Terug
Gepubliceerd op 26/05/2023

2023_GR_00074 - Openstellen vacature en oproep tot kandidaatstelling voor vervanging directeur basisonderwijs - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 25/05/2023 - 20:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur

Secretaris

Wendy Peeters, Algemeen directeur
2023_GR_00074 - Openstellen vacature en oproep tot kandidaatstelling voor vervanging directeur basisonderwijs - Goedkeuring 2023_GR_00074 - Openstellen vacature en oproep tot kandidaatstelling voor vervanging directeur basisonderwijs - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Om elke personeelslid een kans te geven om zich kandidaat te stellen en hieruit de meest geschikte waarnemend directeur aan te stellen, zal er een oproep gedaan worden binnen het huidige personeelsbestand. 

Op basis van de ingekomen kandidaturen wordt een gestructureerd interview gedaan door een selectiecommissie. Deze duiden de meest geschikte kandidaat. De aanduiding van deze kandidaat is voor onbepaalde duur.

Juridische grond

Artikel 18 en 19 van besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel waarbij de regels in verband met het voeren van een selectieprocedure zijn opgenomen.

Artikel 42 § 1 a) van het decreet rechtspositie personeelseden gesubsidieerd onderwijs namelijk een selectie- of bevorderingsambt kan tijdelijk worden toegewezen indien de titularis van het ambt tijdelijk afwezig is.

Decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerd centra voor leerlingenbegeleiding.

Decreet van 25 februari 1997 betreffende het basisonderwijs.

Decreet van 2 april 2004 betreffende de participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad.

Gemeenteraadsbesluit van 18 november 2021 waarbij de functiebeschrijving voor het ambt van de directeur werd vastgesteld.

De aanstelling van de directeur is de exclusieve bevoegdheid van het CBS Volgens Art.4, §5, eerste lid decreet rechtspositie personeelsleden gesubsidieerd onderwijs (DRP). § 5. [30In het gesubsidieerd officieel onderwijs ingericht door de gemeenten gelegen in het Vlaamse Gewest is het college van burgemeester en schepenen bevoegd voor de aanstelling, vaste benoeming [34, ontslag en afzetting34] van personeelsleden evenals voor het toekennen van een afwezigheid, een verlof, een terbeschikkingstelling, een affectatie, [55een zorgkrediet55] en een loopbaanonderbreking. In afwijking op artikelen 58, 86 en 106 van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 kunnen deze bevoegdheden niet uitgeoefend worden door de secretaris.

Aanleiding en context

Het is aangewezen om bij afwezigheid van de directeur van de gemeentelijke basisschool een waarnemend directeur aan te stellen. Deze waarnemend directeur zal zowel de informele vervangingen doen (zonder de decretale bevoegheden) als de subsisdieerde vervangingen (met decretale bevoegheden). De gesubsidieerd vervangingen kan enkel in afwezigheid van volledige afwezigheid van de directeur m.a.w. bij ziekte, omstandigheidsverlof, .... De informele vervangingen zijn voor andere afwezigheden zoals mee op klasuitstap, vergaderingen, opleidingen, ...

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord om een oproep tot kandidaatstelling te doen, op basis van interne vacature in bijlage. De medewerkers van de gemeentelijke basisschool krijgen allemaal een document met ondertekening van ontvangst. Tussen 1 juni en 15 juni 2023 kunnen zij zich kandidaat stellen per e-mail naar personeel@as.be. Kandidaten die voldoen aan de voorwaarden worden uitgenodigd voor een gestructureerd interview op basis van ingediende motivatie en CV. De datum wordt vastgesteld door de selectiecommissie (Na het vaststellen van de ingekomen kandidaturen op het CBS - 16 juni 2023).

Artikel 2

De gemeenteraad geeft een delegatie aan het college van burgemeester en schepenen om de ingekomen kandidaturen vast te stellen en indien ze voldoen aan de gevraagde voorwaarden, uit te nodigen voor een gestructueerd interview.

Artikel 3

De gemeenteraad gaat akkoord om de selectiecommissie als volgt samen te stellen:

  • voorzitter van de jury: Serge Salemans - directeur gemeentelijke basisschool;
  • Wendy Peeters, algemeen directeur lokaal bestuur As, jurylid
  • Externe directeur van de scholengemeenschap, jurylid
  • secretaris van de jury: Ine Heylen deskundige personeel en organisatie lokaal bestuur van As.

Artikel 4

Het gestructueerd interview toetst de bekwaamheid of de geschiktheid van de kandidaten en resulteren in een opsomming van de geslaagde of geschikt bevonden kandidaten in volgorde van de behaalde punten of scores.