De gemeente As, opstalgever, verklaart een recht van opstal voor een periode van vier (4) jaar ingaande op de dag volgend op heden, te verlenen aan de nv Group GL, opstalhouder, die aanvaardt, onder de bepalingen van de wet van 10 januari 1824 en de recentere bepalingen inzake opstal opgenomen in het Burgerlijk Wetboek, op de hierna beschreven onroerende goederen. Dit opstalrecht wordt gevestigd met het oog op bouw van de appartementen, de grondgebonden woningen, de ruimten voor handel/diensten en de ondergrondse parkeerplaatsen op de hierna vermelde gronden.
De voorwaarden van de samenwerking tussen partijen waarin ook dit opstalrecht kadert werden vastgelegd een “publiek private samenwerkingsovereenkomst” afgesloten door beide partijen bij onderhandse samenwerkingsovereenkomst van 25 februari 2015, gewijzigd door Addendum 1, goedgekeurd in de Gemeenteraad van 25 februari 2016, gewijzigd door Addendum 2, goedgekeurd in de Gemeenteraad van 18 mei 2017, gewijzigd door addendum 3 goedgekeurd in de Gemeenteraad van 25 maart 2021.
GEMEENTE AS - EERSTE AFDELING - AS
Een perceel GROND, ter plaatse genaamd “Oorlogs Veld” en gelegen op de hoek van de “Dorpsstraat”, en de “Kerkstraat”, thans gekadastreerd onder sectie A, nummers 0473/00W000/deel; 0473/00X00/deel; 0473/00Y000/deel; 0475/00C002; 0475/00G002/deel; 0475/00H002/deel, 0475/00K002/deel en 0498/00A000/deel; met een totale oppervlakte volgens meting van dertig are zevenendertig centiare (30a 37ca).
Gereserveerd perceelsidentificatienummer: 71002 A 506 A P0000
Het boekjaar 2024 werd afgesloten. De jaarrekening gedeelte gemeente moet vastgesteld worden door de gemeenteraad.
De jaarrekening 2024 heeft een saldo op de exploitatierekening van € 3.452.704,00, op de investeringsrekening € -5.548.215,00 en op het financieringssaldo € 230.296,00.
Het budgettair resultaat van het boekjaar is € - 1.865.215,00 het gecumuleerd budgettair resultaat is € 11.899.197,00 en het beschikbaar budgettair resultaat € 11.899.197,00.
De gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt € 2.596.905,00.
De OCMW jaarrekening 2024 werd afgesloten en vastgesteld door de OCMW-raad. Nadat de OCMW-raad de jaarrekening heeft vastgesteld moet ze door de gemeenteraad worden goedgekeurd.
De jaarrekening 2024 heeft een saldo op de exploitatierekening van € - 913.563,00 en op de investeringsrekening van € 21.433,00.
Het budgettair resultaat van het boekjaar is € - 892.120,00, het gecumuleerd budgettair resultaat is € - 2.261.184,00 en het beschikbaar budgettair resultaat € - 3.055.915,00.
De gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt € 2.596.905,00.
Een doeltreffend systeem voor organisatiebeheersing is essentieel om op een gestructureerde en verantwoorde manier de risico’s te identificeren die het realiseren van de strategische en operationele doelstellingen van de organisatie kunnen belemmeren. Organisatiebeheersing omvat het geheel van processen, maatregelen en werkwijzen die gericht zijn op het realiseren van doelstellingen, het beheersen van risico’s, het waarborgen van de betrouwbaarheid van informatie en het naleven van wet- en regelgeving.
Het systeem is dynamisch van aard en evolueert mee met de interne werking en de externe omgeving van het lokaal bestuur. Dit betekent dat regelmatige evaluatie en bijsturing van de werking en de getroffen beheersmaatregelen noodzakelijk zijn. Deze continue verbetercyclus versterkt de bestuurskracht en verhoogt de kwaliteit van de dienstverlening aan burgers en belanghebbenden.
Het rapport licht toe hoe via het inzetten op continu verbeteren en risicomanagement gewerkt wordt aan een optimale organisatiebeheersing. Zowel in het rapport als in de bijlagen leest u concrete realisaties in dit kader. Ook vormt het een belangrijk instrument voor transparantie, beleidsopvolging en verdere verbetering.
In het digitale tijdperk waarin we leven, is een robuust informatieveiligheidsbeleid onontbeerlijk voor lokale besturen. De toenemende afhankelijkheid van technologie en digitalisering brengt significante voordelen met zich mee, maar verhoogt ook de kwetsbaarheid voor cyberaanvallen, datalekken en andere beveiligingsrisico's. Deze kunnen leiden tot ernstige financiële, reputatie- en operationele schade.
Het implementeren van een informatieveiligheidsbeleid versterkt het vertrouwen van burgers en partners in de diensten van lokale besturen, onderstreept hun toewijding aan informatieveiligheid en draagt bij aan een veiligere digitale omgeving voor iedereen. Een doeltreffend informatieveiligheidsbeleid waarborgt niet alleen de bescherming van gevoelige informatie tegen ongeautoriseerde toegang en misbruik, maar zorgt ook voor naleving van wettelijke en regelgevende vereisten op het gebied van privacy en gegevensbescherming. Voor lokale besturen is het belangrijk om te voldoen aan de geldende privacywetgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming, beter bekend als de GDPR. Europese, federale en Vlaamse overheden leggen daarenboven strenge normen op voor het gebruik en de bescherming van persoonsgegevens. De Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) en de Vlaamse Toezichtscommissie (VTC) sturen voortdurend nieuwe adviezen uit. Voor de OCMW's gelden ook de strikte voorwaarden van de Minimale Normen KSZ.
Vergelijkbaar met het vereiste veiligheidsplan voor welzijn op het werk en ongevallenpreventie, is een openbaar bestuur wettelijk verplicht een functionaris voor gegevensbescherming aan te stellen en een meerjarenplan voor informatieveiligheid op te stellen. Dit plan dient elk jaar geactualiseerd te worden. Zowel de federale als de Vlaamse overheid hebben het recht om deze veiligheidsplannen specifiek op te vragen en te inspecteren.
Gegevensbescherming gaat verder dan technische en organisatorische maatregelen. Een cruciale pijler is de bewustmaking van álle personeelsleden, zodat zij het beleid begrijpen en toepassen. Dit geldt evenzeer voor mandatarissen, externen (zoals leveranciers, onderaannemers, consultants), stagiairs, jobstudenten en vrijwilligers. Informatiebeveiliging is een gedeelde verantwoordelijkheid. Het is een taak van iedereen.
De rekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Theresia As wordt ter akteneming gebracht aan de gemeenteraad.
De jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Barbara As wordt ter akteneming gebracht aan de gemeenteraad.
De rekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Niklaas Niel-bij-As wordt ter akteneming gebracht aan de gemeenteraad.
Alle eigenaars van gebouwen voor de erediensten dienen een kerkenbeleidsplan op te stellen en ter goedkeuring voor te leggen aan de kerkelijke overheid. Zo een kerkenbeleidsplan heeft tot doel het ontwikkelen van een visie over de toekomst van de parochiekerken en pastorijen op het grondgebied van de gemeente As. Na advies van het bisdom en van het CBS dient de gemeenteraad het kerkenbeleidsplan goed te keuren.
Een kerkenbeleidsplan is een schriftelijk document dat een lokaal gedragen langetermijnvisie bevat voor alle parochiekerken op het grondgebied van de gemeente. Het is goedgekeurd en ondertekend door het representatief orgaan van de rooms-katholieke eredienst en door het gemeentebestuur. Het kerkenbeleidsplan bevat minstens al de volgende gegevens:
1° een beschrijving van de betrokken kerken, met hun cultuurhistorische waarde, hun beschermingsstatuut en hun bouwfysische toestand;
2° informatie over de eigendomstoestand;
3° de situering van elke kerk in zijn ruimtelijke omgeving;
4° een beschrijving van het actuele gebruik en de actuele functie van de betrokken kerken;
5° een onderbouwde visie op het toekomstige gebruik en de toekomstige functie van de betrokken kerken, inclusief een plan van aanpak over de wijze waarop de toekomstige invulling (eredienst, valorisatie, medegebruik, neven- en herbestemming) kan worden gerealiseerd.
De fracties hebben voor het dienstjaar 2024 recht op volgende fractievergoeding:
De bedragen op de gedetailleerde verslagen van volgende fracties voor het dienstjaar 2024 zijn:
De schoolraad is opnieuw samengesteld. De samenstelling wordt ter kennisgeving op de gemeenteraad gebracht.
Wonen de schoolraad met raadgevende stem bij directie en schepen van onderwijs
Het besluit omvat de kennisname en goedkeuring van de samenstelling van de schoolraad van de gemeentelijke basisschool As.
De gemeente wenst een RUP op te maken om de uitbreiding van de Lidl mogelijk te maken in As. Deze uitbreiding gebeurt in het kader van het gamma en niet om een groter publiek aan te trekken. Tevens is er nood aan aangepaste voorzieningen voor het personeel.
Een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) is een plan dat de bestemmingen, met de daarbij horende stedenbouwkundige voorschriften, vastlegt in een bepaald gebied. Het vormt de basis om omgevingsvergunningen te kunnen afleveren.
Het college keurde op 5 mei 2023 de startnota en de procesnota goed. De scopingsnota werd door het schepencollege goedgekeurd op 6 oktober 2023.
Op 27 mei 2024 keurde het college het voorontwerp van het RUP goed.
Het voorontwerp RUP Detailhandel Cockerill voor de site van Lidl, omvattende de toelichtingsnota, het grafisch plan en de ontwerp stedenbouwkundige voorschriften werd voor advies voorgelegd aan de verschillende adviesinstanties. Er werd geen plenaire vergadering gehouden.
De opmerkingen uit de ingewonnen adviezen werden door Creosum in het voorontwerp RUP aangepast naar het ontwerp RUP, de scopingsnota werd aangevuld en doorgestuurd naar het team omgevingseffecten voor de beslissing over de MER-screening.
Op 26 november 2024 werd door de dienst Milieueffectenrapportage van de Vlaamse Overheid bepaald dat er geen plan-MER opgesteld moet worden voor het RUP.
Op 19 december 2024 werd door de gemeenteraad het ontwerp van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voorlopig vastgesteld.
Daarna werd het openbaar onderzoek gevoerd voor een periode van 60 dagen.
Na definitieve vaststelling wordt het college van burgemeester en schepenen belast met de verdere afwerking van de wettelijke procedures volgens de bepalingen van en binnen het tijdsbestek bepaald in artikel 2.2.21 van de VCRO. Concreet betekent dit dat na de definitieve vaststelling een schorsingsperiode van 45 dagen ingaat. In deze periode kan de provincie of het departement Omgeving het RUP eventueel schorsen. Na de schorsingsperiode moet de goedkeuring van het RUP gepubliceerd worden in het Belgisch Staatsblad. 14 dagen na de publicatie in het Staatsblad is het RUP van kracht.
Er werd een aanvraag ingediend voor het verkavelen van grond langs de Hoogstraat en Smispoelstraat, kadastraal gekend als afdeling 2 sectie B nrs. 265Y, 266N en 266M tot 2 loten bestemd voor halfopen eengezinswoningen aan de Smispoelstraat en 1 lot voor een halfopen ééngezinswoning aan de Hoogstraat. Het perceel 265Y is getroffen door een rooilijn conform het bijzonder plan van aanleg 'Niel-bij-As' d.d. 12 september 1984. Conform dit plan dient een deel van het perceel 265Y ingelijfd te worden bij het openbaar wegdomein. De vergunning zal afgeleverd worden onder voorwaarde dat dit deel met een oppervlakte van 00a39ca, zoals aangegeven op het verkavelingsplan als lot 6, gratis afgestaan wordt aan de gemeente voor inlijving bij het openbaar wegdomein.
Notaris Bert Vrancken zal instaan voor het verlijden van de notariële akte.
Wonen in Limburg (WIL) is de woningen die zij verhuurt in de wijk ter Heide aan het vernieuwen. Een groot aantal van de woningen dateert van de jaren 50 en 60, deze woningen zijn aan vervanging toe. De woningen worden gefaseerd vervangen. Op dit moment is het ontwerp van fase B2 en C afgerond. Er dient een aannemer gevonden te worden om de bestaande woningen te slopen en nieuwe woningen te bouwen met daarbij de omgevingsaanleg.
In deze samenwerkingsovereenkomst wordt de samenwerking tussen de gemeente en WIL vastgelegd voor deze fase. De omgeving rond de school in Ter Heide zal mee opgenomen worden in de aanleg. Daarnaast wordt de heraanleg van de padenstructuur in de volledige wijk mee opgenomen in deze opdracht.
De InterGemeentelijke Samenwerking (afgekort IGS) handhaving Ruimte is sedert 2017 klantvriendelijk, effectief en efficiënt bezig structureel te handhaven aangaande het voldoen aan de betrokken regelgeving en het respecteren van de afgeleverde omgevingsvergunningen stedenbouwkundige handelingen en de daaraan gekoppelde voorwaarden en lasten.
Eén van de belangrijkste redenen voor dit succesverhaal was en is dat de leden destijds (As, Genk, Houthalen-Helchteren, Opglabbeek en Zutendaal) sinds augustus-september 2020, én via die weg ook de burgemeesters, verbalisanten RO en de coördinator, beschikken over een door de gemeenteraad goedgekeurd en aldus maatschappelijk gedragen beleidsplan handhaving inzake de goede ruimtelijke ordening, met als speerpunten:
• pro-actief (sensibiliseren en informeren) en preventief (raadgeving-aanmaning-rappel aanmaning) handhaven van stedenbouwkundige misdrijven en inbreuken is de norm;
• bij gebrek aan resultaat, na volle inzet hierop, opstarten van een hersteltraject;
• naargelang de inhoud van het dossier en de soort overtreding wordt bij die herstelprocedure op basis van het beleidsplan gekozen voor de priorcategorie 1 (voorkeur strafrechtelijke behandeling), 2 (voorkeur bestuurlijke behandeling) of 3 (enkel registratie en dus niet afdwingen herstel en geen bestraffing);
• verder worden de samenwerkingsverbanden, met alle actoren die aan handhaving RO doen, evenals de tools om dit te bewerkstelligen, in dit beleidsplan beschreven én vastgelegd.
Na verloop van tijd groeide het aantal gemeenten dat lid werd van de IGS:
• in 2019 werd Meeuwen-Gruitrode na fusie met Opglabbeek (tot Oudsbergen) lid en startte de IGS met haar werking vanaf september 2019. Oudsbergen keurde ook in september 2020 het handhavingsplan RO goed;
• in het najaar van 2021 traden Bree en Kinrooi toe tot de IGS en startte de werking vanaf begin 2022. In mei en juni 2022 keurden ook daar de gemeenteraden het handhavingsplan RO als werkinstrument voor de handhavers RO goed;
• in februari 2025 traden Diepenbeek en Maaseik toe tot de IGS (zie bijgaande gemeenteraadsbesluiten). De werking is daar gestart sedert begin mei dit jaar. Eén van de voorwaarden daarbij was dat de gemeenteraden óók het hier nu voorliggende omgevingshandhavingsplan zal goedkeuren en gebruiken als werkinstrument voor de handhaving.
Dat vermelde omgevingshandhavingsplan opmaken en voorleggen aan het Beheerscomité van de IGS, was één van de deelprojecten van het pilootproject "omgevingshandhaving" van het Departement Omgeving, waaraan de IGS deelnam na toelating van de 7 gemeenteraden destijds in september 2022, met als gekozen thema's "biodiversiteit" en "droogteproblematiek". Dit project liep van 2 februari 2023 tot en met 31 juli 2024.
Het was met name de bedoeling om de bestaande handhavingsplannen RO om te vormen, geleidelijk aan naar een omgevingshandhavingsplan waardoor een aantal milieutoezicht-aspecten, te weten het behouden, aanpakken en handhaven rond de thema's biodiversiteit en droogteproblematiek, kunnen opgenomen worden in het beleid rond omgevingshandhaving. Om die redenen werd het aantal rubrieken van soorten overtreding uitgebreid met de 2 nieuwe "biodiversiteit" en "droogteproblematiek" en hierbinnen vermeld ook de 3 gekende hogervemelde priorcategorieën.
Meer uitleg over dit deelproject van het pilootproject is terug te vinden in het eindrapport.
De gemeente As heeft masterplan voor openbare verlichting opgesteld.
Het masterplan is een meerjarenbeleidsplan dat bepaalt hoe de openbare verlichting in de gemeente of de stad wordt ingericht en beheerd. Het maakt een gericht beheer en planmatige aanpak mogelijk van de openbare verlichting. Hierbij werden weloverwogen keuzes gemaakt op basis van rationeel energiegebruik, sociale veiligheid, het beperken van lichthinder, onderhoud, technische en/of esthetische overwegingen. Met ondersteuning van Fluvius werden zogenaamde deelruimtes bepaald en daaraan de verlichtingseisen gekoppeld. Zo werd voor onze gemeente/onze stad de meest geschikte brandprogramma’s gekozen. Dit bepaalt wanneer de openbare verlichting ’s avonds ontstoken, eventueel gedimd of gedoofd wordt en ’s morgens herontstoken wordt volgens dezelfde verlichtingseisen.
In het kader van de opdracht “Renovatie van de sporthal: inrichting interieur” werd een bestek met nr. 2025-07 opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats).
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 100.000,00 excl. btw of € 121.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het kader van de opdracht “Renovatie van de sporthal: Sanitair en HVAC” werd een bestek met nr. 2025-08 opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats).
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 826.446,28 excl. btw of € 1.000.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
In het kader van de opdracht “Renovatie van de sporthal: Elektriciteitswerken” werd een bestek met nr. 2025-09 opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats).
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 169.421,49 excl. btw of € 205.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De provincie Limburg verzoekt de aangesloten gemeenten om het jaarverslag en de jaarrekening formeel goed te keuren conform artikel 19 en 24 van de oprichtingsovereenkomst van de Interbestuurlijke Vereniging LAK Kempen. Bij uitblijven van reactie binnen 60 dagen wordt goedkeuring verondersteld.
In de gemeenteraad van 20 februari werd beslist om geen kandidaten lid Bestuurlijke Commissies van de VVSG voor te dragen. Door zijn ervaring als burgemeester en aangezien hij in de commissie Binnenlands bestuur zit is burgemeester Tom Seurs achteraf nog gevraagd om terug lid te worden van de commissie Krachtig besturen. Dit heeft zich na de gemeenteraad van februari afgespeeld, maar kandidaat commissieleden moeten de uitdrukkelijke instemming krijgen van de gemeenteraad van het bestuur waartoe ze behoren.
Op woensdag 28 mei vond de algemene vergadering van Wonen In Limburg plaatsvinden. De gemeenteraad werd verzocht om een afgevaardigde aan te stellen die de gemeente zal vertegenwoordigen in de (bijzondere) algemene vergadering(en).
Aangezien de agenda van de gemeenteraad reeds verstuurd werd bij opmaak van dit agendapunt werd deze aanstelling in eerste instantie behandeld door het college van burgemeester en schepenen en ligt het nu ter bekrachtiging voor op de gemeenteraad.
De algemene Vergadering van Cipal gaat door op 24 juni 2025.
De vergadering heeft de volgende agenda:
Uitnodiging voor de gewone Algemene Vergadering van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg op donderdag 26 juni 2025 om 18 uur.
IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ rapporteert jaarlijks aan het schepencollege en de gemeenteraad over haar werkzaamheden van het afgelopen jaar, zoals bepaald in artikel 15 van de oprichtingsstatuten van de interlokale vereniging.
Op woensdag 25 juni 2025 vindt de algemene vergadering van de gemeentelijke holding NV in vereffening plaats om 14.00 uur in de lokalen van de VVSG VZW, Bischoffsheimlaan 1-8 te 1000 Brussel.
Hiervoor moet een afgevaardigde en plaatsvervanger aangeduid worden en een mandaat voor de algemene vergadering gegeven worden.
De agenda van de algemene vergadering:
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over het zittingsverslag van de voorgaande vergadering, wordt het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de voorgaande vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. In het geval de gemeenteraad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
De gemeente As, opstalgever, verklaart een recht van opstal voor een periode van vier (4) jaar ingaande op de dag volgend op heden, te verlenen aan de nv Group GL, opstalhouder, die aanvaardt, onder de bepalingen van de wet van 10 januari 1824 en de recentere bepalingen inzake opstal opgenomen in het Burgerlijk Wetboek, op de hierna beschreven onroerende goederen. Dit opstalrecht wordt gevestigd met het oog op bouw van de appartementen, de grondgebonden woningen, de ruimten voor handel/diensten en de ondergrondse parkeerplaatsen op de hierna vermelde gronden.
De voorwaarden van de samenwerking tussen partijen waarin ook dit opstalrecht kadert werden vastgelegd een “publiek private samenwerkingsovereenkomst” afgesloten door beide partijen bij onderhandse samenwerkingsovereenkomst van 25 februari 2015, gewijzigd door Addendum 1, goedgekeurd in de Gemeenteraad van 25 februari 2016, gewijzigd door Addendum 2, goedgekeurd in de Gemeenteraad van 18 mei 2017, gewijzigd door addendum 3 goedgekeurd in de Gemeenteraad van 25 maart 2021.
GEMEENTE AS - EERSTE AFDELING - AS
Een perceel GROND, ter plaatse genaamd “Oorlogs Veld” en gelegen op de hoek van de “Dorpsstraat”, en de “Kerkstraat”, thans gekadastreerd onder sectie A, nummers 0473/00W000/deel; 0473/00X00/deel; 0473/00Y000/deel; 0475/00C002; 0475/00G002/deel; 0475/00H002/deel, 0475/00K002/deel en 0498/00A000/deel; met een totale oppervlakte volgens meting van dertig are zevenendertig centiare (30a 37ca).
Gereserveerd perceelsidentificatienummer: 71002 A 506 A P0000