Jaarrekening 2023 in bijlage.
De OCMW-raad stelt de jaarrekening 2023, voor het gedeelte OCMW, vast.
Om in regel te zijn met de komst van het nieuw wettelijke kader, de toekomstige ingebruikname van het nieuw dossierbeheersysteem en de aanpassing van het operationele draaiboek inzake terminologie, is het noodzakelijk om een nieuwe kaderovereenkomst aan te gaan met Veilig Huis Limburg, door de ondertekening van een vernieuwde engagementsverklaring. Hierin werden geen wijzigingen aangebracht in het engagement dat wij als lokaal bestuur in het verleden zijn aangegaan.
De organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 8 juli 1976, zoals tot op heden gewijzigd.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017,en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het decreet tot oprichting en regeling van de Veilige Huizen van 27 maart 2023
We werken binnen de politiezone als lokale politie en lokale besturen samen met het Family Justice Center Limburg, dat een naamsverandering onderging naar “Veilig Huis Limburg”. Binnen dit samenwerkingsverband werken we intensief samen met politie, justitie, hulp- en dienstverlening, (geestelijke) gezondheidszorg,… om het bijzonder complex en omvangrijk maatschappelijk probleem van intrafamiliaal geweld aan te pakken.
Sinds 18 april 2024 is het ‘Decreet tot oprichting en regeling van de Veilige Huizen’ in werking getreden, hetgeen de nieuwe wettelijke basis vormt voor intersectorale informatiedeling en casusoverleg, alsook de verwerking van persoonsgegevens. In het najaar zal een nieuw dossierbeheersysteem in gebruik genomen worden, hetgeen Veilig Huis Limburg en de partners toelaat op een efficiënte, gebruiksvriendelijke en veilige manier samen te werken rond en in IFG-dossiers. Met de inwerkingtreding van het decreet en de uitrol van de Veilige Huizen in Vlaanderen streeft het Vlaams beleid naar een uniforme uitrol. Hierdoor wijzigt de terminologie van een aantal operationele processen en overlegtafels die in de nieuwe kaderovereenkomst aangepast worden. De inhoudelijke werking van Veilig Huis Limburg wijzigt niet.
Deze drie ontwikkelingen zorgen ervoor dat de bestaande kaderovereenkomst gewijzigd wordt om in regel te zijn met het nieuwe kader. Deze nieuwe documenten werden voorgelegd aan alle kernpartners en besproken op de ad hoc Jaarvergadering van Veilig Huis Limburg op 26 juni 2024. De goedgekeurde documenten worden hierna ter goedkeuring voorgelegd aan de geijkte beslissingskanalen van alle kernpartners.
De samenwerking met Veilig Huis Limburg wordt vanuit onze lokale besturen geofficialiseerd via het ondertekenen van die kaderovereenkomst via een engagementsverklaring. In dit document zijn er geen wijzigingen aangebracht in het engagement dat het lokaal bestuur in het verleden is aangegaan.
De OCMW-raad keurt de aangepaste kaderovereenkomst goed en continueert de samenwerking met Veilig Huis Limburg.
De OCMW-raad keurt de engagementsverklaring inzake inrichting en financiering Veilig Huis Limburg, integraal deel uitmakend van dit besluit, goed.
Er zal een ondertekend exemplaar van de engagementsverklaring bezorgt worden aan de strategisch coördinator van Veilig Huis Limburg.
Het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst is de bevoegdheid van de Raad van Maatschappelijk Welzijn. Op vraag van de trajectbegeleidster van het OCMW Genk en de dringendheid van de situatie, een cliënt die immers te veranderen van stageplaats, is in samenspraak met de algemeen directeur beslist om het dossier te agenderen voor het vast bureau, om de beslissing daarna te bekrachtigen in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn. Het vast bureau keurde de actualisatie van de samenwerkingsovereenkomst goed in haar zitting van 22/08/2024.
Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de OCMW's:
art 60 §7 Wanneer een persoon het bewijs moet leveren van tewerkstelling om het volledig voordeel van bepaalde sociale uitkeringen te verkrijgen neemt het OCMW alle maatregelen om hem een betrekking te bezorgen. In voorkomend geval verschaft het deze vorm van dienstverlening zelf door voor de bedoelde periode als werkgever op te treden. Art 61 bepaalt dat het OCMW samenwerkingsovereenkomsten met derden kan afsluiten en dit met het oog op de realisatie van wettelijke opdrachten zoals tewerkstelling- en terbeschikkingstelling van werknemers in het kader van art 60§7.
OCMW As is te kleinschalig om op een structurele wijze tewerkstelling en begeleiding van cliënten in toepassing van art 60§7 van organieke wet te voorzien. Om dit mogelijk te maken zoekt het OCMW externe partners om samenwerkingsovereenkomsten mee af te sluiten. Zo heeft OCMW As ook een overeenkomst met de vzw Alternatief. Voor de inspectiediensten van de VDAB en POD is het belangrijk om de juiste benamingen van de tewerkstellingsplaatsen mee te geven. De huidige naam is VZW Alternatief Diensten, die bijvoorbeeld ook de diensten van het strijkatelier bevatten.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn bekrachtigt de beslissing dd. 22/08/2024 van het Vast Bureau inzake de goedkeuring van de actualisatie van de samenwerkingsovereenkomst met VZW Alternatief Diensten.
Huidige raamovereenkomst voor de levering van ICT-infrastructuur en bijhorende diensten die het OCMW via Cipal DV had is afgelopen. Het OCMW kan opnieuw beroep doen op de dienstverlenende vereniging Cipal (verder genoemd “Cipal dv”) als aankoopcentrale voor afname van de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” – Bestek nr. CSMRTINFRA23.
Na een Europese aanbestedingsprocedure werd op 20 juni 2024 Dustin Belgium nv (voorheen Centralpoint België nv) geselecteerd als strategische partner voor de komende vier jaar. Deze overeenkomst, die op 10 juli werd gesloten kan eventueel tot twee keer met twaalf maanden worden verlengd, waardoor de totale looptijd op zes jaar kan komen.
De OCMW-raad beslist om beroep te doen op de aankoopcentrale van Cipal dv voor de aankoop van ICT- infrastructuur aangeboden via de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTINFRA23).
Het vast bureau wordt belast met de uitvoering.
Er werden tijdens de vergadering geen opmerkingen gemaakt over de redactie van het zittingsverslag van de voorgaande OCMW-raadszitting.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de OCMW-raad wordt onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278 van het decreet.
Behalve in spoedeisende gevallen wordt het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een OCMW-raadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk OCMW-raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur. Als de OCMW-raad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de OCMW-raad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Het zittingsverslag van de voorgaande OCMW-raadszitting moet goedgekeurd worden.
De OCMW-raad keurt het zittingsverslag van de voorgaande OCMW-raadszitting goed.
Er werden tijdens de vergadering geen opmerkingen gemaakt over de redactie van de notulen van de voorgaande OCMW-raadszitting.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de OCMW-raad wordt onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278 van het decreet.
Behalve in spoedeisende gevallen wordt het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een OCMW-raadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk OCMW-raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur. Als de OCMW-raad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de OCMW-raad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
De notulen van de openbare zitting van de voorgaande OCMW-raad moeten goedgekeurd worden.
De OCMW-raad keurt de notulen van de openbare zitting van de voorgaande OCMW-raad goed.