Terug
Gepubliceerd op 26/11/2019

2019_GR_00190 - Belasting omgevingsvergunningen - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 21/11/2019 - 20:30 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tom Seurs, Marc Bergmans, Jo Santermans, Valeer Hoogmartens, Ben Knoops, Erik Notermans, Rik Kissembeek, Merel Cremers, Luc Lamberigts, Lea Meermans, Dirk Berghs, Lisa Lambrigts, Jan Baeten, Anja Smets, Birgit Pues, Nele Steegmans, Guido Hoogmartens, Wendy Peeters

Verontschuldigd

Bjorn Ulenaers, Kathleen De Cleene

Secretaris

Wendy Peeters

Stemming op het agendapunt

2019_GR_00190 - Belasting omgevingsvergunningen - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Tom Seurs, Marc Bergmans, Jo Santermans, Valeer Hoogmartens, Ben Knoops, Erik Notermans, Rik Kissembeek, Merel Cremers, Luc Lamberigts, Lea Meermans, Dirk Berghs, Lisa Lambrigts, Jan Baeten, Anja Smets, Birgit Pues, Nele Steegmans, Guido Hoogmartens, Wendy Peeters
Stemmen voor 9
Lisa Lambrigts, Tom Seurs, Jo Santermans, Marc Bergmans, Guido Hoogmartens, Nele Steegmans, Merel Cremers, Luc Lamberigts, Rik Kissembeek
Stemmen tegen 8
Anja Smets, Birgit Pues, Lea Meermans, Valeer Hoogmartens, Ben Knoops, Erik Notermans, Dirk Berghs, Jan Baeten
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2019_GR_00190 - Belasting omgevingsvergunningen - Goedkeuring 2019_GR_00190 - Belasting omgevingsvergunningen - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

Art. 170 § 4 van de grondwet bepaalt dat geen last of belasting door een gemeente kan worden ingevoerd dan door de raad.

Het decreet van 30 mei 2008 regelt de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

Adviezen

Geen advies ontvangen

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 41 §1 14° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 14° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Belastbaar feit

De gemeente As heft voor het aanslagjaar 2020 een belasting op de meldingen en aanvragen bedoeld in het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

Artikel 2

Belastingplichtige

De belasting is verschuldigd door degenen die de aanvraag of de melding heeft ingediend en bij gebreke daarvan de vergunninghouder of exploitant.

Artikel 3

Berekeningsgrondslag en tarief.

De belasting bestaat uit een bedrag per dossiertype verhoogd met een bedrag per procedurestap.

a) Belasting per dossiertype:

 

gemeente is vergunning-verlenende overheid

Vlaamse overheid of provincie is vergunning-verlenende overheid

1. melding van een ingedeelde inrichting of activiteit

€ 10

0

2. melding voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen

€ 10

0

3. aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen :

- gewone procedure

- vereenvoudigde procedure

 

 

€ 60

€ 30

 

 

€ 60

€ 30

4. aanvraag van een omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit :

- gewone procedure

- vereenvoudigde procedure

 


€ 60

€ 30

 


€ 60

€ 30

5. aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden :

- met wegenis

- zonder wegenis

 

€ 60

€ 30

 

 

 

6. vraag tot omzetting van een milieuvergunning verleend voor 20 jaar naar een permanente vergunning (art. 390 omgevingsvergunningsdecreet)

€ 60

 

7. bekendmaking van het verstrijken van elke geldigheidsperiode van twintig jaar van een omgevingsvergunning van onbepaalde duur (art. 83, § 1, lid 3 omgevingsvergunningsdecreet)

€ 30

 

8. verzoek tot bijstelling van de milieuvoorwaarden

€ 30

 

9. verzoek tot bijstelling van een verkavelingsvergunning

€ 60

 

10. Afstand van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden (art. 104 omgevingsvergunningsdecreet)

€ 10

 

11. melding van de overdracht van de vergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit

- volledige overdracht

- gedeeltelijke overdracht

 


€ 30

€ 60

0

12. aanvraag van een stedenbouwkundig attest (art. 5.3.1 VCRO)

€ 30

 

13. aanvraag van een planologisch attest (art. 4.4.24 e.v. VCRO)

€ 250

 


  • Bij gecombineerde aanvragen worden de van toepassing zijnde elementen samengeteld
  • Voor de aanvragen vermeld onder a, 3° wordt een bijkomende belasting gevestigd van 10 euro voor iedere bijkomende woongelegenheid opgenomen in dezelfde aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen.
  • Voor de aanvragen vermeld onder a, 5° wordt een bijkomende belasting gevestigd van 10 euro voor ieder lot opgenomen in dezelfde aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden.


b) Belasting per procedurestap

  • Voor het digitaliseren van een analoog ingediend dossier wordt een bijkomende belasting gevestigd van 20 euro wanneer die analoog ingediend wordt.
  • Voor het aanplakken van een bericht van bekendmaking in het kader van een openbaar onderzoek (art. 20 omgevingsvergunningenbesluit: 10 euro)
  • Voor het publiceren van berichten in dag- of weekbladen (o.a. art. 22 en 61 omgevingsvergunningenbesluit): de kosten voor de publicatie
  • Voor het in kennis brengen van kadastrale eigenaars en omwonenden (o.a. art. 23 en 62 omgevingsvergunningenbesluit): 7 euro per te verwittigen eigenaar of bijzonderste gebruiker (ingeval van aangetekende zending).

Artikel 4

Vrijstellingen

Er is een vrijstelling van belasting voor:

  • meldingen en aanvragen door de eigen gemeente, het eigen OCMW
  • de bouw van sociale huurwoningen door haar erkende sociale huisvestingsmaatschappijen
  • dossiers die niet op vraag van de vergunninghouder werden opgestart, met uitzondering van de bekendmaking van het verstrijken van elke geldigheidsperiode van twintig jaar van een omgevingsvergunning van onbepaalde duur (art. 83, §1, lid 3 omgevingsvergunningendecreet)
  • dossiers waarin de gemeente niet tijdig een beslissing nam (stilzwijgende weigering, art. 32, §4 en 46, §2 omgevingvergunningendecreet)
  • procedurestappen die worden overgedaan als gevolg van een administratieve lus (art. 13 omgevingsvergunningendecreet)

Artikel 5

Invordering

Bij aanvragen en meldingen wordt de belasting ingevorderd door middel van een kohier. De kohieren worden vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen. De kohierbelasting moet worden betaald binnen de twee maanden vanaf de datum van verzending van het aanslagbiljet.

Artikel 6

Indienen van bezwaren

De belastingschuldige kan tegen de aanslag een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen. Dit moet gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.

Het bezwaarschrift moet schriftelijk ingediend, gemotiveerd en ondertekend zijn. Als de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger wil uitgenodigd worden op de hoorzitting moet dit in het bezwaarschrift worden gevraagd.

Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding verstuurd, binnen vijftien kalenderdagen na de indiening ervan.

Artikel 7

Vestiging en invordering

Onverminderd het decreet van 30 mei 2008, zijn de bepalingen van titel 7, hoofdstukken 1, 3, 4 en 6 tot en met 9bis vanhet Wetboek van de inkomstenbelastingen en van artikel 126 tot en met 175 van het koninklijk besluit tot uitvoering van het Wetboek van de inkomstenbelastingen, van toepassing, voor zover ze niet specifiek de inkomstenbelastingen betreffen.

Artikel 8

Bekendmaking

Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.