Terug
Gepubliceerd op 17/02/2023

2023_GR_00010 - Verlengen van de aanstelling van een gemeentelijke ombudsman - overeenkomst met de Vlaamse ombudsdienst - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 19/01/2023 - 20:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Wendy Peeters, Algemeen directeur

Secretaris

Wendy Peeters, Algemeen directeur
2023_GR_00010 - Verlengen van de aanstelling van een gemeentelijke ombudsman - overeenkomst met de Vlaamse ombudsdienst - Goedkeuring 2023_GR_00010 - Verlengen van de aanstelling van een gemeentelijke ombudsman - overeenkomst met de Vlaamse ombudsdienst - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In uitvoering van het reglement klachtenbehandeling wil de gemeente en het OCMW gebruik maken van de mogelijkheid die het decreet lokaal bestuur voorziet om een overeenkomst af te sluiten met de Vlaamse Ombudsdienst voor de behandeling van klachten. 

De overeenkomst, m.a.w. de aanstelling van de Vlaamse ombudsdienst door de gemeenteraad van 30 januari 2019, heeft een looptijd van 3 jaar. De gemeente noch het OCMW is hiervoor een vergoeding verschuldigd.

Deze periode is voorbij en de overeenkomst dient verlengd te worden, vanaf de verlenging is er een kostprijs verschuldigd van 0,05 euro per inwoner.

Juridische grond

Artikel 303 §2 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 namelijk Elke gemeente kan op een van de volgende wijzen een ombudsdienst oprichten:

  1. in eigen beheer
  2. in samenwerking met het OCMW dat de gemeente bedient;
  3. in het kader van een intergemeentelijke samenwerking;
  4. via een overeenkomst met de Vlaamse Ombudsdienst.

Het bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 5 artikel II74 tot en met II 87 inzake klachten, meldingen en voorstellen.

Aanleiding en context

Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn dienen bij reglement een systeem van klachtenbehandeling te organiseren.

Het systeem van klachtenbehandeling wordt zowel voor de gemeente als voor het openbaar centrum van maatschappelijk welzijn georganiseerd op het ambtelijke niveau en dient maximaal onafhankelijk te zijn van de diensten waarop de klachten betrekking hebben.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 §2 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §2 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt de overeenkomst met de Vlaamse Ombudsdienst goed, in uitvoering van het reglement klachtenbehandeling.

Deze besluiten vormen de overeenkomst zoals bedoeld in artikel 303 van het Decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017.

Deze overeenkomst heeft een onbepaalde geldigheidsduur met ingang van 1 februari 2023.

De gemeente is hiervoor een forfaitaire vergoeding verschuldigd van 0,05 euro per inwoner.

Deze overeenkomst wordt na goedkeuring opgesteld in twee exemplaren, voor beide partijen één exemplaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering en de bekenmaking van dit besluit.