Artikel 303 §3 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017: de algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de gemeenteraad over de klachten ingediend tegen de gemeente.
Jaarlijks rapportage over het klachtenregister en het register van openbaarheid van bestuur.
In 2023 werden er 4 klachten en 19 aanvragen in het kader van openbaarheid van bestuur geregistreerd.
De gemeenteraad neemt kennis van het rapport van klachtenbehandeling 2023 en van het rapport openbaarheid van bestuur 2023.
Krystyna Karadzhova volgde de opleiding voor veiligheidsconsulent bij V-ICT-OR en is nu gecertificeerd veiligheidsconsulent.
De kandidatuur van Krystyna Karadzhova als veiligheidsconsulent werd aanvaard door de Vlaamse toezichtcommissie voor het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 15 mei 2009, artikel 2. Dit besluit formuleert de verplichting om een DPO aan te wijzen voor iedere instantie die een authentieke gegevensbron beheert die persoonsgegevens bevat, iedere instantie die elektronische persoonsgegevens ontvangt of uitwisselt, en iedere entiteit die overeenkomstig artikel 4, §3, van het decreet van 18 juli 2008 aangewezen is door de Vlaamse Regering en persoonsgegevens verwerkt.
Het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer.
Besluit college van burgemeester en schepenen van 9 februari 2024 m.b.t. de aanstelling functionaris gegevensbescherming (DPO) - Goedkeuring.
Een DPO wordt aangewezen door de verantwoordelijke en/of de verwerker zelf en dit op grond van de van de Europese richtlijn afgeleide nationale wetgeving. Op basis van de toekomstige algemene verordening gegevensbescherming (GDPR), zal deze aanwijzing nodig zijn wanneer de verwerking wordt verricht door een overheidsinstantie of overheidsorgaan, behalve in het geval van gerechten bij de uitoefening van hun rechterlijke taken.
De gemeenteraad neemt kennis van de aanstelling van Krystyna Karadzhova, als data protection officer en als informatieveiligheidsconsulent goed. De gemeenteraad geeft bij dit besluit, Krystyna Karadzhova de ruimte en de vrijheid om haar taak als data protection officer en informatieveiligheidsconsulent in volle onafhankelijkheid uit te voeren. De taken worden uitgevoerd binnen de huidige prestatiebreuk.
Krystyna Karadzhova zal jaarlijks rapporteren aan de gemeenteraad. Rapportage bestaat uit:
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende de plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, met name artikel 89;
Het gemeentebestuur van As wenst de openbare ruimte in As-centrum in te richten.
Met dit als opzet werd op 25 november 2016 de opdracht voor de opmaak van een masterplan "Inrichting openbare ruimte As-centrum" goedgekeurd. Deze opdracht werd op 9 juni 2017 toegewezen aan Anteagroup, Antea Belgium nv. Een uitgangspuntennota werd opgesteld. Deze diende als leidraad om de studie verder op te bouwen. Vervolgens werd een stappenplan opgesteld. Dit stappenplan werd op 15 september 2017 goedgekeurd door het collegevan burgemeester en schepenen.
Op 18 mei 2018 werd SWECO Belgium Holding de opdracht toevertrouwd voor het opstellen van het ontwerp.
Op 21 januari 2022 werd een omgevingsvergunning afgeleverd voor het heraanleggen van het kerkplein en de centrumstraten gelegen te As, Dorpsstraat, Kerkplein en Kerkstraat.
Op 17 november 2022 werd Riopact aangesteld als rioolbeheerder en Riopact zal optreden als bouwheer. Eerder genomen besluiten aangaande de lastvoorwaarden en gunningswijze centrumvernieuwing komen dan ook te vervallen.
Het project doorliep vervolgens een heel traject. Een archeologienota diende opgesteld, een technisch verslag, een parkeerstudie en een circulatieplan. Er was overleg met de belanghebbenden, bewoners, adviesraden en handelaars. Ook werd een werkgroep opgericht en was er een publiek infomoment.
Dit alles resulteerde in het ontwerp dat heden voorligt.
De gemeenteraad neemt kennis van de als bijlage aan deze beslissing gehechte plannen, bestek en meetstaat voor de inrichting van de openbare ruimte van As-Centrum.
In het kader van de opdracht “Natuur- en Landschapsbeheerwerken: Tewerkstelling via derden van doelgroep medewerkers. Dienstjaar 2024” werd een bestek met nr. 2024-01 opgesteld door Gemeente As.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 100.000,00 excl. btw of € 121.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het bestek met nr. 2024-01 en de raming voor de opdracht “Natuur- en Landschapsbeheerwerken: Tewerkstelling via derden van doelgroep medewerkers. Dienstjaar 2024”, opgesteld door Gemeente As worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 100.000,00 excl. btw of € 121.000,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2024, op budgetcode 6139999/Ruimte/0680 (actie/raming AC000199/MJP000945).
In het kader van de opdracht “Conceptueel inrichten en plaatsen speeltoestellen in As” werd een bestek met nr. 2024-001 opgesteld door de Toeristische dienst.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 182.644,60 excl. btw of € 220.999,95 incl. 21% btw
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De inrichting of aanvulling van speelterreinen op diverse locaties te As. We verwachten van de indieners dat er binnen het beschikbare budget een concept wordt uitgewerkt van een op de doelgroep gericht speelterrein. De indiener staat vervolgens in voor de uitvoering en plaatsen van het conceptueel uitgewerkt speelterrein met desgevallend bijbehorende valdempende ondergrond.
Er zijn 6 locaties in As in die van een volledige inrichting tot aan de aanvulling van enkele toestellen dienen voorzien te worden.
Het bestek met nr. 2024-001 en de raming voor de opdracht “Conceptueel inrichten en plaatsen speeltoestellen in As”, opgesteld door de Toeristische dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 182.644,60 excl. btw of € 220.999,95 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 2300000/Mens/0522 (actie/raming AC000378/MJP001416).
In het kader van de opdracht “Onderhoud gemeentelijke gebouwen: dienstjaar 2024.” werd een bestek met nr. 2024-02 opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats).
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 115.702,47 excl. btw of € 139.999,99 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet) en artikel 57.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het bestek met nr. 2024-02 en de raming voor de opdracht “Onderhoud gemeentelijke gebouwen: dienstjaar 2024.”, opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats) worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 115.702,47 excl. btw of € 139.999,99 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in prestaties van derden onderhoud en herstelling voor het desbetreffende gebouw.
In het kader van de opdracht “Aanleg paden begraafplaatsen As.” werd een bestek met nr. 2024-3 opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats).
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 139.000,00 excl. btw of € 168.190,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het bestek met nr. 2024-3 en de raming voor de opdracht “Aanleg paden begraafplaatsen As.”, opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats) worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 139.000,00 excl. btw of € 168.190,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 2220000/Ruimte/0990 (actie/raming AC000207/MJP000452).
In het kader van de opdracht “Onderhoud gemeentewegen 2024” werd een bestek met nr. 2024-04 opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats).
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 130.000,00 excl. btw of € 157.300,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (Waarde ligt lager dan de drempel - Perceel met een 'klein' bedrag).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het bestek met nr. 2024-04 en de raming voor de opdracht “Onderhoud gemeentewegen 2024”, opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats) worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 130.000,00 excl. btw of € 157.300,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2024, op budgetcode 6103510/Ruimte/0200 (actie/raming AC000218/MJP000291).
De gemeente wenst een zinvolle en structurele invulling te geven aan het onroerende goed en vanuit de markt bestaat er interesse voor de exploitatie van een gerestaureerd stationsgebouw gelegen te 3665 As, Stationsstraat 126, gekadastreerd als sectie B, 1ste afdeling nr. 3 Z 7, aangeduid op het bijgevoegde plan.
Een concessieovereenkomst is de meest aangewezen piste.
Er dient een transparante procedure gevolgd te worden middels het publiceren van een “Leidraad” en een "offerteformulier".
Op basis van de tijdig ontvangen voorstellen van de marktspelers zal een begunstigde worden aangeduid en er een concessieovereenkomst zal worden afgesloten met deze begunstigde (ontwerp als bijlage bij deze beslissing).
De gemeenteraad gaat akkoord met het in concessie geven van het gerestaureerd stationsgebouw gelegen te 3665 As, Stationsstraat 126, gekadastreerd als sectie B, 1ste afdeling nr. 3 Z 7.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aan onderhavige beslissing toegevoegde “Leidraad” en "offerteformulier" evenals “ontwerp van concessieovereenkomst”.
De concessie zal worden verleend rekening houdend met volgende criteria voor toewijzing en hun respectievelijke weging:
De voorgestelde maandelijkse concessievergoeding (30 punten)
Referenties / ervaring in sector (10 punten)
Uitbatingsplan (50 punten)
De inrichting (10 punten)
De gemeenteraad belast het schepencollege met de verdere uitvoering van deze beslissing, onder meer wat betreft de publicatie van de “Leidraad”, het "offerte formulier" en het “Ontwerp van concessieovereenkomst”, alsook de ondertekening van de concessieovereenkomst.
Het ontvangen van de voorstellen, het beoordelen van de voorstellen en het voeren van desgevallende onderhandelingen met de begunstigde zal gebeuren door de vastgestelde jury.
Het bestuur wil creatief ondernemerschap ondersteunen, gelet op de gunstige effecten daarvan op de volledige gemeente; dat binnen verschillende sectoren, maar vooral binnen de horeca, het aanbod aan pop-up ondernemingen de laatste jaren sterk is toegenomen; dat horeca pop-ups zoals zomerbars en winterbars zorgen voor kansen om een vernieuwend aanbod naar de gemeente te brengen;
Er zijn evenwel ook uitdagingen, zoals enerzijds voldoende aandacht bij de ondernemers voor openbare orde, leefkwaliteit van de woonomgeving en het voldoen aan de regels en anderzijds een gelijk speelveld met gevestigde zaken en een snel, helder en eenvoudig vestigingsproces voor alle ondernemers; dat aldus bewaakt moet worden dat een en ander niet gebeurt ten koste van ondernemers die zich engageren om permanent een horecazaak uit te baten of afbreuk doet aan bestaande wettelijke bepalingen; dat er bijgevolg nood is aan een duidelijk kader voor horeca pop-ups;
Er is sprake van een horeca pop-up als die onderneming duidelijk de intentie aangeeft voeding en/of dranken ter consumptie aan te bieden/ te verkopen, op een locatie waarvan zij een vestigingseenheid heeft laten registreren of zou moeten laten registreren in de Kruispuntbank Ondernemingen;
De bezoekers die aangetrokken worden door horeca pop-ups vinden vaak ook hun weg naar het bestaande lokaal horeca-aanbod. Die synergie kan zelfs door gezamenlijke acties gestimuleerd worden en zorgen voor meer dynamiek in de gemeente.
Met deze omschrijving wordt de scope afgebakend; Dat het hiernaast ook belangrijk is om te werken aan een afgelijnd en helder kader dat zowel voor de horeca pop-up ondernemer als voor het lokaal bestuur duidelijkheid schept; dat dit reglement als doel heeft dit kader te verzorgen; dat de bepalingen ervan aldus een verordenende kracht hebben na goedkeuring door de raad.
Het Decreet d.d. 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Het Besluit van de Vlaamse Regering dd. 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is (“Vrijstellingsbesluit”).
De wet- en regelgeving op het uitoefenen van (ambulante) handelsactiviteiten.
Het Besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II).
Besluit van de gemeenteraad van 19 december 2019 betreffende de gemeentelijke Administratieve Sancties - Politieverordening ter beteugeling van overlast.
De afgelopen jaren maakten pop-up zomer-en winterbars hun opmars in Vlaanderen. Ook in As zijn al diverse pop-up zomerbars verschenen. De gemeente As wil deze initiatief niet tegenhouden. Tijdelijke horeca kan een nieuwe dynamiek geven aan een buurt of omgeving en zo als uitstekende gemeentemarketing dienen.
Een goed pop-up initiatief trekt zowel burgers als bezoekers aan zonder dat deze voor overlast zorgt en ten koste gaat van de permanente horeca. Met dit reglement zorgen we graag voor een gelijk speelveld en willen we een kader scheppen voor de komende jaren.
De gemeenteraad keurt de wijziging van het concessiereglement pop-up horecazaken in openlucht en op openbaar domein, integraal toegevoegd als bijlage bij dit besluit, goed.
De gemeenteraad keurt de notulen van de openbare zitting van 18 januari 2024 goed.