Terug Gemeenteraad

do 27/01/2022 - 20:30 Raadzaal

Openbare zitting

  • Aktenemening van het ontslag van gemeente- en OCMW-raadslid Rik Kissembeek.

  • Aktenemening van het ontslag van gemeente- en OCMW-raadslid Erik Notermans.

  • Het gemeenteraadslid dat afstand doet van zijn mandaat, dat van zijn mandaat vervallen wordt verklaard, dat als verhinderd wordt beschouwd, dat ontslag genomen heeft, of dat overleden is, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.

    De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad. 

  • Enkel de verkozen raadsleden en opvolgers van wie de geloofsbrieven werden goedgekeurd kunnen de decretale eed afleggen. De geloofsbrieven werden goedgekeurd.

  • Het gemeenteraadslid dat afstand doet van zijn mandaat, dat van zijn mandaat vervallen wordt verklaard, dat als verhinderd wordt beschouwd, dat ontslag genomen heeft, of dat overleden is, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.

    De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad. 

  • Enkel de verkozen raadsleden en opvolgers van wie de geloofsbrieven werden goedgekeurd kunnen de decretale eed afleggen. De geloofsbrieven werden goedgekeurd.

  • Het gemeenteraadslid dat afstand doet van zijn mandaat, dat van zijn mandaat vervallen wordt verklaard, dat als verhinderd wordt beschouwd, dat ontslag genomen heeft, of dat overleden is, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.

    De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad. 

  • Enkel de verkozen raadsleden en opvolgers van wie de geloofsbrieven werden goedgekeurd kunnen de decretale eed afleggen. De geloofsbrieven werden goedgekeurd.

  • Begroting 2022 werd voorgelegd op de politieraad van 16 december 2021.

    In 2021 was de dotatie voor de gemeente As 764 987 euro. Voor 2022 zal deze stijgen naar 780 287 euro.

  • Gezien de snel stijgende populariteit van hun vereniging wil de voetbalclub As-Niel United bijkomende kleedkamers bouwen op het door hun in erfpacht van de gemeente As genomen terreinen, gelegen te Melkerijstraat z/n te 3665 Niel-bij-As. Om dit te financieren hebben ze aan de gemeente gevraagd om een investeringstoelage en een renteloze lening. Het totale bedrag van de renteloze lening bedraagt  de helft van de voorgedragen facturen met een maximum van  65.000 euro. De VZW zal het bedrag van deze renteloze lening terugbetalen aan de gemeente As in een periode van 30 jaar en dit in maandelijkse schijven van € 180,55 indien het maximale bedrag van € 65.000,00 geleend wordt, te storten voor de 10de van elke maand. Enkel de laatste aflossing, dus deze van december 2051, bedraagt 182,55 euro. De eerste terugbetaling dient uitgevoerd te zijn voor 10 januari 2021, de laatste voor 10 december 2051. 

    De gemeente heeft deze renteloze lening ten bedrage van 65.000,00 euro toegekend op de gemeenteraad van 24 juni 2021.

    Heden blijkt dat de lening niet voldoende is om alle kosten voor de bijkomende kleedkamers te dragen en daarom vraagt As-Niel United om het bedrag van de lening uit te breiden met 35.000,00 euro zodat het totale bedrag van de lening 100.000,00 euro bedraagt. Hier is reeds voldoende budget voor voorzien in het MJP 2020-2025.

    Het totale bedrag van de renteloze lening bedraagt  de helft van de voorgedragen facturen met een maximum van 100.000 euro. De VZW zal het bedrag van deze renteloze lening terugbetalen aan de gemeente As in een periode van 30 jaar en dit in maandelijkse schijven van € 277,78 indien het maximale bedrag van € 100.000,00 geleend wordt, te storten voor de 10de van elke maand. Enkel de laatste aflossing, dus deze van december 2052, bedraagt 269,98 euro. De eerste terugbetaling dient uitgevoerd te zijn voor eind januari 2022, de laatste voor 10 december 2052. 

    De andere voorwaarden van de lening blijven identiek:

    De lening mag slechts 50% van de totale investering bedragen. Indien de renteloze lening lager dan 100.000,00 zal bedragen, zal er op het college van burgemeester en schepenen een nieuwe leningstabel goedgekeurd worden voor dit lager bedrag.

    De uitbetaling van de renteloze lening zal geschieden in schijven volgens de volgende modaliteiten:

    • Bij elke aanvraag tot betaling van een schijf van de renteloze lening moet het formulier in bijlage ingevuld en ondertekend te worden, vergezeld door kopies van de te betalen facturen. 

      Indien er geen factu(u)r(en) voorhanden zijn, mag de aanvraag tot betaling maximaal 20% van het totale leningsbedrag bedragen, zijnde 20.000,00 euro. Deze beperking geldt dus niet indien er facturen ter betaling ingediend kunnen worden.

    • Bij elke volgende aanvraag dient een kopie van de volgende factu(u)r(en) en het
      betaalbewijs aan de leverancier van de factu(u)r(en) die ingediend werden bij de vorige aanvraag of kastickets ter verantwoording van het bedrag dat uitbetaald werd zonder voorhanden zijnde facturen, toegevoegd te worden.
      Indien de bewijsstukken van de vorige aanvraag niet voldoen om deze vorige aanvraag te verantwoorden, wordt het saldo afgehouden van de huidige aanvraag.

    • Het dossier dient telkens ter goedkeuring binnengebracht te worden op het secretariaat of gemaild te worden naar de financiële dienst van de gemeente As

    • De ingediende facturen worden uitbetaald inclusief of exclusief BTW. De VZW verklaart schriftelijk of ze al dan niet BTW-plichtig is. Indien de vereniging BTW-plichtig is, worden de facturenbedragen exclusief BTW in aanmerking genomen voor subsidiëring.

    • De verantwoordingsstukken (facturen en kastickets) voor deze lening kunnen en mogen slechts 1 keer worden voorgelegd

    • Het bedrag van de renteloze lening mag enkel aangewend worden voor het doel waarvoor het is toegekend. Het niet-aanwenden van de lening of een gedeelte ervan voor deze bestemming geeft van rechtswege en onmiddellijk aanleiding tot het opeisen van het volledige bedrag van de lening, meer de wettelijke intresten op het niet-terugbetaalde kapitaal en dit vanaf datum van uitbetaling tot aan de volledige betaling van het saldo.

      Deze renteloze lening is ingeschreven in het meerjarenplan 2020-2025 onder budgetcode 2021/2903009/Mens/0740/ - Vorderingen wegens toegestane leningen aan sportverenigingen. De terugbetalingen worden ingeschreven in het meerjarenplan 2020-2025 en volgende tot 2051 onder budgetcode 2021/4943009/Mens/0740/ - Terugbetalingen vorderingen wegens leningen aan sportverenigingen.

      De gemeente As mag 2 keer per jaar gratis gebruik maken van de beschikbare infrastructuur.

  • Het mandaat van de algemene vergadering en de raad van bestuur van SVK Het Scharnier vzw is  vastgesteld voor 6 jaar en wijzigt bij de legislatuurwissel.

    De gemeente As dient 2 stemgerechtigde leden (natuurlijke personen) in de algemene vergadering af te vaardigen. Wegens wijziging in het afdelingshoofd Ruimte dient er een nieuwe vaststelling van afgevaardigd bestuurder te gebeuren.

  • Vraag vanuit het Agentschap Natuur en Bos (ANB) om een strook grond die eigendom is van de gemeente As te mogen beheren. 

  • Het Agentschap Wegen en Verkeer Limburg verwijst naar de principebeslissing van het schepencollege d.d. 2021.09.11 tot het principieel akkoord voor de overdracht van de N723a Lanklaarsesteenweg.

    Men vraagt aan de gemeenteraad het akkoord voor de overdracht met bevestiging van de goede staat van berijdbaarheid en een ondertekend exemplaar van het bijgevoegde overdrachtsplan.

    Het Agentschap Wegen en Verkeer dient het overdrachtsdossier ter bekrachtiging voor te leggen aan de Vlaamse Regering.

    Volgende stukken dienen gedateerd en ondertekend door twee gemandateerden overgemaakt aan het Agentschap Wegen en Verkeer Limburg:

    • een gemeenteraadsbeslissing over het akkoord met de overdracht met bevestiging van de goede staat van berijdbaarheid
    • een ondertekend exemplaar van het bijgevoegde overdrachtsplan
  • Elke Vlaamse gemeente stelt bij de nieuwe legislatuur een gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening samen die het bestuur adviseert inzake materies ruimtelijke planning/ruimtelijke ordening.  Na het vastleggen de maatschappelijke geledingen die moeten zetelen in deze commissie werd een oproep gedaan voor kandidaten.  De gemeenteraad duidt de kandidaten en de voorzitter aan om te zetelen in deze commissie.

    Mevrouw K. Palmers heeft haar ontslag aangeboden. Ze zal vervangen door mevrouw S. Debeuf.

  • We willen het toeristisch aanbod in de gemeente uitbreiden met een “real life horror game” die georganiseerd kan worden in de loods gelegen aan het Station As. De loods op de site was grotendeels in onbruik en het organiseren van een real life game zou de beleving op de site merkelijk kunnen verhogen. 

    De bedoeling is om hiervoor samen te werken met externe partner Real Life Gaming Belgium. Hun opzet is om een echte horrorscène te creëren in de loods (waar momenteel enkele oude treinstellen gestald staan) enerzijds voor betalende bezoekers maar anderzijds ook voor groepen, schoolreizen e.d. (edutainment versie). De organisatie heeft eerder al een gelijkaardig spel gerealiseerd in het oude ziekenhuis van Maaseik (https://www.entered.be/i-can-hear-you/). 

    De samenwerking zal eruit bestaan dat de organisatie zich volledig zelf bezighoudt met de uitwerking van het concept (mits toezicht/inspraak uiteraard vanuit gemeentebestuur As) en de praktische organisatie ervan. Gemeentebestuur As zet van haar kant wel mee in op promotie van de activiteiten en kan administratief ondersteunen bij de organisatie van bepaalde activiteiten. 

    De organisatie vraagt de loods en oude treinstellen op de site te kunnen gebruiken (doch steeds met als afspraak dat alle aanpassingen nadien weer verwijderd kunnen worden zodat de goederen kunnen teruggebracht worden in hun oorspronkelijke staat). Hiervoor zijn inmiddels ook al gesprekken gevoerd met provincie Limburg (die eigendom heeft verworven over onroerende goederen op de site vanwege voormalige eigenaar NMBS). 

    De wederzijdse afspraken omtrent het gebruik van de loods dienen te worden vastgelegd in formele overeenkomsten, waarvan de contractvoorwaarden thans ter goedkeuring worden voorgelegd. 

  • Aanstellen van een architect voor ontwerp van en toezicht over de herinrichting van het toeristisch onthaal stationssite, plus nabije omgeving perron (onthaalrijtuigen, kelder perron, paviljoen/luifel, aanleg plein directe omgeving onthaalrijtuig incl. uitbreiding terras brasserie). 

  • Fractie sp.a vraagt om de gemeenteraad in kennis te stellen van hun naamswijziging naar fractie Vooruit. Op zondag 21 maart 2021 is sp.a officieel veranderd van naam en zijn zij Vooruit geworden. Uiteraard wil onze sp.a fractie in As vanaf heden ook verder gaan onder de naam Vooruit.

  • Als er geen opmerkingen worden gemaakt over het zittingsverslag van de vorige vergadering, wordt het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd.

  • Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. In het geval de gemeenteraad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.

Besloten zitting