Terug
Gepubliceerd op 20/12/2024

2024_GR_00153 - Gemeentebelasting op het afleveren van administratieve stukken – aanslagjaar 2025 - Vaststelling

Gemeenteraad
do 19/12/2024 - 21:00 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Belastingreglement, type Aanvullende belasting of opcentiem.
  • Bijkomende aanslagvoet: Nee

Samenstelling

Aanwezig

Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Nele Steegmans; Ine Daniels; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Jelle Geebelen; Daisy Hunerbein; Wendy Eyckens; Lucas Rogiers; Kim Smeets; Mirthe  Thijs; Wendy Peeters, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Tom Seurs

Secretaris

Wendy Peeters, Algemeen directeur
2024_GR_00153 - Gemeentebelasting op het afleveren van administratieve stukken – aanslagjaar 2025 - Vaststelling 2024_GR_00153 - Gemeentebelasting op het afleveren van administratieve stukken – aanslagjaar 2025 - Vaststelling

Motivering

Argumentatie

Het afleveren van allerlei administratieve stukken voor de gemeente lasten meebrengt en dat het aangewezen is hiervoor een gematigde belasting in te vorderen.

Juridische grond

Artikel 170 § 4 van de Grondwet;

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012.

De wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlij­ke personen.

Het ministerieel besluit van 15 maart 2013, gewijzigd 28 oktober 2019 legt de tarieven vast die vanaf 1 januari 2020 van toepassing zullen zijn. Vanaf 1 januari 2020 worden op 1 januari van elk jaar, de bedragen van deze vergoedingen automatisch herzien op basis van de gezondheidsindex.

De financiële toestand van de gemeente.

De geldende begrotingsonderrichtingen terzake.

Aanleiding en context

Gemeentebelasting op het afleveren van administratieve stukken – aanslagjaar 2025.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 41 §1 14° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 14° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt vanaf 1 januari 2024 en voor een termijn die eindigt op 31 december 2024, een belasting gevestigd op het afleveren door het gemeente­bestuur van allerlei administratieve stukken. De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd.

Artikel 2

Documenten van de dienst burgerzaken:

Identiteitskaarten


Normale procedure:


*elektronische identiteitskaarten / elektronische vreemdelingen kaart (nieuwe eID)

 € 21,00

waarvan retributie door te storten aan ministerie:

 € 19,70

*elektronische identiteitskaarten / elektronische vreemdelingen kaart (nieuwe eID) -12 jaar
 € 9,00

waarvan retributie door te storten aan ministerie:

 € 7,90

*nieuwe elektronische kaarten‐ en verblijfsdocumenten met biometrische kenmerken voor vreemdelingen

 € 21,00

waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën:

 € 20,30

*nieuwe elektronische kaarten‐ en verblijfsdocumenten met biometrische kenmerken voor vreemdelingen -12 jaar

 € 12,00

waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën:

 €11,10

*identiteitsbewijs kinderen < 12 jaar: Kids‐eID: voor de eerste aanvraag van een kids‐eID geldig voor drie jaar

 € 9,00

waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën:

 € 7,90

*voor de volgende aanvragen van een kids‐eID in die drie jaar 

 € 9,00

waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën:

 € 7,90



Spoedprocedure met gecentraliseerde levering FOD BBZ in Brussel:


*elektronische identiteitskaarten / elektronische vreemdelingen kaart (nieuwe eID)

 € 160,00

waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën:

 € 158,20

*identiteitsbewijs kinderen < 12 jaar: Kids‐eID

 € 150,00

waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën:

 € 146,40



Spoedprocedure met levering op de gemeente:


*elektronische identiteitskaarten / elektronische vreemdelingen kaart (nieuwe eID)

 € 140,00

waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën:

 € 120,20

*elektronische identiteitskaarten / elektronische vreemdelingen kaart (nieuwe eID) -12 jaar
 € 140,00

waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën:

 € 108,40

*nieuwe elektronische kaarten‐ en verblijfsdocumenten met biometrische kenmerken voor vreemdelingen

 € 140,00

waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën:

 € 120.20

*nieuwe elektronische kaarten‐ en verblijfsdocumenten met biometrische kenmerken voor vreemdelingen -12 jaar

 € 140,00

waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën:

 € 120,20

*identiteitsbewijs kinderen < 12 jaar: Kids‐eID: voor de eerste aanvraag van een kids‐eID geldig voor drie jaar

 € 140,00

waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën:

 €120,20

Artikel 3

Documenten van de dienst burgerzaken:

Rijbewijzen


*voor de afgifte van een voorlopig rijbewijs in bankkaartmodel +   voorlopig rijbewijs model M12

 € 25,00

waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën:

 € 20,00

*voor de afgifte van een nieuw voorlopig rijbewijs in bankkaartmodel (in geval van verlies, diefstal, beschadiging, wanneer de foto niet meer gelijkend is of bij verandering van begeleider)

 € 25,00

waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën:

 € 20,00

*voor afgifte van een rijbewijs in bankkaartmodel

 € 25,00

waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën:

 € 20,00

*voor de afgifte van een internationaal rijbewijs

 € 20,00

waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën:

 € 16,00

*voor de omruiling van een vreemd rijbewijs

 € 25,00

waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën:

 € 20,00

Artikel 4

Voor de paspoorten (reispassen):

1) Nieuwe aanvraag vanaf 18 jaar:

  • gewone procedure (wachttijd 6 werkdagen) (prijs per 7 jaar):

Door te storten aan ministerie

Consulair recht

Gemeenterecht

Totaal

35,00 EUR

30,00 EUR

7,00 EUR

72,00 EUR

 

  • spoedprocedure (wachttijd 3 dagen) (prijs per 7 jaar):

Door te storten aan ministerie

Consulair recht

Gemeenterecht

Totaal

210,00 EUR

30,00 EUR

7,00 EUR

247,00 EUR

 

2) Nieuwe aanvraag -18 jaar en aanvullende reispassen:

  • gewone procedure (wachttijd 6 werkdagen) (prijs per 7 jaar):

Door te storten aan ministerie

Gemeenterecht

Totaal

35,00 EUR

0,00 EUR

35,00 EUR

 

  • spoedprocedure (wachttijd 3 dagen) (prijs per 7 jaar):

Door te storten aan ministerie

Gemeenterecht

Totaal

210,00 EUR

0,00 EUR

210,00 EUR

 

3) De reisdocumenten vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen die geen nationaal paspoort of reisdocument kunnen krijgen.

  • gewone procedure vanaf 18 jaar (wachttijd 6 werkdagen) (prijs per 2 jaar)

Door te storten aan ministerie

Consulair recht

Gemeenterecht

Totaal

41 EUR

20 EUR

7,00 EUR

68 EUR

  • spoedprocedure  (wachttijd 3 dagen) (prijs per 2 jaar)

Door te storten aan ministerie

Consulair recht

Gemeenterecht

Totaal

210 EUR

20 EUR

7,00 EUR

237,00 EUR

Voor reisdocumenten vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen die geen nationaal paspoort of reisdocument kunnen krijgen.

  • gewone procedure -18 jaar (wachttijd 6 werkdagen) (prijs per 2 jaar)

Door te storten aan ministerie

Consulair recht

Gemeenterecht

Totaal

41 EUR

0 EUR

0 EUR

41 EUR

  •  spoedprocedure  (wachttijd 3 dagen) (prijs per 2 jaar)

Door te storten aan ministerie

Consulair recht

Gemeenterecht

Totaal

210 EUR

0 EUR

0 EUR

210,00 EUR

 

Artikel 5

Voor de huwelijksboekjes:

25,00 EUR voor een trouwboekje. Dit bedrag omvat de belas­ting op het in het trouw­boekje voorkomend huwelijksgetuig­schrift. Er is geen onder­scheid meer tussen het trouwboekje "gewoon model" of het trouwboek­je "luxe model".

Artikel 6

Voor de uitoefening van het recht om overeenkomstig artikel 10 van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoon­lijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgege­vens kennis te krijgen van persoonsgege­vens:

3,00 EUR per verzoek dat door dezelfde natuurlijke persoon wordt ingediend bij dezelfde houder van het bestand, onge­acht het aantal verwer­kingen waarvan de mededeling van gegevens wordt gevraagd. (K.B. nr. 4 d.d. 1993-09-07).

Artikel 7

De belasting wordt ingevorderd bij het afleveren van het document. De personen die onderworpen zijn aan de belasting zijn eveneens verplicht er het bedrag van in bewaring te geven op het ogenblik van de aanvraag, indien het document niet onmiddel­lijk kan afgeleverd worden. Er wordt kosteloos een ontvangst­bewijs van de in bewaring gegeven sommen afgeleverd. 

Artikel 8

Worden van de belasting vrijgesteld:

  1. de stukken die in uitvoering van een wet of van gelijk welk reglement van de administra­tieve overheid door het gemeentebestuur kosteloos moeten worden afgeleverd.
  2. de stukken die afgeleverd worden aan behoeftige personen; de behoeftigheid wordt door ieder overtuigend bewijsstuk gestaafd.
  3. de machtigingen aangaande godsdienstige of politieke manifestaties.
  4. de machtigingen aangaande activiteiten die als dusdanig reeds het voorwerp uitmaken van een belasting of retributie ten voordele van de gemeente.
  5. de stukken die afgeleverd worden aan de gerechtelijke of administratieve overhe­den, alsook aan instellingen van openbaar nut.
  6. de mededeling van inlichtingen door de politie aan verzekeringsmaatschappijen omtrent het gevolg dat gegeven werd in verband met verkeersongevallen op de openbare weg.
  7. de getuigschriften van een goed zedelijk gedrag afgegeven door de gemeente­besturen om gevoegd te worden bij een aanvraag van een door de regering ingestelde eervolle onderschei­ding.
  8. geldigverklaring van aanvraagformulieren voor vermindering op biljetten van de NMBS, de NMVB en de openbare autobus­diensten;
  9. afgifte van nationaliteitsbewijzen aan de kandidaten bij gemeenteraadsverkiezin­gen.
  10. de al dan niet uitkeringsgerechtigde werklozen, pas afgestudeerden, laatste­jaarsstuden­ten, leerlingen van het laatste jaar secundair onderwijs en werkzoe­kende personen van wie het enig inkomen het bestaansminimum is, die beschei­den nodig hebben wanneer ze voor een betrek­king solliciteren. Wel is het zo dat de belanghebbenden zelf het bewijs dienen te leveren dat ze voor de vrijstelling in aanmerking komen en dat de bescheiden waarvoor ze de belas­tingvrijstel­ling vragen, bij het solliciteren nodig zijn.

Artikel 9

De belasting is niet toepasselijk op de afgifte van stukken, welke krachtens een wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen is. Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afgeven van reispassen belaste gemeente ambtshalve toeko­men krachtens art. 13 van de wet van 1956-07-04 en de KB d.d. 1972-12-20 en 1976-11-12.

Artikel 10

Wanneer de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting ingekohierd en wordt ze een kohierbelasting.

Wanneer de kohierbelasting niet betaald is binnen de gestelde termijn (twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet) worden de regels toegepast betreffende de nalatigheidsintresten inzake de rijksbelastingen op de inkomsten.

Artikel 11

De overtredingen op dit reglement worden vastgesteld door de door het college van burgemeester en schepenen aangestelde personeelsleden die bevoegd zijn om een controle of onderzoek in te stellen en vaststellingen te verrichten in verband met de toepassing van het belastingreglement. De door hen opgestelde processen-verbaal hebben bewijskracht tot bewijs van het tegendeel.

Artikel 12

De belastingkohieren worden vastgesteld en uitvoerbaar verklaard ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aanslagjaar door het college van burgemees­ter en schepenen.

Het kohier wordt tegen ontvangstbewijs overgezonden aan de ontvanger/financieel beheerder die onverwijld zorgt voor de verzending van de aanslagbiljetten. Deze verzending gebeurt zonder kosten voor de belastingplichtigen.

Het aanslagbiljet bevat naast de gegevens vermeld in het kohier ook de verzendingsdatum, de uiterste betalingsdatum, de termijn waarbinnen bezwaar kan worden ingediend, de benaming, het adres en de contactgegevens van de instantie die bevoegd is om het bezwaarschrift te ontvangen,  evenals de vermelding dat de belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger die wenst gehoord te worden, zulks uitdrukkelijk moet vragen in het bezwaarschrift.

Als bijlage wordt een beknopte samenvatting toegevoegd van onderhavig reglement.

Artikel 13

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen een aanslag, een belastingverhoging of een administratieve geldboete, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen.

Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde kalenderdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.

Het bezwaar kan ook worden ingediend via e-mail op het e-mailadres dat vermeld is op het aanslagbiljet, binnen de termijn zoals hierboven bepaald.

Het college van burgemeester en schepenen of een personeelslid dat door het college van burgemeester en schepenen speciaal daarvoor is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding enerzijds naar de belastingschuldige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds naar de financieel beheerder.

De belastingplichtigen kunnen de verbetering aanvragen van materiële missingen, zoals dubbele aanslag, rekenfouten, enz. zolang de gemeenterekening van het aanslagjaar waarop de belasting betrekking heeft, niet goedgekeurd werd.