Terug
Gepubliceerd op 20/12/2024

2024_GR_00158 - Reglement toelage aan incontinentiepatiënten en stomapatiënten voor het dienstjaar 2025 - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 19/12/2024 - 21:00 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Subsidie, premie, erkenning.

Samenstelling

Aanwezig

Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Nele Steegmans; Ine Daniels; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Jelle Geebelen; Daisy Hunerbein; Wendy Eyckens; Lucas Rogiers; Kim Smeets; Mirthe  Thijs; Wendy Peeters, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Tom Seurs

Secretaris

Wendy Peeters, Algemeen directeur
2024_GR_00158 - Reglement toelage aan incontinentiepatiënten en stomapatiënten voor het dienstjaar 2025 - Goedkeuring 2024_GR_00158 - Reglement toelage aan incontinentiepatiënten en stomapatiënten voor het dienstjaar 2025 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Om de toelage te ontvangen moet men voldoen aan volgende voorwaarden:

  • de patiënt moet op 1 januari 2025 ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van As en ook hier effectief verblijven;
  • incontinentiepatiënten dienen een bewijs van betaling van het incontinentieforfait voor te leggen of  een verklaring van het ziekenfonds waaruit de toekenning van het incontinentieforfait blijkt of een attest van een geneesheer-specialist waaruit blijkt dat men een score 3 of 4 heeft op de incontinentieschaal (standaardformulier te verkrijgen op dienst burgerzaken);
  • stomapatiënten dienen een verklaring van de geneesheer voor te leggen waaruit blijkt dat men blijvend stomapatiënt is.

De invoering van het Diftar-huisvuilophalingssysteem waardoor, voornamelijk incontinentie en stomapatiënten, geconfronteerd worden met hogere kosten.

De beleidsdoelstelling: actienummer 335 - budgetcode “2023/6491000/4/0909/ - Toelages WIGW's, incontinentiepatiënten en bestaansminimumtrekkers”.

Aanleiding en context

De gemeente geeft een jaarlijkse toelage aan incontinentiepatiënten en stomapatiënten of aan het gezin dat hem verzorgt.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 41 §1 14° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 14° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Voor het dienstjaar 2025 een toelage toe te kennen van 55 euro aan de patiënt zelf of aan het gezin dat hem verzorgt onder de volgende voorwaarden:

  • de patiënt moet op 1 januari 2025 ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van As en ook hier effectief verblijven;
  • incontinentiepatiënten dienen een bewijs van betaling van de incontinentieforfait voor te leggen of een verklaring van het ziekenfonds waaruit de toekenning van het incontinentieforfait blijkt of een attest van een geneesheer-specialist waaruit blijkt dat men een score 3 of 4 heeft op de incontinentieschaal (standaardformulier te verkrijgen op dienst burgerzaken);
  • stomapatiënten dienen een verklaring van de geneesheer voor te leggen waaruit blijkt dat men blijvend stomapatiënt is.

Artikel 2

Om recht te hebben op de toelage moet de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen binnen de gestelde termijn zijn betaald.

Artikel 3

Deze toelage dient, vergezeld van de nodige bewijsstukken, aangevraagd te worden aan het gemeentebestuur vóór 1 december van het dienstjaar.

Artikel 4

 De kredieten, nodig voor de betaling van deze toelage, worden aangerekend onder de beleidsdoelstelling: actienummer 335 - budgetcode “2023/6491000/4/0909/ - Toelages WIGW's, incontinentiepatiënten en bestaansminimumtrekkers”.