Het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid instaat voor het debiteurenbeheer.
Hij rapporteert hierover onder andere aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van het rapport van de financieel directeur over het debiteurenbeheer.
Chiro As - Niel heeft een aanvraag ingediend tot het bekomen van een gemeentelijke toelage.
Aan de hand van het subsidiereglement heeft de jeugddienst een subsidieverdeling opgemaakt.
Volgens het subsidiereglement heeft de Chiro As-Niel recht op 1 274 euro. De overige 26.00 euro gaat naar de jeugdraad volgens het reglement.
Elke jeugdvereniging die minimum 1 jaar werking kan aantonen komt in aanmerking voor een werkingstoelage. Deze toelage wordt op basis van een puntensysteem berekend. Deze toelage kan gebruikt worden voor de dagelijkse werking van de vereniging.
De gemeenteraad keurt de toekenning van de toelage van 1 274.00 euro aan de Chiro As en 26.00 euro aan de jeugdraad op basis van de verdeelsleutel subsidie jeugdverenigingen goed.
De sportfunctionaris heeft aan de hand van de binnen gekomen aanvraagformulieren en het subsidiereglement werd per vereniging per onderdeel punten toegekend.
De punten werden herleid tot bedragen.
Het bedrag van As-Niel United werd herberekend omdat het subsidiebedrag niet hoger kan liggen dan de gedane uitgave van de vereniging zelf.
Het subsidiereglement voor sportverenigingen met jeugdwerking die een erfpachtovereenkomst met de gemeente hebben, goedgekeurd op de gemeenteraad van 18 december 2008.
De gemeentelijke erkenningsvoorwaarden voor sportverenigingen goedgekeurd op de gemeenteraad van 18 december 2008.
De sportverenigingen die wensen te genieten van de toelage aan sportverenigingen met jeugdwerking en die voor hun accommodatie een erfpacht hebben met de gemeente, dienden een speciaal ontworpen subsidieaanvraagformulier, aangevuld met de gevraagde gegevens van het voorbije sportseizoen in te dienen.
Het totaal van het subsidiebedrag voor iedere vereniging werd uitgeteld volgens de toelage aan sportverenigingen met jeugdwerking en die voor hun accommodatie een erfpacht hebben met de gemeente.
Aan de verenigingen die voldoen aan het subsidiereglement sportverenigingen met jeugdwerking die een erfpachtovereenkomst met de gemeente hebben, volgens de hierin voorziene formule volgende toelagen toe te kennen voor het dienstjaar 2024.
T.C. AS 1 099 euro
AS - NIEL UNITED 1 826 euro
Tegen deze beslissing kan een beroep ingesteld worden door een schriftelijk bezwaar te richten aan het college van burgemeester en schepenen, Dorpsstraat 1 bus 1, 3665 As. Je beschikt daarvoor over een termijn van dertig kalenderdagen, die ingaat op de dag nadat je deze beslissing hebt ontvangen. Indien je niet akkoord bent met het antwoord of geen antwoord ontvangt, kan je een beroep instellen bij de beroepsinstantie inzake de openbaarheid van bestuur (openbaarheid@vlaanderen.be) of departement Kanselarij en Bestuur, Havenlaan 88 bus 20, 1000 Brussel. Je beschikt daarvoor over een termijn van dertig kalenderdagen, die ingaat op de dag nadat je deze beslissing hebt ontvangen.
Het subsidiereglement voor sportverenigingen met jeugdwerking waarvoor de specifieke infrastructuur niet aanwezig is in onze gemeente goedgekeurd op de gemeenteraad van 18 december 2008.
De gemeentelijke erkenningsvoorwaarden voor sportverenigingen goedgekeurd op de gemeenteraad van 18 december 2008.
De sportverenigingen die wensen te genieten van de toelage aan sportverenigingen met jeugdwerking waarvoor specifieke infrastructuur niet aanwezig is in onze gemeente, dienden een speciaal ontworpen subsidieaanvraagformulier, aangevuld met de gevraagde gegevens van het voorbije sportseizoen in te dienen.
Het totaal van het subsidiebedrag voor iedere vereniging werd uitgeteld volgens het subsidiereglement sportverenigingen met jeugdwerking waarvoor de specifieke infrastructuur niet aanwezig is in onze gemeente.
Aan de verenigingen die voldoen aan het subsidiereglement sportverenigingen met jeugdwerking waarvoor de specifieke infrastructuur niet aanwezig is in onze gemeente, volgens de hierin voorziene formule volgende toelagen toe te kennen voor het dienstjaar 2024.
Waterratjes 475,00 euro
Tegen deze beslissing kan een beroep ingesteld worden door een schriftelijk bezwaar te richten aan het college van burgemeester en schepenen, Dorpsstraat 1 bus 1, 3665 As. Je beschikt daarvoor over een termijn van dertig kalenderdagen, die ingaat op de dag nadat je deze beslissing hebt ontvangen.Indien je niet akkoord bent met het antwoord of geen antwoord ontvangt, kan je een beroep instellen bij de beroepsinstantie inzake de openbaarheid van bestuur (openbaarheid@vlaanderen.be) of departement Kanselarij en Bestuur, Havenlaan 88 bus 20, 1000 Brussel. Je beschikt daarvoor over een termijn van dertig kalenderdagen, die ingaat op de dag nadat je deze beslissing hebt ontvangen.
Aan de hand van deze documenten en het reglement 'tussenkomst in de kosten verbonden aan de sportbeoefening van een persoon met een beperking' werd elke aanvraag uitgeteld.
De aanpassing van het subsidiereglement sportverenigingen vanaf werkjaar 2008-2009 goedgekeurd op de gemeenteraad van 18 november 2010.
Het subsidiereglement tussenkomst in de kosten verbonden aan de sportbeoefening van een persoon met een beperking goedgekeurd op de gemeenteraad van 19 februari 2009.
In het sportbeleidsplan is een hoofdstuk differentiatie in de sport opgenomen.
In het budget 2024 is hiervoor een bedrag van 500 euro voorzien.
Via de gemeentelijke infokanalen werd een oproep gelanceerd naar personen met een beperking die van een toelage wensen te genieten voor hun sportbeoefening. De voorbije periode heeft 1 persoon, die hiervoor in aanmerking kwam, de nodige informatie overgemaakt aan de sportdienst.
Aan de personen die voldoen aan het subsidiereglement tussenkomst in de kosten verbonden aan de sportbeoefening van een persoon met een beperking volgens de hierin voorziene formule volgende toelagen toe te kennen voor het dienstjaar 2024.
De gemeenteraad keurt de subsidies sportbeoefening van personen met een beperking 2023-2024 als volgt goed.
G.B. 284,00 euro
Tegen deze beslissing kan een beroep ingesteld worden door een schriftelijk bezwaar te richten aan het college van burgemeester en schepenen, Dorpsstraat 1 bus 1, 3665 As. Je beschikt daarvoor over een termijn van dertig kalenderdagen, die ingaat op de dag nadat je deze beslissing hebt ontvangen. Indien je niet akkoord bent met het antwoord of geen antwoord ontvangt, kan je een beroep instellen bij de beroepsinstantie inzake de openbaarheid van bestuur (openbaarheid@vlaanderen.be) of departement Kanselarij en Bestuur, Havenlaan 88 bus 20, 1000 Brussel. Je beschikt daarvoor over een termijn van dertig kalenderdagen, die ingaat op de dag nadat je deze beslissing hebt ontvangen.
Het decreet van 28 januari 1974 betreffende het Cultuurpact.
Het decreet van 9 maart 2007 houdende de subsidiëring van gemeente- en provinciebesturen en de Vlaamse Gemeenschapscommissie voor het voeren van een Sport voor Allen-beleid (BS 2007-05-04).
De gemeentelijke erkenningsvoorwaarden voor sportverenigingen goedgekeurd op de gemeenteraad van 18 december 2008.
De aanpassing van het subsidiereglement sportverenigingen vanaf werkjaar 2008-2009 goedgekeurd op de gemeenteraad van 18 november 2010.
Het impulssubsidiereglement goedgekeurd op de gemeenteraad van 18 november 2010.
De Vlaamse Regering stelt ter uitvoering van het decreet Sport Voor Allen 0,80 eurocent per inwoner ter beschikking voor het uitwerken van de taken die voorzien zijn in het impulssubsidie-hoofdstuk van het sportbeleidsplan. Op voorwaarde dat de gemeente beschikt over een goedgekeurd gemeentelijke sportbeleidsplan inclusief het 5de hoofdstuk impulssubsidie en goedgekeurd reglement ter verdeling van de impulssubsidies.
De sportverenigingen, al dan niet aangesloten bij de sportraad, ontvingen een subsidieaanvraagformulier. Onder de binnen gekomen aanvraagformulieren wordt aan de hand van het goedgekeurd subsidiereglement het bedrag dat in het budget 2024 is opgenomen verdeeld.
De begunstigde verenigingen zijn op straffe van gehele terugbetaling van het toegekende bedrag, gehouden deze toelage aan te wenden voor de diverse uitgaven van hun vereniging.
De gemeenteraad keurt de impulssubsidies sportverenigingen 2023-2024 als volgt goed.
As-Niel United |
1267.69 |
Jaraco As vc |
198.65 |
BBC As |
1126.49 |
TC As |
1965.11 |
|
|
Shin Bo |
1212.37 |
JuJutsu |
1029.69 |
|
|
Tegen deze beslissing kan een beroep worden ingesteld door een schriftelijk bezwaar te richten aan het college van burgemeester en schepenen, Dorpsstraat 1 bus 1, 3665 As. Je beschikt daarvoor over een termijn van dertig kalenderdagen, die ingaat op de dag nadat je deze beslissing hebt ontvangen.Indien je niet akkoord bent met het antwoord of geen antwoord ontvangt, kan je een beroep instellen bij de beroepsinstantie inzake de openbaarheid van bestuur (openbaarheid@vlaanderen.be) of departement Kanselarij en Bestuur, Havenlaan 88 bus 20, 1000 Brussel. Je beschikt daarvoor over een termijn van dertig kalenderdagen, die ingaat op de dag nadat je deze beslissing hebt ontvangen.
De sportfunctionaris heeft aan de hand van de binnen gekomen aanvraagformulieren en het subsidiereglement werd per vereniging per onderdeel punten toegekend.
De punten werden herleid tot bedragen.
Het decreet van 28 januari 1974 betreffende het Cultuurpact.
Het decreet van 9 maart 2007 houdende de subsidiëring van gemeente- en provinciebesturen en de Vlaamse Gemeenschapscommissie voor het voeren van een Sport voor Allen-beleid (BS 2007-05-04).
De gemeentelijke erkenningsvoorwaarden voor sportverenigingen goedgekeurd op de gemeenteraad van 18 december 2008.
De aanpassing van het subsidiereglement sportverenigingen vanaf werkjaar 2008-2009 goedgekeurd op de gemeenteraad van 18 november 2010.
Verdeling van de subsidies voor sportverenigingen voorzien onder artikelnummer 764/332-02 voor werkjaar 2024 aan de hand van op de gemeenteraad van 18 november 2010 goedgekeurd subsidiereglement.
De sportverenigingen, al dan niet aangesloten bij de sportraad, ontvingen een subsidieaanvraagformulier. Onder de binnen gekomen aanvraagformulieren wordt aan de hand van het goedgekeurd subsidiereglement het bedrag dat in het budget 2024 is opgenomen onder artikelnummer 764/332-02 verdeeld.
De gemeenteraad keurt de beleidssubsidies sportverenigingen 2023-2024 als volgt goed.
As-Niel United |
649,45 |
Jaraco As VC |
640,43 |
VC Tops |
124,03 |
Volley 91 |
24,03 |
TTC As |
327,21 |
BBC As |
776,35 |
Volley 84 |
124,03 |
TC Tennis As |
911,92 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Seniorennetbal |
167,36 |
Senioren Onderhoudsturnen |
124,03 |
|
|
|
|
|
|
CLAP As |
228,48 |
Dans As |
385,97 |
Shin-Bo As |
457,44 |
Ju Jutsu school |
659,66 |
WSV De Heikabouters |
239,59 |
Waterratjes As |
353,08 |
WTC Sportief |
139,59 |
De Dappere Vriend |
167,36 |
|
|
6500 |
De begunstigde verenigingen zijn op straffe van gehele terugbetaling van het toegekende bedrag, gehouden deze toelage aan te wenden voor de diverse uitgaven van hun vereniging.
Tegen deze beslissing kan een beroep ingesteld worden door een schriftelijk bezwaar te richten aan het college van burgemeester en schepenen, Dorpsstraat 1 bus 1, 3665 As. Je beschikt over een termijn van dertig kalenderdagen, die ingaat op de dag nadat je deze beslissing hebt ontvangen. Indien je niet akkoord bent met het antwoord of geen antwoord ontvangt, kan je een beroep instellen bij de beroepsinstantie inzake de openbaarheid van bestuur (openbaarheid@vlaanderen.be) of departement Kanselarij en Bestuur, Havenlaan 88 bus 20, 1000 Brussel. Je beschikt daarvoor over een termijn van dertig kalenderdagen, die ingaat op de dag nadat je deze beslissing hebt ontvangen.
Hondenclub De Moedige Herdershond VZW heeft al sedert 1 januari 1991 een erfpachtovereenkomst met de gemeente As voor het grondstuk Einder Heibosch, gekadastreerd sectie C deel van nr.466 V043. Sedert 2021 is deze erfpachtovereenkomst geactualiseerd voor de periode van 2021 tot 2050.
Om natuurvriendelijker en kostenbesparend te zijn heeft de De Moedige Herdershond VZW de oude verlichting vervangen door LED-verlichting. Om dit te financieren hebben ze aan de gemeente gevraagd om een investeringstoelage.
De gemeenteraad keurt de investeringssubsidie aan De Moedige Herdershond VZW ten bedrage van 1.213,97 euro goed voor de verLEDding van de verlichting.
De financiële dienst wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing.
Het bedrag van de subsidie wordt ter zitting aangepast naar € 886 746.64 als gemeentelijke dotatie voor Carma -in overeenstemming met de politieraad van 17 oktober 2024.
In 2024 was de dotatie voor de gemeente As 852 641 euro (zonder extra bedrag aankoop grond veiligheidscampus). Voor 2025 gaat dit € 886 746.64 euro zijn.
In de gemeenteraadsbeslissing van As van 17 november 2022 werden aangepaste dotatiebedragen voor 2023-2024-2025 goedgekeurd. Deze beslissing kon echter geen rekening houden met de enorme loonindexering die de laatste jaren van toepassing was, terwijl de politiebegroting vooral uit lonen bestaat. Voor het jaar 2025 kan de beslissing uit 2022 dan ook niet meer worden gehandhaafd.
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in bijzonder artikel 40, derde en zesde lid en artikel 71, eerste lid.
Het Koninklijk besluit van 16 november 2001 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van de meergemeente politiezone.
Beslissing van de gemeenteraad van As van 17 november 2022 waarin de aangepaste dotatiebedragen voor 2023-2024-2025 werden goedgekeurd.
De goedkeuring van de politiebegroting Carma waarin rekening werd gehouden met de verdeelsleutel zoals bepaald in het koninklijk besluit van 16 november 2001 houdende bijzondere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeenten politiezone.
Het verzoek van de politiezone Carma om voor 2025 een bedrag te voorzien van € 886 746.64 als gemeentelijke dotatie voor Carma, in overeenstemming met de politieraad van 17 oktober 2024.
De gemeenteraad keurt de bijdrage van de gemeente As van het dienstjaar 2025, zijnde € 886 746.64 euro, goed en kent deze toe aan politiezone Carma.
Goedkeuring vaststellen van de tarieven en reglementen voor de belastingen en retributies voor 2025.
De gemeenteraad neemt kennis van het overzicht van belastingen en retributies met de bijhorende reglementen voor het jaar 2025.
Het afleveren van allerlei administratieve stukken voor de gemeente lasten meebrengt en dat het aangewezen is hiervoor een gematigde belasting in te vorderen.
Artikel 170 § 4 van de Grondwet;
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012.
De wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen.
Het ministerieel besluit van 15 maart 2013, gewijzigd 28 oktober 2019 legt de tarieven vast die vanaf 1 januari 2020 van toepassing zullen zijn. Vanaf 1 januari 2020 worden op 1 januari van elk jaar, de bedragen van deze vergoedingen automatisch herzien op basis van de gezondheidsindex.
De financiële toestand van de gemeente.
De geldende begrotingsonderrichtingen terzake.
Gemeentebelasting op het afleveren van administratieve stukken – aanslagjaar 2025.
Er wordt vanaf 1 januari 2024 en voor een termijn die eindigt op 31 december 2024, een belasting gevestigd op het afleveren door het gemeentebestuur van allerlei administratieve stukken. De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd.
Documenten van de dienst burgerzaken:
Identiteitskaarten | |
Normale procedure: | |
*elektronische identiteitskaarten / elektronische vreemdelingen kaart (nieuwe eID) | € 21,00 |
waarvan retributie door te storten aan ministerie: | € 19,70 |
*elektronische identiteitskaarten / elektronische vreemdelingen kaart (nieuwe eID) -12 jaar | € 9,00 |
waarvan retributie door te storten aan ministerie: | € 7,90 |
*nieuwe elektronische kaarten‐ en verblijfsdocumenten met biometrische kenmerken voor vreemdelingen | € 21,00 |
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 20,30 |
*nieuwe elektronische kaarten‐ en verblijfsdocumenten met biometrische kenmerken voor vreemdelingen -12 jaar | € 12,00 |
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | €11,10 |
*identiteitsbewijs kinderen < 12 jaar: Kids‐eID: voor de eerste aanvraag van een kids‐eID geldig voor drie jaar | € 9,00 |
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 7,90 |
*voor de volgende aanvragen van een kids‐eID in die drie jaar | € 9,00 |
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 7,90 |
Spoedprocedure met gecentraliseerde levering FOD BBZ in Brussel: | |
*elektronische identiteitskaarten / elektronische vreemdelingen kaart (nieuwe eID) | € 160,00 |
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 158,20 |
*identiteitsbewijs kinderen < 12 jaar: Kids‐eID | € 150,00 |
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 146,40 |
Spoedprocedure met levering op de gemeente: | |
*elektronische identiteitskaarten / elektronische vreemdelingen kaart (nieuwe eID) | € 140,00 |
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 120,20 |
*elektronische identiteitskaarten / elektronische vreemdelingen kaart (nieuwe eID) -12 jaar | € 140,00 |
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 108,40 |
*nieuwe elektronische kaarten‐ en verblijfsdocumenten met biometrische kenmerken voor vreemdelingen | € 140,00 |
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 120.20 |
*nieuwe elektronische kaarten‐ en verblijfsdocumenten met biometrische kenmerken voor vreemdelingen -12 jaar | € 140,00 |
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 120,20 |
*identiteitsbewijs kinderen < 12 jaar: Kids‐eID: voor de eerste aanvraag van een kids‐eID geldig voor drie jaar | € 140,00 |
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | €120,20 |
Documenten van de dienst burgerzaken:
Rijbewijzen | |
*voor de afgifte van een voorlopig rijbewijs in bankkaartmodel + voorlopig rijbewijs model M12 | € 25,00 |
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 20,00 |
*voor de afgifte van een nieuw voorlopig rijbewijs in bankkaartmodel (in geval van verlies, diefstal, beschadiging, wanneer de foto niet meer gelijkend is of bij verandering van begeleider) | € 25,00 |
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 20,00 |
*voor afgifte van een rijbewijs in bankkaartmodel | € 25,00 |
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 20,00 |
*voor de afgifte van een internationaal rijbewijs | € 20,00 |
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 16,00 |
*voor de omruiling van een vreemd rijbewijs | € 25,00 |
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 20,00 |
Voor de paspoorten (reispassen):
1) Nieuwe aanvraag vanaf 18 jaar:
Door te storten aan ministerie |
Consulair recht |
Gemeenterecht |
Totaal |
35,00 EUR |
30,00 EUR |
7,00 EUR |
72,00 EUR |
Door te storten aan ministerie |
Consulair recht |
Gemeenterecht |
Totaal |
210,00 EUR |
30,00 EUR |
7,00 EUR |
247,00 EUR |
2) Nieuwe aanvraag -18 jaar en aanvullende reispassen:
Door te storten aan ministerie |
Gemeenterecht |
Totaal |
35,00 EUR |
0,00 EUR |
35,00 EUR |
Door te storten aan ministerie |
Gemeenterecht |
Totaal |
210,00 EUR |
0,00 EUR |
210,00 EUR |
3) De reisdocumenten vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen die geen nationaal paspoort of reisdocument kunnen krijgen.
Door te storten aan ministerie |
Consulair recht |
Gemeenterecht |
Totaal |
41 EUR |
20 EUR |
7,00 EUR |
68 EUR |
Door te storten aan ministerie |
Consulair recht |
Gemeenterecht |
Totaal |
210 EUR |
20 EUR |
7,00 EUR |
237,00 EUR |
Voor reisdocumenten vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen die geen nationaal paspoort of reisdocument kunnen krijgen.
Door te storten aan ministerie |
Consulair recht |
Gemeenterecht |
Totaal |
41 EUR |
0 EUR |
0 EUR |
41 EUR |
Door te storten aan ministerie |
Consulair recht |
Gemeenterecht |
Totaal |
210 EUR |
0 EUR |
0 EUR |
210,00 EUR |
Voor de huwelijksboekjes:
25,00 EUR voor een trouwboekje. Dit bedrag omvat de belasting op het in het trouwboekje voorkomend huwelijksgetuigschrift. Er is geen onderscheid meer tussen het trouwboekje "gewoon model" of het trouwboekje "luxe model".
Voor de uitoefening van het recht om overeenkomstig artikel 10 van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens kennis te krijgen van persoonsgegevens:
3,00 EUR per verzoek dat door dezelfde natuurlijke persoon wordt ingediend bij dezelfde houder van het bestand, ongeacht het aantal verwerkingen waarvan de mededeling van gegevens wordt gevraagd. (K.B. nr. 4 d.d. 1993-09-07).
De belasting wordt ingevorderd bij het afleveren van het document. De personen die onderworpen zijn aan de belasting zijn eveneens verplicht er het bedrag van in bewaring te geven op het ogenblik van de aanvraag, indien het document niet onmiddellijk kan afgeleverd worden. Er wordt kosteloos een ontvangstbewijs van de in bewaring gegeven sommen afgeleverd.
Worden van de belasting vrijgesteld:
De belasting is niet toepasselijk op de afgifte van stukken, welke krachtens een wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen is. Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afgeven van reispassen belaste gemeente ambtshalve toekomen krachtens art. 13 van de wet van 1956-07-04 en de KB d.d. 1972-12-20 en 1976-11-12.
Wanneer de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting ingekohierd en wordt ze een kohierbelasting.
Wanneer de kohierbelasting niet betaald is binnen de gestelde termijn (twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet) worden de regels toegepast betreffende de nalatigheidsintresten inzake de rijksbelastingen op de inkomsten.
De overtredingen op dit reglement worden vastgesteld door de door het college van burgemeester en schepenen aangestelde personeelsleden die bevoegd zijn om een controle of onderzoek in te stellen en vaststellingen te verrichten in verband met de toepassing van het belastingreglement. De door hen opgestelde processen-verbaal hebben bewijskracht tot bewijs van het tegendeel.
De belastingkohieren worden vastgesteld en uitvoerbaar verklaard ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aanslagjaar door het college van burgemeester en schepenen.
Het kohier wordt tegen ontvangstbewijs overgezonden aan de ontvanger/financieel beheerder die onverwijld zorgt voor de verzending van de aanslagbiljetten. Deze verzending gebeurt zonder kosten voor de belastingplichtigen.
Het aanslagbiljet bevat naast de gegevens vermeld in het kohier ook de verzendingsdatum, de uiterste betalingsdatum, de termijn waarbinnen bezwaar kan worden ingediend, de benaming, het adres en de contactgegevens van de instantie die bevoegd is om het bezwaarschrift te ontvangen, evenals de vermelding dat de belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger die wenst gehoord te worden, zulks uitdrukkelijk moet vragen in het bezwaarschrift.
Als bijlage wordt een beknopte samenvatting toegevoegd van onderhavig reglement.
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen een aanslag, een belastingverhoging of een administratieve geldboete, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde kalenderdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.
Het bezwaar kan ook worden ingediend via e-mail op het e-mailadres dat vermeld is op het aanslagbiljet, binnen de termijn zoals hierboven bepaald.
Het college van burgemeester en schepenen of een personeelslid dat door het college van burgemeester en schepenen speciaal daarvoor is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding enerzijds naar de belastingschuldige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds naar de financieel beheerder.
De belastingplichtigen kunnen de verbetering aanvragen van materiële missingen, zoals dubbele aanslag, rekenfouten, enz. zolang de gemeenterekening van het aanslagjaar waarop de belasting betrekking heeft, niet goedgekeurd werd.
De aanwezigheid van masten, pylonen en andere draagconstructies op het grondgebied van de gemeente betekent een ernstige vorm van visuele vervuiling, wegens het doorbreken van de vrije open ruimte. Zij brengen bijgevolg hinder mee voor de plaatselijke bevolking waardoor een compensatie voor de plaatselijke gemeenschap rechtmatig is.
De financiële toestand van de gemeente vergt de invoering van alle rendabele belastingen.
Het is aangewezen om masten en pylonen op het grondgebied van de gemeente As te beperken, ter vrijwaring van de aantrekkingskracht van de gemeente als woonomgeving en toeristische bestemming en wegens de visuele vervuiling, de landschapsverstoring en het doorbreken van de vrije open ruimte.
Belastbaar voorwerp of feit
Met ingang van 1 januari 2021 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt, ten voordele van de gemeente As een jaarlijkse belasting geheven op dragende verticale constructies en zendmasten (masten en pylonen) met een hoogte van minimaal 20 meter boven het maaiveld die zich 1 januari van het aanslagjaar op het grondgebied van de gemeente bevinden.
Definitie
Voor de toepassing van dit reglement moet er worden verstaan onder:
Belastingplichtige
De belasting is verschuldigd door de eigenaar van de dragende verticale constructies en/of zendmasten (masten en pylonen).
Tarief
De belasting wordt als volgt vastgesteld: 3000€ per jaar en per dragende constructie en/of mast en/of pyloon.
Vrijstellingen
Worden vrijgesteld van deze belasting:
Wijze van inning
De belasting wordt ingevorderd bij wijze van een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.
Aangifteplicht
De belastingplichtige ontvangt vanwege het gemeentebestuur een aangifteformulier dat door hem, behoorlijk ingevuld en ondertekend, voor de erin vermelde vervaldatum moet worden teruggestuurd.
De belastingplichtige die geen aangifteformulier heeft ontvangen, is gehouden uiterlijk op 30 januari van het jaar dat volgt op het aanslagjaar, aan het gemeentebestuur de voor de aanslag noodzakelijke gegevens ter beschikking te stellen.
Alle belastingplichtigen zijn – ook al werd geen aangifteformulier ontvangen – gehouden uiterlijk op 30 januari van het jaar dat volgt op het aanslagjaar, aan het gemeentebestuur de voor de aanslag noodzakelijke gegevens ter beschikking te stellen.
Procedure van ambtshalve vaststelling
Bij gebrek aan aangifte binnen de in artikel 7 gestelde termijn, of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte vanwege de belastingplichtige, wordt de belasting ambtshalve ingekohierd.
Vooraleer over te gaan tot de ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag, betekent het college van burgemeester en schepenen, aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van 30 dagen volgend op de datum van verzending van de betekening om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
De ambtshalve vaststelling van de belasting kan slechts geldig worden ingekohierd gedurende een periode van drie jaar volgend op 1 januari van het aanslagjaar. Deze termijn wordt met twee jaar verlengd bij overtreding van de belastingsverordening met het oogmerk te bedriegen of met de bedoeling schade te berokkenen.
De overtredingen op dit reglement worden vastgesteld door de door het college van burgemeester en schepenen aangestelde personeelsleden die bevoegd zijn om een controle of onderzoek in te stellen en vaststellingen te verrichten in verband met de toepassing van het belastingreglement. De door hen opgestelde processen-verbaal hebben bewijskracht tot bewijs van het tegendeel.Belastingverhoging
De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met 100 %. Deze verhoging wordt ook in gekohierd.
Betaaltermijn
De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet. Wanneer de kohierbelasting niet betaald is binnen de gestelde termijn worden de regels toegepast betreffende de nalatigheidsintresten inzake de rijksbelastingen op de inkomsten.
Bezwaarprocedure
De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting of tegen de belastingverhoging bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van 3 maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.
Het bezwaar kan ook worden ingediend via e-mail op het e-mailadres dat vermeld is op het aanslagbiljet, binnen de termijn zoals hierboven bepaald.
Het college van burgemeester en schepenen of een personeelslid dat door het college van burgemeester en schepenen speciaal daarvoor is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding enerzijds naar de belastingschuldige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds naar de financieel directeur.
De belastingplichtigen kunnen de verbetering aanvragen van materiële missingen, zoals dubbele aanslag, rekenfouten, enz. zolang de gemeenterekening van het aanslagjaar waarop de belasting betrekking heeft, niet goedgekeurd werd.
Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2021.
De wijziging in aangiftebepaling gaat in vanaf 1 januari 2025.
Toezicht
Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
Artikel 173 van de Grondwet.
Het voorstel van de Raad van Bestuur van de gemeentelijke sportraad
De geldende begrotingsonderichtingen ter zake.
De financiële toestand van de gemeente.
Vaststellen van de retributies voor het gebruik van de gemeentelijke visvijver - aanslagjaar 2025.
Ten voordele van de gemeente As wordt er voor het aanslagjaar 2025 een retributie ingevoerd voor het gebruik van de gemeentelijke visvijver
De mogelijkheid om een dagpas aan te kopen is afgeschaft.
De gebruikers die een geldige vispas voor 2024 aangekocht hebben, mogen deze gratis omruilen tegen een vispas voor het jaar 2025, omwille van de beperkte mogelijkheid tot gebruik van de visvijver afgelopen jaar.
De verschuldigde bedragen zoals hierboven vermeld dienen betaald te worden aan het gemeentebestuur van As, bij aankoop van het visverlof bij het onthaal of de dienst burgerzaken.
De Gemeente As wenst het dialectwoordenboek 'Dikzjenaer van As en Neel' te verkopen op verschillende gemeentelijke diensten: het Lichthuis, het onthaal van het administratief centrum en het toeristisch onthaal.
De gemeenteraad stelt volgende tarieven vast voor de verkoop van het dialectwoordenboek 'Dikzejenaer van As en Neel' aan particulieren:
- voorverkoop € 8
- verkoop € 10
Het dialectwoordenboek 'Dikzejenaer van As en Neel' zal door verschillende gemeentelijke diensten worden verkocht.
Onze Plaatselijke Openbare Bibliotheek, Kerkstraat 6 te 3665 AS erkend is als een deeltijds werkende POB sedert 01 januari 1981.
Voor het dienstreglement worden prijzen vastgesteld voor o.a. inschrijvingsgeld, boeten voor laattijdig terugbrengen van boeken e.a.
De POB vanaf 1 april 1993 gestart is met een CD-afdeling en vanaf september 1997 met “internet” en vervolgens met CD-roms en DVD’s.
Artikel 173 van de Grondwet;
De geldende begrotingsonderrichtingen terzake;
De financiële toestand van de gemeente;
Het aangepast dienstreglement van de Plaatselijk Openbare Bibliotheek, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 26 mei 2011 dat in werking getreden is sedert 1 juli 2011.
De retributies plaatselijke openbare bibliotheek - aanslagjaar 2025.
Ten voordele van de gemeente As worden voor het aanslagjaar 2025 volgende retributies ingevoerd voor de leden van de plaatselijke openbare bibliotheek:
Plaatselijke openbare bibliotheek
|
GRATIS GRATIS € 3 |
De verschuldigde bedragen zoals hierboven vermeld dienen betaald in handen van de bibliothecaris of bibliotheekassistenten op hun eerste verzoek.
De geïnde bedragen dienen maandelijks door de bibliothecaris doorgestort te worden in de gemeentekas.
Om de toelage te ontvangen moet men voldoen aan volgende voorwaarden:
De invoering van het Diftar-huisvuilophalingssysteem waardoor, voornamelijk incontinentie en stomapatiënten, geconfronteerd worden met hogere kosten.
De beleidsdoelstelling: actienummer 335 - budgetcode “2023/6491000/4/0909/ - Toelages WIGW's, incontinentiepatiënten en bestaansminimumtrekkers”.
De gemeente geeft een jaarlijkse toelage aan incontinentiepatiënten en stomapatiënten of aan het gezin dat hem verzorgt.
Voor het dienstjaar 2025 een toelage toe te kennen van 55 euro aan de patiënt zelf of aan het gezin dat hem verzorgt onder de volgende voorwaarden:
Om recht te hebben op de toelage moet de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen binnen de gestelde termijn zijn betaald.
Deze toelage dient, vergezeld van de nodige bewijsstukken, aangevraagd te worden aan het gemeentebestuur vóór 1 december van het dienstjaar.
De kredieten, nodig voor de betaling van deze toelage, worden aangerekend onder de beleidsdoelstelling: actienummer 335 - budgetcode “2023/6491000/4/0909/ - Toelages WIGW's, incontinentiepatiënten en bestaansminimumtrekkers”.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn stelt de aanpassing van het meerjarenplan voor 2024 vast volgens schema M3 en stelt het budget voor 2025 vast volgens schema M3
Voor het OCMW As :
Omzendbrief 3 mei 2019 strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Decreet Lokaal Bestuur 22 december 2017.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de vaststelling van het aangepaste meerjarenplan en de vaststelling van het budget voor het volgend boekjaar behoort tot de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel vaststellen.
De gemeenteraad keurt het gedeelte van het OCMW As van het aangepaste meerjarenplan 2020-2027 en daarmee de budgetten voor 2025 goed zoals vastgesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
Voor de gemeente As kunnen we na deze aanpassing volgende kredieten wijzigen en vaststellen volgens schema M3:
Voor het OCMW As werden volgende kredieten gewijzigd en vastgesteld via een aanpassing meerjarenplan door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn volgens schema M3:
Omzendbrief 3 mei 2019 strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Decreet Lokaal Bestuur 22 december 2017.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de vaststelling van het meerjarenplan behoort tot de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan vaststellen.
Dit telt ook voor aanpassingen aan het meerjarenplan.
De gemeenteraad stelt de aanpassing meerjarenplan d.d. 19 december 2024 2020-2027 in bijlage vast.
De gemeenteraad stelt de kredieten voor het boekjaar 2025 vast.
Gelet op de groei naar pastorale eenheden binnen het bisdom Hasselt en overwegende dat de plaatselijke pastoor, de kerkfabrieken en het team van de pastorale eenheid vragende partij zijn en het plan steunen om in een eengemaakte parochiestructuur de geloofsgemeenschappen tot gezamenlijk pastoraal beleid te brengen, is het wenselijk om een positief advies te geven aan deze samenvoeging.
Bovendien kunnen de parochianen binnen redelijke afstand gebruik maken van de parochiekerk As Sint-Theresia en Niel-bij-As Sint-Niklaas.
Het is ook omvat in het het kerkenbeleidsplan van de gemeente As dat de parochiekerk van Ter Heide Sint-Barbara herbestemd kan worden.
Het decreet van 2004-05-07 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021.
Het besluit van de Vlaamse regering van 2006-10-13 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 2006-11-27 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 2006-10-13.
De ministeriële omzendbrief BB-2008/06, d.d. 2008-07-18 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De erkende kerkfabrieken Sint-Theresia As en Sint-Barbara Ter Heide As wensen samen te voegen.
Het representatief orgaan diende deze aanvraag in overeenkomstig artikel 37 van het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021.
Het Bisdom Hasselt heeft haar gunstig advies uitgebracht over de procedure opheffing en samenvoeging van de parochie Ter Helde Sint-Barbara met de
parochie As Sint-Theresia.
Het agentschap Binnenlands Bestuur, afdeling Lokale Organisatie en werking heeft op 4 september 2024 de aanvraag ter kennis gegeven aan de gemeente As.
De gemeente As dient binnen de 4 maanden van deze kennisgeving een advies te geven over de samenvoeging van de erkende kerkfabrieken Sint-Theresia As en Sint-Barbara Ter Heide As.
De gemeenteraad geeft een positief advies aan de samenvoeging van de kerkfabrieken Sint-Theresia As en Sint-Barbara Ter Heide As.
Vele OCMW's kampten met het probleem om de gekregen middelen te besteden. Er is de overlap met de projecten "digibanken" en "digidokter", waar al heel wat acties in vervat zijn zoals het uitlenen van hardware (laptops, tablets) en waar cliënten ook beroep kunnen doen voor ondersteuning bij digitale problemen. Om deze reden verzochten verschillende OCMW's de Vlaamse overheid uitstel te verlenen om de uitrol van het lokaal e-inclusiebeleid te doen slagen. Ook het OCMW van As meldde zich hiervoor aan en mocht in november vernemen dat de beslissing was genomen om de periode te verlengen tot 30/06/2025.
Ondertussen werd er op zoek gaan naar samenwerkingen met een andere partij om vorm te geven aan de uitrol. VZW BLM (begeleidingsdienst Limburgs Mijngebied) zet zich in voor de maatschappelijke integratie van kansengroepen door het verstrekken van basiscompetenties via vorming en reële werksituaties. Ze streven ernaar mensen in kwetsbare situaties sterker en weerbaarder te maken, zodat ook zij actief en zelfstandige kunnen deelnemen aan onze complexe en snel veranderende maatschappij. Hun expertise ligt in het coachen van mensen via outreaching en positieve talentbenadering.
In samenspraak met het OCMW van As wil BLM zich inzetten voor een digitale ondersteuning van kansengroepen, waarbij ze altijd een integrale aanpak nastreven. Hun acties richten zich op verschillende aspecten van e-inclusie, namelijk toegang, vaardigheden en maatgerichte ondersteuning. De belangrijkste pijler van hun werking zijn de huisbezoeken.
In samenspraak met de sociale dienst van het OCMW van As wordt de doelgroep voor deze huisbezoeken omschreven :
De digicoach beoordeelt tijdens het huisbezoek de individuele situatie
Specifiek voor de gemeente as vraagt het OCMW van As aan BLM nog verder oog te hebben voor :
De samenwerking met VZW BLM zal lopen voor de duur van de projectmiddelen, zijnde van 01 januari 2025 tot en met 30/06/2025
Op 15 juli 2022 besliste de Vlaamse Regering om de Vlaamse gemeenten en steden te ondersteunen bij de uitrol van een lokaal e-inclusiebeleid. Deze subsidie kadert binnen het actieplan "iedereen digitaal", dat onderdeel is van het relanceplan Vlaamse Veerkracht. Het doel van "iedereen digitaal" is dat ieder lokaal bestuur tegen 2024 een eigen lokale digitale inclusiewerking heeft. Voor de gemeente As is een maximum toelage voorzien ten bedrage van 25.474 €. Op 23/12/2024 werd een eerste saldo ten bedrage van 20.379,20 € gestort.
In 2023 en 2024 deed het OCMW enkele acties zoals een informatieronde betreffende het sociaal tarief voor telefonie en internet en werden er enkele informatiesessies georganiseerd op scholen om kinderen weerbaarder te maken op het internet.
De gemeenteraad keurt de samenwerking goed tussen de gemeente As en VZW BLM inzake de uitrol van het lokaal e-inclusiebeleid voor de periode 01/01/2025 tot en met 30/06/2025.
Ingevolge artikel 2.2.21§1 van de VCRO dient de gemeenteraad het ontwerp van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voorlopig vast te stellen.
Het ontwerp RUP Detailhandel Cockerill-Lidl bestaat uit volgende documenten:
De gemeente wenst een RUP op te maken om de uitbreiding van de Lidl mogelijk te maken in As. Deze uitbreiding gebeurt in het kader van het gamma en niet om een groter publiek aan te trekken Tevens is er nood aan aangepaste voorzieningen voor het personeel.
Het college keurde op 5 mei 2023 de startnota en de procesnota goed. De scopingsnota werd door het schepencollege goedgekeurd op 6 oktober 2023.
Op 27 mei 2024 keurde het college het voorontwerp van het RUP goed.
Het voorontwerp werd voor advies voorgelegd aan de deputatiee, het departement, de gecoro en diverse adviesinstanties.
De opmerkingen uit de ingewonnen adviezen werden in het voorontwerp RUP aangepast naar het ontwerp RUP; de scopingsnota werd aangevuld en doorgestuurd naar het team omgevingseffecten voor de beslissing over de MER-screening.
Op 26 november 2024 werd door de dienst Milieueffectenrapportage van de Vlaamse Overheid bepaald dat er geen plan-MER opgesteld moet worden voor het RUP.
Het ontwerp van het gemeentelijk ruimtelijke uitvoeringsplan "Detailhandel Cockerill - Lidl" wordt voorlopig vastgesteld.
Het college van burgemeester en schepenen zal het ontwerp onderwerpen aan een openbaar onderzoek.
De gemeente wenst een belevenisvolle invulling te geven aan de werkloods met bijbehorende treinstellen waar er vanuit de markt interesse bestaat voor de exploitatie ervan. De werkloods is gelegen te Stationsstraat 124B te 3665 As, kadastraal nummer 921/10B (lot 6 oppervlakte 4a 87 ca nieuw verdelingsplan Maasmechelen) aangeduid op het bijgevoegde plan.
Een concessieovereenkomst is de meest aangewezen piste.
Er dient een transparante procedure gevolgd te worden middels het publiceren van een “Leidraad” en een "offerteformulier".
Op basis van de tijdig ontvangen voorstellen van de marktspelers zal een begunstigde worden aangeduid en er een concessieovereenkomst zal worden afgesloten met deze begunstigde (ontwerp als bijlage bij deze beslissing).
De gemeenteraad gaat akkoord met het in concessie geven van de werkloods met bijbehorende treinstellen, gelegen Stationsstraat 124B te 3665 As, kadastraal nummer 921/10B (lot 6 oppervlakte 4a 87 ca nieuw verdelingsplan Maasmechelen).
De gemeenteraad gaat akkoord met de aan onderhavige beslissing toegevoegde “Leidraad” en "offerteformulier" evenals “concessieovereenkomst”.
De concessie zal worden verleend rekening houdend met volgende criteria voor toewijzing en hun respectievelijke weging:
De voorgestelde maandelijkse concessievergoeding (20 punten)
Referenties / ervaring in sector (20 punten)
Projectconcept (40 punten)
De inrichting (20 punten)
De gemeenteraad belast het schepencollege met de verdere uitvoering van deze beslissing, onder meer wat betreft de publicatie van de “Leidraad”, het "offerte formulier" en de “concessieovereenkomst”, alsook de ondertekening van de concessieovereenkomst.
Het ontvangen van de voorstellen, het beoordelen van de voorstellen en het voeren van desgevallende onderhandelingen met de begunstigde zal gebeuren door de vastgestelde jury.
Het gemeentebestuur verklaart dat zij op grond van artikel 304 van het Decreet Lokaal Bestuur adviesraden wil oprichten om inspraak van burgers en doelgroepen bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het lokaal beleid te betrekken.
In het organiek reglement is o.a. opgenomen welke adviesraden/overlegstructuren hiertoe behoren en wat hun doelstellingen en opdrachten zijn, hoe de verschillende adviesraden/overlegstructuren advies mogen geven aan het gemeentebestuur, op welke wijze er informatie wordt uitgewisseld tussen het gemeentebestuur en de adviesraden/overlegstructuren, hoe de adviesraden/overlegstructuren werken en zijn samengesteld en hoe de adviesraden/overlegstructuren worden ondersteund door het gemeentebestuur.
Het organiek reglement adviesraden/overlegstructuren, als bijlage toegevoegd aan dit besluit, goed te keuren.
Afschrift van deze beslissing over te maken aan de betrokken adviesraden/overlegstructuren.
De kunstwerken zijn een aanwinst voor het cultureel patrimonium van de gemeente As.
In 2024 ontving het gemeentebestuur van As volgende schenkingen:
Meer info over deze kunstwerken kan je terugvinden in bijlage.
De technische dienst staat in voor de plaatsing/ophanging van deze kunstwerken. De kunstwerken van Herman Brood en Panamarenko worden opgehangen in het gemeentehuis en de technische dienst. De kunstwerken van Johan Vaes krijgen een plaatsje op de stationsite.
De gemeenteraad aanvaardt de schenking van volgende kunstwerken: 'Ik', 'Sharp Dressed', 'Ferrari Testarossa' en 'Mercedes 300 SL' van Herman Brood, 'Eiland' en 'Prova Car' van Panamarenko en 5 vogelpotten van Johan Vaes.
Er werden tijdens deze vergadering geen opmerkingen gemaakt over het aangevuld zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 19 september 2024.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad wordt onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278 van het decreet.
Behalve in spoedeisende gevallen wordt het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 19 september 2024 werd niet goedgekeurd omdat de mondelinge vragen en de respectievelijke antwoorden niet werden opgenomen.
De gemeenteraad keurt het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 19 september 2024 goed.
Er werden tijdens de vergadering geen opmerkingen gemaakt over de redactie van het zittingsverslag van de voorgaande gemeenteraadszitting.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad wordt onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278 van het decreet.
Behalve in spoedeisende gevallen wordt het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Het zittingsverslag van de voorgaande gemeenteraadszitting moet goedgekeurd worden.
De gemeenteraad keurt het zittingsverslag van de voorgaande gemeenteraadszitting goed.
Er werden tijdens de vergadering geen opmerkingen gemaakt over de redactie van de notulen van de voorgaande gemeenteraadszitting.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad wordt onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278 van het decreet.
Behalve in spoedeisende gevallen wordt het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
De notulen van de openbare zitting van de voorgaande gemeenteraad moeten goedgekeurd worden.
De gemeenteraad keurt de notulen van openbare zitting van de voorgaande gemeenteraad goed.
Er werden tijdens de vergadering geen opmerkingen gemaakt over de redactie van de notulen van de vorige gemeenteraadszitting.
Notulen van de installatievergadering van 2 december 2024.
De gemeenteraad keurt de notulen van de installatievergadering van 2 december 2024 goed.