Terug
Gepubliceerd op 18/11/2022

Notulen  Gemeenteraad

do 20/10/2022 - 20:30 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Anja Smets; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Vangelabbeek; Wendy Peeters, Algemeen directeur

Secretaris

Wendy Peeters, Algemeen directeur

Agendapunten

1.

2022_GR_00101 - Rapport inzake debiteurenbeheer - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Anja Smets; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Vangelabbeek; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
1.

2022_GR_00101 - Rapport inzake debiteurenbeheer - Kennisneming

2022_GR_00101 - Rapport inzake debiteurenbeheer - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid aan de gemeenteraad over het debiteurenbeheer. 

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het rapport van de financieel directeur over het debiteurenbeheer.

2.

2022_GR_00102 - Invoering GAS-5 - Goedkeuring politieverordening betreffende beperkte snelheidsovereentredingen en aanpassing reglement administratieve sancties - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Anja Smets; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Vangelabbeek; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
2.

2022_GR_00102 - Invoering GAS-5 - Goedkeuring politieverordening betreffende beperkte snelheidsovereentredingen en aanpassing reglement administratieve sancties - Goedkeuring

2022_GR_00102 - Invoering GAS-5 - Goedkeuring politieverordening betreffende beperkte snelheidsovereentredingen en aanpassing reglement administratieve sancties - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Conform artikel 29 quater Wegverkeerswet kunnen er administratieve geldboetes opgelegd worden ten aanzien van beperkte snelheidsovertredingen mits er cumulatief aan volgende voorwaarden is voldaan:

1. het betreft een snelheidsovertreding begaan op een plaats waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 kilometer per uur;

2. het betreft een snelheidsovertreding waarbij de toegelaten maximumsnelheid met niet meer dan 20 kilometer per uur is overschreden (na correctie met de technische tolerantiemarge);

3. het betreft een snelheidsovertreding vastgesteld volgens de voorwaarden, vermeld in artikel 62 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, met uitzondering van het zesde en achtste lid, met automatisch werkende toestellen, die volledig worden gefinancierd door de lokale overheid;

4. het betreft een snelheidsovertreding begaan door een meerderjarige natuurlijke persoon of door een rechtspersoon;

5. het betreft een snelheidsovertreding waarbij niet gelijktijdig een andere overtreding wordt vastgesteld.

De bedragen van de administratieve geldboetes zijn gelijk aan de bedragen die de Vlaamse Regering bepaalt ter uitvoering van artikel 65, § 1, tweede lid Wegverkeerswet.

Deze GAS-5-overtredingen moeten opgenomen worden in een poltieverordening. 

De procedure die moet gevolgd worden om een geldboete op te leggen n.a.v. van een GAS-5-overtreding verschilt van de klassieke GAS-procedure waardoor ook het reglement gemeentelijke administratieve sancties moet aangevuld worden met deze procedure.

Aanleiding en context

Sinds begin 2021 is er ook de mogelijkheid voor gemeenten om een administratieve geldboete op te leggen in het kader van beperkte snelheidsovertredingen.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen goed.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de aanpassing van het reglement gemeentelijke administratieve sancties goed.

3.

2022_GR_00103 - Invoering GAS-5 - Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst met betrekking tot het vaststellen en afhandelen van GAS-5-dossiers (gemeentelijke administratieve snelheidsovertredingen in zone 30 & 50 binnen politiezone CARMA) - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Anja Smets; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Vangelabbeek; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
3.

2022_GR_00103 - Invoering GAS-5 - Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst met betrekking tot het vaststellen en afhandelen van GAS-5-dossiers (gemeentelijke administratieve snelheidsovertredingen in zone 30 & 50 binnen politiezone CARMA) - Goedkeuring

2022_GR_00103 - Invoering GAS-5 - Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst met betrekking tot het vaststellen en afhandelen van GAS-5-dossiers (gemeentelijke administratieve snelheidsovertredingen in zone 30 & 50 binnen politiezone CARMA) - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Conform artikel 29 quater Wegverkeerswet kunnen er administratieve geldboetes opgelegd worden ten aanzien van beperkte snelheidsovertredingen mits er cumulatief aan volgende voorwaarden is voldaan:

1. het betreft een snelheidsovertreding begaan op een plaats waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 kilometer per uur;

2. het betreft een snelheidsovertreding waarbij de toegelaten maximumsnelheid met niet meer dan 20 kilometer per uur is overschreden (na correctie met de technische tolerantiemarge);

3. het betreft een snelheidsovertreding vastgesteld volgens de voorwaarden, vermeld in artikel 62 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, met uitzondering van het zesde en achtste lid, met automatisch werkende toestellen, die volledig worden gefinancierd door de lokale overheid;

4. het betreft een snelheidsovertreding begaan door een meerderjarige natuurlijke persoon of door een rechtspersoon;

5. het betreft een snelheidsovertreding waarbij niet gelijktijdig een andere overtreding wordt vastgesteld.

De bedragen van de administratieve geldboetes zijn gelijk aan de bedragen die de Vlaamse Regering bepaalt ter uitvoering van artikel 65, § 1, tweede lid Wegverkeerswet.

Om GAS-5 op een eenvormige wijze uit te rollen binnen de politiezone CARMA wordt onderhavige samenwerkingsovereenkomst opgesteld. 

De stad Genk treedt op als de lokale verwerkingscel voor de verwerking en afhandeling van gemeentelijke administratieve sancties (= GAS-boetes) die voortvloeien uit vaststellingen van snelheidsovertredingen op het grondgebied van de politiezone CARMA, die gebeuren via de geïnstalleerde trajectcontroles, bemande en onbemande camera’s, in de zones 30 en 50 op het grondgebied van de politiezone CARMA. 

De politiezone CARMA verbindt zich ertoe de snelheidsovertredingen te verwerken en over te maken aan de lokale verwerkingscel voor zover deze snelheidsovertreding vallen binnen de toepassing van de GAS-5-wetgeving.

De gemeente As zal in deze procedure instaan voor de invordering en financiële escalatie.

De verantwoordelijkheden van de verschillende partners en te volgen procedures maken verder voorwerp uit van deze overeenkomst.

Aanleiding en context

Sinds begin 2021 is er ook de mogelijkheid voor gemeenten om een administratieve geldboete op te leggen in het kader van beperkte snelheidsovertredingen.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 2° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 2° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van andere gemeentelijke reglementen dan die over personeelsaangelegenheden, en het bepalen van straffen en administratieve sancties bij de overtreding van die reglementen

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met betrekking tot het vaststellen en afhandelen van GAS-5-boetes binnen de politiezone CARMA goed.

4.

2022_GR_00104 - Kerkfabriek Sint-Theresia - Budgetwijziging 2022 20/10/2022 - Akteneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Anja Smets; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Vangelabbeek; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
4.

2022_GR_00104 - Kerkfabriek Sint-Theresia - Budgetwijziging 2022 20/10/2022 - Akteneming

2022_GR_00104 - Kerkfabriek Sint-Theresia - Budgetwijziging 2022 20/10/2022 - Akteneming

Motivering

Argumentatie

De voorziene gemeentelijke bijdrage in het budget 2022 blijft binnen de grenzen van de gemeentelijke bijdragen voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.

Juridische grond

Het decreet van 2004-05-07 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.

Het besluit van de Vlaamse regering van 2006-10-13 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.

Het ministerieel besluit van 2006-11-27 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 2006-10-13.

De ministeriële omzendbrief BB-2008/06, d.d. 2008-07-18 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.

Aanleiding en context

De gemeenteraad dient akte te nemen van de budgetten van de erkende kerkfabrieken.

De gemeenteraad heeft akte genomen van het budget 2022 op 21 oktober 2021.

Het Centrale Kerkbestuur heeft op 4 oktober 2022 de budgetwijziging 2022 voor de kerkfabriek Sint-Theresia ingediend bij het gemeentebestuur.

Het Bisdom Hasselt heeft haar gunstig advies uitgebracht op 21 september 2022.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt akte genomen van de budgetwijziging 2022 20/10/2022 van de kerkfabriek Sint-Theresia:

Exploitatie                                               Ontvangsten                               Uitgaven                     Overschot/Tekort

Eredienst                                                   2 450,00 EUR                        11 910,00 EUR                  - 9 460,00 EUR

Gebouwen                                                 6 200,00 EUR                        28 350,00 EUR                  - 22 150,00 EUR

Bestuur                                                              0,00 EUR                          9 130,00 EUR                   - 9 130,00 EUR

Privaat patrimonium                                    9 000,00 EUR                         4 030,00 EUR                     4 970,00 EUR

Stichtingen                                                    120,00 EUR                             550,00 EUR                      - 430,00 EUR

Expl. zonder financiering                          17 770,00 EUR                         53 970,00 EUR                 - 36 200,00 EUR

Financiering                                                      0,00 EUR                         27 880,00 EUR                  - 27 880,00 EUR

Expl. voor overboekingen                         17 770,00 EUR                         81 850,00 EUR                - 64 080,00 EUR

Tekort                                                                                                                                                     - 64 080,00 EUR

Gecorrigeerd overschot expl.2020                                                                                                             7 533,85 EUR

Exploitatie voor toelage                                                                                                                        - 56 546,15 EUR

Exploitatietoelage                                                                                                                                      56 546,15 EUR

Overschot exploitatie                                                                                                                                       0,00 EUR

 

Investeringen                                    Ontvangsten                               Uitgaven                      Overschot/Tekort

Eredienst                                                   0,00 EUR                             0,00 EUR                               0,00 EUR

Gebouwen                                                0,00 EUR                              0,00 EUR                               0,00 EUR

Privaat patrimonium                                  0,00 EUR                              0,00 EUR                               0,00 EUR     

Stichtingen                                                 0,00 EUR                             0,00 EUR                              0,00 EUR

Invest. zonder financiering                    0,00 EUR                             0,00 EUR                              0,00 EUR

Financiering                                             0,00 EUR                              0,00 EUR                                 0,00 EUR

Investeringen eigen financ.boekjaar                                                                                                      0,00 EUR

Overschot budgetwijziging 2020                                                                                               - 4 741 35,00 EUR

Overschot investeringen                                                                                                             - 4 741,35 EUR

5.

2022_GR_00105 - Kerkfabriek Sint-Barbara - Budgetwijziging 2022 20/10/2022 - Akteneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Anja Smets; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Vangelabbeek; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
5.

2022_GR_00105 - Kerkfabriek Sint-Barbara - Budgetwijziging 2022 20/10/2022 - Akteneming

2022_GR_00105 - Kerkfabriek Sint-Barbara - Budgetwijziging 2022 20/10/2022 - Akteneming

Motivering

Argumentatie

De voorziene gemeentelijke bijdrage in het budget 2022 blijft binnen de grenzen van de gemeentelijke bijdragen voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.

Juridische grond

Het decreet van 2004-05-07 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.

Het besluit van de Vlaamse regering van 2006-10-13 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.

Het ministerieel besluit van 2006-11-27 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 2006-10-13.

De ministeriële omzendbrief BB-2008/06, d.d. 2008-07-18 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.

Aanleiding en context

De gemeenteraad dient akte te nemen van de budgetten van de erkende kerkfabrieken.

De gemeenteraad heeft akte genomen van het budget 2022 op 21 oktober 2021.

Het Centrale Kerkbestuur heeft op 4 oktober 2022 de budgetwijziging 2022 voor de kerkfabriek Sint-Barbara ingediend bij het gemeentebestuur.

Het Bisdom Hasselt heeft haar gunstig advies uitgebracht op 4 oktober 2022.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt akte genomen van de budgetwijziging 20/10/2022 van de kerkfabriek Sint-Barbara:

Exploitatie                                               Ontvangsten                           Uitgaven                 Overschot/Tekort

Eredienst                                                     215,35 EUR                         2 624,35 EUR                  - 2 409,00 EUR

Gebouwen                                                7 221,48 EUR                        6 520,00 EUR                   - 1 338,52 EUR

Bestuur                                                             0,00 EUR                         1 960,00 EUR                 - 1 960,00 EUR

Privaat patrimonium                                       17,50 EUR                                0,00 EUR                        17,50 EUR

Stichtingen                                                        2,77 EUR                             14,00 EUR                       - 11,23 EUR

Expl. zonder financiering                            7 457,10 EUR                      13 158,35 EUR                  - 5 701,25 EUR

Financiering                                                3 600,00 EUR                          3 600,00 EUR                          0,00 EUR

Expl. voor overboekingen                          11 057,10 EUR                      16 758,35 EUR                - 5 701,25 EUR

Tekort                                                                                                                                              -  5 701,25 EUR

Gecorrigeerd overschot expl 2020                                                                                                     6 009,02 EUR

Exploitatie voor toelage                                                                                                                       307,77 EUR

Exploitatietoelage                                                                                                                                       0,00 EUR

Overschot exploitatie                                                                                                                             307,77 EUR

 

Investeringen                                     Ontvangsten                           Uitgaven                  Overschot/Tekort

Eredienst                                                  0,00 EUR                                0,00 EUR                            0,00 EUR

Gebouwen                                                0,00 EUR                                0,00 EUR                            0,00 EUR

Bestuur                                                      0,00 EUR                                0,00 EUR                            0,00 EUR

Privaat patrimonium                                   0,00 EUR                                0,00 EUR                            0,00 EUR   

Stichtingen                                                 0,00 EUR                                0,00 EUR                            0,00 EUR

Invest. zonder financiering                     0,00 EUR                                0,00 EUR                            0,00 EUR

Invest. voor overboekingen                       0,00 EUR                                 0,00 EUR                            0,00 EUR

Investeringen eigen financ.boekjaar                                                                                                      0,00 EUR

Overschot  investeringen 2020                                                                                                              0,00 EUR

Overschot budgetwijziging 2021                                                                                                            0,00 EUR

Overschot investeringen                                                                                                                     0,00 EUR

6.

2022_GR_00106 - Brandweer BWOL - Gemeentelijke dotatie 2023 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Anja Smets; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Vangelabbeek; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
6.

2022_GR_00106 - Brandweer BWOL - Gemeentelijke dotatie 2023 - Goedkeuring

2022_GR_00106 - Brandweer BWOL - Gemeentelijke dotatie 2023 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De zonale verdeelsleutel voor de gemeenten is bepaald op 50% belastbaar KI + 50% aantal inwoners.

Jaarlijks,  op 1 juli, wordt de verdeelsleutel op basis van de actuele gegevens aangepast. Hiervoor worden de gegevens gebruikt van de Studiedienst Vlaamse Regering die terug te vinden zijn op www.statistiekvlaanderen.be.

Op 1 juli 2022 waren de meest actuele gegevens van het jaar 2021 als volgt.

De totale jaarlijkse dotatie van de gemeenten in 2022 werd bij besluit van de zoneraad van 24 september 2021 bepaald op € 13.473.091,14. Gelet op inflatie en indexeringen wordt de dotatie in 2023 met 2% verhoogd. De totale gemeentelijke dotatie in 2023 zal bijgevolg € 13.606.488,08 bedragen.

Rekening houdend met de hoge inflatie en de hieraan gekoppelde loonindexaties, heeft de zoneraad eveneens beslist om de gemeentelijke dotaties te verhogen met  2% voor 2024 en 1% voor 2025. Als bijlage werd het excel-bestand opgenomen dat een prognose weergeeft van de impact van deze beslissing voor uw As. De verdeelsleutel die de zone toepast fluctueert jaarlijks in functie van de parameters KI en inwonersaantal. Het is dus mogelijk dat de dotaties voor 2024 en 2025 voor As nog zullen wijzigen.

De gemeente As heeft binnen de brandweerzone een verdeelsleutel van 2,25%. Dit komt neer op een dotatie in 2023 van 306 644,12 euro.

Aanleiding en context

Op 30 september 2022 heeft het zonecollege de gemeentelijke dotaties voor 2023 vastgelegd. Deze zijn verhoogd ten opzichte van de gemeentelijke dotatie in 2022 en conform de afspraken die gemaakt zijn bij de start van de brandweerzone. De wetgeving voorziet dat iedere gemeenteraad haar dotatie aan de brandweerzone moet goedkeuren. 

De gemeente As werd op 3 oktober 2022 in kennis gesteld van besluit ZR 300922 van het zonecollege van 30 september 2022 over de gemeentelijke dotaties 2023.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 9° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 9° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de gemeentelijke dotatie 2023 voor brandweerzone Oost-Limburg goed. De totale gemeentelijke bijdrage van 306 644,12 euro is voorzien in de begroting van de brandweerzone voor 2023. De gemeente As heeft binnen de brandweerzone een verdeelsleutel van 2,25 % van 13.606.488,08 euro.

7.

2022_GR_00107 - Lokaal Energie- en Klimaatpact - Ondertekening - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Anja Smets; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Vangelabbeek; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
7.

2022_GR_00107 - Lokaal Energie- en Klimaatpact - Ondertekening - Goedkeuring

2022_GR_00107 - Lokaal Energie- en Klimaatpact - Ondertekening - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De gemeente heeft recht op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid d.m.v. trekkingsrecht als ze het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 ondertekent en de gewenste en mogelijke bijkomende acties uitvoert.

Gemeente As zal volgens het trekkingsrecht minimaal 10.037 euro ontvangen.

Juridische grond

De internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.

De ondertekening door de gemeente As van het Burgemeestersconvenant 2030 op 23 november 2017, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen.

Het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030.

Het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024.

Artikel 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”

Het klimaatactieplan goedgekeurd door de gemeenteraad op 27 februari 2020.

Het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP 1.0) goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 oktober 2021.

Aanleiding en context

Vlaanderen en de lokale besturen hebben de handen in elkaar geslagen om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Eind oktober 2021 hebben LEKT 1.0 ondertekend om een nieuw ecosysteem uit te bouwen, waarbij lokale stakeholders, lokale besturen en het Vlaamse niveau nauwer samenwerken.

Door de aangescherpte Europese Klimaatambities (‘Fit for 55’) besliste de Vlaamse regering in november 2021 over een pakket extra maatregelen om de CO2-uitstoot sterker te verminderen. Daarbij werd ook de rol van de lokale besturen herbevestigd en nieuwe doelstellingen voorgesteld. Vervolgens heeft de Vlaamse overheid in overleg met VVSG een voorbereidend traject doorlopen om te komen tot een vernieuwde LEKP 2.0, met volgende additionele klimaatmaatregelen.

Lokale besturen engageren zich om:

  •  De doelstelling m.b.t. CO2-reductie voor eigen gebouwen en technische infrastructuur wordt verhoogd van -40% naar -55% CO2-emissies tegen 2030 t.o.v. 2015.  De scope van deze doelstelling voor CO2-reductie wordt daarnaast uitgebreid naar eigen mobiliteit. De primaire energiebesparingsdoelstelling wordt aangescherpt naar -3% per jaar vanaf 2023;
    • De doelstelling dient op entiteitsniveau en niet per individueel gebouw of voertuig bekeken te worden om zo kostenefficiënt mogelijk de lange termijn klimaatdoelstellingen te halen.
  •  Geen nieuwe principiële schepencollege- of gemeenteraadsbeslissing meer te nemen m.bt. lokale heffingen op elektriciteitsmasten en sleuven van ELIA;
  • Aanpassingen in de streefdoelen onder de 4 werven:
    • Nieuwe uitdaging onder Werf 2:
      • 25 fossielvrije renovaties onder de 50 collectieve renovaties per 1.000 wooneenheden tegen 2030.
      •  Inwoners van 50 per 1.000 wooneenheden worden uitgenodigd voor een klimaattafel ter bespreking van een wijkgerichte aanpak (met een focus op de synergie tussen de 4 werven) voor einde 2024.
    • Nieuwe uitdaging onder Werf 3:
      • 1,5 (semi-) publieke laadequivalenten per 100 inwoners (99.000 laadpunten (CPE)) tegen 2030.


De Vlaamse overheid engageert zich om:

  • De verhoogde doelstellingen voor het publiek patrimonium en mobiliteit (55% CO2- reductie tegen 2030) alsook 3% jaarlijkse primaire energiebesparing is eveneens van toepassing op de Vlaamse overheid;  
  • Territoriaal coördinatorschap door Vlaanderen (VR 2022 2502) voor het Europese Burgemeestersconvenant om o.a. technische en strategische bijstand aan ondertekenende gemeenten te verlenen voor de ontwikkeling, uitvoering en monitoring van hun actieplannen voor duurzame energie en klimaat (SECAPS);
  • Om concrete praktijkgerichte oplossingen voor drempels bij voortrekkersteden en - gemeenten die het LEKP 2.0 ondertekenen te ondersteunen, faciliteert ABB een Werkplatform. Overeengekomen drempels worden door de Vlaamse Regering frequent (minstens jaarlijks) opgevolgd per bevoegd beleidsdomein;
  • Via het Netwerk Klimaat ondersteunt de Vlaamse overheid steden en gemeenten bij de opmaak van lokale warmteplannen en renovatiestrategieën. Naast de ‘inspiratiekaart warmtezonering’ zullen alle steden en gemeenten weldra ook beroep kunnen doen op een ‘startanalyse lokale renovatiestrategie’. Dit is een grafisch werkinstrument dat de lokale besturen zal helpen om prioriteiten te bepalen voor het lokale renovatie- en sloopbeleid;
  • Verder bouwend op de start-analyse van het Netwerk Klimaat wordt een ‘Wijkrenovatietool’ aangeboden aan lokale besturen en hun partners om collectieve renovatietrajecten data gestuurd te concretiseren en op te volgen t.e.m. uitvoering. Deze tool kan een handig instrument zijn om de klimaattafels wijkgericht te organiseren;
  • Versterking van de basisfinanciering van energiehuizen;
  • De invoering van de ‘Mijn VerbouwPremie’ en de ‘Mijn VerbouwLening’ en de versterking van het noodkoopfonds. Zo wordt er gestreefd naar een evenwichtige mix van het activeren van privaat kapitaal door financieringsinstrumenten (premies (waaronder de EPC-labelpremie) en langlopende leningen met incentives voor diepgaande renovaties via het renteloze renovatiekrediet (via banken)), ontzorging (door energiehuizen en BENOvatiecoaches) en verplichtingen (zoals de niet-residentiële renovatieverplichting vanaf 1/1/22 en residentiële renovatieverplichting vanaf 1/1/23, publieke en overheidsgebouwen moeten een minimaal EPC-label behalen tegen 2028 en alle niet-residentiële gebouwen tegen 20304 );
  •  Blijvend in te zetten op het ondersteunen van de lokale besturen bij het realiseren van state of the art fietsinfrastructuur;
  •  De noodzaak voor een taksshift tussen de energievectoren (elektriciteitsfactuur verlichten door kosten door te schuiven naar fossiele energiedragers) wordt door de Vlaamse Regering principieel erkend. Eerste stappen hiertoe zijn ondernomen (opkoop groenestroomcertificaten bij de netbeheerders, verlaging van de quotaverplichting bij de leveranciers, schrappen kost openbare verlichting, vergoeding REG-premies via de Vlaamse Veerkrachtmiddelen, de kost voor de minimale levering aardgas en kortingsbonnen elektrische huishoudtoestellen via het energiefonds). Het blijft desalniettemin de expliciete ambitie van minister Zuhal Demir, en de voltallige Vlaamse Regering, om de inspanningen continu verder te zetten zodat er zoveel mogelijk bijkomende kosten uit de elektriciteitsfactuur worden gehaald. Om een sociaal rechtvaardige taksshift vorm te geven wordt vanuit de Vlaamse Regering gedacht aan een uitzondering op de non bis in idem-wet. Een precedent hiervan vinden we terug in de gehanteerde methode voor de minerale olie. Hiervoor zal het overleg verder gezet worden met de Federale Overheid. Om de uitzondering op de non bis in idem-wet mogelijk te maken zal er een samenwerkingsovereenkomst tussen de Federale en Vlaamse Overheid uitgewerkt worden waarin afspraken gemaakt zullen worden over de contouren van deze sociaal rechtvaardige taksshift van elektriciteit naar de verschillende fossiele energiedragers. VVSG zal op de hoogte worden gehouden van de gemaakte vorderingen.
  • Eind 2024 zullen het LEKP 1.0 en 2.0 geëvalueerd worden op het vlak van realisatie van de doelstellingen en voorziene financiering. Ook zullen ze tegen dan meer zicht hebben op de uitvoering van een structurele taksshift (cfr. engagement hier boven). Op basis van deze analyse en na verder overleg met VVSG, kan hieruit een nieuw pakket voortvloeien met (additionele) financiering enerzijds en nieuwe engagementen anderzijds, waaronder de vraag om de bestaande heffingen op elektriciteitsmasten en sleuven van ELIA stop te zetten tegen 1/1/2026;
  • Een eenmalige additionele budgettaire impuls voor LEKP 2.0 ondertekenaars van 22,5 miljoen euro voor de aangescherpte ambities van LEKP 2.0 te ondersteunen tijdens deze legislatuur. Deze middelen worden verdeeld als volgt: 8,75 miljoen euro voor 2022, 8,75 miljoen euro voor 2023 en 5 miljoen euro voor 2024. Deze engagementen kunnen binnen de perken van de daarvoor op de begroting van de Vlaamse Gemeenschap voorziene en beschikbare middelen en kunnen aangepast worden in functie van het algemeen begrotingsbeleid.


Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 geeft de gemeente As aan actie te ondernemen om de doelstellingen van LEKP 1.0 aangevuld met LEKP 2.0 waar te maken (de nieuwe doelstellingen van LEKP 2.0 tov LEKP 1.0 staan in het vet): 

  1. Laten we een boom opzetten
    • Eén boom extra per Vlaming tegen 2030 (+6,6 miljoen bomen extra vanaf 2021 t.e.m. 2030)
    • 1/2de meter extra haag of geveltuinbeplanting per Vlaming tegen 2030 (+3.300 km extra vanaf 2021 t.e.m. 2030)
    • Eén extra natuurgroenperk per 1000 inwoners tegen 2030 (= 6.600 perken van 10 m² vanaf 2021 t.e.m. 2030)
  2. Verrijk je wijk
    • 50 collectief georganiseerde energiebesparende renovaties per 1.000 wooneenheden vanaf 2021 t.e.m. 2030 waarvan 25 fossielvrije17 renovaties.
    •  50 per 1.000 wooneenheden worden uitgenodigd voor een klimaattafel ter bespreking van een wijkgerichte aanpak (met een focus op de verduurzaming van de warmtevraag en de synergie tussen de vier werven) voor einde 2024.
    • 1 coöperatief/participatief hernieuwbaar energieproject per 500 inwoners tegen 2030 die samen voor een totaal geïnstalleerd vermogen zorgen van 216 MW vanaf 2021 t.e.m. 2030 (+12.000 projecten in 2030)
  3. Elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar
    • Per 1.000 inwoners 1 “toegangspunt” voor een (koolstofvrij) deelsysteem tegen 2030 (=6.600 toegangspunten);
    • Per 100 inwoners  1,5 laadpunt tegen 2030 (=99.000 laadpunten22)  in plaats van 1 laadpunt tegen 2030 (=66.000 laadpunten);
    • 1 m nieuw of structureel opgewaardeerd fietspad extra per inwoner vanaf 2021 t.e.m. 2030
  4. Water, het nieuwe goud
    • 1m2 ontharding per inwoner vanaf 2021 t.e.m. 2030 (= 6,6 miljoen m2 ontharding);
    • Per inwoner 1m3 extra opvang van hemelwateropvang voor hergebruik, buffering en infiltratie voor regenwater vanaf 2021 t.e.m. 2030 (=6,6 miljoen m3 extra regenwater dat wordt opgevangen voor hergebruik of infiltratie)
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 goed.

8.

2022_GR_00108 - Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg - Vaststelling mandaat, agenda buitengewone algemene vergadering d.d. 21 december 2022, statutenwijzigingen en partiële splitsingen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Anja Smets; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Vangelabbeek; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
8.

2022_GR_00108 - Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg - Vaststelling mandaat, agenda buitengewone algemene vergadering d.d. 21 december 2022, statutenwijzigingen en partiële splitsingen - Goedkeuring

2022_GR_00108 - Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg - Vaststelling mandaat, agenda buitengewone algemene vergadering d.d. 21 december 2022, statutenwijzigingen en partiële splitsingen - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De gemeente As is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg.

Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 21 september 2022 overgemaakt.

Het eerste agendapunt handelt over de realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen (het dossier Tramontana).

In het artikel 3.A.2 van de statuten van Fluvius Limburg wordt in het voorwerp voorzien dat de Opdrachthoudende vereniging bevoegd is voor o.m. “het aanleggen, het exploiteren en het beschikbaar stellen van elektronische-communicatienetwerken en installaties alsook voor het vervoer van signalen langs deze elektronische-communicatienetwerken”.

Gelet op het artikel 3.B van de statuten van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg waarin opgenomen is dat de Opdrachthoudende vereniging ten behoeve van haar deelnemers haar voorwerp ook mag verwezenlijken door samenwerking met andere rechtspersonen waar zij al dan niet kan in deelnemen met naleving van de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.

Fluvius Limburg doet voor de uitvoering van haar activiteiten en de daarmee verband houdende openbaredienstverplichtingen een beroep op de exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv met zetel te Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle.

Fluvius System Operator cv en Telenet BV hebben op 18 juli 2022 een bindend akkoord bereikt om samen het datanetwerk van de toekomst (met inbegrip van de fiber-to-the-home-technologie) in Vlaanderen te realiseren. De twee bedrijven zullen met dat doel een dochteronderneming (werknaam NetCo) uitbouwen die financieel en operationeel zelfstandig zal zijn.

Het datanetwerk van de toekomst zal:

  • open zijn met niet-discriminerende toegangsvoorwaarden voor aanbieders van diensten, 
  • ultraperformant zijn door hogere datasnelheden, 
  • toegankelijk zijn voor alle Vlaamse gezinnen en bedrijven en dit zowel in stedelijke als in landelijke gebieden,
  • en met de laagst mogelijke kosten voor de samenleving worden uitgerold.  

De stad/gemeente is overtuigd dat de toegang van iedere burger en bedrijf tot kwaliteitsvolle en snelle dataverbindingen van cruciaal belang is.  De stad/gemeente wenst op haar grondgebied maximaal in te zetten op het vlak van connectiviteit en het datanetwerk van de toekomst uit te bouwen via hoofdzakelijk een fiber-to-the-home-technologie.  De stad/gemeente staat ten volle achter de ambitie om glasvezelconnectiviteit te voorzien zowel in stedelijk als in landelijk gebied en – waar dit niet mogelijk is – de huidige hybride glasvezel-coax-netwerkinfrastructuur van een upgrade te voorzien.

Deze doelstellingen kaderen binnen het algemeen en maatschappelijk belang aangezien het alle burgers en bedrijven van de stad/gemeente aanbelangt.  De beslissing van de stad/gemeente, in uitvoering van haar beleid en binnen haar autonome bevoegdheid, tot het uitbouwen van openbare elektronische-communicatienetwerken op haar grondgebied wordt gekwalificeerd als een taak van stedelijk/gemeentelijk belang.  De uitrol van het datanetwerk zal maximaal gebeuren in synergie met andere werken voor glasvezel en nutsvoorzieningen. Dergelijke beslissing laat het recht van de stad/gemeente in haar hoedanigheid van domeinbeheerder onverlet om op verzoek van een derde partij de nodige domeintoelatingen toe te kennen.  Ook de keuze om vrij een dienstverlener als stad/gemeente te kiezen blijft behouden.

Om deze openbare elektronische-communicatienetwerken aan te leggen, te exploiteren en beschikbaar te stellen wenst de stad/gemeente een beroep te doen op de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, die door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv de vennootschappen NetCo en HoldCo mede zal uitbouwen.  In NetCo zullen de elektronische-communicatienetwerken (meer specifiek het bestaande HFC-netwerk en de overige glasvezelinfrastructuur) worden ingebracht.  Na de inbreng zal NetCo instaan voor de aanleg, het beheer, de exploitatie en het beschikbaar stellen van de hogervermelde ingebrachte netwerken alsook voor de uitrol van het datanetwerk van de toekomst.  De oprichting van HoldCo, waarin de aandelen NetCo worden ingebracht, biedt desgevallend en tussentijds mogelijkheden om een uitkering van cashmiddelen te kunnen voorzien voor de aandeelhouders.

Deze structuur en de centralisatie van deze netwerken in NetCo bieden de beste garanties voor de stad/gemeente om deze doelstellingen te realiseren en zo voor iedereen in Vlaanderen een efficiënt, betaalbaar en toegankelijk datanetwerk van de toekomst mogelijk te maken.

De Raad van Bestuur van Fluvius Limburg heeft, overeenkomstig de artikelen 12:10 en 12:93 e.v. van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, in zitting van 13 september ll. het voorstel tot inbreng van de bedrijfstak openbare elektronische-communicatienetwerken in Fluvius System Operator cv opgesteld en goedgekeurd.  In dit inbrengverslag werden de voorafgaande besluitvormingsvereisten opgenomen die gelden als opschortende voorwaarden voor de realisatie van het dossier Tramontana.  


Het tweede agendapunt omvat de voorgestelde statutenwijzigingen. 

Gelet op het feit dat aan het voorwerp wijzigingen worden aangebracht waarvoor de Raad van Bestuur, overeenkomstig het artikel 6:86 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, een omstandige verantwoording heeft opgemaakt.

Gelet op het feit dat de voorgestelde statutenwijzigingen hun oorsprong vinden in meerdere domeinen.  


1. DOSSIER TRAMONTANA

De wijzigingen met betrekking tot het dossier Tramontana werden in geel gemarkeerd in het     voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen.  

Ingevolge de door de Raad van Bestuur van Fluvius Limburg besliste inbreng van bedrijfstak van de openbare elektronische-communicatienetwerken in Fluvius System Operator cv, zal Fluvius System Operator cv op haar beurt deze bedrijfstak inbrengen in de nieuw op te richten vennootschap NetCo die zal instaan voor de aanleg, het beheer, de exploitatie en het beschikbaar stellen van de hogervermelde ingebrachte netwerken alsook voor de uitrol van het datanetwerk van de toekomst.  De Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg ontvangt daarvoor de daartoe uitgegeven aandelen K in Fluvius System Operator cv, waardoor de participatie van Fluvius Limburg in de exploitatiemaatschappij wordt uitgebreid voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken. Voor de toekenning van de aandelen en de winstverdeling betreffende de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken wordt volgend onderscheid gemaakt:

  • een deelnemer aangesloten voor 1 januari 2023 voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken behoudt de zijn daarvoor eerder toegekende aandelen At en Bt en bijhorend dividendrecht (inclusief het synthetisch dividend) ter vergoeding van de inbreng bedrijfstak specifiek;
  • voor alle deelnemers wordt ter vergoeding van de inbreng bedrijfstak algemeen één bijkomend aandeel Be gecreëerd dat zal worden omgezet in een aandeel Aek met nog een bijkomend onderscheid qua kencijfer, respectievelijk kencijfer 1 en kencijfer 2, naargelang de stad/gemeente al dan niet gemeentelijke optische netten heeft aangelegd. Het winstsaldo wordt verdeeld op basis van het aantal EAN’s elektriciteit.

De Fluvius-NET-activiteit (elektronische-communicatiediensten) vormt een onderdeel van de inbreng bedrijfstak door Fluvius Limburg in Fluvius System Operator cv.  De bestaande dienstenrelatie tussen de Opdrachthoudende vereniging en haar deelnemers zal ingebracht worden in NetCo.  Voor de steden/gemeenten die op heden deelnemers zijn voor de Fluvius-NET-activiteit (elektronische-communicatiediensten) houdt dit in dat zij de bestaande diensten aan dezelfde voorwaarden kunnen/zullen verderzetten.  Het behoort tot de gemeentelijke autonomie om hier desgevallend te opteren voor geen verderzetting van deze Fluvius-NET-activiteit.

De wijzigingen aan de statuten met betrekking tot het dossier Tramontana betreffen in het bijzonder:

  • de verduidelijking dat het om ‘openbare’ elektronische-communicatienetwerken gaat;
  • de omschrijving van de vennootschappen NetCo en HoldCo;
  • het invoegen van de definitie ‘synthetisch dividend’ die van toepassing is op de deelnemers die reeds voor 1 januari 2023 aangesloten zijn voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken;
  • het schrappen van de Fluvius-Net-activiteit vermits deze vervat is in de inbreng van bedrijfstak;
  • aanpassingen aan de aandelen(categorieën), winstverdeling en stemrechten voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken zodat de deelnemers vergoed worden voor de specifieke en/of algemene inbreng bedrijfstak;
  • het uitbreiden van de bevoegdheid in hoofde van de regionale bestuurscomités wat de adviesverlening betreft inzake de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken;
  • de regels die van toepassing zijn bij het beëindigen van de samenwerking voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken;
  • een actualisering van de bijlage 1 alsook het toevoegen van een nieuwe bijlage 4 met een overzicht van de gemeenten die deel uitmaakten van een kabelmaatschappij.

 

2. DOSSIER STRUCTUURWIJZIGINGEN

De wijzigingen met betrekking tot de structuurwijzigingen werden in blauw gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen.

De Vlaamse Regering besliste bij decreet van 16 november 2018 houdende diverse bepalingen inzake energie (zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 14 december 2018) om het grondgebied van Vlaanderen op te delen in homogene lokale geografische aaneengesloten exploitatiegebieden voor elektriciteit en gas met als doel om zo de operationele efficiëntie te verhogen.

In artikel 4.1.1 van het decreet houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid van 8 mei 2009 (hierna het “Energiedecreet”) werden bijgevolg twee randvoorwaarden vastgelegd waarbinnen gemeenten kunnen kiezen voor een distributienetbeheerder, met name (i) dezelfde distributienetbeheerder voor gas en elektriciteit en (ii) aaneensluitende geografische gebieden met minstens 200.000 aangesloten afnemers[1].

Overeenkomstig artikel 15.3.5/18 van het Energiedecreet hebben de distributienetbeheerders  momenteel tot en met 1 januari 2023 de tijd om te voldoen aan voormelde voorwaarden waarbij eventueel onderling gebieden kunnen worden uitgewisseld. 

Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur voorziet in het artikel 422 voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet zijn aangewezen als distributienetbeheerder, dat uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk is als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.

Om tot de vooropgestelde homogene gebieden te komen zal immers gebiedsuitwisseling nodig zijn.   Daarom heeft de Raad van Bestuur van Fluvius Limburg in zitting van 13 september 2022:

  1. een voorstel van partiële splitsing opgesteld waarbij per 1 januari 2025 de activiteiten gas en warmte van de gemeente Laakdal, heden ressorterend onder Fluvius Antwerpen, overgedragen worden aan de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg;
  2. een voorstel van partiële splitsing opgesteld waarbij per 1 januari 2025 de activiteit gas verbonden aan de Opdrachthoudende vereniging PBE (dewelke optreedt namens de gemeenten Begijnendijk, Bekkevoort, Galmaarden, Geetbets, Glabbeek, Gooik, Herne, Holsbeek, Kortenaken, Landen, Linter, Lubbeek, Oud-Heverlee, Pepingen, Tielt-Winge en Zoutleeuw) heden ressorterend onder Fluvius Limburg, overgedragen wordt aan de Opdrachthoudende vereniging Iverlek (Fluvius Zenne-Dijle). 

Het gehele vermogen van deze activiteiten, die alle activa en passiva en alle rechten en plichten   omvat, zal overeenkomstig artikel 12:8 en volgende van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen overgaan naar de overnemende vereniging en dit vanaf 1 januari 2025.  

De opschortende voorwaarden inzake de partiële splitsingen door overneming zijn opgenomen               in de respectievelijke voorstellen van partiële splitsing.   

Er wordt geopteerd voor een voorlopige ruilverhouding gebaseerd op de gegevens per 31 december 2021.   Op basis van de definitieve cijfers per 31 december 2024 die geattesteerd zullen worden door de betrokken commissarissen, zal de definitieve ruilverhouding, bepaald aan de hand van de goedgekeurde ruilverhoudingsmethodiek met betrekking tot de cijfers van 31 december 2021 (voorlopige ruilverhouding), worden vastgelegd en verwerkt.  Deze werkwijze laat in de eerste plaats toe om met de meest geactualiseerde boekhoudkundige cijfers rekening te kunnen houden die zo dicht mogelijk aansluiten op de datum van 1 januari 2025, waarop genoemde partiële splitsingen binnen de onderscheiden Opdrachthoudende verenigingen boekhoudkundig, fiscaal en juridisch van kracht worden. 

Door deze partiële splitsingen zal voldaan worden aan de randvoorwaarden zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet en wordt de bereidwilligheid en het engagement van de steden/gemeenten en de distributienetbeheerders aangetoond om zich te conformeren aan de voorwaarden en ratio legis van het Energiedecreet, waarbij aan de distributienetbeheerders de mogelijkheid moet geboden worden om voor de concrete uitwerking van de transactie en de overeenkomstige gebiedsuitwisseling decretaal verlenging te krijgen tot 1 januari 2025, het begin van de volgende gewestelijke en gemeentelijke legislatuur.

De wijzigingen aan de statuten met betrekking tot het dossier structuurwijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 en betreffen in het bijzonder:

  • het schrappen van de bepalingen met betrekking tot de inbrengende Opdrachthoudende vereniging PBE;  
  • de uniformisering van de soorten aandelen en winstverdeling waarbij het resultaat binnen de gereguleerde activiteiten elektriciteit en gas op basis van het aandeel binnen het eigen vermogen zal worden verdeeld;
  • een actualisering van de bijlagen ingevolge de voorgestelde partiële splitsingen.

 

3. OVERIGE WIJZIGINGEN

 

De overige wijzigingen werden in groen gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen en zijn een gevolg van wijzigingen van regelgeving, het schrappen van de activiteiten Fluvius GIS en Center, het rechtzetten van materiële vergissingen, enz.

Het betreft meer bepaald:

  • een actualisering van de van toepassing zijnde bepalingen van de coöperatieve vennootschap ingevolge het WVV en de omzendbrief KBBJ / ABB 2022 / 1 betreffende de toepassing van artikel 397, 2de lid van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur;
  • de terminologische verfijning door de introductie van de term ‘distributienetwerken’ bij de activiteiten andere dan elektriciteit en gas;
  • de invoeging en/of actualisering van een aantal definities; 
  • de schrapping van de nevenactiviteiten Fluvius GIS en Fluvius Center ingevolge het intern gevoerde kerntakendebat;
  • de schrapping van de openbaredienstverplichting voor de openbare verlichting ingevolge het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021;
  • de verlenging van de duurtijd voor de activiteiten van het voormalige Inter-media en Inter-aqua ingevolge de beslissing van de algemene vergadering van 21 juni 2022;
  • de rechtzetting van foutieve verwijzingen;
  • de benoeming en kwijting door de algemene vergadering van de leden van de regionale bestuurscomités;
  • de precisering wat de stemrechten en het beslissingsquorum op de algemene vergadering betreft;
  • de conformering aan het artikel 422 van het Decreet over het Lokaal Bestuur;
  • de hernummering van bestaande bijlage 3 in bijlage 2bis en van de bestaande bijlage 4 in bijlage 3.

 

Het vierde agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van alle activiteiten van de gemeente Laakdal van Fluvius Antwerpen naar Fluvius Limburg.

Gelet op de uiteenzetting onder het punt van de structuurwijzigingen dient de gemeente Laakdal een keuze te maken omtrent de distributienetbeheerder voor zowel elektriciteit als gas.  Daarom stellen de raden van bestuur van Fluvius Antwerpen en Fluvius Limburg voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente Laakdal voor de activiteiten gas en warmte uit de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen zal treden en hiervoor haar aansluiting zal uitbreiden bij de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg. Door deze partiële splitsing zal de gemeente Laakdal de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, kunnen respecteren.

Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.

 

Het vijfde agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van de activiteit gas verbonden aan de Opdrachthoudende vereniging PBE van Fluvius Limburg naar Iverlek (Fluvius Zenne-Dijle).

Gelet op de uiteenzetting onder het punt van de structuurwijzigingen dienen de gemeenten Begijnendijk, Bekkevoort, Galmaarden, Geetbets, Glabbeek, Gooik, Herne, Holsbeek, Kortenaken, Landen, Linter, Lubbeek, Oud-Heverlee, Pepingen, Tielt-Winge en Zoutleeuw voor hun gehele grondgebied een keuze te maken omtrent de distributienetbeheerder voor zowel elektriciteit als gas.  Daarom stellen de raden van bestuur van Fluvius Limburg en Iverlek voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de activiteit gas verbonden aan de Opdrachthoudende vereniging PBE (dewelke optreedt voor voornoemde gemeenten) zal worden overgedragen aan de Opdrachthoudende vereniging Iverlek. Dit impliceert een uittreding voor de activiteit gas van de Opdrachthoudende vereniging PBE uit Fluvius Limburg en een uitbreiding van de aansluiting met de activiteit gas van de 16 voormelde gemeenten bij de Opdrachthoudende vereniging Iverlek (Fluvius Zenne-Dijle). Door deze partiële splitsing zullen de gemeenten Begijnendijk, Bekkevoort, Galmaarden, Geetbets, Glabbeek, Gooik, Herne, Holsbeek, Kortenaken, Landen, Linter, Lubbeek, Oud-Heverlee, Pepingen, Tielt-Winge en Zoutleeuw de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, kunnen respecteren.

[1] Bij Decreet van 15 juli 2022 tot wijziging van het Energiedecreet van 8 mei 2009 wat de voorwaarden voor de aanwijzing van distributienetbeheerders betreft (gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 26 juli 2022) werd de vereiste inzake het minimaal aangesloten afnemers toegevoegd.

Juridische grond

Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoor­diger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering

Het Energiedecreet van 8 mei 2009,

Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur,

Aanleiding en context

Aangetekend schrijven van 21 september 2022 waarbij de gemeente As werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van OV Fluvius Limburg die 21 december 2022 plaatsheeft in PXL- Congress (blok D), Elfde-Liniestraat 23a te 3500 Hasselt.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 22° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 22° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: de aan de gemeenteraad toegewezen bevoegdheden, vermeld in deel 3, titel 3

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de in dit besluit integraal als bijlage opgenomen agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg d.d. 21 december 2022 om 18.00 uur in PXL- Congress (blok D), Elfde-Liniestraat 23a te 3500 Hasselt goed.

Artikel 2

Dossier Tramontana

De gemeenteraad keurt de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius Limburg aangaande het dossier Tramontana goed, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, wat

  • een herbevestiging impliceert door de gemeente van haar huidige aansluiting bij Fluvius Limburg voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken. Door deze goedkeuring herbevestigt de gemeente haar beheersoverdracht met betrekking tot de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken (het aanleggen, exploiteren en het beschikbaar stellen van openbare elektronische-communicatienetwerken en installaties alsook voor het vervoer van signalen langs deze elektronische-communicatienetwerken in het kader van het voorwerp van de Opdrachthoudende vereniging) alsook de hiermee gepaard gaande inbreng overeenkomstig artikel 9 van de statuten. Ter vergoeding van de inbreng bedrijfstak ‘algemeen’ zal de gemeente één aandeel Be onderschrijven ter waarde van 25 euro.
  • De gemeente gaat akkoord om de Fluvius-NET-activiteit aan dezelfde voorwaarden verder te zetten via NetCo:

Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2023 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van het dossier Tramontana met het operationeel zijn van HoldCo en NetCo (cf. het inbrengverslag) en voor wat het synthetisch dividend betreft tevens onder de opschortende voorwaarde van gunstige beslissing van de Dienst Voorafgaande beslissingen in fiscale zaken (Ruling) van de FOD Financiën m.b.t. de oorsprong van het synthetisch dividend, nl. door verkoop van aandelen aan Telenet.

Artikel 3

Dossier Tramontana

Ingevolge de beslissing genomen in de artikelen 1 en 2 wordt de activiteit zoals omschreven in 3.A.2 van de statuten toevertrouwd aan de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg die – door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv – zal hiervoor een beroep gedaan worden op haar dochtervennootschap NetCo, wat mogelijk is overeenkomstig artikel 3.B van de statuten.  

Artikel 4

Structuurwijzigingen

De gemeenteraad keurt de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius Limburg met betrekking tot de structuurwijzigingen goed. 

Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van alle hiermee verband houdende partiële splitsingen.

Artikel 5

Overige wijzigingen

De gemeenteraad keurt de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius Limburg met betrekking tot de overige wijzigingen goed, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp.  

Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2022 met uitzondering van de voorgestelde aanpassingen met betrekking tot de nevenactiviteiten Fluvius GIS en Fluvius Center die van toepassing blijven tot en met 21 juni 2022 (zijnde de datum van de voorbije algemene vergadering waarop de intrekking van de beheeroverdracht werd aanvaard).

Artikel 6

Partiële splitsing door overneming van fluvius antwerpen naar fluvius limburg voor de activiteiten gas en warmte van de gemeente laakdal

De gemeenteraad keurt het voorstel van partiële splitsing Fluvius Antwerpen / Fluvius Limburg door overneming inzake de overgang van Fluvius Antwerpen naar Fluvius Limburg van de activiteiten gas en warmte verbonden aan de gemeente Laakdal goed.

De algemene vergadering in buitengewone zitting van Fluvius Limburg wordt verzocht de uitbreiding van aansluiting voor de activiteiten gas en warmte van de gemeente Laakdal te willen aanvaarden.

Artikel 7

partiële splitsing door overneming van fluvius limburg naar iverlek voor de activiteit gas verbonden aan de opdrachthoudende vereniging pbe

De gemeenteraad keurt het voorstel van partiële splitsing Fluvius Limburg / Iverlek door overneming inzake de overgang van de activiteit gas verbonden aan de Opdrachthoudende vereniging PBE (dewelke optreedt namens de gemeenten Begijnendijk, Bekkevoort, Galmaarden, Geetbets, Glabbeek, Gooik, Herne, Holsbeek, Kortenaken, Landen, Linter, Lubbeek, Oud-Heverlee, Pepingen, Tielt-Winge en Zoutleeuw) van Fluvius Limburg naar Iverlek (Fluvius Zenne-Dijle) goed.

De algemene vergadering in buitengewone zitting van Fluvius Limburg wordt verzocht de uittreding van de Opdrachthoudende vereniging PBE voor de activiteit gas te willen aanvaarden.

Artikel 8

De gemeenteraad verzoekt de betrokken Opdrachthoudende verenigingen om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.

Artikel 9

De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente As die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone  Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 21 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) op, zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 tot en met 8 van onderhavige beslissing.

Artikel 10

De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vere­niging Fluvius Limburg, ter attentie van het secre­tariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be

9.

2022_GR_00109 - Fluvius opdrachthoudende vereniging - Mandaat en goedkeuring agenda buitengewone algemene vergadering d.d. 7 december 2022 - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Anja Smets; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Vangelabbeek; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
9.

2022_GR_00109 - Fluvius opdrachthoudende vereniging - Mandaat en goedkeuring agenda buitengewone algemene vergadering d.d. 7 december 2022 - Vaststelling

2022_GR_00109 - Fluvius opdrachthoudende vereniging - Mandaat en goedkeuring agenda buitengewone algemene vergadering d.d. 7 december 2022 - Vaststelling

Motivering

Argumentatie

De gemeente As is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij Fluvius opdrachthoudende vereniging.

Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 22 september 2022 overgemaakt.

Omwille van de zeer beperkte agenda en de geografische spreiding van de diverse deelnemende gemeenten wordt deze Buitengewone Algemene Vergadering op digitale wijze gehouden.

Juridische grond

Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoor­diger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

Aanleiding en context

Aangetekend schrijven van 22 september 2022 waarbij de gemeente As werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius OV die op 7 december 2022 om 18.30 uur plaatsheeft op digitale wijze. 

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 22° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 22° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: de aan de gemeenteraad toegewezen bevoegdheden, vermeld in deel 3, titel 3

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt onderstaande agenda van de Buitengewone  Algemene Vergadering van Fluvius opdrachthoudende vereniging d.d. 7 december 2022  goed.

    1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget voor 2023.
    2. Statutaire benoemingen.
    3. Statutaire mededelingen.

Artikel 2

De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente As die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone  Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius  op 7december  2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) op, zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

Artikel 3

De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vere­niging Fluvius Limburg, ter attentie van het secre­tariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be

10.

2022_GR_00112 - GECORO - Wijziging samenstelling - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Anja Smets; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Vangelabbeek; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
10.

2022_GR_00112 - GECORO - Wijziging samenstelling - Vaststelling

2022_GR_00112 - GECORO - Wijziging samenstelling - Vaststelling

Motivering

Argumentatie

Elk lid van de GECORO zoekt een relevante vervanger voor zijn functie. Dit om niet in een impasse te raken wanneer het quorum niet wordt gehaald of wanneer een lid ontslag neemt.

Juridische grond

Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening artikel 1.3.3. 

Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale[ , intergemeentelijke (verv. BVR 7 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2019)] en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening

Aanleiding en context

Artikel 1.3.3 §3VCRO bepaald het volgende: "De  gemeenteraad  benoemt  de  voorzitter,  de  leden,  de  plaatsvervangers  en  de  vaste secretaris. De gemeenteraad kan onder de leden een ondervoorzitter aanwijzen. De voorzitter en  de  vaste  secretaris  worden  voorgedragen  door  het  college  van  burgemeester  en schepenen. De vaste secretaris is niet stemgerechtigd”.

De samenstelling van de gecoro werd door de gemeenteraad goedgekeurd op 10 september 2020 en 27 januari 2022.

De gecoro kan enkel rechtsgeldig stemmen wanneer het quorum van aanwezige leden behaald wordt. Daarom is het belangrijk om ook plaatsvervangende leden aan te duiden. 

De verschillende maatschappelijke geledingen en deskundigen hebben volgende plaatsvervangers voorgedragen voor laatstgenoemde:

VoornaamNaamMaatschappelijke geleding/DeskundigeVast gecoro-lid
RitaDeklercqMilieu en natuur (natuurpunt)Els Ferson
JosSnijkersMilieu en natuur (natuurpunt) + MER-deskundigeJan Verstraeten
AlainReynvoetWerkgeversLuc Scheepers
DewieHajekDeskundigeStefanie Debeuf
JosGeebelenWerknemers (ACV-Niel-bij-As)Martin Reyskens
StefanieDebeufDeskundige Peter Ketsman


De secretaris van de gecoro is niet stemgerechtigd maar kan wel deelnemen aan de vergadering. Omdat de gemeentelijk omgevingsambtenaar binnen de gecoro in situaties kan terechtkomen waarin van hem/haar verwacht wordt dat ze een gemeentelijk standpunt vertegenwoordigt of verdedigt, is het aangewezen de eerder aangestelde vaste secretaris te vervangen door het afdelingshoofd Ruimte, die steeds in de gecoro aanwezig zal zijn. 

Bij afwezigheid van de voorzitter wordt de functie waargenomen door de ondervoorzitter. De gemeenteraad stelt de ondervoorzitter aan.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 9° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 9° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Volgende personen worden aangeduid als plaatsvervangend lid van de gecoro:

Voornaam plaatsvervangend lidNaam plaatsvervangend lidNaam en voornaam vast lidMaatschappelijke geleding/deskundige
Rita DeclercqEls FersonMilieu en Natuur (Natuurpunt)
Jos SnijkersJan VerstraetenMilieu en Natuur (Natuurpunt - MER-deskundige)
AlainReynvoetLuc ScheepersWerkgevers
DewieHajekStefanie DebeufDeskundige
Jos GeebelenMartin ReyskensWerknemers
StefanieDebeufKetsman Peter
Deskundige


Artikel 2

Mevrouw Stefanie Debeuf wordt aangesteld als ondervoorzitter van de gecoro. Ze vervangt Peter Ketsman (vaste voorzitter) bij afwezigheid.

Artikel 3

De heer Karel-Jan Vandormael wordt aangesteld als vaste secretaris van de gecoro.

11.

2022_GR_00110 - Notulen - Openbare zitting van 15 september 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Anja Smets; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Vangelabbeek; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
11.

2022_GR_00110 - Notulen - Openbare zitting van 15 september 2022 - Goedkeuring

2022_GR_00110 - Notulen - Openbare zitting van 15 september 2022 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie
Er werden tijdens de vergadering geen opmerkingen gemaakt op de notulen van de vorige gemeenteraadszitting.
Aanleiding en context
De notulen van de vorige gemeenteraadszitting moeten goedgekeurd worden.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de notulen van de openbare zitting van 15 september 2022 goed.

12.

2022_GR_00111 - Notulen - Zittingsverslag openbare zitting gemeenteraad 15 september 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Anja Smets; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Vangelabbeek; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
12.

2022_GR_00111 - Notulen - Zittingsverslag openbare zitting gemeenteraad 15 september 2022 - Goedkeuring

2022_GR_00111 - Notulen - Zittingsverslag openbare zitting gemeenteraad 15 september 2022 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Er werden tijdens de vergadering geen opmerkingen gemaakt over de redactie van het zittingsverslag van de vorige gemeenteraadszitting.

Aanleiding en context

Zittingsverslag van de gemeenteraad van 15 september 2022.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het zittingsverslag van de openbare zitting van 15 september 2022 goed.