do 10/09/2020 - 19:30 Gemeenschapscentrum De Drieschaer
De OCMW jaarrekening 2019 werd afgesloten en vastgesteld door de OCMW-raad. Nadat de OCMW-raad de jaarrekening heeft vastgesteld moet ze door de gemeenteraad worden goedgekeurd.
De jaarrekening 2019 heeft een saldo op de exploitatierekening van € -236.806,03 en op de investeringsrekening van € 44.398,75.
Het budgettair resultaat is € -192.407,28 en het resultaat op kasbasis € 157.489,06
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat er voor de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn een gezamenlijk meerjarenplan wordt opgesteld, dat door beide raden wordt vastgesteld.
Beide rechtspersonen kunnen samen één doelstellingenboom hebben, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het OCMW samen. Dat in het meerjarenplan geen gemeentelijke bijdrage aan het OCMW meer wordt ingeschreven past volledig in deze filosofie.
Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.
Het meerjarenplan gedeelte gemeente dat door de gemeenteraad werd goedgekeurd op 19 december 2019 wordt nu via deze beslissing aangepast.
Het resultaat van de rekening 2019 van de gemeente AS wordt hiermee opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025, net zoals diverse andere wijzigingen aan budgetten uit noodzaak.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat er voor de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn een gezamenlijk meerjarenplan wordt opgesteld, dat door beide raden wordt vastgesteld.
Beide rechtspersonen kunnen samen één doelstellingenboom hebben, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het OCMW samen. Dat in het meerjarenplan geen gemeentelijke bijdrage aan het OCMW meer wordt ingeschreven past volledig in deze filosofie.
Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.
Dit telt ook voor de aanpassingen meerjarenplan.
Via deze aanpassing wordt onder andere het resultaat van de rekening 2019 van het OCMW opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025.
Op 11 mei 2020 ontving het gemeentebestuur de goedkeuring om een 0,5 voltijds equivalent werkman onderhoud LOI in het kader van sociale maribel aan te werven met financiële tussenkomst vanwege het Fonds Sociale Maribel van de Overheidssector. Deze werd niet voorzien in de personeelsformatie en zou toegevoegd dienen te worden. De functie zou een voltijdse invulling krijgen en zal dus ook als 1 VTE voorzien worden in de formatie.
Daarnaast is gebleken dat er binnen de organisatie en in het kader van sterk toenemende digitalisering er nood is aan een voltijdse ICT-medewerker. In de formatie was deze functie opgenomen in 0,5 VTE maar naar de toekomst toe is dit onvoldoende.
Bij de nieuwe reglementeringen horen ook nieuwe plannen van de begraafplaatsen waar eveneens rekening gehouden is met toegankelijkheid, onderhoudsvriendelijker, meer rust, meer groen, ...
Om de begraafplaatsen meer toegankelijk en onderhoudsvriendelijker te maken, hebben we meer plaats nodig. Om plaats te creƫren, moeten er opgravingen gebeuren die in het verleden niet consequent zijn toegepast. Bij het aanbieden van concessies voor eventuele herbegravingen stootten we op het probleem van rechtsonzekerheid en rechtsongelijkheid. Dit willen we verhelpen door nieuwe reglementen betreffende de begraafplaatsen op te maken. Hierdoor passen we ook het retributiereglement aan.
Het gemeentebestuur van As wil in de toekomst een duidelijk beleid op de begraafplaatsen. Niet alleen is een nieuw huishoudelijk reglement, retributiereglement en politiereglement opgemaakt. Het is ook nodig om een aantal, in het verleden misgroeide toestanden, aan te pakken.
In het verleden heeft men op de begraafplaatsen van de gemeente As en Niel-bij-As nagelaten de procedure van ontruiming van niet-geconcedeerde begravingen consequent toe te passen. Als gevolg hiervan zijn de percelen van de gratis, niet-geconcedeerde begravingen nog steeds bewaard terwijl voor geconcedeerde percelen al meerdere concessies betaald zijn. Dit betekent een schending van het niet-discriminatieprincipe.
Dit probleem willen we oplossen.
Om de begraafplaatsen meer toegankelijk en onderhoudsvriendelijker te maken, hebben we meer plaats nodig. Om plaats te creëren, moeten er opgravingen gebeuren die in het verleden niet consequent zijn toegepast. Bij het aanbieden van concessies voor eventuele herbegravingen stootten we op het probleem van rechtsonzekerheid en rechtsongelijkheid. Dit willen we verhelpen door nieuwe reglementen betreffende de begraafplaatsen op te maken. Hierdoor passen we ook het politiereglement aan.
Om de begraafplaatsen meer toegankelijk en onderhoudsvriendelijker te maken, hebben we meer plaats nodig. Om plaats te creëren, moeten er opgravingen gebeuren die in het verleden niet consequent zijn toegepast. Bij het aanbieden van concessies voor eventuele herbegravingen stootten we op het probleem van rechtsonzekerheid en rechtsongelijkheid. Dit willen we verhelpen door nieuwe reglementen betreffende de begraafplaatsen op te maken.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over het zittingsverslag van de vorige vergadering, wordt het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd.