Terug
Gepubliceerd op 23/06/2025

2025_CBS_00467 - Tijdelijk politiereglement op het verkeer ter gelegenheid van schoolfeest Schoolstraat op 26-06-2025 - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
vr 13/06/2025 - 15:00 Schepenzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Tijdelijke politieverordening (op het wegverkeer).

Samenstelling

Aanwezig

Tom Seurs, burgemeester; Marc Bergmans; Jo Santermans; Nele Steegmans; Wendy Peeters, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Bjorn Ulenaers

Secretaris

Wendy Peeters, Algemeen directeur

Voorzitter

Tom Seurs, burgemeester
2025_CBS_00467 - Tijdelijk politiereglement op het verkeer ter gelegenheid van schoolfeest Schoolstraat op 26-06-2025 - Goedkeuring 2025_CBS_00467 - Tijdelijk politiereglement op het verkeer ter gelegenheid van schoolfeest Schoolstraat op 26-06-2025 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De gemeente wordt verzocht om in het belang van de orde en de veiligheid ter plaatse een passende verkeersverordening uit te vaardigen.

Dit verzoek is gegrond.

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur, art. 286, 287 en 288 betreffende bekendmakingen, inzage en inwerkingstreding.

De nieuwe gemeentewet art. 119 en 135 § 2 betreffende de bevoegdheden.

Artikel 130bis van de nieuwe gemeentewet, ingevoegd bij wet van 2007-01-12 - art. 3 (BS 2007-01-31 en BS 2007-02-02 - datum inwerkingtreding 2007-02-10) waarbij het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer;

Het KB van 1968-06-16 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer;

Het KB van 1975-12-01 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

Het MB van 1976-10-11 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald:

Het Ministerieel rondschrijven van 1977-11-14 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van verkeerstekens;

Aanleiding en context

Oorspronkelijk zou het schoolfeest georganiseerd door de gemeentelijke basisschool te Niel-bij-As georganiseerd worden op zondag 25 mei 2025.

Hiervoor werd toen een aanvraag ingediend om de Schoolstraat af te sluiten voor het verkeer vanaf de Hoogstraat tot de O.L.Vrouwestraat op zondag 25 mei 2025 van 13u tot 18u30.

Door de voorspelde weersverwachtingen werd het schoolfeest echter uitgesteld.

Ondertussen is er een nieuwe datum vastgelegd en vraagt de directie om een nieuwe vergunning af te leveren voor het afsluiten voor het verkeer vanaf de Hoogstraat tot de O.L.Vrouwestraat op donderdag 26 juni 2025 vanaf 17u tot en met 22u.

Er zal enkel "uitgezonderd plaatselijk verkeer" toegestaan worden komende van het kruispunt Schoolstraat/ O.L.Vrouwestraat.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §2 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 56 §2 van het decreet lokaal bestuur: Het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Op donderdag 26 juni 2025 van 17.00 uur tot 22.00 uur wordt de Schoolstraat afgesloten voor alle verkeer, uitgezonderd voor fietsers, voetgangers, prioritaire voertuigen en plaatselijk verkeer komende uit de richting O.L.Vrouwestraat vanaf het kruispunt Schoolstraat/Hoogstraat tot aan het kruispunt Schoolstraat/O.L. Vrouwestraat.

Ter hoogte van de school zelf wordt de rijbaan afgesloten voor alle verkeer uitgezonderd fietsers en voetgangers.

Artikel 2

De verplichte signalisatie zal geleverd worden door de gemeentelijke technische dienst.

Artikel 3

De nodige signalisatie verplicht te plaatsen en weg te nemen door de inrichters en dit met inachtneming van alle voorschriften zoals gesteld in artikel 1 en conform het meegedeelde signalisatieplan.


Artikel 4

De omwonenden worden per brief in kennis gesteld.

Artikel 5

Onderhavig reglement zal bekend gemaakt worden overeenkomstig artikel 186 en artikel 187 van het gemeentedecreet.

Artikel 6

De nodige afschriften van dit reglement zullen verstuurd worden aan de dienst Coördinatie politiezone CARMA, aan brandweer, aan spoeddienst ZOL, aan de dienst Omleidingen De Lijn en aan de organisatie.