De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid aan de gemeenteraad over het debiteurenbeheer.
De gemeenteraad neemt kennis van het rapport van de financieel directeur over het debiteurenbeheer.
Conform artikel 29 quater Wegverkeerswet kunnen er administratieve geldboetes opgelegd worden ten aanzien van beperkte snelheidsovertredingen mits er cumulatief aan volgende voorwaarden is voldaan:
1. het betreft een snelheidsovertreding begaan op een plaats waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 kilometer per uur;
2. het betreft een snelheidsovertreding waarbij de toegelaten maximumsnelheid met niet meer dan 20 kilometer per uur is overschreden (na correctie met de technische tolerantiemarge);
3. het betreft een snelheidsovertreding vastgesteld volgens de voorwaarden, vermeld in artikel 62 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, met uitzondering van het zesde en achtste lid, met automatisch werkende toestellen, die volledig worden gefinancierd door de lokale overheid;
4. het betreft een snelheidsovertreding begaan door een meerderjarige natuurlijke persoon of door een rechtspersoon;
5. het betreft een snelheidsovertreding waarbij niet gelijktijdig een andere overtreding wordt vastgesteld.
De bedragen van de administratieve geldboetes zijn gelijk aan de bedragen die de Vlaamse Regering bepaalt ter uitvoering van artikel 65, § 1, tweede lid Wegverkeerswet.
Deze GAS-5-overtredingen moeten opgenomen worden in een poltieverordening.
De procedure die moet gevolgd worden om een geldboete op te leggen n.a.v. van een GAS-5-overtreding verschilt van de klassieke GAS-procedure waardoor ook het reglement gemeentelijke administratieve sancties moet aangevuld worden met deze procedure.
Sinds begin 2021 is er ook de mogelijkheid voor gemeenten om een administratieve geldboete op te leggen in het kader van beperkte snelheidsovertredingen.
De gemeenteraad keurt de politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen goed.
De gemeenteraad keurt de aanpassing van het reglement gemeentelijke administratieve sancties goed.
Conform artikel 29 quater Wegverkeerswet kunnen er administratieve geldboetes opgelegd worden ten aanzien van beperkte snelheidsovertredingen mits er cumulatief aan volgende voorwaarden is voldaan:
1. het betreft een snelheidsovertreding begaan op een plaats waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 kilometer per uur;
2. het betreft een snelheidsovertreding waarbij de toegelaten maximumsnelheid met niet meer dan 20 kilometer per uur is overschreden (na correctie met de technische tolerantiemarge);
3. het betreft een snelheidsovertreding vastgesteld volgens de voorwaarden, vermeld in artikel 62 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, met uitzondering van het zesde en achtste lid, met automatisch werkende toestellen, die volledig worden gefinancierd door de lokale overheid;
4. het betreft een snelheidsovertreding begaan door een meerderjarige natuurlijke persoon of door een rechtspersoon;
5. het betreft een snelheidsovertreding waarbij niet gelijktijdig een andere overtreding wordt vastgesteld.
De bedragen van de administratieve geldboetes zijn gelijk aan de bedragen die de Vlaamse Regering bepaalt ter uitvoering van artikel 65, § 1, tweede lid Wegverkeerswet.
Om GAS-5 op een eenvormige wijze uit te rollen binnen de politiezone CARMA wordt onderhavige samenwerkingsovereenkomst opgesteld.
De stad Genk treedt op als de lokale verwerkingscel voor de verwerking en afhandeling van gemeentelijke administratieve sancties (= GAS-boetes) die voortvloeien uit vaststellingen van snelheidsovertredingen op het grondgebied van de politiezone CARMA, die gebeuren via de geïnstalleerde trajectcontroles, bemande en onbemande camera’s, in de zones 30 en 50 op het grondgebied van de politiezone CARMA.
De politiezone CARMA verbindt zich ertoe de snelheidsovertredingen te verwerken en over te maken aan de lokale verwerkingscel voor zover deze snelheidsovertreding vallen binnen de toepassing van de GAS-5-wetgeving.
De gemeente As zal in deze procedure instaan voor de invordering en financiële escalatie.
De verantwoordelijkheden van de verschillende partners en te volgen procedures maken verder voorwerp uit van deze overeenkomst.
Sinds begin 2021 is er ook de mogelijkheid voor gemeenten om een administratieve geldboete op te leggen in het kader van beperkte snelheidsovertredingen.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met betrekking tot het vaststellen en afhandelen van GAS-5-boetes binnen de politiezone CARMA goed.
De voorziene gemeentelijke bijdrage in het budget 2022 blijft binnen de grenzen van de gemeentelijke bijdragen voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
Het decreet van 2004-05-07 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse regering van 2006-10-13 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 2006-11-27 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 2006-10-13.
De ministeriële omzendbrief BB-2008/06, d.d. 2008-07-18 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De gemeenteraad dient akte te nemen van de budgetten van de erkende kerkfabrieken.
De gemeenteraad heeft akte genomen van het budget 2022 op 21 oktober 2021.
Het Centrale Kerkbestuur heeft op 4 oktober 2022 de budgetwijziging 2022 voor de kerkfabriek Sint-Theresia ingediend bij het gemeentebestuur.
Het Bisdom Hasselt heeft haar gunstig advies uitgebracht op 21 september 2022.
Er wordt akte genomen van de budgetwijziging 2022 20/10/2022 van de kerkfabriek Sint-Theresia:
Exploitatie Ontvangsten Uitgaven Overschot/Tekort
Eredienst 2 450,00 EUR 11 910,00 EUR - 9 460,00 EUR
Gebouwen 6 200,00 EUR 28 350,00 EUR - 22 150,00 EUR
Bestuur 0,00 EUR 9 130,00 EUR - 9 130,00 EUR
Privaat patrimonium 9 000,00 EUR 4 030,00 EUR 4 970,00 EUR
Stichtingen 120,00 EUR 550,00 EUR - 430,00 EUR
Expl. zonder financiering 17 770,00 EUR 53 970,00 EUR - 36 200,00 EUR
Financiering 0,00 EUR 27 880,00 EUR - 27 880,00 EUR
Expl. voor overboekingen 17 770,00 EUR 81 850,00 EUR - 64 080,00 EUR
Tekort - 64 080,00 EUR
Gecorrigeerd overschot expl.2020 7 533,85 EUR
Exploitatie voor toelage - 56 546,15 EUR
Exploitatietoelage 56 546,15 EUR
Overschot exploitatie 0,00 EUR
Investeringen Ontvangsten Uitgaven Overschot/Tekort
Eredienst 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Gebouwen 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Privaat patrimonium 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Stichtingen 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Invest. zonder financiering 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Financiering 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Investeringen eigen financ.boekjaar 0,00 EUR
Overschot budgetwijziging 2020 - 4 741 35,00 EUR
Overschot investeringen - 4 741,35 EUR
De voorziene gemeentelijke bijdrage in het budget 2022 blijft binnen de grenzen van de gemeentelijke bijdragen voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
Het decreet van 2004-05-07 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse regering van 2006-10-13 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 2006-11-27 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 2006-10-13.
De ministeriële omzendbrief BB-2008/06, d.d. 2008-07-18 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De gemeenteraad dient akte te nemen van de budgetten van de erkende kerkfabrieken.
De gemeenteraad heeft akte genomen van het budget 2022 op 21 oktober 2021.
Het Centrale Kerkbestuur heeft op 4 oktober 2022 de budgetwijziging 2022 voor de kerkfabriek Sint-Barbara ingediend bij het gemeentebestuur.
Het Bisdom Hasselt heeft haar gunstig advies uitgebracht op 4 oktober 2022.
Er wordt akte genomen van de budgetwijziging 20/10/2022 van de kerkfabriek Sint-Barbara:
Exploitatie Ontvangsten Uitgaven Overschot/Tekort
Eredienst 215,35 EUR 2 624,35 EUR - 2 409,00 EUR
Gebouwen 7 221,48 EUR 6 520,00 EUR - 1 338,52 EUR
Bestuur 0,00 EUR 1 960,00 EUR - 1 960,00 EUR
Privaat patrimonium 17,50 EUR 0,00 EUR 17,50 EUR
Stichtingen 2,77 EUR 14,00 EUR - 11,23 EUR
Expl. zonder financiering 7 457,10 EUR 13 158,35 EUR - 5 701,25 EUR
Financiering 3 600,00 EUR 3 600,00 EUR 0,00 EUR
Expl. voor overboekingen 11 057,10 EUR 16 758,35 EUR - 5 701,25 EUR
Tekort - 5 701,25 EUR
Gecorrigeerd overschot expl 2020 6 009,02 EUR
Exploitatie voor toelage 307,77 EUR
Exploitatietoelage 0,00 EUR
Overschot exploitatie 307,77 EUR
Investeringen Ontvangsten Uitgaven Overschot/Tekort
Eredienst 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Gebouwen 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Bestuur 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Privaat patrimonium 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Stichtingen 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Invest. zonder financiering 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Invest. voor overboekingen 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Investeringen eigen financ.boekjaar 0,00 EUR
Overschot investeringen 2020 0,00 EUR
Overschot budgetwijziging 2021 0,00 EUR
Overschot investeringen 0,00 EUR
De zonale verdeelsleutel voor de gemeenten is bepaald op 50% belastbaar KI + 50% aantal inwoners.
Jaarlijks, op 1 juli, wordt de verdeelsleutel op basis van de actuele gegevens aangepast. Hiervoor worden de gegevens gebruikt van de Studiedienst Vlaamse Regering die terug te vinden zijn op www.statistiekvlaanderen.be.
Op 1 juli 2022 waren de meest actuele gegevens van het jaar 2021 als volgt.
De totale jaarlijkse dotatie van de gemeenten in 2022 werd bij besluit van de zoneraad van 24 september 2021 bepaald op € 13.473.091,14. Gelet op inflatie en indexeringen wordt de dotatie in 2023 met 2% verhoogd. De totale gemeentelijke dotatie in 2023 zal bijgevolg € 13.606.488,08 bedragen.
Rekening houdend met de hoge inflatie en de hieraan gekoppelde loonindexaties, heeft de zoneraad eveneens beslist om de gemeentelijke dotaties te verhogen met 2% voor 2024 en 1% voor 2025. Als bijlage werd het excel-bestand opgenomen dat een prognose weergeeft van de impact van deze beslissing voor uw As. De verdeelsleutel die de zone toepast fluctueert jaarlijks in functie van de parameters KI en inwonersaantal. Het is dus mogelijk dat de dotaties voor 2024 en 2025 voor As nog zullen wijzigen.
De gemeente As heeft binnen de brandweerzone een verdeelsleutel van 2,25%. Dit komt neer op een dotatie in 2023 van 306 644,12 euro.
Op 30 september 2022 heeft het zonecollege de gemeentelijke dotaties voor 2023 vastgelegd. Deze zijn verhoogd ten opzichte van de gemeentelijke dotatie in 2022 en conform de afspraken die gemaakt zijn bij de start van de brandweerzone. De wetgeving voorziet dat iedere gemeenteraad haar dotatie aan de brandweerzone moet goedkeuren.
De gemeente As werd op 3 oktober 2022 in kennis gesteld van besluit ZR 300922 van het zonecollege van 30 september 2022 over de gemeentelijke dotaties 2023.
De gemeenteraad keurt de gemeentelijke dotatie 2023 voor brandweerzone Oost-Limburg goed. De totale gemeentelijke bijdrage van 306 644,12 euro is voorzien in de begroting van de brandweerzone voor 2023. De gemeente As heeft binnen de brandweerzone een verdeelsleutel van 2,25 % van 13.606.488,08 euro.
De gemeente heeft recht op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid d.m.v. trekkingsrecht als ze het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 ondertekent en de gewenste en mogelijke bijkomende acties uitvoert.
Gemeente As zal volgens het trekkingsrecht minimaal 10.037 euro ontvangen.
De internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.
De ondertekening door de gemeente As van het Burgemeestersconvenant 2030 op 23 november 2017, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen.
Het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030.
Het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024.
Artikel 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
Het klimaatactieplan goedgekeurd door de gemeenteraad op 27 februari 2020.
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP 1.0) goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 oktober 2021.
Vlaanderen en de lokale besturen hebben de handen in elkaar geslagen om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Eind oktober 2021 hebben LEKT 1.0 ondertekend om een nieuw ecosysteem uit te bouwen, waarbij lokale stakeholders, lokale besturen en het Vlaamse niveau nauwer samenwerken.
Door de aangescherpte Europese Klimaatambities (‘Fit for 55’) besliste de Vlaamse regering in november 2021 over een pakket extra maatregelen om de CO2-uitstoot sterker te verminderen. Daarbij werd ook de rol van de lokale besturen herbevestigd en nieuwe doelstellingen voorgesteld. Vervolgens heeft de Vlaamse overheid in overleg met VVSG een voorbereidend traject doorlopen om te komen tot een vernieuwde LEKP 2.0, met volgende additionele klimaatmaatregelen.
Lokale besturen engageren zich om:
De Vlaamse overheid engageert zich om:
Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 geeft de gemeente As aan actie te ondernemen om de doelstellingen van LEKP 1.0 aangevuld met LEKP 2.0 waar te maken (de nieuwe doelstellingen van LEKP 2.0 tov LEKP 1.0 staan in het vet):
De gemeenteraad keurt de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 goed.
De gemeente As is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 21 september 2022 overgemaakt.
Het eerste agendapunt handelt over de realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen (het dossier Tramontana).
In het artikel 3.A.2 van de statuten van Fluvius Limburg wordt in het voorwerp voorzien dat de Opdrachthoudende vereniging bevoegd is voor o.m. “het aanleggen, het exploiteren en het beschikbaar stellen van elektronische-communicatienetwerken en installaties alsook voor het vervoer van signalen langs deze elektronische-communicatienetwerken”.
Gelet op het artikel 3.B van de statuten van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg waarin opgenomen is dat de Opdrachthoudende vereniging ten behoeve van haar deelnemers haar voorwerp ook mag verwezenlijken door samenwerking met andere rechtspersonen waar zij al dan niet kan in deelnemen met naleving van de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.
Fluvius Limburg doet voor de uitvoering van haar activiteiten en de daarmee verband houdende openbaredienstverplichtingen een beroep op de exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv met zetel te Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle.
Fluvius System Operator cv en Telenet BV hebben op 18 juli 2022 een bindend akkoord bereikt om samen het datanetwerk van de toekomst (met inbegrip van de fiber-to-the-home-technologie) in Vlaanderen te realiseren. De twee bedrijven zullen met dat doel een dochteronderneming (werknaam NetCo) uitbouwen die financieel en operationeel zelfstandig zal zijn.
Het datanetwerk van de toekomst zal:
De stad/gemeente is overtuigd dat de toegang van iedere burger en bedrijf tot kwaliteitsvolle en snelle dataverbindingen van cruciaal belang is. De stad/gemeente wenst op haar grondgebied maximaal in te zetten op het vlak van connectiviteit en het datanetwerk van de toekomst uit te bouwen via hoofdzakelijk een fiber-to-the-home-technologie. De stad/gemeente staat ten volle achter de ambitie om glasvezelconnectiviteit te voorzien zowel in stedelijk als in landelijk gebied en – waar dit niet mogelijk is – de huidige hybride glasvezel-coax-netwerkinfrastructuur van een upgrade te voorzien.
Deze doelstellingen kaderen binnen het algemeen en maatschappelijk belang aangezien het alle burgers en bedrijven van de stad/gemeente aanbelangt. De beslissing van de stad/gemeente, in uitvoering van haar beleid en binnen haar autonome bevoegdheid, tot het uitbouwen van openbare elektronische-communicatienetwerken op haar grondgebied wordt gekwalificeerd als een taak van stedelijk/gemeentelijk belang. De uitrol van het datanetwerk zal maximaal gebeuren in synergie met andere werken voor glasvezel en nutsvoorzieningen. Dergelijke beslissing laat het recht van de stad/gemeente in haar hoedanigheid van domeinbeheerder onverlet om op verzoek van een derde partij de nodige domeintoelatingen toe te kennen. Ook de keuze om vrij een dienstverlener als stad/gemeente te kiezen blijft behouden.
Om deze openbare elektronische-communicatienetwerken aan te leggen, te exploiteren en beschikbaar te stellen wenst de stad/gemeente een beroep te doen op de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, die door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv de vennootschappen NetCo en HoldCo mede zal uitbouwen. In NetCo zullen de elektronische-communicatienetwerken (meer specifiek het bestaande HFC-netwerk en de overige glasvezelinfrastructuur) worden ingebracht. Na de inbreng zal NetCo instaan voor de aanleg, het beheer, de exploitatie en het beschikbaar stellen van de hogervermelde ingebrachte netwerken alsook voor de uitrol van het datanetwerk van de toekomst. De oprichting van HoldCo, waarin de aandelen NetCo worden ingebracht, biedt desgevallend en tussentijds mogelijkheden om een uitkering van cashmiddelen te kunnen voorzien voor de aandeelhouders.
Deze structuur en de centralisatie van deze netwerken in NetCo bieden de beste garanties voor de stad/gemeente om deze doelstellingen te realiseren en zo voor iedereen in Vlaanderen een efficiënt, betaalbaar en toegankelijk datanetwerk van de toekomst mogelijk te maken.
De Raad van Bestuur van Fluvius Limburg heeft, overeenkomstig de artikelen 12:10 en 12:93 e.v. van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, in zitting van 13 september ll. het voorstel tot inbreng van de bedrijfstak openbare elektronische-communicatienetwerken in Fluvius System Operator cv opgesteld en goedgekeurd. In dit inbrengverslag werden de voorafgaande besluitvormingsvereisten opgenomen die gelden als opschortende voorwaarden voor de realisatie van het dossier Tramontana.
Het tweede agendapunt omvat de voorgestelde statutenwijzigingen.
Gelet op het feit dat aan het voorwerp wijzigingen worden aangebracht waarvoor de Raad van Bestuur, overeenkomstig het artikel 6:86 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, een omstandige verantwoording heeft opgemaakt.
Gelet op het feit dat de voorgestelde statutenwijzigingen hun oorsprong vinden in meerdere domeinen.
1. DOSSIER TRAMONTANA
De wijzigingen met betrekking tot het dossier Tramontana werden in geel gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen.
Ingevolge de door de Raad van Bestuur van Fluvius Limburg besliste inbreng van bedrijfstak van de openbare elektronische-communicatienetwerken in Fluvius System Operator cv, zal Fluvius System Operator cv op haar beurt deze bedrijfstak inbrengen in de nieuw op te richten vennootschap NetCo die zal instaan voor de aanleg, het beheer, de exploitatie en het beschikbaar stellen van de hogervermelde ingebrachte netwerken alsook voor de uitrol van het datanetwerk van de toekomst. De Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg ontvangt daarvoor de daartoe uitgegeven aandelen K in Fluvius System Operator cv, waardoor de participatie van Fluvius Limburg in de exploitatiemaatschappij wordt uitgebreid voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken. Voor de toekenning van de aandelen en de winstverdeling betreffende de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken wordt volgend onderscheid gemaakt:
De Fluvius-NET-activiteit (elektronische-communicatiediensten) vormt een onderdeel van de inbreng bedrijfstak door Fluvius Limburg in Fluvius System Operator cv. De bestaande dienstenrelatie tussen de Opdrachthoudende vereniging en haar deelnemers zal ingebracht worden in NetCo. Voor de steden/gemeenten die op heden deelnemers zijn voor de Fluvius-NET-activiteit (elektronische-communicatiediensten) houdt dit in dat zij de bestaande diensten aan dezelfde voorwaarden kunnen/zullen verderzetten. Het behoort tot de gemeentelijke autonomie om hier desgevallend te opteren voor geen verderzetting van deze Fluvius-NET-activiteit.
De wijzigingen aan de statuten met betrekking tot het dossier Tramontana betreffen in het bijzonder:
2. DOSSIER STRUCTUURWIJZIGINGEN
De wijzigingen met betrekking tot de structuurwijzigingen werden in blauw gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen.
De Vlaamse Regering besliste bij decreet van 16 november 2018 houdende diverse bepalingen inzake energie (zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 14 december 2018) om het grondgebied van Vlaanderen op te delen in homogene lokale geografische aaneengesloten exploitatiegebieden voor elektriciteit en gas met als doel om zo de operationele efficiëntie te verhogen.
In artikel 4.1.1 van het decreet houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid van 8 mei 2009 (hierna het “Energiedecreet”) werden bijgevolg twee randvoorwaarden vastgelegd waarbinnen gemeenten kunnen kiezen voor een distributienetbeheerder, met name (i) dezelfde distributienetbeheerder voor gas en elektriciteit en (ii) aaneensluitende geografische gebieden met minstens 200.000 aangesloten afnemers[1].
Overeenkomstig artikel 15.3.5/18 van het Energiedecreet hebben de distributienetbeheerders momenteel tot en met 1 januari 2023 de tijd om te voldoen aan voormelde voorwaarden waarbij eventueel onderling gebieden kunnen worden uitgewisseld.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur voorziet in het artikel 422 voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet zijn aangewezen als distributienetbeheerder, dat uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk is als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Om tot de vooropgestelde homogene gebieden te komen zal immers gebiedsuitwisseling nodig zijn. Daarom heeft de Raad van Bestuur van Fluvius Limburg in zitting van 13 september 2022:
Het gehele vermogen van deze activiteiten, die alle activa en passiva en alle rechten en plichten omvat, zal overeenkomstig artikel 12:8 en volgende van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen overgaan naar de overnemende vereniging en dit vanaf 1 januari 2025.
De opschortende voorwaarden inzake de partiële splitsingen door overneming zijn opgenomen in de respectievelijke voorstellen van partiële splitsing.
Er wordt geopteerd voor een voorlopige ruilverhouding gebaseerd op de gegevens per 31 december 2021. Op basis van de definitieve cijfers per 31 december 2024 die geattesteerd zullen worden door de betrokken commissarissen, zal de definitieve ruilverhouding, bepaald aan de hand van de goedgekeurde ruilverhoudingsmethodiek met betrekking tot de cijfers van 31 december 2021 (voorlopige ruilverhouding), worden vastgelegd en verwerkt. Deze werkwijze laat in de eerste plaats toe om met de meest geactualiseerde boekhoudkundige cijfers rekening te kunnen houden die zo dicht mogelijk aansluiten op de datum van 1 januari 2025, waarop genoemde partiële splitsingen binnen de onderscheiden Opdrachthoudende verenigingen boekhoudkundig, fiscaal en juridisch van kracht worden.
Door deze partiële splitsingen zal voldaan worden aan de randvoorwaarden zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet en wordt de bereidwilligheid en het engagement van de steden/gemeenten en de distributienetbeheerders aangetoond om zich te conformeren aan de voorwaarden en ratio legis van het Energiedecreet, waarbij aan de distributienetbeheerders de mogelijkheid moet geboden worden om voor de concrete uitwerking van de transactie en de overeenkomstige gebiedsuitwisseling decretaal verlenging te krijgen tot 1 januari 2025, het begin van de volgende gewestelijke en gemeentelijke legislatuur.
De wijzigingen aan de statuten met betrekking tot het dossier structuurwijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 en betreffen in het bijzonder:
3. OVERIGE WIJZIGINGEN
De overige wijzigingen werden in groen gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen en zijn een gevolg van wijzigingen van regelgeving, het schrappen van de activiteiten Fluvius GIS en Center, het rechtzetten van materiële vergissingen, enz.
Het betreft meer bepaald:
Het vierde agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van alle activiteiten van de gemeente Laakdal van Fluvius Antwerpen naar Fluvius Limburg.
Gelet op de uiteenzetting onder het punt van de structuurwijzigingen dient de gemeente Laakdal een keuze te maken omtrent de distributienetbeheerder voor zowel elektriciteit als gas. Daarom stellen de raden van bestuur van Fluvius Antwerpen en Fluvius Limburg voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente Laakdal voor de activiteiten gas en warmte uit de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen zal treden en hiervoor haar aansluiting zal uitbreiden bij de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg. Door deze partiële splitsing zal de gemeente Laakdal de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Het vijfde agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van de activiteit gas verbonden aan de Opdrachthoudende vereniging PBE van Fluvius Limburg naar Iverlek (Fluvius Zenne-Dijle).
Gelet op de uiteenzetting onder het punt van de structuurwijzigingen dienen de gemeenten Begijnendijk, Bekkevoort, Galmaarden, Geetbets, Glabbeek, Gooik, Herne, Holsbeek, Kortenaken, Landen, Linter, Lubbeek, Oud-Heverlee, Pepingen, Tielt-Winge en Zoutleeuw voor hun gehele grondgebied een keuze te maken omtrent de distributienetbeheerder voor zowel elektriciteit als gas. Daarom stellen de raden van bestuur van Fluvius Limburg en Iverlek voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de activiteit gas verbonden aan de Opdrachthoudende vereniging PBE (dewelke optreedt voor voornoemde gemeenten) zal worden overgedragen aan de Opdrachthoudende vereniging Iverlek. Dit impliceert een uittreding voor de activiteit gas van de Opdrachthoudende vereniging PBE uit Fluvius Limburg en een uitbreiding van de aansluiting met de activiteit gas van de 16 voormelde gemeenten bij de Opdrachthoudende vereniging Iverlek (Fluvius Zenne-Dijle). Door deze partiële splitsing zullen de gemeenten Begijnendijk, Bekkevoort, Galmaarden, Geetbets, Glabbeek, Gooik, Herne, Holsbeek, Kortenaken, Landen, Linter, Lubbeek, Oud-Heverlee, Pepingen, Tielt-Winge en Zoutleeuw de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
[1] Bij Decreet van 15 juli 2022 tot wijziging van het Energiedecreet van 8 mei 2009 wat de voorwaarden voor de aanwijzing van distributienetbeheerders betreft (gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 26 juli 2022) werd de vereiste inzake het minimaal aangesloten afnemers toegevoegd.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
Het Energiedecreet van 8 mei 2009,
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur,
Aangetekend schrijven van 21 september 2022 waarbij de gemeente As werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van OV Fluvius Limburg die 21 december 2022 plaatsheeft in PXL- Congress (blok D), Elfde-Liniestraat 23a te 3500 Hasselt.
De gemeenteraad keurt de in dit besluit integraal als bijlage opgenomen agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg d.d. 21 december 2022 om 18.00 uur in PXL- Congress (blok D), Elfde-Liniestraat 23a te 3500 Hasselt goed.
Dossier Tramontana
De gemeenteraad keurt de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius Limburg aangaande het dossier Tramontana goed, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, wat
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2023 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van het dossier Tramontana met het operationeel zijn van HoldCo en NetCo (cf. het inbrengverslag) en voor wat het synthetisch dividend betreft tevens onder de opschortende voorwaarde van gunstige beslissing van de Dienst Voorafgaande beslissingen in fiscale zaken (Ruling) van de FOD Financiën m.b.t. de oorsprong van het synthetisch dividend, nl. door verkoop van aandelen aan Telenet.
Dossier Tramontana
Ingevolge de beslissing genomen in de artikelen 1 en 2 wordt de activiteit zoals omschreven in 3.A.2 van de statuten toevertrouwd aan de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg die – door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv – zal hiervoor een beroep gedaan worden op haar dochtervennootschap NetCo, wat mogelijk is overeenkomstig artikel 3.B van de statuten.
Structuurwijzigingen
De gemeenteraad keurt de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius Limburg met betrekking tot de structuurwijzigingen goed.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van alle hiermee verband houdende partiële splitsingen.
Overige wijzigingen
De gemeenteraad keurt de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius Limburg met betrekking tot de overige wijzigingen goed, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2022 met uitzondering van de voorgestelde aanpassingen met betrekking tot de nevenactiviteiten Fluvius GIS en Fluvius Center die van toepassing blijven tot en met 21 juni 2022 (zijnde de datum van de voorbije algemene vergadering waarop de intrekking van de beheeroverdracht werd aanvaard).
Partiële splitsing door overneming van fluvius antwerpen naar fluvius limburg voor de activiteiten gas en warmte van de gemeente laakdal
De gemeenteraad keurt het voorstel van partiële splitsing Fluvius Antwerpen / Fluvius Limburg door overneming inzake de overgang van Fluvius Antwerpen naar Fluvius Limburg van de activiteiten gas en warmte verbonden aan de gemeente Laakdal goed.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Fluvius Limburg wordt verzocht de uitbreiding van aansluiting voor de activiteiten gas en warmte van de gemeente Laakdal te willen aanvaarden.
partiële splitsing door overneming van fluvius limburg naar iverlek voor de activiteit gas verbonden aan de opdrachthoudende vereniging pbe
De gemeenteraad keurt het voorstel van partiële splitsing Fluvius Limburg / Iverlek door overneming inzake de overgang van de activiteit gas verbonden aan de Opdrachthoudende vereniging PBE (dewelke optreedt namens de gemeenten Begijnendijk, Bekkevoort, Galmaarden, Geetbets, Glabbeek, Gooik, Herne, Holsbeek, Kortenaken, Landen, Linter, Lubbeek, Oud-Heverlee, Pepingen, Tielt-Winge en Zoutleeuw) van Fluvius Limburg naar Iverlek (Fluvius Zenne-Dijle) goed.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Fluvius Limburg wordt verzocht de uittreding van de Opdrachthoudende vereniging PBE voor de activiteit gas te willen aanvaarden.
De gemeenteraad verzoekt de betrokken Opdrachthoudende verenigingen om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente As die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 21 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) op, zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 tot en met 8 van onderhavige beslissing.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be
De gemeente As is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij Fluvius opdrachthoudende vereniging.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 22 september 2022 overgemaakt.
Omwille van de zeer beperkte agenda en de geografische spreiding van de diverse deelnemende gemeenten wordt deze Buitengewone Algemene Vergadering op digitale wijze gehouden.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Aangetekend schrijven van 22 september 2022 waarbij de gemeente As werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius OV die op 7 december 2022 om 18.30 uur plaatsheeft op digitale wijze.
De gemeenteraad keurt onderstaande agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius opdrachthoudende vereniging d.d. 7 december 2022 goed.
De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente As die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius op 7december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) op, zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be
Elk lid van de GECORO zoekt een relevante vervanger voor zijn functie. Dit om niet in een impasse te raken wanneer het quorum niet wordt gehaald of wanneer een lid ontslag neemt.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening artikel 1.3.3.
Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale[ , intergemeentelijke (verv. BVR 7 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2019)] en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening
Artikel 1.3.3 §3VCRO bepaald het volgende: "De gemeenteraad benoemt de voorzitter, de leden, de plaatsvervangers en de vaste secretaris. De gemeenteraad kan onder de leden een ondervoorzitter aanwijzen. De voorzitter en de vaste secretaris worden voorgedragen door het college van burgemeester en schepenen. De vaste secretaris is niet stemgerechtigd”.
De samenstelling van de gecoro werd door de gemeenteraad goedgekeurd op 10 september 2020 en 27 januari 2022.
De gecoro kan enkel rechtsgeldig stemmen wanneer het quorum van aanwezige leden behaald wordt. Daarom is het belangrijk om ook plaatsvervangende leden aan te duiden.
De verschillende maatschappelijke geledingen en deskundigen hebben volgende plaatsvervangers voorgedragen voor laatstgenoemde:
Voornaam | Naam | Maatschappelijke geleding/Deskundige | Vast gecoro-lid |
Rita | Deklercq | Milieu en natuur (natuurpunt) | Els Ferson |
Jos | Snijkers | Milieu en natuur (natuurpunt) + MER-deskundige | Jan Verstraeten |
Alain | Reynvoet | Werkgevers | Luc Scheepers |
Dewie | Hajek | Deskundige | Stefanie Debeuf |
Jos | Geebelen | Werknemers (ACV-Niel-bij-As) | Martin Reyskens |
Stefanie | Debeuf | Deskundige | Peter Ketsman |
De secretaris van de gecoro is niet stemgerechtigd maar kan wel deelnemen aan de vergadering. Omdat de gemeentelijk omgevingsambtenaar binnen de gecoro in situaties kan terechtkomen waarin van hem/haar verwacht wordt dat ze een gemeentelijk standpunt vertegenwoordigt of verdedigt, is het aangewezen de eerder aangestelde vaste secretaris te vervangen door het afdelingshoofd Ruimte, die steeds in de gecoro aanwezig zal zijn.
Bij afwezigheid van de voorzitter wordt de functie waargenomen door de ondervoorzitter. De gemeenteraad stelt de ondervoorzitter aan.
Volgende personen worden aangeduid als plaatsvervangend lid van de gecoro:
Voornaam plaatsvervangend lid | Naam plaatsvervangend lid | Naam en voornaam vast lid | Maatschappelijke geleding/deskundige |
Rita | Declercq | Els Ferson | Milieu en Natuur (Natuurpunt) |
Jos | Snijkers | Jan Verstraeten | Milieu en Natuur (Natuurpunt - MER-deskundige) |
Alain | Reynvoet | Luc Scheepers | Werkgevers |
Dewie | Hajek | Stefanie Debeuf | Deskundige |
Jos | Geebelen | Martin Reyskens | Werknemers |
Stefanie | Debeuf | Ketsman Peter | Deskundige |
Mevrouw Stefanie Debeuf wordt aangesteld als ondervoorzitter van de gecoro. Ze vervangt Peter Ketsman (vaste voorzitter) bij afwezigheid.
De heer Karel-Jan Vandormael wordt aangesteld als vaste secretaris van de gecoro.
De gemeenteraad keurt de notulen van de openbare zitting van 15 september 2022 goed.
Er werden tijdens de vergadering geen opmerkingen gemaakt over de redactie van het zittingsverslag van de vorige gemeenteraadszitting.
Zittingsverslag van de gemeenteraad van 15 september 2022.
De gemeenteraad keurt het zittingsverslag van de openbare zitting van 15 september 2022 goed.