Terug Gemeenteraad

do 20/05/2021 - 20:30 Raadzaal

Openbare zitting

  • De federale en Vlaamse overheid kenden sedert de aanvang van de huidige crisis verschillende extra financiële middelen toe aan de OCMW's  om hen te helpen het hoofd te bieden aan het stijgende aantal hulpvragen omwille van de coronacrisis.

    Er dienden acties uitgewerkt te worden om deze maatregelen op lokaal niveau vorm te geven en te zorgen dat de juiste doelgroepen bereikt worden. Voor OCMW As werd een actieplan uitgewerkt, dat aan de OR werd voorgelegd op 19/11/2020  

    Op dit moment stellen we twee ontwikkelingen vast: 

    • Enerzijds werd er in de korte periode van 2021 tot nog toe opvallend meer uitgegeven aan financiële steunverleningHet budget financiële steunverlening is jarenlang stabiel geweest rond de € 10.000,00, met een minimum in 2019 van € 9.523,68. In 2020 was dit bedrag al gestegen tot € 26.499,42. De eerste twee maanden van 2021 was er al  13.346,52 besteedHet is moeilijk in te schatten of dit berust op toeval of dat deze trend zich gedurende de rest van het jaar gaat blijven voortzetten zodat we weer met een forse stijging te maken hebben.  

    • Anderzijds merken we dat de extra toegekende financiële middelen i.k.v. covid nog maar weinig benut worden.  

    Vandaar is een tussentijdse evaluatie van de huidige aanpak en inzet van de covid-middelen aangewezen. In bijlage kan een recent overzicht gevonden worden van de diverse subsidies en (voorstellen tot) bestedingen tot nog toe. 

    In het kader van de federale covidmiddelen, waarbij er nog weinig uitgaven gerealiseerd werden en dus nog marge is voor nuttige aanwending, zien we nog mogelijkheden tot verbetering. 

  • De Vlaamse Regering gaf vrijdag 19 maart 2021 haar principiële goedkeuring aan een nieuw BVR voor de lokale preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine coaching en contactonderzoek, met een bijhorende (zelfde) subsidie. Optie 1 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine coaching) wordt gesubsidieerd van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021. De subsidie voor optie 2 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine coaching en contactonderzoek) is van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021.

    Besturen die nog geen samenwerkingsovereenkomst met het Agentschap Zorg en Gezondheid hebben, kunnen dit enkel afsluiten voor optie 1. 

    De deadline voor het indienen van de aanvraag is gesteld op 30.04.2021. 

  • De coronacrisis treft de sectoren cultuur, jeugd en sport zwaar. Om de lokale besturen te helpen om die sectoren bij te staan, besliste de Vlaamse Regering om hen 87,3 miljoen euro uit het Vlaams noodfonds ter beschikking te stellen. Het grootste deel van die middelen (83,9 miljoen euro) wordt verdeeld over de lokale besturen op basis van de verdeling van de sectorale middelen voor die drie sectoren (cultuur, jeugd en sport) bij de in kanteling ervan in het gemeentefonds in 2018. 

    Gemeente As ontvangt 88 017,61 euro uit het noodfonds. In 2020 werd er 31.742,28 euro uitbetaald aan de Asserse verenigingen. Er is nog 56.275,33 euro beschikbaar om te verdelen in 2021. Op basis van de gemeenteraadsbeslissing van 15 oktober 2020 worden de resterende middelen als volgt verdeeld:

    • € 41.275,33 (-1,79 euro saldo afrondingen) wordt uitbetaald aan de Asserse verenigingen volgens het overzicht in bijlage. Elke vereniging ontvangt dit jaar 48,19 % meer t.o.v. deel 1 van vorig jaar.
    • € 15.000,00 (+ 1,79 euro saldo afrondingen) zal door de gemeente voorzien worden voor de structurele logistieke ondersteuning van de verenigingen.
  • Voor de nieuwe bibliotheek werd een nieuw reglement opgesteld. VVBAD (overkoepelende organisatie voor bibliotheken) heeft een standaard reglement uitgewerkt waar een bibliotheek anno 2021 aan moet voldoen. Dit sjabloon werd gebruikt om een reglement op maat van de bib van As te maken. Dit reglement werd goedgekeurd door de beheerraad en cultuurraad.

  • Gezien de snel stijgende populariteit van padel wil de tennisclub T.C. As 2 bijkomende padelpleinen aanleggen op de terreinen gelegen aan de Vennekeslaan te As. Ze hebben momenteel niet de eigen financiële middelen om deze investering uit te voeren.

    Om dit te financieren hebben ze aan de gemeente gevraagd om een bijkomende renteloze lening. Het totale bedrag van de renteloze lening bedraagt 50.000 euro, 

    Deze 50.000,00 euro zal terugbetaald worden over een periode van 15 jaar en dit in maandelijkse schijven van € 277,77 te storten voor de 5de van elke maand vanaf januari 2022. Enkel de laatste maand, zijnde december 2036, bedraagt de terugbetaling € 279,17.

    De uitbetaling van de renteloze lening zal geschieden in schijven volgens de volgende modaliteiten:

    • Bij elke aanvraag tot betaling van een schijf van de renteloze lening moet het formulier in bijlage ingevuld en ondertekend te worden, vergezeld door kopies van de te betalen facturen. 

      Indien er geen factu(u)r(en) voorhanden zijn, mag de aanvraag tot betaling maximaal 20% van het totale leningsbedrag bedragen, zijnde 10.000,00 euro. Deze beperking geldt dus niet indien er facturen ter betaling ingediend kunnen worden.

    • Bij elke volgende aanvraag dient een kopie van de volgende factu(u)r(en) en het
      betaalbewijs aan de leverancier van de factu(u)r(en) die ingediend werden bij de vorige aanvraag of kastickets ter verantwoording van het bedrag dat uitbetaald werd zonder voorhanden zijnde facturen, toegevoegd te worden.
      Indien de bewijsstukken van de vorige aanvraag niet voldoen om deze vorige aanvraag te verantwoorden, wordt het saldo afgehouden van de huidige aanvraag.
    • Het dossier dient telkens ter goedkeuring binnengebracht te worden op het secretariaat of gemaild te worden naar de financiële dienst van de gemeente As
    • De ingediende facturen worden uitbetaald inclusief of exclusief BTW. De VZW verklaart schriftelijk of ze al dan niet BTW-plichtig is. Indien de vereniging BTW-plichtig is, worden de facturenbedragen exclusief BTW in aanmerking genomen voor subsidiëring.

    • De verantwoordingsstukken (facturen en kastickets) voor deze lening kunnen en mogen slechts 1 keer worden voorgelegd.

    • Het bedrag van de renteloze lening mag enkel aangewend worden voor het doel waarvoor het is toegekend. Het niet-aanwenden van de lening of een gedeelte ervan voor deze bestemming geeft van rechtswege en onmiddellijk aanleiding tot het opeisen van het volledige bedrag van de lening, meer de wettelijke intresten op het niet-terugbetaalde kapitaal en dit vanaf datum van uitbetaling tot aan de volledige betaling van het saldo.

    • Deze renteloze lening is ingeschreven in het meerjarenplan 2020-2025 onder budgetcode 2021/2903009/Mens/0740/ - Vorderingen wegens toegestane leningen aan sportverenigingen. De terugbetalingen worden ingeschreven in het meerjarenplan 2020-2025 en volgende tot 2036 onder budgetcode 2022/4943009/Mens/0740/ - Terugbetalingen vorderingen wegens leningen aan sportverenigingen.
      De gemeente As mag 2 keer per jaar gratis gebruik maken van de padelpleinen.

  • PZ CARMA wenst op haar grondgebied mobiele camera’s verbonden aan drones in te zetten.

  • Voorlegging gemeenteraad goedkeuring jaarverslag en jaarrekening IGS HH RO MidLIM 2020.

    Aanstelling leden Beheerscomité IGS voor As.

  • Het beheerscomité van het ILV wijk-werken GAZ en Houthalen-Helchteren keurde op 1april 2021 het inhoudelijk en financieel jaarverslag 2020 goed.

  • De algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging en tevens jaarvergadering vindt plaats op 26 mei 2021 om 17.30 uur. 

    Doordat de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering statutair en decretaal tijdig bijeengeroepen moet worden en rekening houdend met de meest actuele kennis over de coronasituatie en de daarmee gepaard gaande regels van de overheid, ziet Fluvius Opdrachthoudende Vereniging zich verplicht om deze vergadering op digitale wijze te organiseren;

    De digitale algemene vergadering en tevens jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging zal op digitale wijze doorgaan op 26 mei 2021 om 17.30 uur met volgende agenda: 

    1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris
    2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2020.
    3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
    4. Statutaire benoemingen.
    5. Statutaire mededelingen.
  • De buitengewone algemene vergadering van Fluvius Limburg heeft plaats op 30 juni 2021 om 18.00 uur in PXL-Congress (blok D), Elfde-Liniestraat 23a te 3500 Hasselt.

    We worden heden nog steeds geconfronteerd met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;

    Afhankelijk van de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;

    De digitale BAV van Fluvius Limburg zal doorgaan op 30 juni om 18.00 uur stipt met volgende agenda:

    1. Kennisneming verslagen van Fluvius Limburg van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2020.
    2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Limburg afgesloten op 31 december 2020 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels)
    3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
    4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius Limburg met betrekking tot het boekjaar 2020.
    5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
    6. Statutaire benoemingen
    7. Statutaire mededelingen:
      7.1  Actualisering van het register van de deelnemers
  • De uitnodiging met de beslissing van de raad van bestuur van Limburg.net van 28 april 2021 tot goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 23 juni 2021 om 18 uur. Gezien de omstandigheden zal deze vergadering online doorgaan via MS Teams.

    Volgende agendapunten werden vastgesteld:  

    1. Welkom door de voorzitter
    2. Aanduiding secretaris en stemopnemers (art. 38 statuten)
    3. Jaarrekening 2020 / Verslag van de raad van bestuur aan de aandeelhouders / Verslag van de commissaris (454 DLB, art. 40 statuten) 
    4. Activiteitenverslag 2020
    5. Kwijting aan de bestuurders (art. 454 DLB, art. 40 statuten)
    6. Kwijting aan de commissaris (art. 454 DLB, art. 40 statuten)
    7. Benoeming leden en plaatsvervangers algemeen comité (art. 29 Statuten)
      • De heer Bert Schelmans vervangt de heer Leo Cardinaels als effectieve afgevaardigde voor de gemeente Bocholt voor het algemeen comité. 
      • Mevrouw Jerica Heleven vervangt de heer Hugo Leroux als effectieve afgevaardigde voor de gemeente Diepenbeek voor het algemeen comité.
    8. Varia
  • Als er geen opmerkingen worden gemaakt over het zittingsverslag van de vorige vergadering, wordt het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd.

  • Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. In het geval de gemeenteraad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.