Het boekjaar 2023 werd afgesloten. De jaarrekening gedeelte gemeente moet vastgesteld worden door de gemeenteraad.
De jaarrekening 2023 heeft een saldo op de exploitatierekening van € 3.564.406,00, op de investeringsrekening € 18.771,00 en op het financieringssaldo € - 14.788,00.
Het budgettair resultaat van het boekjaar is € 3.568.389, het gecumuleerd budgettair resultaat is € 13.764.412,00 en het beschikbaar budgettair resultaat € 13.764.412,00.
De gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt € 2.720.808,00.
De gemeenteraad stelt de voorliggende jaarrekening, gedeelte gemeente van boekjaar 2023, vast.
Jaarrekening 2023 in bijlage.
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2023 van het OCMW goed nadat ze door de OCMW-raad werd vastgesteld met als budgettair resultaat van het boekjaar € - 794.276,00, het gecumuleerd budgettair resultaat € -1.369.064,00 en het beschikbaar budgettair resultaat € - 2.104.961,00. De gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt € 2.720.808,00.
De opvolgingsrapportering moet de raadsleden een stand van zaken geven van de uitvoering van de prioritaire acties of actieplannen en moet ze toelaten om de evolutie van de uitgaven en de ontvangsten van het lopende jaar op te volgen en die te vergelijken met de planning.
Het rapport ter kennisname in bijlage geeft een detailoverzicht van de stand van zaken d.d. 30/06/2024 van de drie prioritaire acties van de gemeente en het OCMW As:
De niet-prioritaire acties, actieplannen en beleidsdoelstellingen zitten omvat in een summiere samenvatting.
Rapporten J1, T1 en T2 geven een totaaloverzicht van de stand van zaken d.d. 31/06/2024.
De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering van de gemeente en OCMW As d.d. 19september 2024.
De voorziene gemeentelijke bijdrage in het budget 2025 blijft binnen de grenzen van de gemeentelijke bijdragen voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
Het decreet van 2004-05-07 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse regering van 2006-10-13 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 2006-11-27 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 2006-10-13.
De ministeriële omzendbrief BB-2008/06, d.d. 2008-07-18 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De gemeenteraad dient akte te nemen van de budgetten van de erkende kerkfabrieken.
Het Centrale Kerkbestuur heeft op 10 juli 2024 het budget 2025 voor de kerkfabriek Sint-Barbara ingediend bij het gemeentebestuur.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Barbara:
Exploitatie Ontvangsten Uitgaven Overschot/Tekort
Eredienst 45,00 EUR 2 700,00 EUR - 2 655,00 EUR
Gebouwen 2 460,00 EUR 10 200,00 EUR - 7 740,00 EUR
Bestuur 0,00 EUR 2 170,00 EUR - 2 170,00 EUR
Privaat patrimonium 7 542,00 EUR 0,00 EUR 7 542,00 EUR
Stichtingen 0,07 EUR 7,00 EUR - 6,93 EUR
Expl. zonder financiering 10 047,07 EUR 15 077,00 EUR - 5 029,93 EUR
Financiering 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Expl. voor overboekingen 10 047,07 EUR 15 077,00 EUR - 5 029,93 EUR
Tekort - 5 029,93 EUR
Gecorrigeerd overschot expl 2023 5 038,65 EUR
Exploitatie voor toelage 8,71 EUR
Exploitatietoelage 0,00 EUR
Overschot exploitatie 8,71 EUR
Investeringen Ontvangsten Uitgaven Overschot/Tekort
Eredienst 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Gebouwen 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Bestuur 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Privaat patrimonium 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Stichtingen 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Invest. zonder financiering 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Invest. voor overboekingen 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Investeringen eigen financ.boekjaar 0,00 EUR
Overschot investeringen 2022 0,70 EUR
Overschot budgetwijziging 2023 0,00 EUR
Overschot investeringen 0,70 EUR
Er wordt voor het jaar 2025 geen exploitatiebijdrage voorzien.
De voorziene gemeentelijke bijdrage in het budget 2024 blijft na deze aanpassing binnen de grenzen van de gemeentelijke bijdragen voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
Het decreet van 2004-05-07 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse regering van 2006-10-13 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 2006-11-27 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 2006-10-13.
De ministeriële omzendbrief BB-2008/06, d.d. 2008-07-18 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De gemeenteraad dient akte te nemen van de budgetten en budgetwijzigingen van de erkende kerkfabrieken.
Het Centrale Kerkbestuur heeft op 10 juli 2024 de budgetwijziging 2024 voor de kerkfabriek Sint-Theresia ingediend bij het gemeentebestuur.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Theresia:
Exploitatie Ontvangsten Uitgaven Overschot/Tekort
Eredienst 2 400,00 EUR 12 115,00 EUR - 9 715,00 EUR
Gebouwen 7 200,00 EUR 32 575,00 EUR - 25 375,00 EUR
Bestuur 0,00 EUR 9 980,00 EUR - 9 980,00 EUR
Privaat patrimonium 10 500,00 EUR 1 350,00 EUR 9 150,00 EUR
Stichtingen 120,00 EUR 350,00 EUR - 230 ,00 EUR
Expl. zonder financiering 20 220,00 EUR 56 370,00 EUR - 36 150,00 EUR
Financiering 0,00 EUR 31 000,00 EUR - 31 000,00 EUR
Expl. voor overboekingen 20 220,00 EUR 87 370,00 EUR - 67 150,00 EUR
Tekort - 67 150,00 EUR
Gecorrigeerd overschot expl 2022 13 556,81 EUR
Exploitatie voor toelage - 53 593,19 EUR
Exploitatietoelage 53 593,19 EUR
Overschot exploitatie 0,00 EUR
Investeringen Ontvangsten Uitgaven Overschot/Tekort
Eredienst 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Gebouwen 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Stichtingen 51 600,00 EUR 51 600,00 EUR 0,00 EUR
Invest. zonder financiering 51 600,00 EUR 51 600,00 EUR 0,00 EUR
Invest. voor overboekingen 51 600,00 EUR 51 600,00 EUR 0,00 EUR
Investeringen eigen financ.boekjaar 0,00 EUR
Overschot investeringen 2022 - 3 677,85 EUR
Overschot budgetwijziging 2023 0,00 EUR
Overschot investeringen - 3 677,85 EUR
Er is voor het jaar 2024 een exploitatiebijdrage voorzien van 53.593,19 euro.
De voorziene gemeentelijke bijdrage in het budget 2025 blijft binnen de grenzen van de gemeentelijke bijdragen voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
Het decreet van 2004-05-07 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse regering van 2006-10-13 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 2006-11-27 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 2006-10-13.
De ministeriële omzendbrief BB-2008/06, d.d. 2008-07-18 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De gemeenteraad dient akte te nemen van de budgetten van de erkende kerkfabrieken.
Het Centrale Kerkbestuur heeft op 10 juli 2024 het budget 2025 voor de kerkfabriek Sint-Theresia ingediend bij het gemeentebestuur.
Het Bisdom Hasselt heeft haar gunstig advies uitgebracht.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Theresia As:
Exploitatie Ontvangsten Uitgaven Overschot/Tekort
Eredienst 2 500,00 EUR 13 400,00 EUR - 10 900,00 EUR
Gebouwen 7 200,00 EUR 27 950,00 EUR - 20 750,00 EUR
Bestuur 0,00 EUR 9 685,00 EUR - 9 685,00 EUR
Privaat patrimonium 10 600,00 EUR 1 500,00 EUR 9 100,00 EUR
Stichtingen 135,00 EUR 300,00 EUR - 165,00 EUR
Expl. zonder financiering 20 435,00 EUR 52 835,00 EUR - 32 400,00 EUR
Financiering 0,00 EUR 13 700,00 EUR - 13 700,00 EUR
Expl. voor overboekingen 20 435,00 EUR 66 535,00 EUR - 46 100,00 EUR
Tekort - 46 100,00 EUR
Gecorrigeerd overschot expl 2023 4 223,95 EUR
Exploitatie voor toelage - 41 876,05 EUR
Exploitatietoelage 41 876,05 EUR
Overschot exploitatie 0,00 EUR
Investeringen Ontvangsten Uitgaven Overschot/Tekort
Eredienst 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Gebouwen 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Stichtingen 24 800,00 EUR 24 800,00 EUR 0,00 EUR
Invest. zonder financiering 24 800,00 EUR 24 800,00 EUR 0,00 EUR
Invest. voor overboekingen 24 800,00 EUR 24 800,00 EUR 0,00 EUR
Investeringen eigen financ.boekjaar 0,00 EUR
Overschot investeringen 2023 - 1 913,31 EUR
Overschot budgetwijziging 2024 0,00 EUR
Overschot investeringen - 1 913,31 EUR
Er wordt voor het jaar 2025 een exploitatiebijdrage voorzien van 41.876,05 euro.
De voorziene gemeentelijke bijdrage in het budget 2025 blijft binnen de grenzen van de gemeentelijke bijdragen voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
Het decreet van 2004-05-07 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse regering van 2006-10-13 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 2006-11-27 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 2006-10-13.
De ministeriële omzendbrief BB-2008/06, d.d. 2008-07-18 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De gemeenteraad dient akte te nemen van de budgetten van de erkende kerkfabrieken.
Het Centrale Kerkbestuur heeft op 10 juli 2024 het budget 2025 voor de kerkfabriek Sint-Niklaas ingediend bij het gemeentebestuur.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Niklaas:
Exploitatie Ontvangsten Uitgaven Overschot/Tekort
Eredienst 3 230,00 EUR 5 320,00 EUR - 2 090,00 EUR
Gebouwen 6 200,00 EUR 18 010,00 EUR - 11 810,00 EUR
Bestuur 0,00 EUR 2 250,00 EUR - 2 250,00 EUR
Privaat patrimonium 1 345,00 EUR 100,00 EUR 1 245,00 EUR
Stichtingen 685,00 EUR 340,00 EUR 345,00 EUR
Expl. zonder financiering 11 460,00 EUR 26 020,00 EUR - 14 560,00 EUR
Financiering 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Expl. voor overboekingen 11 460,00 EUR 26 020,00 EUR - 14 560,00 EUR
Tekort - 14 560,00 EUR
Gecorrigeerd overschot expl 2023 10,70 EUR
Exploitatie voor toelage - 14 549,30 EUR
Exploitatietoelage 14 549,30 EUR
Overschot exploitatie 0,00 EUR
Investeringen Ontvangsten Uitgaven Overschot/Tekort
Eredienst 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Gebouwen 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Stichtingen 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Invest. zonder financiering 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Invest. voor overboekingen 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Investeringen eigen financ.boekjaar 0,00 EUR
Overschot investeringen 2023 3,85 EUR
Overschot budgetwijziging 2024 0,00 EUR
Overschot investeringen 3,85 EUR
Er wordt voor het jaar 2025 een exploitatiebijdrage voorzien van 14.549,30 euro.
Het tijdelijk project in het basisonderwijs vanaf schooljaar 2005-2006 waarbij projectscholen een eigen beleid kunnen voeren betreffende vervangingen van korte afwezigheden van personeelsleden aangesteld in een wervingsambt van het bestuurs- en onderwijzend personeel in functie van eigen lokale noden en prioriteiten,
Er worden vervangingseenheden toegekend, die aangewend kunnen worden aangewend op voorwaarde dat een convenant werd afgesloten tussen de betrokken schoolbesturen en minstens één vakorganisatie.
Het schoolbestuur maakt deel uit van de scholengemeenschap “Maas en Kempen” nr. 122283, gevormd door de schoolbesturen van As, Dilsen-Stokkem, Lanaken en Maasmechelen.
Artikelen 2 §1, 6, 7 en 8 van het decreet van 6 juli 2001betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
Artikel 144bis van de nieuwe gemeentewet dat de mogelijkheid biedt om tijdelijke arbeid toe te staan en de voorwaarden voor het terbeschikkingstelling van werknemers bepaalt.
Het Besluit van de Vlaamse regering van 2005-01-27 tot invoering van een tijdelijk project betreffende vervangingen van korte afwezigheden, bedrijfsstages en mentorschap.
De ministeriële omzendbrief Pers/2005/23 van16 november 2005: Vervangingen van korte afwezigheden in het basis- en secundair onderwijs.
Het akkoord tussen het beheerscomité en de representatieve vakorganisatie(s) van 1 september 2019.
Het protocol van akkoord van 28 augustus 2024.
Om korte afwezigheden op te vangen binnen het basisonderwijs is er een convenant korte vervangingen opgemaakt.
De gemeenteraad keurt de verlenging van het convenant voor vervangingen van korte afwezigheden in het basisonderwijs tijdens het schooljaar 2024-2025 goed.
Er wordt voorgesteld om de bedragen van de verdeling van de subsidies voor het jaar 2024 over te nemen van het jaar 2023.
Dit voorstel werd besproken en goedgekeurd op de algemene vergadering van de cultuurraad.
Een overzicht:
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
K.F. De Juliusvrienden | € 274,52 | € 318,28 |
€ 318,28 | € 336,41 | € 336,41 |
Orde der Asserbakken | € 409,13 | € 474,35 | € 474,35 | € 501,38 | € 501,38 |
Schutterij St.-Martinus | € 411,66 | € 477,28 | € 477,28 | € 504,47 | € 504,47 |
Schutterij St.-Sebastiaan | € 587,62 | € 681,29 | € 681,29 | € 720,10 | € 720,10 |
Veldeke As-Niel | € 323,80 | € 375,42 | € 375,42 | € 396,81 | € 396,81 |
Tijl & Nele | € 362,76 | € 420,59 | € 420,59 | € 444,55 | € 444,55 |
St.-Aldegondiskring | € 404,13 | € 468,55 | € 468,55 | € 495,25 | € 495,25 |
Houtsnijclub | € 130,47 | € 151,27 | € 151,27 | € 159,89 | € 159,89 |
Okra | € 278,95 | € 323,42 | € 323,42 | € 0,00 | € 0,00 |
Ouderraad Vrije Basisschool | € 321,41 | € 372,65 | € 372,65 | € 393,88 | € 393,88 |
Ouderraad Gemeentelijke Basisschool | € 235,83 | € 273,42 | € 273,42 | € 289,00 | € 289,00 |
Kunstkring St.-Aldegondis | € 103,77 | € 120,31 | € 120,31 | € 127,16 | € 127,16 |
Gezinsbond As | € 402,55 | € 466,72 | € 466,72 | € 493,31 | € 493,31 |
Wijkcomité Zevenhuizen | € 247,47 | € 286,92 | € 286,92 | € 303,27 | € 303,27 |
Grotcomité | € 298,95 | € 346,61 | € 346,61 | € 366,36 | € 366,36 |
Femma | € 123,28 | € 142,93 | € 142,93 | € 151,07 | € 151,07 |
CabanAs | € 0,00 | € 0,00 | € 0,00 | € 0,00 | € 0,00 |
Kolenspoor | € 0,00 | € 0,00 | € 0,00 | € 0,00 | € 0,00 |
Fonds Penry Guy | € 0,00 | € 0,00 | € 0,00 | € 0,00 | € 0,00 |
NEOS | € 0,00 | € 300,00 | € 300,00 | € 317,09 | € 317,09 |
Buurthuis Statiewijk | € 0,00 | € 0,00 | € 0,00 | € 0,00 | € 0,00 |
Velt-werkgroep Asda bakt | € 0,00 | € 0,00 | € 0,00 | € 0,00 | € 0,00 |
Opmerking: Vermits Okra niet meer bestaat, werd het subsidiebedrag dat normaal gezien naar Okra ging, verdeeld onder de overige verenigingen. Vandaar dat de toelages van 2023 geen exacte kopie zijn van de toelages van 2022.
De gemeenteraadsbeslissing van 18 december 1986 waarin het subsidiereglement van de cultuurraad werd goedgekeurd.
De gemeenteraadsbeslissingen van 7 september 1989, 8 oktober 1992, 4 september 1997, 29 juni 2000 en 13 oktober 2011 waarin het subsidiereglement van de cultuurraad werd aangepast.
Alle culturele verenigingen aangesloten bij de cultuurraad mogen jaarlijks een subsidiedossier indienen en op basis van het subsidiereglement van de cultuurraad kunnen zij subsidiepunten verdienen, die worden omgezet in een financiële toelage.
De gemeenteraad keurt de toelagen aan de culturele verenigingen, dienstjaar 2024, goed.
Er wordt een kleine toelage toegekend aan deze verenigingen om tussen te komen in hun diverse uitgaven voor het dienstjaar 2024.
Het gemeentebestuur ondersteunt de vaderlandslievende verenigingen door het toekennen van een gemeentelijke toelage voor het dienstjaar 2024.
De gemeenteraad keurt de gemeentelijke toelage voor het werkjaar 2024 aan de vaderlandslievende verenigingen goed.
De begunstigde verenigingen zijn op straffe van gehele terugbetaling van het toegekende bedrag, gehouden deze toelage aan te wenden voor de diverse uitgaven van hun vereniging.
Tegen deze beslissing kan een beroep ingesteld door een schriftelijke bezwaar te richten aan het college van burgemeester en schepenen, Dorpsstraat 1 bus 1, 3665 As. Je beschikt daarvoor over een termijn van dertig kalenderdagen, die ingaat op de dag nadat je deze beslissing hebt ontvangen. Indien je niet akkoord bent met het antwoord of geen antwoord ontvangt, kan je een beroep instellen bij de beroepsinstantie inzake de openbaarheid van bestuur (openbaarheid@vlaanderen.be of departement Kanselarij en Bestuur, Havenlaan 88, bus 20, 1000 Brussel. Je beschikt daarvoor over een termijn van dertig kalenderdagen, die ingaat op de dag nadat je deze beslissing hebt ontvangen.
Gemeenteraadsbeslissing 'Goedkeuring aanpassing gemeentelijk projectsubsidiereglement' van 19 november 2015
Het doel van het gemeentelijk projectsubsidiereglement is het ondersteunen van kwalitatief sterke en populaire activiteiten die georganiseerd worden door een erkende Asserse vereniging en die de gemeente As uitstraling geven buiten onze gemeentegrenzen.
Enerzijds wil het reglement initiatieven met groeipotentieel ademruimte geven om dit potentieel volledig waar te maken. Anderzijds wil het reglement organisaties aanzetten om op een actieve en creatieve wijze evenementen te bestendigen die zorgen voor een positieve uitstraling van As in de regio. De evenementen moeten de eigen inwoners aanzetten tot gemeenschapsvorming en cultuurparticipatie.
Voor het jaar 2023 heeft vzw Wijkcomité Zevenhuizen een dossier ingediend voor hun wijkfeesten, VZW jeugdwerking As-Niel voor hun My Way Party en De Orde der Asserbakken voor Awd op Now.
De Gemeenteraad keurt de toelage voor 2023 in het kader van het gemeentelijk projectsubsidiereglement goed voor een bedrag van 1712,64 euro aan vzw Wijkcomité Zevenhuizen, aan VZW Jeugdwerking As-Niel wordt een bedrag van 1627,88 euro toegekend en aan de Orde der Asserbakken wordt een bedrag van 1659,48 euro toegekend.
Alle culturele verenigingen aangesloten bij de cultuurraad mogen jaarlijks een subsidiedossier indienen en op basis van het subsidiereglement van de cultuurraad krijgen ze een financiële toelage. De werkgroep subsidies heeft een voorstel uitgewerkt voor een nieuw subsidiereglement.
De gemeenteraad keurt het nieuw subsidiereglement met bijlages goed.
In het huishoudelijk reglement is er nood aan een verduidelijking van de bijkomende opties in artikel 1.2 en aanpassing van artikel 4.8 van het huishoudelijk reglement.
Decreet op de begraafplaatsen en de lijkbezorging van 16 januari 2004, zoals tot op heden gewijzigd, art. 4
Omzendbrief BA-2006/03 van 10 maart 2004 betreffende de toepassing van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging en de uitvoeringsbesluiten, zoals tot op heden gewijzigd
Besluit van de Vlaamse regering van 14 mei 2004 tot organisatie, inrichting en beheer van de begraafplaatsen en crematoria.
Besluit van de gemeenteraad met het laatst goedgekeurd huishoudelijk reglement betreffende de gemeentelijke begraafplaatsen d.d; 20230119.
Verduidelijking van het gebruik van de sterretjesweide op de gemeentelijke kerkhoven.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassing en de bijkomende opties in artikel 1.2 en de aanpassing van artikel 4.8 van het huishoudelijk reglement betreffende de gemeentelijke begraafplaatsen.
De wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het betreft hier enkel gemeentewegen.
Er wordt een aanvulling op het globaal aanvullend reglement op het wegverkeer toegevoegd voor de nieuwe straat in onze gemeente zijnde Layenveld.
Deze straat situeert zicht tussen de Smisstraat en de Smispoelstraat en hier geldt een snelheidregime van 30km/u (zone 30).
De straat Layenveld wordt mee opgenomen in de lijst met straten waar een maximum snelheid van 30km/u geldt (zone 30km/u).
Ter volledigheid worden de straten waar dit snelheidsregime geldt hieronder nog eens opgesomd:
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door verkeerstekens F4a en F4b, 30 km/u.
Navolgende straten blijven opgenomen in het variabele snelheidsregime “30” gesignaleerd door variabele zoneborden overeenkomstig de wettelijke bepalingen:
Navolgende straten blijven opgenomen in een maximum snelheidsregime 50 km/u (zone 50 km/u.)
Niel: ten oosten van de Hoogstraat:
Niel: ten westen van de Hoogstraat
As: Zevenhuizen:
As: Cockerill:
As: Ter Heide:
As: Nedereinde - Driebanken:
As: Centrum:
As: Richting Opglabbeek:
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de zone verkeersborden ZC43 en ZC43/.
Volgende wegen blijven gecategoriseerd als zijnde wegen voor landbouwverkeer aangegeven door het verkeersbord F99c / F101c;
In de Valleistraat en de Veldstraat zal het verkeer door middel van een tractorsluis beperkt worden tot landbouwvoertuigen.
Volgende politiereglementen werden reeds opgeheven:
De aanvulling op dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid en de dienst Coördinatie Politiezone CARMA.
De aanvraag heeft betrekking op een terrein met als adres 3665 As, Martensbergstraat en kadastraal gekend als As, afdeling 2, sectie A nr. 247 G2 en nr. 247 H2.
In zitting van 16 oktober 2015 keurde het college van burgemeester en schepenen de stedenbouwkundige vergunning (dossiernummer 2015/42) goed. De gemeenteraad keurde in de zitting van 10 september 2015 de voorwaarden voor de aanleg en overname van de nieuwe wegenis goed:
- bij de oplevering van de infrastructuurwerken moeten de grondgedeelten ter grootte van ongeveer 1.494,06 m² (lot 12) en 27,26 m² (lot 13) gratis en zonder enige kosten vanwege het gemeentebestuur overgedragen worden aan de gemeente voor inlijving bij het openbaar wegdomein van de gemeente.
- de uitrusting van de wegen is op kosten van de aanvrager (BVBA Haumont).
- alle nutsvoorzieningen in het project zijn op kosten van de aanvrager (BVBA Haumont).
- de volledige inrichting van de openbare ruimte met groen, de aanleg van beplanting (o.a. laanbeplanting, beplanting op speelplein) en de inrichting van straatmeubilair zoals parkeerplaatsen is op kosten van de aanvrager (BVBA Haumont).
In uitvoering van de stedenbouwkundige vergunning dient het perceel grond, met alle verdere aanhorigheden, gelegen te "Smeetsbergstraat", gekadastreerd volgens huidig kadaster onder sectie A nummer 247 G2 P000, groot volgens titel en huidig kadaster 14a94ca, zoals afgebeeld als lot 12 op het grondplan opgesteld op 31 mei 2016 door de heer Bert Meuwis, landmeter-expert te Bocholt overgedragen te worden naar het openbaar domein van de gemeente As.
In uitvoering van de stedenbouwkundige vergunning dient het perceel grond, met alle verdere aanhorigheden, gelegen te "Smeetsbergstraat", gekadastreerd volgens huidig kadaster onder sectie A nummer 247 H2 P000, groot volgens titel en huidig kadaster 00a27ca, zoals afgebeeld als lot 13 op het grondplan opgesteld op 31 mei 2016 door de heer Bert Meuwis, landmeter-expert te Bocholt overgedragen te worden naar het openbaar domein van de gemeente As.
Het overnameplan werd opgesteld door de heer Bert Meuwis, landmeter-expert te Bocholt op 31 mei 2016. Het grondplan is ongewijzigd opgenomen in de databank van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder referentienummer 71043-10098.
Op 13 september 2019 werd een proces-verbaal van definitieve oplevering van de werken opgeleverd (zie bijlage). Hiermee werd bevestigd dat heden alles werd opgeleverd en er geen bijkomende opmerkingen zijn.
De overdracht geschiedt om reden van openbaar nut, en meer in het bijzonder voor de inlijving van de goederen bij het openbaar domein van de gemeente As.
Alle kosten die het verlijden en opmaken van de akte met zich meebrengt zijn ten laste van de overdrager.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen
Bestuursdecreet van 7 december 2018
De besloten vennootschap Haumont, de heer Haumont Jos, mevrouw Hamont Sofie, mevrouw Haumont Stefanie wensen over te gaan tot de kosteloze overdracht van de wegenis gelegen te Martensbergstraat en hierbij de betreffende akte te laten opstellen. Bij akte worden de betreffende delen wegenis alzo gevoegd bij het openbaar domein van de gemeente As.
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte voor de kosteloze overname van de wegenis in de Martensbergstraat, ter inlijving van de goederen in het openbaar domein, goed.
Het overnameplan werd opgesteld door landmeter-expert Bert Meuwis te Bocholt op 31 mei 2016. De noodzakelijke prekadastratie-gegevens werden hierbij aangevraagd: het referentienummer is 71043-10098.
De aanvraag heeft betrekking op een terrein met als adres 3665 As, Martensbergstraat, heden ten kadaster gekend, As, Afdeling 2 sectie A nr. 247 G2 en 247 H2.
Met deze overname wordt vervolg gegeven aan de goedgekeurde stedenbouwkundige vergunning d.d. 16 oktober 2015.
De verwerving door het gemeentebestuur geschiedt voor openbaar nut.
De Algemene Administratie voor de Patrimoniumdocumentatie wordt ontslagen om ambtshalve inschrijving te nemen.
Notaris Dirk Vanderstraeten, notaris met standplaats te Oudsbergen, die zijn ambt uitoefent in de besloten vennootschap Notalim, zal de authentieke akte verlijden.
Alle kosten die het verlijden en opmaken van de akte met zich meebrengt zijn ten laste van de overdrager.
Meer bepaald wordt de volgende zone voorgesteld: een deel van een perceel grond met een oppervlakte van 30 m², gelegen te As langs de Driebankenstraat, kadastraal gekend als 1e afdeling sectie B nr. 6 G4 volgens bijgevoegd plan, op opmetings- en verdelingsplan met planreferentienummer 71002-10411, opgesteld door landmeter Marc Hennau, d.d. 14/05/2024.
Dit lot is geprékadastreerd met planreferentienummer 71002-10411, en gereserveerd perceelnummer 71002 B 6 L4. Dit plan zal worden opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie. Het doel van de aankoop is het oprichten van een elektriciteitscabine in functie van het openbaar nut.
De verkoop van de grond wordt toegestaan en aanvaard voor de prijs van 100,00 €/m², hetgeen neerkomt op DRIEDUIZEND (3.000,00 euro) voor het te verkopen deel cfr. het schattingsverslag opgesteld door Marc Hennau, Beëdigd Landmeter d.d. 30 april 2024.
De koopsom zal betaald worden bij de ondertekening van de notariële akte.
De overeenkomst wordt aangegaan onder volgende opschortende voorwaarden:
• Fluvius Limburg bekomt een omgevingsvergunning op het verkochte onroerend goed, indien vereist voor de werken die zij wenst uit te voeren.
• De verkoop wordt goedgekeurd door de Raad van Bestuur van Fluvius Limburg.
Binnen het vergunningsluik, bij de aanvraag van de omgevingsvergunning voor de elektriciteitscabine, worden de hierboven vermelde voorwaarden opgenomen. Notaris Bert Vrancken van Notaract met kantoor te Neereinde 1/1 3665 As wordt aangesteld als notaris voor dit dossier. Alle kosten (incl. metingsplan) en erelonen die betrekking hebben op deze akte zijn voor rekening van de koper, zijnde Fluvius Limburg. Deze verkoop geschiedt dan ook om reden van algemeen nut.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, Titel II, hfdst. 3. Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht. De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Fluvius is op zoek naar een geschikte locatie voor de inplanting van een elektriciteitscabine. De huidige cabine is erg verouderd en zowel de bekabeling als de zeer slechte toestand van het gebouw zelf geven aanleiding voor deze sanering. De cabine zou volledig vervangen moeten worden door een nieuwe prefabcabine met de hierbij horende aankoop van het perceel cabinegrond.
Fluvius wenst een deel van de grond aan te kopen (cabine + strookje rondom). Hiervoor wordt volgende locatie voorgesteld: een perceel grond met een oppervlakte van 30 m², gelegen aan de Driebankenstraat 1e afdeling sectie B nr. 6 G4.
De gemeenteraad keurt de verkoop van een deel van een perceel grond met een oppervlakte van 30 m², gelegen te As langs de Driebankenstraat, kadastraal gekend als 1e afdeling sectie B nr. 6 G4 volgens bijgevoegd plan, op het verdelingsplan met planreferentienummer 71002-10411, opgesteld door landmeter Marc Hennau, d.d. 14 mei 2024, aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg (voorheen Inter-Energa), goed. Dit lot is geprékadastreerd met planreferentienummer 71002-10411, en gereserveerd perceelnummer 71002 B 6 L4.
Het betreffende opmetingsplan zal, na goedkeuring, worden opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie.
Het doel van de aankoop is het oprichten van een distributiecabine in functie van het openbaar nut.
Het perceel waarop de cabine staat is gelegen binnen parkgebied.
De verkoop van de grond wordt toegestaan en aanvaard voor de prijs van DRIEDUIZEND (3.000,00 euro) voor het te verkopen deel cfr. het schattingsverslag opgesteld door Marc Hennau, Beëdigd Landmeter d.d. 30 april 2024.
De koopsom zal betaald worden bij de ondertekening van de notariële akte.
Fluvius Limburg zal het genot hebben van het verkochte goed vanaf de dag van de ondertekening van deze overeenkomst. Hij kan vanaf dan, op eigen risico, noodzakelijke werken/herstellingen aanvatten.
De gemeenteraad keurt goed dat de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ontslaan van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de koopakte.
Fluvius Limburg zal de onroerende voorheffing en de andere belastingen van alle aard welke betrekking hebben op het vernoemde goed te zijnen laste nemen vanaf één januari volgend op het tot stand komen van de koop.
De overeenkomst wordt aangegaan onder volgende opschortende voorwaarden:
• Fluvius Limburg bekomt een omgevingsvergunning op het verkochte onroerend goed, indien vereist voor de werken die zij wenst uit te voeren;
• De verkoop wordt goedgekeurd door de Raad van Bestuur van Fluvius Limburg.
De akte wordt verleden door notaris Bert Vrancken van Notaract met kantoor te Neereinde 1/1 3665 As.
Alle kosten (incl. metingsplan) en erelonen die betrekking hebben op deze akte zijn voor rekening van de koper, zijnde Fluvius Limburg.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van dit besluit.
Bij toepassing van de huidig geldende bepalingen inzake registratierechten en btw, kan de kosteloze afstand van infrastructuurwerken ten voordele van het gemeentebestuur tot een extra kost leiden in hoofde van de toekomstige eigenaars van de nieuw te ontwikkelen ongebouwde loten. De kosteloze overdracht aan het gemeentebestuur leidt er immers toe dat de promotor geen recht zal hebben op btw-aftrek op de uitgevoerde infrastructuurwerken. Hierdoor ontstaat een extra kost ten belope van 10% registratierechten op de btw over het aandeel van de aankoop dat betrekking heeft op de uitrusting van de kavel.
Traditioneel wordt door de fiscale administratie gesteld dat infrastructuurwerken of uitrustingswerken niet kunnen worden aanzien als gebouwen. Sinds april 2002 is het begrip gebouw voor de toepassing van de btw-wetgeving gewijzigd zodat 'ieder bouwwerk dat vast met de grond verbonden is' als een gebouw moet worden aanzien. Dit heeft als gevolg dat infrastructuurwerken, zoals wegen, ook kwalificeren als gebouwen. Dit zorgt ervoor dat in een verkaveling, de uitrustingswerken uitgevoerd door de verkavelaar kunnen worden overgedragen met toepassing van btw, zelfs als er geen overdracht van een klassiek gebouw plaatsvindt. De btw-administratie nam echter het standpunt in dat infrastructuurwerken/uitrustingswerken die kosteloos aan de overheid werden overgedragen niet onder deze regeling vielen en er geen btw-aftrek mogelijk was. Deze bijkomende btw-kost verhoogt bijgevolg de kostprijs van de kavels voor de kopers van de bouwkavels.
De btw-administratie gaat akkoord met het feit dat de infrastructuur/wegenis economisch ten laste genomen wordt door de kopers en het logischer is dat de kost van de niet-aftrekbare btw ten laste genomen wordt door de kopers (Parl. vraag nr. 136 van 6 januari 2010 door de heer Brouckaert aan minister Muyters en diens antwoord). In overleg met de sector werd een systeem geïmplementeerd, de derdebetalersregeling. Dit houdt in essentie in dat de infrastructuur wordt verkocht aan het lokaal bestuur, waarbij de verkoopprijs wordt betaald door een derde partij, met name de kopers van de bouwkavels. Het gemeentebestuur verwerft op deze manier de infrastructuur , grondschotel en het openbaar groen in de verkaveling, zij het dat de niet-aftrekbare btw een kostelement wordt die de grondprijs beïnvloedt.
(Planologische) Ligging
Het projectgebied van voorliggende aanvraag situeert zich t.h.v. de Herengracht in As (466L46, 466G34, 466K46, 401Z, 466H46 en 401F2).
Omgevingsvergunningsaanvraag
De volledige omgevingsvergunningsaanvraag betreft de aanleg van een gescheiden riolering, de aanleg van wegenis in functie van een verkaveling en reliëfwerken.
Het volledige gebied omvat 7 privé percelen. Een deel van deze percelen zullen gevoegd gaan worden bij het openbaar domein in functie van de aanleg van de wegenis en riolering.
De aanvraag omvat dus ook een verzoek tot de opmaak van een zaak der wegenis voor het gratis en kosteloos overdragen van de aan te leggen infrastructuur naar het openbaar domein.
Een ontwerp van rooilijnplan werd toegevoegd aan het aanvraagdossier.
Adviezen
Er werd over de totaliteit van de aanvraag advies gevraagd aan ANB, Brandweer Oost-Limburg, Fluvius, Deputatie, Proximus, De Watergroep, AWV, Wyre, Onroerend Erfgoed. Deze adviezen zijn toegevoegd in bijlage.
Openbaar onderzoek
De gemeenteraad keurt het gebruik van de derdebetalersregeling goed met betrekking tot de overdracht van de infrastructuur, grondschotel en groenaanleg, weergegeven als het deel van het lot 21 op het verkavelingsplan, opgesteld door Geotec-Geosted.
De verkavelaar wordt gerechtigd om de overdracht van de infrastructuurwerken uit te voeren zoals voorzien in het antwoord op Parlementaire vraag nr. 1258 van de heer Wathelet van 2 mei 2006 en Parlementaire vraag nr. 136 van de heer Bouckaert van 6 januari 2000 en de beslissing btw nr. E.T.124.513. Onder dit systeem worden de infrastructuurwerken onder bezwarende titel overgedragen aan het lokaal bestuur, maar wordt de prijs (incl. btw) van de infrastructuurwerken door een derde voldaan, met name de kopers van de bouwkavels.
De verkavelaar dient zich ertoe te verbinden de kopers hiervan tijdig in te lichten, alsook deze regeling te vermelden in de betreffende offerten, verkoopcontracten en facturen.
Bij toepassing van de derdebetalersregeling zal het door de kopers van de bouwkavels verschuldigde bedrag afzonderlijk vermeld worden op de uitgereikte facturen, met de expliciete vermelding dat het een bedrag inclusief btw betreft, deze btw in geen geval aftrekbaar is in hoofde van de koper en de betaling gebeurt onder toepassing van de derdebetalersregeling met verwijzing naar de parlementaire vragen en de administratieve beslissing van 23 december 2013.
Er wordt toelating gegeven (zakelijk recht) voor de uitvoering van de werken op openbaar domein conform de plannen en bijlagen van de omgevingsvergunningsaanvraag met nr. OMV_2023048012.
Voor een doorgedreven klimaat- en woningkwaliteitsbeleid is renovatieadvies en -begeleiding een grote meerwaarde. Naast de beschikbare premies en energielening is renovatieadvies en - begeleiding nodig om de drempel tot (doorgedreven) energetische renovatie te verlagen. Positief is dat de focus op laagste inkomensgroep ligt, maar dat ook voor alle inkomensgroepen een advies mogelijk is binnen het basispakket. Hiermee zetten vooral kleinere gemeenten een stap vooruit: via het Energiehuis Limburg is er steeds een gratis advies mogelijk, terwijl tot nu toe met een vast contingent werd gewerkt dat meestal snel uitgeput was.
Een grote groep mensen is al geholpen met een advies en kan op eigen kracht verder. Wie nood heeft aan begeleiding zit vooral in de lagere inkomenscategorieën. Voor doelgroep 2 en 3 is er één begeleide maatregel beschikbaar in het basispakket. Daar mag het ambitieniveau wat hoger liggen, omdat de meeste renovaties naar 3 of 4 maatregelen zullen moeten gaan. Bij de nacalculatie van Renocoach GAOZ 2022 bleek dat er een beperkt aantal 3e en 4e maatregelen werden aangevraagd. de budgettaire impact van deze uitbreiding zal dus beperkt zijn. Bovendien financierde de lokale besturen in het huidige systeem alle begeleide maatregelen, terwijl er nu 1 maatregel in het basispakket zit voor doelgroep 2 en 3 en 2 maatregelen voor doelgroep 4. Het nieuwe systeem zal dus voordeliger zijn om te cofinancieren: doelgroep 4 maakt bijna 50% uit van de huishoudens die begeleiding nodig en zij zullen in het gratis basispakket al recht hebben op 2 maatregelen. De gemeenten kunnen daarbovenop nog 2 maatregelen extra financieren. Zo kan doelgroep 4 tot 4 maatregelen begeleid krijgen, waarvan de gemeente er 2 financiert. Voor doelgroep 2 en 3 zijn er dan 3 maatregelen beschikbaar, waarvan de gemeente er 2 financiert. Voor doelgroep 1 zijn er 2 maatregelen beschikbaar die de gemeente volledig financiert. Uit een nacalculatie van het nieuwe en het huidige addendum blijkt dat een keuze voor twee top-ups budgettair minder doorweegt dan de huidige werkwijze. Reden hiervoor is dat meer begeleide maatregelen worden opgenomen in het gratis basispakket en dat het advies ook niet meer betalend is voor de gemeente wanneer het contingent uitgeput is.
Vandaar dat IGS GAOZ adviseert dat de gemeenten die reeds kozen voor renovatiebegeleiding (Genk en Oudsbergen), kiezen voor 2 top-ups. Zo heeft doelgroep 4 recht op max 4 begeleide maatregelen, doelgroepen 2 en 3 hebben recht op 3 begeleide maatregelen en doelgroep 1 heeft recht op 2 maatregelen. Dit is een goed ambitieniveau om in te zetten op de klimaatdoelstellingen inzake woningrenovatie. Hiermee wordt ook het huidige beleid inhoudelijk verder gezet, aan een zelfde kostprijs. De reeds voorziene budgetten blijven voldoende om deze kost te dragen.
Voor de GAOZ gemeenten die niet kozen voor renovatiebegeleiding (As en Zutendaal) en enkel willen inzetten op advisering, is het voldoende om in te stappen in het basispakket en geen top-ups te voorzien. De dienstverlening gaat er op vooruit: iedereen kan een renovatieadvies bekomen zonder meerkost. Hieraan verbonden zijn ook nog een beperkt aantal begeleide maatregelen inbegrepen. Hier zijn voor de gemeenten geen verdere kosten aan verbonden.
Besluit van de Vlaamse Regering van 19 november 2010 houdende algemene bepalingen over het energiebeleid
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Sinds 2020 neemt de gemeente As dienstverlening af bij het Energiehuis Limburg. Hiervoor heeft ze een samenwerkingsovereenkomst afgesloten, met addendum. Het addendum bevat de praktische en financiële modaliteiten m.b.t. het dienstverleningsaanbod in de 2e lijn. Het dienstverleningsaanbod in de 1e lijn is opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst en is gratis voor alle gemeenten in Limburg. Sinds 1 januari 2023 is er een generiek aanbod rond renovatiebegeleiding en -advies (dienstverlening 2e lijn en dus via het addendum geregeld), beschikbaar voor alle gemeenten in Limburg. Men kan kiezen uit 3 formules:
Elke gemeente kan drie keuzes maken:
De gemeente kan ook kiezen om beiden te doen. Voor de IGS GAOZ gemeenten werden volgende keuzen gemaakt:
Naar aanleiding van de gewijzigde regelgeving rond de burenpremie, heeft het Energiehuis Limburg haar producten- en tarievenkaart gewijzigd. Deze wijzigingen houden het volgende in:
Doelgroep | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Alleenstaande | > € 51.990 | < € 51.990 | < € 40.860 | < € 29.190 | < € 23.380 |
Alleenstaande met 1 persoon ten laste |
> € 74.280 |
< € 74.280 |
< € 57.190 |
< € 42.290 |
< € 35.060 |
koppel zonder persoon ten laste |
> € 74.280 |
< € 74.280 |
< € 57.190 |
< € 42.290 |
< € 35.060 |
verhoging per persoon ten laste |
€ 4.170 |
€ 4.170 |
€ 4.170 |
€ 4.180 |
€ 4.180 |
Door deze wijzigingen zal de gemeente nieuwe keuzes moeten maken welke dienstverlening ze bijkoopt bovenop de dienstverlening die door het Energiehuis wordt voorzien binnen hun basisfinanciering.
De basisfinanciering houdt het volgende in:
De gemeente kan kiezen om de begeleiding voor een aantal extra maatregelen (of top-ups) te financieren:
Het Energiehuis Limburg meldt dat 48% van de uitgevoerde maatregelen voor doelgroep 4 zijn, 19% voor doelgroep 3; 24% voor doelgroep 2 en slechts 8% voor doelgroep 2. Doelgroep 4 heeft sowieso recht op een advies +2 begeleide maatregelen. Gemiddeld worden er 1.5 à 2 maatregelen begeleid.
Het voorgestelde addendum vervangt het addendum dat is toegevoegd aan de samenwerkingsovereenkomst, die is goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 februari 2023 . Het addendum zal ondertekend worden zodra het is goedgekeurd door de gemeenteraad.
De gemeenteraad gaat akkoord om voor de periode 2024-2025 in te tekenen op het aanbod 'Mijn Verbouwbegeleiding', gebaseerd op prestatiefinanciering, bij het Energiehuis Limburg.
De gemeenteraad gaat akkoord om geen extra begeleide maatregelen (top-ups) aan te kopen.
Dit addendum vervangt het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst met het Energiehuis Limburg, dat werd goedgekeurd op 16 februari 2023 door de gemeenteraad.
Het addendum wordt na ondertekening, ter ondertekening voorgelegd aan het Energiehuis Limburg. Een door alle partijen ondertekend exemplaar wordt aan het Energiehuis Limburg bezorgd.
Het bestuur besliste op 17 februari 2023 om op te treden tegen zwerfvuil en hiervoor beroep te doen op de OVAM-vaststellers.
Het was noodzakelijk om deze gewestelijke personeelsleden aan te stellen als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties met het oog op de sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie, van overtredingen op de bepalingen van de gemeentelijke reglementering die binnen hun welomschreven bevoegdheid te situeren zijn. Deze gewestelijke vaststellers mogen enkel binnen de omschreven bevoegdheid optreden.
Sinds 8 januari 2024 is de nieuwe GAS-wetgeving van kracht. Een van de wijzigingen is dat de GAS-vaststellers niet meer op naam aangesteld moeten worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de OVAM als gewestelijke vaststeller voor zwerfvuil aan te stellen, waarbij de personeelsleden, die aangeduid worden door de leidend ambtenaar van OVAM, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente As. Deze aanstelling is dan blijvend geldig indien er interne personeelsverschuivingen zouden plaatsvinden binnen OVAM.
De OVAM wordt aangesteld als gewestelijk vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de leidende ambtenaar van OVAM, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van de gemeente As voor de vaststelling van overtredingen op artikel 50, 51 en artikel 54 van de politieverordening.
De gemeente As wenst een bivakzone, ook paalkampeerplaats genoemd, in te richten aan de terril in As.
Er is voor dit gebied, Klaverberg, intussen een Natuurbeheersplan opgemaakt en een Toegankelijkheidsreglement. Hierin is de bivakzone opgenomen. Dit beheersplan is goedgekeurd.
ANB heeft in samenwerking met de gemeente As een opstalovereenkomst uitgewerkt.
De GR keurt de opstalovereenkomst met ANB goed.
Het beheerscomité van het ILV wijk-werken GAZ en Houthalen-Helchteren keurde op 25 april 2024 het inhoudelijk en financieel jaarverslag 2023 goed - cf. bijlage
Het beheerscomité stelt voor om de winst van het werkingsjaar 2023, nl € 3.343,80 te verdelen onder de deelnemende gemeenten en dit volgens verdeelsleutel naar gelang het inwonersaantal. Per 1/1/2024 bedroeg het inwonersaantal voor As, Zutendaal, Houthalen-Helchteren en Genk in totaal 114.349. Dit maakt dat een winstverdeling van €0.03 per inwoner wordt toegepast.
Het beheerscomité keurde tevens de begroting voor het jaar 2024 goed, waarbij werd uitgegaan van een daling van de te presteren uren van 32.000 naar 28.000 uren. De loonkost van het diensthoofd tewerkstelling werd aan 50% opgenomen zoals voorzien in de overeenkomst. Dit geeft een te verwachten resultaat van Euro 1.273,07 voor het boekjaar 2024.
Het decreet van 7 juli 2017 betreffende Wijk-werken en diverse bepalingen in het kader van de zesde staatshervorming.
Het gemeenteraadsbesluit van 23 november 2017 inzake de oprichting van de organisatie Wijk-werken voor stad Genk, gemeenten As, Opglabeek, Zutendaal en Houthalen-Helchteren.
Het besluit van 21 december 2017 inzake de samenwerkingsovereenkomst tussen VDAB en de Interlokale vereniging voor de organisatie van Wijk-werken in het werkingsgebied GAOZ en Houthalen-Helchteren.
Het besluit van 19 februari 2019 inzake de uittreding van Oudsbergen uit het samenwerkingsverband GAOZ en Houthalen-Helchteren en afvaardiging mandataris/plaatsvervangend mandataris.
Regelgeving: bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
Het interlokaal samenwerkingsverband (ILV) GAZ en Houthalen-Helchteren werd opgericht op 1 januari 2018. De gemeentes die deel uitmaken van het ILV sloten hiertoe een partnerovereenkomst onder de vorm van een samenwerkingsovereenkomst. De partnerschapsovereenkomst met geldigheidsduur 31/12/2023 zal voor de periode van 2 jaar verlengd worden en ter goedkeuring voorgelegd worden aan de deelnemende gemeenten. De nieuwe samenwerkingsovereenkomst ILV Wijk-Werken GAZ Houthalen-Helchteren zal afgesloten worden t.e.m. 31/12/2025.
Deze samenwerkingsovereenkomst bepaalt dat er bij een positief resultaat van de rekening van het afgelopen werkjaar een winstverdeling plaatsvindt aan de deelnemende gemeentes, en dit op basis van de verdeelsleutel naargelang het inwonersaantal.
De winst van het werkingsjaar 2023 bedraagt € 3.343,80. Uitgesplitst volgens de verdeelsleutel van het aantal inwoners per gemeente ziet de winstverdeling er als volgt uit:
In uitvoering van de samenwerkingsovereenkomst legden de partnergemeentes de interne werking vast in een huishoudelijk reglement. Dit huishoudelijk reglement bepaalt onder artikel 12 dat het beheerscomité het jaarverslag goedkeurt en de gemeenteraad van iedere gemeente ter gelegenheid van de goedkeuring van het jaarverslag eveneens de werking van de intergemeentelijke samenwerking evalueert. Het jaarverslag bevat zowel een inhoudelijk als een financieel verslag.
Het beheerscomité van het ILV wijk-werken GAZ en Houthalen-Helchteren keurde op 25 april 2024 het inhoudelijk en financieel jaarverslag 2023 goed. Vanuit haar rol als coördinerende en beherende gemeente legt de dienst Tewerkstelling het inhoudelijk en financieel jaarverslag enerzijds ter goedkeuring voor aan het eigen schepencollege en aan de gemeenteraad en stelt ze anderzijds aan de andere partnergemeentes voor om dit op een gelijkaardige wijze voor te leggen.
De gemeenteraad keurt het inhoudelijk en financieel jaarverslag van het werkjaar 2023 van het ILV wijk-werken GAZ en Houthalen-Helchteren goed.
De gemeenteraad keurt de beslissing van het beheerscomité van de ILV Genk, As, Zutendaal en HouthalenHelchteren goed om de winst van € 3.343,80 te verdelen onder de lokale besturen aan de hand van de verdeelsleutels zoals opgenomen in de overeenkomst. Dit betekent volgende winstverdeling voor de gemeente As: € 241,48, de gemeente Zutendaal: € 215,86, de gemeente Houthalen-Helchteren: € 902,73 en de stad Genk: € 1.983,72.
Om in regel te zijn met de komst van het nieuw wettelijke kader, de toekomstige ingebruikname van het nieuw dossierbeheersysteem en de aanpassing van het operationele draaiboek inzake terminologie, is het noodzakelijk om een nieuwe kaderovereenkomst aan te gaan met Veilig Huis Limburg, door de ondertekening van een vernieuwde engagementsverklaring. Hierin werden geen wijzigingen aangebracht in het engagement dat wij als lokaal bestuur in het verleden zijn aangegaan.
De organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 8 juli 1976, zoals tot op heden gewijzigd.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017,en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het decreet tot oprichting en regeling van de Veilige Huizen van 27 maart 2023
We werken binnen de politiezone als lokale politie en lokale besturen samen met het Family Justice Center Limburg, dat een naamsverandering onderging naar “Veilig Huis Limburg”. Binnen dit samenwerkingsverband werken we intensief samen met politie, justitie, hulp- en dienstverlening, (geestelijke) gezondheidszorg,… om het bijzonder complex en omvangrijk maatschappelijk probleem van intrafamiliaal geweld aan te pakken.
Sinds 18 april 2024 is het ‘Decreet tot oprichting en regeling van de Veilige Huizen’ in werking getreden, hetgeen de nieuwe wettelijke basis vormt voor intersectorale informatiedeling en casusoverleg, alsook de verwerking van persoonsgegevens. In het najaar zal een nieuw dossierbeheersysteem in gebruik genomen worden, hetgeen Veilig Huis Limburg en de partners toelaat op een efficiënte, gebruiksvriendelijke en veilige manier samen te werken rond en in IFG-dossiers. Met de inwerkingtreding van het decreet en de uitrol van de Veilige Huizen in Vlaanderen streeft het Vlaams beleid naar een uniforme uitrol. Hierdoor wijzigt de terminologie van een aantal operationele processen en overlegtafels die in de nieuwe kaderovereenkomst aangepast worden. De inhoudelijke werking van Veilig Huis Limburg wijzigt niet.
Deze drie ontwikkelingen zorgen ervoor dat de bestaande kaderovereenkomst gewijzigd wordt om in regel te zijn met het nieuwe kader. Deze nieuwe documenten werden voorgelegd aan alle kernpartners en besproken op de ad hoc Jaarvergadering van Veilig Huis Limburg op 26 juni 2024. De goedgekeurde documenten worden hierna ter goedkeuring voorgelegd aan de geijkte beslissingskanalen van alle kernpartners.
De samenwerking met Veilig Huis Limburg wordt vanuit onze lokale besturen geofficialiseerd via het ondertekenen van die kaderovereenkomst via een engagementsverklaring. In dit document zijn er geen wijzigingen aangebracht in het engagement dat het lokaal bestuur in het verleden is aangegaan.
De gemeenteraad keurt de aangepaste kaderovereenkomst goed en continueert de samenwerking met Veilig Huis Limburg.
De gemeenteraad keurt de engagementsverklaring inzake inrichting en financiering Veilig Huis Limburg, integraal deel uitmakend van dit besluit, goed.
Er zal een ondertekend exemplaar van de engagementsverklaring bezorgt worden aan de strategisch coördinator van Veilig Huis Limburg.
De samenwerkingsovereenkomst die werd opgesteld kadert binnen fase 2 "formaliseren van partnerschappen".
Volgens de ‘Barometer Digitale Inclusie’ van de Koning Boudewijnstichting ervaren mensen in een kwetsbare positie in de samenleving een hoger risico op digitale uitsluiting. Ze hebben vaak een ongelijke toegang tot technologie zoals een laptop of internetverbinding. Ook beschikken ze vaak over minder digitale vaardigheden waardoor ze minder gebruik maken van digitale dienstverlening. De Vlaamse overheid lanceerde in 2022 een eerste oproep "digibanken" om kwetsbare groepen mee te krijgen in de digitaliseringsgolf. Digibanken helpen het risico op digitale uitsluiting bij kwetsbare groepen te verkleinen via 3 doelstellingen:
De oproep ‘voortraject’ (fase 1) bood de mogelijkheid om kandidaat-partnerschappen aan te gaan om te komen tot een sterke samenwerkingsstrategie. De oproep ‘implementatietraject’ (fase 2) ondersteunde de effectieve opstart en uitvoering van de lokale digibanken en digitale opleidingen. De oproep 'verlenging' (1 januari 2025 tot 31 juli 2026), waartoe voorliggend dossier zich richt, bestaat uit 3 fases:
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst ter verlenging van het project digibanken i.s.m. Genk en Zutendaal (GAZ) goed.
De samenwerkingsovereenkomst die integraal deel uitmaakt van dit besluit wordt ondertekend.
Volgens de Digimeter (uitgave 2023 Imec) zijn er de laatste jaren in Vlaanderen geen grote veranderingen meer waar te nemen wat betreft het bezit van de toestellen en toegang tot internet.
Het aantal Vlamingen met een eigen smartphone, tablet of laptop blijft sinds een jaar of vijf respectievelijk rond de 93%, 59% en 81% schommelen. Het aantal Vlamingen met minstens drie slimme toestellen in hun bezit stagneert op 83%. Met 99% die thuis toegang heeft tot minstens één connecteerbaar toestel en 98% die toegang heeft tot ‘een’ vorm van internetverbinding, is er sprake van een verzadiging.
Momenteel zijn er nog geen lokale cijfers ter beschikking.
Maar kunnen connecteren is niet hetzelfde als kunnen participeren. Eén op vijf Vlamingen heeft in het huishouden te weinig connectiviteit of toestellen om iedereen binnen het huishouden online te laten zijn op de momenten waarop ze dat wensen of verondersteld worden te zijn. Daarvoor zijn er in 19% van de huishoudens nog steeds te weinig schermen en heeft 20% en 18% van de Vlamingen respectievelijk niet het gewenste vaste of mobiele internetabonnement omdat men zich dat niet kan veroorloven. Dit kan een oorzaak van een digitale kloof zijn.
Om die reden gaat het projectteam DIGIhulp GAZ over tot de introductie van een terbeschikkingstelling van laptops en tablets.
Inwoners van As vanaf 18 jaar kunnen vanaf 1 oktober 2024 een beroep doen op de dienst “terbeschikkingstelling van een laptop of tablet” indien ze aan minstens één van de volgende
voorwaarden voldoen:
De terbeschikkingstelling kan gebeuren voor een periode van 3, 6 of 9 maanden tot maximaal 12 maanden met mogelijkheid tot verlenging. De laptops blijven eigendom van de leverancier en worden door de stad Genk tijdelijk ter beschikking gesteld aan de Asserse gebruiker.
De terbeschikkingstelling wordt gecoördineerd door het projectteam DIGIhulp GAZ en gebeurt op maat van de gebruiker. Elke gebruiker moet voorafgaand aan de overdracht van de laptop of tablet de introductievorming “aan de slag met de laptop of tablet” gevolgd hebben. De projectmedewerker bekijkt samen met de gebruiker de gebruiksvriendelijkheid en het kostenplaatje van de bestaande internetconnectie of zorgt indien nodig voor een nieuwe aansluiting.
De gebruiker zal tijdens de uitleenperiode periodiek opgevolgd worden door de projectmedewerker DIGIhulp GAZ.
Voor technische problemen kan de gebruiker terecht bij de DIGIdokters in de DIGIpunten, die op hun beurt, indien nodig, een beroep kunnen doen op de helpdesk van de leverancier.
De voorwaarden van de terbeschikkingstelling van laptops en tablet, worden verder omschreven in het reglement.
In 2023 startte de implementatiefase van het digitale inclusieproject DIGIhulp GAZ. Recentelijk werd de verlenging van het project goedgekeurd voor de periode 2025 tot en met juli 2026.
Het project DIGIhulp GAZ helpt het risico op digitale uitsluiting bij kwetsbare groepen te verkleinen via 3 doelstellingen:
Het voorliggend dossier handelt over pijler 1: de mogelijkheid geven aan iedere inwoner van As om toegang te krijgen tot essentiële digitale dienstverlening en technologie.
De gemeenteraad keurt het reglement "Terbeschikkingstelling van laptops en tablets" in het kader van het project DIGIhulp GAZ goed.
Door de toetreding van het Raamcontract "Vito" kunnen prijzen gedrukt worden.
Wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 15 juli 2011 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.
Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
Koninklijk besluit van 4 december 2012 betreffende de minimale voorschriften inzake veiligheid van elektrische installaties op arbeidsplaatsen
Het decreet lokaal bestuur voornamelijk de artikels betreffende het bestuurlijk toezicht.
Samenaankopen kan voordeliger zijn en kan tot betere resultaten leiden.
Bij deze toetreding biedt Gemeente As de mogelijkheid tot samenaankoop.
Er zijn geen aankoopverplichtingen.
De gemeenteraad keurt de toetreding tot de raamovereenkomst "ICT Infrastructure 2023" van Vito goed en gaat akkoord met de voorwaarden aan deze raamovereenkomst.
Huidige raamovereenkomst voor de levering van ICT-infrastructuur en bijhorende diensten die we de gemeente via Cipal DV had is afgelopen. De gemeente kan opnieuw beroep doen op de dienstverlenende vereniging Cipal (verder genoemd “Cipal dv”) als aankoopcentrale voor afname van de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” – Bestek nr. CSMRTINFRA23.
Na een Europese aanbestedingsprocedure werd op 20 juni 2024 Dustin Belgium nv (voorheen Centralpoint België nv) geselecteerd als strategische partner voor de komende vier jaar. Deze overeenkomst, die op 10 juli werd gesloten kan eventueel tot twee keer met twaalf maanden worden verlengd, waardoor de totale looptijd op zes jaar kan komen.
De gemeenteraad beslist om beroep te doen op de aankoopcentrale van Cipal dv voor de aankoop van ICT- infrastructuur aangeboden via de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTINFRA23).
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering.
De gemeente As is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per mail van 2 september 2024 overgemaakt.
De agenda werd als volgt samengesteld:
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Schrijven van 2 september 2024 waarbij de gemeente As werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van OV Fluvius die 13 november 2024 om 18.30 uur plaatsvindt op digitale wijze.
De gemeenteraad keurt de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van opdrachthoudende vereniging Fluvius d.d. 13 november 2024 om 18.30 uur als volgt goed.
De gemeenteraad gelast de vertegenwoordiger van de gemeente, Björn Ulenaers, die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius op 13 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be
Er werden tijdens de vergadering geen opmerkingen gemaakt over de redactie van het zittingsverslag van de voorgaande gemeenteraadszitting.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad wordt onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278 van het decreet.
Behalve in spoedeisende gevallen wordt het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Het zittingsverslag van de voorgaande gemeenteraadszitting moet goedgekeurd worden.
De gemeenteraad keurt het zittingsverslag van de voorgaande gemeenteraadszitting goed.
Er werden tijdens de vergadering geen opmerkingen gemaakt over de redactie van de notulen van de voorgaande gemeenteraadszitting.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad wordt onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278 van het decreet.
Behalve in spoedeisende gevallen wordt het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
De notulen van de openbare zitting van de voorgaande gemeenteraad moeten goedgekeurd worden.
De gemeenteraad keurt de notulen van openbare zitting van de voorgaande gemeenteraad goed.