Terug
Gepubliceerd op 26/09/2023

Notulen  OCMW-raad

do 15/06/2023 - 20:30 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Nele Steegmans; Kathleen De Cleene; Jan Baeten; Lisa Lambrigts; Lea Meermans; Guido Hoogmartens; Luc Lamberigts; Birgit Pues; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Jill Bruggeman

Secretaris

Wendy Peeters, Algemeen directeur

Agendapunten

1.

2023_OR_00030 - Jaarrekening 2022 - jaarrekening 2022 OCMW - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Nele Steegmans; Kathleen De Cleene; Jan Baeten; Lisa Lambrigts; Lea Meermans; Guido Hoogmartens; Luc Lamberigts; Birgit Pues; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Jill Bruggeman
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
1.

2023_OR_00030 - Jaarrekening 2022 - jaarrekening 2022 OCMW - Vaststelling

2023_OR_00030 - Jaarrekening 2022 - jaarrekening 2022 OCMW - Vaststelling

Motivering

Aanleiding en context

Jaarrekening 2022 in bijlage.

Besluit

De OCMW-raad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De ocmw-raad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2022 van het OCMW goed nadat ze door de OCMW-raad werd vastgesteld met als budgettair resultaat van het boekjaar  € -572.126 , het gecumuleerd budgettair resultaat  € -574.788 en het beschikbaar budgettair resultaat  € -1.253.662. De gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt € -638.692.

 

2.

2023_OR_00031 - Rapportering organisatiebeheersing 2022 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Nele Steegmans; Kathleen De Cleene; Jan Baeten; Lisa Lambrigts; Lea Meermans; Guido Hoogmartens; Luc Lamberigts; Birgit Pues; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Jill Bruggeman
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
2.

2023_OR_00031 - Rapportering organisatiebeheersing 2022 - Kennisneming

2023_OR_00031 - Rapportering organisatiebeheersing 2022 - Kennisneming

Motivering

Juridische grond

Artikel 217Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
2° wetgeving en procedures naleeft;
3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
5° de activa beschermt en fraude voorkomt.

Artikel 218: Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.

Het organisatiebeheersingssysteem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continuïteit van de werking van de gemeentelijke diensten.

Artikel 219: Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.

De algemeen directeur (AD) rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.

Aanleiding en context

De algemeen directeur stelt, in overleg met het managementteam, het organisatiebeheersingssysteem vast. Het kader daarvoor is onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.

Het kader voor kader organisatiebeheersing werd op gemeente- en OCMW raad van 20/6/19 goedgekeurd. Hierbij werd gekozen om in te stappen in een regionale samenwerking organisatiebeheersing en -ontwikkeling.
Alle diensten van de organisatie hebben hun zelfevaluatie uitgevoerd en verbetertrajecten geformuleerd. Het managementteam heeft eveneens op organisatieniveau verbeterplannen geformuleerd. Voor de hele organisatie werden tot op heden 90 verbeteracties geformuleerd.
  • Er werden in totaal 44 verbeteracties  gerealiseerd
  • Op dit moment wordt er gewerkt aan 35 verbeteracties
  • 11 verbeteracties moeten nog opgestart worden
  • Voor 2022 werden er op basis van de jaarlijkse kleine, concrete oefening 3 nieuwe verbeteracties geformuleerd

De volledige rapportering met betrekking tot de organisatiebeheersing kan men terug vinden in bijlage.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40 §2 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §2 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen.

Besluit

De ocmw-raad beslist:

Artikel 1

De raad neemt kennis van het rapport organisatiebeheersing 2022.

3.

2023_OR_00032 - Handelingskader voor de toekenning van aanvullende financiële steun door middel van de REMI-module - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Nele Steegmans; Kathleen De Cleene; Jan Baeten; Lisa Lambrigts; Lea Meermans; Guido Hoogmartens; Luc Lamberigts; Birgit Pues; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Jill Bruggeman
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
3.

2023_OR_00032 - Handelingskader voor de toekenning van aanvullende financiële steun door middel van de REMI-module - Goedkeuring

2023_OR_00032 - Handelingskader voor de toekenning van aanvullende financiële steun door middel van de REMI-module - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Voor de maatschappelijk assistenten van het OCMW is het belangrijk om een eenduidig kader te hebben inzake het gebruik van REMI. In het systeem kan je zelf kiezen welke uitgaven of inkomsten je ingeeft. CEBUD geeft aanbevelingen voor elk item. 

Aan de inkomstenzijde is het belangrijk om te weten hoe je bepaalde inkomsten meetelt. De richtlijn van CEBUB inzake het spaargeld is bijvoorbeeld om de methode, die wordt gebruikt bij het Recht op Maatschappelijke Integratie door middel van een leefloon te gebruiken, dat wil zeggen dat de eerste schijf van 6200 € is vrijgesteld. Als cliënten beschikken over meer spaargeld dan 6200 €, zou je rekening houden met een bepaald percentage. De werkgroep van het OCMW van As vindt deze te hoog. Men is van oordeel dat personen best beschikken over een kleine reserve om onverwachte zaken te kunnen opvangen, maar dat de vooropgestelde grens van vrijgesteld inkomen ten bedragen van 6200 € te hoog is. Men maakt in As de keuze om spaargeld ten bedrage van 2500 € vrij te stellen, ongeacht het gezinstype. Voor het overige worden alle inkomsten van alle gezinsleden meegeteld. 

Aan de uitgavenkant heb je de mogelijkheid om te kiezen voor werkelijke uitgaven of de uitgaven die het referentiebudget voorstelt. In As is de keuze gemaakt om voor enkele grote uitgavenposten, de werkelijke uitgaven te gebruiken en voor andere uitgavenposten, de uitgaven die zijn bepaald in het referentiebudget te gebruiken. De reden hierachter is dat het administratief ook nog beheersbaar moet blijven om het systeem te gebruiken.

Remi kan in het referentiebudget rekening houden met de kosten van een auto. Gezien de geografische situatie van As is het wel aangewezen dat je als gezin de beschikking hebt over een auto. Als een gezin een auto heeft, wordt de kosten van het referentiebudget mee in rekening gebracht. Er wordt steeds maar rekening gehouden met één auto, ook al heeft een gezin meerdere auto's. 

Schulden, afbetalingen of andere aflossingen worden nooit meegeteld in REMI, behalve wanneer het gaat om een realistisch autolening voor een voertuig dat gebruikt wordt in de professionele activatie of sociale participatie van betrokkene. 

Als een persoon aanspraak kan maken op een aanvullende financiële steun, wordt er een begeleidingsovereenkomst opgemaakt waarbij nadruk wordt gelegd op activatie en kostenbesparing. 

Een toekenning is steeds maar voor maximaal 6 maanden waarna er een herziening gebeurt en het dossier opnieuw wordt voorgelegd voor het Bijzonder Comité Sociale Dienst.

Juridische grond

Koninklijk besluit van 22 januari 2023 houdende een toelage voor het gebruik van de REMI-tool om aanvullende financiële steun te verlenen aan OCMW-begunstigden.

Ministerieel besluit van 18 april 2023  ter uitvoering van artikel 2 van het  Koninklijk besluit van 22 januari 2023 houdende een toelage voor het gebruik van de REMI-tool om aanvullende financiële steun te verlenen aan OCMW-begunstigden.

Aanleiding en context

De Thomas More Hogeschool heeft in 2011 het onderzoekscentrum CEBUD opgericht. CEBUD staat voor "Centrum voor Budgetadvies en -onderzoek". Het centrum werkte een wetenschappelijke methode uit waarbij referentiebudgetten per gezinstype werden vastgelegd om zo te bepalen over hoeveel inkomen een bepaald type gezin dient te beschikken om te kunnen deelnemen aan de maatschappij. Later ontwikkelden ze een tool die "REMI" als naam heeft en die kan gebruikt worden om te bepalen hoeveel aanvullende financiële steun je aan een bepaald gezin kan toekennen. In het regeerakkoord dd. 30/09/2020 van de federale regering werd reeds het advies opgenomen om REMI te gebruiken als nieuw systeem om aanvullende financiële steun te berekenen. 

De federale regering heeft middels een Koninklijk Besluit dd. 22 januari 2023 beslist om de OCMW's te ondersteunen in de toekenning van aanvullende financiële steun wanneer ze gebruik maken van REMI om de behoefteanalyse te objectiveren. Deze aanvullende financiële steun moet het basisinkomen van de personen die hulp ontvangen, kunnen aanvullen om ervoor te zorgen dat zij volwaardig kunnen deelnemen aan de maatschappij. In dit kader werd in 2023 een budget voorzien van 35 miljoen euro. Eenzelfde budget werd voorzien voor het jaar 2024. Deze middelen worden onder de deelnemende OCMW's verdeeld volgens de verdeelsleutel : 75 procent op basis van het aantal (equivalent) leefloongerechtigde en 25 procent op basis van het aantal gerechtigden op een verhoogde verzekeringstegemoetkoming. 

Een deel van de toelage is bestemd om tijdens de toelageperiode, de kost van de REMI-licentie te dekken en een deel om aanvullende financiële steun na gebruik van REMI, toe te kennen. De eerste toelageperiode loopt van 1/05/2023 tot en met 28/02/2024. De tweede toelageperiode loopt van 1/03/2024 tot en met 31/12/2024. De OCMW's die de toelage niet gebruiken tijdens de eerste toelageperiode, kunnen geen aanspraak maken op de toelage tijdens de tweede toelageperiode. 

Middels een ministerieel besluit (18 april 2023) werd beslist dat aan de gemeente As een toelage werd toegekend ten bedrage van totaal  9711,31 €. Het toegekende subsidiebedrag bestaat uit twee delen : 1379 € voor de aankoop van de licenties voor het gebruik van REMI en 8331 € om aanvullende financiële steun toe te kennen voor de eerste toelageperiode. Voor deze tweede toelageperiode wordt er nog eens 8331 € voorzien. Het is momenteel niet duidelijk of er na 31/12/2024 nog een vervolg komt op deze betoelaging. Het vastleggen van de hoogte van de toegekende aanvullende financiële steun, de vorm (geldelijke betaling of ten laste name van een factuur), de periodiciteit en de doelgroep blijft de bevoegdheid en verantwoordelijkheid van het OCMW.

Besluit

De OCMW-raad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De ocmw-raad beslist:

Artikel 1

De OCMW-raad keurt het handelingskader voor de toekenning van aanvullende financiële steun door middel van de REMI-module goed. 

4.

2023_OR_00033 - Dienstverlenende vereniging Cipal - Algemene vergadering van 22 juni 2023 – Vaststelling mandaat en agenda - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Nele Steegmans; Kathleen De Cleene; Jan Baeten; Lisa Lambrigts; Lea Meermans; Guido Hoogmartens; Luc Lamberigts; Birgit Pues; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Jill Bruggeman
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
4.

2023_OR_00033 - Dienstverlenende vereniging Cipal - Algemene vergadering van 22 juni 2023 – Vaststelling mandaat en agenda - Goedkeuring

2023_OR_00033 - Dienstverlenende vereniging Cipal - Algemene vergadering van 22 juni 2023 – Vaststelling mandaat en agenda - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het OCMW is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (“Cipal”).

De toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze Algemene Vergadering op 

De voorstellen van de Raad van Bestuur van Cipal.

Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.

Juridische grond

De statuten van Cipal;

Het OCMW-raadsbesluit van 31 januari 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de Algemene Vergaderingen van Cipal.

Aanleiding en context

E-mail van 5 mei 2023 met de oproeping tot de Algemene Vergadering van Cipal van 22 juni 2023 met de volgende agendapunten: 

    1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)
    2. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2022
    3. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2022
    4. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2022
    5. Kennisname van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2022
    6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris van Cipal voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2022
    7. Aanpassing van het huishoudelijk reglement van de algemene vergadering
    8. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering


    De Algemene Vergadering van Cipal dv vindt plaats in het Technologiehuis, in Geel. Daarnaast bestaat ook de mogelijkheid om online te participeren via het elektronisch systeem waarmee ze de vorige Algemene Vergaderingen hebben gewerkt. Ze werken deze editie dus via een hybride systeem, dit om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk vertegenwoordigers kunnen deelnemen.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 22° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 22° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: de aan de gemeenteraad toegewezen bevoegdheden, vermeld in deel 3, titel 3

Besluit

De OCMW-raad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De ocmw-raad beslist:

Artikel 1

De OCMW-raad keurt, op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota, de agendapunten van de Algemene Vergadering van Cipal van 22 juni 2023, zoals overgemaakt per e-mail d.d. 5 mei 2023, goed.

Artikel 2

De vertegenwoordiger van het OCMW, Marc Bergmans, wordt gemandateerd om op de Algemene Vergadering van Cipal van 22 juni te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze Algemene Vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze Algemene Vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van het OCMW gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

Artikel 3

Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.

5.

2023_OR_00034 - Zittingsverslag openbare zitting OCMW-raad 25 mei 2023 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Nele Steegmans; Kathleen De Cleene; Jan Baeten; Lisa Lambrigts; Lea Meermans; Guido Hoogmartens; Luc Lamberigts; Birgit Pues; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Jill Bruggeman
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
5.

2023_OR_00034 - Zittingsverslag openbare zitting OCMW-raad 25 mei 2023 - Goedkeuring

2023_OR_00034 - Zittingsverslag openbare zitting OCMW-raad 25 mei 2023 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Zittingsverslag van de OCMW-raad van 25 mei 2023. 

Besluit

De OCMW-raad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De ocmw-raad beslist:

Artikel 1

De OCMW-raad keurt het  zittingsverslag van de openbare zitting van 25 mei 2023 goed.

6.

2023_OR_00035 - Notulen zitting OCMW-raad 25 mei 2023 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Nele Steegmans; Kathleen De Cleene; Jan Baeten; Lisa Lambrigts; Lea Meermans; Guido Hoogmartens; Luc Lamberigts; Birgit Pues; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Jill Bruggeman
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
6.

2023_OR_00035 - Notulen zitting OCMW-raad 25 mei 2023 - Goedkeuring

2023_OR_00035 - Notulen zitting OCMW-raad 25 mei 2023 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie
Er werden geen opmerkingen gemaakt op de notulen van de vorige OCMW-raadszitting.
Aanleiding en context
De notulen van de vorige zitting moeten goedgekeurd worden.

Besluit

De OCMW-raad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De ocmw-raad beslist:

Artikel 1

De OCMW-raad keurt de notulen van de openbare zitting van 25 mei 2023 goed.