Terug
Gepubliceerd op 19/04/2024

2024_GR_00021 - Gebruik van het leerplan Leer Lokaal voor het gemeentelijk/stedelijk basisonderwijs - Kennisneming

Gemeenteraad
do 21/03/2024 - 20:30 Raadzaal
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Lea Meermans; Lisa Lambrigts

Secretaris

Wendy Peeters, Algemeen directeur
2024_GR_00021 - Gebruik van het leerplan Leer Lokaal voor het gemeentelijk/stedelijk basisonderwijs - Kennisneming 2024_GR_00021 - Gebruik van het leerplan Leer Lokaal voor het gemeentelijk/stedelijk basisonderwijs - Kennisneming

Motivering

Argumentatie

Volgens het participatiedecreet is een overleg met de schoolraad niet nodig, maar het is toch wenselijk om de schoolraad te informeren over het voornemen om Leer Lokaal te gebruiken.

Hoewel syndicale inspraak hier geen procedurele vormvereiste is, is het toch raadzaam om de vakorganisaties schriftelijk te informeren over het voornemen om Leer Lokaal te gebruiken. 

Het schoolbestuur stelt na toetsing vast dat Leer Lokaal voldoet aan alle criteria en kiest daarom voor het gebruik van Leer Lokaal in zijn school/scholen van het basisonderwijs.

Het leerplan is ter inzage beschikbaar (na afspraak GBAS). 

Juridische grond

  • het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, §1-§2 (enkel voor het Vlaams Gewest)
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 117; (enkel voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest)
  • het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 45 en art. 62, §1, 9° en §2, 2°
  • het Besluit van de Vlaamse Regering van 10 november 2006 tot vaststelling van de goedkeuringscriteria en indieningsmodaliteiten van de leerplannen

Aanleiding en context

Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen beschikken over door de overheid goedgekeurde leerplannen.

Een schoolbestuur kan ervoor kiezen om eigen leerplannen te ontwikkelen en in te dienen of gebruik te maken van leerplannen die door derden worden ontwikkeld en ingediend.

De leerplannen zijn voor de onderwijsinspectie een aanvullend instrument om het kwaliteitsbeleid van een school te kaderen.

Het naleven van de reglementering over de leerplannen is een erkenningsvoorwaarde.

Een officiële school moet bovendien als erkenningsvoorwaarde de leerplannen volgen van ofwel OVSG, POV of het gemeenschapsonderwijs, ofwel eigen leerplannen ermee verenigbaar.

Een leerplan moet voldoen aan de volgende decretale en reglementaire criteria:

  • het is beperkt in omvang;
  • het laat voldoende ruimte voor de inbreng van scholen, leraren, lerarenteams of leerlingen en geeft dit ook aan;
  • het neemt alle door het Vlaams Parlement goedgekeurde ontwikkelingsdoelen voor het kleuteronderwijs en eindtermen voor het gewoon lager onderwijs letterlijk op waarbij transparant het onderscheid wordt gemaakt tussen welke doelen de eindtermen realiseren en met welke doelen de ontwikkelingsdoelen worden nagestreefd;
  • het is in overeenstemming met de internationale en grondwettelijke beginselen inzake de rechten van de mens en van het kind in het bijzonder;
  • het respecteert de goedgekeurde eindtermen en ontwikkelingsdoelen;
  • het wordt in samenhang ingediend met andere leerplannen;
  • het vermeldt de doelgroep;
  • het vermeldt de administratieve benamingen van de leerlingengroepen voor wie het leerplan bestemd is;
  • het leerplan maakt de systematiek duidelijk volgens welke het is opgebouwd (geeft samenhang weer met voorafgaande en volgende leerjaren);
  • het leerplan vertoont consistentie met de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen;
  • het leerplan vermeldt duidelijk welke materiële vereisten minimaal noodzakelijk zijn voor een goede uitvoering. 

Het schoolbestuur houdt ook rekening met de volgende bijkomende criteria over het pedagogisch project van de school/scholen:

  • de mate waarin het leerplan compatibel is met het open karakter (open staan voor alle leerlingen ongeacht de ideologische, filosofische of godsdienstige opvattingen van de ouders en de leerling) van een school van het officieel gesubsidieerd onderwijs;
  • de mate waarin het leerplan compatibel is met het eigen pedagogisch project;
  • de mate waarin het leerplan compatibel is met de beginselverklaring neutraliteit van het stedelijk en gemeentelijk onderwijs;
  • de mate waarin het leerplan de school kansen biedt om het curriculum af te stemmen op de eigen schoolcontext en visie (schooleigen curriculum);
  • de mate waarin het leerplan vergezeld wordt van didactische toelichting die ondersteunend is voor de leraren.

OVSG heeft ten behoeve van zijn schoolbesturen en met respect voor de lokale autonomie onder de naam Leer Lokaal een nieuw geïntegreerd leerplan ontwikkeld voor de basisschool . Dit digitaal leerplan (online tool met achterliggende databank) bevat de authentieke en decretaal vastgelegde onderdelen, maar het is ruimer dan dat. Leer Lokaal bestaat namelijk uit een basisleerlijn, ondersteunende doelen, verdiepende doelen en uitbreidingsdoelen en vertrekt vanuit de zestien Europese sleutelcompetenties.

OVSG heeft Leer Lokaal ingediend bij de onderwijsinspectie. De onderwijsinspectie heeft een advies tot definitieve goedkeuring uitgebracht. De Vlaamse Regering heeft Leer Lokaal definitief goedgekeurd. 

Het schoolbestuur wenst op voorstel van de directeur gebruik te maken van Leer Lokaal voor zijn school/scholen van het basisonderwijs.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 §2 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §2 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis dat het leerplan Leer Lokaal van OVSG wordt gebruikt in de school/scholen van het gemeentelijk/stedelijk basisonderwijs, met name: Gemeentelijke Basisschool As, Schoolstraat 1, 3665 As.