    Het aanbieden van ondersteunende activiteiten moet gecombineerd worden met het aanbieden van of toeleiden naar zinvolle vrijetijdsactiviteiten die inzetten op weerbaarheid, ontspanning, rust en welbevinden. 

    Binnen het werkingsgebied van vzw PAS met de Huizen van het Kind Genk, As en Zutendaal ontvangt elk Huis van het Kind een bedrag van 11.111,11 euro. 

    Er werd een projectvoorstel uitgewerkt door de huizen van het kind Zutendaal, Genk en As.

    Binnen dit kader wensen we vanuit gemeente As en Zutendaal een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan met RIMO Limburg.

    Deze overeenkomst wordt thans ter goedkeuring voorgelegd van de gemeenteraad.  

  • Het BVR van 8 februari 2019 tot versterking van de SVK-werking, artikel 10 bepaalt dat de gemeente een lokale woontoets moet uitvoeren over de door de SVK geleverde behoeftepeiling om bijkomende woningen in te huren.

  • De Watergroep vraagt op de volgende vergadering (14 of 15 december) van het aandeelhoudersbestuur drinkwater het advies van gemeente As omtrent de statuten en het intern reglement van de gezamenlijke dochteronderneming die ze willen oprichten met FARYS/TMVW.

    Ze verwijzen daarbij naar het document dat gepresenteerd werd op de aandeelhoudersvergaderingen drinkwater waarin de studie naar de samenwerkingsopportuniteiten en de conclusies (PDF) hebben toegelicht (presentatie in bijlage).

  • De Gemeenteraad keurt de statuten van Projectvereniging ECRU goed.

  • Aangezien 4 feestdagen in 2022 (1 januari, 2 januari, 1 mei, en 25 december) in het weekend vallen en derhalve dienen gecompenseerd te worden en er 3mogelijke brugdagen zijn, wordt voorgesteld om onderstaande 3 dagen vast te stellen als brugdagen:


    DagDatumFeestdag

    1

    vrijdag

    2022-05-27

    Dag na hemelvaart

    2

    vrijdag

    2022-07-22

    Dag na Nationale feestdag

    3

    Maandag

    2022-10-31

    Dag voor Allerheiligen


    Voor deze sluitingsdagen dienen er geen extra dagen verlof ingezet te worden door de personeelsleden.

  • De gewone vergadering van de Algemene vergadering van de IGL op 16 december 2021 om 18 uur met volgende agendapunten:

    1. Financieel rapport over het eerste semester 2021, balans, resultaat en saldo per 30 juni 2021: kennisneming
    2. Begroting 2022: goedkeuring

    Deze vergadering vindt plaats in de refter van ons activiteitencentrum IGL _ Ter Heide, Klotstraat 125 te 3600 Genk. De vergadering zal worden georganiseerd rekening houdend met de dan geldende covid-19-maatregelen.

  • De agenda van de Algemene Vergadering van 15 december 2021 van de opdrachthoudende vereniging Limburg.net moet goedgekeurd te worden.

    De agenda voor de AV van 15 december 2021 bevat volgende agendapunten:

    1. Welkom door de voorzitter
    2. Goedkeuring verslag van de vorige algemene vergadering
    3. Aanduiding secretaris en stemopnemers (art. 38 statuten)
    4. Begroting 2022, te ontwikkelen activiteiten en strategie
      Bijlagen: Begroting 2022 – PowerPoint Begroting 2022
    5. Benoeming leden en plaatsvervangers algemeen comité (art. 29 Statuten):
      a. De heer Franky Geypen, wordt aangesteld als effectief afgevaardigde en Marleen Kauffmann wordt aangesteld als plaatsvervanger om de gemeente Leopoldsburg te vertegenwoordigen in het algemeen comité van Limburg.net. 
    6. Varia
  • Als er geen opmerkingen worden gemaakt over het zittingsverslag van de vorige vergadering, wordt het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd.

  • Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de gemeentesecretaris. In het geval de gemeenteraad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.