Terug Gemeenteraad

do 20/10/2022 - 20:30 Raadzaal

Openbare zitting

  • Het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid instaat voor het debiteurenbeheer.

    Hij rapporteert hierover onder andere aan de gemeenteraad.

  • Sinds begin 2021 is er ook de mogelijkheid voor gemeenten om een administratieve geldboete op te leggen in het kader van beperkte snelheidsovertredingen. 

    Conform artikel 29 quater Wegverkeerswet kunnen er administratieve geldboetes opgelegd worden ten aanzien van beperkte snelheidsovertredingen mits er cumulatief aan volgende voorwaarden is voldaan:

    1. het betreft een snelheidsovertreding begaan op een plaats waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 kilometer per uur;

    2. het betreft een snelheidsovertreding waarbij de toegelaten maximumsnelheid met niet meer dan 20 kilometer per uur is overschreden (na correctie met de technische tolerantiemarge);

    3. het betreft een snelheidsovertreding vastgesteld volgens de voorwaarden, vermeld in artikel 62 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, met uitzondering van het zesde en achtste lid, met automatisch werkende toestellen, die volledig worden gefinancierd door de lokale overheid;

    4. het betreft een snelheidsovertreding begaan door een meerderjarige natuurlijke persoon of door een rechtspersoon;

    5. het betreft een snelheidsovertreding waarbij niet gelijktijdig een andere overtreding wordt vastgesteld.

    De bedragen van de administratieve geldboetes zijn gelijk aan de bedragen die de Vlaamse Regering bepaalt ter uitvoering van artikel 65, § 1, tweede lid Wegverkeerswet.

    Deze GAS-5-overtredingen moeten opgenomen worden in een poltieverordening. 

    De procedure die moet gevolgd worden om een geldboete op te leggen n.a.v. van een GAS-5-overtreding verschilt van de klassieke GAS-procedure waardoor ook het reglement gemeentelijke administratieve sancties moet aangevuld worden met deze procedure.


  • Sinds begin 2021 is er ook de mogelijkheid voor gemeenten om een administratieve geldboete op te leggen in het kader van beperkte snelheidsovertredingen. 

    Conform artikel 29 quater Wegverkeerswet kunnen er administratieve geldboetes opgelegd worden ten aanzien van beperkte snelheidsovertredingen mits er cumulatief aan volgende voorwaarden is voldaan:

    1. het betreft een snelheidsovertreding begaan op een plaats waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 kilometer per uur;

    2. het betreft een snelheidsovertreding waarbij de toegelaten maximumsnelheid met niet meer dan 20 kilometer per uur is overschreden (na correctie met de technische tolerantiemarge);

    3. het betreft een snelheidsovertreding vastgesteld volgens de voorwaarden, vermeld in artikel 62 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, met uitzondering van het zesde en achtste lid, met automatisch werkende toestellen, die volledig worden gefinancierd door de lokale overheid;

    4. het betreft een snelheidsovertreding begaan door een meerderjarige natuurlijke persoon of door een rechtspersoon;

    5. het betreft een snelheidsovertreding waarbij niet gelijktijdig een andere overtreding wordt vastgesteld.

    Om GAS-5 op een eenvormige wijze uit te rollen binnen de politiezone CARMA wordt onderhavige samenwerkingsovereenkomst opgesteld. 

    De stad Genk treedt op als de lokale verwerkingscel voor de verwerking en afhandeling van gemeentelijke administratieve sancties (= GAS-boetes) die voortvloeien uit vaststellingen van snelheidsovertredingen op het grondgebied van de politiezone CARMA, die gebeuren via de geïnstalleerde trajectcontroles, bemande en onbemande camera’s, in de zones 30 en 50 op het grondgebied van de politiezone CARMA. 

    De politiezone CARMA verbindt zich ertoe de snelheidsovertredingen te verwerken en over te maken aan de lokale verwerkingscel voor zover deze snelheidsovertreding vallen binnen de toepassing van de GAS-5-wetgeving.

    De gemeente As zal in deze procedure instaan voor de invordering en financiële escalatie.

    De gemeente As neemt deel aan het samenwerkingsverband om de verkeersveiligheid, tevens een prioriteit in het zonaal veiligheidsplan, te verbeteren.

    De verantwoordelijkheden van de verschillende partners en te volgen procedures maken verder voorwerp uit van deze overeenkomst. 

  • De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2022 van kerkfabriek Sint-Theresia As.

  • De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Barbara.

  • Jaarlijks moet de gemeenteraad de dotatie aan de brandweerzone Oost-Limburg goedkeuren. De dotatie voor 2023 voor de gemeente As bedraagt 306 644,12 euro. 

  • Vlaanderen en de lokale besturen sloegen, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP 1.0) de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Er werd nu een tweede Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP 2.0) gepubliceerd.

    Dit pact stelt een bijkomende verscherping voor zes doelstellingen voorop, rekening houdend met de vier werven.

     

  • De buitengewone algemene vergadering van OV Fluvius Limburg heeft plaats op 21 december 2022 om 18.00 uur PXLCongress (blok D), Elfde-Liniestraat 23a te 3500 Hasselt.

    De agenda werd door de Raad van Bestuur op 13 september 2022 als volgt samengesteld:
    De volledige agenda kan je bekijken via de pdf die integraal als bijlage is toegevoegd. 

    1. Kennisneming en bespreking van de overeenkomst tussen Fluvius en Telenet inzake de realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen (dossier Tramontana).
    2. Goedkeuring van de statutenwijzigingen,  
    3. Goedkeuring van de creatie per 1 januari 2023 van de bijkomende aandelen Be binnen de activiteit elektriciteit die per 1 januari 2023 zullen worden omgezet in aandelen Aek binnen de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken à rato van 25 euro per aandeel.
    4. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten aardgas en warmte van de gemeente Laakdal, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Fluvius Antwerpen, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg (overnemende vereniging):
    5. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit aardgas verbonden aan de Opdrachthoudende vereniging PBE (dewelke voor deze activiteit optreedt namens de gemeenten Begijnendijk, Bekkevoort, Galmaarden, Geetbets, Glabbeek, Gooik, Herne, Holsbeek, Kortenaken, Landen, Linter, Lubbeek, Oud-Heverlee, Pepingen, Tielt-Winge en Zoutleeuw), dewelke zij heeft toevertrouwd aan Fluvius Limburg, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Iverlek (Fluvius Zenne-Dijle) (overnemende vereniging):
    6. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 2, 3, 4, 5 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 2, 3, 4, 5, 8, 9 en 10 bij authentieke akte te doen vaststellen.
    7. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2023.
    8. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 en volgende WVV.
    9. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
    10. Statutaire benoemingen.
    11. Statutaire mededelingen.

     

  • De buitengewone algemene vergadering van  Fluvius OV heeft plaats op 7 december 2022 om 18.30 uur. Omwille van de zeer beperkte agenda en de geografische spreiding van de diverse deelnemende gemeenten wordt deze Buitengewone Algemene Vergadering op digitale wijze gehouden.

    De agenda werd door de Raad van Bestuur van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 14 september 2022 als volgt samengesteld:

    1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget voor 2023.
    2. Statutaire benoemingen.
    3. Statutaire mededelingen.
  • De gemeenteraad heeft op 10 september 2020 de leden van de gecoro, de voorzitter en secretaris aangesteld. Na het ontslag van een gecoro-lid heeft de gemeenteraad een nieuw lid toegevoegd aan de gecoro op 27 januari 2022.

    Inmiddels heeft de gecoro enkele malen vergaderd en heeft elk lid een plaatsvervangend gecoro-lid voor zijn functie voorgedragen om niet in een impasse te raken wanneer het quorum  voor stemming niet wordt gehaald of wanneer een lid ontslag neemt. 

    De omgevingsambtenaar werd oorspronkelijk aangesteld als secretaris. Omdat de kans reëel is dat deze ambtenaar bij de voorstelling en beoordeling van voorgedragen dossiers niet volledig onafhankelijk kan werken, wordt het diensthoofd Ruimte voorgedragen als secretaris.

  • Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de gemeentesecretaris. In het geval de gemeenteraad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
  • Als er geen opmerkingen worden gemaakt over het zittingsverslag van de vorige vergadering, wordt het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd.


Publicaties

Agenda
Besluitenlijst
Notulen