Het schrijven d.d.6 december 2022 waarbij mevrouw Anja Smets, gemeente- en OCMW-raadslid verkozen op de lijst CD&V haar ontslag aanbiedt als gemeente- en OCMW-raadslid.
De gemeenteraad neemt akte van het schrijven d.d. 6 december 2022 van mevrouw Anja Smets, gemeente- en OCMW-raadslid verkozen op de lijst CD&V, waarin deze haar ontslag aanbiedt als gemeente- en OCMW-raadslid.
Het schrijven d.d. 15 november 2022 ontvangen op 15 december 2022 waarbij de heer Sven Vangelabbeek, gemeente- en OCMW-raadslid verkozen op de lijst Vooruit (sp.a) zijn ontslag aanbiedt als gemeente- en OCMW-raadslid.
De gemeenteraad neemt akte van het schrijven d.d. 15 november 2022 ontvangen op 15 december 2022 van de heer Sven Vangelabbeek, gemeente- en OCMW-raadslid verkozen op de lijst Vooruit (sp.a) waarin deze zijn ontslag aanbiedt als gemeente- en OCMW-raadslid.
Aan mevrouw Jill Bruggeman werd gevraagd de geloofsbrieven in te dienen, zij diende volgende documenten in:
Het ingestelde onderzoek waaruit blijkt dat mevrouw Jill Bruggeman sedert de verkiezing zonder enige onderbreking aan de voor de verkiesbaarheid gestelde voorwaarden voldaan heeft, en tot op dit ogenblik niet heeft opgehouden er aan te voldoen en zich tevens niet bevindt in een van de gevallen van onverenigbaarheid met het mandaat van raadslid.
Er zijn geen bezwaren voor het onderzoek van de geloofsbrieven van mevrouw Jill Bruggeman ingediend bij de gemeenteraad.
Artikel 6§3 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017: de gemeentraad ondezeokt de gleoofsbrieven van de verkozen gemeenteraalsleden. Als dez goedkeurid zijn dienze de eed af te leggen en hun mandaat te aanvaarden in de openbare vergadering.
Artikel 10 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017: inzake de onverenigbaarheid met het mandaat van raadslid.
Artikel 14 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017: het gemeenteraadslid dat afstand doet wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
De brief d.d.15 november 2022 ontvangen op 15 december 2022 van de heer Sven Vangelabbeek waarbij hij meedeelt dat hij ontslag wenst te nemen.
Het gemeenteraadslid dat afstand doet wordt vervangen door zijn opvolger, die aangewezen wordt overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
Mevrouw Jill Bruggeman is de achtste opvolger op lijst 1 Vooruit (sp.a) van de verkiezingen van 14 oktober 2018. Derde, vierde, vijfde, zesde en zevende opvolger deden afstand van mandaat.
De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van Jill Bruggeman, wonend te 3665 As, Boshoekstraat 20, geboren op 13 september 2000 te Genk, goed.
Er wordt een afzonderlijke akte van eedaflegging opgemaakt.
Mevrouw Jill Bruggeman wordt verzocht om ter zitting de eed af te leggen in handen van de voorzitter van de raad ' Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
Mevrouw Jill Bruggeman, wonende te As, Boshoekstraat 20, geboren te Genk op 13 september 2000 wordt onmiddellijk ter zitting uitgenodigd en verzocht in de openbare vergadering en in handen van de voorzitter van de raad, de volgende eed af te leggen: "ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
Jill Bruggeman wordt als titelvoerend raadslid geïnstalleerd om het mandaat van Sven Vangelabbeek, ontslagnemend, te vervolledigen.
Zij zal op de voorrangstabel de laatste plaats innemen.
Aan de heer Sven Theunis werd gevraagd de geloofsbrieven in te dienen, hij iende volgende documenten in:
Het ingestelde onderzoek waaruit blijkt dat de heer Theunis Sven sedert de verkiezing zonder enige onderbreking aan de voor de verkiesbaarheid gestelde voorwaarden voldaan heeft, en tot op dit ogenblik niet heeft opgehouden er aan te voldoen en zich tevens niet bevindt in een van de gevallen van onverenigbaarheid met het mandaat van raadslid.
Er zijn geen bezwaren voor het onderzoek van de geloofsbrieven van de heer Sven Theunis ingediend bij de gemeenteraad.
Artikel 6§3 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017: de gemeentraad ondezeokt de gleoofsbrieven van de verkozen gemeenteraalsleden. Als dez goedkeurid zijn dienze de eed af te leggen en hun mandaat te aanvaarden in de openbare vergadering.
Artikel 10 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017: inzake de onverenigbaarheid met het mandaat van raadslid.
Artikel 14 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017: het gemeenteraadslid dat afstand doet wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
De brief d.d. 6 december 2022 van mevrouw Anja Smets waarbij zij meedeelt dat ze haar ontslag wenst te nemen.
Het gemeenteraadslid dat afstand doet wordt vervangen door zijn opvolger, die aangewezen wordt overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
De heer Sven Theunis is de zevende opvolger op lijst 3 CD&V van de verkiezingen van 14 oktober 2018. Tweede, derde, vierde en vijfde opvolger deden afstand van mandaat. De zesde werd reeds aangesteld.
De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van Sven Theunis, wonend te 3665 As, Ziepstraat 23, geboren op 15 december 1986 te Genk, goed.
Er wordt een afzonderlijke akte van eedaflegging opgemaakt.
De heer Sven Theunis wordt verzocht om ter zitting de eed af te leggen in handen van de voorzitter van de raad ' Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
De heer Sven Theunis, wonende te As, Ziepstraat 23, geboren te Genk op 15 december 1986 wordt onmiddellijk ter zitting uitgenodigd en verzocht in de openbare vergadering en in handen van de voorzitter van de raad, de volgende eed af te leggen: "ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
De heer Sven Theunis wordt als titelvoerend raadslid geïnstalleerd om het mandaat van Anja Smets, ontslagnemend, te vervolledigen.
Hij zal op de voorrangstabel de laatste plaats innemen.
Om praktische redenen is een ondertekeningdelegatie, uitgezonderd voor notulen van de gemeenteraad, aangewezen voor overeenkomsten en authentieke aktes van aan- of verkoop, erfpacht, opstal, voortspruitend uit raadsbesluiten, die moeten ondertekend worden.
Artikel 281 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 dat zegt dat de voorzitter van de gemeenteraad zijn bevoegdheid tot ondertekening kan opdragen aan een of meer leden van de gemeenteraad, tenzij die bevoegdheid betrekking heeft op de ondertekening van de notulen en het zittingsverslag, vermeld in artikel 277. Hij doet dat schriftelijk via een informatiedrager naar keuze. Die opdracht kan op elk moment worden herroepen. Het gemeenteraadslid aan wie de opdracht is gegeven, vermeldt die opdracht bij zijn handtekening.
Het besluit van de voorzitter van de gemeenteraad, Kathleen De Cleene, waarbij zij met onmiddellijke ingang na de kennisname door de gemeenteraad van 19 januari 2023, de bevoegdheid tot ondertekening van overeenkomsten en authentieke aktes van aan- of verkoop, erfpacht, opstal, voortspruitend uit gemeenteraadsbesluiten, delegeert aan de burgemeester of ingeval van diens afwezigheid aan de collegeleden.
De raad neemt kennis van het besluit van de voorzitter van de gemeenteraad, Kathleen De Cleene, waarbij zij met onmiddellijke ingang na de kennisname door de gemeenteraad van 19 januari 2023, de bevoegdheid tot ondertekening van overeenkomsten en authentieke aktes van aan- of verkoop, erfpacht, opstal, voortspruitend uit gemeenteraadsbesluiten, delegeert aan de burgemeester of ingeval van diens afwezigheid aan de collegeleden.
Op basis van de bestekopdracht is Architectuur Depot aan de slag gegaan met de uitwerking van een conceptvisie i.v.m. Station As. Ze hebben enkele eerste ontwerpen opgemaakt en op basis van de opmerkingen vanuit het gemeentebestuur werden er verschillende aanpassingen gedaan.
Men gaat een nieuw toeristisch onthaalkantoor creëren naast de huidige onthaalrijtuigen. Dit onthaalkantoor wordt zichtbaar geïmplementeerd op de stationssite en bestaat uit een glazen omkadering met hierin de nodige voorzieningen: kantoor, toilet (medewerker/bezoeker/mindervaliden), onthaalbalie, informatiekanalen… Dit onthaalkantoor is op dezelfde hoogte gelegen als de reeds aanwezige onthaalrijtuigen. Zodat deze steeds verbonden blijven en toegankelijk zijn voor de bezoekers. Ze gaan dan ook dienstdoen als ruimte waarin extra beleving wordt toegevoegd in de vorm van technische toepassingen zoals VR, informatieschermen en zoveel meer.
Verder werd er een visie ontworpen voor taverne 't Stasjon, het oude stationsgebouw wordt opnieuw op zijn vertrouwd voetstuk geplaatst. Daarnaast krijgt het terras een meer betekenis- en belevenisvolle invulling en zouden open rijtuigen, ingericht als zwevend terras in steigerhout met een stalen staketsel, gebruikt worden. Zo wordt er geopteerd om twee “rijtuigen” te plaatsen die geschrankt staan ten opzichte van elkaar. In de directe nabijheid van het terras wordt er ook een speelzone gecreëerd.
De toegang vanuit de parking wordt gecreëerd door de bezoekers onbewust via een looprichting mee te nemen naar de stationssite of de taverne. Van hieruit kan de bezoeker zijn keuze maken om verder de stationssite te ontdekken of richting de taverne te trekken.
Als laatste werd er gekeken om de kelder om te bouwen zodat er meer plaats wordt voorzien voor de fietsverhuur, daarnaast wordt er ook gekeken naar een overkapping voor de minitrein.
Voor het gebruik van materialen wordt er vooral gekeken naar wat er reeds aanwezig is op de stationssite en wordt er verder gewerkt met vooral natuurlijke materialen.
Volgende stappen worden op korte termijn gezet:
In bijlage vind je het plan en enkele 3D beelden hoe de stationssite er gaat uitzien.
De Gemeenteraad neemt kennis van de plannen van Station As.
Artikel 303 §3 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017: de algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de gemeenteraad over de klachten ingediend tegen de gemeente.
Jaarlijks rapportage over het klachtenregister en het register van openbaarheid van bestuur.
In 2022 werd er 1 klacht en 13 aanvragen in het kader van openbaarheid van bestuur geregistreerd.
De gemeenteraad neemt kennis van het rapport van klachtenbehandeling 2022 en van het rapport openbaarheid van bestuur 2022.
In uitvoering van het reglement klachtenbehandeling wil de gemeente en het OCMW gebruik maken van de mogelijkheid die het decreet lokaal bestuur voorziet om een overeenkomst af te sluiten met de Vlaamse Ombudsdienst voor de behandeling van klachten.
De overeenkomst, m.a.w. de aanstelling van de Vlaamse ombudsdienst door de gemeenteraad van 30 januari 2019, heeft een looptijd van 3 jaar. De gemeente noch het OCMW is hiervoor een vergoeding verschuldigd.
Deze periode is voorbij en de overeenkomst dient verlengd te worden, vanaf de verlenging is er een kostprijs verschuldigd van 0,05 euro per inwoner.
Artikel 303 §2 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 namelijk Elke gemeente kan op een van de volgende wijzen een ombudsdienst oprichten:
Het bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 5 artikel II74 tot en met II 87 inzake klachten, meldingen en voorstellen.
Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn dienen bij reglement een systeem van klachtenbehandeling te organiseren.
Het systeem van klachtenbehandeling wordt zowel voor de gemeente als voor het openbaar centrum van maatschappelijk welzijn georganiseerd op het ambtelijke niveau en dient maximaal onafhankelijk te zijn van de diensten waarop de klachten betrekking hebben.
De raad keurt de overeenkomst met de Vlaamse Ombudsdienst goed, in uitvoering van het reglement klachtenbehandeling.
Deze besluiten vormen de overeenkomst zoals bedoeld in artikel 303 van het Decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017.
Deze overeenkomst heeft een onbepaalde geldigheidsduur met ingang van 1 februari 2023.
De gemeente is hiervoor een forfaitaire vergoeding verschuldigd van 0,05 euro per inwoner.
Deze overeenkomst wordt na goedkeuring opgesteld in twee exemplaren, voor beide partijen één exemplaar.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering en de bekenmaking van dit besluit.
BIJLAGE bij het reglement houdende de administratieve en technische modaliteiten van het collectief pensioenplan ten voordele van de contractuele personeelsleden
Gelijkgestelde periodes in het kader van de COVID-19 Pandemie
De aangeslotene zal van de pensioentoezegging blijven genieten gedurende de periode van opschorting van zijn arbeidsovereenkomst omwille van tijdelijke werkloosheid wegens overmacht of wegens economische redenen in het kader van de crisis van het coronavirus COVID-19 binnen de grenzen van de wet van 7 mei 2020 houdende uitzonderlijke maatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie inzake pensioenen, aanvullende pensioenen en andere aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid.
Deze bijlage treedt in werking op 13 maart 2020 en wordt gehecht aan het pensioenreglement.
Artikel 10 van de Wet van 7 mei 2020 houdende uitzonderlijke maatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie inzake pensioenen, aanvullende pensioenen en andere aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid.
De gemeenteraad gaat akkoord om onderstaande als bijlage bij het reglement tweede pensioenpijler toe te voegen.
Bijlage bij het reglement houdende de administratieve en technische modaliteiten van het collectief pensioenplan ten voordele van de contractuele personeelsleden
Gelijkgestelde periodes in het kader van de COVID-19 Pandemie
De aangeslotene zal van de pensioentoezegging blijven genieten gedurende de periode van opschorting van zijn arbeidsovereenkomst omwille van tijdelijke werkloosheid wegens overmacht of wegens economische redenen in het kader van de crisis van het coronavirus COVID-19 binnen de grenzen van de wet van 7 mei 2020 houdende uitzonderlijke maatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie inzake pensioenen, aanvullende pensioenen en andere aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid.
Deze bijlage treedt in werking op 13 maart 2020 en wordt gehecht aan het pensioenreglement.
Beslissing van de gemeenteraad van 20141009 met betrekking tot de goedkeuring van de politieverordening voor het gebied van de gemeentelijke visvijver As - reglement.
Op vraag van de beheerraad van de gemeentelijke visvijver As, worden er enkele aanpassingen aan het reglement gedaan.
Onder toepassing van de bepalingen van onderhavige verordening valt het gebied gelegen aan de Breeerweg, gekadastreerd onder As, 1ste afdeling, sectie C, nummers 1 g1 (deel!); 5 m5 (deel) en 5 15 (deel).;
In dit gebied is het verboden:
Verkeerstekens aangebracht binnen dit gebied hebben dezelfde betekenis als aangegeven door het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
2 Onverminderd de verbodsbepalingen voorzien in het besluit van de Vlaamse Regering d.d. 1 februari 2013, tot uitvoering van de wet van 1 juli 1954 op de riviervisserij:
3 Gevangen vis moet onmiddellijk afgehaakt worden zonder gebruik van een handdoek, met behulp van een onthakingsmat Voor de karpervisserij mag de onthakingsmat niet kleiner zijn dan 40 x 70 cm met opgaande kant of een Cradle zonder dat de vis op een steunbaar kan raken. Gevangen vissen moeten onmiddellijk en liefst met natte handen voorzichtig terug in het water worden geplaatst..
4 De hierboven vermelde bepalingen in verband met het vissen zijn niet van toepassing in het kader van parkbeheer en –onderhoud.
In geval van overtreding van deze verordening kan de politie de overtreder aanmanen om de niet-reglementaire toestand ongedaan te maken. De politie is bevoegd voor de vaststelling van overtredingen vervat in deze politieverordening, evenals de bijzondere veldwachters in het kader van hun bevoegdheden, de ambtenaren vermeld in artikel 21 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Voor zover wetten, besluiten, decreten, algemene en provinciale reglementen, verordeningen geen andere straffen voorzien, kunnen de inbreuken op de bepalingen van deze verordening gestraft worden met een administratieve sanctie, overeenkomstig de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties:
1° een administratieve geldboete die het wettelijk voorziene maximum niet mag overschrijden;
2° een administratieve schorsing van de visvergunning;
3° een administratieve intrekking van de visvergunning
Tarieven van een vispas worden jaarlijks door de gemeenteraad vastgesteld.
Samenstelling van de Raad van Toezicht:
Onderstaande personen leden van de raad van toezicht hebben het recht te controleren als de bezoekers aan de gemeentelijke visvijver voldoen aan de voorwaarden en zich houden aan de regels opgenomen in de politie verordening.
De samenstelling van de raad van toezicht:
In het huishoudelijk reglement is er nood aan een verduidelijking van ...
Decreet op de begraafplaatsen en de lijkbezorging van 16 januari 2004, zoals tot op heden gewijzigd, art. 4
Omzendbrief BA-2006/03 van 10 maart 2004 betreffende de toepassing van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging en de uitvoeringsbesluiten, zoals tot op heden gewijzigd
Besluit van de Vlaamse regering van 14 mei 2004 tot organisatie, inrichting en beheer van de begraafplaatsen en crematoria
Artikel 4.4 en artikel 4.5 van huishoudelijk reglement begraafplaatsen goedgekeurd op de gemeenteraad van 10 september 2020 dient aangevuld te worden met de afmetingen die de graf- of opschriften mogen innemen. De graf- of opschriften, foto's en symbolen worden op 2/3 (40 cm) van de kubus geplaatst altijd aan de rechterzijde. 1/3 (20 cm) van de kubus, linkerzijde, moet vrij blijven. De foto('s) of symbolen dienen steeds boven de tekst geplaatst te worden.
De gemeenteraad keurt de aanvulling in het huishoudelijk reglement betreffende de gemeentelijke begraafplaatsen goed.
Dit huishoudelijk reglement dient samen gelezen te worden met het politiereglement betreffende de gemeentelijke begraafplaatsen en het retributiereglement betreffende de gemeentelijke begraafplaatsen.
Dit huishoudelijk reglement betreffende de gemeentelijke begraafplaatsen vervangt alle vorige reglementeringen en beslissingen.
Het onderzoek van de activiteiten van deze vereniging.
De wet van 1983-11-14 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, inzonderheid op de artikelen 3 en 7, eerste lid 1°, en artikel 9, eerste lid.
Het besluit van de gemeenteraad van 1986-12-18, over de vaststelling van het gemeentelijk subsidiereglement voor de verenigingen, waaraan uitwerking werd verleend door de heer gouverneur op 11 maart 1987.
Aanvraag met bewijsstukken ingediend op 16december 2022 door vzw Natuurpunt.
De gemeenteraad keurt goed om voor het dienstjaar 2022 een toelage van € 500,00 toe te kennen aan vzw Natuurpunt Afdeling As, p.a. Inthof Tom, voorzitter, Bosstraat 22 - 3665 AS. De storting zal gebeuren op rekening BE94 0682 4085 9414.
Tegen deze beslissing kan een beroep ingesteld door een schriftelijke bezwaar te richten aan het college van burgemeester en schepenen, Dorpsstraat 1 bus 1, 3665 As. Je beschikt daarvoor over een termijn van dertig kalenderdagen, die ingaat op de dag nadat je deze beslissing hebt ontvangen. Indien je niet akkoord bent met het antwoord of geen antwoord ontvangt, kan je een beroep instellen bij de beroepsinstantie inzake de openbaarheid van bestuur (openbaarheid@vlaanderen.be of departement Kanselarij en Bestuur, Havenlaan 88, bus 20, 1000 Brussel. Je beschikt daarvoor over een termijn van dertig kalenderdagen, die ingaat op de dag nadat je deze beslissing hebt ontvangen.”
Door de toetreding van het Raamcontract "CSMRTGIS21" kunnen prijzen gedrukt worden.
Het is aangewezen dat de gemeente gebruik maakt van de opdrachtcentrale om volgende redenen:
De beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 10/03/2022 waarbij
Overwegende hetgeen volgt:
De Europese aanbesteding van C-Smart, toegang tot raamovereenkomst CSMRTGIS21.
Samenaankopen kan voordeliger zijn en kan tot betere resultaten leiden. Bij deze toetreding biedt Gemeente As de mogelijkheid tot samen aankoop.
Onder volgende voorwaarden toetreden tot de raamovereenkomsten van C-smart:
De gemeenteraad doet een beroep op de opdrachtencentrale van Cipal dv voor de aankoop van RAAMOVEREENKOMST VOOR DE VERWERVING EN EXPLOITATIE VAN EEN GEOGRAFISCH INFORMATIE- EN BEHEERSYSTEEM EN ONDERSTEUNENDE DIENSTEN” – Bestek nr. CSMRTGIS21.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering.
Deze opdracht betreft de aankoop en levering van xerografisch papier wit - gekleurd (A4/A3) gedurende een periode van 4 jaren en Is onderverdeeld in 3 percelen:
De opdracht zal worden gegund op basis van een mededingingsprocedure met onderhandeiing .
Stalen:
De kwaliteit van het papier zal getest worden en de resultaten zullen meegenomen worden in de beoofdeling.
Onderstaande gunningscriterla zullen worden toegepast:
De huidige raamovereenkomst papier loopt af. Proclim zal deze in 2023 vernieuwen. Mits mandaatstelling kunnen we als gemeente hierbij aansluiten.
We bestellen ongeveer 4 keer per jaar 50 000 vellen. We kunnen verder bestellen bij Igepa of mee instappen in deze raamovereenkomst waardoor we hopelijk een voordeliger tarief kunnen hanteren.
Gekleurd papier wordt maar sporadisch besteld, maar kan indien de prijs voordelig is ook via deze raamovereenkomst met het wit papier mee besteld worden.
De gemeenteraad keurt de maandaatstelling tot deelname aan de raamovereenkomst papier, georganiseerd door Proclim, goed
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze opdracht.
De voorgestelde aanpassingen aan de stedenbouwkundige voorschriften zijn opgenomen in het document "Stedenbouwkundige voorschriften" en "Toelichtingsnota".
De herziening van de voorschriften van het RUP werd gescreend op de milieueffecten.
Op 10 januari 2022 werd de plan-MER-screening voor advies verstuurd naar de volgende adviesinstanties: Provinciebestuur Limburg (ruimtelijkeplanning@limburg.be) en Departement Omgeving (omgevingsplanning@vlaanderen.be)
Op 28 maart 2022 besliste het Team Mer dat de herziening van de stedenbouwkundige voorschriften geen aanleiding geeft tot aanzienlijke negatieve milieugevolgen en dat de opmaak van een plan-MER niet nodig is.
Watertoets In toepassing van artikel 1.3.1.1 van het Gecoördineerd Decreet d.d. 15 juni 2018 betreffende het integraal waterbeleid, moet het plan onderworpen worden aan de watertoets. Het Besluit van de Vlaamse Regering d.d. 20 juli 2006 en latere wijzigingen stelt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets. Het plan werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem en aan de relevante doelstellingen en beginselen van het Gecoördineerd Decreet d.d. 15 juni 2018 betreffende het integraal waterbeleid. Een watertoets werd uitgevoerd voor het RUP Smeetsbergstraat, definitief vastgesteld op 7 februari 2013. Artikel 1.3.1.1, §5, 4e lid van het Gecoördineerd Decreet d.d. 15 juni 2018 betreffende het integraal waterbeleid stelt het volgende: “Voor opeenvolgende programma's, plannen en vergunningen die betrekking hebben op hetzelfde plangebied, kan de overheid die beslist over een programma, plan of vergunning, oordelen dat een eerder uitgevoerde watertoets volstaat.”. In de plan-MER-screening uitgevoerd in functie van de beperkte herziening van het RUP gebeurde een beoordeling van de wijzigingen aan het ruimtelijk uitvoeringsplan ten aanzien van (onder meer) het watersysteem. Op basis van de getoetste elementen kan een gunstige beoordeling gebeuren met betrekking tot de watertoets op planniveau. De planinhoud geeft geen aanleiding tot een significant nadelig of schadelijk effect op het watersysteem. Op basis van de voorziene reguliere maatregelen en randvoorwaarden lijkt met andere woorden geconcludeerd te kunnen worden dat het plan verenigbaar is met de doelstellingen en beginselen van het Gecoördineerd Decreet d.d. 15 juni 2018 betreffende het integraal waterbeleid. De doelstellingen zoals bedoeld in het Gecoördineerd Decreet d.d. 15 juni 2018 betreffende het integraal waterbeleid werden in acht genomen bij de opmaak van het plan. In alle redelijkheid kan worden geoordeeld dat de beperkte herziening van het RUP verenigbaar is met het watersysteem en geen schadelijk effect op de waterhuishouding veroorzaakt.
Overeenkomstig artikel 7.4.4/1 §3 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening werd de herziening van de voorschriften van het RUP Smeetsbergstraat onderworpen aan een openbaar onderzoek met als voorwaarden dat dit dertig dagen duurt en dat iedere belanghebbende gedurende die termijn schriftelijk of digitaal opmerkingen of bezwaren kan indienen. Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 10 oktober 2022 tot met met 9 november 2022. Dit openbaar onderzoek werd bekend gemaakt in het gemeentelijk infoblad, op de gemeentelijke website en in het Belgisch Staatsblad. De betrokken eigenaars binnen het plangebied werden per brief op de hoogte gebracht van het openbaar onderzoek. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden geen bezwaarschriften ingediend.
Overeenkomstig artikel 7.4.4/1§ 4 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening werd het voorafgaande advies ingewonnen van de Deputatie van de provincie Limburg, het Departement, het Vlaams Energieagentschap en de GECORO.
De adviezen werden gevraagd op 14 oktober 2022 en hebben volgende resultaten:
De adviezen en opmerkingen van de Deputatie van de provincie Limburg en het Departement Omgeving worden in bijlage toegevoegd.
Op 27 september 2022 heeft de Gecoro beraadslaagd over de herziening van de voorschriften van het RUP Smeetsbergstraat. De Gecoro bracht unaniem een positief advies uit. Het verslag van de vergadering wordt in bijlage toegevoegd.
Gevolg gevend aan de opmerking van de provincie Limburg werden volgende vormelijke aanpassingen nog doorgevoerd aan de herziening van het RUP, zonder dat deze een inhoudelijk wijziging tot gevolg heeft:
De wijziging van de stedenbouwkundige voorschriften heeft betrekking op artikel 2: zone voor woonproject. In de versie van de voorschriften en de toelichtingsnota die in openbaar onderzoek werd gebracht (en voorgelegd werd voor advies), werden enkel de artikels opgenomen waaraan wijzigingen ten opzichte van de oorspronkelijke stedenbouwkundige voorschriften werden aangebracht. Omdat een aantal artikels van de oorspronkelijke stedenbouwkundige voorschriften behouden blijven worden deze samen met de gewijzigde voorschriften gebundeld tot één document zodat ze een gecoördineerde versie vormen van de stedenbouwkundige voorschriften van het RUP "Smeetsbergstraat".
Overeenkomstig artikel 7.4.4/1 §6 van de Vlaamse Codex voor Ruimtelijke ordening beslist de gemeenteraad tot herziening van de voorschriften binnen een vervaltermijn van 180 dagen na het einde van het openbaar onderzoek dan wel het einde van de adviesperiode.
De voorliggende beschrijvende nota wordt als addendum bij het RUP Smeetsbergstraat toegevoegd. De voorliggende aangepaste stedenbouwkundige voorschriften zijn de gecoördineerde versie van de stedenbouwkundige voorschriften van het RUP "Smeetsbergstraat". Het grafisch plan blijft behouden.
22 december 2017 en wijzigingen: Decreet Lokaal Bestuur.
15 mei 2009 en wijzigingen: Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), meer bepaald artikel 7.4.4/1 dat op 7 maart 2018 in werking is getreden.
11 januari 2019 (B.S. 25 februari 2019) en wijzigingen: Besluit van de Vlaamse Regering inzake de herziening of de opheffing van stedenbouwkundige voorschriften van algemene en bijzondere plannen van aanleg en gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen, met toepassing van artikel 7.4.4/1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Het RUP Smeetsbergstraat werd goedgekeurd op 7 februari 2013. Het maakte het mogelijk om de bestemming van KMO-zone om te vormen tot een woonbestemming waarbij na aanleg van wegenis diverse eengezinswoningen konden opgericht worden. De stedenbouwkundige voorschriften werden vastgelegd. De voorschriften van het RUP laten geen vrijstaande bijbouwen toe waardoor de tuinzones als bouwvrij dienen ingericht te worden. Meerdere eigenaars zijn vragende partij om de voorschriften van het RUP te wijzigen. De gemeentelijk omgevingsambtenaar heeft in een nota een standpunt ingenomen met betrekking tot de herziening van de voorschriften van het RUP. Rekening houdend met de huidige configuratie en oppervlakte van de percelen kunnen vrijstaande bijgebouwen ruimtelijk aanvaard worden mits de bebouwde oppervlakte in verhouding staat tot de oppervlakte van het perceel (B/T: max. 30 %) en mits de grootte van het vrijstaande bijgebouw in verhouding staat tot de grootte van het perceel (5 m² per are perceel).
Het college heeft 23 november 2018 beslist om, met toepassing van artikel 7.4.4/1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, de stedenbouwkundige voorschriften van het RUP te herzien.
Een ontwerper (Cleuren Architecten Bilzen) werd aangesteld.
In samenwerking met de bevoegde schepen en de omgevingsambtenaar heeft Merken Josiane (Cleuren Architecten) de documenten over herziening van de voorschriften van het RUP "Smeetsbergstraat" opgemaakt. De toelichtingsnota en het ontwerp van voorschriften van het RUP Smeetsbergstraat werden besproken binnen het schepencollege. Uit de besprekingen en de beschrijvende nota blijkt duidelijk dat enkel aanpassingen aan de voorschriften van het RUP nodig zijn die opgenomen zijn in artikel 7.4.4/1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening dat stelt dat een ruimtelijk uitvoeringsplan kan worden herzien voor wat betreft:
De gemeenteraad stelt de herziening van de stedenbouwkundige voorschriften van het RUP "Smeetsbergstraat" vast, zoals weergegeven in de bijlagen te weten de toelichtingsnota, de gecoördineerde stedenbouwkundige voorschriften en het grafisch plan.
De gemeenteraad belast het college met de administratieve afhandeling van de procedure en met het vervullen van de nodige verplichtingen overeenkomstig artikel 7.4.4/1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, als volgt:
Sedert 10 juli 2014 hebben de gemeente As en Bpost een handelshuur voor het postkantoor gelegen te Dorpsstraat 60, 3665 As.
Op 9 juli 2023 zal deze negenjarige overeenkomst aflopen.
Beide partijen wensen de handelshuur voor een volgende negen jaar voort te zetten aan dezelfde voorwaarden als de oorspronkelijke handelshuur.
Deze verlening zal gebeuren via een addendum aan de originele handelshuurovereenkomst.
Het addendum bij de handelshuurovereenkomst tussen de gemeente As en Bpost NV d.d. 7 juli 2014 betreffende de handelshuur van een gedeelte van het gebouw gelegen te 3665 As, Dorpsstraat 60 betreffende de verlenging van deze overeenkomst met negen jaar wordt goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om de verdere afhandeling van deze verlenging te organiseren.
Vanaf 1 januari 2023 zal de gemeente As toetreden als vennoot in de rioolwaterdienst van De Watergroep (Riopact).
Voor de bepaling van de kilometervergoeding wordt het aantal kilometers (afstand tussen de woonplaats en de vergaderlocatie) door het secretariaat bepaald op basis van geolocatiegegevens zoals die beschikbaar zijn op het internet. Desgevallend worden ook de kosten van het openbaar vervoer vergoed.
Indien een lid ervoor zou kiezen om dezelfde vergadering van het Riopactcomité op verschillende locaties bij te wonen, dan kan slechts voor de eerst bijgewoonde vergadering een presentiegeld en kilometervergoeding worden bekomen. Vanaf januari 2023 zal een zitpenning voor aanwezigheid in het comité Riopact bruto 245,05 euro bedragen
Ieder lid is verplicht een persoonlijke fiche in te vullen met persoons- en financiële gegevens teneinde De Watergroep toe te laten de vergoedingen op een correcte manier te betalen. Deze gegevens worden door De Watergroep verwerkt met respect voor de regelgeving inzake privacy en bescherming van persoonsgegevens.
Ieder lid is verplicht om bij elke bijgewoonde vergadering het aanwezigheidsregister in te vullen en te ondertekenen.
Volgende kandidaten werden voorgedragen:
Na geheime stemming wordt de kandidaat met de meeste stemmen aangeduid als vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur rioolwaterdienst van De Watergroep (Riopact) .
Er is niet voorzien in de mogelijkheid van plaatsvervanging.
Artikel 26 § 2 van de statuten is het aandeelhoudersbestuur van de rioolwaterdienst - Riopactcomité genoemd - samengesteld uit vertegenwoordigers van de gemeentelijke vennoten van de rioolwaterdienst en van de nv Aquafin. Elke betrokken vennoot heeft het recht één vertegenwoordiger aan te duiden. De mandaten hebben een duurtijd van zes jaar. Er is niet voorzien in de mogelijkheid van plaatsvervanging.
Artikel 30 van de statuten beschrijft dat de raad van bestuur over de vergoedingen en presentiegelden van de leden van het Riopactcomité beslist.
Gemeenteraadsbesluit van 17 november 2022 waarin de toetreding als vennoot in de rioolwaterdienst van De Watergroep (Riopact) werd goedgekeurd.
Het aandeelhoudersbestuur van de rioolwaterdienst - Riopactcomité genoemd - is samengesteld uit vertegenwoordigers van de gemeentelijke vennoten van de rioolwaterdienst en van de nv Aquafin. Elke betrokken vennoot heeft het recht één vertegenwoordiger aan te duiden. Er is niet voorzien in de mogelijkheid van plaatsvervanging.
Guido Hoogmartens wordt aangesteld als vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur rioolwaterdienst van De Watergroep (Riopact). Deze aanstelling blijft gelden tot een nieuwe gemeenteraadsverkiezing.
Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan rioolwaterdienst van de Watergroep (Riopact) en aan belanghebbenden.
Het besluit van de Vlaamse regering van 19 januari 2007 houdende het statuut van de lokale en provinciale mandataris en in het bijzonder op Titel X, hoofdstuk I.
Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 houdende wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 19 januari 2007 houdende het statuut van de lokale en provinciale mandataris en in het bijzonder op artikel 10.
De omzendbrief BB 2007/06 van 13 juli 2007 houdende procedure tot toekenning van eretitels aan lokale en provinciale mandatarissen – Titel X van het besluit van de Vlaamse regering van 19 januari 2007 houdende het statuut van de lokale en provinciale mandataris.
Het Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de inwerkingtreding van diverse bepalingen van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 en van het decreet van 29 juni 2012 tot wijziging van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 en betreffende de uitvoering van artikel 308 van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 in het bij bijzonder op artikel 2.
Artikel 17§ 4 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: de gemeenteraad kan de eretitels toekennen aan de gemeenteraadsleden onder de voorwaarden die hij bepaalt.
Het reglement van de gemeenteraad van 18 april 2013 houdende vaststelling voorwaarden en procedure tot toekenning van een eretitel aan schepenen en gemeenteraadsleden;
De schriftelijke in kennisstelling van het reglement m.b.t. de toekenning van eretitel aan 2 gewezen gemeenteraadslid op 22 december 2022 met verzoek tot indiening van hun aanvraag tot het bekomen van deze eretitel.
Volgende persoon vraagt aan de Gemeenteraad om de eretitel van het ambt van gemeenteraadslid toe te kennen:
- Valeer Hoogmartens, O.L.Vrouwestraat 3, 3665 AS
Hij bezorgde een uittreksel uit het strafregister waarbij aangetoond wordt dat bovenvermelde persoon van onberispelijk gedrag is.
Bovenvermelde persoon voldoet aan de voorwaarden zoals omschreven in het gemeentelijke reglement eretitel schepen – gemeenteraadslid d.d. 18 april 2013.
- gemeenteraadslid: minstens 15 jaar gemeenteraadslid in de gemeente As.
De verzoeken om verlening van de eretitel van het ambt voldoen aan de vereisten van het reglement d.d. 18 april 2013.
De gemeenteraad keurt de toekenning van de eretitel van het ambt van gemeenteraadslid aan de heer Valeer Hoogmartens, O.L.Vrouwestraat 3, te 3665 AS, goed.
De eretitel van het mandaat van gemeenteraadslid mag niet worden gevoerd:
Als na de toekenning van de eretitel een zware strafrechtelijke veroordeling dan wel een zware tuchtstraf oploopt of erg onterende feitelijkheden begaat, kan de gemeenteraad de eretitel intrekken.
Het besluit van de Vlaamse regering van 19 januari 2007 houdende het statuut van de lokale en provinciale mandataris en in het bijzonder op Titel X, hoofdstuk I.
Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 houdende wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 19 januari 2007 houdende het statuut van de lokale en provinciale mandataris en in het bijzonder op artikel 10.
De omzendbrief BB 2007/06 van 13 juli 2007 houdende procedure tot toekenning van eretitels aan lokale en provinciale mandatarissen – Titel X van het besluit van de Vlaamse regering van 19 januari 2007 houdende het statuut van de lokale en provinciale mandataris.
Het Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de inwerkingtreding van diverse bepalingen van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 en van het decreet van 29 juni 2012 tot wijziging van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 en betreffende de uitvoering van artikel 308 van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 in het bij bijzonder op artikel 2.
Artikel 17§ 4 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: de gemeenteraad kan de eretitels toekennen aan de gemeenteraadsleden onder de voorwaarden die hij bepaalt.
Het reglement van de gemeenteraad van 18 april 2013 houdende vaststelling voorwaarden en procedure tot toekenning van een eretitel aan schepenen en gemeenteraadsleden;
Het schriftelijke verzoek van gewezen gemeenteraadslid op 22 december 2022 tot het bekomen van de eretitel.
Volgende persoon vraagt aan de Gemeenteraad om de eretitel van het ambt van gemeenteraadslid toe te kennen:
- Erik Notermans, Hoogstraat 160 BU 04, 3665 AS
Hij bezorgde een uittreksel uit het strafregister waarbij aangetoond wordt dat bovenvermelde persoon van onberispelijk gedrag is.
Bovenvermelde persoon voldoet aan de voorwaarden zoals omschreven in het gemeentelijke reglement eretitel schepen – gemeenteraadslid d.d. 18 april 2013.
- gemeenteraadslid: minstens 15 jaar gemeenteraadslid in de gemeente As.
De verzoeken om verlening van de eretitel van het ambt voldoen aan de vereisten van het reglement d.d. 18 april 2013.
De gemeenteraad keurt de toekenning van de eretitel van het ambt van gemeenteraadslid aan de heer Erik Notermans, Hoogstraat 160 BU04, te 3665 AS, goed.
De eretitel van het mandaat van gemeenteraadslid mag niet worden gevoerd:
Als na de toekenning van de eretitel een zware strafrechtelijke veroordeling dan wel een zware tuchtstraf oploopt of erg onterende feitelijkheden begaat, kan de gemeenteraad de eretitel intrekken.
Er werden tijdens de vergadering geen opmerkingen gemaakt over de redactie van het zittingsverslag van de vorige gemeenteraadszitting.
Zittingsverslag van de gemeenteraad van 15 december 2022.
De gemeenteraad keurt het zittingsverslag van de openbare zitting van 15 december 2022 goed.
De gemeenteraad keurt de notulen van de openbare zitting van 15 december 2022 goed.