Om praktische redenen is een ondertekeningdelegatie, uitgezonderd voor notulen van de raad, aangewezen voor overeenkomsten en authentieke aktes van aan- of verkoop, erfpacht, opstal, voortspruitend uit raadsbesluiten, die moeten ondertekend worden.
Artikel 281 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 dat zegt dat de voorzitter van de gemeenteraad zijn bevoegdheid tot ondertekening kan opdragen aan een of meer leden van de gemeenteraad, tenzij die bevoegdheid betrekking heeft op de ondertekening van de notulen en het zittingsverslag, vermeld in artikel 277. Hij doet dat schriftelijk via een informatiedrager naar keuze. Die opdracht kan op elk moment worden herroepen. Het gemeenteraadslid aan wie de opdracht is gegeven, vermeldt die opdracht bij zijn handtekening. De bepalingen, vermeld in het eerste en tweede lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn", en "gemeenteraadslid" wordt gelezen als "lid van de raad voor maatschappelijk welzijn".
Het besluit van de voorzitter van de OCMW-raad, Kathleen De Cleene, waarbij zij met onmiddellijke ingang na de kennisname door de OCMW-raad van 16 januari 2025, de bevoegdheid tot ondertekening van overeenkomsten en authentieke aktes van aan- of verkoop, erfpacht, opstal, voortspruitend uit raadsbesluiten, delegeert aan de voorzitter vast bureau of ingeval van diens afwezigheid aan de leden van het vast bureau.
De raad neemt kennis van het besluit van de voorzitter van de OCMW-raad, Kathleen De Cleene, waarbij zij met onmiddellijke ingang na de kennisname door de OCMW-raad van 16 januari 2025, de bevoegdheid tot ondertekening van overeenkomsten en authentieke aktes van aan- of verkoop, erfpacht, opstal, voortspruitend uit OCMW-raadsbesluiten, delegeert aan de voorzitter vast bureau of ingeval van diens afwezigheid aan de leden van het vast bureau.
In dit protocol worden de voorwaarden en modaliteiten van de wederzijdse elektronische mededeling van de persoonsgegevens, bestaande uit twee gegevensstromen tussen de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken en het lokaal bestuur uiteengezet.
Er zijn drie gegevensstromen
Het lokaal bestuur neemt de nodige veiligheidsmaatregelen in het kader van de gegevensuitwisseling. De Data Protection Officer van het OCMW As heeft op 03/12/2024 het protocol bestudeerd en enkele opmerkingen geformuleerd. Deze werden voorgelegd aan Fluvius, waar we echter nog geen antwoord op mochten ontvangen. Doch, de samenwerking kan ondertussen wel blijven gehandhaafd en goedgekeurd.
Decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensbeheer.
Fluvius heeft naast haar taak als netwerkbeheerder, ook de taak van sociale leverancier van energie. Personen die hun financiële verplichtingen bij reguliere energieleveranciers niet nagekomen, worden daar gedropt en belanden dan als klant bij Fluvius. Het verbruik bij Fluvius kan gefactureerd worden via gewone voorschotfacturen of in een later stadium, bij onbetaalde facturen en na een beslissing door het LAC, via een oplaadmodule in de digitale meter.
Sinds enige tijd stuurt Fluvius gegevens naar het OCMW via haar webportaal. Deze gegevens bevatten onder meer cliëntgegevens van personen die worden door verwezen naar de lokale adviescommissie of die in aanmerking komen voor het systeem van minimale levering. De verantwoordelijke van de sociale dienst van het OCMW heeft toegang tot dit portaal.
Een goede samenwerking en uitwisseling van gegevens tussen Fluvius en de OCMW's is noodzakelijk in het kader van de bestrijding van energiearmoede.
De OCMW raad keurt het protocol tussen Fluvius en het OCMW van As voor de uitwisseling van gegevens tussen Fuvius en het OCMW goed.
het LSB² (Limburgs Steunpunt Lokaal Sociaal beleid) is een feitelijke vereniging die fungeert als overlegplatform voor alle Limburgse lokale besturen. Dit netwerk ondersteunt Limburgse lokale besturen in hun opdracht de sociale grondrechten van al hun inwoners te garanderen. De voorbije 30 jaar heeft dit netwerk gewerkt onder de naam LSO (Limburgs Steunpunt OCMW’s). Bij de start van een nieuwe legislatuur wordt traditiegetrouw ook de algemene vergadering en het bureau van het LSB² opnieuw samengesteld. De missie en het huishoudelijk reglement van het LSB² in bijlagen.
Voorgedragen vertegenwoordigers:
Bij de start van een nieuwe legislatuur worden de Algemene Vergadering en het Bureau van het LSB² opnieuw samengesteld. Zoals bepaald in het huishoudelijk reglement vragen ze elk Limburgs lokaal bestuur om 2 personen, die betrokken zijn in het sociaal beleid, af te vaardigen naar onze Algemene Vergadering, zijnde:
Nele Steegmans, voorzitter OCMW, nele.steegmans@as.be, 0477 53 93 97 wordt aangeduid als afgevaardigde voor de algemene vergadering van LSB² voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Mevrouw Wendy Peeters, algemeen directeur van de gemeente As, wendy.peeters@as.be wordt aangeduid als afgevaardigde voor de algemene vergadering van LSB² voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Het OCMW is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”).
Voorgedragen kandidaat vertegenwoordiger op de algemene vergadering gemeente & OCMW
Voorgedragen kandidaat plaatsvervangend vertegenwoordiger op de algemene vergadering gemeente & OCMW
Het decreet lokaal bestuur en in het bijzonder op de artikelen 77 en 78 inzake de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn en op titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van Cipal en in het bijzonder op artikel 32 inzake de samenstelling van de algemene vergadering.
Artikel 32 van de statuten van de DV Cipal met betrekking tot de samenstelling van de vertegenwoordigers van de algemene vergadering.
Als vertegenwoordiger van het OCMW op de algemene vergaderingen van Cipal wordt, voor de duur van de legislatuur aangeduid:
met als plaatsvervanger:
De voorzitter wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Er dient een lid van het BCSD te zetelen in de LAC nutvoorzieningen.
Na geheime stemming:
Voorgedragen kandidaat als effectief lid:
Er werd geen kandidaat als plaatsvervangend lid Voorgedragen
De netbeheerder of waterleverancier die een verbruiker wil afsluiten, moet in bepaalde gevallen eerst advies vragen aan de Lokale Adviescommissie (LAC) van de gemeente. In die commissie zetelen vertegenwoordigers van het OCMW, de netbeheerder of waterleverancier, en eventueel de schuldbemiddelaar van de verbruiker.
Het OCMW onderzoekt dan eerst de situatie van de verbruiker. Als het probleem niet opgelost kan worden, bespreekt de LAC het dossier op een vergadering. Ook de verbruiker wordt uitgenodigd op de vergadering om zich te verdedigen. De LAC beslist dan over afsluiting of heraansluiting van elektriciteit, aardgas of water.
De OCMW-raad keurt de aanduiding van Nele Steegmans, voorzitter OCMW, nele.steegmans@as.be, 0477 53 93 97 als lid van de lokale adviescommissie nutsvoorzieningen goed voor de duur van de legislatuur 2024-2030.
Aangezien er geen kandidaat werd voorgedragen wordt er geen plaatsvervanger van Nele Steegmans als lid van de lokale adviescommissie nutsvoorzieningen aangeduid voor de duur van de legislatuur 2024-2030.
Er werden tijdens de vergadering geen opmerkingen gemaakt over de redactie van het zittingsverslag van de voorgaande OCMW-raadszitting.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de OCMW-raad wordt onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278 van het decreet.
Behalve in spoedeisende gevallen wordt het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een OCMW-raadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk OCMW-raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur. Als de OCMW-raad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de OCMW-raad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Het zittingsverslag van de voorgaande OCMW-raadszitting moet goedgekeurd worden.
De OCMW-raad keurt het zittingsverslag van de voorgaande OCMW-raadszitting goed.
Er werden tijdens de vergadering geen opmerkingen gemaakt over de redactie van de notulen van de voorgaande OCMW-raadszitting.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de OCMW-raad wordt onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278 van het decreet.
Behalve in spoedeisende gevallen wordt het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een OCMW-raadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk OCMW-raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur. Als de OCMW-raad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de OCMW-raad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
De notulen van de openbare zitting van de voorgaande OCMW-raad moeten goedgekeurd worden.
De OCMW-raad keurt de notulen van de openbare zitting van de voorgaande OCMW-raad goed.