Terug
Gepubliceerd op 16/09/2022

Notulen  Gemeenteraad

do 23/06/2022 - 20:30 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Vangelabbeek; Wendy Peeters, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Anja Smets

Secretaris

Wendy Peeters, Algemeen directeur

Agendapunten

1.

2022_GR_00068 - Jaarrekening gemeente 2021 - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Vangelabbeek; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Anja Smets
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00068 - Jaarrekening gemeente 2021 - Vaststelling
Aanwezig
Tom Seurs, Marc Bergmans, Bjorn Ulenaers, Jo Santermans, Ben Knoops, Kathleen De Cleene, Luc Lamberigts, Lea Meermans, Lisa Lambrigts, Jan Baeten, Birgit Pues, Nele Steegmans, Guido Hoogmartens, Guy Martens, Ine Daniels, Erik Winters, Vital Vanclooster, Sven Vangelabbeek, Wendy Peeters
Stemmen voor 11
Lisa Lambrigts, Ine Daniels, Tom Seurs, Jo Santermans, Marc Bergmans, Kathleen De Cleene, Guido Hoogmartens, Nele Steegmans, Bjorn Ulenaers, Luc Lamberigts, Guy Martens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 7
Sven Vangelabbeek, Birgit Pues, Lea Meermans, Erik Winters, Vital Vanclooster, Ben Knoops, Jan Baeten
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2022_GR_00068 - Jaarrekening gemeente 2021 - Vaststelling

2022_GR_00068 - Jaarrekening gemeente 2021 - Vaststelling

Motivering

Aanleiding en context

Het boekjaar 2021 werd afgesloten. De jaarrekening gedeelte gemeente moet vastgesteld worden door de gemeenteraad.
De jaarrekening 2021 heeft een saldo op de exploitatierekening van € 2.712.625,34, op de investeringsrekening  € - 1.776.231,70 en op het financieringssaldo € 395.015,33.

Het budgettair resultaat van het boekjaar is € 1.331.408,97, het gecumuleerd budgettair resultaat is € 8.125.455,27 en het beschikbaar budgettair resultaat  € 8.125.455,27.

De gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt € 2.747.347,66.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 3° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 3° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, vermeld in artikel 249

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad stelt de voorliggende jaarrekening, gedeelte gemeente van boekjaar 2021, vast.

2.

2022_GR_00069 - Jaarrekening 2021 OCMW - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Vangelabbeek; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Anja Smets
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00069 - Jaarrekening 2021 OCMW - Goedkeuring
Aanwezig
Tom Seurs, Marc Bergmans, Bjorn Ulenaers, Jo Santermans, Ben Knoops, Kathleen De Cleene, Luc Lamberigts, Lea Meermans, Lisa Lambrigts, Jan Baeten, Birgit Pues, Nele Steegmans, Guido Hoogmartens, Guy Martens, Ine Daniels, Erik Winters, Vital Vanclooster, Sven Vangelabbeek, Wendy Peeters
Stemmen voor 11
Lisa Lambrigts, Ine Daniels, Tom Seurs, Jo Santermans, Marc Bergmans, Kathleen De Cleene, Guido Hoogmartens, Nele Steegmans, Bjorn Ulenaers, Luc Lamberigts, Guy Martens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 7
Sven Vangelabbeek, Birgit Pues, Lea Meermans, Erik Winters, Vital Vanclooster, Ben Knoops, Jan Baeten
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2022_GR_00069 - Jaarrekening 2021 OCMW - Goedkeuring

2022_GR_00069 - Jaarrekening 2021 OCMW - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Jaarrekening 2021 in bijlage.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2021 van het OCMW goed nadat ze door de OCMW-raad werd vastgesteld met als budgettair resultaat van het boekjaar  € - 487.274,85, het gecumuleerd budgettair resultaat  € 4.809,41 en het beschikbaar budgettair resultaat  € - 619.119,10. De gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt € - 544.017,00.

 

3.

2022_GR_00070 - Organisatiebeheersing - Rapportering organisatiebeheersing 2021 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Vangelabbeek; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Anja Smets
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
3.

2022_GR_00070 - Organisatiebeheersing - Rapportering organisatiebeheersing 2021 - Kennisneming

2022_GR_00070 - Organisatiebeheersing - Rapportering organisatiebeheersing 2021 - Kennisneming

Motivering

Juridische grond

Artikel 217: Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
2° wetgeving en procedures naleeft;
3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
5° de activa beschermt en fraude voorkomt.

 

Artikel 218: Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.

Het organisatiebeheersingssysteem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continuïteit van de werking van de gemeentelijke diensten.

 

Artikel 219: Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.

De algemeen directeur (AD) rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.

Aanleiding en context

De algemeen directeur stelt, in overleg met het managementteam, het organisatiebeheersingssysteem vast. Het kader daarvoor is onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.

Het kader voor kader organisatiebeheersing werd op gemeente- en OCMW raad van 20/6/19 goedgekeurd. Hierbij werd gekozen om in te stappen in een regionale samenwerking organisatiebeheersing en -ontwikkeling. Alle diensten van de organisatie hebben hun zelfevaluatie uitgevoerd en verbetertrajecten geformuleerd. Het managementteam heeft eveneens op organisatieniveau verbeterplannen geformuleerd.
  • Er werden 21 verbeteracties  gerealiseerd
  • Door de afronding van de zelfevaluatie door de VT diensten en de welzijnsdiensten en de jaarlijkse punctuele oefening van alle diensten werden er bijkomend 43 nieuwe verbeteracties geformuleerd

De volledige rapportering met betrekking tot de organisatiebeheersing kan de men terug vinden in bijlage.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40 §2 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §2 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken met betrekking tot de organisatiebeheersing

4.

2022_GR_00071 - GBAS - Berekening lestijden schooljaar 2022-2023 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Vangelabbeek; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Anja Smets
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
4.

2022_GR_00071 - GBAS - Berekening lestijden schooljaar 2022-2023 - Kennisneming

2022_GR_00071 - GBAS - Berekening lestijden schooljaar 2022-2023 - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

Op 1 februari worden de leerlingen geteld om omkadering voor het volgende schooljaar te berekenen.

Deze berekening werd uitgevoerd voor het gemeentelijke basisonderwijs en goedgekeurd door ABOC en de schoolraad in mei/Juni 2022.

De berekening wordt ter kennisgeven aan het bestuur als inrichtende macht.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 9° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 9° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de berekening van de lestijden voor het schooljaar 2022 - 2023.

5.

2022_GR_00072 - GBAS - Goedkeuring schoolreglement schooljaar 2022-2023 - gewoon basisonderwijs - scholengemeenschap Maas en Kempen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Vangelabbeek; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Anja Smets
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
5.

2022_GR_00072 - GBAS - Goedkeuring schoolreglement schooljaar 2022-2023 - gewoon basisonderwijs - scholengemeenschap Maas en Kempen - Goedkeuring

2022_GR_00072 - GBAS - Goedkeuring schoolreglement schooljaar 2022-2023 - gewoon basisonderwijs - scholengemeenschap Maas en Kempen - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

Het decreet van 9 juli 2010 betreffende het onderwijs.

Artikel 28 van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 dat zegt dat het schoolbestuur de ouders schriftelijk moet informeren via een schoolreglement, de bepaling die moeten opgenomen worden zijn omschreven in artikel 20.

Artikel 37 van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 dat omschrijft dat het schoolreglement de betrekkingen tussen het schoolbestuur, de ouders en de leerlingen regelt. De artikel doet een omschrijving op te nemen elementen in een schoolreglement.

Aanleiding en context

Noodzakelijke aanpassingen aan het huidig schoolreglement.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het bijgevoegd schoolreglement opgesplits in de vier categorieën nl. Beginselverklaring neutraliteit, pedagogisch project,  schoolreglement gewoon basisonderwijs en BLIK infobrochure, goed.

Artikel 2

Bovenstaand schoolreglement gaat in vanaf 1 september 2022 en vervangt het vorige schoolreglement goedgekeurd door de gemeenteraad.

Artikel 3

De gemeenteraad mandateert het college van burgemeester en schepenen om in de loop van het schooljaar andere noodzakelijke wijzigingen aan de afsprakennota van de school goed te keuren na overleg in de schoolraad.

6.

2022_GR_00073 - GBAS - Goedkeuring arbeidsreglement schooljaar 2022-2023 - gewoon basisonderwijs - scholengemeenschap Maas en Kempen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Vangelabbeek; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Anja Smets
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
6.

2022_GR_00073 - GBAS - Goedkeuring arbeidsreglement schooljaar 2022-2023 - gewoon basisonderwijs - scholengemeenschap Maas en Kempen - Goedkeuring

2022_GR_00073 - GBAS - Goedkeuring arbeidsreglement schooljaar 2022-2023 - gewoon basisonderwijs - scholengemeenschap Maas en Kempen - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

Beslissing van de gemeenteraad van 24 juni 2017 waarbij het huidig arbeidsreglement werd goedgekeurd.

Aanleiding en context

Noodzakelijke aanpassingen aan het huidig arbeidsreglement.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het bijgevoegd arbeidsreglement gewoon basisonderwijs goed.

Artikel 2

Bovenstaand arbeidsreglement gaat in vanaf 1 september 2022 en vervangt het vorige arbeidsreglement goed gekeurd door de gemeenteraad.

Artikel 3

Het herwerkte arbeidsreglement wordt ter kennisgeving bezorgd aan de personen die onder gezag arbeid verrichten in de Gemeentelijke Basisschool As, Schoolstraat 1, 3665 As.

Artikel 4

De gemeenteraad mandateert het college van burgemeester en schepenen om in de loop van het schooljaar andere noodzakelijke wijzigingen aan het arbeidsreglement van de school goed te keuren na overleg in de schoolraad.

7.

2022_GR_00074 - Reglement Open+ - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Vangelabbeek; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Anja Smets
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
7.

2022_GR_00074 - Reglement Open+ - Goedkeuring

2022_GR_00074 - Reglement Open+ - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Voor deze nieuwe openingsuren werd ook een nieuw reglement geschreven, gebaseerd op andere bibliotheken die al werken met de onbemande uren.

Wie kan gebruik maken van Open+?

  • Je hebt een betalend PLUS-abonnement (€5/jaar) in de bibliotheek. Dit kan je aanvragen aan de balie tijdens de bemande uren.
  • Je bent minstens 16 jaar. 
  • Je bent minstens 3 maanden lid van de bibliotheek van As.
  • Je hebt een infosessie over Open+ gevolgd. 
  • Je eID is geregistreerd in de database van Open+-gebruikers en je hebt het Open+- reglement ondertekend.


Aanleiding en context

Open+ geeft de mogelijkheid aan geregistreerde gebruikers om toegang te krijgen tot de bibliotheek buiten de bemande openingsuren. Dat kan zowel overdag, ’s avonds als in het weekend zijn. Leners gebruiken de bibliotheek op dezelfde manier als anders, maar er is geen hulp bij inleveren/uitlenen, reservaties nemen, materialen zoeken, computergebruik, betalingen uitvoeren, …

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het reglement van Open+ voor de bibliotheek goed.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt een retributie van € 5 goed voor het PLUS- abonnement.

8.

2022_GR_00075 - Overeenkomst Hoplr - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Vangelabbeek; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Anja Smets
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
8.

2022_GR_00075 - Overeenkomst Hoplr - Goedkeuring

2022_GR_00075 - Overeenkomst Hoplr - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Na bevraging van digitale buurtplatformen kwam Hoplr als beste er uit.  Zij ondersteunen ons ook bij de installatie en implementatie in de buurt. Zo wordt er aandacht geschonken/oplosiingen aangereikt aan personen die niet digitaal vaardig zijn.

Aanleiding en context

Binnen het nieuwe project Zorgzame Buurt Zevenhuizen wordt een digitaal buurtplatform opgericht. Hiervoor willen we de samenwerking aangaan met Hoplr.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 5° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 5° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten als vermeld in artikel 196, 234 en 247

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De Gemeenteraad keurt de samenwerkingsoverkomst met Hoplr goed van 1 september 2022 tot 1 september 2024.

9.

2022_GR_00076 - 2022-010 - Graffitiwandeling - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Vangelabbeek; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Anja Smets
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
9.

2022_GR_00076 - 2022-010 - Graffitiwandeling - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

2022_GR_00076 - 2022-010 - Graffitiwandeling - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In het kader van de opdracht “Graffitiwandeling” werd een bestek met nr. 2022-010 opgesteld door Financiën.

 

Deze opdracht bestaat uit volgende gedeelten:

  * Vast gedeelte : Fase 1: - Het aanstellen van een expert/opdrachthouder teneinde:
* Een integrale visie/concept uit te werken rond het Street Art project, op maat van As (inclusief advies omtrent de benaming van het project)
* De coördinatie, begeleiding en opvolging van de werken aan de reeds bestaande graffiti-treinen, met name deze te voorzien van nieuwe Street Art, passend in de bredere visie die zal worden uitgewerkt voor dit project. Hierbij een goede voorbereiding treffen aan deze graffiti-treinen, voor een lange levensduur van de graffiti-art (afschuren, grondlaag, toplaag …)
* Het netwerk van artiesten bekwaam in Street Art aan te spreken, de contacten te leggen en geïnteresseerde artiesten te vinden die willen meewerken aan de uitvoering van het project
* Het lokaal bestuur adviseren omtrent de kwaliteit van de ontwerpen/voorstellen van artiesten
* Organiseren van een graffiti-jam in overleg met het lokaal bestuur en waarbij aandacht wordt besteed aan de participatie van jonge, lokale kunstenaars (Geraamd op : € 28.925,61) (excl. btw) (Dienstverleningsplaats : diverse locaties)

  * Voorwaardelijk gedeelte : Fase 2: - op voorwaarde dat voor het project de vereiste bijkomende budgetten aangetrokken kunnen worden: 
* Verdere uitwerking, begeleiding en coördinatie van de tweede fase van het project: met name de Street Art As-route in het Nationaal Park Hoge Kempen
* Het lokaal bestuur adviseren omtrent de kwaliteit van de ontwerpen en de beste locaties voor het tentoonstellen van de Street Art
* Toezicht houden op het uitvoeren van de kunstwerken op de aangewezen locaties, de opdrachthouder staat in voor coördinatie, begeleiding en opvolging van de werken
* Evaluatie en verduurzamen van het project
Het maximum budget van de raming is enkel dit budget als minstens de helft subsidie is.
Na voltooiing van FASE 1 zal de gemeente As aan de opdrachthouder meedelen of FASE 2 aansluitend start of niet.
Het opzet bestaat eruit om het integrale project (FASE 1 + FASE 2) gerealiseerd te hebben uiterlijk 31/12/2023.
Er wordt gevraagd om zowel voor FASE 1 als FASE 2 een duidelijke planning en timing op te geven. (Geraamd op : € 103.305,78) (excl. btw) (Dienstverleningsplaats : diverse locaties)

   

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 132.231,39 excl. btw of € 159.999,98 incl. 21% btw.

 

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

 

Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

 

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

 

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

 

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

 

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

 

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 89, § 1, 2° (sociale en andere specifieke diensten) en artikel 57.

 

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

 

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

 

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij: a) de opdracht past binnen het begrip 'dagelijks bestuur', vermeld in punt 8°, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is; b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

                Het bestek met nr. 2022-010 en de raming voor de opdracht “Graffitiwandeling”, opgesteld door Financiën worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 132.231,39 excl. btw of € 159.999,98 incl. 21% btw.

Artikel 2

                Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

                De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 2140000/Mens/0522 (actie/raming AC000369/MJP001287).

 

10.

2022_GR_00077 - PPS Centrumvernieuwing - Aangepast convenant gemeente As - Group GL - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Vangelabbeek; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Anja Smets
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
10.

2022_GR_00077 - PPS Centrumvernieuwing - Aangepast convenant gemeente As - Group GL - Goedkeuring

2022_GR_00077 - PPS Centrumvernieuwing - Aangepast convenant gemeente As - Group GL - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Tussen de gemeente As en Group GL werd op 25 februari 2015 een PPS-overeenkomst met addenda in 25.03.2016, 2017 en 21.04.2021 ondertekend voor de realisatie van het ontwikkelingsproject ‘Centrum As’.

In uitvoering van deze overeenkomst heeft GGL een eerste fase gerealiseerd, ResidentieLibris, waarbij voor de gemeente de bibliotheek werd gebouwd en opgeleverd, 18 appartementen op de verdiepingen met bijhorende ondergrondse parkeerplaatsen en bergingen en een resterende ruimte op het gelijkvloers, naast de bibliotheek, volgens de afgeleverde omgevingsvergunning bestemd voor een horeca-uitbating.

-Omwille van verschillende redenen werd tot op heden nog geen horeca invulling gevonden voor deze resterende gelijkvloerse ruimte. Thans dient zich de mogelijkheid aan om een deel van de ruimte te verkopen aan een kandidaat-koper, dewelke hier een vrij beroep wenst uit te oefenen.

Deze afspraken worden in ontwerp voorgelegd aan de gemeenteraad. 

De belangrijkste toevoegingen zijn de volgende: 

- As neemt akte van de intentie van GGL om de gelijkvloerse ruimte van fase 1 (deels) in te vullen door kantoren/vrije beroepen.

- GGL begrijpt het belang dat As aan een horeca-uitbating hecht en gaat een inspanningsverbintenis aan om bij de invulling van de resterende ruimte in fase 1 of één van de bijkomende ruimtes in fase 2, al naargelang waar zij dit het meest aangewezen acht, al het mogelijke te doen dat redelijkerwijs binnen haar mogelijkheden ligt om een horeca-invulling te vinden aan marktconforme voorwaarden, waarbij minstens de oppervlakte die gebruikt wordt voor kantoren (vrije beroepen) als horeca-oppervlakte zal ingevuld worden.




Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met het aangepast convenant.

11.

2022_GR_00078 - Onderhoud buurtwegen - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Buitengewone herstelling en onderhoud van de gemeentewegen 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Vangelabbeek; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Anja Smets
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
11.

2022_GR_00078 - Onderhoud buurtwegen - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Buitengewone herstelling en onderhoud van de gemeentewegen 2022 - Goedkeuring

2022_GR_00078 - Onderhoud buurtwegen - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Buitengewone herstelling en onderhoud van de gemeentewegen 2022 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De gemeente is eigenaar van de gemeentewegen en wordt geacht deze als een goed huisvader te onderhouden.

Juridische grond

De gemeente is eigenaar van de gemeentewegen.

Aanleiding en context

In het kader van de opdracht “Buitengewone herstelling en onderhoud van de gemeentewegen 2022” werd een bestek met nr. 2022-01 opgesteld door de dienst Technische Dienst en openbare werken.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het bestek met nr. 2022-01 en de raming voor de opdracht “Buitengewone herstelling en onderhoud van de buurtwegen 2022”, opgesteld door de dienst Technische dienst en openbare werken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 122.093,70 excl. btw of € 146.509,08 incl. btw;

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2022, op budgetcode 6103510/Ruimte/0200 (actie/raming AC000218/MJP000291).

12.

2022_GR_00079 - Begrazingsproject - Samenwerkingsovereenkomst tussen ANB, de gemeente As en de stad Genk alsmede bestek en raming betreffende de uitvoering van een beherderingsopdracht te Genk, As en grensgebied Oudsbergen. - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Vangelabbeek; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Anja Smets
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
12.

2022_GR_00079 - Begrazingsproject - Samenwerkingsovereenkomst tussen ANB, de gemeente As en de stad Genk alsmede bestek en raming betreffende de uitvoering van een beherderingsopdracht te Genk, As en grensgebied Oudsbergen. - Goedkeuring

2022_GR_00079 - Begrazingsproject - Samenwerkingsovereenkomst tussen ANB, de gemeente As en de stad Genk alsmede bestek en raming betreffende de uitvoering van een beherderingsopdracht te Genk, As en grensgebied Oudsbergen. - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

De gemeente As is eigenaar van de te begrazen percelen. 

Aanleiding en context

Er werd een samenwerkingsovereenkomst opgesteld tussen het Agentschap voor Natuur en Bos, de gemeente As en de stad Genk betreffende de uitvoering van een beherderingsopdracht te Genk, As en grensgebied Oudsbergen.

De gemeente is eigenaar van de bossen gelegen op de Klaverberg, de terreinen van voormalig chaletpark 'Ons Landje', de bossen gelegen Oeleinderheide en de 2 nieuwe percelen op Bosheide en Kleinven.

Daar het gebied 'Klaverberg' van oorsprong een deels half-open tot open heidegebied was aansluitend bij de Opglabbeker Zavel (Genk)hetgeen een ideaal biotoop is/was voor zeldzame soorten zoals jeneverbes, Zadelsprinkhaan, Gladde slang, Rugstreeppad en Nachtzwaluw. 

Het gebied 'Ons Landje' werd omgevormd tot een half-open grasland.

Het heiderelict in Oeleinderheide werd door herstelingrepen door te technische dienst terug open gekapt. 

In Kleinven wordt een corridor gemaakt in het bos om het ven te verbinden met de hoogspanningslijn. Hier is droge heide en pijpenstrootje aanwezig. Dit is een extra perceel dat opgenomen wordt in de nieuwe gunning.

Bosheide is een ijl bos met droge heide. Dit is ook een extra perceel dat in de nieuwe gunning wordt opgenomen.

Percelen Oeleinderheide, corridor Kleinven en Bosheide zijn percelen die niet ieder jaar worden begraasd.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst alsook het bestek met raming voor de beherderingsopdracht te Genk, As en grensgebied Oudsbergen goed. 

Artikel 2

Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de stad Genk en het Agentschap Natuur en Bos. 

13.

2022_GR_00080 - GAOZ - Projectdossier IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ - Herziening subsidieaanvraag 2023-2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Vangelabbeek; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Anja Smets
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
13.

2022_GR_00080 - GAOZ - Projectdossier IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ - Herziening subsidieaanvraag 2023-2025 - Goedkeuring

2022_GR_00080 - GAOZ - Projectdossier IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ - Herziening subsidieaanvraag 2023-2025 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

WONEN VLAANDEREN biedt de mogelijkheid om halverwege de termijn 2020-2025 een herziening van het subsidiedossier aan te vragen. Bestaande acties kunnen geschrapt worden, nieuwe acties kunnen ingediend worden. De herzieningsaanvraag van het projectdossier werd in verschillende stappen uitgewerkt in samenspraak met de gemeentebesturen.

  1. Tijdens het beheerscomité van 9 februari 2022 werden de algemene uitgangsprincipes voor de herziening van het subsidiedossier toegelicht:
    • meer focus op woningkwaliteit leggen (o.a. door de actie verplicht conformiteitsattest), de deskundige lokaal woonbeleid wordt ingevuld door een huisvestingsambtenaar;
    • acties die vroeger behoorden bij het takenpakket van de deskundige lokaal woonbeleid worden afgerond en/of afgebouwd tegen 2023;
    • nieuwe acties zijn enkel mogelijk indien het gaat om acties die IGS GAOZ al doet en waarvoor er weinig tot geen aanvullende inspanningen moeten geleverd worden.
  2. Het schepencollege van burgemeester en schepenen nam kennis van het verslag met het beheerscomité IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ van 9 februari 2022. Hierbij werd de schrapping van bepaalde bestaande acties en het voorstel van nieuwe acties aan de GAOZ- gemeentebesturen toegelicht, noodzakelijk om de herzieningsaanvraag verder te kunnen uitwerken.
  3. Na het overleg met het beheerscomité heeft IGS GAOZ met WONEN VLAANDEREN verder afgetoetst welke (nieuwe) acties potentieel zijn binnen de werking voor de periode 2023- 2025.
  4. Rekening houdend met de opmerkingen van WONEN VLAANDEREN werden de acties herschreven. De herzieningsaanvraag werd, één week voor het overleg met het beheerscomité, aan de leden van het beheerscomité GAOZ bezorgd (de geschrapte tekstgedeeltes slaan op de schrapping van bestaande acties, de gekleurde tekstgedeeltes beschrijven de nieuwe acties).
  5. Zowel de schrapping van bepaalde bestaande acties als het voorstel van de nieuwe acties werden op het beheerscomité van 12 mei 2022 besproken. De leden van het beheerscomité leverden hiervoor gunstig advies. De acties staan beschreven in het verslag van het beheerscomité, toegevoegd als bijlage.

Op basis van bovenstaande stappen is een onderbouwd en evenwichtig dossier uitgeschreven. Dit dossier komt tegemoet aan de opmerkingen van WONEN VLAANDEREN en de verschillende klemtonen die de GAOZ-gemeenten gelegd hebben. Dit dossier vergt ook een versterking van de capaciteit van IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ. De noodzaak komt er o.a. door de goedkeuring van het reglement verplicht conformiteitsattest én de vervanging van de deskundige lokaal woonbeleid door een huisvestingsambtenaar.

Deze herzieningsaanvraag zal voor IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ financieel weinig wijzigen binnen het subsidiekader.

Rekening houdend met het laatste evaluatieverslag van WONEN VLAANDEREN bedraagt de jaarlijkse subsidie voorlopig €152.847,51 (€156.475,41 - €3.627,90 subsidievermindering). Deze subsidievermindering slaat op:

  • actie AA2_2 "Een verordening vaststellen en toepassen waarbij het conformiteitsattest verplicht wordt gesteld in bepaalde situaties" waarbij de gemeente Zutendaal heeft aangegeven voorlopig hieraan niet deel te nemen.
  • actie EV3_1 "Renovaties stimuleren door outreachend te werken", hierbij werden de voorwaarden niet ingevuld door o.a. Corona (geen wooncafés en huisbezoeken). De Renocoach behoort volgens WONEN VLAANDEREN eerder toe bij de actie "Sociaal en/of technisch begeleiden op maat van kwetsbare inwoners".

Rekening houdend met de schrapping van bepaalde acties en de opname van nieuwe acties zal het bedrag van de subsidie + €3564 bedragen (mits goedkeuring van het subsidiedossier).

Juridische grond

De Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 dd. 9 november 2020.

Het Besluit van de Vlaamse Regering over de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid dd. 16 november 2018.

Het Ministerieel Besluit over de subsidiebelofte aan het IGS-project 'Lokaal Woonbeleid GAOZ' voor de periode 2020-2025 dd. 12 december 2019.

De werking van de interlokale vereniging 'IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ' opgericht bij akte op 20 februari 2009. De wijziging van deze statuten goedgekeurd door de gemeenteraad van 22 januari 2019.

Aanleiding en context

De gemeenten Genk, As, Oudsbergen en Zutendaal werken samen rond lokaal woonbeleid. Hiervoor is een interlokale vereniging opgericht (IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ, opgericht bij akte op 22 februari 2009 en aangepast bij akte op 14 mei 2019 naar aanleiding van de fusie tussen Meeuwen-Gruitrode en Opglabbeek). De 4 gemeenten financieren de werking van deze interlokale vereniging. De interlokale vereniging ontvangt voor haar werkingskosten subsidies van de Vlaamse overheid. Deze middelen moet de interlokale vereniging periodiek aanvragen. Eind 2019 keurde de Vlaamse minister van wonen de subsidieaanvraag voor het projectdossier IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ 2020-2025 goed. Het besluit van de Vlaamse Regering over het lokaal woonbeleid dd. 16 november 2018, laat toe om voor de periode 2023-2025 een herziening aan te vragen voor de aanvullende activiteiten in zijn activiteitenpakket. Uiterlijk op 30 juni 2022 moet de herzieningsaanvraag goedgekeurd zijn door de gemeenteraad én ingediend zijn bij het agentschap Wonen Vlaanderen.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de herzieningsaanvraag projectdossier IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ 2023-2025 goed.

Artikel 2

Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan IGS GAOZ.

14.

2022_GR_00081 - ILV Wijk-werken GAZ en Houthalen-Helchteren - inhoudelijk en financieel jaarverslag 2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Vangelabbeek; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Anja Smets
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
14.

2022_GR_00081 - ILV Wijk-werken GAZ en Houthalen-Helchteren - inhoudelijk en financieel jaarverslag 2021 - Goedkeuring

2022_GR_00081 - ILV Wijk-werken GAZ en Houthalen-Helchteren - inhoudelijk en financieel jaarverslag 2021 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het beheerscomité van het ILV wijk-werken GAZ en Houthalen-Helchteren keurde op 5 mei 2022 het inhoudelijk en financieel jaarverslag 2021 goed - cf. bijlage

Het beheerscomité besliste unaniem dat de winst van het werkingsjaar 2021 € 11.719,25 wordt uitgekeerd aan de partnergemeentes Genk, As, Zutendaal en Houthalen-Helchteren, volgens de verdeelsleutel die werd vastgelegd in de samenwerkingsovereenkomst en bepaald werd op het aantal inwoners bij afsluiting kalenderjaar.

Juridische grond

Het decreet van 7 juli 2017 betreffende Wijk-werken en diverse bepalingen in het kader van de zesde staatshervorming.

Het gemeenteraadsbesluit van 23 november 2017 inzake de oprichting van de organisatie Wijk-werken voor stad Genk, gemeenten As, Opglabbeek, Zutendaal en Houthalen-Helchteren.

Het besluit van 21 december 2017 inzake de samenwerkingsovereenkomst tussen VDAB en de Interlokale vereniging voor de organisatie van Wijk-werken in het werkingsgebied GAOZ en Houthalen-Helchteren.

Het besluit van 19 februari 2019 inzake de uittreding van Oudsbergen uit het samenwerkingsverband GAOZ en Houthalen-Helchteren en afvaardiging mandataris/plaatsvervangend mandataris.

Aanleiding en context

Het interlokaal samenwerkingsverband (ILV) GAZ en Houthalen-Helchteren werd opgericht op 1 januari 2018. De gemeentes die deel uitmaken van het ILV sloten hiertoe een partnerovereenkomst onder de vorm van een samenwerkingsovereenkomst.

Deze samenwerkingsovereenkomst bepaalt dat er bij een positief resultaat van de rekening van het afgelopen werkjaar een winstverdeling plaatsvindt aan de deelnemende gemeentes, en dit op basis van de verdeelsleutel naargelang het inwonersaantal. De winst van het werkingsjaar 2021 bedraagt € 11.719,25. Uitgesplitst volgens de verdeelsleutel van het aantal inwoners per gemeente ziet de winstverdeling er als volgt uit:

  • Genk: € 6.888,16
  • As: € 854,93
  • Zutendaal: € 753,47
  • Houthalen-Helchteren: € 3.222,69

In uitvoering van de samenwerkingsovereenkomst legden de partnergemeentes de interne werking vast in een huishoudelijk reglement. Dit huishoudelijk reglement bepaalt onder artikel 12 dat het beheerscomité het jaarverslag goedkeurt en de gemeenteraad van iedere gemeente ter gelegenheid van de goedkeuring van het jaarverslag eveneens de werking van de intergemeentelijke samenwerking evalueert. Het jaarverslag bevat zowel een inhoudelijk als een financieel verslag.

Het beheerscomité van het ILV wijk-werken GAZ en Houthalen-Helchteren keurde op 5 mei 2022 het inhoudelijk en financieel jaarverslag 2021 goed. Het inhoudelijk en financieel jaarverslag zal ter goedkeuring voorgelegd worden aan het schepencollege en aan de gemeenteraad.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het inhoudelijk en financieel jaarverslag van het werkjaar 2021 van het ILV wijk-werken GAZ en Houthalen-Helchteren goed.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de beslissing van het beheerscomité van de ILV Genk, As, Zutendaal en Houthalen-Helchteren goed om de winstverdeling van het werkingsjaar 2021 uit de te keren rekening houdend met de verdeelsleutel vastgelegd in de samenwerkingsovereenkomst.


15.

2022_GR_00082 - Interlokale vereniging (ILV) Sociale Economie GAZ - Inhoudelijk en financieel jaarverslag 2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Vangelabbeek; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Anja Smets
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
15.

2022_GR_00082 - Interlokale vereniging (ILV) Sociale Economie GAZ - Inhoudelijk en financieel jaarverslag 2021 - Goedkeuring

2022_GR_00082 - Interlokale vereniging (ILV) Sociale Economie GAZ - Inhoudelijk en financieel jaarverslag 2021 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De regisseur Sociale Economie dient, zoals vermeld bij de toekenning van de regierol aan de beherende gemeente/stad Genk, jaarlijks een inhoudelijk en financieel jaarverslag over te maken aan het departement Werk en Sociale Economie om zo het correct verloop van de uitvoering van de verplichte acties te verantwoorden. Deze zijn:

  • de actie die het netwerken bevordert tussen reguliere en sociale economie;
  • de actie die bijdraagt aan de ontwikkeling sociale economie;
  • de actie ter bevordering en sensibilisering van het maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Het beheerscomité van de interlokale vereniging GAZ keurde op 05 mei 2022 het inhoudelijk en financieel jaarverslag 2021 goed.

Vooraleer de documenten bij het departement Werk en Sociale Economie ingediend worden, liggen ze ter goedkeuring voor aan het schepencollege en de gemeenteraad van iedere gemeente binnen de interlokale vereniging.

Juridische grond

De regierol voor lokale besturen werd vastgelegd door de Vlaamse regering in het uitvoeringsbesluit tot bepaling van de regierol van 26 oktober 2012 en de wijzigingsbesluiten van 26 februari 2016 en 14 september 2018.

Oprichting interlokale vereniging sociale economie tussen de stad Genk, gemeenten As en Zutendaal en aanduiding Genk als beherende stad.

Toekenning van de regierol door het Departement Werk en Sociale Economie aan de beherende gemeente Genk.

Aanleiding en context

Het intergemeentelijk samenwerkingsverband sociale economie GAOZ werd opgericht in 2014 ter invulling van de regierol sociale economie, waarvan de stad Genk de beherende gemeente is. Vanaf 2018 werd het samenwerkingsverband omgevormd tot de interlokale vereniging GAZ vanwege de uittreding van Oudsbergen.

Bij de oproep vanuit Departement Werk en Sociale Economie eind 2019 werd er opnieuw ingetekend door de ILV GAZ voor de periode 2020-2025. Er werd een subsidie toegekend van € 50.000,00/jaar uit te keren aan de beherende gemeente/stad Genk.

De verslaggeving naar het Departement Werk en Sociale Economie voor het verkrijgen van deze subsidies gebeurt via de deelrapportagecode "sociale economie" via het BBC, maar dient verder gedetailleerd voorgelegd te worden d.m.v. een inhoudelijk en financieel jaarverslag waarin de verplichte acties opgelegd door Vlaanderen duidelijk tot uiting komen.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De acties in het kader van de regie sociale economie en de financiële weerslag ervan staan in het inhoudelijk en financieel jaarverslag 2021 beschreven en werden goedgekeurd door het beheerscomité ILV Sociale Economie GAZ op 05 mei 2022.

De gemeenteraad gaat akkoord met de indiening van het inhoudelijk en financieel jaarverslag 2021 van de ILV sociale economie GAZ bij het Departement Werk en Sociale Economie, samen met de nodige bewijsstukken.

16.

2022_GR_00083 - Gemeentelijke holding NV - in vereffening: mandaat en aanduiding van afgevaardigde en plaatsvervanger voor de algemene vergadering van 29 juni 2022 - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Vangelabbeek; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Anja Smets
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
16.

2022_GR_00083 - Gemeentelijke holding NV - in vereffening: mandaat en aanduiding van afgevaardigde en plaatsvervanger voor de algemene vergadering van 29 juni 2022 - Vaststelling

2022_GR_00083 - Gemeentelijke holding NV - in vereffening: mandaat en aanduiding van afgevaardigde en plaatsvervanger voor de algemene vergadering van 29 juni 2022 - Vaststelling

Motivering

Argumentatie

De aanwezigen moeten op voorhand hun volmacht  bezorgen. Deze volmacht moet eveneens het e-mailadres van de gevolmachtigde bevatten. De instructies voor het aanmelden op de elektronische algemene vergadering worden uitsluitend toegestuurd op dit e-mailadres. 

Ondanks deze bijzondere maatregel blijft het vraagrecht van de aandeelhouders volstrekt gewaarborgd. Aandeelhouders worden weliswaar aangemoedigd om hun vragen zoveel als mogelijk op voorhand te bezorgen, maar er zal ook een mogelijkheid zijn om tijdens de vergadering vragen te stellen.

De gemeenteraad van 24 juni 2021 heeft Marc Bergmans  - VOLUIT! aangeduid als effectief vertegenwoordiger en Tom Seurs - VOLUIT! als plaatsvervangend lid.

Aan deze afgevaardigde dient een mandaat gegeven te worden.

Aanleiding en context

Aangetekend schrijven van de gemeentelijke holding NV met de oproeping voor de algemene vergadering van 29 juni 2022.

De agenda van de algemene vergadering bevat volgende agendapunten:

  1. Bespreking van de werkzaamheden van de vereffenaars over het boekjaar 2021
  2. Bespreking van de jaarrekening over het boekjaar 2021
  3. Bespreking van het Jaarverslag van de vereffenaars over het boekjaar 2021 inclusief beschrijving van de vooruitgang van de vereffening en redenen waarom de vereffening nog niet kon worden afgesloten
  4. Bespreking van het verslag van de commissaris over de jaarrekening over het boekjaar 2021
  5. Voorstel van de vereffenaars tot benoeming van een commissaris
  6. Stemming over de benoeming van de commissaris
  7. Vraagstelling

overeenkomstig de wettelijke regels terzake worden alle punten, behoudens de benoeming van de commissaris, van de agenda louter ter kennisname meegedeeld aan de algemene vergadering. Zij worden dus niet ter stemming voorgelegd.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt, op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota de agendapunten van de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV, in vereffening van 29 juni 2022, zoals overgemaakt in aangetekend schrijven op 30 mei 2022, goed.

Artikel 2

Marc Bergmans wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van de gemeentelijke holding in vereffening, te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de algemene vergadering van de gemeentelijke holding NV in vereffening van 29 juni 2022 en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen bezorgt een afschrift van deze beslissing aan de gemeentelijke holding NV, in vereffening, vie email aan avgh@quinz.be

17.

2022_GR_00084 - Notulen - Zittingsverslag openbare zitting gemeenteraad 19 mei 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Vangelabbeek; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Anja Smets
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
17.

2022_GR_00084 - Notulen - Zittingsverslag openbare zitting gemeenteraad 19 mei 2022 - Goedkeuring

2022_GR_00084 - Notulen - Zittingsverslag openbare zitting gemeenteraad 19 mei 2022 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Er werden tijdens de vergadering geen opmerkingen gemaakt over de redactie van het zittingsverslag van de vorige gemeenteraadszitting.

Aanleiding en context

Zittingsverslag van de gemeenteraad van 19 mei 2022.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het zittingsverslag van de openbare zitting van 19 mei 2022 goed. 

18.

2022_GR_00085 - Notulen - Openbare zitting van 19 mei 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Vangelabbeek; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Anja Smets
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
18.

2022_GR_00085 - Notulen - Openbare zitting van 19 mei 2022 - Goedkeuring

2022_GR_00085 - Notulen - Openbare zitting van 19 mei 2022 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie
Er werden tijdens de vergadering geen opmerkingen gemaakt op de notulen van de vorige gemeenteraadszitting.
Aanleiding en context
De notulen van de vorige gemeenteraadszitting moeten goedgekeurd worden.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de notulen van de openbare zitting van 19 mei 2022 goed.