Het ondertekenen door de gemeente As van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen.
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande de inspanningsverbintenis inzake de algemene engagementen en de vier werven met daarin opgenomen 16 specifieke doelstellingen.
Overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 7 juli 2023 moeten steden en gemeenten die deelnemen aan het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) jaarlijks inhoudelijk en financieel rapporteren aan de gemeenteraad. De goedgekeurde rapportering dient uiterlijk op 1 mei te worden ingediend bij het Agentschap Binnenlands Bestuur via het Loket voor Lokale Besturen.
Vanaf 2025 verloopt de financiële rapportering niet langer via de Beleids- en Beheerscyclus (BBC), maar wordt deze samen met de inhoudelijke rapportering aan de gemeenteraad voorgelegd.
De gemeente As ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 op 21/10/2021 en 2.0 op 20/10/2022. Binnen het pact moet jaarlijks een inhoudelijke rapportage over de voortgang worden opgemaakt. Deze rapportage wordt na voorlegging aan de gemeenteraad ingediend bij het Agentschap Binnenlands Bestuur. Hiervoor wordt gebruikgemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2024 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Het vaststellen van retributies is een bevoegdheid van de gemeenteraad, maar aangezien de gemeenteraad van 20 maart 2025 geannuleerd werd en het toeristisch seizoen 1 april 2025 van start ging, moeten de retributies vastgesteld worden. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen wordt daarom ter bekrachtiging voorgelegd op de zitting van de gemeenteraad van 17 april 2025.
Op de toeristische dienst worden toeristische producten zoals fiets- en wandelkaarten e.a. verkocht. Deze moeten opgenomen worden in een retributiereglement.
De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 21 maart 2025 waarin volgende tarieven voor de verkoop van diverse toeristische producten als volgt vastgelegd werd:
Folder, boeken, wandel-, fietskaarten e.a. uitgegeven of verspreid door andere toeristische diensten (op Vlaams, provinciaal, regionaal, stedelijk en gemeentelijk niveau) en VVV-kantoren worden verkocht aan het tarief dat respectievelijk door deze andere instanties worden vastgelegd.
Folders, boeken, wandel-, fietskaarten e.a. uitgegeven of verspreid door het samenwerkingsverband met externe partners worden verkocht aan het tarief dat respectievelijk door deze hen wordt vastgelegd.
Toeristische brochure over Gemeente As: gratis
Brochure Beeldenroute: gratis
Brochures uitgegeven door de eigen toeristische dienst: gratis
Postkaarten “Asch tijdens de Groote Oorlog”:
a) Serie 1 (40 postkaarten in bewaardoosje): € 8
b) Serie 2 (19 postkaarten rond de Belgische periode van het vliegveld Asch in enveloppe): € 5
Boekje familiewandeling B'Oscars: € 2,50
Gidsen 50 euro per uur / per groep van max. 20 personen (bv gids geologische wand, enz.).
Fietsverhuur
Fietsen worden per dag verhuurd en dit tijdens de openingsuren van de toeristische dienst in het toeristisch seizoen (van 1 april tot 1 oktober).
De bezoeker boekt deze fietsen via fietsparadijslimburg.be en zijn onderhevig aan hun algemeen reglement. De fietsen mogen na sluitingstijd van de toeristische dienst teruggebracht worden.
Prijzen:
Minitrein
a) €2,5 per persoon vanaf 3 jaar
b) - 3 jaar: gratis
c) Scholen (t.e.m. laatste jaar basisschool) en verenigingen (enkel kinderen tot 12 jaar): €60 voor max 25 kinderen, vanaf 26 deelnemers €1/extra kind (begeleiders gratis)
d) Privé rondrit: €100 (maximum bezetting 48 personen)
Discgolf: €10/disc
Bosgolf
a) Volwassene: €5
b) Kind 3 t.e.m. 12 jaar: €4
c) - 3 jaar (i.c.m. gezin): gratis
d) Groep vanaf 10 pers.: €4/pers
e) Bij verlies: €5/item (bal, stok, invulplankje)
Alle aan de balie gekochte producten worden ter plaatse betaald. De betaling van groepsreservaties wordt via overschrijving met gestructureerde mededeling gedaan en dit 1 week vóór de datum van de geplande activiteit. De transactie wordt als afgerond beschouwd vanaf het moment dat het saldo op de rekening van de gemeente As werd gestort.
De groepsreservaties worden kosteloos geannuleerd ten laatste 72 uur vóór de afgesproken datum, daarna blijft de hoofdsom verschuldigd.
De leden van het Beheerscomité hebben op 20 maart 2025 hun digitale goedkeuring gegeven en daarom vraagt men aan het college van burgemeester en schepenen om het jaarverslag (met bijlagen) én de jaarrekening ter goedkeuring/vaststelling te agenderen en voor te leggen aan de gemeenteraad van 17 april 2025.
Bijkomend moet door de gemeenteraad opnieuw de aanstelling van de vertegenwoordigers voor As in het Beheerscomité van de IGS gebeuren.
Als mandataris zal burgemeester Tom Seurs en als technisch lid zal omgevingsambtenaar Tim Houben aangesteld worden. De handhavingscoördinator is permanent secretaris.
Aangaande de stand van zaken van de derde uitbreiding van de I.G.S. en dus toetreding van Diepenbeek en Maaseik kan het volgende meegedeeld worden:
• op 17-02-2025 trad Diepenbeek toe tot de I.G.S. via gemeenteraadsbesluit (zie bijlage)
• op 24-02-2025 Maaseik eveneens (zie bijlage);
• inmiddels is in Genk een werfreserve aangelegd van de mogelijke aanwerving van 4 kandidaat-verbalisanten RO;
• praktische opstart (opleidingen) is voorzien wellicht vanaf ten vroegste mei 2025;
• vanaf deze opstart werkt handhavingscoördinator Hugo De Cuyper nog 50% voor Genk en 50% voor de I.G.S. (momenteel 30%).
Na afloop van elk werkjaar, in dit geval 2024, moet in toepassing van artikel 8 van de oprichtingsovereenkomst, een jaarverslag en jaarrekening voor de werking van de I.G.S. Handhaving RO MidLIM in dat jaar opgemaakt worden.
Dit wordt uitgevoerd door de handhavingscoördinator (zie bijlagen). Het Beheerscomité moet vervolgens dit jaarverslag en –rekening respectievelijk goedkeuren en vaststellen.
Het ontwerp-jaarverslag en de ontwerp-jaarrekening werd digitaal voorgelegd aan alle leden van het Beheerscomité op 13 maart 2025. Uiterlijk 20 maart 2025 werd door de leden digitaal goedkeuring verleend aan dit ontwerp-jaarverslag en vaststelling uitgevoerd voor de ontwerp-jaarrekening.
In toepassing van artikel 15 van de overeenkomst moet de jaarrekening nu samen met het jaarverslag door het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring voorgelegd worden aan de gemeenteraden van alle lid-gemeenten en dit in principe binnen de 3 maanden na afloop van het werkjaar (in principe gemeenteraad van maart dus). Voor 2024 is dit, afwijkend, de gemeenteraad van 17 april 2025.
Het budget voor het werkjaar 2025 werd reeds eind 2024 goedgekeurd door de gemeenteraden i.h.k.v. de opmaak van de begrotingen en de meerjaren-budgettering.
Artikel 6 van de overeenkomst legt op dat na gemeenteraadsverkiezingen de gemeenteraad opnieuw de stemgerechtigde leden voor het Beheerscomité van de I.G.S. moet aanduiden.
De gemeenteraad keurt het jaarverslag I.G.S. handhaving RO MidLim met bijlagen, in toepassing van artikel 8 en 15 van de oprichtingsovereenkomst, goed.
De gemeenteraad stelt de jaarrekening van I.G.S. handhaving RO MidLim, in toepassing van artikel 8 en 15 van de oprichtingsovereenkomst, vast.
De gemeenteraad bevestigt om burgemeester Tom seurs (stemgerechtigd en vast lid) en omgevingsambtenaar Tim Houben (deskundige en niet-stemgerechtigd) als vertegenwoordigers in het Beheerscomité van de I.G.S aan te duiden.
De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken en praktische realisatie van de derde uitbreiding van de IGS door de toetreding van Maaseik en Diepenbeek.
Met Wonen in Limburg (WiL) werden nieuwe afspraken gemaakt over volgende aspecten:
Omwille van het non-profit karakter van deze inhuringen, het versterken van het stedelijk sociaal woonbeleid en het waarborgen van de minimale kwaliteit voor woonbehoeftige inwoners, rekenen de GAOZ-gemeenten geen retributie aan voor deze conformiteitscontroles. Zij ontvangen hiervoor Vlaamse subsidies. De capaciteit voor deze controles wordt voorzien via het intergemeentelijk woonproject Lokaal Woonbeleid GAOZ. Elke gemeente dient afzonderlijk dit afsprakenkader te valideren, aangezien het gaat om controles van woningen die mogelijk gelegen zijn op hun respectievelijke grondgebied en het feit dat IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ geen rechtspersoonlijkheid heeft.
Vlaamse Codex Wonen van 2021, art 3.1.
Besluit van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, Boek 3, deel 2
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
In 2018 kozen de GAOZ gemeenten (Genk, As, Oudsbergen, Zutendaal) er voor om binnen het subsidiedossier voor IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ, de conformiteitscontrole voor ingehuurde woningen van het Sociaal Verhuurkantoor (SVK) op te nemen in hun subsidiedossier voor intergemeentelijke woonbeleid. Hiervoor werd een aanvullende subsidie voorzien van € 5000,00. Toen werd een nieuw afsprakenkader opgemaakt met SVK Het Scharnier, SVK Noord-Limburg, het Agentschap Wonen Vlaanderen en de 4 GAOZ gemeenten.
Via de inkanteling van de SVK's in de lokale sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM's) en de vorming van de Limburgse Woonmaatschapppij Wonen in Limburg in 2023, nam de rechtsopvolger van SVK Het Scharnier en SVK Noord-Limburg dit afsprakenkader over. In 2024 vroeg Wonen in Limburg om het kader aan te passen, zodat ze een meer gestroomlijnde aanpak over hun heel werkingsgebied konden realiseren. Het Agentschap Wonen Vlaanderen is niet langer derde partij, waardoor goedkeuring door de minister niet langer vereist is. Deze overeenkomst is enkel van toepassing voor de conformiteitscontroles van woningen die worden ingehuurd door Wonen in Limburg. Voor woningen die vallen onder het reglement van het verplicht conformiteitsattest, zijn andere afspraken van toepassing.
De gemeenteraad gaat akkoord met de stopzetting van het afsprakenkader over het onderzoeken van woningen die te huur worden aangeboden aan het SVK HET SCHARNIER met het oog op nieuwe inhuurname, goedgekeurd door de gemeenteraad op 19/11/2020.
De gemeenteraad keurt het nieuwe afsprakenkader over conformiteitsonderzoeken in woningen die door de woonmaatschappij ingehuurd worden op de private huurmarkt goed.
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan Wonen in Limburg en IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ.
Op 22 juni 2022 heeft de gemeenteraad As het “Subsidiedossier IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ 2023- 2025” goedgekeurd. In het kader hiervan heeft de gemeente een engagementsverklaring aangegaan om een reglement op te maken, te implementeren en toe te passen waarbij de geldigheidsduur van het conformiteitsattest beperkt wordt in bepaalde situaties. Stad Genk wenst dit concreet toe te passen voor de conformiteitsattesten voor kamerwoningen. Het gewijzigde kamerreglement, dat op 29 oktober 2024 door het schepencollege principieel werd goedgekeurd en op 17 december 2024 door de gemeenteraad, bevat een beperking van de geldigheidsduur van de uitbatingsvergunning. De stad Genk wenst ook het conformiteitsattest voor de kamerwoning uit te reiken, wanneer de kamers conform de minimale kwaliteitsnormen zijn bevonden. De keuze om de geldigheidsduur van de uitbatingsvergunning én het conformiteitsattest voor kamerwoningen bestemd als hoofdverblijfplaats terug te brengen tot 5 jaar heeft verschillende redenen:
De vrijstelling van de retributie voor kamerwoningen en kamers zal enkel in het kader van het verkrijgen van de uitbatingsvergunning worden behouden. Voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek in kader van alle andere kwaliteitsprocedures (vb procedure ongeschikt en/of onbewoonbaar) wordt wel een retributie gevraagd. Dit omdat de stad Genk de drempel tot het aanvragen van een conformiteitsattest zo laag mogelijk wil houden, zodat de sociale rechten (i.c. huursubsidie/huurpremie) van de meest kwetsbare bewoners ondersteund wordt.
Voor dit ontwerpreglement werd een verplicht, niet-bindend advies ingewonnen bij het agentschap Wonen in Vlaanderen. Naar aanleiding van dit aangeleverde advies op 12 februari 2025 werd het reglement aangepast (rode tekstgedeeltes worden verwijderd, blauwe tekstgedeeltes zijn toegevoegd) en werd een uitgebreide motivatie toegevoegd.
De motivatie reglement verplicht conformiteitsattest, de risico-analyse van het conformiteitsattest GAOZ en de nota van Stebo over de evaluatie van de logementswoningen zijn als bijlagen toegevoegd aan de nota.
Op 19 mei 2022 werd het reglement houdende het verplicht stellen van het conformiteitsattest voor huurwoningen gebouwd vóór 1981 (met ingang van 1 januari 2023) door de gemeenteraad goedgekeurd.
Op 17 december 2024 keurde de gemeenteraad Genk het reglement voor kamerwoningen bestemd als hoofdverblijfplaats (met ingang van 1 januari 2025) goed. Om de beleidsvisie rond kamerwoningen bestemd als hoofdverblijfplaats volledig door te voeren, was nog een aanpassing nodig van het reglement houdende het verplicht stellen van het conformiteitsattest voor huurwoningen gebouwd vóór 1981 nodig. Dit omwille van 2 redenen:
Op 13 december 2024 keurde het college van burgemeester en schepenen het reglement verplicht conformiteitsattest voor huurwoningen gebouwd vóór 1981 en voor kamerwoningen bestemd als hoofdverblijfplaats goed (met ingang van 1 januari 2025).
Na het bekomen van het verplicht inwinnen van het advies van Wonen in Vlaanderen wordt dit reglement geagendeerd op de zitting van de gemeenteraad. Er werden nog enkele kleine aanpassingen toegevoegd en nog een motivatie toegevoegd voor de verschillende uitzonderingsregimes.
Op 12 februari 2025 werd het advies (niet-bindend) door Wonen in Vlaanderen aangeleverd.
De gemeenteraad keurt het "Reglement voor huurwoningen gebouwd vóór 1981 en voor kamerwoningen bestemd als hoofdverblijfplaats", met ingang van 1 januari 2025, goed.
De gemeenteraad zal uitvoering van dit reglement voorleggen binnen het intergemeentelijk woonproject IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ, in het kader van de indiening van een nieuw subsidiedossier.
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan het agentschap Wonen in Vlaanderen.
In het kader van de opdracht “Het aanstellen van een studiebureau/architect voor de renovatie van de sporthal (kleedkamers, douches en HVAC)” werd een bestek met nr. 2025-05 opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats).
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 92.000,00 excl. btw of € 111.320,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het bestek met nr. 2025-05 en de raming voor de opdracht “Het aanstellen van een studiebureau/architect voor de renovatie van de sporthal (kleedkamers, douches en HVAC)”, opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats) worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 92.000,00 excl. btw of € 111.320,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 2140000/Mens/0740 (actie/raming AC000198/MJP001192).
In het kader van de opdracht “Aankoop: leveren van een hakselaar van hout tot 20cm motor aangedreven.” werd een bestek met nr. 2025-06 opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats).
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 53.719,01 excl. btw of € 65.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het bestek met nr. 2025-06 en de raming voor de opdracht “Aankoop: leveren van een hakselaar van hout tot 20cm motor aangedreven.”, opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats) worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 53.719,01 excl. btw of € 65.000,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 2430000/Ruimte/0200 (actie/raming AC000338/MJP000427).
Protocol van Abc waarbij deze zich akkoord verklaren met voorgesteld professionaliseringsplan, ondertekend op 25 februari 2025.
Het voorstel van het nieuw huishoudelijk reglement (ABC) van de gemeentelijke basisschool voor schooljaar 2024 -2025.
De gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement van het afzonderlijk bijzonder comité (ABC) van de gemeentelijke basisschool voor het schooljaar 2024-2025 goed.
Protocol van Abc waarbij deze zich akkoord verklaren met voorgesteld professionaliseringsplan, ondertekend op 25 februari 2025.
Het voorstel van het nieuw professionaliseringsplan van de gemeentelijke basisschool voor schooljaar 2024 -2025.
De gemeenteraad keurt het professionaliseringsplan van de gemeentelijke basisschool voor het schooljaar 2024-2025 goed.
Voorgedragen kandidaten plaatsvervangend afgevaardigde in vzw Projectgrindwinningscomité.
Het decreet tot oprichting van het Grindfonds en tot regeling van de grindwinning van 14 juli 1993 voorziet onder Hoofdstuk IIIbis, artikel 20secies de oprichting van het projectgrindwinningscomité.
Artikel 7 § 3 van het Grinddecreet dat de burgemeesters van elke gemeente die voorkomt op de lijst van de gemeenten die door de Vlaamse regering werden aangewezen als grindgemeente of hun afgevaardigde, als stemgerecht lid aangeduid zijn. De gemeente As komt voor op deze lijst van grindgemeenten.
Mail van 25 maart 2025 betreffende het schrijven d.d. 12 november 2024 van PGC vzw waarbij er gevraagd wordt om bij gemeenteraadsbeslissing te bevestigen of er 1 of meerdere personen worden aangeduid als afgevaardigde van de burgemeester zodat bij afwezigheid van de burgemeester de afgevaardigde kan deelnemen aan de vergadering. Deze brief werd nooit door ons ontvangen.
Burgemeester Tom Seurs is stemgerechtigd lid voor de vzw PGC voor de nieuwe legislatuur.
Jo Santermans, jo.santermans@as.be - 0477 65 81 97, wordt aangeduid als afgevaardigde van de burgemeester om bij afwezigheid van de burgemeester geldig te kunnen deelnemen aan de vergadering van de vzw PGC.
Voorgedragen kandidaat afgevaardigde Interbestuurlijke vereniging Lokale Actiegroep Kempen:
Voorgedragen kandidaat als plaatsvervangend afgevaardigde Interbestuurlijke vereniging Lokale Actiegroep Kempen:
Sinds 2 februari 2024 maakt As deel uit van de interbestuurlijke vereniging Lokale Actiegroep Kempen. Bij de oprichting van de interbestuurlijke vereniging heeft de gemeenteraad een afgevaardigde en een plaatsvervangende afgevaardigde in de Lokale Actiegroep aangeduid.
Conform artikel 9 §2 van de ‘samenwerkingsovereenkomst interbestuurlijke vereniging Lokale Actiegroep Kempen’ worden de afgevaardigden vanuit de gemeentebesturen benoemd voor de periode van één bestuurslegislatuur. De afgevaardigden blijven wel lid van de Lokale Actiegroep tot de vervanging in de Lokale Actiegroep is voorzien.
Deze vertegenwoordigers worden aangeduid door de gemeenteraad en kunnen lokale besturen enkel door een gemeenteraadslid, schepen of burgemeester vertegenwoordigd worden in de Lokale Actiegroep Kempen.
De gemeenteraad duidt Jo Santermans, jo.santermans@as.be - 0477 65 81 97, aan als afgevaardigde voor de Interbestuurlijke vereniging Lokale Actiegroep Kempen.
De gemeenteraad duidt Marc Bergmans, marc.bergmans@as.be - 0478 25 69 66, aan als plaatsvervangende afgevaardigde voor de Interbestuurlijke vereniging Lokale Actiegroep Kempen.
Een afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Leadersecretariaat t.a.v. Karel Leysen, Provincie Limburg, Directie Ondernemen – Dienst Landbouw en Platteland - karel.leysen@limburg.be.
Het artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van
een opdrachthoudende verenging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De decretale en statutaire onverenigbaarheden, zoals beschreven In het punt 2 van het documentatiedossier dat aan de deelnemende gemeente/stad overgemaakt werd, ook gelden voor de vertegenwoordigers op (buitengewone) algemene vergaderingen en dat de vertegenwoordigers niet als kandidaat-lid mogen voorgedragen worden voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC) of voor de Raad van Bestuur.
De gemeente/stad voor een of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende verenging Fluvius Limburg.
De vertegenwoordigers voor een algemene vergadering aangeduid kunnen worden voor de volledige duurtijd van de gemeentelijke legislatuur, nl. tot einde 2030.
Björn Ulenaers - schepen, bjorn.ulenaers@as.be - 0474 58 52 94, aan te duiden als plaatsvervangende vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur.
Er werden tijdens de vergadering geen opmerkingen gemaakt over de redactie van het zittingsverslag van de voorgaande gemeenteraadszitting.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad wordt onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278 van het decreet.
Behalve in spoedeisende gevallen wordt het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Het zittingsverslag van de voorgaande gemeenteraadszitting moet goedgekeurd worden.
De gemeenteraad keurt het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 20 februari 2025 goed.
Er werden tijdens de vergadering geen opmerkingen gemaakt over de redactie van de notulen van de voorgaande gemeenteraadszitting.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad wordt onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278 van het decreet.
Behalve in spoedeisende gevallen wordt het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
De notulen van de openbare zitting van de voorgaande gemeenteraad moeten goedgekeurd worden.
De gemeenteraad keurt de notulen van openbare zitting van de gemeenteraad van 20 februari 2025 goed.