Het afleveren van allerlei administratieve stukken voor de gemeente lasten meebrengt en dat het aangewezen is hiervoor een gematigde belasting in te vorderen.
Artikel 170 § 4 van de Grondwet;
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012.
De wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen.
Het ministerieel besluit van 15 maart 2013, gewijzigd 28 oktober 2019 legt de tarieven vast die vanaf 1 januari 2020 van toepassing zullen zijn. Vanaf 1 januari 2020 worden op 1 januari van elk jaar, de bedragen van deze vergoedingen automatisch herzien op basis van de gezondheidsindex.
De financiële toestand van de gemeente.
De geldende begrotingsonderrichtingen terzake.
Gemeentebelasting op het afleveren van administratieve stukken – aanslagjaar 2025.
Er wordt vanaf 1 januari 2024 en voor een termijn die eindigt op 31 december 2024, een belasting gevestigd op het afleveren door het gemeentebestuur van allerlei administratieve stukken. De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd.
Documenten van de dienst burgerzaken:
Identiteitskaarten | |
Normale procedure: | |
*elektronische identiteitskaarten / elektronische vreemdelingen kaart (nieuwe eID) | € 21,00 |
waarvan retributie door te storten aan ministerie: | € 19,70 |
*elektronische identiteitskaarten / elektronische vreemdelingen kaart (nieuwe eID) -12 jaar | € 9,00 |
waarvan retributie door te storten aan ministerie: | € 7,90 |
*nieuwe elektronische kaarten‐ en verblijfsdocumenten met biometrische kenmerken voor vreemdelingen | € 21,00 |
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 20,30 |
*nieuwe elektronische kaarten‐ en verblijfsdocumenten met biometrische kenmerken voor vreemdelingen -12 jaar | € 12,00 |
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | €11,10 |
*identiteitsbewijs kinderen < 12 jaar: Kids‐eID: voor de eerste aanvraag van een kids‐eID geldig voor drie jaar | € 9,00 |
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 7,90 |
*voor de volgende aanvragen van een kids‐eID in die drie jaar | € 9,00 |
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 7,90 |
Spoedprocedure met gecentraliseerde levering FOD BBZ in Brussel: | |
*elektronische identiteitskaarten / elektronische vreemdelingen kaart (nieuwe eID) | € 160,00 |
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 158,20 |
*identiteitsbewijs kinderen < 12 jaar: Kids‐eID | € 150,00 |
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 146,40 |
Spoedprocedure met levering op de gemeente: | |
*elektronische identiteitskaarten / elektronische vreemdelingen kaart (nieuwe eID) | € 140,00 |
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 120,20 |
*elektronische identiteitskaarten / elektronische vreemdelingen kaart (nieuwe eID) -12 jaar | € 140,00 |
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 108,40 |
*nieuwe elektronische kaarten‐ en verblijfsdocumenten met biometrische kenmerken voor vreemdelingen | € 140,00 |
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 120.20 |
*nieuwe elektronische kaarten‐ en verblijfsdocumenten met biometrische kenmerken voor vreemdelingen -12 jaar | € 140,00 |
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 120,20 |
*identiteitsbewijs kinderen < 12 jaar: Kids‐eID: voor de eerste aanvraag van een kids‐eID geldig voor drie jaar | € 140,00 |
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | €120,20 |
Documenten van de dienst burgerzaken:
Rijbewijzen | |
*voor de afgifte van een voorlopig rijbewijs in bankkaartmodel + voorlopig rijbewijs model M12 | € 25,00 |
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 20,00 |
*voor de afgifte van een nieuw voorlopig rijbewijs in bankkaartmodel (in geval van verlies, diefstal, beschadiging, wanneer de foto niet meer gelijkend is of bij verandering van begeleider) | € 25,00 |
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 20,00 |
*voor afgifte van een rijbewijs in bankkaartmodel | € 25,00 |
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 20,00 |
*voor de afgifte van een internationaal rijbewijs | € 20,00 |
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 16,00 |
*voor de omruiling van een vreemd rijbewijs | € 25,00 |
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 20,00 |
Voor de paspoorten (reispassen):
1) Nieuwe aanvraag vanaf 18 jaar:
Door te storten aan ministerie |
Consulair recht |
Gemeenterecht |
Totaal |
35,00 EUR |
30,00 EUR |
7,00 EUR |
72,00 EUR |
Door te storten aan ministerie |
Consulair recht |
Gemeenterecht |
Totaal |
210,00 EUR |
30,00 EUR |
7,00 EUR |
247,00 EUR |
2) Nieuwe aanvraag -18 jaar en aanvullende reispassen:
Door te storten aan ministerie |
Gemeenterecht |
Totaal |
35,00 EUR |
0,00 EUR |
35,00 EUR |
Door te storten aan ministerie |
Gemeenterecht |
Totaal |
210,00 EUR |
0,00 EUR |
210,00 EUR |
3) De reisdocumenten vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen die geen nationaal paspoort of reisdocument kunnen krijgen.
Door te storten aan ministerie |
Consulair recht |
Gemeenterecht |
Totaal |
41 EUR |
20 EUR |
7,00 EUR |
68 EUR |
Door te storten aan ministerie |
Consulair recht |
Gemeenterecht |
Totaal |
210 EUR |
20 EUR |
7,00 EUR |
237,00 EUR |
Voor reisdocumenten vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen die geen nationaal paspoort of reisdocument kunnen krijgen.
Door te storten aan ministerie |
Consulair recht |
Gemeenterecht |
Totaal |
41 EUR |
0 EUR |
0 EUR |
41 EUR |
Door te storten aan ministerie |
Consulair recht |
Gemeenterecht |
Totaal |
210 EUR |
0 EUR |
0 EUR |
210,00 EUR |
Voor de huwelijksboekjes:
25,00 EUR voor een trouwboekje. Dit bedrag omvat de belasting op het in het trouwboekje voorkomend huwelijksgetuigschrift. Er is geen onderscheid meer tussen het trouwboekje "gewoon model" of het trouwboekje "luxe model".
Voor de uitoefening van het recht om overeenkomstig artikel 10 van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens kennis te krijgen van persoonsgegevens:
3,00 EUR per verzoek dat door dezelfde natuurlijke persoon wordt ingediend bij dezelfde houder van het bestand, ongeacht het aantal verwerkingen waarvan de mededeling van gegevens wordt gevraagd. (K.B. nr. 4 d.d. 1993-09-07).
De belasting wordt ingevorderd bij het afleveren van het document. De personen die onderworpen zijn aan de belasting zijn eveneens verplicht er het bedrag van in bewaring te geven op het ogenblik van de aanvraag, indien het document niet onmiddellijk kan afgeleverd worden. Er wordt kosteloos een ontvangstbewijs van de in bewaring gegeven sommen afgeleverd.
Worden van de belasting vrijgesteld:
De belasting is niet toepasselijk op de afgifte van stukken, welke krachtens een wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen is. Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afgeven van reispassen belaste gemeente ambtshalve toekomen krachtens art. 13 van de wet van 1956-07-04 en de KB d.d. 1972-12-20 en 1976-11-12.
Wanneer de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting ingekohierd en wordt ze een kohierbelasting.
Wanneer de kohierbelasting niet betaald is binnen de gestelde termijn (twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet) worden de regels toegepast betreffende de nalatigheidsintresten inzake de rijksbelastingen op de inkomsten.
De overtredingen op dit reglement worden vastgesteld door de door het college van burgemeester en schepenen aangestelde personeelsleden die bevoegd zijn om een controle of onderzoek in te stellen en vaststellingen te verrichten in verband met de toepassing van het belastingreglement. De door hen opgestelde processen-verbaal hebben bewijskracht tot bewijs van het tegendeel.
De belastingkohieren worden vastgesteld en uitvoerbaar verklaard ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aanslagjaar door het college van burgemeester en schepenen.
Het kohier wordt tegen ontvangstbewijs overgezonden aan de ontvanger/financieel beheerder die onverwijld zorgt voor de verzending van de aanslagbiljetten. Deze verzending gebeurt zonder kosten voor de belastingplichtigen.
Het aanslagbiljet bevat naast de gegevens vermeld in het kohier ook de verzendingsdatum, de uiterste betalingsdatum, de termijn waarbinnen bezwaar kan worden ingediend, de benaming, het adres en de contactgegevens van de instantie die bevoegd is om het bezwaarschrift te ontvangen, evenals de vermelding dat de belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger die wenst gehoord te worden, zulks uitdrukkelijk moet vragen in het bezwaarschrift.
Als bijlage wordt een beknopte samenvatting toegevoegd van onderhavig reglement.
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen een aanslag, een belastingverhoging of een administratieve geldboete, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde kalenderdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.
Het bezwaar kan ook worden ingediend via e-mail op het e-mailadres dat vermeld is op het aanslagbiljet, binnen de termijn zoals hierboven bepaald.
Het college van burgemeester en schepenen of een personeelslid dat door het college van burgemeester en schepenen speciaal daarvoor is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding enerzijds naar de belastingschuldige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds naar de financieel beheerder.
De belastingplichtigen kunnen de verbetering aanvragen van materiële missingen, zoals dubbele aanslag, rekenfouten, enz. zolang de gemeenterekening van het aanslagjaar waarop de belasting betrekking heeft, niet goedgekeurd werd.