Terug Gemeenteraad

do 15/05/2025 - 20:30 Raadzaal

Openbare zitting

  • Bij het vernieuwen van nieuwe legislatuur, wordt er voor de duidelijkheid opnieuw de vaststelling gedaan van wat het begrip dagelijks personeelsbeheer inhoudt. Ten opzichte van het begrip vastgesteld door de gemeenteraad van 28 februari 2013  werd er een actualisatie gedaan zoals de verandering van de terminologie van gemeentesecretaris naar algemeen directeur en de aanvullingen zoals voorzien in het decreet lokaal bestuur 22 december 2017. 

    De gemeenteraad neemt kennis van de aspecten van dagelijks personeelsbeheer die onder de bevoegdheid van de algemeen directeur ressorteren.

  • De jeugdraad is een gemeentelijke adviesraad en verleent het gemeentebestuur advies over jeugdaangelegenheden en zorgt voor de uitvoering van een aantal jeugdactiviteiten.

  • De kindergemeenteraad is een gemeentelijke adviesraad en verleent het gemeentebestuur advies over het kinderbeleid en organiseert onder leiding van de jeugdraad en jeugddienst een aantal activiteiten.

  • De welzijnsraad is een gemeentelijke adviesraad en ze groepeert:

    • afgevaardigden vanuit Asserse welzijnsverenigingen 
    • afgevaardigden vanuit werkgroepen dienst (jeugd)welzijn 
    • ervaringsdeskundigen en/of de deskundigen op het vlak van welzijn die het leven bevorderen en die in de gemeente wonen.

    Het besluit omvat de kennisname en goedkeuring van de samenstelling van de Welzijnsraad As.

  • De sportraad behartigt de belangen van sportclubs en wil de burger-sportparticipatie verhogen door het voeren van een bewegingsgericht, gezond en sociaal beleid.

  • Artikel 1.3.3. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening bepaalt dat een gemeente dient te beschikken over een gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening als adviesraad met betrekking tot de ruimtelijke ordening. De gecoro van As dient te bestaan uit minimum 7 leden en maximum 9 leden. Om kandidaat-leden aan te trekken werden via diverse media (e-mail, website, infoblad) oproepen gedaan. De voorgestelde samenstelling is conform het organiek reglement adviesraden en met het door de gemeenteraad op 20 februari 2025 goedgekeurde huishoudelijk reglement van de gecoro.

  • De cultuurraad, is een gemeentelijke adviesraad. Deze raad groepeert afgevaardigden uit verschillende culturele verenigingen en verleent het gemeentebestuur advies over culturele aangelegenheden.

    Volgende personen werden door hun respectievelijke vereniging aangeduid als effectief afgevaardigde van de algemene vergadering:
    1) Koninklijke Fanfare De Juliusvrienden: Robert Eerdekens
    2) Orde der Asserbakken: Bert Goossens
    3) Schutterij Sint-Martinus Niel-bij-As: Jos Martens
    4) Schutterij Sint-Sebastiaan: Anja Moors
    5) Tijl&Nele: Wendy Dalemans
    6) Sint-Aldegondiskring: Staf Winters
    7) Veldeke As-Niel: Martin Hoeven
    8) Fonds Penry Guy: Rudi Smets
    9) Semper Arte: Johan Vaes
    10) CabanAS: Merel Creemers
    11) Cult: Amber Boelen
    12) Jaszz: Steve Sleurs
    13) Neos: Mathieu Theelen
    14) Ouderraad De Klimmuur: Brenda Koppen
    15) Oudervereniging Gemeentelijke Basisschool Niel: Luc Beckers
    16) Kunstkring Sint-Aldegondis: Marie-Paule Mardaga
    17) Gezinsbond As-Niel: Hub Regoudt
    18) Houtsnijclub Ter Heide: Pierre Driesen
    19) Wijkcomité Zevenhuizen: Randy Vankevelaer
    20) Grotcomité: Irène Vliegen

    Volgende personen werden aangeduid als externe deskundige(n) culturele materies in de algemene vergadering:
    Paula Robie
    Karel Baeten (Beheerraad Bibliotheek)
    Barbara Creemers (Beheerraad Bibliotheek)
    Mark Fontaine (Stedelijke Kunstacademie Dilsen-Stokkem met filiaal te As)
    Jean Dexters
    Öznur Özturk
    Scarlet Plessers
    Pia Termine

    Volgende personen werden aangeduid als leden van het dagelijks bestuur:
    1) Johan Vaes - voorzitter
    2) Öznur Özturk - ondervoorzitter
    3) Karel Baeten - controleur der kas
    4) Staf Winters
    5) Anja Moors
    6) Marie-Paule Mardaga
    7) Paula Robie
    8) Barbara Creemers
    9) Martin Hoeven
    10) Pierre Driesen
    11) Jean Dexters
    12) Mathieu Theelen
    13) Randy Vankevelaer
    14) Jan Latinne
    15) Bert Goossens
    16) Mark Fontaine
    17) Scarlet Plessers
    18) Pia Termine

    Adviserende leden zonder stem:
    1) Schepen Jo Santermans
    2) Cultuurbeleidscoördinator Veerle Vangompel - secretaris

  • De Raad voor Lokale Economie (RLEA) vertegenwoordigt de belangen van alle handelaars, zelfstandigen en beoefenaars van vrije beroepen gevestigd in As. De raad fungeert als inspraak- en adviesorgaan met als algemene doelstelling het versterken van het lokale economische weefsel en het bevorderen van een constructieve dialoog tussen het gemeentebestuur en de lokale ondernemers.

  • De Milieuadviesraad moet opnieuw samengesteld worden. Hiertoe werden via diverse media (e-mail, website, infoblad) oproepen gedaan. De voorgestelde samenstelling is conform het organiek reglement adviesraden en met het door de gemeenteraad op 20 februari 2025 goedgekeurde huishoudelijk reglement van de Milieuadviesraad.

  • Het jachtrecht in (een deel van de) gemeentebossen werd op 1 juli 2016 middels een openbare procedure voor een periode van negen jaar verhuurd aan de lokale WBE. Het toewijzingsbedrag bedroeg €10 971,00 per jaar . Deze verpachting loop af op 30 juni 2025.

    Het gemeentebestuur wenst de openbare verhuring van het jachtrecht in deze bossen verder te zetten.  De gemeenteraad is bevoegd om de algemene voorwaarden van de verhuring vast te leggen (art. 41 Decreet over het lokaal bestuur).

  • De gemeente As wenst hierbij als aankoopcentrale een raamovereenkomst af te sluiten met één begunstigde per perceel voor haar verzekeringsportefeuille, conform art.2,35° van de basiswet 17/6/2016,  waarbij ze optreedt als aankoopcentrale met aanvullende aankoopactiviteiten tot en met de sluiting van de raamovereenkomst, zoals omschreven in art.2,6° van de basiswet van 17/6/2016 gelast met de aanvullende aankoopactiviteiten zoals omschreven in art.2,8° van voornoemde wet; en dit zowel in eigen naam als voor OCMW As.

    De huidige opdracht is een opdracht voor diensten (intellectuele dienstverlening) Hij valt onder de categorie 06A van de bijlage 2 van de wet van 17 juni 2016 en betreft: HERNIEUWING EN IN CONCURRENTIE STELLING VAN DE VERZEKERINGSPORTEFEUILLE EN AANVERWANTE DIENSTEN

    De aanbestedende overheden worden voor de plaatsing van deze opdracht bijgestaan door de VOF CARU (BE0540.777.770.), Rogierlaan 9B4 te 8400 OOSTENDE, vertegenwoordigd door haar zaakvoerder, de heer Rudi CLAEYS, gedomicilieerd op hetzelfde adres.                          

    De opdracht voor verzekeringsdiensten is onderverdeeld in verschillende percelen en en luiken zoals hierna informatief aangeduid en zoals ze later omschreven worden in het technisch dossier van het bestek en. Deze uitsplitsing gebeurt om de economisch meest voordelige oplossing te bekomen, welke kan bestaan uit verderzetting van huidige verzekeringen of om beheersmatige facilitatie per perceel mogelijk te maken, waarbij de indeling in percelen aansluit bij de administratieve taakverdeling van het beheer ervan. De AO  behoudt zich dan ook het recht voor de overheidsopdracht in zijn geheel of gedeeltelijk (zowel bepaalde percelen als bepaalde luiken) niet te gunnen en dit zonder dat dit enig recht op schadevergoeding voor de inschrijvers opent.

    De opdracht is opgedeeld in volgende percelen:

    Perceel 1 “Materiële schade”:

    Toelichting: Luik 1 Brand en aanverwante gevaren en diefstal

    Luik 2 Alle risico’s elektronica

    Luik 3 Alle risico kunst ( permanent en alle risico tentoonstellingen)

    Luik 4 Alle risico zaakschade politieambtenaren

    Perceel 2 “Motorrijtuigen”:

    Toelichting: Luik 1 BA Casco Rechtsbijstand

    Luik 2 Omnium Dienstverplaatsingen

    Perceel 3 “Burgerlijke aansprakelijkheid en lichamelijke ongevallen”:

    Toelichting: Luik 1 ABA Algemene Burgerlijke Aansprakelijklheid

    Luik 2 BA Mandatarissen 

    Luik 3 OBA Objectieve Aansprakelijkheid Brand en ontploffing 

    Luik 5 LO raadsleden

    Luik 6 LO adviesraden

    Luik 7 BA en LO Diverse activiteiten

    Luik 8 Scholen BA en Lichamelijke Ongevallen Gemeentelijk Basisschool

    Perceel 4 “Arbeidsongevallen”:

    Toelichting: Luik 1 Arbeidsongevallen (Personeel/B&S/Vrijwilligers)

    Perceel 5 “Gezondheidszorgen”:

    Perceel 6 “ABR”

    Perceel 7 “Materiële schade OCMW”:

    Toelichting: Luik 1 Brand en aanverwante gevaren en diefstal

    Luik 2 Alle risico’s elektronica

    Perceel 8 “Motorvoertuigen OCMW”:

    Toelichting: Luik 1 BA Casco Rechtsbijstand

    Luik 2 OmniumDienstverplaatsingen

    Perceel 9 “Burgerlijke aansprakelijkheid en lichamelijke ongevallen OCMW”:

    Toelichting: Luik 1 ABA Algemene Burgerlijke Aansprakelijkheid

     Luik 2 BA Mandatarissen

    Luik 3 OBA Objectieve Aansprakelijkheid Brand en ontploffing

    Luik 4 BA LO , ziekte en contaminatie (vrijwilligers)

    Luik 9 BA Privéleven politieke vluchtelingen

    Perceel 10 “Arbeidsongevallen OCMW”:

    Toelichting: Luik 1 Arbeidsongevallen (Personeel/Vrijwilligers)

    Perceel 11 “Gezondheidszorgen OCMW”

  • We werden 3 april 2025 uitgenodigd voor de algemene vergadering van OV Fluvius Limburg dewelke plaatsvindt op 16 juni 2025 om 18.00 uur in Hotel Stiemerheide, Wiemesmeerstraat 105 te 3600 Genk.

    De agenda werd door de Raad van Bestuur als volgt samengesteld:

    1. Kennisneming verslagen van Fluvius Limburg van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2024.
    2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Limburg afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
    3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV.
    4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de Regionale Bestuurscomités met betrekking tot het boekjaar 2024.
    5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
    6. Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan 2025-2030.
    7. Statutaire benoemingen.  
    8. Statutaire mededelingen.
  • De algemene vergadering van  Fluvius OV heeft plaats op 4 juni 2025 om 18.30 uur. Deze Algemene Vergadering wordt op digitale wijze gehouden.

    De agenda werd als volgt samengesteld:

    1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris over het boekjaar 2024.
    2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024.
    3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
    4. Evaluatieverslag met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan 2025-2030.
    5. Statutaire benoemingen.
    6. Statutaire mededelingen.
  • S-Lim DV nodigt ons lokaal bestuur, als deelnemer in deze Dienstverlenende Vereniging,  uit op de Algemene Vergadering die zal plaatsvinden op dinsdag 3 juni 2025 om 18.00 uur te Herkenrodesingel 14, 3500 Hasselt. 

    Alle nodige documenten voor deze AV vind je terug in bijlage. 

    De vergadering bestaat uit volgende agendapunten: 

    1. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur over het verlengde boekjaar afgesloten per 31 december 2024
    2. Kennisname van het verslag van de commissaris over het verlengde boekjaar afgesloten per 31 december 2024
    3. Goedkeuring van de jaarrekening over het verlengde boekjaar afgesloten per 31 december 2024
    4. Kwijting aan de bestuurders
    5. Kwijting aan de commissaris
    6. Kennisname evaluatierapport over de werking van de vereniging
    7. Goedkeuring van het verslag, staande de meeting
  • Uitnodiging voor de buitengewone Algemene Vergadering van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg op donderdag 26 juni 2025 met volgende agendapunten:

    1. Ontwerp van statutenwijziging - goedkeuring
    2. Machtiging aan de algemeen directeur om de statuten te coördineren en neer te leggen - goedkeuring
  • De uitnodiging van Limburg.net ingekomen op 5 mei 2025 met de uitnodiging voor de algemene vergadering van 25 juni 2025 en de vraag tot goedkeuring van de agenda van de  algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 25 juni 2025 om 18.30 uur, met volgende agendapunten: 

    1. Welkom door de voorzitter
    2. Aanduiding secretaris en stemopnemers (art. 38 statuten)
    3. Jaarrekening 2024 / Verslag van de raad van bestuur aan de aandeelhouders / Verslag van de commissaris (454 DLB, art. 40 statuten)
    4. Activiteitenverslag 2024
    5. Kwijting aan de bestuurders (art. 454 DLB, art. 40 statuten)
    6. Kwijting aan de commissaris (art. 454 DLB, art. 40 statuten)
    7. Ondernemingsplan 2025-2030, inclusief evaluatie afgelopen legislatuur
    8. Aanpassing vermogen aan evolutie bevolkingscijfer (art.7 statuten)
    9. Vastlegging presentiegelden 
    10. Code van goed bestuur
    11. Benoeming leden en plaatsvervangers algemeen comité (art. 29 Statuten): Alken, Bocholt en Lanaken 
    12. Varia
  • Als er geen opmerkingen worden gemaakt over het zittingsverslag van de voorgaande vergadering, wordt het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd.

  • Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de voorgaande vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. In het geval de gemeenteraad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.


Publicaties

Agenda
Besluitenlijst
Notulen