do 16/09/2021 - 20:30 Raadzaal
Naar aanleiding van het nieuwe dienstverlengingsconcept en de mogelijkheid tot flexwerken werden de RPR en AR hier op gewijzigd.
De RPR en AR werden ook geüpdatet naar de laatste wijzigingen in de BVR en andere regelgeving.
Het onderdeel van de fietseleasing wordt nog onderzocht en zal mogelijks meegenomen worden in een volgende wijziging.
Na herhaaldelijke vragen van zowel burgers als personeelsleden om ook Verrassingsbonnen van 5€ te voorzien is het nodig om hier het huidige reglement aan te passen. Door bonnen van 5€ te voorzien is het gemakkelijker om allerlei bedragen samen te stellen.
Het inschrijvingsformulier voor deelnemende handelaars zal vanaf de lancering van de nieuwe website van de gemeente As ook digitaal beschikbaar zijn. Ook deze wijziging werd opgenomen in het reglement.
De gemeente As wenst een softwareoplossing te implementeren die het mogelijk maakt om in een geïntegreerde toepassing de beleids- en beheercyclus op te volgen en hierover te rapporteren. Dit betreft zowel een rapportage omtrent de doelstellingenrealisatie (strategisch) als over het financiële aspect. Daarnaast moet de software ook een luik projectmanagement bevatten. Een koppeling met organisatiebeheersing en de leidraad organisatiebeheersing van Vlaanderen is hierbij noodzakelijk.
In het kader van de opdracht “Aankoop zitmaaier met cabine voor grasopvang en/of mulchen” werd een bestek met nr.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 45.041,32 excl. btw of € 54.500,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In functie van de centrumvernieuwing moet het Katholiek Basisonderwijs As in de gebouwen gelegen te Kerkstraat 6 te 3665 As, die ze in erfpacht heeft van de gemeente As, een nieuwe sanitaire inrichting voor kleuters voorzien.
Deze werken zullen voor 70% gesubsidieerd worden door AGION. Het restant van de kosten ten belope van 30% van de totale kosten zal ten laste van de gemeente As zijn. Dit werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 19 november 2020.
Nu blijkt dat de kosten en de toegekende subsidie hoger uitvallen dan oorspronkelijk begroot. AGION heeft het subsidiebedrag verhoogd met 12.949,72 euro.Dit brengt de totaal aangevraagde subsidie op 143.459,90 euro. Er zijn voor 137.541,28 euro bewijsstukken binnengebracht door KBAC. De gemeente As zal dus 30% van 137.541,28 euro ten laste nemen, zijnde 41.262,57 euro in totaal. Hiervan werd er al 36.219,41 euro toegekend via de gemeenteraadsbeslissing van 19 november 2020.
Dit betekent dat de gemeente As nog bijkomend 5.043,16 euro investeringssubsidie moet goedkeuren.
Deze kosten zijn ingeschreven in het meerjarenplan 2020-2025 onder het budget MJP001171 - AC000195 - Investeringssubsidies onderwijs - 2021/6640000/School/0800/ in de vorm van een investeringstoelage.
Tijdens het overleg van 12/03/2021 gehouden in kader van het flankerend onderwijs met de directies van de drie scholen in As, GBAS, VBAS en de Duizendpoot, kwam het thema gezonde voeding/soep op de Asserse scholen aan bod. De vraag rees of het mogelijk zou zijn om een tussenkomst te voorzien vanuit de gemeente om bedeling van gezonde soep op school en BKO te stimuleren en eventueel een groepsaankoop te kunnen doen.
Aan de directies van de scholen en BKO werd in navolging hiervan gevraagd om aan te geven hoeveel liter soep ze aanbieden per schooljaar, alsook de prijzen die zelf al hebben opgevraagd bij leveranciers van soep (doordat de Neeroeterse soepcentrale wegviel).
De vraag werd vervolgens voorgelegd op de gespreksronde van het CBS van 02/04/2021.
Hierbij werd door het CBS aangegeven dat de gemeente 1/3e wil tussenkomen bij de nieuwe gezonde soepbedeling t.o.v. huidige soep (dus meerkost van huidige kost en daar 1/3e van). Als school niet kiest voor gezonde soep, komt de gemeente niet tussen. Er werd ook gesteld dat best een subsidiereglement zou worden uitgewerkt hierrond en dat bekeken zou moeten worden of de gemeente 1 leverancier aanbeveelt aan de school.
Wat de gezonde soepbedeling in BKO betreft, hiervoor is geen extra financiële input nodig. Er is in eerste instantie reeds voldoende budget voorzien voor gezonde tussendoortjes en soep. Maar de hoeveelheid soep voor BKO kan wel worden meegenomen in de groepsaankoop.
Er werden meerdere proeftesten gehouden, met verschillende leveranciers, en de keuze viel hierbij telkens op Greg's home food.
Ondertussen werd een subsidiereglement en ontwerpovereenkomst uitgewerkt, die we graag ter goedkeuring voorleggen.
De Vlaamse Regering gaf vrijdag 19 maart 2021 haar principiële goedkeuring aan een nieuw BVR voor de lokale preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine coaching en contactonderzoek, met een bijhorende (zelfde) subsidie. Optie 1 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine coaching) wordt gesubsidieerd van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021. De subsidie voor optie 2 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine coaching en contactonderzoek) is van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021.
Besturen die nog geen samenwerkingsovereenkomst met het Agentschap Zorg en Gezondheid hadden, konden dit enkel afsluiten voor optie 1.
Voor gemeente As werd een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt dd. 23 april 2021 en ingediend.
De Vlaamse Regering kende vervolgens een verlenging toe van de subsidieperiode voor optie 1, meer bepaald van 30 juni tot 31 augustus 2021. Hiertoe moest een eerste addendum worden toegevoegd aan de samenwerkingsovereenkomst (addendum dd. 21 mei 2021).
Op 16 juli 2021 werd een nieuw BVR goedgekeurd voor de lokale preventie, sensibilisering, quarantaine coaching en bronopsporing. Dit besluit kent een specifieke subsidie toe aan de Vlaamse gemeentebesturen ter ondersteuning van optie 1: de lokale bronopsporing (d.w.z. de complementaire werking en inzet in preventie, sensibilisering, lokale bronopsporing, quarantainecoaching en aandacht voor kwetsbare personen) en dit van 1 september tot en met 15 oktober 2021. De financiering voor optie 1 blijft ongewijzigd: een forfaitaire financiering op basis van het aantal inwoners van de gemeente: 0,125 euro per inwoner en per maand.
Indien gemeente As optie 1 wenst te verlengen voor deze periode, moet er thans een tweede addendum opgemaakt worden.
De deadline voor het indienen van het addendum is 30 september 2021.
In het kader van de opdracht “Opmaak rooilijnplan en ontwerp: aanleg riolering, wegenis en fietspad Tiendenschuur en Schansdijkstraat” werd een bestek met nr. 2021-016 opgesteld door de Technische dienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 520.000,00 excl. btw of € 629.200,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad beslist ter realisatie van de aanleg van (vrijliggende) fietspaden en gescheiden rioleringsstelsel langs de Stationsstraat een aantal percelen te verkopen aan Het Vlaamse Gewest.
Het betreft volgende innames bij het openbaar domein:
GEMEENTE AS - EERSTE AFDELING
zes are vijfenzestig centiare (06a.65ca.), grond, te nemen uit het perceel op het kadaster gekend of gekend geweest als heide, ter plaatse genaamd "drie bankenheide", sectie B nummer 8, met een totale oppervlakte van 01ha.26a.10ca. (inneming 20)
GEMEENTE AS - EERSTE AFDELING
één are zevenenveertig centiare (01a.47ca.), grond, te nemen uit het perceel op het kadaster gekend of gekend geweest als woeste grond, ter plaatse genaamd "mechelsche bosch", sectie B nummer 6/a/3, met een totale oppervlakte van 03ha.60a.66ca. (inneming 21)
GEMEENTE AS - EERSTE AFDELING
drie are vierentwintig centiare (03a.24ca.), grond, te nemen uit het perceel op het kadaster gekend of gekend geweest als heide, ter plaatse genaamd "drie bankenheide", sectie B nummer 6/z/3, met een totale oppervlakte van 06ha.51a.08ca. (inneming 22a)
GEMEENTE AS - EERSTE AFDELING
vier centiare (00a.04ca.), grond, te nemen uit het perceel op het kadaster gekend of gekend geweest als heide, ter plaatse genaamd "drie bankenheide", sectie B nummer 6/z/3, met een totale oppervlakte van 06ha.51a.08ca. (inneming 22b)
Het ontwerp van akte minnelijke onteigening wordt goedgekeurd.
In navolging van de teams-overleggen met NPHK en het Grindcomité werd een voorstel inzake overeenkomst tussen het Grindcomité en de gemeente As omtrent het onthaalpaviljoen Station As opgemaakt.
In grote lijnen werd deze overeenkomst uitgewerkt op basis van de reeds – omtrent het project Grindspoor & De Wissen – goedgekeurde overeenkomsten van het Grindcomité met het RLKM enerzijds en met de stad Dilsen-Stokkem anderzijds. De geel ingekleurde teksten zijn aanvullend / specifiek voor de gemeente As.
Onze gemeente is lid van de vereniging zonder winstoogmerk ERSV Limburg, met zetel te Universiteitslaan I te 3500 Hasselt. Onze gemeente wordt in de Algemene Vergadering vertegenwoordigd door dhr. Santermans, (mandaat: schepen).
15 juli ontvingen we een brief waarin ERSV Limburg ons wenst te informeren dat de Raad van Bestuur van de VZW in zitting d.d. 27.05.2021 heeft besloten goedkeuring te verlenen aan de Intentieverklaring tot vrijwillige ontbinding en vereffening van de vereniging.
De vertegenwoordigers van de leden in de Algemene Vergadering worden nu gevraagd de nodige interne besluitvorming te voorzien om deze intentie als lid zelf goed te keuren en zich als lid aan te sluiten bij de op te starten ontbinding en vereffening.
Aangezien de heer Jo Santermans, onze vertegenwoordiger in de algemene vergadering in het vierde kwartaal, mogelijks niet aanwezig zal kunnen zijn op deze vergadering stellen we voor om schepen Nele Steegmans te gelasten als zijn vervanger aangezien zij de bevoegdheid inzake economie op haar neemt gedurende Jo Santermans zijn afwezigheid.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over het zittingsverslag van de vorige vergadering, wordt het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd.