Artikel 13 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere aanpassingen m.b.t. het ontslag van een raadslid en het in functie blijven tot de opvolger is geïnstalleerd behalve als het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid.
Het schrijven d.d.12 december 2021 waarbij de heer Rik Kissembeek, gemeente- en OCMW-raadslid verkozen op de lijst VOLUIT!, zijn ontslag aanbiedt als gemeente- en OCMW-raadslid.
De gemeenteraad neemt akte van het schrijven d.d. 12 december 2021 van de heer Rik Kissembeek, gemeente- en OCMW-raadslid verkozen op de lijst VOLUIT!, waarin deze zijn ontslag aanbiedt als gemeente- en OCMW-raadslid
De heer Rik Kissembeek zal opgevolgd en vervangen worden door zijn opvolger, aangewezen overeenkomstig het lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
Artikel 13 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere aanpassingen m.b.t. het ontslag van een raadslid en het in functie blijven tot de opvolger is geïnstalleerd behalve als het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid.
Het schrijven d.d.16 december 2021 waarbij de heer Erik Notermans, gemeente- en OCMW-raadslid verkozen op de lijst N-VA, zijn ontslag aanbiedt als gemeente- en OCMW-raadslid.
De gemeenteraad neemt akte van het schrijven d.d. 16 december 2021 van de heer Erik Notermans, gemeente- en OCMW-raadslid verkozen op de lijst N-VA, waarin deze zijn ontslag aanbiedt als gemeente- en OCMW-raadslid
De heer Erik Notermans zal opgevolgd en vervangen worden door zijn opvolger, aangewezen overeenkomstig het lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
Aan mevrouw Ine Daniels werd gevraagd de geloofsbrieven in te dienen, zij diende volgende documenten in:
Het ingestelde onderzoek waaruit blijkt dat mevrouw Ine Daniels sedert de verkiezing zonder enige onderbreking aan de voor de verkiesbaarheid gestelde voorwaarden voldaan heeft, en tot op dit ogenblik niet heeft opgehouden er aan te voldoen en zich tevens niet bevindt in een van de gevallen van onverenigbaarheid met het mandaat van raadslid.
Er zijn geen bezwaren voor het onderzoek van de geloofsbrieven van mevrouw Ine Daniels ingediend bij de gemeenteraad.
Artikel 6§3 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017: de gemeentraad ondezeokt de gleoofsbrieven van de verkozen gemeenteraalsleden. Als dez goedkeurid zijn dienze de eed af te leggen en hun mandaat te aanvaarden in de openbare vergadering.
Artikel 10 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017: inzake de onverenigbaarheid met het mandaat van raadslid.
Artikel 14 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017: het gemeenteraadslid dat afstand doet wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
De brief d.d. 12 december 2021 van de heer Rik Kissembeek waarbij hij meedeelt dat hij ontslag wenst te nemen per 31 december 2021.
Het gemeenteraadslid dat afstand doet wordt vervangen door zijn opvolger, die aangewezen wordt overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
Mevrouw Ine Daniels is de tweede opvolger op lijst 7 VOLUIT! van de verkiezingen van 14 oktober 2018. Eerste opvolger werd reeds aangesteld.
De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van Ine Daniels, wonend te 3665 As, Vlikkenbergstraat 7, geboren op 4 september 1998 te Genk, goed.
Er wordt een afzonderlijke akte van eedaflegging opgemaakt.
Mevrouw Ine Daniels wordt verzocht om ter zitting de eed af te leggen in handen van de voorzitter van de raad ' Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
Mevrouw Ine Daniels, wonende te As, Vlikkenbergstraat 7, geboren te Genk op 4 september 1998 wordt onmiddellijk ter zitting uitgenodigd en verzocht in de openbare vergadering en in handen van de voorzitter van de raad, de volgende eed af te leggen: "ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
Ine Daniels wordt als titelvoerend raadslid geïnstalleerd om het mandaat van Rik Kissmebeek, ontslagnemend, te vervolledigen.
Zij zal op de voorrangstabel de laatste plaats innemen.
Aan de heer Erik Winters werd gevraagd de geloofsbrieven in te dienen, hij diende volgende documenten in:
Het ingestelde onderzoek waaruit blijkt dat de heer Erik Winters sedert de verkiezing zonder enige onderbreking aan de voor de verkiesbaarheid gestelde voorwaarden voldaan heeft, en tot op dit ogenblik niet heeft opgehouden er aan te voldoen en zich tevens niet bevindt in een van de gevallen van onverenigbaarheid met het mandaat van raadslid.
Er zijn geen bezwaren voor het onderzoek van de geloofsbrieven van de heer Erik Winters ingediend bij de gemeenteraad.
Artikel 6§3 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017: de gemeentraad ondezeokt de gleoofsbrieven van de verkozen gemeenteraalsleden. Als dez goedkeurid zijn dienze de eed af te leggen en hun mandaat te aanvaarden in de openbare vergadering.
Artikel 10 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017: inzake de onverenigbaarheid met het mandaat van raadslid.
Artikel 14 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017: het gemeenteraadslid dat afstand doet wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
De brief d.d. 16 december 2021 van de heer Erik Notermans waarbij hij meedeelt dat hij ontslag wenst te nemen per 31 december 2021.
Het gemeenteraadslid dat afstand doet wordt vervangen door zijn opvolger, die aangewezen wordt overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
De heer Erik Winters is de tweede opvolger op lijst 2 N-VA van de verkiezingen van 14 oktober 2018. Eerste opvolger deed afstand van mandaat.
De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van Erik Winters, wonend te 3665 As, Kruisstraat 25, geboren op 13 januari 1970, goed.
Er wordt een afzonderlijke akte van eedaflegging opgemaakt.
De heer Erik Winters wordt verzocht om ter zitting de eed af te leggen in handen van de voorzitter van de raad ' Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
De heer Erik Winters, wonende te As, Kruisstraat 25, geboren te Genk op 13 januari 1970 wordt onmiddellijk ter zitting uitgenodigd en verzocht in de openbare vergadering en in handen van de voorzitter van de raad, de volgende eed af te leggen: "ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
Erik Winters wordt als titelvoerend raadslid geïnstalleerd om het mandaat van Erik Notermans, ontslagnemend, te vervolledigen.
Hij zal op de voorrangstabel de laatste plaats innemen.
Aan de heer Vital Vanclooster werd gevraagd de geloofsbrieven in te dienen, hij diende volgende documenten in:
Het ingestelde onderzoek waaruit blijkt dat de heer Vital Vanclooster sedert de verkiezing zonder enige onderbreking aan de voor de verkiesbaarheid gestelde voorwaarden voldaan heeft, en tot op dit ogenblik niet heeft opgehouden er aan te voldoen en zich tevens niet bevindt in een van de gevallen van onverenigbaarheid met het mandaat van raadslid.
Er zijn geen bezwaren voor het onderzoek van de geloofsbrieven van de heer Vital Vanclooster ingediend bij de gemeenteraad.
Artikel 6§3 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017: de gemeentraad ondezeokt de gleoofsbrieven van de verkozen gemeenteraalsleden. Als dez goedkeurid zijn dienze de eed af te leggen en hun mandaat te aanvaarden in de openbare vergadering.
Artikel 10 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017: inzake de onverenigbaarheid met het mandaat van raadslid.
Artikel 14 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017: het gemeenteraadslid dat afstand doet wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
De brief d.d. 20 november 2021 van de heer Valeer Hoogmartens waarbij hij meedeelt dat hij ontslag wenst te nemen per 31 december 2021.
Het gemeenteraadslid dat afstand doet wordt vervangen door zijn opvolger, die aangewezen wordt overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
De heer Vital Vanclooster is de zesde opvolger op lijst 3 CD&V van de verkiezingen van 14 oktober 2018.
De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van Vital Vanclooster, wonende te Vlasroot 7, 3665 As, geboren op 25 juni 1959 te Genk, goed.
Er wordt een afzonderlijke akte van eedaflegging opgemaakt.
De heer Vital Vanclooster wordt verzocht om ter zitting de eed af te leggen in handen van de voorzitter van de raad ' Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
De heer Vital Vanclooster, wonende te As, Vlasroot 7 geboren te Genk op 25 juni 1959 wordt onmiddellijk ter zitting uitgenodigd en verzocht in de openbare vergadering en in handen van de voorzitter van de raad, de volgende eed af te leggen: "ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
Vital Vanclooster wordt als titelvoerend raadslid geïnstalleerd om het mandaat van Valeer Hoogmartens, ontslagnemend, te vervolledigen.
Hij zal op de voorrangstabel de laatste plaats innemen.
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in bijzonder artikel 40, derde en zesde lid en artikel 71, eerste lid.
Het Koninklijk besluit van 16 november 2001 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van de meergemeente politiezone.
Besluit politieraad van 16 december 2021 waarbij de meerjarenbegroting werd goedgekeurd.
De goedkeuring van de politiebegroting Carma rekening werd gehouden met de verdeelsleutel zoals bepaald in het koninklijk besluit van 16 november 2001 houdende bijzondere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeenten politiezone.
Het verzoek van de politiezone Carma om voor 2022 een bedrag te voorzien van 780 287, 00 euro als gemeentelijke dotatie.
De bijdrage van de gemeente As van het dienstjaar 2022, zijnde 780 287,00 euro, goed te keuren en aan de politiezone Carma toe te kennen.
Gezien de snel stijgende populariteit van hun vereniging wil de voetbalclub As-Niel United bijkomende kleedkamers bouwen op het door hun in erfpacht van de gemeente As genomen terreinen, gelegen te Melkerijstraat z/n te 3665 Niel-bij-As. Om dit te financieren hebben ze aan de gemeente gevraagd om een investeringstoelage en een renteloze lening. Het totale bedrag van de renteloze lening bedraagt de helft van de voorgedragen facturen met een maximum van 65.000 euro. De VZW zal het bedrag van deze renteloze lening terugbetalen aan de gemeente As in een periode van 30 jaar en dit in maandelijkse schijven van € 180,55 indien het maximale bedrag van € 65.000,00 geleend wordt, te storten voor de 10de van elke maand. Enkel de laatste aflossing, dus deze van december 2051, bedraagt 182,55 euro. De eerste terugbetaling dient uitgevoerd te zijn voor 10 januari 2021, de laatste voor 10 december 2051.
De gemeente heeft deze renteloze lening ten bedrage van 65.000,00 euro toegekend op de gemeenteraad van 24 juni 2021.
Heden blijkt dat de lening niet voldoende is om alle kosten voor de bijkomende kleedkamers te dragen en daarom vraagt As-Niel United om het bedrag van de lening uit te breiden met 35.000,00 euro zodat het totale bedrag van de lening 100.000,00 euro bedraagt. Hier is reeds voldoende budget voor voorzien in het MJP 2020-2025.
Het totale bedrag van de renteloze lening bedraagt de helft van de voorgedragen facturen met een maximum van 100.000 euro. De VZW zal het bedrag van deze renteloze lening terugbetalen aan de gemeente As in een periode van 30 jaar en dit in maandelijkse schijven van € 277,78 indien het maximale bedrag van € 100.000,00 geleend wordt, te storten voor de 10de van elke maand. Enkel de laatste aflossing, dus deze van december 2052, bedraagt 269,98 euro. De eerste terugbetaling dient uitgevoerd te zijn voor eind januari 2022, de laatste voor 10 december 2052.
De andere voorwaarden van de lening blijven identiek.
Een bijkomende renteloze lening ten bedrage van maximum 35.000,00 euro wordt toegevoegd aan de reeds bestaande renteloze lening ten bedrag van maximum 65.000,00 euro zodat een totale renteloze lening ten bedrage van de helft van de voorgedragen facturen met een maximum van € 100.000,00 wordt toegekend aan voetbalclub As-Niel United VZW volgens de modaliteiten vermeld in de leningsovereenkomst die integraal deel uitmaakt van deze beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen zal belast worden met de verdere afhandeling van dit dossier.
De onderstaande leningsovereenkomst wordt goedgekeurd en vervangt de reeds bestaande overeenkomst d.d. 25 juni 2021:
RENTELOZE LENING GEMEENTE AS AAN DE VZW MET ONDERNEMINGSNUMMER 0420175294 AS-NIEL UNITIED VZW D.D. 28 JANUARI 2022
Tussen de gemeente As,
vertegenwoordigd door de heer Tom Seurs, burgemeester en mevrouw Wendy Peeters, gemeentesecretaris, in uitvoering van het gemeenteraadsbesluit van 27 januari 2021
EN
De VZW ontstaan uit de fusie van voetbalclubs As VV en Niel SK, met zetel te Melkerijstraat z/n te 3665 As, met ondernemingsnummer 0420.175.294 en hierna de VZW genoemd, waarvoor optreden:
De heer Paulussen Marc, Tulpenstraat 81 te 3530 Houthalen-Helchteren en de heer Geebelen Wilfried, Nieuwheidestraat 2 te 3665 As,
Is overeengekomen wat volgt:
Artikel 1
De gemeente As verleent aan de VZW een renteloze lening ten bedrage van de helft van de voorgedragen facturen met een maximum van € 100.000,00.
De beschikbaar gestelde gelden moeten aangewend worden voor de uitbreiding van de kleedkamers te Melkerijstraat z/n, 3665 As.
Deze overeenkomst vervangt de eerder aangegane overeenkomst d.d. 25 juni 2021.
Artikel 2
De in artikel 1 bedoelde renteloze lening zal worden uitbetaald op bankrekeningnummer BE59 7390 1376 6826 van de VZW.
Artikel 3
Na afronding van de werken dient een attest van de brandverzekering voor het gebouw voorgelegd te worden.
Artikel 4
De VZW zal de renteloze lening ten bedrage van de helft van de voorgedragen facturen met een maximum van € 100.000,00 terugbetalen aan de gemeente As in een periode van 30 jaar en dit indien het maximumbedrag geleend wordt, in maandelijkse schijven van € 277,78, te storten voor de 10de van elke maand. Dit bedrag dient gestort te worden op rekeningnummer BE36 0910 0046 1181 van de gemeente As met als mededeling “renteloze lening kleedkamers 2022”. Enkel de laatste aflossing, dus deze van december 2052, bedraagt 276,98 euro.
De eerste terugbetaling dient uitgevoerd te zijn voor eind januari 2022, de laatste voor 10 december 2052.
Aflossingstabel lening:
Indien het uiteindelijk geleende bedrag lager zal blijken dan het maximum van 100.000,00 euro, zal het college van burgemeester en schepenen een aangepaste leningstabel goedkeuren.
Artikel 5
De uitbetaling van de renteloze lening zal geschieden in schijven volgens de volgende modaliteiten:
Indien er geen factu(u)r(en) voorhanden zijn, mag de aanvraag tot betaling maximaal 20% van het maximale totale leningsbedrag bedragen, zijnde 20.000,00 euro. Deze beperking geldt dus niet indien er facturen ter betaling ingediend kunnen worden.
betaalbewijs aan de leverancier van de factu(u)r(en) die ingediend werden bij de vorige aanvraag of kastickets ter verantwoording van het bedrag dat uitbetaald werd zonder voorhanden zijnde facturen, toegevoegd te worden.
Indien de bewijsstukken van de vorige aanvraag niet voldoen om deze vorige aanvraag te verantwoorden, wordt het saldo afgehouden van de huidige aanvraag.
Artikel 6
Het bedrag van de renteloze lening mag enkel aangewend worden voor het doel waarvoor het is toegekend. Het niet-aanwenden van de lening of een gedeelte ervan voor deze bestemming geeft van rechtswege en onmiddellijk aanleiding tot het opeisen van het volledige bedrag van de lening, meer de wettelijke intresten op het niet-terugbetaalde kapitaal en dit vanaf datum van uitbetaling tot aan de volledige betaling van het saldo.
Artikel 7
Het niet-betalen van de maandelijkse aflossingen op de vervaldag geeft de aanleiding tot het aanrekenen van de wettelijke intrest vanaf de eerste dag van de maand volgend op de vervaldag. Deze wettelijke intrest zal aangerekend worden vanaf het vesturen van een aangetekende aanmaning. Indien de achterstallige aflossingen niet betaald zijn binnen de 30 dagen na het versturen van de aangetekende aanmaning, heeft de gemeente het recht om het volledige saldo van de lening in te vorderen, meer de wettelijke intresten tot aan de algehele terugbetaling.
Artikel 8
Ter financiële controle zal de VZW op verzoek van de bevoegde ambtenaar de nodige bewijsstukken van aanwending van de lening dienen voor te leggen, uitleg te verlenen over de voortgang van de werken en toegang te verschaffen tot de werken in uitvoering. Na afloop van de werken dient de VZW alle bewijsstukken van aanwending van de lening automatisch te overhandigen aan de gemeente As.
Artikel 9
Zolang het de normale werking van de VZW niet verstoord, zal de VZW verplicht worden om op vraag van de gemeente As de volledige accommodatie of een gedeelte ervan te laten gebruiken door recreatieve verenigingen. Behoudens eventuele schadevergoedingen, mag de VZW hiervoor geen vergoeding vragen aan de recreatieve verenigingen die gebruik maken van de accommodatie.
Artikel 10
De gemeente As mag 2x per jaar gratis gebruik maken van alle infrastructuur, of een deel ervan, mits het de normale werking van de VZW niet verstoord.
Artikel 11
De VZW stemt ermee in dat gebeurlijke gemeentelijke toelages en/of subsidies die bij de toepassing van wettelijke bepalingen of bij toepassing van een gemeentelijk subsidiereglement door de gemeente verschuldigd zijn aan de VZW, kunnen verrekend worden tot beloop van de in dat jaar aan de gemeente verschuldigde en niet-betaald aflossing. In de gevallen waarin het totale bedrag van de lening opeisbaar wordt, zullen de voornoemde toelagen niet worden uitbetaald tot aan de volledige vereffening van het verschuldigde bedrag, inbegrepen alle kosten en intresten van de invordering.
De stemgerechtigde leden die voor gedragen worden door de gemeente As moeten 2 natuurlijke personen zijn die beroepsmatig actief zijn rond huisvesting of kansarmoedebestrijding.
De geheime stemming voor de wijziging van de stemgerechtigde leden in de algemene vergadering:
De verkozen kandidaten dienen een identificatiefiche in te vullen, te ondertekenen en een afgetekende kopie van de identiteitskaart (voor-en achterzijde) toe te voegen.
Het samenwerkingsprotocol tussen de Stad Genk, de gemeene As, de gemeente Zutendaal, de gemeente Oudsbergen, cvba Nieuw Dak, CAW Limburg en cvba Landwaarts.
Artikel 3 van de statuten van het sociaal verhuurkantoor het Scharnier vzw d.d. 2006-03-10, met betrekking tot de kandidaatstelling van afgevaardigden in de algemene vergadering.
Gemeenteraadsbeslissing van 28 februari 2019 waarbij er reeds 2 stemgerechtigde leden als afgevaardigde voor de algemene vergadering werden aangeduid.
Wijziging in het afdelingshoofd Ruimte geeft aanleiding tot een nieuwe vaststelling van afgevaardigd in de algemene vergadering van SVK Het Scharnier.
Aanstelling van Karel Jan Vandormael als nieuw afdelingshoofd Ruimte. Nele Steegmans werd bij gemeenteraadsbeslissing van 28 februari 2019 reeds aangesteld als stemgerechtigd lid.
Schrijven van SVK Het Scharnier vzw d.d. 17 december 2018 met de vraag om 2 stemgerechtigde leden in de algemene vergadering af te vaardigen voor de gemeente As.
De gemeente As vaardigt:;
af om als stemgerechtigde leden deel te nemen in de algemene vergaderingen van SVK het Scharnier vzw.
Vanuit het Agentschap Natuur en Bos (ANB) is er een vraag gekomen om een strook grond te mogen beheren gelegen op de Klaverberg te As meer bepaald tussen het fietspad en de dienstweg van het volgend kadastraal perceel: 1ste afdeling, sectie C, nr. 643 G5/deel (zie plan in bijlage).
Voor ANB is deze strook belangrijk daar ze gelegen is tussen andere eigendommen van ANB in het domein ‘Klaverberg’ te As. Op vlak van natuurbehoud is deze strook interessant voor ANB, gezien de aansluiting met het natuurdomein Klaverberg, de ligging binnen een SBZ (Habitatrichtlijngebied Bosbeekvallei en aangrenzende bos- en heidegebieden te As-Opglabbeek-Maaseik) en de potenties van heischraal grasland in een droge vallei.
Het beheer kan probleemloos mee ingeschakeld worden in het beheer van Klaverberg door ANB.
De strook blijft eigendom van de gemeente As en de houtopbrengst is voor ANB.
ANB heeft een modelovereenkomst opgesteld die in bijlage werd toegevoegd.
Er werd navraag gedaan bij RLKM en Sport Vlaanderen of het overdragen van deze strook aan ANB problemen zou kunnen geven voor het toekomstig mtb-netwerk.
RLKM heeft doorgegeven dat ze geen problemen zien voor overdracht daar het hier over een smalle strook gaat en dit pad binnen de toegankelijkheidsregeling van de structuurvisie als geel staat ingekleurd wat wil zeggen te gebruiken door fietsers en wandelaars.
De modelovereenkomst betreffende de overdracht van een strook grond aan het Agentschap Natuur en Bos gelegen aan de Klaverberg te As tussen het fietspad en de dienstweg tot het volgende kadastrale perceel gekend als As, 1ste afdeling, Sectie C, nr. 643 G5/deel goed te keuren.
Afschrift van dit besluit en de getekende overeenkomst over te maken aan het Agentschap Natuur en Bos.
Het Agentschap Wegen en Verkeer Limburg verwijst naar de principebeslissing van het schepencollege d.d. 2021.09.11 tot het principieel akkoord voor de overdracht van de N723a Lanklaarsesteenweg.
Men vraagt aan de gemeenteraad het akkoord voor de overdracht met bevestiging van de goede staat van berijdbaarheid en een ondertekend exemplaar van het bijgevoegde overdrachtsplan.
Het Agentschap Wegen en Verkeer dient het overdrachtsdossier ter bekrachtiging voor te leggen aan de Vlaamse Regering.
Volgende stukken dienen gedateerd en ondertekend door twee gemandateerden overgemaakt aan het Agentschap Wegen en Verkeer Limburg:
De gemeenteraad gaat akkoord met de overdracht van de N723a Lanklaarsesteenweg en de goede staat van berijdbaarheid.
Het bijgevoegde overdrachtsplan werd goedgekeurd.
De gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening dient minstens 7 leden te tellen.
Maximaal mogen er 5 leden hiervan hetzelfde geslacht hebben.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening artikel 1.3.3.
Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale[ , intergemeentelijke (verv. BVR 7 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2019)] en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening
Elke gemeente in Vlaanderen stelt bij een nieuwe legislatuur een gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening samen die advies kan geven, opmerkingen maken of voorstellen doen over alle aangelegenheden met betrekking tot de gemeentelijke ruimtelijke ordening, op eigen initiatief of op verzoek van het college van burgemeester en schepenen of de gemeenteraad. De gemeenteraad benoemt de voorzitter, de leden, de plaatsvervangers en de vaste secretaris.
Op 21 november 2019 heeft de gemeenteraad de maatschappelijke geledingen bepaald dewelke in de gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening moeten zetelen nl: vertegenwoordigers van * milieu * handelaars * werknemers * vrijetijd.
Er werd een uitgebreide oproep gedaan in het gemeentelijk infoblad, de vrijetijdsverenigingen werden aangeschreven waarna een aantal personen hun kandidatuur hebben ingediend:
Voornaam | Naam | Vereniging | Deskundige | Straat | nummer | postnummer | Gemeente |
Els | Ferson | Natuurpunt | Smeetsbergstraat | 39 | 3665 | As | |
Martin | Reyskens | ACV-Niel-bij-As | Mosselerlaan | 81 | 3600 | Genk | |
Peter | Ketsman | architect | Dorpsstraat | 59 | 3665 | As | |
Jan | Verstraeten | Natuurpunt | MER-deskundige | Smeetsbergstraat | 28 | 3665 | As |
Bernard | Jarych | Velt | Nieuwstraat | 15 | 3665 | As | |
Luc | Scheepers | Adviesraad lokale economie | Steenweg | 52 | 3665 | As | |
Katrien | Palmers | ruimtelijk planner | Zuster Eduardalaan | 48 b 31 | 3600 | Genk |
Mevrouw K. Palmers heeft op 4 december 2021 haar ontslag gegeven per mail (zie bijlage). Ze zal worden vervangen door mevrouw S. Debeuf (kandidatuurstelling in bijlage).
mevr. S. Debeuf wordt aangesteld als vervangster van mevr. K. Palmers (ontslagnemend deskundige gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening)
We menen dat het gebruik van de loods voor de organisatie van de real life horror game kan geregeld worden op basis van de twee ontwerpovereenkomsten in bijlage.
Korte samenvatting:
1. Contractvoorwaarden overeenkomst gebruik met Provincie Limburg
2. Contractvoorwaarden overeenkomst ondergebruik met Real Life Gaming
1. Overeenkomst gebruik loods gemeente As - Provincie Limburg
In de eerste plaats diende de situatie eigendom/gebruiksrecht over de loods uitgeklaard te worden. Er vonden veelvuldige contacten plaats met provincie Limburg, waarbij door de provincie als standpunt werd aangenomen dat zij niet alleen het eigenaarschap over de gronden van de stationssite maar ook over de loods zouden hebben overgekocht van de NMBS.
Er werd door hen dan ook een voorstel overeenkomst opgemaakt voor het gebruik van de loods tussen de provincie (als eigenaar) en de gemeente (als gebruiker). Deze overeenkomst zou de overeenkomst van de gemeente met de organisatoren van de real life game moeten voorafgaan om de gebruiksrechten sluitend te regelen.
Het schepencollege had na agendering op de gespreksronde opmerkingen geformuleerd op het ontwerp en hierop besloot de provincie een schatting te laten uitvoeren voor het bepalen van een marktconforme huurprijs voor een dergelijke loods. Deze schatting zou dan kunnen fungeren als startpunt voor de verdere bespreking over de vergoeding/de overeenkomst. De conclusie van de schatter was dat de normale huurwaarde voor de loods geraamd kan worden op 630 euro per maand (zie bijlage).
Na ontvangst van het schattingsverslag werden er, na bespreking met de bevoegde schepen, nog volgende opmerkingen vanuit gemeente As doorgegeven op de ontwerpovereenkomst:
Hierop kwam op 10/12/21 volgend standpunt vanwege (de juriste van) de provincie:
We wensen de aangepaste overeenkomst van Provincie Limburg te laten goedkeuren door het schepencollege en vervolgens de gemeenteraad.
2. Overeenkomst ondergebruik gemeente As - Real Life Gaming Belgium
Anderzijds moest er nog een formele overeenkomst worden uitgewerkt tussen de gemeente As en de organisatoren van de real life game. De bedoeling is om het toeristisch aanbod in de gemeente uit te breiden met een “real life horror game” die georganiseerd kan worden in de loods gelegen aan het Station As en hiervoor samen te werken met externe partner Real Life Gaming Belgium.
De partner heeft een subsidiedossier ingediend bij Toerisme Limburg (Leisurefonds) en inmiddels bekomen voor de uitwerking van dit project.
Voor de verdere uitbouw van het project en om voldoende zekerheid te bekomen voor verdere investeringen, wensen zij met ons een formele overeenkomst aan te gaan betreffende het gebruik van de loods. In het verleden werd enkel een voorlopige afsprakennota opgemaakt, dewelke ten einde liep 01/12/21 (in afwachting van een meer definitieve overeenkomst).
De partner wil vooral voldoende zekerheid voor het gebruik van de loods over een minimale periode van 2 jaar en is bereid om een gebruiksvergoeding te betalen (hiervoor hebben in het verleden al onderhandelingen plaatsgevonden).
Er werd een ontwerpovereenkomst ondergebruik uitgewerkt door de toeristische dienst, dewelke we ter goedkeuring willen voorleggen. Deze overeenkomst wordt uiteraard enkel ter ondertekening voorgelegd zodra de overeenkomst hoofdgebruik (gemeente-provincie Limburg) is goedgekeurd en ondertekend.
De gemeenteraad keurt de overeenkomst voor het gebruik van de loods tussen gemeente As en provincie Limburg goed.
De gemeenteraad keurt de overeenkomst voor het ondergebruik van de loods tussen gemeente As en Real Life Gaming Belgium BV goed.
De gemeenteraad geeft een delegatie van ondertekening aan Burgemeester Tom Seurs en aan Algemeen Directeur Wendy Peeters voor de ondertekening van de overeenkomsten inzake gebruik en ondergebruik van de loods aan het station van As.
In het kader van de opdracht “Aanstelling architect herinrichting stationssite ” werd een bestek met nr. 2022-001 opgesteld door de Gemeente As - dienst Mens.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 99.775,00 excl. btw of € 120.727,75 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het bestek met nr. 2022-001 en de raming voor de opdracht “Aanstelling architect herinrichting stationssite ”, opgesteld door de Gemeente As - dienst Mens worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 99.775,00 excl. btw of € 120.727,75 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
In bijlagen twee documenten:
1. Een attest van Vooruit nationaal ondertekend door Conner ROUSSEAU, de nationaal voorzitter, Melissa DEPRAETERE, de fractievoorzitter voor de Kamer van Volksvertegenwoordigers en Hannelore GOEMAN, de fractievoorzitter van het Vlaams Parlement. Met dit attest geeft Vooruit nationaal de toestemming aan de fractieleden van sp.a in de gemeenteraad van As om voortaan de fractienaam Vooruit te gebruiken.
2. Een attest van de sp.a fractie in de gemeenteraad van As ondertekend door alle gemeenteraadsleden van de sp.a fractie waarin zij zich akkoord verklaren om als fractie de naam van sp.a te veranderen in Vooruit.
Er is geen regel die de wijziging van de naam van een fractie verbiedt.
De uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018.
De installatievergadering van 4 januari 2019.
E-mail van vrijdag 21 januari 2022 waarbij Birgit Pues vervangend fractieleider sp.a As vraagt aan de gemeenteraad om akte te nemen van de wijziging van de fractienaam sp.a naar Vooruit.
De gemeenteraad neemt kennis van de naamswijziging van de fractie sp.a naar Vooruit.
Er werden tijdens de vergadering geen opmerkingen gemaakt over de redactie van de notulen van de vorige gemeenteraadszitting.
Audio zittingsverslag van de gemeenteraad van 16 december 2021:
De gemeenteraad keurt het audio-video zittingsverslag van de openbare zitting van 16 december 2021 goed.
De gemeenteraad keurt de notulen van de openbare zitting van 16 december 2021 goed.