Terug
Gepubliceerd op 24/01/2023

Besluitenlijst  Gemeenteraad

do 19/01/2023 - 20:30 Raadzaal
  • 1.

    2023_GR_00001 - Ontslag gemeente- en OCMW-raadslid - Akteneming

    Kennis genomen

    Akteneming van het ontslag van gemeenteraad- en OCMW-raadslid Anja Smets.

  • 2.

    2023_GR_00002 - Ontslag gemeente- en OCMW-raadslid - Akteneming

    Kennis genomen

    Akteneming van het ontslag van gemeenteraad- en OCMW-raadslid  Sven Vangelabbeek.

  • 3.

    2023_GR_00003 - Geloofsbrieven van Jill Bruggeman ter opvolging van Sven Vangelabbeek - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Het gemeenteraadslid dat afstand doet van zijn mandaat, dat van zijn mandaat vervallen wordt verklaard, dat als verhinderd wordt beschouwd, dat ontslag genomen heeft, of dat overleden is, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.

    De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad. 

  • 4.

    2023_GR_00004 - Eedaflegging en aanstelling van Jill Bruggeman tot raadslid - Akteneming

    Kennis genomen

    Enkel de verkozen raadsleden en opvolgers van wie de geloofsbrieven werden goedgekeurd kunnen de decretale eed afleggen. De geloofsbrieven werden goedgekeurd.

  • 5.

    2023_GR_00005 - Geloofsbrieven van Sven Theunis ter opvolging van Anja Smets - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Het gemeenteraadslid dat afstand doet van zijn mandaat, dat van zijn mandaat vervallen wordt verklaard, dat als verhinderd wordt beschouwd, dat ontslag genomen heeft, of dat overleden is, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.

    De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad. 

  • 6.

    2023_GR_00006 - Eedaflegging en aanstelling van Sven Theunis tot raadslid - Akteneming

    Kennis genomen

    Enkel de verkozen raadsleden en opvolgers van wie de geloofsbrieven werden goedgekeurd kunnen de decretale eed afleggen. De geloofsbrieven werden goedgekeurd.

  • 7.

    2023_GR_00007 - Delegatiebevoegdheid voorzitter gemeenteraad - Kennisneming

    Kennis genomen

    Om praktische redenen is een ondertekeningdelegatie van de voorzitter van de raad, uitgezonderd voor notulen van de raad, aangewezen voor overeenkomsten en authentieke aktes van aan- of verkoop, erfpacht, opstal, voortspruitend uit raadsbesluiten, die moeten ondertekend worden.

  • 8.

    2023_GR_00008 - Plannen station As - Kennisneming

    Kennis genomen

    Voor Station As worden er nieuwe plannen opgemaakt om de site volledig op te waarderen. 

  • 9.

    2023_GR_00009 - Rapport klachtenbehandeling en openbaarheid van bestuur 2022 - Kennisneming

    Kennis genomen

    Jaarlijks dient er een rapport overgemaakt te worden met de klachten. Er werd in 2022, 1 klacht opgenomen in het klachtenregister.

    Ook brengen we de gemeenteraad in kennis van het register van openbaarheid van bestuur hierin werden voor 2022, 13 dossiers opgenomen.

  • 10.

    2023_GR_00010 - Verlengen van de aanstelling van een gemeentelijke ombudsman - overeenkomst met de Vlaamse ombudsdienst - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    De gemeente blijft verder inzetten op inspraak en participatie en het steeds verbetering van dienstverlening voor de burgers. Hierdoor is het aangewezen om voor de tweedelijnsklachtenbehandeling samen te werken met de Vlaamse Ombudsdienst.

    De Vlaamse Ombudsdienst heeft een model dat geen permanente fysieke aanwezigheid in de gemeente inhoudt, hoewel ze niet aarzelen om plaats bezoeken te doen als dat nuttig is. Het heeft als voordeel dat zaken die ook links met Vlaamse overheidsdiensten bevatten, vlotter opgelost raken en dat goede praktijken en leerpunten uit andere aangesloten gemeenten van gelijkaardige omvang mee opgepikt kunnen worden om de eigen gemeentelijke dienstverlening te verbeteren. 

    Voor de gebruikers van de gemeentelijke diensten betekent dit dat ze als verzoeker voortaan bij de Vlaamse Ombudsdienst terecht kunnen als hij/zij ontevreden blijft van de dienstverlening van de gemeente As. Met andere woorden wanneer een klacht, melding een vraag behandeld werd door het bestuur en de burger is niet akkoord met de aangereikte oplossing, de genomen beslissing met betrekking tot zijn klacht, melding, vraag kan hij zich richten tot de Vlaamse Ombudsdienst.

    De Vlaamse ombudsman zal het standpunt van de burger proberen te verzoenen met het standpunt van het lokaal bestuur en trachten een oplossing voor te stellen die voor beide partijen aanvaardbaar is. De Vlaams ombudsdienst zal ook aanbevelingen formuleren om problemen met de burgers op te lossen en/of te vermijden.

    De eerste drie jaar hebben zij dit  kosteloos gedaan. Bij de verlenging, vanaf eind januari 2023, betalen we een bedrag per inwoner, voor hun diensten.

  • 11.

    2023_GR_00011 - Reglement tweede pensioenpijler contractuele personeelsleden - Wijziging

    Goedgekeurd

    In toepassing van artikel 10 van de Wet van 7 mei 2020 houdende uitzonderlijke maatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie inzake pensioenen, aanvullende pensioenen en andere aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid, dient er een aanvulling te gebeuren van het reglement tweede pensioenpijler voor contractuele personeelsleden namelijk de formele aanpassing van de pensioentoezeggingen naar aanleiding van onze beslissing om de dekkingen leven, overlijden en arbeidsongeschiktheid voor werknemers in tijdelijke werkloosheid wegens de COVID-19-crlsis te behouden.

  • 12.

    2023_GR_00012 - Politieverordening voor het gebied van de gemeentelijke visvijver As - reglement - Wijziging

    Goedgekeurd

    Op vraag van de beheerraad volgt er een inhoudelijke wijziging aan het reglement. Voornamelijk artikel 5.2 en 5.3 werden aangepast.

  • 13.

    2023_GR_00013 - Wijziging huishoudelijk reglement betreffende de gemeentelijke begraafplaatsen - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Er dient een kleine aanvullingen gedaan te worden in artikel 4 van het huishoudelijk reglement begraafplaatsen. De afmetingen van de tekst en plaatsing van deze tekst op de grafsteen werden uniform bepaald enkel werd dit niet duidelijk opgenomen in het reglement.

  • 14.

    2023_GR_00014 - Toekenning toelagen aan verenigingen met doelgroep milieu - dienstjaar 2022 - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    In 2022 werd er een toelage van 500 euro ingeschreven voor de betaling van een toelage aan verenigingen met als doelgroep milieu.

    Natuurpunt vzw is de enige vereniging die hiervoor een aanvraag doet. De aanvraag voor deze toelage met ledenlijst, werkingsverslag en financieel verslag werd ingediend op  16 december 2022.

  • 15.

    2023_GR_00015 - Toetreding Raamcontract "Aankoop van GIS infrastructuur" Bestek nr. CIPAL-CSMRTGIS21 C-SMART - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    De gemeente doet een beroep op de aankoopcentrale (als opdrachtencentrale) van Cipal dv voor de verwerving van een GIS platform en/of de afname van GIS gerelateerde consultancy en/of implementatiediensten via de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een geografisch informatie- en beheersysteem en ondersteunende diensten” Bestek CSMRTGIS21.

  • 16.

    2023_GR_00016 - Proclim - Deelname raamovereenkomst papier - mandaatstelling - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Proclim bracht ons op de hoogte dat het de raamovereenkomst papier in 2023 zal vernieuwen. De aankoop van papier via de raamovereenkomst kan voor de gemeente voordeliger zijn. 

  • 17.

    2023_GR_00017 - RUP Smeetsbergstraat - herziening stedenbouwkundige voorschriften RUP Smeetsbergstraat - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Het RUP Smeetsbergstraat werd goedgekeurd op 7 februari 2013. Het maakte het mogelijk om de bestemming van de KMO-zone om te vormen tot een woonbestemming waarbij na aanleg van wegenis meerdere eengezinswoningen konden opgericht worden. De stedenbouwkundige voorschriften die betrekking hebben op dit RUP laten niet toe dat vrijstaande bijgebouwen worden opgericht in de tuinzones. Echter bestaat er bij de huidige bewoners een noodzaak om vrijstaande bijgebouwen in functie van (tuin)berging op te richten. Het college heeft beslist om met toepassing van artikel 7.4.4/1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, de stedenbouwkundige voorschriften van het RUP te herzien. Inmiddels heeft Team Mer beslist dat er geen plan-Mer diende opgesteld te worden en werd het ontwerp van de herziening van het RUP (toelichtingsnota en ontwerp voorschriften met bijlagen) onderworpen aan een openbaar onderzoek. Advies over de herziening werd gevraagd aan de Deputatie, het Departement Omgeving, Vlaams Energie- en Klimaatagentschap en de Gecoro. 

    Er werden geen opmerkingen geformuleerd noch bezwaren geuit.

    De herziening van de voorschriften van het RUP wordt definitief vastgesteld.

  • 18.

    2023_GR_00018 - Handelshuur Bpost kantoorgebouw Dorpsstraat 60 - Verlenging handelshuur Bpost 10 juli 2023 tot 9 juli 2032 - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Sedert 10 juli 2014 hebben de gemeente As en Bpost een handelshuur voor het postkantoor gelegen te Dorpsstraat 60, 3665 As.

    Op 9 juli 2023 zal deze negenjarige overeenkomst aflopen.

    Beide partijen wensen de handelshuur voor een volgende negen jaar voort te zetten aan dezelfde voorwaarden als de oorspronkelijke handelshuur. 

    Deze verlening zal gebeuren via een addendum aan de originele handelshuurovereenkomst.

  • 19.

    2023_GR_00019 - Vertegenwoordigers in de aandeelhoudersbesturen & algemene vergadering van De Watergroep - Vaststelling

    Goedgekeurd

    Vanaf 1 januari 2023 zal de gemeente As toetreden als vennoot in de rioolwaterdienst van De Watergroep (Riopact). 

    Elke betrokken vennoot heeft het recht één vertegenwoordiger aan te duiden. 

  • 20.

    2023_GR_00020 - Toekenning van de eretitel van ambt aan gewezen gemeenteraadslid - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    De gemeente As ontving het verzoek om de eretitel van ambt van gemeenteraadslid te bekomen.

  • 21.

    2023_GR_00021 - Toekenning van de eretitel van ambt aan gewezen gemeenteraadslid - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    De gemeente As ontving het verzoek om de eretitel van ambt van gemeenteraadslid te bekomen.

  • 22.

    2023_GR_00022 - Notulen - Zittingsverslag openbare zitting gemeenteraad 15 december 2022 - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Als er geen opmerkingen worden gemaakt over het zittingsverslag van de vorige vergadering, wordt het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd.

  • 23.

    2023_GR_00023 - Notulen - Openbare zitting van 15 december 2022 - Goedkeuring

    Goedgekeurd
    Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de gemeentesecretaris. In het geval de gemeenteraad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.