Terug
Gepubliceerd op 10/04/2024

Agenda  Gemeenteraad

do 18/04/2024 - 20:30 Raadzaal
  • 1.

    2024_GR_00033 - Dotatie aan Fracties - dienstjaar 2023 - Kennisneming

    De fracties hebben voor het dienstjaar 2023 recht op volgende fractievergoeding:

    • VOLUIT!:2 175,82  euro  (85 zittingen - 11 zittingen)
    • CD&V: 793,26 euro (31 zittingen - 4 zittingen)
    • N-VA: 339,65 euro (14 zittingen - 1 zitting).
    • Vooruit (sp.a):  385,33 euro (15 zittingen - 2 zittingen)

    De bedragen op de gedetailleerde verslagen van volgende fracties voor het dienstjaar 2023 zijn:

    • VOLUIT!:  3025,42 euro
    • CD&V: 884,52 euro waarvan 809,52 euro aangenomen (een stuk werd niet aanvaard omwille van aankoop in 2022)
    • N-VA: 194,40 euro       
    • Vooruit (sp.a): 386 euro ingediende en aanvaarde stukken voor 235 euro.      
  • 2.

    2024_GR_00034 - Rapportering Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEPK) 2023 - Kennisneming

    De rapportage die moet gebeuren voor het LEKP, is gebaseerd op de volgende passages uit het Besluit van de Vlaamse Regering: 

    "Om een opvolging van de gerealiseerde klimaatacties mogelijk te maken, wordt voorzien in een jaarlijks opvolgmoment. De gemeente bezorgt uiterlijk op 1 mei 2024 een rapportering met betrekking tot de voortgang van het Lokaal Energie en Klimaatpact nadat deze aan de gemeenteraad is voorgelegd. De gemeente laadt de gemeenteraadsbeslissing op via het digitaal loket."

    "De gemeente rapporteert over de uitgaven die gebeurd zijn voor de projecten waarvoor deze subsidie wordt aangevraagd door ze in de jaarrekening te koppelen aan de code ABB-LEKP-2022."

  • 3.

    2024_GR_00035 - Verslag samenkomst deontologische commissie - Kennisneming

    De deontologische code geeft lokale mandatarissen een kader waarbinnen het mandaat uitgeoefend kan worden. De belangrijkste bedoeling van de code is niet om inbreuken te bestraffen, maar wel om een veilige omgeving te creëren waarbinnen de lokale mandatarissen kunnen werken. Het is een algemene leidraad om deontologisch zorgvuldig te kunnen handelen bij de uitoefening van het mandaat. Dit handelen steunt op de volgende waarden:

    • dienstbaarheid,
    • functionaliteit,
    • onafhankelijkheid,
    • openheid,
    • vertrouwelijkheid, 
    • zorgvuldigheid.

    De deontologische commissie staat in voor de naleving en handhaving van de deontologische code. Daarnaast dient de deontologische commissie artikel 43 van de deontologische code toe te passen "Minimaal één keer per bestuursperiode evalueert de raad de deontologische code. De raad vraagt daarvoor eerst advies aan de deontologische commissie. Daarbij wordt o.a. bekeken of de code nog actueel is, nog goed werkt en of ze nageleefd wordt".

    Op donderdag 14 maart 2024 kwam de deontologische commissie samen. Tijdens dit overleg overliep de voorzitter de volledige deontologische code. Er werden enkele kleine wijzigingen voorgesteld:

    • Er wordt voorgesteld om art 38 tot 43 onder artikel 37 te plaatsen en dan te nummeren van 1 tot 4.
    • In art 41 wenst de commissie toe te voegen dat de commissie preferentieel beslist in consensus, indien er geen consensus is zal er via geheime stemming gestemd worden en wordt beslist met gewone meerderheid.
    • Algemeen dient de procedure nog beter en duidelijker uitgeschreven worden.

    Deze voorgestelde aanpassingen zullen meegenomen worden bij de aanpassing en goedkeuring van de deontologische code aan de start van de nieuwe legislatuur.

  • 4.

    2024_GR_00036 - Bijkomende aanpassing erfpachtovereenkomst gemeente As/Katholiek basisonderwijs As-centrum vzw - Goedkeuring

    De gemeente verleent een recht van erfpacht voor een termijn van 50 jaar aan de VZW Katholiek Basisonderwijs As-Centrum voor het schoolgebouw en aanhorenden volgens de voorwaarden en lasten voorzien in de overeenkomst en het addendum. 

    Deze overeenkomst vervangt de bestaande erfpachtovereenkomst, afgesloten op 20 december 1994, geregistreerd te Genk op 27 april 1995, boek 82, blad 17, vak 12 en gewijzigd bij de akte afgesloten 30 juni 2011, geregistreerd te Genk op 7 juli 2011, boek 135 blad 71 vak 17 zoals reeds overeengekomen in deel III “Voorwaardelijke wijziging van het recht van erfpacht” van hogervermelde overeenkomst. Deze erfpacht werd verleng bij akte van 05/04/2016.

    In het addendum bij de bijlage wordt een gedeeltelijk gebruik voorzien van een aantal lokalen en wordt overeengekomen de helft van de erfpachtvergoeding niet door te rekenen zolang het gedeeld gebruik zich voordoet. Daarnaast zal op vraag van de gemeente de kleuterspeelplaats worden verplaatst, waarvoor als tegenprestatie de gemeente een inspanningsvebintenis aangaat tot assistentie bij het bekomen van een vergroeningssubdisie alsook het beschikbaar stellen van 50 000 euro voor de inrichting van deze speelplaats.

    In het document dat goedgekeurd werd op de gemeenteraad van 21/09/2023 dienen nog bepaalde noodzakelijke aanpassingen te gebeuren aan bepaalde modaliteiten/artikelen van de erfpachtovereenkomst op vraag van AGION. De voorgestelde wijzigingen en aanvullingen aan de initiële erfpachtovereenkomst (zie bijlage) staan aangeduid in het geel.

  • 5.

    2024_GR_00037 - Samenwerkingsovereenkomst Groeipakket zonder fysieke zitdag - Goedkeuring

    Sinds 1 januari 2019 is het Groeipakket de opvolger van het oude kinderbijslagsysteem. Dit systeem is goed ingeburgerd maar toch ondervinden ze nog wat minpuntjes.

    Om de informatie en ondersteuning maximaal toegankelijk te maken voor alle Asserse gezinnen wensen zij een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan met Het huis van het Kind As. 

  • 6.

    2024_GR_00038 - ESF Capacity building inzake lokale partnerschappen, Partnerschapsovereenkomst Lokaal Partnerschap GAZH - Goedkeuring

    Het departement Werk en Sociale Economie Werk (WSE) van de Vlaamse overheid heeft een oproep gelanceerd die erop gericht is om lokale partnerschappen aan te gaan met als doel werkzoekenden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt of niet-beroepsactieven met een complexe multiproblematiek te bereiken zodat ze toch kunnen deelnemen aan de maatschappij en de arbeidsmarkt. Het project wordt gefinancierd met Europese, Vlaamse en lokale middelen. Samen met zeven andere organisaties (vzw Arbeidskansen, vzw Arktos, CAW, vzw Aternatief, BLM, Integra en Kohesi) vormen de lokale besturen Genk, As, Zutendaal en Houthalen-Helchteren het lokaal partnerschap GAZH. 

  • 7.

    2024_GR_00039 - I.G.S. Handhaving RO MidLIM - Voorlegging jaarverslag en jaarrekening 2023 ter goedkeuring en vaststelling en voorstel tot aanstelling van de leden van het Beheerscomité van de IGS voor As - Goedkeuring

    Voorlegging gemeenteraad goedkeuring jaarverslag en jaarrekening IGS HH RO MidLIM 2023.

  • 8.

    2024_GR_00040 - Wonen In Limburg (WIL) - aanduiding van afgevaardigde voor de algemene vergadering - Goedkeuring

    Op woensdag 29 mei zal de eerste algemene vergadering van Wonen In Limburg plaatsvinden. De gemeenteraad wordt verzocht om een afgevaardigde aan te stellen die de gemeente tot en met 31 december 2024 zal vertegenwoordigen in de (bijzondere) algemene vergadering(en). Daarnaast vragen ze ook toestemming om alle documenten en informatie in het kader van deze vergaderingen via mail aan de administratie en aan de afgevaardigde over te maken. 

    De gewone algemene vergadering is statutair jaarlijks voorzien op de laatste woensdag van de maand mei. 

  • 9.

    2024_GR_00041 - Fluvius Limburg - Algemene vergadering d.d. 10 juni 2024 - goedkeuring agenda, bekrachtiging aanbod tot aankoop aandelen publi-t & vaststelling van het mandaat - Goedkeuring

    De algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Limburg heeft plaats op 10 juni 2024 in Hotel Stiemerheide, Wiemesmeerstraat 105 te 3600 Genk. 

    De agenda werd door de Raad van Bestuur op 12 maart 2024 als volgt samengesteld:

    1. Kennisneming verslagen van Fluvius Limburg van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.  
    2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Limburg afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
    3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV 
    4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius Limburg met betrekking tot het boekjaar 2023.  
    5. Aanbod tot aankoop aandelen Publi-T.
    6. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.  
    7. Statutaire benoemingen.
    8. Statutaire mededelingen.
  • 10.

    2024_GR_00042 - Fluvius opdrachthoudende vereniging - Algemene vergadering d.d. 5 juni 2024 - Agenda & vaststelling van mandaat - Goedkeuring

    De algemene vergadering van  Fluvius OV heeft plaats op 5 juni 2024 om 18.30 uur. Deze Algemene Vergadering wordt op digitale wijze gehouden.

    De agenda werd door de Raad van Bestuur van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 27 maart 2024 als volgt samengesteld:

    1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris over het boekjaar 2023;
    2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023;
    3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris;
    4. Statutaire benoemingen;
    5. Statutaire mededelingen.
  • 11.

    2024_GR_00043 - Zittingsverslag gemeenteraadszitting 21 maart 2024 - Goedkeuring

    Als er geen opmerkingen worden gemaakt over het zittingsverslag van de vorige vergadering, wordt het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd.

  • 12.

    2024_GR_00044 - Notulen openbare zitting van de gemeenteraad van 21 maart 2024 - Goedkeuring

    Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. In het geval de gemeenteraad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.