do 23/06/2022 - 20:30 Raadzaal
Het boekjaar 2021 werd afgesloten. De jaarrekening gedeelte gemeente moet vastgesteld worden door de gemeenteraad.
De jaarrekening 2021 heeft een saldo op de exploitatierekening van € 2.712.625,34, op de investeringsrekening € - 1.776.231,70 en op het financieringssaldo € 395.015,33.
Het budgettair resultaat van het boekjaar is € 1.331.408,97, het gecumuleerd budgettair resultaat is € 8.125.455,27 en het beschikbaar budgettair resultaat € 8.125.455,27.
De gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt € 2.747.347,66.
De OCMW jaarrekening 2021 werd afgesloten en vastgesteld door de OCMW-raad. Nadat de OCMW-raad de jaarrekening heeft vastgesteld moet ze door de gemeenteraad worden goedgekeurd.
De jaarrekening 2021 heeft een saldo op de exploitatierekening van € -544.017,00 en op de investeringsrekening van € 56.742,15.
Het budgettair resultaat van het boekjaar is € - 487.274,85, het gecumuleerd budgettair resultaat is € 4.809,15 en het beschikbaar budgettair resultaat € - 619.119,10.
De gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt € - 544.017,00.
Met ingang van 2019, moeten de lokale besturen jaarlijks uiterlijk 30 juni aan het politieke niveau rapporteren over de organisatiebeheersing (art. 219 van het Decreet Lokaal Bestuur). Een dergelijk rapport bevat de stand van zaken betreffende de uitvoering van aanbevelingen om aspecten van de werking te verbeteren.
Op 1 februari worden de leerlingen geteld om omkadering voor het volgende schooljaar te berekenen.
Elk schooljaar krijgt de school een pakket lestijden waarmee ze leerkrachten kan aanstellen gebaseerd op de telling van 1 februari van het vorige schooljaar.
Huidig schoolreglement goedgekeurd op de gemeenteraad van 24 juni 2021 dient aangevuld te worden en goedgekeurd te worden na advies van schoolteam, directie, schoolraad en ABOC.
Er zijn wijziging in het schoolreglement. De wijziging zijn als gele tekst weergegeven.
Huidig arbeidsreglement laatst goedgekeurd op de gemeenteraad van 24 juni 2017 dient aangevuld te worden en goedgekeurd te worden na advies van schoolteam, directie, schoolraad en ABOC.
Er zijn wijziging in het arbeidsreglement.
Open+, de onbemande bibliotheek, gaat binnenkort van start. Hiervoor wordt een extra reglement gemaakt, gebaseerd op de reglementen van andere bibliotheken die hier al mee bezig zijn.
Binnen het nieuwe project Zorgzame Buurt Zevenhuizen wordt een digitaal buurtplatform opgericht. Hiervoor willen we de samenwerking aangaan met Hoplr.
De site van Station As vormt een belangrijke toeristische toegangspoort tot het Nationaal Park Hoge Kempen, dat gerealiseerd werd door het Regionaal Landschap Kempen en Maasland vzw (RLKM). Het voormalige treinstation is historisch waardevol erfgoed en sluit aan bij de toekomstige ontwikkelingen rond het Limburgs Kolenspoor van Beringen tot Eisden.
In het verleden werd een aantal stilstaande treinstellen in het station van graffiti voorzien. Deze graffiti-treinen zorgen jaarlijks voor heel wat aantrek van geïnteresseerde bezoekers. De treinstellen worden ook gebruikt als decor voor fotoshoots e.d.
Ondertussen zijn de treinen toe aan een opknapbeurt en dit vormt voor het gemeentebestuur de gelegenheid om hierop voort te bouwen. Hun ambitie bestaat eruit een breder project te realiseren voorlopig genaamd ‘Street Art As’. Het doel is om de graffititreinen te integreren als startpunt voor een unieke kunstzinnige wandeling van ongeveer 5km, niet in een stedelijke context, maar door het Nationaal Park Hoge Kempen.
Uniek aan het project is dat de natuur zelf het decor zal vormen voor het tentoonstellen van Street Art op verschillende locaties op de route.
Voor de realisatie van het project gaat gemeente As op zoek naar externe expertise inzake Street Art om de uitwerking van het concept en de uitvoering ervan te begeleiden en ondersteunen. Omdat de verwezenlijking van het project afhankelijk is van het vergaren van bijkomende financiële middelen (subsidies, investeringen, …), wordt het opgedeeld in minstens 2 fasen:
Vast gedeelte : Fase 1
- Het aanstellen van een expert/opdrachthouder teneinde:
* Een integrale visie/concept uit te werken rond het Street Art project, op maat van As (inclusief advies omtrent de benaming van het project)
* De coördinatie, begeleiding en opvolging van de werken aan de reeds bestaande graffiti-treinen, met name deze te voorzien van nieuwe Street Art, passend in de bredere visie die zal worden uitgewerkt voor dit project. Hierbij een goede voorbereiding treffen aan deze graffiti-treinen, voor een lange levensduur van de graffiti-art (afschuren, grondlaag, toplaag …)
* Het netwerk van artiesten bekwaam in Street Art aan te spreken, de contacten te leggen en geïnteresseerde artiesten te vinden die willen meewerken aan de uitvoering van het project
* Het lokaal bestuur adviseren omtrent de kwaliteit van de ontwerpen/voorstellen van artiesten
* Organiseren van een graffiti-jam in overleg met het lokaal bestuur en waarbij aandacht wordt besteed aan de participatie van jonge, lokale kunstenaars
Na voltooiing van FASE 1 zal de gemeente As aan de opdrachthouder meedelen of FASE 2 aansluitend start of niet.
Geraamd op : maximum € 28.925,61 (excl. btw), waarvan € 4.132,23 (excl.BTW) voor de graffiti-jam wordt voorzien
Voorwaardelijk gedeelte : Fase 2
Op voorwaarde dat voor het project de vereiste bijkomende budgetten aangetrokken kunnen worden:
* Verdere uitwerking, begeleiding en coördinatie van de tweede fase van het project: met name de Street Art As-route in het Nationaal Park Hoge Kempen
* Het lokaal bestuur adviseren omtrent de kwaliteit van de ontwerpen en de beste locaties voor het tentoonstellen van de Street Art
* Toezicht houden op het uitvoeren van de kunstwerken op de aangewezen locaties, de opdrachthouder staat in voor coördinatie, begeleiding en opvolging van de werken
* Evaluatie en verduurzamen van het project
Geraamd op : € 103.305,78 (excl. btw), mits de gemeente subsidie ontvangt van 50%. Indien deze subsidie niet verworven wordt, zal fase 2 van het project niet plaats vinden.
Het opzet bestaat eruit om het integrale project (FASE 1 + FASE 2) gerealiseerd te hebben uiterlijk 31/12/2023.
Er wordt gevraagd om zowel voor FASE 1 als FASE 2 een duidelijke planning en timing op te geven.
Voor de integrale uitvoering van het project Street Art As heeft het gemeentebestuur een maximumbudget voorzien van in totaal € 160.000,00 (incl.BTW). Minstens de helft van dit bedrag moet verworven worden via subsidies of andere inkomsten. Vandaar de fasering in uitvoering.
Dit totaalbedrag omvat: de vergoeding van de opdrachthouder voor 2 jaar (geen raming vooropgesteld), de uitvoering van kunstwerken op de gespreide locaties over de wandeling, graffiti-jam en de communicatiekosten voor de lancering van de Street Art As-route.
Tussen de gemeente As en Group GL werd op 25 februari 2015 een PPS-overeenkomst met addenda in 25.03.2016, 2017 en 21.04.2021 ondertekend voor de realisatie van het ontwikkelingsproject ‘Centrum As’.
In uitvoering van deze overeenkomst heeft GGL een eerste fase gerealiseerd, ResidentieLibris, waarbij voor de gemeente de bibliotheek werd gebouwd en opgeleverd, 18 appartementen op de verdiepingen met bijhorende ondergrondse parkeerplaatsen en bergingen en een resterende ruimte op het gelijkvloers, naast de bibliotheek, volgens de afgeleverde omgevingsvergunning bestemd voor een horeca-uitbating.
-Omwille van verschillende redenen werd tot op heden nog geen horeca invulling gevonden voor deze resterende gelijkvloerse ruimte. Thans dient zich de mogelijkheid aan om een deel van de ruimte te verkopen aan een kandidaat-koper, dewelke hier een vrij beroep wenst uit te oefenen.
Deze afspraken worden in ontwerp voorgelegd aan de gemeenteraad.
Jaarlijks wordt aan een aannemer de opdracht voor het onderhoud en de herstelling van de gemeentewegen toegewezen. Dit betreft de goedkeuring van het bestek en de gunningsvoorwaarden voor het jaar 2022. De bepaling van de wegen welke in aanmerking komen voor onderhoud gebeurt volgens een regioplan (7 zones waarbij elk jaar één zone prioritair aan bod komt). De herstellingen worden geïnventariseerd middels een visuele controle van de wegen en aan de hand van in de loop van het jaar gedane meldingen. In 2022 worden tevens enkele kleine inrichtingswerken voorzien zoals het plaatsen van (uniforme) afsluitpalen aan de trage wegen en de aanleg van verkeersdrempels.
De huidige beherderingsopdracht te Genk en As loopt af op datum van 19 november 2022.
Vermits ANB, stad Genk en gemeente As het graasbeheer in de ecologisch waardevolle gebieden wenst verder te zetten, dient er een nieuwe aanbesteding uitgeschreven te worden.
In deze nieuwe aanbesteding zullen voor de gemeente As 2 extra terreinen worden toegevoegd die voor beherdering in aanmerking komen namelijk 1 perceel in Bosheide en 1 perceel in Kleinven.
Er kan een efficiëntiewinst gerealiseerd worden voor alle partijen door de samenwerking in dit natuurbeheer verder te zetten.
Stad Genk treedt terug op als aanbestedende overheid en bijgevolg moet er een nieuwe samenwerkingsovereenkomst afgesloten worden tussen ANB, stad Genk en de gemeente As.
Daarnaast dient het nieuwe bestek goedgekeurd te worden.
De interlokale vereniging IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ dient periodiek een subsidiedossier in voor betoelaging van de werkingskosten. Voor de periode 2020-2025 werd het subsidiedossier reeds goedgekeurd door de VLAAMSE OVERHEID. Halverwege deze termijn biedt WONEN VLAANDEREN de mogelijkheid een herziening van het subsidiedossier aan te vragen. In de herzieningsaanvraag projectsubsidies IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ 2023-2025 zijn de bestaande geschrapte acties herkenbaar door de doorstreepte tekstgedeeltes en de nieuwe acties door de gekleurde tekstgedeeltes.
Dit besluit behandelt het subsidiedossier inhoudelijk en gaat akkoord met de indiening ervan. Uiterste datum van indiening is 30 juni 2022.
De ILV wijk-werken Genk, As, Zutendaal en Houthalen- Helchteren sloot het werkingsjaar 2021 af met de goedkeuring van een inhoudelijk en financieel verslag door het beheerscomité. Stad Genk legt dit verslag en de beslissing van het beheerscomité om de winst van het werkingsjaar 2021 uit te betalen aan de gemeenten volgens de vastgelegde verdeelsleutel voor.
Inhoudelijk en financieel verslag betreffende het werkingsjaar 2021 van de ILV Sociale Economie GAZ.
Dit verslag werd goedgekeurd door het Beheercomité van de ILV sociale economie GAZ op 5 mei 2022 en zal ingediend worden bij het Departement Werk en Sociale Economie ter goedkeuring in het kader van de toegekende subsidies.
Op woensdag 29 juni 2022 vindt de algemene vergadering van de gemeentelijke holding NV in vereffening plaats om 14.00 uur in het BLUEPOINT BRUSSELS BUSINESS CENTRE, A. Reyerslaan 80 te 1030 Brussel.
Hiervoor moet een afgevaardigde en plaatsvervanger aangeduid worden en een mandaat voor de algemene vergadering gegeven worden.
De agenda van de algemene vergadering:
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over het zittingsverslag van de vorige vergadering, wordt het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd.