Terug
Gepubliceerd op 17/02/2023

Notulen  Gemeenteraad

do 19/01/2023 - 20:30 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Wendy Peeters, Algemeen directeur

Secretaris

Wendy Peeters, Algemeen directeur

Agendapunten

1.

2023_GR_00001 - Ontslag gemeente- en OCMW-raadslid - Akteneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
1.

2023_GR_00001 - Ontslag gemeente- en OCMW-raadslid - Akteneming

2023_GR_00001 - Ontslag gemeente- en OCMW-raadslid - Akteneming

Motivering

Aanleiding en context

Het schrijven d.d.6 december 2022 waarbij mevrouw Anja Smets, gemeente- en OCMW-raadslid verkozen op de lijst CD&V haar ontslag aanbiedt als gemeente- en OCMW-raadslid.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt akte van het schrijven d.d. 6 december 2022 van mevrouw Anja Smets, gemeente- en OCMW-raadslid verkozen op de lijst CD&V, waarin deze haar ontslag aanbiedt als gemeente- en OCMW-raadslid.

2.

2023_GR_00002 - Ontslag gemeente- en OCMW-raadslid - Akteneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
2.

2023_GR_00002 - Ontslag gemeente- en OCMW-raadslid - Akteneming

2023_GR_00002 - Ontslag gemeente- en OCMW-raadslid - Akteneming

Motivering

Aanleiding en context

Het schrijven d.d. 15 november 2022 ontvangen op 15 december 2022 waarbij de heer Sven Vangelabbeek, gemeente- en OCMW-raadslid verkozen op de lijst Vooruit (sp.a) zijn ontslag aanbiedt als gemeente- en OCMW-raadslid.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt akte van het schrijven d.d. 15 november 2022 ontvangen op 15 december 2022 van de heer Sven Vangelabbeek, gemeente- en OCMW-raadslid verkozen op de lijst Vooruit (sp.a) waarin deze zijn ontslag aanbiedt als gemeente- en OCMW-raadslid.

3.

2023_GR_00003 - Geloofsbrieven van Jill Bruggeman ter opvolging van Sven Vangelabbeek - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
3.

2023_GR_00003 - Geloofsbrieven van Jill Bruggeman ter opvolging van Sven Vangelabbeek - Goedkeuring

2023_GR_00003 - Geloofsbrieven van Jill Bruggeman ter opvolging van Sven Vangelabbeek - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Aan mevrouw Jill Bruggeman werd gevraagd de geloofsbrieven in te dienen, zij diende volgende documenten in:

  • een recent uittreksel uit het bevolkingsregister
  • een recent uittreksel uit het strafregister model 1
  • een verklaring op eer dat men zich niet bevindt in één van de gevallen van onverenigbaarheid conform artikel 10 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017.

Het ingestelde onderzoek waaruit blijkt dat mevrouw Jill Bruggeman sedert de verkiezing zonder enige onderbreking aan de voor de verkiesbaarheid gestelde voorwaarden voldaan heeft, en tot op dit ogenblik niet heeft opgehouden er aan te voldoen en zich tevens niet bevindt in een van de gevallen van onverenigbaarheid met het mandaat van raadslid.

Er zijn geen bezwaren voor het onderzoek van de geloofsbrieven van mevrouw Jill Bruggeman ingediend bij de gemeenteraad.

Juridische grond

Artikel 6§3 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017: de gemeentraad ondezeokt de gleoofsbrieven van de verkozen gemeenteraalsleden. Als dez goedkeurid zijn dienze de eed af te leggen en hun mandaat te aanvaarden in de openbare vergadering.

Artikel 10 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017: inzake de onverenigbaarheid met het mandaat van raadslid.

Artikel 14 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017: het gemeenteraadslid dat afstand doet wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.

Aanleiding en context

De brief d.d.15 november 2022 ontvangen op 15 december 2022 van de heer Sven Vangelabbeek waarbij hij meedeelt dat hij ontslag wenst te nemen.

Het gemeenteraadslid dat afstand doet wordt vervangen door zijn opvolger, die aangewezen wordt overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.

Mevrouw Jill Bruggeman is de achtste opvolger op lijst 1 Vooruit (sp.a) van de verkiezingen van 14 oktober 2018. Derde, vierde, vijfde, zesde en zevende opvolger deden afstand van mandaat.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van Jill Bruggeman, wonend te 3665 As, Boshoekstraat 20, geboren op 13 september 2000 te Genk, goed.

4.

2023_GR_00004 - Eedaflegging en aanstelling van Jill Bruggeman tot raadslid - Akteneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
4.

2023_GR_00004 - Eedaflegging en aanstelling van Jill Bruggeman tot raadslid - Akteneming

2023_GR_00004 - Eedaflegging en aanstelling van Jill Bruggeman tot raadslid - Akteneming

Motivering

Argumentatie

Er wordt een afzonderlijke akte van eedaflegging opgemaakt.

Aanleiding en context

Mevrouw Jill Bruggeman wordt verzocht om ter zitting de eed af te leggen in handen van de voorzitter van de raad ' Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Mevrouw Jill Bruggeman, wonende te As, Boshoekstraat 20, geboren te Genk op 13 september 2000 wordt onmiddellijk ter zitting uitgenodigd en verzocht in de openbare vergadering en in handen van de voorzitter van de raad, de volgende eed af te leggen: "ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."

Jill Bruggeman wordt als titelvoerend raadslid geïnstalleerd om het mandaat van Sven Vangelabbeek, ontslagnemend, te vervolledigen.

Zij zal op de voorrangstabel de laatste plaats innemen.

5.

2023_GR_00005 - Geloofsbrieven van Sven Theunis ter opvolging van Anja Smets - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
5.

2023_GR_00005 - Geloofsbrieven van Sven Theunis ter opvolging van Anja Smets - Goedkeuring

2023_GR_00005 - Geloofsbrieven van Sven Theunis ter opvolging van Anja Smets - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Aan de heer Sven Theunis werd gevraagd de geloofsbrieven in te dienen, hij iende volgende documenten in:

  • een recent uittreksel uit het bevolkingsregister
  • een recent uittreksel uit het strafregister model 1
  • een verklaring op eer dat men zich niet bevindt in één van de gevallen van onverenigbaarheid conform artikel 10 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017.

Het ingestelde onderzoek waaruit blijkt dat de heer Theunis Sven sedert de verkiezing zonder enige onderbreking aan de voor de verkiesbaarheid gestelde voorwaarden voldaan heeft, en tot op dit ogenblik niet heeft opgehouden er aan te voldoen en zich tevens niet bevindt in een van de gevallen van onverenigbaarheid met het mandaat van raadslid.

Er zijn geen bezwaren voor het onderzoek van de geloofsbrieven van de heer Sven Theunis ingediend bij de gemeenteraad.

Juridische grond

Artikel 6§3 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017: de gemeentraad ondezeokt de gleoofsbrieven van de verkozen gemeenteraalsleden. Als dez goedkeurid zijn dienze de eed af te leggen en hun mandaat te aanvaarden in de openbare vergadering.

Artikel 10 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017: inzake de onverenigbaarheid met het mandaat van raadslid.

Artikel 14 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017: het gemeenteraadslid dat afstand doet wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.

Aanleiding en context

De brief d.d. 6 december 2022 van mevrouw Anja Smets waarbij zij meedeelt dat ze haar ontslag wenst te nemen.

Het gemeenteraadslid dat afstand doet wordt vervangen door zijn opvolger, die aangewezen wordt overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.

De heer Sven Theunis is de zevende opvolger op lijst 3 CD&V van de verkiezingen van 14 oktober 2018. Tweede, derde, vierde en vijfde opvolger deden afstand van mandaat. De zesde werd reeds aangesteld.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van Sven Theunis, wonend te 3665 As, Ziepstraat 23, geboren op 15 december 1986 te Genk, goed.

6.

2023_GR_00006 - Eedaflegging en aanstelling van Sven Theunis tot raadslid - Akteneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
6.

2023_GR_00006 - Eedaflegging en aanstelling van Sven Theunis tot raadslid - Akteneming

2023_GR_00006 - Eedaflegging en aanstelling van Sven Theunis tot raadslid - Akteneming

Motivering

Argumentatie

Er wordt een afzonderlijke akte van eedaflegging opgemaakt.

Aanleiding en context

De heer Sven Theunis wordt verzocht om ter zitting de eed af te leggen in handen van de voorzitter van de raad ' Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De heer Sven Theunis, wonende te As, Ziepstraat 23, geboren te Genk op 15 december 1986 wordt onmiddellijk ter zitting uitgenodigd en verzocht in de openbare vergadering en in handen van de voorzitter van de raad, de volgende eed af te leggen: "ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."

De heer Sven Theunis wordt als titelvoerend raadslid geïnstalleerd om het mandaat van Anja Smets, ontslagnemend, te vervolledigen.

Hij zal op de voorrangstabel de laatste plaats innemen.

7.

2023_GR_00007 - Delegatiebevoegdheid voorzitter gemeenteraad - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
7.

2023_GR_00007 - Delegatiebevoegdheid voorzitter gemeenteraad - Kennisneming

2023_GR_00007 - Delegatiebevoegdheid voorzitter gemeenteraad - Kennisneming

Motivering

Argumentatie

Om praktische redenen is een ondertekeningdelegatie, uitgezonderd voor notulen van de gemeenteraad, aangewezen voor overeenkomsten en authentieke aktes van aan- of verkoop, erfpacht, opstal, voortspruitend uit raadsbesluiten, die moeten ondertekend worden.

Juridische grond

Artikel 281 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 dat zegt dat de voorzitter van de gemeenteraad zijn bevoegdheid tot ondertekening kan opdragen aan een of meer leden van de gemeenteraad, tenzij die bevoegdheid betrekking heeft op de ondertekening van de notulen en het zittingsverslag, vermeld in artikel 277. Hij doet dat schriftelijk via een informatiedrager naar keuze. Die opdracht kan op elk moment worden herroepen. Het gemeenteraadslid aan wie de opdracht is gegeven, vermeldt die opdracht bij zijn handtekening.

Aanleiding en context

Het besluit van de voorzitter van de gemeenteraad,  Kathleen De Cleene, waarbij zij met onmiddellijke ingang na de kennisname door de gemeenteraad van 19 januari 2023, de bevoegdheid tot ondertekening van overeenkomsten en authentieke aktes van aan- of verkoop, erfpacht, opstal, voortspruitend uit gemeenteraadsbesluiten, delegeert aan de burgemeester of ingeval van diens afwezigheid aan de collegeleden.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad neemt kennis van het besluit van de voorzitter van de gemeenteraad,  Kathleen De Cleene, waarbij zij met onmiddellijke ingang na de kennisname door de gemeenteraad van 19 januari 2023, de bevoegdheid tot ondertekening van overeenkomsten en authentieke aktes van aan- of verkoop, erfpacht, opstal, voortspruitend uit gemeenteraadsbesluiten, delegeert aan de burgemeester of ingeval van diens afwezigheid aan de collegeleden.

8.

2023_GR_00008 - Plannen station As - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
8.

2023_GR_00008 - Plannen station As - Kennisneming

2023_GR_00008 - Plannen station As - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

Op basis van de bestekopdracht is Architectuur Depot aan de slag gegaan met de uitwerking van een conceptvisie i.v.m. Station As. Ze hebben enkele eerste ontwerpen opgemaakt en op basis van de opmerkingen vanuit het gemeentebestuur werden er verschillende aanpassingen gedaan. 

Men gaat een nieuw toeristisch onthaalkantoor creëren naast de huidige onthaalrijtuigen. Dit onthaalkantoor wordt zichtbaar geïmplementeerd op de stationssite en bestaat uit een glazen omkadering met hierin de nodige voorzieningen: kantoor, toilet (medewerker/bezoeker/mindervaliden), onthaalbalie, informatiekanalen… Dit onthaalkantoor is op dezelfde hoogte gelegen als de reeds aanwezige onthaalrijtuigen. Zodat deze steeds verbonden blijven en toegankelijk zijn voor de bezoekers. Ze gaan dan ook dienstdoen als ruimte waarin extra beleving wordt toegevoegd in de vorm van technische toepassingen zoals VR, informatieschermen en zoveel meer. 

Verder werd er een visie ontworpen voor taverne 't Stasjon, het oude stationsgebouw wordt opnieuw op zijn vertrouwd voetstuk geplaatst. Daarnaast krijgt het terras een meer betekenis- en belevenisvolle invulling en zouden open rijtuigen, ingericht als zwevend terras in steigerhout met een stalen staketsel, gebruikt worden. Zo wordt er geopteerd om twee “rijtuigen” te plaatsen die geschrankt staan ten opzichte van elkaar. In de directe nabijheid van het terras wordt er ook een speelzone gecreëerd.

De toegang vanuit de parking wordt gecreëerd door de bezoekers onbewust via een looprichting mee te nemen naar de stationssite of de taverne. Van hieruit kan de bezoeker zijn keuze maken om verder de stationssite te ontdekken of richting de taverne te trekken.

Als laatste werd er gekeken om de kelder om te bouwen zodat er meer plaats wordt voorzien voor de fietsverhuur, daarnaast wordt er ook gekeken naar een overkapping voor de minitrein.

Voor het gebruik van materialen wordt er vooral gekeken naar wat er reeds aanwezig is op de stationssite en wordt er verder gewerkt met vooral natuurlijke materialen.

Volgende stappen worden op korte termijn gezet:

  • Omgevingsvergunning werd reeds ingediend
  • Persmoment 20/01/23
  • Start werken voorzien vanaf 1/08/23

In bijlage vind je het plan en enkele 3D beelden hoe de stationssite er gaat uitzien.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De Gemeenteraad neemt kennis van de plannen van Station As.

9.

2023_GR_00009 - Rapport klachtenbehandeling en openbaarheid van bestuur 2022 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
9.

2023_GR_00009 - Rapport klachtenbehandeling en openbaarheid van bestuur 2022 - Kennisneming

2023_GR_00009 - Rapport klachtenbehandeling en openbaarheid van bestuur 2022 - Kennisneming

Motivering

Juridische grond

Artikel 303 §3 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017: de algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de gemeenteraad over de klachten ingediend tegen de gemeente.

Aanleiding en context

Jaarlijks rapportage over het klachtenregister en het register van openbaarheid van bestuur.

In 2022 werd er 1 klacht en 13 aanvragen in het kader van openbaarheid van bestuur geregistreerd.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het rapport van klachtenbehandeling 2022 en van het rapport openbaarheid van bestuur 2022.

10.

2023_GR_00010 - Verlengen van de aanstelling van een gemeentelijke ombudsman - overeenkomst met de Vlaamse ombudsdienst - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
10.

2023_GR_00010 - Verlengen van de aanstelling van een gemeentelijke ombudsman - overeenkomst met de Vlaamse ombudsdienst - Goedkeuring

2023_GR_00010 - Verlengen van de aanstelling van een gemeentelijke ombudsman - overeenkomst met de Vlaamse ombudsdienst - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In uitvoering van het reglement klachtenbehandeling wil de gemeente en het OCMW gebruik maken van de mogelijkheid die het decreet lokaal bestuur voorziet om een overeenkomst af te sluiten met de Vlaamse Ombudsdienst voor de behandeling van klachten. 

De overeenkomst, m.a.w. de aanstelling van de Vlaamse ombudsdienst door de gemeenteraad van 30 januari 2019, heeft een looptijd van 3 jaar. De gemeente noch het OCMW is hiervoor een vergoeding verschuldigd.

Deze periode is voorbij en de overeenkomst dient verlengd te worden, vanaf de verlenging is er een kostprijs verschuldigd van 0,05 euro per inwoner.

Juridische grond

Artikel 303 §2 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 namelijk Elke gemeente kan op een van de volgende wijzen een ombudsdienst oprichten:

  1. in eigen beheer
  2. in samenwerking met het OCMW dat de gemeente bedient;
  3. in het kader van een intergemeentelijke samenwerking;
  4. via een overeenkomst met de Vlaamse Ombudsdienst.

Het bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 5 artikel II74 tot en met II 87 inzake klachten, meldingen en voorstellen.

Aanleiding en context

Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn dienen bij reglement een systeem van klachtenbehandeling te organiseren.

Het systeem van klachtenbehandeling wordt zowel voor de gemeente als voor het openbaar centrum van maatschappelijk welzijn georganiseerd op het ambtelijke niveau en dient maximaal onafhankelijk te zijn van de diensten waarop de klachten betrekking hebben.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40 §2 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §2 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt de overeenkomst met de Vlaamse Ombudsdienst goed, in uitvoering van het reglement klachtenbehandeling.

Deze besluiten vormen de overeenkomst zoals bedoeld in artikel 303 van het Decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017.

Deze overeenkomst heeft een onbepaalde geldigheidsduur met ingang van 1 februari 2023.

De gemeente is hiervoor een forfaitaire vergoeding verschuldigd van 0,05 euro per inwoner.

Deze overeenkomst wordt na goedkeuring opgesteld in twee exemplaren, voor beide partijen één exemplaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering en de bekenmaking van dit besluit.

11.

2023_GR_00011 - Reglement tweede pensioenpijler contractuele personeelsleden - Wijziging

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
11.

2023_GR_00011 - Reglement tweede pensioenpijler contractuele personeelsleden - Wijziging

2023_GR_00011 - Reglement tweede pensioenpijler contractuele personeelsleden - Wijziging

Motivering

Argumentatie

BIJLAGE bij het reglement houdende de administratieve en technische modaliteiten van het collectief pensioenplan ten voordele van de contractuele personeelsleden

Gelijkgestelde periodes in het kader van de COVID-19 Pandemie

De aangeslotene zal van de pensioentoezegging blijven genieten gedurende de periode van opschorting van zijn arbeidsovereenkomst omwille van tijdelijke werkloosheid wegens overmacht of wegens economische redenen in het kader van de crisis van het coronavirus COVID-19 binnen de grenzen van de wet van 7 mei 2020 houdende uitzonderlijke maatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie inzake pensioenen, aanvullende pensioenen en andere aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid.

Deze bijlage treedt in werking op 13 maart 2020 en wordt gehecht aan het pensioenreglement.

Aanleiding en context

Artikel 10 van de Wet van 7 mei 2020 houdende uitzonderlijke maatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie inzake pensioenen, aanvullende pensioenen en andere aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord om onderstaande als bijlage bij het reglement tweede pensioenpijler toe te voegen.

Bijlage bij het reglement houdende de administratieve en technische modaliteiten van het collectief pensioenplan ten voordele van de contractuele personeelsleden

Gelijkgestelde periodes in het kader van de COVID-19 Pandemie

De aangeslotene zal van de pensioentoezegging blijven genieten gedurende de periode van opschorting van zijn arbeidsovereenkomst omwille van tijdelijke werkloosheid wegens overmacht of wegens economische redenen in het kader van de crisis van het coronavirus COVID-19 binnen de grenzen van de wet van 7 mei 2020 houdende uitzonderlijke maatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie inzake pensioenen, aanvullende pensioenen en andere aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid.

Deze bijlage treedt in werking op 13 maart 2020 en wordt gehecht aan het pensioenreglement.

12.

2023_GR_00012 - Politieverordening voor het gebied van de gemeentelijke visvijver As - reglement - Wijziging

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
12.

2023_GR_00012 - Politieverordening voor het gebied van de gemeentelijke visvijver As - reglement - Wijziging

2023_GR_00012 - Politieverordening voor het gebied van de gemeentelijke visvijver As - reglement - Wijziging

Motivering

Juridische grond

Beslissing van de gemeenteraad van 20141009 met betrekking tot de goedkeuring van de politieverordening voor het gebied van de gemeentelijke visvijver As - reglement.

Aanleiding en context

Op vraag van de beheerraad van de gemeentelijke visvijver As, worden er enkele aanpassingen aan het reglement gedaan.

Adviezen
Sportraad Gunstig advies
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 2° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 2° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van andere gemeentelijke reglementen dan die over personeelsaangelegenheden, en het bepalen van straffen en administratieve sancties bij de overtreding van die reglementen

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Onder toepassing van de bepalingen van onderhavige verordening valt het gebied gelegen aan de Breeerweg, gekadastreerd onder As, 1ste afdeling, sectie C, nummers 1 g1 (deel!); 5 m5 (deel) en 5 15 (deel).;

Artikel 2

  1. Dit gebied ligt in een natuurgebied waarvan een deel van de vijver opengesteld wordt om op te vissen. Dit gebied is enkel toegankelijk voor voetgangers.
  2. Voor de toepassing van artikel 2.1. wordt onder ‘voetgangers’ tevens verstaan: de personen die een fiets, een tweewielige bromfiets, een kruiwagen, een kinderwagen, een rolstoel of een wagen voor mindervaliden, of enig voertuig zonder motor dat geen bredere ruimte dan de voor voetgangers vereiste ruimte nodig heeft, aan de hand leiden.
  3. De parkeerplaatsen aan de gemeentelijke visvijver blijven toegankelijk voor ieder persoon of ieder voertuig.
  4. Het gebied blijft steeds toegankelijk voor de voertuigen van de veiligheids- en onderhoudsdiensten.
  5. De toegang tot de gemeentelijke visvijver kan enkel gebeuren via de hiertoe bestemde kiezelweg. In geen geval kan er gebruik gemaakt worden van andere toegangswegen dan deze aangegeven om te vissen (toegangsweg, parking, vispad). Het einde van elk vispad wordt aangegeven door een bord “Verboden te vissen”.

Artikel 3

In dit gebied is het verboden:

  1. een voertuig te laten stilstaan of te parkeren, behalve op de daartoe voorziene parkeerplaatsen;
  2. te kamperen of de nacht door te brengen in auto’s, caravans, woon- of campingwagens op plaatsen die daartoe niet zijn ingericht;
  3. stoeten, reclametochten, betogingen, samenscholingen of andere manifestaties te houden, behoudens voorafgaande en schriftelijke toestemming van de burgemeester;
  4. sportwedstrijden, inzonderheid snelheids-, regelmatigheids- of behendigheidsritten of –wedstrijden te houden, behoudens voorafgaande en schriftelijke toestemming van de burgemeester;
  5. enige belemmering aan te brengen of activiteiten te verrichten die de rust zouden kunnen verstoren met uitzondering van onderhoudswerken of activiteiten die voorafgaandelijk vergund werden
  6. ambulante handel, zoals bedoeld in de wet van 25 juni 1993, uit te oefenen; aan deze bepaling is niet onderworpen: de verkopen in het kader van salons, handels- of landbouwbeurzen en kunsttentoonstellingen, georganiseerd door de gemeenteoverheid of met haar toestemming, en die tot doel hebben de lokale handel te bevorderen;
  7. bomen, struiken of gewassen weg te nemen, te beschadigen of te vernielen, behalve indien dit gebeurt in het kader van het parkbeheer;
  8. gelijk welke voorwerpen of stoffen in dit gebied achter te laten, te laten vallen, te plaatsen of weg te werpen;
  9. vogels te vangen, hun eieren of nesten te vernielen of te roven, uitgezonderd indien dit gebeurt in het kader van het parkbeheer;
  10. in de winter het ijs te betreden zonder toestemming van de gemeentelijke overheid;
  11. zich buiten de wandelpaden te begeven;
  12. honden los te laten lopen;
  13. de vijver te gebruiken voor andere activiteiten dan vissen. Zwemmen, surfen, jetskiën, roeien, …. in de gemeentelijke visvijver is dan ook verboden (zonder toestemming van de burgemeester.   
  14. viswedstrijden te organiseren (zonder toestemming van de burgemeester.

Artikel 4

Verkeerstekens aangebracht binnen dit gebied hebben dezelfde betekenis als aangegeven door het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.

Artikel 5


  • Enkel vissers die in het bezit zijn van één op het gemeentehuis van As uitgereikt vispas mogen gebruik maken van de vijver om er te vissen.
  •  Een visverlof is te bekomen op de dienst   burgerzaken van de gemeente mits betaling van in het gemeentelijk retributiereglement voorziene bedragen.
  •  Elke vergunning is strikt persoonlijk. Alleen de houder ervan mag het vistuig bedienen en de gevangen vis ophalen. De vergunning moet men steeds bij zich hebben wanneer men vist. (Men moet de vergunning ook steeds tonen op vraag van één der leden van de raad van toezicht.). Een visser met een beperking of een handicap  mogen hulp hebben van een niet visser of visser.
  •  Op het gemeentehuis wordt een lijst aangelegd met naam en adres van de personen aan wie een vergunning werd uitgereikt. Per vergunning (op eigen naam uitgereikt) mag er gevist worden met twee hengels. Men kan per persoon slechts één vergunning bekomen. De vergunning is geldig voor de duur van een gans kalenderjaar mits het niet wordt ingetrokken omwille van het niet naleven van de politieverordening.

2 Onverminderd de verbodsbepalingen voorzien in het besluit van de Vlaamse Regering d.d. 1 februari 2013, tot uitvoering van de wet van 1 juli 1954 op de riviervisserij:

  • is verboden anders te vissen dan met één of twee hengels van op de oever van de vijver.
  • is verboden te vissen met vierhaken, alsook met ketting. Dubbelhaak en staaldraad is toegestaan. Vissen met kunstaas en levend aas is toegelaten met dubbelhaak, alle andere tuigen zijn verboden.
  • is verboden het schepnet anders te gebruiken dan om de gehaakte vis te scheppen. Het is verplicht om de gehaakte vis met een schepnet op te scheppen.
  • Voeren is toegelaten tijdens het vissen.
    Voorvoeren is verboden. Het is toegelaten om te vissen met:
    - Voerderstok (Throwing of Boillie buis)
    - Voederkatapult
    - spomb of racket en PVA-string
    Voer en bolie boten en voerdrones, voedseldropper en alle telegeleide toestellen zijn verboden.
    Magneetvissen is verboden.
  • om meer dan 15 graden links of rechts van zijn positie te vissen. Voor visplaatsen die tegenover elkaar liggen, heeft ieder de helft van het water.
  • bestanddelen in het water te werpen die van aard zijn de vis te bedwelmen, te kwetsen of te doden;
  • de gevangen vis mee te nemen. De gevangen vis moet onmiddellijk worden terug gezet, liefst met natte handen en zonder doek.
  • is verboden een leefnet  te gebruiken. Weeg- of bewaarzak mag gebruikt worden om de vis te wegen en terug te plaatsen in het water. (verplicht voor de karpervisserij).
  • te vissen op plaatsen waar een visverbod werd aangebracht;
  • is verboden om te vissen vanaf andere dan op de oever aangegeven plaatsen.
  • is verboden de dijken van de vijver te beschadigen;
  • is verboden voor kinderen jonger dan 12 jaar, niet in gezelschap van een toezichthoudend persoon ouder dan 16 jaar, om te vissen op de visvijver.
  • is verboden te vissen tussen 1 uur na zonsondergang en 1 uur voor zonsopgang;
  • is verboden te vissen op dagen/tijdstippen waarvoor aan de toegangsweg of op het infobord vermeldt staat dat de gemeentelijke visvijver gesloten is.
  • enkel de raad van toezicht heeft het recht om bij te voederen.

3 Gevangen vis moet onmiddellijk afgehaakt worden zonder gebruik van een handdoek, met behulp van een onthakingsmat Voor de karpervisserij mag de onthakingsmat niet kleiner zijn dan 40 x 70 cm met opgaande kant of een Cradle zonder dat de vis op een steunbaar kan raken. Gevangen vissen moeten onmiddellijk en liefst met natte handen voorzichtig terug in het water worden geplaatst..

4 De hierboven vermelde bepalingen in verband met het vissen zijn niet van toepassing in het kader van parkbeheer en –onderhoud.

Artikel 6

In geval van overtreding van deze verordening kan de politie de overtreder aanmanen om de  niet-reglementaire toestand ongedaan te maken. De politie is bevoegd voor de vaststelling van overtredingen vervat in deze politieverordening, evenals de bijzondere veldwachters in het kader van hun bevoegdheden, de ambtenaren vermeld in artikel 21 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.

Artikel 7

Voor zover wetten, besluiten, decreten, algemene en provinciale reglementen, verordeningen geen andere straffen voorzien, kunnen de inbreuken op de bepalingen van deze verordening gestraft worden met een administratieve sanctie, overeenkomstig de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties:

1° een administratieve geldboete die het wettelijk voorziene maximum niet mag overschrijden;
2° een administratieve schorsing van de visvergunning;
3° een administratieve intrekking van de visvergunning

Artikel 8

Tarieven van een vispas worden jaarlijks door de gemeenteraad vastgesteld.

Artikel 9

Samenstelling van de Raad van Toezicht:

Onderstaande personen leden van de raad van toezicht hebben het recht te controleren als de bezoekers aan de gemeentelijke visvijver voldoen aan de voorwaarden en zich houden aan de regels opgenomen in de politie verordening.
 De samenstelling van de raad van toezicht:

  • Teelen Gerry (voorzitter)
  •  Geris Joeri
  • Schoofs Guido
  • Vandijck Sander 


13.

2023_GR_00013 - Wijziging huishoudelijk reglement betreffende de gemeentelijke begraafplaatsen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
13.

2023_GR_00013 - Wijziging huishoudelijk reglement betreffende de gemeentelijke begraafplaatsen - Goedkeuring

2023_GR_00013 - Wijziging huishoudelijk reglement betreffende de gemeentelijke begraafplaatsen - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In het  huishoudelijk reglement is er nood aan een verduidelijking van ...

Juridische grond

Decreet op de begraafplaatsen en de lijkbezorging van 16 januari 2004, zoals tot op heden gewijzigd, art. 4

Omzendbrief BA-2006/03 van 10 maart 2004 betreffende de toepassing van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging en de uitvoeringsbesluiten, zoals tot op heden gewijzigd

Besluit van de Vlaamse regering van 14 mei 2004 tot organisatie, inrichting en beheer van de begraafplaatsen en crematoria

Aanleiding en context

Artikel 4.4 en artikel 4.5 van huishoudelijk reglement begraafplaatsen goedgekeurd op de gemeenteraad van 10 september 2020 dient aangevuld te worden met de afmetingen die de graf- of opschriften mogen innemen. De graf- of opschriften, foto's en symbolen  worden op 2/3 (40 cm) van de kubus geplaatst altijd aan de rechterzijde. 1/3 (20 cm) van de kubus, linkerzijde, moet vrij blijven. De foto('s) of symbolen dienen steeds boven de tekst geplaatst te worden.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de aanvulling in het huishoudelijk reglement betreffende de gemeentelijke begraafplaatsen goed.

Artikel 2

Dit huishoudelijk reglement dient samen gelezen te worden met het politiereglement betreffende de gemeentelijke begraafplaatsen en het retributiereglement betreffende de gemeentelijke begraafplaatsen.

Artikel 3

Dit huishoudelijk reglement betreffende de gemeentelijke begraafplaatsen vervangt alle vorige reglementeringen en beslissingen.

14.

2023_GR_00014 - Toekenning toelagen aan verenigingen met doelgroep milieu - dienstjaar 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
14.

2023_GR_00014 - Toekenning toelagen aan verenigingen met doelgroep milieu - dienstjaar 2022 - Goedkeuring

2023_GR_00014 - Toekenning toelagen aan verenigingen met doelgroep milieu - dienstjaar 2022 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het onderzoek van de activiteiten van deze vereniging.

Juridische grond

De wet van 1983-11-14 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwen­ding van sommige toelagen, inzonderheid op de artikelen 3 en 7, eerste lid 1°, en artikel 9, eerste lid.

Het besluit van de gemeenteraad van 1986-12-18, over de vaststelling van het gemeente­lijk subsidiere­glement voor de verenigingen, waaraan uitwerking werd verleend door de heer gouverneur op 11 maart 1987.

Aanleiding en context

Aanvraag met bewijsstukken ingediend op 16december 2022 door vzw Natuurpunt.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt goed om voor het dienstjaar 2022 een toelage van € 500,00 toe te kennen aan vzw Natuurpunt Afdeling As, p.a. Inthof Tom, voorzitter, Bosstraat 22 - 3665 AS. De storting zal gebeuren op rekening BE94 0682 4085 9414.

Artikel 2

Tegen deze beslissing kan een beroep ingesteld door een schriftelijke bezwaar te richten aan het college van burgemeester en schepenen, Dorpsstraat 1 bus 1, 3665 As. Je beschikt daarvoor over een termijn van dertig kalenderdagen, die ingaat op de dag nadat je deze beslissing hebt ontvangen. Indien je niet akkoord bent met het antwoord of geen antwoord ontvangt, kan je een beroep instellen bij de beroepsinstantie inzake de openbaarheid van bestuur (openbaarheid@vlaanderen.be of departement Kanselarij en Bestuur, Havenlaan 88, bus 20, 1000 Brussel. Je beschikt daarvoor over een termijn van dertig kalenderdagen, die ingaat op de dag nadat je deze beslissing hebt ontvangen.”

15.

2023_GR_00015 - Toetreding Raamcontract "Aankoop van GIS infrastructuur" Bestek nr. CIPAL-CSMRTGIS21 C-SMART - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
15.

2023_GR_00015 - Toetreding Raamcontract "Aankoop van GIS infrastructuur" Bestek nr. CIPAL-CSMRTGIS21 C-SMART - Goedkeuring

2023_GR_00015 - Toetreding Raamcontract "Aankoop van GIS infrastructuur" Bestek nr. CIPAL-CSMRTGIS21 C-SMART - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Door de toetreding van het Raamcontract "CSMRTGIS21" kunnen prijzen gedrukt worden.

Het is aangewezen dat de gemeente gebruik maakt van de opdrachtcentrale om volgende redenen:

  • Cipal dv beschikt over knowhow of technische expertise inzake de aankoop van ICT-infrastructuur door aanbestedende overheden;
  • Cipal dv zal overeenkomstig artikel 43, § 1, tweede lid juncto artikel 47 van de wet van 30 juni 2017 inzake overheidsopdrachten, in het kader van onderhavige opdracht kunnen optreden als aankoopcentrale voor de volgende doelgroep: Alle Vlaamse gemeente- en OCMW-besturen, hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten;
  • De gemeente is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (geen afnameverplichting)
  • Na een Europese mededingingsprocedure met onderhandelingen (ref. CSMRTGIS21) werd de firma Geo-IT bv voor 4 jaar, te rekenen vanaf de sluiting van de opdracht op 5 april 2022, de opdrachtnemer voor perceel 2.
Juridische grond

De beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 10/03/2022 waarbij

  • perceel 2 van voornoemde opdracht werd gegund aan Geo-IT bv, Potvlietlaan 5b 2600 Antwerpen
  • perceel 3 werd gegund aan Geo Solutions NV, Prins Boudewijnlaan 41 2650 Edegem (als eerst gerangschikte) en GIM NV, Philipssite 5 bus 27 3001 Leuven (als tweede gerangschikte)

Overwegende hetgeen volgt:

  •  De voornoemde opdracht van Cipal dv “Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een geografisch informatie- en beheersysteem en ondersteunende diensten”        (Bestek CSMRTGIS21) is een raamovereenkomst met meerdere leveranciers en Cipal dv treedt hierbij op als aankoopcentrale (opdrachtencentrale) in de zin van artikelen 2 (6°) en 47 van de wet van 17 juni 2016;

  •  De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de aankoopcentrale gebruik maken waardoor zij/het krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren;
Aanleiding en context

De Europese aanbesteding van C-Smart, toegang tot raamovereenkomst CSMRTGIS21.
Samenaankopen kan voordeliger zijn en kan tot betere resultaten leiden. Bij deze toetreding biedt Gemeente As de mogelijkheid tot samen aankoop.

Onder volgende voorwaarden toetreden tot de raamovereenkomsten van C-smart: 

  • Toetreden is vrijblijvend, er is geen aankoopverplichting
  • De toetredingsbeslissing is een gemeenteraads- of collegebeslissing
  • Er dient geen bijdrage of lidmaatschap te betalen
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij: a) de opdracht past binnen het begrip 'dagelijks bestuur', vermeld in punt 8°, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is; b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad doet een beroep op de opdrachtencentrale van Cipal dv voor de aankoop van RAAMOVEREENKOMST VOOR DE VERWERVING EN EXPLOITATIE VAN EEN GEOGRAFISCH INFORMATIE- EN BEHEERSYSTEEM EN ONDERSTEUNENDE DIENSTEN” – Bestek nr. CSMRTGIS21.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering.

16.

2023_GR_00016 - Proclim - Deelname raamovereenkomst papier - mandaatstelling - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
16.

2023_GR_00016 - Proclim - Deelname raamovereenkomst papier - mandaatstelling - Goedkeuring

2023_GR_00016 - Proclim - Deelname raamovereenkomst papier - mandaatstelling - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Deze opdracht betreft de aankoop en levering van xerografisch papier wit - gekleurd (A4/A3) gedurende een periode van 4 jaren en Is onderverdeeld in 3 percelen:

  • Perceel 1: Xerografisch papier wit (A4 / A3) - kopieerpapier voor laser/inktjet printers 75gr/m² 100% gerecycleerd, 30% gerecycleerd en klimaatvriendelijk
  • Perceel 2: Xerografisch papier gekleurd (A4/A3) - kopieerpapier voor laser/inktjet printers 80gr/m² - 120gr/m² - 160gr/m² Blauw-geei-oranje-rood-groen-rose-paars
  • Perceel 3: Dlgitaal papier (A4/A3) - voor hoge volume printers lOOgr/m² - 120gr/m² - 160gr/m² - 200gr/m²

De opdracht zal worden gegund op basis van een mededingingsprocedure met onderhandeiing .

Stalen:
De kwaliteit van het papier zal getest worden en de resultaten zullen meegenomen worden in de beoofdeling.

Onderstaande gunningscriterla zullen worden toegepast:

  • Perceel 1 - 2 - 3:
    • Prijs
    • Kwaliteit
      • Resultaat demo
      • Witheid, opaciteit, (hand)stijfheid en viakllgging
Aanleiding en context

De huidige raamovereenkomst papier loopt af. Proclim zal deze in 2023 vernieuwen. Mits mandaatstelling kunnen we als gemeente hierbij aansluiten. 

We bestellen ongeveer 4 keer per jaar 50 000 vellen. We kunnen verder bestellen bij Igepa of mee instappen in deze raamovereenkomst waardoor we hopelijk een voordeliger tarief kunnen hanteren.

Gekleurd papier wordt maar sporadisch besteld, maar kan indien de prijs voordelig is ook via deze raamovereenkomst met het wit papier mee besteld worden.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij: a) de opdracht past binnen het begrip 'dagelijks bestuur', vermeld in punt 8°, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is; b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de maandaatstelling tot deelname aan de raamovereenkomst papier, georganiseerd door Proclim, goed 

Artikel 2

De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze opdracht.

17.

2023_GR_00017 - RUP Smeetsbergstraat - herziening stedenbouwkundige voorschriften RUP Smeetsbergstraat - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Nele Steegmans
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
17.

2023_GR_00017 - RUP Smeetsbergstraat - herziening stedenbouwkundige voorschriften RUP Smeetsbergstraat - Goedkeuring

2023_GR_00017 - RUP Smeetsbergstraat - herziening stedenbouwkundige voorschriften RUP Smeetsbergstraat - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De voorgestelde aanpassingen aan de stedenbouwkundige voorschriften zijn opgenomen in het document "Stedenbouwkundige voorschriften" en "Toelichtingsnota".

De herziening van de voorschriften van het RUP werd gescreend op de milieueffecten.

Op 10 januari  2022 werd de plan-MER-screening voor advies verstuurd naar de volgende adviesinstanties: Provinciebestuur Limburg (ruimtelijkeplanning@limburg.be) en Departement Omgeving (omgevingsplanning@vlaanderen.be)

Op 28 maart 2022 besliste het Team Mer dat de herziening van de stedenbouwkundige voorschriften geen aanleiding geeft tot aanzienlijke negatieve milieugevolgen en dat de opmaak van een plan-MER niet nodig is. 

Watertoets In toepassing van artikel 1.3.1.1 van het Gecoördineerd Decreet d.d. 15 juni 2018 betreffende het integraal waterbeleid, moet het plan onderworpen worden aan de watertoets. Het Besluit van de Vlaamse Regering d.d. 20 juli 2006 en latere wijzigingen stelt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets. Het plan werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem en aan de relevante doelstellingen en beginselen van het Gecoördineerd Decreet d.d. 15 juni 2018 betreffende het integraal waterbeleid. Een watertoets werd uitgevoerd voor het RUP Smeetsbergstraat, definitief vastgesteld op 7 februari 2013. Artikel 1.3.1.1, §5, 4e lid van het Gecoördineerd Decreet d.d. 15 juni 2018 betreffende het integraal waterbeleid stelt het volgende: “Voor opeenvolgende programma's, plannen en vergunningen die betrekking hebben op hetzelfde plangebied, kan de overheid die beslist over een programma, plan of vergunning, oordelen dat een eerder uitgevoerde watertoets volstaat.”. In de plan-MER-screening uitgevoerd in functie van de beperkte herziening van het RUP gebeurde een beoordeling van de wijzigingen aan het ruimtelijk uitvoeringsplan ten aanzien van (onder meer) het watersysteem. Op basis van de getoetste elementen kan een gunstige beoordeling gebeuren met betrekking tot de watertoets op planniveau. De planinhoud geeft geen aanleiding tot een significant nadelig of schadelijk effect op het watersysteem. Op basis van de voorziene reguliere maatregelen en randvoorwaarden lijkt met andere woorden geconcludeerd te kunnen worden dat het plan verenigbaar is met de doelstellingen en beginselen van het Gecoördineerd Decreet d.d. 15 juni 2018 betreffende het integraal waterbeleid. De doelstellingen zoals bedoeld in het Gecoördineerd Decreet d.d. 15 juni 2018 betreffende het integraal waterbeleid werden in acht genomen bij de opmaak van het plan. In alle redelijkheid kan worden geoordeeld dat de beperkte herziening van het RUP verenigbaar is met het watersysteem en geen schadelijk effect op de waterhuishouding veroorzaakt.

Overeenkomstig artikel 7.4.4/1 §3 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening werd de herziening van de voorschriften van het RUP Smeetsbergstraat onderworpen aan een openbaar onderzoek met als voorwaarden dat dit dertig dagen duurt en dat iedere belanghebbende gedurende die termijn schriftelijk of digitaal opmerkingen of bezwaren kan indienen. Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 10 oktober 2022 tot met met 9 november 2022. Dit openbaar onderzoek werd bekend gemaakt in het gemeentelijk infoblad, op de gemeentelijke website en in het Belgisch Staatsblad.  De betrokken eigenaars binnen het plangebied werden per brief op de hoogte gebracht van het openbaar onderzoek. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden geen bezwaarschriften ingediend. 

Overeenkomstig artikel 7.4.4/1§ 4 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening werd  het voorafgaande advies ingewonnen van de Deputatie van de provincie Limburg, het Departement, het Vlaams Energieagentschap en de GECORO. 

De adviezen werden gevraagd op 14 oktober 2022 en hebben volgende resultaten:

  • De Deputatie van de provincie Limburg verleende volledig gunstig advies met voorwaarden op 27 oktober 2022
  • Het Departement Omgeving gaf geen advies op 9 november 2022
  • Het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap gaf geen advies

De adviezen en opmerkingen van de Deputatie van de provincie Limburg en het Departement Omgeving worden in bijlage toegevoegd.

Op 27 september 2022 heeft de Gecoro beraadslaagd over de herziening van de voorschriften van het RUP Smeetsbergstraat. De Gecoro bracht unaniem een positief advies uit. Het verslag van de vergadering wordt in bijlage toegevoegd.

Gevolg gevend aan de opmerking van de provincie Limburg werden volgende vormelijke aanpassingen nog doorgevoerd aan de herziening van het RUP, zonder dat deze een inhoudelijk wijziging tot gevolg heeft:

De wijziging van de stedenbouwkundige voorschriften heeft betrekking op artikel 2: zone voor woonproject. In de versie van de voorschriften en de toelichtingsnota die in openbaar onderzoek werd gebracht (en voorgelegd  werd voor advies), werden enkel de artikels opgenomen waaraan wijzigingen ten opzichte van de oorspronkelijke stedenbouwkundige voorschriften werden aangebracht. Omdat een aantal artikels van de oorspronkelijke stedenbouwkundige voorschriften behouden blijven worden deze samen met de gewijzigde voorschriften gebundeld tot één document zodat ze een gecoördineerde versie vormen van de stedenbouwkundige voorschriften van het RUP "Smeetsbergstraat".

Overeenkomstig artikel 7.4.4/1 §6 van de Vlaamse Codex voor Ruimtelijke ordening beslist de gemeenteraad tot herziening van de voorschriften binnen een vervaltermijn van 180 dagen na het einde van het openbaar onderzoek dan wel het einde van de adviesperiode. 

De voorliggende beschrijvende nota wordt als addendum bij het RUP Smeetsbergstraat toegevoegd. De voorliggende aangepaste stedenbouwkundige voorschriften zijn de gecoördineerde versie van de stedenbouwkundige voorschriften van het RUP "Smeetsbergstraat". Het grafisch plan blijft behouden. 

Juridische grond

22 december 2017 en wijzigingen: Decreet Lokaal Bestuur.

15 mei 2009 en wijzigingen: Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), meer bepaald artikel 7.4.4/1 dat op 7 maart 2018 in werking is getreden.

11 januari 2019 (B.S. 25 februari 2019) en wijzigingen: Besluit van de Vlaamse Regering inzake de herziening of de opheffing van stedenbouwkundige voorschriften van algemene en bijzondere plannen van aanleg en gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen, met toepassing van artikel 7.4.4/1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.

Aanleiding en context

Het RUP Smeetsbergstraat werd goedgekeurd op 7 februari 2013. Het maakte het mogelijk om de bestemming van KMO-zone om te vormen tot een woonbestemming waarbij na aanleg van wegenis diverse eengezinswoningen konden opgericht worden. De stedenbouwkundige voorschriften werden vastgelegd. De voorschriften van het RUP laten geen vrijstaande bijbouwen toe waardoor de tuinzones als bouwvrij dienen ingericht te worden. Meerdere eigenaars zijn vragende partij om de voorschriften van het RUP te wijzigen. De gemeentelijk omgevingsambtenaar heeft in een nota een standpunt ingenomen met betrekking tot de herziening van de voorschriften van het RUP. Rekening houdend met de huidige configuratie en oppervlakte van de percelen kunnen vrijstaande bijgebouwen ruimtelijk aanvaard worden mits de bebouwde oppervlakte in verhouding staat tot de oppervlakte van het perceel (B/T: max. 30 %) en mits de grootte van het vrijstaande bijgebouw in verhouding staat tot de grootte van het perceel (5 m² per are perceel).

Het college heeft 23 november 2018 beslist om, met toepassing van artikel 7.4.4/1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, de stedenbouwkundige voorschriften van het RUP te herzien.

Een ontwerper (Cleuren Architecten Bilzen) werd aangesteld. 


In samenwerking met de bevoegde schepen en de omgevingsambtenaar heeft Merken Josiane (Cleuren Architecten)  de documenten over herziening van de voorschriften van het RUP "Smeetsbergstraat" opgemaakt. De toelichtingsnota en het ontwerp van voorschriften van het RUP Smeetsbergstraat werden besproken binnen het schepencollege. Uit de besprekingen en de beschrijvende nota blijkt duidelijk dat enkel aanpassingen aan de voorschriften van het RUP nodig zijn die opgenomen zijn in artikel 7.4.4/1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening dat stelt dat een ruimtelijk uitvoeringsplan kan worden herzien voor wat betreft:

  1. de perceelsafmetingen
  2. de afmetingen en de inplanting van constructies
  3. de dakvorm en de gebruikte materialen
  4. de maximaal mogelijke vloerterreinindex
  5. het aantal bouwlagen
  6. de voortuinstroken, de tuinzones met inbegrip van tuinconstructies, de binnenplaatsen, de afsluitingen, de buitenaanleg rond gebouwen met inbegrip van verhardingen, de bouwvrije stroken en bufferstroken
  7. het aantal toegelaten wooneenheden en bedrijfseenheden per kavel
  8. de toegelaten functies in bebouwbare zones of van bebouwde onroerende goederen
  9. de parkeergelegenheden

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad stelt de herziening van de stedenbouwkundige voorschriften van het RUP "Smeetsbergstraat" vast, zoals weergegeven in de bijlagen te weten de toelichtingsnota, de gecoördineerde stedenbouwkundige voorschriften en het grafisch plan.

Artikel 2

De gemeenteraad belast het college met de administratieve afhandeling van de procedure en met het vervullen van de nodige verplichtingen overeenkomstig artikel 7.4.4/1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, als volgt:

  • onderhavig besluit overeenkomstig §7 van het vermeld besluit onmiddellijk met een beveiligde zending te bezorgen aan de Deputatie van de provincie Limburg en aan het Departement
  • onderhavig besluit overeenkomstig §10 van vermeld artikel bij uittreksel bekend te maken in het Belgisch Staatsblad na het verstrijken van de schorsingstermijn van 45 dagen
  • onderhavig besluit overeenkomstig §10 van vermeld artikel op dezelfde manier als een gewone planwijziging op te nemen in het plannenregister, vermeld in artikel 5.1.1 VCRO.
18.

2023_GR_00018 - Handelshuur Bpost kantoorgebouw Dorpsstraat 60 - Verlenging handelshuur Bpost 10 juli 2023 tot 9 juli 2032 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
18.

2023_GR_00018 - Handelshuur Bpost kantoorgebouw Dorpsstraat 60 - Verlenging handelshuur Bpost 10 juli 2023 tot 9 juli 2032 - Goedkeuring

2023_GR_00018 - Handelshuur Bpost kantoorgebouw Dorpsstraat 60 - Verlenging handelshuur Bpost 10 juli 2023 tot 9 juli 2032 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Sedert 10 juli 2014 hebben de gemeente As en Bpost een handelshuur voor het postkantoor gelegen te Dorpsstraat 60, 3665 As.

Op 9 juli 2023 zal deze negenjarige overeenkomst aflopen.

Beide partijen wensen de handelshuur voor een volgende negen jaar voort te zetten aan dezelfde voorwaarden als de oorspronkelijke handelshuur. 

Deze verlening zal gebeuren via een addendum aan de originele handelshuurovereenkomst.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 11° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 11° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: de daden van beschikking over onroerende goederen, behalve die, vermeld in artikel 56, § 3, 8°, b)

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het addendum bij de handelshuurovereenkomst tussen de gemeente As en Bpost NV d.d. 7 juli 2014 betreffende de handelshuur van een gedeelte van het gebouw gelegen te 3665 As, Dorpsstraat 60 betreffende de verlenging van deze overeenkomst met negen jaar wordt goedgekeurd.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om de verdere afhandeling van deze verlenging te organiseren.

19.

2023_GR_00019 - Vertegenwoordigers in de aandeelhoudersbesturen & algemene vergadering van De Watergroep - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00019 - Vertegenwoordigers in de aandeelhoudersbesturen & algemene vergadering van De Watergroep - Vaststelling
Gestemd
Tom Seurs, Marc Bergmans, Bjorn Ulenaers, Jo Santermans, Ben Knoops, Kathleen De Cleene, Luc Lamberigts, Lea Meermans, Lisa Lambrigts, Jan Baeten, Birgit Pues, Nele Steegmans, Guido Hoogmartens, Guy Martens, Ine Daniels, Erik Winters, Vital Vanclooster, Jill Bruggeman, Sven Theunis, Wendy Peeters
Stemmen voor 0
Stemmen tegen 1
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
19.

2023_GR_00019 - Vertegenwoordigers in de aandeelhoudersbesturen & algemene vergadering van De Watergroep - Vaststelling

2023_GR_00019 - Vertegenwoordigers in de aandeelhoudersbesturen & algemene vergadering van De Watergroep - Vaststelling

Motivering

Argumentatie

Vanaf 1 januari 2023 zal de gemeente As toetreden als vennoot in de rioolwaterdienst van De Watergroep (Riopact). 

Voor de bepaling van de kilometervergoeding wordt het aantal kilometers (afstand tussen de woonplaats en de vergaderlocatie) door het secretariaat bepaald op basis van geolocatiegegevens zoals die beschikbaar zijn op het internet. Desgevallend worden ook de kosten van het openbaar vervoer vergoed. 

Indien een lid ervoor zou kiezen om dezelfde vergadering van het Riopactcomité op verschillende locaties bij te wonen, dan kan slechts voor de eerst bijgewoonde vergadering een presentiegeld en kilometervergoeding worden bekomen. Vanaf januari 2023 zal een zitpenning voor aanwezigheid in het comité Riopact bruto 245,05 euro bedragen

Ieder lid is verplicht een persoonlijke fiche in te vullen met persoons- en financiële gegevens teneinde De Watergroep toe te laten de vergoedingen op een correcte manier te betalen. Deze gegevens worden door De Watergroep verwerkt met respect voor de regelgeving inzake privacy en bescherming van persoonsgegevens.

Ieder lid is verplicht om bij elke bijgewoonde vergadering het aanwezigheidsregister in te vullen en te ondertekenen.

Volgende kandidaten werden voorgedragen:

  • Jan Baeten - CD&V
  • Guido Hoogmartens - VOLUIT!

Na geheime stemming wordt de kandidaat met de meeste stemmen aangeduid als vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur rioolwaterdienst van De Watergroep (Riopact) .

Er is niet voorzien in de mogelijkheid van plaatsvervanging. 

Juridische grond

Artikel 26 § 2 van de statuten is het aandeelhoudersbestuur van de rioolwaterdienst -  Riopactcomité genoemd - samengesteld uit vertegenwoordigers van de gemeentelijke vennoten van de rioolwaterdienst en van de nv Aquafin.  Elke betrokken vennoot heeft het recht één vertegenwoordiger aan te duiden. De mandaten hebben een duurtijd van zes jaar. Er is niet voorzien in de mogelijkheid van plaatsvervanging. 

Artikel 30 van de statuten beschrijft dat de raad van bestuur over de vergoedingen en presentiegelden van de leden van het Riopactcomité beslist.

Gemeenteraadsbesluit van 17 november 2022 waarin de toetreding als vennoot in de rioolwaterdienst van De Watergroep (Riopact) werd goedgekeurd.

Aanleiding en context

Het aandeelhoudersbestuur van de rioolwaterdienst -  Riopactcomité genoemd - is samengesteld uit vertegenwoordigers van de gemeentelijke vennoten van de rioolwaterdienst en van de nv Aquafin.  Elke betrokken vennoot heeft het recht één vertegenwoordiger aan te duiden. Er is niet voorzien in de mogelijkheid van plaatsvervanging. 

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 9° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 9° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Guido Hoogmartens wordt aangesteld als vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur rioolwaterdienst van De Watergroep (Riopact). Deze aanstelling blijft gelden tot een nieuwe gemeenteraadsverkiezing. 

Artikel 2

Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan rioolwaterdienst van de Watergroep (Riopact) en aan belanghebbenden.

20.

2023_GR_00020 - Toekenning van de eretitel van ambt aan gewezen gemeenteraadslid - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
20.

2023_GR_00020 - Toekenning van de eretitel van ambt aan gewezen gemeenteraadslid - Goedkeuring

2023_GR_00020 - Toekenning van de eretitel van ambt aan gewezen gemeenteraadslid - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

Het besluit van de Vlaamse regering van 19 januari 2007 houdende het statuut van de lokale en provinciale mandataris en in het bijzonder op Titel X, hoofdstuk I.

Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 houdende wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 19 januari 2007 houdende het statuut van de lokale en provinciale mandataris en in het bijzonder op artikel 10.

 De omzendbrief BB 2007/06 van 13 juli 2007 houdende procedure tot toekenning van eretitels aan lokale en provinciale mandatarissen – Titel X van het besluit van de Vlaamse regering van 19 januari 2007 houdende het statuut van de lokale en provinciale mandataris.

Het Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de inwerkingtreding van diverse bepalingen van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 en van het decreet van 29 juni 2012 tot wijziging van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 en betreffende de uitvoering van artikel 308 van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 in het bij bijzonder op artikel 2.

Artikel 17§ 4 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: de gemeenteraad kan de eretitels toekennen aan de gemeenteraadsleden onder de voorwaarden die hij bepaalt.

Het reglement van de gemeenteraad van 18 april 2013 houdende vaststelling voorwaarden en procedure tot toekenning van een eretitel aan schepenen en gemeenteraadsleden;

Aanleiding en context

De schriftelijke in kennisstelling van het reglement m.b.t. de toekenning van eretitel aan 2 gewezen gemeenteraadslid op 22 december 2022  met verzoek tot indiening van hun aanvraag tot het bekomen van deze eretitel.

Volgende persoon vraagt aan de Gemeenteraad om de eretitel van het ambt van gemeenteraadslid toe te kennen:

-          Valeer Hoogmartens, O.L.Vrouwestraat 3, 3665 AS 

Hij bezorgde een uittreksel uit het strafregister waarbij aangetoond wordt dat bovenvermelde persoon van onberispelijk gedrag is.

Bovenvermelde persoon voldoet aan de voorwaarden zoals omschreven in het gemeentelijke reglement eretitel schepen – gemeenteraadslid d.d. 18 april 2013.

-          gemeenteraadslid: minstens 15 jaar gemeenteraadslid in de gemeente As.

De verzoeken om verlening van de eretitel van het ambt voldoen aan de vereisten van het reglement d.d. 18 april 2013.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de toekenning van de eretitel van het ambt van gemeenteraadslid aan de heer Valeer Hoogmartens, O.L.Vrouwestraat 3, te 3665 AS, goed.

Artikel 2

De eretitel van het mandaat van  gemeenteraadslid mag niet worden gevoerd:

  1. gedurende de periode dat het mandaat van schepen, gemeenteraadslid of OCMW-raadslid wordt gevoerd;
  2.  door een door de provincie, gemeente of een OCMW bezoldigd persoon.

Als na de toekenning van de eretitel een zware strafrechtelijke veroordeling dan wel een zware tuchtstraf oploopt of erg onterende feitelijkheden begaat, kan de gemeenteraad de eretitel intrekken.

21.

2023_GR_00021 - Toekenning van de eretitel van ambt aan gewezen gemeenteraadslid - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
21.

2023_GR_00021 - Toekenning van de eretitel van ambt aan gewezen gemeenteraadslid - Goedkeuring

2023_GR_00021 - Toekenning van de eretitel van ambt aan gewezen gemeenteraadslid - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

Het besluit van de Vlaamse regering van 19 januari 2007 houdende het statuut van de lokale en provinciale mandataris en in het bijzonder op Titel X, hoofdstuk I.

Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 houdende wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 19 januari 2007 houdende het statuut van de lokale en provinciale mandataris en in het bijzonder op artikel 10.

 De omzendbrief BB 2007/06 van 13 juli 2007 houdende procedure tot toekenning van eretitels aan lokale en provinciale mandatarissen – Titel X van het besluit van de Vlaamse regering van 19 januari 2007 houdende het statuut van de lokale en provinciale mandataris.

Het Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de inwerkingtreding van diverse bepalingen van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 en van het decreet van 29 juni 2012 tot wijziging van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 en betreffende de uitvoering van artikel 308 van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 in het bij bijzonder op artikel 2.

Artikel 17§ 4 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: de gemeenteraad kan de eretitels toekennen aan de gemeenteraadsleden onder de voorwaarden die hij bepaalt.

Het reglement van de gemeenteraad van 18 april 2013 houdende vaststelling voorwaarden en procedure tot toekenning van een eretitel aan schepenen en gemeenteraadsleden;

Aanleiding en context

Het schriftelijke verzoek van gewezen gemeenteraadslid op 22 december 2022 tot het bekomen van de eretitel.

Volgende persoon vraagt aan de Gemeenteraad om de eretitel van het ambt van gemeenteraadslid toe te kennen:

-         Erik Notermans, Hoogstraat 160 BU 04, 3665 AS 

Hij bezorgde een uittreksel uit het strafregister waarbij aangetoond wordt dat bovenvermelde persoon van onberispelijk gedrag is.

Bovenvermelde persoon voldoet aan de voorwaarden zoals omschreven in het gemeentelijke reglement eretitel schepen – gemeenteraadslid d.d. 18 april 2013.

-          gemeenteraadslid: minstens 15 jaar gemeenteraadslid in de gemeente As.

De verzoeken om verlening van de eretitel van het ambt voldoen aan de vereisten van het reglement d.d. 18 april 2013.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de toekenning van de eretitel van het ambt van gemeenteraadslid aan de heer Erik Notermans, Hoogstraat 160 BU04, te 3665 AS, goed.

Artikel 2

De eretitel van het mandaat van  gemeenteraadslid mag niet worden gevoerd:

  1. gedurende de periode dat het mandaat van schepen, gemeenteraadslid of OCMW-raadslid wordt gevoerd;
  2.  door een door de provincie, gemeente of een OCMW bezoldigd persoon.

Als na de toekenning van de eretitel een zware strafrechtelijke veroordeling dan wel een zware tuchtstraf oploopt of erg onterende feitelijkheden begaat, kan de gemeenteraad de eretitel intrekken.

22.

2023_GR_00022 - Notulen - Zittingsverslag openbare zitting gemeenteraad 15 december 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
22.

2023_GR_00022 - Notulen - Zittingsverslag openbare zitting gemeenteraad 15 december 2022 - Goedkeuring

2023_GR_00022 - Notulen - Zittingsverslag openbare zitting gemeenteraad 15 december 2022 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Er werden tijdens de vergadering geen opmerkingen gemaakt over de redactie van het zittingsverslag van de vorige gemeenteraadszitting.

Aanleiding en context

Zittingsverslag van de gemeenteraad van 15 december 2022.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het zittingsverslag van de openbare zitting van 15 december 2022 goed. 

23.

2023_GR_00023 - Notulen - Openbare zitting van 15 december 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
23.

2023_GR_00023 - Notulen - Openbare zitting van 15 december 2022 - Goedkeuring

2023_GR_00023 - Notulen - Openbare zitting van 15 december 2022 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie
Er werden tijdens de vergadering geen opmerkingen gemaakt op de notulen van de vorige gemeenteraadszitting.
Aanleiding en context
De notulen van de vorige gemeenteraadszitting moeten goedgekeurd worden.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de notulen van de openbare zitting van 15 december 2022 goed.