Terug
Gepubliceerd op 26/11/2019

2019_GR_00206 - Reglement toelage aan incontinentiepatiënten en stomapatiënten voor het dienstjaar 2020 - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 21/11/2019 - 20:30 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tom Seurs, Marc Bergmans, Jo Santermans, Valeer Hoogmartens, Ben Knoops, Erik Notermans, Rik Kissembeek, Merel Cremers, Luc Lamberigts, Lea Meermans, Dirk Berghs, Lisa Lambrigts, Jan Baeten, Anja Smets, Birgit Pues, Nele Steegmans, Guido Hoogmartens, Wendy Peeters

Verontschuldigd

Bjorn Ulenaers, Kathleen De Cleene

Secretaris

Wendy Peeters

Stemming op het agendapunt

2019_GR_00206 - Reglement toelage aan incontinentiepatiënten en stomapatiënten voor het dienstjaar 2020 - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Tom Seurs, Marc Bergmans, Jo Santermans, Valeer Hoogmartens, Ben Knoops, Erik Notermans, Rik Kissembeek, Merel Cremers, Luc Lamberigts, Lea Meermans, Dirk Berghs, Lisa Lambrigts, Jan Baeten, Anja Smets, Birgit Pues, Nele Steegmans, Guido Hoogmartens, Wendy Peeters
Stemmen voor 9
Lisa Lambrigts, Tom Seurs, Jo Santermans, Marc Bergmans, Guido Hoogmartens, Nele Steegmans, Merel Cremers, Luc Lamberigts, Rik Kissembeek
Stemmen tegen 8
Anja Smets, Birgit Pues, Lea Meermans, Valeer Hoogmartens, Ben Knoops, Erik Notermans, Dirk Berghs, Jan Baeten
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2019_GR_00206 - Reglement toelage aan incontinentiepatiënten en stomapatiënten voor het dienstjaar 2020 - Goedkeuring 2019_GR_00206 - Reglement toelage aan incontinentiepatiënten en stomapatiënten voor het dienstjaar 2020 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Om recht te hebben op de toelage moet de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen binnen de gestelde termijn zijn betaald; dit is twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.”

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 41 §1 14° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 14° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Voor het dienstjaar 2020 een toelage toe te kennen van 55 euro aan de patiënt zelf of aan het gezin dat hem verzorgt onder de volgende voorwaarden:

  • de patiënt moet op 1 januari 2020 ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van As en ook hier effectief verblijven;
  • incontinentiepatiënten dienen een bewijs van betaling van de incontinentieforfait voor te leggen of een verklaring van het ziekenfonds waaruit de toekenning van het incontinentieforfait blijkt of een attest van een geneesheer-specialist waaruit blijkt dat men een score 3 of 4 heeft op de incontinentieschaal (standaardformulier te verkrijgen op dienst burgerzaken);
  • stomapatiënten dienen een verklaring van de geneesheer voor te leggen waaruit blijkt dat men blijvend stomapatiënt is.

Artikel 2

Om recht te hebben op de toelage moet de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen binnen de gestelde termijn zijn betaald; dit is twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.”

Artikel 3

Deze toelage dient, vergezeld van de nodige bewijsstukken, aangevraagd te worden aan het gemeentebestuur uiterlijk 2 maanden na de verzending van het aanslagbiljet.

Artikel 4

 De kredieten, nodig voor de betaling van deze toelage, worden aangerekend op de gewone begroting van uitgaven dienstjaar 2019 onder artikel 2019/6491050/4/0909.