Terug
Gepubliceerd op 25/11/2024

Notulen  OCMW-raad

do 19/09/2024 - 20:30 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Nele Steegmans; Kathleen De Cleene; Jan Baeten; Lisa Lambrigts; Lea Meermans; Guido Hoogmartens, Voorzitter wnd.; Luc Lamberigts; Birgit Pues; Ine Daniels; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur

Afwezig

Jill Bruggeman

Verontschuldigd

Guy Martens; Erik Winters

Secretaris

Wendy Peeters, Algemeen directeur

Agendapunten

1.

2024_OR_00020 - Jaarrekening 2023 - jaarrekening 2023 OCMW - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Nele Steegmans; Kathleen De Cleene; Jan Baeten; Lisa Lambrigts; Lea Meermans; Guido Hoogmartens, Voorzitter wnd.; Luc Lamberigts; Birgit Pues; Ine Daniels; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Afwezig
Jill Bruggeman
Verontschuldigd
Guy Martens; Erik Winters
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
1.

2024_OR_00020 - Jaarrekening 2023 - jaarrekening 2023 OCMW - Vaststelling

2024_OR_00020 - Jaarrekening 2023 - jaarrekening 2023 OCMW - Vaststelling

Motivering

Aanleiding en context

Jaarrekening 2023 in bijlage.

Besluit

De OCMW-raad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De ocmw-raad beslist:

Artikel 1

De OCMW-raad stelt de jaarrekening 2023, voor het gedeelte OCMW, vast. 

 

2.

2024_OR_00021 - Samenwerking met Veilig Huis Limburg - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Nele Steegmans; Kathleen De Cleene; Jan Baeten; Lisa Lambrigts; Lea Meermans; Guido Hoogmartens, Voorzitter wnd.; Luc Lamberigts; Birgit Pues; Ine Daniels; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Afwezig
Jill Bruggeman
Verontschuldigd
Guy Martens; Erik Winters
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
2.

2024_OR_00021 - Samenwerking met Veilig Huis Limburg - Goedkeuring

2024_OR_00021 - Samenwerking met Veilig Huis Limburg - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Om in regel te zijn met de komst van het nieuw wettelijke kader, de toekomstige ingebruikname van het nieuw dossierbeheersysteem en de aanpassing van het operationele draaiboek inzake terminologie, is het noodzakelijk om een nieuwe kaderovereenkomst aan te gaan met Veilig Huis Limburg, door de ondertekening van een vernieuwde engagementsverklaring. Hierin werden geen wijzigingen aangebracht in het engagement dat wij als lokaal bestuur in het verleden zijn aangegaan. 

Juridische grond

De organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 8 juli 1976, zoals tot op heden gewijzigd.

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017,en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.

Het decreet tot oprichting en regeling van de Veilige Huizen van 27 maart 2023 

Aanleiding en context

We werken binnen de politiezone als lokale politie en lokale besturen samen met het Family Justice Center Limburg, dat een naamsverandering onderging naar “Veilig Huis Limburg”. Binnen dit samenwerkingsverband werken we intensief samen met politie, justitie, hulp- en dienstverlening, (geestelijke) gezondheidszorg,… om het bijzonder complex en omvangrijk maatschappelijk probleem van intrafamiliaal geweld aan te pakken. 

Sinds 18 april 2024 is het ‘Decreet tot oprichting en regeling van de Veilige Huizen’ in werking getreden, hetgeen de nieuwe wettelijke basis vormt voor intersectorale informatiedeling en casusoverleg, alsook de verwerking van persoonsgegevens. In het najaar zal een nieuw dossierbeheersysteem in gebruik genomen worden, hetgeen Veilig Huis Limburg en de partners toelaat op een efficiënte, gebruiksvriendelijke en veilige manier samen te werken rond en in IFG-dossiers. Met de inwerkingtreding van het decreet en de uitrol van de Veilige Huizen in Vlaanderen streeft het Vlaams beleid naar een uniforme uitrol. Hierdoor wijzigt de terminologie van een aantal operationele processen en overlegtafels die in de nieuwe kaderovereenkomst aangepast worden. De inhoudelijke werking van Veilig Huis Limburg wijzigt niet. 

Deze drie ontwikkelingen zorgen ervoor dat de bestaande kaderovereenkomst gewijzigd wordt om in regel te zijn met het nieuwe kader. Deze nieuwe documenten werden voorgelegd aan alle kernpartners en besproken op de ad hoc Jaarvergadering van Veilig Huis Limburg op 26 juni 2024. De goedgekeurde documenten worden hierna ter goedkeuring voorgelegd aan de geijkte beslissingskanalen van alle kernpartners.

De samenwerking met Veilig Huis Limburg wordt vanuit onze lokale besturen geofficialiseerd via het ondertekenen van die  kaderovereenkomst via een engagementsverklaring. In dit document zijn er geen wijzigingen aangebracht in het engagement dat het lokaal bestuur in het verleden is aangegaan. 

Besluit

De OCMW-raad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De ocmw-raad beslist:

Artikel 1

De OCMW-raad keurt de aangepaste kaderovereenkomst goed en continueert de samenwerking met Veilig Huis Limburg.

Artikel 2

De OCMW-raad keurt de engagementsverklaring inzake inrichting en financiering Veilig Huis Limburg, integraal deel uitmakend van dit besluit, goed.

Artikel 3

Er zal een ondertekend exemplaar van de engagementsverklaring bezorgt worden aan de strategisch coördinator van Veilig Huis Limburg.

3.

2024_OR_00022 - Actualisatie van de algemene samenwerkingsovereenkomst met de vzw Alternatief in het kader van art.60§7 van de OCMW-wet - Bekrachtiging

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Nele Steegmans; Kathleen De Cleene; Jan Baeten; Lisa Lambrigts; Lea Meermans; Guido Hoogmartens, Voorzitter wnd.; Luc Lamberigts; Birgit Pues; Ine Daniels; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Afwezig
Jill Bruggeman
Verontschuldigd
Guy Martens; Erik Winters
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
3.

2024_OR_00022 - Actualisatie van de algemene samenwerkingsovereenkomst met de vzw Alternatief in het kader van art.60§7 van de OCMW-wet - Bekrachtiging

2024_OR_00022 - Actualisatie van de algemene samenwerkingsovereenkomst met de vzw Alternatief in het kader van art.60§7 van de OCMW-wet - Bekrachtiging

Motivering

Argumentatie

Het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst is de bevoegdheid van de Raad van Maatschappelijk Welzijn. Op vraag van de trajectbegeleidster van het OCMW Genk en de dringendheid van de situatie, een cliënt die immers te veranderen van stageplaats, is in samenspraak met de algemeen directeur beslist om het dossier te agenderen voor het vast bureau, om de beslissing daarna te bekrachtigen in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn. Het vast bureau keurde de actualisatie van de samenwerkingsovereenkomst goed in haar zitting van 22/08/2024. 

Juridische grond

Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de OCMW's:

art 60 §7  Wanneer een persoon het bewijs moet leveren van tewerkstelling om het volledig voordeel van bepaalde sociale uitkeringen te verkrijgen neemt het OCMW alle maatregelen om hem een betrekking te bezorgen. In voorkomend geval verschaft het deze vorm van dienstverlening zelf door voor de bedoelde periode als werkgever op te treden. Art 61 bepaalt dat het OCMW samenwerkingsovereenkomsten met derden kan afsluiten en dit met het oog op de realisatie van wettelijke opdrachten zoals tewerkstelling- en terbeschikkingstelling van werknemers in het kader van art 60§7.

Aanleiding en context

OCMW As is te kleinschalig om op een structurele wijze tewerkstelling en begeleiding van cliënten in toepassing van art 60§7 van organieke wet te voorzien. Om dit mogelijk te maken zoekt het OCMW externe partners om samenwerkingsovereenkomsten mee af te sluiten. Zo heeft OCMW As ook een overeenkomst met de vzw Alternatief. Voor de inspectiediensten van de VDAB en POD is het belangrijk om de juiste benamingen van de tewerkstellingsplaatsen mee te geven. De huidige naam is VZW Alternatief Diensten, die bijvoorbeeld ook de diensten van het strijkatelier bevatten. 

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 78 §1 6° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 78 §1 6° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd: het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten als vermeld in artikel 196

Besluit

De OCMW-raad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De ocmw-raad beslist:

Artikel 1

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn bekrachtigt de beslissing dd. 22/08/2024 van het Vast Bureau inzake de goedkeuring van de actualisatie van de samenwerkingsovereenkomst met VZW Alternatief Diensten. 

4.

2024_OR_00023 - Dienstverlenende vereniging Cipal (“Cipal dv”) als aankoopcentrale voor afname van de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” – Bestek nr. CSMRTINFRA23 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Nele Steegmans; Kathleen De Cleene; Jan Baeten; Lisa Lambrigts; Lea Meermans; Guido Hoogmartens, Voorzitter wnd.; Luc Lamberigts; Birgit Pues; Ine Daniels; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Afwezig
Jill Bruggeman
Verontschuldigd
Guy Martens; Erik Winters
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
4.

2024_OR_00023 - Dienstverlenende vereniging Cipal (“Cipal dv”) als aankoopcentrale voor afname van de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” – Bestek nr. CSMRTINFRA23 - Goedkeuring

2024_OR_00023 - Dienstverlenende vereniging Cipal (“Cipal dv”) als aankoopcentrale voor afname van de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” – Bestek nr. CSMRTINFRA23 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie
  • De voornoemde opdracht van Cipal dv “Raamovereenkomst voor de verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTINFRA23) is een raamovereenkomst met één leverancier en Cipal dv treedt hierbij op als aankoopcentrale in de zin van artikelen 2,6° en 47 van de wet van 17 juni 2016;
  • Het OCMW kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de aankoopcentrale gebruik maken waardoor zij/het krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren;
  • Het is aangewezen dat het OCMW gebruik maakt van de aankoopcentrale om volgende redenen: 
    1. de in de raamovereenkomst voorziene ICT-infrastructuur voldoen aan de behoefte van het bestuur; 
    2. het bestuur moet zelf geen gunningsprocedure voeren wat een besparing aan tijd en geld betekent;
    3. Cipal dv beschikt over knowhow en technische expertise inzake de aankoop van ICT-infrastructuur door aanbestedende overheden;
  • Het OCMW is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (geen afnameverplichting); 
  • De nodige budgetten zijn beschikbaar.
Juridische grond
  • de wetgeving op de overheidsopdrachten, inzonderheid op de artikelen 2, 6°, 43, § 1, tweede lid en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
  • de principiële beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 27 april 2023 tot gunning via een openbare procedure van de overheidsopdracht waarvan het voorwerp bestaat uit “Verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening”.
  • de in uitvoering van deze beslissing door de raad van bestuur van Cipal dv goedgekeurde opdrachtdocumenten, inzonderheid:
    1. het selectiedocument waar het stelt (punt 3.7): “Cipal dv zal in de zin van artikel 2, 6° van de Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, in het kader van onderhavige opdracht kunnen optreden als aankoopcentrale voor alle deelnemers in de dienstverlenende vereniging Cipal. Deze besturen zullen zich, net als hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten, op de aankoopcentrale kunnen beroepen om een totaaloplossing in het kader van de te sluiten raamovereenkomst die het voorwerp uitmaakt van deze opdracht, af te nemen, zonder dat zij verplicht zijn af te nemen via deze raamovereenkomst.
      (…)
       Cipal dv zal in het kader van onderhavige opdracht tevens kunnen optreden als aankoopcentrale voor (zonder dat deze entiteiten verplicht zijn af te nemen via deze 
      raamovereenkomst) : Alle andere Vlaamse gemeente- en OCMW-besturen, hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten;
    2. het bestek waar het stelt (punt 4.8): “Cipal dv oefent de overkoepelende leiding van en het overkoepelende toezicht op de uitvoering van de raamovereenkomst uit, terwijl de afnemer de leiding van en het toezicht op de levering van de door de afnemer geplaatste bestelling uitoefent.”
    3. Het bestek waar het stelt (punt 4.6): “Gezien de raamovereenkomst niet exclusief is, behoudt de opdrachtgever - net als elke andere afnemer - steeds de vrijheid om een bepaalde aankoop niet via het raamcontract maar volgens de gewone procedures, die de wet op de overheidsopdrachten toelaat, te voeren.”; 
  • de beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 20 juni 2024 waarbij voornoemde opdracht wordt gegund aan Dustin Belgium nv met maatschappelijke zetel te Wingepark 5B, 3110 Rotselaar.
Aanleiding en context

Huidige raamovereenkomst voor de levering van ICT-infrastructuur en bijhorende diensten die het OCMW via Cipal DV had is afgelopen. Het OCMW kan opnieuw beroep doen op de dienstverlenende vereniging Cipal (verder genoemd “Cipal dv”) als aankoopcentrale voor afname van de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” – Bestek nr. CSMRTINFRA23.

Na een Europese aanbestedingsprocedure werd op 20 juni 2024 Dustin Belgium nv (voorheen Centralpoint België nv) geselecteerd als strategische partner voor de komende vier jaar. Deze overeenkomst, die op 10 juli werd gesloten kan eventueel tot twee keer met twaalf maanden worden verlengd, waardoor de totale looptijd op zes jaar kan komen.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 78 §1 10° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 78 §1 10° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd: het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij: a) de opdracht past binnen het begrip 'dagelijks bestuur', vermeld in punt 9°, waarvoor het vast bureau bevoegd is; b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het vast bureau heeft toevertrouwd

Besluit

De OCMW-raad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De ocmw-raad beslist:

Artikel 1

De OCMW-raad beslist om beroep te doen op de aankoopcentrale van Cipal dv voor de aankoop van ICT- infrastructuur aangeboden via de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTINFRA23).

Artikel 2

Het vast bureau wordt belast met de uitvoering.

5.

2024_OR_00024 - Zittingsverslag van de voorgaande OCMW-raadszitting - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Nele Steegmans; Kathleen De Cleene; Jan Baeten; Lisa Lambrigts; Lea Meermans; Guido Hoogmartens, Voorzitter wnd.; Luc Lamberigts; Birgit Pues; Ine Daniels; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Afwezig
Jill Bruggeman
Verontschuldigd
Guy Martens; Erik Winters
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
5.

2024_OR_00024 - Zittingsverslag van de voorgaande OCMW-raadszitting - Goedkeuring

2024_OR_00024 - Zittingsverslag van de voorgaande OCMW-raadszitting - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Er werden tijdens de vergadering geen opmerkingen gemaakt over de redactie van het zittingsverslag van de voorgaande OCMW-raadszitting.

Juridische grond

Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de OCMW-raad wordt onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278 van het decreet.

Behalve in spoedeisende gevallen wordt het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een OCMW-raadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.

Elk OCMW-raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur. Als de OCMW-raad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de OCMW-raad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.

Aanleiding en context

Het zittingsverslag van de voorgaande OCMW-raadszitting moet goedgekeurd worden.

Besluit

De OCMW-raad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De ocmw-raad beslist:

Artikel 1

De OCMW-raad keurt het zittingsverslag van de voorgaande OCMW-raadszitting goed.


6.

2024_OR_00025 - Notulen openbare zitting van de voorgaande OCMW-raadszitting - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Nele Steegmans; Kathleen De Cleene; Jan Baeten; Lisa Lambrigts; Lea Meermans; Guido Hoogmartens, Voorzitter wnd.; Luc Lamberigts; Birgit Pues; Ine Daniels; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Afwezig
Jill Bruggeman
Verontschuldigd
Guy Martens; Erik Winters
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
6.

2024_OR_00025 - Notulen openbare zitting van de voorgaande OCMW-raadszitting - Goedkeuring

2024_OR_00025 - Notulen openbare zitting van de voorgaande OCMW-raadszitting - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Er werden tijdens de vergadering geen opmerkingen gemaakt over de redactie van de notulen van de voorgaande OCMW-raadszitting.

Juridische grond

Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de OCMW-raad wordt onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278 van het decreet.

Behalve in spoedeisende gevallen wordt het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een OCMW-raadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.

Elk OCMW-raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur. Als de OCMW-raad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de OCMW-raad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.

Aanleiding en context

De notulen van de openbare zitting van de voorgaande OCMW-raad moeten goedgekeurd worden.

Besluit

De OCMW-raad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De ocmw-raad beslist:

Artikel 1

De OCMW-raad keurt de notulen van de openbare zitting van de voorgaande OCMW-raad goed.