De aanwezigheid van masten, pylonen en andere draagconstructies op het grondgebied van de gemeente betekent een ernstige vorm van visuele vervuiling, wegens het doorbreken van de vrije open ruimte. Zij brengen bijgevolg hinder mee voor de plaatselijke bevolking waardoor een compensatie voor de plaatselijke gemeenschap rechtmatig is.
De financiƫle toestand van de gemeente vergt de invoering van alle rendabele belastingen.
Het is aangewezen om masten en pylonen op het grondgebied van de gemeente As te beperken, ter vrijwaring van de aantrekkingskracht van de gemeente als woonomgeving en toeristische bestemming en wegens de visuele vervuiling, de landschapsverstoring en het doorbreken van de vrije open ruimte.
Belastbaar voorwerp of feit
Met ingang van 1 januari 2021 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt, ten voordele van de gemeente As een jaarlijkse belasting geheven op dragende verticale constructies en zendmasten (masten en pylonen) met een hoogte van minimaal 20 meter boven het maaiveld die zich 1 januari van het aanslagjaar op het grondgebied van de gemeente bevinden.
Definitie
Voor de toepassing van dit reglement moet er worden verstaan onder:
Belastingplichtige
De belasting is verschuldigd door de eigenaar van de dragende verticale constructies en/of zendmasten (masten en pylonen).
Tarief
De belasting wordt als volgt vastgesteld: 3000€ per jaar en per dragende constructie en/of mast en/of pyloon.
Vrijstellingen
Worden vrijgesteld van deze belasting:
Wijze van inning
De belasting wordt ingevorderd bij wijze van een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.
Aangifteplicht
De belastingplichtige ontvangt vanwege het gemeentebestuur een aangifteformulier dat door hem, behoorlijk ingevuld en ondertekend, voor de erin vermelde vervaldatum moet worden teruggestuurd.
De belastingplichtige die geen aangifteformulier heeft ontvangen, is gehouden uiterlijk op 30 januari van het jaar dat volgt op het aanslagjaar, aan het gemeentebestuur de voor de aanslag noodzakelijke gegevens ter beschikking te stellen.
Alle belastingplichtigen zijn – ook al werd geen aangifteformulier ontvangen – gehouden uiterlijk op 30 januari van het jaar dat volgt op het aanslagjaar, aan het gemeentebestuur de voor de aanslag noodzakelijke gegevens ter beschikking te stellen.
Procedure van ambtshalve vaststelling
Bij gebrek aan aangifte binnen de in artikel 7 gestelde termijn, of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte vanwege de belastingplichtige, wordt de belasting ambtshalve ingekohierd.
Vooraleer over te gaan tot de ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag, betekent het college van burgemeester en schepenen, aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van 30 dagen volgend op de datum van verzending van de betekening om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
De ambtshalve vaststelling van de belasting kan slechts geldig worden ingekohierd gedurende een periode van drie jaar volgend op 1 januari van het aanslagjaar. Deze termijn wordt met twee jaar verlengd bij overtreding van de belastingsverordening met het oogmerk te bedriegen of met de bedoeling schade te berokkenen.
De overtredingen op dit reglement worden vastgesteld door de door het college van burgemeester en schepenen aangestelde personeelsleden die bevoegd zijn om een controle of onderzoek in te stellen en vaststellingen te verrichten in verband met de toepassing van het belastingreglement. De door hen opgestelde processen-verbaal hebben bewijskracht tot bewijs van het tegendeel.Belastingverhoging
De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met 100 %. Deze verhoging wordt ook in gekohierd.
Betaaltermijn
De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet. Wanneer de kohierbelasting niet betaald is binnen de gestelde termijn worden de regels toegepast betreffende de nalatigheidsintresten inzake de rijksbelastingen op de inkomsten.
Bezwaarprocedure
De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting of tegen de belastingverhoging bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van 3 maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.
Het bezwaar kan ook worden ingediend via e-mail op het e-mailadres dat vermeld is op het aanslagbiljet, binnen de termijn zoals hierboven bepaald.
Het college van burgemeester en schepenen of een personeelslid dat door het college van burgemeester en schepenen speciaal daarvoor is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding enerzijds naar de belastingschuldige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds naar de financieel directeur.
De belastingplichtigen kunnen de verbetering aanvragen van materiële missingen, zoals dubbele aanslag, rekenfouten, enz. zolang de gemeenterekening van het aanslagjaar waarop de belasting betrekking heeft, niet goedgekeurd werd.
Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2021.
De wijziging in aangiftebepaling gaat in vanaf 1 januari 2025.
Toezicht
Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.