De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in bijzonder artikel 40, derde en zesde lid en artikel 71, eerste lid.
Het Koninklijk besluit van 16 november 2001 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van de meergemeente politiezone.
Besluit politieraad van 16 december 2021 waarbij de meerjarenbegroting werd goedgekeurd.
E-mail van 7 juli 2022 en besluit van het politiecollege van vrijdag 6 mei 2022 waarbij het voorstel aanpassing financieel plan 2020-2025 werd gedaan.
Beslissing van de gemeenteraad van As d.d. 17 november 2022: 2022_GR_00116 - Aanpassing gemeentelijke dotatie 2022 voor PZ Carma en aangepaste bedragen voor 2023-2024-2025 - Goedkeuring
De goedkeuring van de politiebegroting Carma rekening werd gehouden met de verdeelsleutel zoals bepaald in het koninklijk besluit van 16 november 2001 houdende bijzondere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeenten politiezone.
Het verzoek van de politiezone Carma om voor 2023 een bedrag te voorzien van 835 922, 00 euro als gemeentelijke dotatie.
De gemeenteraad keurt de bijdrage van de gemeente As van het dienstjaar 2023, zijnde 835 922,00 euro, goed en kent deze toe aan politiezone Carma.
SAGA werd als curator aangesteld voor de uitwerking van het volledige project "Off The Tracks". Onder dit project valt ook een graffiti-streetart route waarin verschillende kunstwerken in de natuur worden toegevoegd. Één van de locaties waarop graffiti wordt voorzien is de Brug H38 in Lanklaarsesteenweg (N75) over spoorlijn As - Eisden-Mijnen.
Deze brug is eigendom van het Vlaamse Gewest en wordt beheerd door AWV. Vandaar dat het noodzakelijk is om een vergunning/overeenkomst aan te gaan met AWV, vergunning is in bijlage toegevoegd.
Vanuit AWV is er de verplichting om een anti-graffiti laag aan te brengen, deze werd reeds door de curator voorzien om aan te brengen vooraleer het kunstwerk wordt geplaatst.
De gemeenteraad keurt de overeenkomst met AWV, met betrekking tot het graffitikunstwerk goed en geeft zijn akkoord voor de ondertekening van de vergunning met AWV.
De CD&V fractie vraagt een evaluatie van de werklast en kosten om te bekijken of het later goedkoper kan.
De financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Notarissen en vastgoedmakelaars kunnen informatie over onroerende goederen bij de gemeente aanvragen;
De gemeente vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;
Gemeenten zijn op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;
Gemeenten werken samen met met het agentschap Digitaal Vlaanderen om een Vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld;
Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars;
De gemeente kan via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen en de vastgoeddossiers ontsluiten;
Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, brengt voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee;
De gemeente As wenst de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager ervan te verhalen;
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het retributiereglement voor vastgoedinformatie via het Vastgoedinformatieplatform en bijbehorende verwerkingsovereenkomst goed te keuren.
Op het Vlaams niveau is het initiatief Vastgoedinformatieplatform (VIP) gelanceerd, een digitaal portaal waar de aanvrager van vastgoedinformatie via één eenvoudige weg de benodigde data in het kader van een verkoop of langdurige verhuur kan opvragen.
Voor we aansluiten bij het Vastgoedinformatieplatform is er een MPV-fase (minimum viable product, of basisversie). Hierdoor zal het platform fungeren als een verwerker ten dienste van de gemeenten die verwerkingsverantwoordelijke zijn. Vanaf het decreet (jan. 2024), zullen daarnaast verschillende overeenkomsten tussen alle bronhouders, verwerkingsverantwoordelijken en verwerkers nodig zijn.
Er dienen hierdoor enkele juridische formaliteiten vóór het decreet in werking treedt in orde gemaakt te worden waaronder:
Alle gemeenten en steden werden ingedeeld in golven om aan te sluiten op het Vastgoedinformatieplatform in de loop van 2022-2023. Gemeente As wordt aangesloten in wave 5, wat betekent dat we in de periode van 13 juni tot 13 juli onboarden op het platform.
Vanaf januari 2024 zal het vastgoedinformatieplatform voor alle aanvragers decretaal verplicht worden. Tot het moment waarop het gebruik van het Vastgoedinformatieplatform decretaal verplicht wordt, zal het innen van de retributie nog door gemeente As zelf gebeuren. Daarna zal de gemeentelijke retributie moeten betaald worden via het Vastgoedinformatieplatform. De gemeentelijke retributie zal periodiek doorgestort worden naar Gemeente As.
Motivering keuze aanpassing retributie:
Huidige situatie voor gemeente As
Huidige situatie gemeentelijke retributie berekening voor VIP in gemeenten en steden vandaag
De retributie bedragen die door gemeenten en steden vòòr implementatie van het VIP worden gevraagd:
Bedrag en berekeningswijze van gemeenten en steden na onboarding Vastgoedinformatieplatform
Keuze berekeningswijze retributie voor gemeente As
Gemeentelijk retributiebedrag blijft autonoom te bepalen, enkel berekeningswijze uniformiseren 2 opties:
Berekeningskeuze: Gemeente As rekent per capakey (optie 1)
Voorstel tarief:
Berekeningswijze: keuze voor optie 1
De gemeenteraad neemt kennis van de toetreding van gemeente As tot het Vlaams vastgoedinformatieplatform in de vijfde golf en gaat akkoord met de verniewing van het retributiereglement vastgoedinformatie als volgt:
Definities:
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
5° vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:
8° aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.
Algemeen
De gemeente As verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. De gemeente As doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. De gemeente As stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.
Met ingang tot de aansluiting op het VIP platform tussen 13 juni en 13 juli 2023 wordt ten voordele van gemeente As een retributie geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier. Onboardingdatum in samenspraak met GEO-IT.
Verschuldigde
De retributie is verschuldigd door de aanvrager.
Bedrag
Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag | Retributiebedrag |
Vastgoeddossier | 125 EUR |
De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen.
Invorderingswijze
De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.
Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de gemeente As voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.
§2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:
§3. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:
§4. De gemeente As bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die gemeente As verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de gemeente As bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.
§5. De gemeente As doet een beroep op agentschap Digitaal Vlaanderen voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Agentschap Digitaal Vlaanderen treedt in dit kader op als verwerker van de gemeente As, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in Bijlage.
Ondertekening
De vastgoeddossiers die de gemeente As via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf onboardingsdatum alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De gemeenteraad gaat akkoord met het ondertekenen van de verwerkingsovereenkomst tussen gemeente As en het vastgoedinformatieplatform zoals toegevoegd in bijlage.
In het kader van de opdracht “Inrichting van digitale toepassingen, beleving van de minitrein en de inrichting van een bosgolfparcours aan Station As” werd op 9 mei 2023 een bestek met nr. 2023-002 opgesteld door de Vrijetijdsdiensten - Dienst Toerisme.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 388.429,75 excl. btw of € 470.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De inrichting van het toeristisch onthaal met vernieuwende digitale toepassingen en beleving, uitwerken en implementeren van een belevingsroute voor de minitrein en uitwerken concept en inrichting van een bosgolfparcours. De opdracht dient voltooid te zijn uiterlijk eind september 2024.
Het bestek met nr. 2023-002 van 9 mei 2023 en de raming voor de opdracht “Inrichting van digitale toepassingen, beleving van de minitrein en de inrichting van een bosgolfparcours aan Station As”, opgesteld door de Vrijetijdsdiensten - Dienst Toerisme worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 388.429,75 excl. btw of € 470.000,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 2280000/Mens/0522 (actie/raming AC000077/MJP000189).
In het kader van de opdracht “Levering brandstof voor voertuigen en machines 2023 - 2026” werd een bestek met nr. 2023-08 opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats).
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 99.173,55 excl. btw of € 120.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2023, op budgetcode 6160004/Ruimte/0200 (actie/raming AC000338/MJP000435) en in het budget van de volgende jaren.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet) en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het bestek met nr. 2023-08 en de raming voor de opdracht “Levering brandstof voor voertuigen en machines 2023 - 2026”, opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats) worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 99.173,55 excl. btw of € 120.000,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2023, op budgetcode 6160004/Ruimte/0200 (actie/raming AC000338/MJP000435) en in het budget van de volgende jaren.
In het kader van de opdracht “Leveren bestratingsmateriaal 2023 met de mogelijkheid tot verlenging voor het jaar 2024, 2025 en 2026” werd een bestek met nr. 2023-09 opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats).
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 115.702,48 excl. btw of € 140.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 2250000/Ruimte/0200 (actie/raming AC000199/MJP000930) en in het budget van de volgende jaren.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet) en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
HHet bestek met nr. 2023-09 en de raming voor de opdracht “Leveren bestratingsmateriaal 2023 met de mogelijkheid tot verlenging voor het jaar 2024, 2025 en 2026”, opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats) worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 115.702,48 excl. btw of € 140.000,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 2250000/Ruimte/0200 (actie/raming AC000199/MJP000930) en in het budget van de volgende jaren.
Decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Protocol van Aboc waarbij deze zich akkoord verklaren met voorgesteld de nieuwe afspraken betreffende functiebeschrijving en evaluatie , ondertekend op 19 oktober 2021.
Protocol van Aboc waarbij deze zich akkoord verklaren met voorgesteld de nieuwe afspraken betreffende functiebeschrijving en evaluatie , ondertekend op 22 februari 2022.
De nieuwe afspraken betreffende functiebeschrijving en evaluatie van de gemeentelijke basisschool As zijn reeds goedgekeurd op de zitting van 18 november 2021.
Onderstaande functiebeschrijvingen dienen nog goedgekeurd te worden (deze aanvullingen hebben we pas later ontvangen):
De gemeenteraad keurt de aanvullingen van onderstaande functiebeschrijving van de gemeentelijke basisschool goed.
Protocol van Abc en schoolraad waarbij deze zich akkoord verklaren met voorgesteld deconnectieplan, ondertekend op 16 mei 2023.
Het voorstel van het nieuw deconnectieplan van de gemeentelijke basisschool.
De gemeenteraad keurt het deconnectieplan van de gemeentelijke basisschool goed en gaat akkoord om dit toe te voegen als bijlage bij het arbeidsreglement.
Om elke personeelslid een kans te geven om zich kandidaat te stellen en hieruit de meest geschikte waarnemend directeur aan te stellen, zal er een oproep gedaan worden binnen het huidige personeelsbestand.
Op basis van de ingekomen kandidaturen wordt een gestructureerd interview gedaan door een selectiecommissie. Deze duiden de meest geschikte kandidaat. De aanduiding van deze kandidaat is voor onbepaalde duur.
Artikel 18 en 19 van besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel waarbij de regels in verband met het voeren van een selectieprocedure zijn opgenomen.
Artikel 42 § 1 a) van het decreet rechtspositie personeelseden gesubsidieerd onderwijs namelijk een selectie- of bevorderingsambt kan tijdelijk worden toegewezen indien de titularis van het ambt tijdelijk afwezig is.
Decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerd centra voor leerlingenbegeleiding.
Decreet van 25 februari 1997 betreffende het basisonderwijs.
Decreet van 2 april 2004 betreffende de participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad.
Gemeenteraadsbesluit van 18 november 2021 waarbij de functiebeschrijving voor het ambt van de directeur werd vastgesteld.
De aanstelling van de directeur is de exclusieve bevoegdheid van het CBS Volgens Art.4, §5, eerste lid decreet rechtspositie personeelsleden gesubsidieerd onderwijs (DRP). § 5. [30In het gesubsidieerd officieel onderwijs ingericht door de gemeenten gelegen in het Vlaamse Gewest is het college van burgemeester en schepenen bevoegd voor de aanstelling, vaste benoeming [34, ontslag en afzetting34] van personeelsleden evenals voor het toekennen van een afwezigheid, een verlof, een terbeschikkingstelling, een affectatie, [55een zorgkrediet55] en een loopbaanonderbreking. In afwijking op artikelen 58, 86 en 106 van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 kunnen deze bevoegdheden niet uitgeoefend worden door de secretaris.
Het is aangewezen om bij afwezigheid van de directeur van de gemeentelijke basisschool een waarnemend directeur aan te stellen. Deze waarnemend directeur zal zowel de informele vervangingen doen (zonder de decretale bevoegheden) als de subsisdieerde vervangingen (met decretale bevoegheden). De gesubsidieerd vervangingen kan enkel in afwezigheid van volledige afwezigheid van de directeur m.a.w. bij ziekte, omstandigheidsverlof, .... De informele vervangingen zijn voor andere afwezigheden zoals mee op klasuitstap, vergaderingen, opleidingen, ...
De gemeenteraad gaat akkoord om een oproep tot kandidaatstelling te doen, op basis van interne vacature in bijlage. De medewerkers van de gemeentelijke basisschool krijgen allemaal een document met ondertekening van ontvangst. Tussen 1 juni en 15 juni 2023 kunnen zij zich kandidaat stellen per e-mail naar personeel@as.be. Kandidaten die voldoen aan de voorwaarden worden uitgenodigd voor een gestructureerd interview op basis van ingediende motivatie en CV. De datum wordt vastgesteld door de selectiecommissie (Na het vaststellen van de ingekomen kandidaturen op het CBS - 16 juni 2023).
De gemeenteraad geeft een delegatie aan het college van burgemeester en schepenen om de ingekomen kandidaturen vast te stellen en indien ze voldoen aan de gevraagde voorwaarden, uit te nodigen voor een gestructueerd interview.
De gemeenteraad gaat akkoord om de selectiecommissie als volgt samen te stellen:
Het gestructueerd interview toetst de bekwaamheid of de geschiktheid van de kandidaten en resulteren in een opsomming van de geslaagde of geschikt bevonden kandidaten in volgorde van de behaalde punten of scores.
De informatie met betrekking tot de jaarrekeningen afgesloten op 31 december 2022 zal beschikbaar zijn op het platform van de digitale algemene vergadering vanaf 25 mei 2023 en, de dag na de algemene vergadering, op de website www.ethlasco.be.
Om redenen van flexibiliteit heeft EthiasCo een beveiligde digitale oplossing ontwikkeld waardoor elke deelnemer digitaal aan de stemming kan deelnemen; ofwel vooraf (sterk aangeraden om van deze optie gebruik te maken) ofwel via videoconferentie op de dag zelf.
De belangrijkste verandering die voortvloeit uit deze nieuwe werkwijze is dat eIke aandeelhouder een administratief beheerder moet aanwijzen.
De taak van deze beheerder is tweeledig;
Men stelt dat de meest geschikte persoon voor deze taak een medewerker is van de directeur-generaal of financieel directeur van de instelling. In overleg met de financieel directeur werd karin Vancraybex aangeduid als administratief beheerder.
Om ons account te kunnen aanmaken verzocht men ons om onze administratieve accountbeheerder en vertegenwoordiger voor de algemene vergadering vóór 23 mei 2023door te geven.
De statuten van EthiasCo.
De gewone jaarlijkse algemene vergadering van Ethiasco staat gepland op donderdag 8 juni 2023 10.00 uur. Deze algemene vergadering wordt gehouden via een digitaal platform en een stemming op afstand. De gemeenteraad wordt verzocht kennis te nemen van de nieuwe praktische regelingen voor het verloop van deze vergadering en onze administratieve accountbeheerder en vertegenwoordiger op de algemene vergadering.
De agenda voor deze algemene vergadering omvat:
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van de gewone jaarlijkse algemene vergadering van EthiasCo die plaatsvindt op 8 juni 2023 om 10.00 uur.
De gemeenteraad neemt kennis van de nieuwe praktische regelingen voor het verloop van deze vergadering waarvoor Karin Vancraybex werd doorgegeven als administratieve accountbeheerder en Marc Bergmans als vertegenwoordiger op de algemene vergadering.
Artikel 20 van de statuten van Nieuw Dak CVBA: "De algemene vergadering bestaat uit al de vennoten. Ze is wettig samengesteld en beraadslaagt enkel indien minstens de helft +1 van de aandelen rechtsgeldig vertegenwoordigd is. Het recht om aan de vergaderingen deel te nemen en te stemmen mag overgedragen worden, maar alleen aan een vennoot die zelf het recht heeft om de vergaderingen bij te wonen. Elke vennoot mag in de Algemene Vergadering slechts vertegenwoordigd worden door één (1) natuurlijke persoon."
Uitnodiging van Nieuw Dak CVBA d.d. 5 mei 2023 voor de Algemene vergadering van Nieuw Dak. Deze staat gepland op vrijdag 2 juni 2023 om 17.00 uur.
De agenda voor de algemene vergadering omvat:
De gemeenteraad keurt de agendapunten van de Algemene vergadering van 2 juni 2023 van Nieuw Dak goed.
De buitengewone algemene vergadering van Nieuw Dak zal moeten beslissen over de goedkeuring van de fusie door overneming tussen Nieuw Dak (als overgenomen vennootschap) en Kempisch Tehuis (als overnemende vennootschap).
Deze fusie door overneming kadert binnen de hervorming van de sociale huisvestingssector en meer bepaald het decreet 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen en de vorming van de erkende woonmaatschappij voor het werkingsgebied Limburg. Meer in het bijzonder zouden in dat verband de volgende herstructureringen plaatsvinden:
Verrichting | Beschrijving |
Verrichting 1 | Fusie door overneming van Kantonnale Bouwmaatschappij van Beringen CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 2 | Fusie door overneming van Maaslands Huis CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 3 | Fusie door overneming van Nieuw Dak CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 4 | Fusie door overneming van Hacosi CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 5 | Fusie door overneming van Cordium CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 6 | Fusie door overneming van Ons Dak CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 7 | Fusie door overneming van Nieuw Sint-Truiden CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 8 | Fusie door overneming van Woonzo CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 9 | Fusie door overneming van Vooruitzien CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 10 | Fusie door overneming van Landwaarts CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 11 | Fusie door overneming van Kleine Landeigendom CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 12 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Maasland VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 13 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Midden-Limburg VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 14 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Het Scharnier VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 15 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Houtvast VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 16 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK West-Limburg VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 17 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Land Van Loon VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 18 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Noord-Limburg VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 19 | Toetreding van de Gemeente Herstappe door middel van inschrijving op één aandeel in Kempisch Tehuis CVBA-SO |
Verrichting 20 | Omzetting van Kempisch Tehuis CVBA-SO naar een BV |
Verrichting 21 | Statutenwijziging en coördinatie van de statuten van Kempisch Tehuis BV |
De bestuursorganen van Nieuw Dak en Kempisch Tehuis hebben in dat kader een gezamenlijk fusievoorstel (conform Art. 12:25 WVV) en bijhorend bijzonder verslag (conform Art. 12:26 WVV) goedgekeurd (in bijlage gevoegd) waarbij de nadere achtergrond rond de fusie door overneming zelf nader worden toegelicht.
In dat verband werd eveneens een controleverslag opgesteld door de commissaris van Nieuw Dak overeenkomstig art. 12:26 WVV, en werden tussentijdse cijfers opgesteld overeenkomstig art. 12:28, §2, 5° WVV. Deze documenten worden eveneens in bijlage gevoegd.
Met de oproeping dd. 28 april 2023 van Nieuw Dak werden de aandeelhouders uitgenodigd op een buitengewone algemene vergadering van de aandeelhouders die werd ingepland op 15 juni 2023 om 14.30u, en als alternatieve datum voor het geval op de eerste buitengewone algemene vergadering een onvoldoende quorum zou worden gehaald, 30 juni 2023, eveneens om14.30u, met als volgende agenda:
1. Kennisname en bespreking van de hierna gemelde stukken waarvan de aandeelhouders tijdig en kosteloos op de zetel kennis hebben kunnen nemen en een kopie hebben kunnen ontvangen van:
a. Het gezamenlijk fusievoorstel, opgemaakt op [datum] maart 2023 door de bestuursorganen van de betrokken vennootschappen, in toepassing van artikel 12:2 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen juncto artikel 12:24 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, en neergelegd ter griffie van de ondernemingsrechtbank te Antwerpen, afdeling [Hasselt/Tongeren].
b. De bijzondere verslagen van de bestuursorganen van elk bij de fusie betrokken vennootschappen inzake de fusie door overneming, opgesteld overeenkomstig artikel 12:25 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
c. De verslagen van de commissarissen van elk bij de fusie betrokken vennootschappen met betrekking tot de fusie door overneming, opgesteld overeenkomstig artikel 12:26 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
d. De jaarrekeningen over de laatste drie boekjaren van elk van de bij de fusie betrokken vennootschappen.
e. De verslagen van de bestuursorganen en de verslagen van de commissarissen over de laatste drie boekjaren.
f. De tussentijdse cijfers afgesloten per 31 december 2022.
2. Belangrijke wijzigingen in de activa en passiva van de over te nemen en de overnemende vennootschap overeenkomstig artikel 12:27 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
3. Besluit tot fusie door overneming overeenkomstig artikel 12:2 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen met uitgestelde werking per 30 juni 2023.
4. Vaststelling van de eigendomsoverdracht van het vermogen van de over te nemen vennootschap naar de overnemende vennootschap met uitgestelde werking per 30 juni 2023.
5. Vaststelling van de verwezenlijking van de vermogensvermeerdering in de overnemende vennootschap met uitgestelde werking per 30 juni 2023.
6. Wijziging van de statuten van de overnemende vennootschap overeenkomstig artikel 12:32 van het wetboek van vennootschappen en verenigingen.
7. Opdrachten aan het bestuursorgaan van de overnemende vennootschap tot uitvoering van de genomen besluiten.
8. Opdracht aan de ondergetekende notaris.
De gemeenteraad keurt de voormelde punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering, waarbij namens de gemeente als aandeelhouder een beslissing moet worden genomen en die voorgelegd worden op voormelde buitengewone algemene vergadering van Nieuw Dak op 15 juni 2023, dan wel 30 juni 2023, integraal goed.
De gemeenteraad geeft de heer Björn Ulenaers volmacht om de gemeente te vertegenwoordigen op voormelde buitengewone algemene vergadering van Nieuw Dak op 15 juni 2023, dan wel 30 juni 2023 teneinde ter vergadering de stemrechten van de gemeente uit te oefenen overeenkomstig bovenstaande beslissing. Te dien einde wordt de bijgevoegde volmacht eveneens goedgekeurd.
De statuten van Landwaarts CVBA.
Uitnodiging van Landwaarts d.d. 4 mei 2023 voor de bijzondere algemene vergadering. Deze staat gepland op vrijdag 15 juni 2023 om 17.00 uur.
De agenda voor de algemene vergadering omvat:
De gemeenteraad keurt de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van 15 juni 2023 van Landwaarts CVBA goed.
De buitengewone algemene vergadering van Landwaarts zal moeten beslissen over de goedkeuring van de fusie door overneming tussen Landwaarts (als overgenomen vennootschap) en Kempisch Tehuis (als overnemende vennootschap).
Deze fusie door overneming kadert binnen de hervorming van de sociale huisvestingssector en meer bepaald het decreet 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen en de vorming van de erkende woonmaatschappij voor het werkingsgebied Limburg. Meer in het bijzonder zouden in dat verband de volgende herstructureringen plaatsvinden:
Verrichting | Beschrijving |
Verrichting 1 | Fusie door overneming van Kantonnale Bouwmaatschappij van Beringen CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 2 | Fusie door overneming van Maaslands Huis CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 3 | Fusie door overneming van Nieuw Dak CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 4 | Fusie door overneming van Hacosi CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 5 | Fusie door overneming van Cordium CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 6 | Fusie door overneming van Ons Dak CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 7 | Fusie door overneming van Nieuw Sint-Truiden CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 8 | Fusie door overneming van Woonzo CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 9 | Fusie door overneming van Vooruitzien CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 10 | Fusie door overneming van Landwaarts CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 11 | Fusie door overneming van Kleine Landeigendom CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 12 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Maasland VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 13 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Midden-Limburg VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 14 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Het Scharnier VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 15 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Houtvast VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 16 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK West-Limburg VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 17 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Land Van Loon VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 18 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Noord-Limburg VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 19 | Toetreding van de Gemeente Herstappe door middel van inschrijving op één aandeel in Kempisch Tehuis CVBA-SO |
Verrichting 20 | Omzetting van Kempisch Tehuis CVBA-SO naar een BV |
Verrichting 21 | Statutenwijziging en coördinatie van de statuten van Kempisch Tehuis BV |
De bestuursorganen van Landwaarts en Kempisch Tehuis hebben in dat kader een gezamenlijk fusievoorstel (conform Art. 12:25 WVV) en bijhorend bijzonder verslag (conform Art. 12:26 WVV) goedgekeurd (in bijlage gevoegd) waarbij de nadere achtergrond rond de fusie door overneming zelf nader worden toegelicht.
In dat verband werd eveneens een controleverslag opgesteld door de commissaris van Landwaarts overeenkomstig art. 12:26 WVV, en werden tussentijdse cijfers opgesteld overeenkomstig art. 12:28, §2, 5° WVV. Deze documenten worden eveneens in bijlage gevoegd.
Met de oproeping dd. 28 april 2023 van Landwaarts werden de aandeelhouders uitgenodigd op een buitengewone algemene vergadering van de aandeelhouders die werd ingepland op 15 juni 2023 om 18.00 uur, en als alternatieve datum voor het geval op de eerste buitengewone algemene vergadering een onvoldoende quorum zou worden gehaald, 30 juni 2023, eveneens om 18.00 uur, met als volgende agenda:
1. Kennisname en bespreking van de hierna gemelde stukken waarvan de aandeelhouders tijdig en kosteloos op de zetel kennis hebben kunnen nemen en een kopie hebben kunnen ontvangen van:
a. Het gezamenlijk fusievoorstel, opgemaakt op [datum] maart 2023 door de bestuursorganen van de betrokken vennootschappen, in toepassing van artikel 12:2 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen juncto artikel 12:24 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, en neergelegd ter griffie van de ondernemingsrechtbank te Antwerpen, afdeling [Hasselt/Tongeren].
b. De bijzondere verslagen van de bestuursorganen van elk bij de fusie betrokken vennootschappen inzake de fusie door overneming, opgesteld overeenkomstig artikel 12:25 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
c. De verslagen van de commissarissen van elk bij de fusie betrokken vennootschappen met betrekking tot de fusie door overneming, opgesteld overeenkomstig artikel 12:26 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
d. De jaarrekeningen over de laatste drie boekjaren van elk van de bij de fusie betrokken vennootschappen.
e. De verslagen van de bestuursorganen en de verslagen van de commissarissen over de laatste drie boekjaren.
f. De tussentijdse cijfers afgesloten per 31 december 2022.
2. Belangrijke wijzigingen in de activa en passiva van de over te nemen en de overnemende vennootschap overeenkomstig artikel 12:27 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
3. Besluit tot fusie door overneming overeenkomstig artikel 12:2 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen met uitgestelde werking per 30 juni 2023.
4. Vaststelling van de eigendomsoverdracht van het vermogen van de over te nemen vennootschap naar de overnemende vennootschap met uitgestelde werking per 30 juni 2023.
5. Vaststelling van de verwezenlijking van de vermogensvermeerdering in de overnemende vennootschap met uitgestelde werking per 30 juni 2023.
6. Wijziging van de statuten van de overnemende vennootschap overeenkomstig artikel 12:32 van het wetboek van vennootschappen en verenigingen.
7. Opdrachten aan het bestuursorgaan van de overnemende vennootschap tot uitvoering van de genomen besluiten.
8. Opdracht aan de ondergetekende notaris.
De gemeenteraad keurt de voormelde punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering, waarbij namens de gemeente als aandeelhouder een beslissing moet worden genomen en die voorgelegd worden op voormelde buitengewone algemene vergadering van Landwaarts op 15 juni 2023, dan wel 30 juni 2023, integraal goed.
De gemeenteraad geeft de heer Björn Ulenaers volmacht om de gemeente te vertegenwoordigen op voormelde buitengewone algemene vergadering van Landwaarts op 15 juni 2023, dan wel 30 juni 2023 teneinde ter vergadering de stemrechten van de gemeente uit te oefenen overeenkomstig bovenstaande beslissing. Te dien einde wordt de bijgevoegde volmacht eveneens goedgekeurd.
Dit verslag behelst een synthese van het 2e semester van het jaar 2022. Dit document geeft dus niet de meest actuele stand van zaken weer maar enkel een generiek overzicht van wat in de tweede jaarhelft van 2022 bekend was.
Conform de decretale bepalingen, brengen de mandatarissen ten overstaan van hun gemeenteraad twee maal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging. Aan de mandatarissen wordt daarom een syntheseverslag overgemaakt.
De gemeenteraad neemt kennis van het halfjaarlijks syntheseverslag 2022 van Fluvius Limburg.
Het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 413 -460.
De gemeente As is momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg.
We werden per aangetekend schrijven van 30 maart 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Limburg die op dinsdag 27 juni 2023 om 18u00 plaatsheeft in PXL-NeXT (blok D) te 3500 Hasselt, Elfde-Liniestraat 24. Een dossier met documentatiestukken was bij deze oproepingsbrief gevoegd
De agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 14 maart 2023.
De eerste twee agendapunten handelen over het dossier s-Lim.
Een aantal steden en gemeenten is op vandaag toegetreden tot Fluvius Limburg voor de activiteit zoals vermeld in artikel 3 A 5. 5.5. Hiermee werd een aantal opdrachten toevertrouwd aan Fluvius Limburg, meer specifiek het aanbrengen van sensoren, camera’s of andere apparatuur in het kader van smart cities op het openbaar domein. Het leveren en verlenen van de dienstverlening inzake sensoren, camera’s en andere apparatuur die onder de smart city-toepassingen vallen, is in elk geval een taak van algemeen belang. Een aantal Limburgse gemeentebesturen heeft zich in dat opzicht willen verenigen om deze taak intergemeentelijk aan te pakken en heeft aldus hiervoor een beheersoverdracht verricht bij Fluvius Limburg.
Ingevolge het intern gevoerde kerntakendebat op het niveau van Fluvius, wordt deze taak zoals omschreven in artikel 3. A. 5. 5.5. in de statuten van Fluvius Limburg niet langer als een kerntaak weerhouden.
De stad/gemeente erkent de nood aan een betrouwbare en duurzame partner, die een hoogst kwalitatieve service biedt met toegevoegde waarde, waarbij onderscheidende kennis en kunde ter beschikking worden gesteld bij de uitrol van smart city-projecten. De kennis inzake IT-toepassingen, dataplatform, databeheer, applicaties, … die relevant zijn voor de ontwikkeling en verdere uitbouw van Limburg als smart region, wordt best gecentraliseerd op één niveau. Deze doelstellingen kaderen binnen het algemeen en gemeentelijk belang.
De gemeenten Diepenbeek, Gingelom, Houthalen-Helchteren en Pelt, alsook de steden Genk en Hasselt, hebben op 23 januari 2023 het initiatief genomen tot de oprichting van een overlegorgaan om de samenwerkingsmogelijkheden en -voorwaarden te bestuderen voor een intergemeentelijke samenwerking in het kader van verschillende data-gedreven (ondersteunende) producten en diensten in het publieke domein, gericht op het ontwikkelen van de smart region Limburg. Het resultaat van deze studieopdracht, zoals vermeld in artikel 414 van het decreet over het lokaal bestuur, was positief en resulteerde in een documentatiebundel (motiveringsnota, bestuursplan, ondernemingsplan en statutenontwerp) die het overlegorgaan aan de deelnemende steden/gemeenten heeft voorgelegd. De gemeenteraden van Diepenbeek, Genk, Gingelom, Hasselt, Houthalen-Helchteren en Pelt hebben vervolgens het voorstel tot oprichting van de dienstverlenende vereniging s-Lim volgens de modaliteiten vastgelegd in de documentatiebundel goedgekeurd. Deze beslissingen werden overgemaakt aan het overlegorgaan.
Rekening houdend met deze gemeenteraadsbesluiten is het overlegorgaan overgegaan tot de definitieve vaststelling van de documentatiebundel. Het Overlegorgaan hernam hiertoe de vier documenten waaruit de documentatiebundel was samengesteld. Deze motiveren de keuze voor een dienstverlenende vereniging en geven de bestuurlijke organisatie, de financiële structuur en de maatschappelijke doelstellingen van de dienstverlenende vereniging weer. Enkel aan het statutenontwerp en de toelichting bij het ondernemingsplan werden enkele minimale wijzigingen aangebracht. Overeenkomstig artikel 415 van het decreet over het lokaal bestuur heeft het overlegorgaan het definitief voorstel op 23 maart 2023 voorgelegd aan de deelnemende gemeenten. De gemeenten kunnen het voorstel alleen goedkeuren of afkeuren.
De keuze voor de rechtsvorm van een dienstverlenende vereniging biedt de individuele steden/gemeenten de beste garantie om zelf de opportuniteit, snelheid en aard van de dienstverlening te bepalen.
Er wordt voorgesteld dat de 42 betrokken steden/gemeenten-deelnemers (voormalige deelnemers van Inter-media), met name Alken, As, Beringen, Bilzen, Bocholt, Borgloon, Bree, Diepenbeek, Dilsen-Stokkem, Genk, Gingelom, Halen, Ham, Hamont-Achel, Hasselt, Hechtel-Eksel, Heers, Herk-de-Stad, Herstappe, Heusden-Zolder, Hoeselt, Houthalen-Helchteren, Kinrooi, Kortessem, Laakdal, Lanaken, Leopoldsburg, Lommel, Lummen, Maaseik, Maasmechelen, Nieuwerkerken, Oudsbergen, Peer, Pelt, Riemst, Sint-Truiden, Tessenderlo, Tongeren, Wellen, Zonhoven en Zutendaal de voorkeur geven aan de oprichting van de dienstverlenende vereniging s-Lim om de ontwikkeling van Limburg als smart region verder uit te bouwen. De gemeenten en steden die niet hebben deelgenomen aan het overlegorgaan voeren op basis van de documentatiebundel opgesteld door het overlegorgaan een vergelijkend onderzoek tussen de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg als beheersvorm en de nieuw voorgestelde dienstverlenende verenging s-Lim.
De Raad van Bestuur van Fluvius Limburg heeft in zitting van 14 maart 2023 een partiële splitsing door oprichting van de dienstverlenende vereniging s-Lim voorgesteld waarbij de deelneming van Fluvius Limburg in de cv s-Lim ook overgaat naar de op te richten dienstverlenende vereniging s-Lim. De op te richten dienstverlenende vereniging s-Lim wordt op die manier meerderheidsaandeelhouder in cv s-Lim, die over ruime kennis en ervaring in het kader van smart city-projecten beschikt.
Concreet impliceert dit dat door de goedkeuring van de voorgestelde partiële splitsing en de beslissing tot toetreding tot de dienstverlenende vereniging de 42 vermelde steden/gemeenten deelnemer worden van de dienstverlenende vereniging s-Lim en de deelneming bij Fluvius Limburg voor de activiteit zoals vermeld in artikel 3 A 5. 5.5. ophoudt in hoofde van de betrokken steden/gemeenten zoals vermeld in de bijlage 2 van de statuten. Deze uittreding uit Fluvius Limburg en toetreding tot de dienstverlenende vereniging s-Lim worden aldus gerealiseerd door middel van de voorgestelde partiële splitsing die aan de Algemene Vergadering van Fluvius Limburg van 27 juni 2023 ter goedkeuring zal worden voorgelegd.
Mocht een gemeente geen deelnemer wensen te zijn van de dienstverlenende vereniging s-Lim, wordt deze gemeente de mogelijkheid geboden om te beslissen tot onmiddellijke uittreding.
Ingevolge het artikel 12:85 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen worden het ontwerp van oprichtingsakte en de statuten van de dienstverlenende vereniging s-Lim eveneens ter goedkeuring voorgelegd aan de Algemene Vergadering van Fluvius Limburg van 27 juni 2023.
AGENDA
De gemeenteraad keurt onderstaande agenda van de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg d.d. 27 juni 2023 goed:
1.Kennisneming van de documentatiebundel samengesteld overeenkomstig artikel 414 van het Decreet Lokaal Bestuur met betrekking tot de oprichting van de dienstverlenende vereniging s-Lim, bestaande uit:
2. Realisatie van een partiële splitsing door oprichting overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:74 en volgende van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) met betrekking tot de overgang van de deelneming van Fluvius Limburg in de coöperatieve vennootschap s-Lim, zoals vermeld onder het huidige artikel 3 A. 5. 5.5. van de statuten van Fluvius Limburg, conform het splitsingsvoorstel, naar de op te richten dienstverlenende vereniging s-Lim:
3. Kennisneming verslagen van Fluvius Limburg van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022.
4. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Limburg afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
5. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV.
6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius Limburg met betrekking tot het boekjaar 2022.
7. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
8. Statutaire benoemingen.
9. Benoeming van een commissaris.
10. Statutaire mededelingen.
STATUTEN S-LIM
De gemeenteraad keurt het voorstel van partiële splitsing van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg (partieel te splitsen vereniging) door oprichting van de dienstverlenende vereniging s-Lim met betrekking tot de overgang van de deelneming van Fluvius Limburg in de coöperatieve vennootschap s-Lim goed, zoals vermeld onder het huidige artikel 3 A. 5. 5.5. van de statuten van Fluvius Limburg, naar de op te richten dienstverlenende vereniging s-Lim, waarin de deelnemende gemeenten aandelen ontvangen en bijgevolg daartoe zullen toetreden.
De Algemene Vergadering van Fluvius Limburg wordt verzocht de uittreding van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg uit s-Lim cv vanaf 30 juni 2023 te beslissen/aanvaarden.
Door deze goedkeuring van de partiële splitsing beslist de gemeente/stad tot toetreding bij de dienstverlenende vereniging s-Lim.
Zijn goedkeuring te hechten aan de statuten van de dienstverlenende vereniging s-Lim en het ontwerp van oprichtingsakte dat daartoe werd opgemaakt door de instrumenterende notaris.
Overeenkomstig artikel 14 van de statuten van de dienstverlenende vereniging draagt de stad/gemeente de volgende personen voor als kandidaat-bestuurder voor de dienstverlenende vereniging s-Lim:
Dhr. Jan Neyens is reeds meer dan vijf jaar directeur bij s-Lim cv (Smart Region Limburg). Mevr. Sofie Donneaux is bedrijfsjuriste en secretaris bij s-Lim cv. Zij zijn geen lid van een gemeenteraad van één van de deelnemende gemeenten, zodat hun voordracht overeenkomstig artikel 434, §2 van het Decreet Lokaal Bestuur uitdrukkelijk gemotiveerd moet worden. Voor beiden geldt dat zij over een verregaande deskundigheid beschikken over de statutair bepaalde doelstellingen.
Gelet op hun werkzaamheden bij s-Lim cv zijn dhr. Neyens en mevr. Donneaux bijzonder ervaren in het begeleiden van de aangesloten gemeentes in het vertalen van concrete bestuurlijke en maatschappelijke smart city toepassingen. Zij hebben een jarenlange deskundigheid opgebouwd m.b.t. de ontwikkeling van de Smart Region Limburg in het algemeen en met IT-toepassingen, dataplatform, databeheer, applicaties, enz.
De voorgestelde samenstelling van de raad van bestuur is bedoeld om tijdelijk te zijn. Naar het jaareinde toe zal een meer uitgebreide raad van bestuur benoemd worden.
Overeenkomstig artikel 34 van de statuten van de dienstverlenende vereniging gaat de stad/gemeente akkoord met het voorstel om Moore Audit BV te benoemen als commissaris van de dienstverlenende vereniging s-Lim.
De gemeenteraad verzoekt de betrokken verenigingen om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Limburg op 27 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze zou worden uitgesteld of verdaagd), op om zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 3 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeente As is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij Fluvius opdrachthoudende vereniging.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 11 april 2023 overgemaakt.
De Raad van Bestuur van Fluvius OV heeft beslist dat de vergadering digitaal zal gehouden worden.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Aangetekend schrijven van 11 april 2023 waarbij de gemeente As werd opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 7 juni 2023
De agenda:
De gemeenteraad keurt onderstaande agenda van de Algemene Vergadering, tevens Jaarvergadering van Fluvius opdrachthoudende vereniging d.d. 7 juni 2023, goed.
De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente As, nl. Björn Ulenaers of zijn plaatsvervanger Luc Lamberigts die zal deelnemen aan de digitale Algemene Vergadering, tevens Jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius op 7 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) op, zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (“Cipal”).
De toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze Algemene Vergadering op
De voorstellen van de Raad van Bestuur van Cipal.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
De statuten van Cipal;
Het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de Algemene Vergaderingen van Cipal.
E-mail van 5 mei 2023 met de oproeping tot de Algemene Vergadering van Cipal van 22 juni 2023 met de volgende agendapunten:
De Algemene Vergadering van Cipal dv vindt plaats in het Technologiehuis, in Geel. Daarnaast bestaat ook de mogelijkheid om online te participeren via het elektronisch systeem waarmee ze de vorige Algemene Vergaderingen hebben gewerkt. Ze werken deze editie dus via een hybride systeem, dit om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk vertegenwoordigers kunnen deelnemen.
De gemeenteraad keurt, op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota, de agendapunten van de Algemene Vergadering van Cipal van 22 juni 2023, zoals overgemaakt per e-mail d.d. 5 mei 2023, goed.
De vertegenwoordiger van de gemeente, Marc Bergmans, wordt gemandateerd om op de Algemene Vergadering van Cipal van 22 juni te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze Algemene Vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze Algemene Vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De gemeente As is deelnemer van de intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.
De agendapunten voor de algemene vergadering van 22 juni 2023.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de aanduiding van de vertegenwooridger in de Algemene vergadering van een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
Artikel 35 van de gecoördineerde statuten van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.
De oproepingsbrief van 8 mei 2023 met de uitnodiging voor de algemene vergadering op woensdag 22 juni 2023 om 18.00u in de polyvalente zaal van het activiteitencentrum IGL - Ter Heide in Zonhoven, Kruisstraat z/n.
Tijdens deze AV wordt de volgende agenda, zoals vastgesteld door de Raad van Bestuur van 20 april 2023, voorgelegd:
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van IGL d.d. 22 juni 2023 goed.
De vertegenwoordiger, Nele Steegmans, of bij belet de plaatsvervanger, Ine Daniëls, wordt gemandateerd om op de vergadering (of op iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen zoals vermeld in het artikel 1 en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van onderhavige beslissing en zal onverwijld een afschrift bezorgen van deze beslissing aan de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.
Het lidmaatschap van de gemeente As bij Limburg.net.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Limburg.net is een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid is, en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in artikel 398, §1, 3° van het Decreet over Lokaal Bestuur van 22/12/17.
De statuten van Limburg.net.
De beslissing van de raad van bestuur van Limburg.net van 26 april 2023 tot goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 21 juni 2023 om 18 uur.
De uitnodiging met de beslissing van de raad van bestuur van Limburg.net van 26 april 2023 tot goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 21 juni 2023 om 18 uur in het ‘Krekelhof’, Rechterstraat 6 te 3511 Hasselt, met volgende agendapunten:
De gemeenteraad keurt de agendapunten van de Algemene Vergadering van donderdag 21 juni 2023 van de Opdrachthoudende Vereniging Limburg.net goed.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de opdrachthoudende vereniging middels het bezorgen van een afschrift in tweevoud aan Limburg.net.
Er werden tijdens de vergadering geen opmerkingen gemaakt over de redactie van het zittingsverslag van de vorige gemeenteraadszitting.
Zittingsverslag van de gemeenteraad van 20 april 2023.
De gemeenteraad keurt het zittingsverslag van de openbare zitting van 20 april 2023 goed.
De gemeenteraad keurt de notulen van de openbare zitting van 20 april 2023 goed.