Terug
Gepubliceerd op 26/09/2023

Notulen  Gemeenteraad

do 15/06/2023 - 21:00 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Jill Bruggeman

Secretaris

Wendy Peeters, Algemeen directeur

Agendapunten

1.

2023_GR_00089 - Jaarrekening gemeente 2022 - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Jill Bruggeman
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
1.

2023_GR_00089 - Jaarrekening gemeente 2022 - Vaststelling

2023_GR_00089 - Jaarrekening gemeente 2022 - Vaststelling

Motivering

Aanleiding en context

Het boekjaar 2022 werd afgesloten. De jaarrekening gedeelte gemeente moet vastgesteld worden door de gemeenteraad.
De jaarrekening 2022 heeft een saldo op de exploitatierekening van € 2.351.278, op de investeringsrekening  € - 248.815 en op het financieringssaldo € -39.367.

Het budgettair resultaat van het boekjaar is € 2.063.097, het gecumuleerd budgettair resultaat is € 10.196.023 en het beschikbaar budgettair resultaat  € 10.196.023.

De gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt € 2.334.301.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 3° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 3° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, vermeld in artikel 249

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad stelt de voorliggende jaarrekening, gedeelte gemeente van boekjaar 2022, vast.

2.

2023_GR_00088 - Jaarrekening OCMW 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Jill Bruggeman
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
2.

2023_GR_00088 - Jaarrekening OCMW 2022 - Goedkeuring

2023_GR_00088 - Jaarrekening OCMW 2022 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Jaarrekening 2022 in bijlage.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2022 van het OCMW goed nadat ze door de OCMW-raad werd vastgesteld met als budgettair resultaat van het boekjaar  € - 572.126, het gecumuleerd budgettair resultaat  € -574.788 en het beschikbaar budgettair resultaat  € - 1.253.662. De gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt € - 638.692.

 

3.

2023_GR_00095 - Rapportering organisatiebeheersing 2022 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Jill Bruggeman
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
3.

2023_GR_00095 - Rapportering organisatiebeheersing 2022 - Kennisneming

2023_GR_00095 - Rapportering organisatiebeheersing 2022 - Kennisneming

Motivering

Juridische grond

Artikel 217Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
2° wetgeving en procedures naleeft;
3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
5° de activa beschermt en fraude voorkomt.

Artikel 218: Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.

Het organisatiebeheersingssysteem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continuïteit van de werking van de gemeentelijke diensten.

Artikel 219: Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.

De algemeen directeur (AD) rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.

Aanleiding en context

De algemeen directeur stelt, in overleg met het managementteam, het organisatiebeheersingssysteem vast. Het kader daarvoor is onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.

Het kader voor kader organisatiebeheersing werd op gemeente- en OCMW raad van 20/6/19 goedgekeurd. Hierbij werd gekozen om in te stappen in een regionale samenwerking organisatiebeheersing en -ontwikkeling.
Alle diensten van de organisatie hebben hun zelfevaluatie uitgevoerd en verbetertrajecten geformuleerd. Het managementteam heeft eveneens op organisatieniveau verbeterplannen geformuleerd. Voor de hele organisatie werden tot op heden 90 verbeteracties geformuleerd.
  • Er werden in totaal 44 verbeteracties  gerealiseerd
  • Op dit moment wordt er gewerkt aan 35 verbeteracties
  • 11 verbeteracties moeten nog opgestart worden
  • Voor 2022 werden er op basis van de jaarlijkse kleine, concrete oefening 3 nieuwe verbeteracties geformuleerd

De volledige rapportering met betrekking tot de organisatiebeheersing kan  men terug vinden in bijlage.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40 §2 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §2 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad neemt kennis van het rapport organisatiebeheersing 2022.

4.

2023_GR_00096 - Kerkfabriek Sint-Niklaas Niel-bij-As - Kennisgeving en advies rekening 2022 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Jill Bruggeman
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
4.

2023_GR_00096 - Kerkfabriek Sint-Niklaas Niel-bij-As - Kennisgeving en advies rekening 2022 - Kennisneming

2023_GR_00096 - Kerkfabriek Sint-Niklaas Niel-bij-As - Kennisgeving en advies rekening 2022 - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

De Kerkraad As heeft op 31 maart 2023 de jaarrekening 2022 van kerkfabriek Sint-Niklaas Niel-bij-As goedgekeurd.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Niklaas Niel-bij-As:

  • Exploitatieontvangsten: 10.114,03 euro
  • Exploitatie-uitgaven: 24.321,07 euro
  • Overboekingen: 0,00 euro
  • Exploitatie eigen finan.boekjaar: - 14.207,04 euro
  • Overschot/tekort N-1: 11,98 euro
  • Exploitatietoelage: 14.209,06 euro
  • Overschot/tekort exploitatie: 14,00 euro 
  • Investeringsontvangsten: 0,00 euro
  • Investeringsuitgaven: 0,00 euro
  • Overboekingen: 0,00 euro
  • Investeringen eigen boekjaar: 0,00 euro
  • Overschot/tekort N-1: 3,85 euro
  • Overschot/tekort investeringen: 3,85 euro 
5.

2023_GR_00097 - Kerkfabriek Sint-Barbara As - Kennisgeving en advies rekening 2022 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Jill Bruggeman
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
5.

2023_GR_00097 - Kerkfabriek Sint-Barbara As - Kennisgeving en advies rekening 2022 - Kennisneming

2023_GR_00097 - Kerkfabriek Sint-Barbara As - Kennisgeving en advies rekening 2022 - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

De Kerkraad As heeft op 21 maart 2023 de jaarrekening 2022 van kerkfabriek Sint-Barbara As goedgekeurd.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Barbara As:

  • Exploitatieontvangsten: 11.591,84 euro
  • Exploitatie-uitgaven: 16.434,60 euro
  • Overboekingen: 0,00 euro
  • Exploitatie eigen finan.boekjaar: - 4.842,76 euro
  • Overschot/tekort N-1: 11.272,20 euro
  • Exploitatietoelage: 0,00 euro
  • Overschot/tekort exploitatie: 6.429,44 euro 
  • Investeringsontvangsten: 431.362,70 euro
  • Investeringsuitgaven: 362,00 euro
  • Overboekingen: 0,00 euro
  • Investeringen eigen boekjaar: 431.000,70 euro
  • Overschot/tekort N-1: 00,00 euro
  • Overschot/tekort investeringen: 431.000,70 euro 
6.

2023_GR_00098 - Kerkfabriek Sint-Theresia As - Kennisgeving en advies rekening 2022 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Jill Bruggeman
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
6.

2023_GR_00098 - Kerkfabriek Sint-Theresia As - Kennisgeving en advies rekening 2022 - Kennisneming

2023_GR_00098 - Kerkfabriek Sint-Theresia As - Kennisgeving en advies rekening 2022 - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

De Kerkraad As heeft op 8 februari 2023 de jaarrekening 2022 van kerkfabriek Sint-Theresia As goedgekeurd.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Theresia As:

  • Exploitatieontvangsten: 19.509,43 euro
  • Exploitatie-uitgaven: 76.291,05 euro
  • Overboekingen: 0,00 euro
  • Exploitatie eigen finan.boekjaar: - 56.781,62 euro
  • Overschot/tekort N-1: 13.772,28 euro
  • Exploitatietoelage: 56.566,15 euro
  • Overschot/tekort exploitatie: 13.772,28 euro 
  • Investeringsontvangsten: 13.556,81euro
  • Investeringsuitgaven: 0,00 euro
  • Overboekingen: 0,00 euro
  • Investeringen eigen boekjaar: 0,00euro
  • Overschot/tekort N-1: - 3.677,85 euro
  • Overschot/tekort investeringen: - 3.677,85 euro 
8.

2023_GR_00099 - OMV_2023034703 - Intern nummer 2023/31 - advies omgevingsvergunningsaanvraag Fietssnelweg Kolenspoor - zaak der wegen (deeltraject Genk-As-Maasmechelen) - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Jill Bruggeman
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
8.

2023_GR_00099 - OMV_2023034703 - Intern nummer 2023/31 - advies omgevingsvergunningsaanvraag Fietssnelweg Kolenspoor - zaak der wegen (deeltraject Genk-As-Maasmechelen) - Goedkeuring

2023_GR_00099 - OMV_2023034703 - Intern nummer 2023/31 - advies omgevingsvergunningsaanvraag Fietssnelweg Kolenspoor - zaak der wegen (deeltraject Genk-As-Maasmechelen) - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Beoordeling wegenis

De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de eventuele opname in het openbaar domein. De gemeenteraad houdt hierbij rekening met de principes en doelstellingen uit het Decreet Gemeentewegen:

“Art. 3. Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:

    1. de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;

    2. de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.”

Art. 4. Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:

     1. wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;

     2. een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;

    3. de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;

     4. wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;

     5. bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige       generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

Het is in het licht van deze principes en doelstellingen dat de beoogde vestiging van de nieuwe weg wordt behandeld.

Hoofdader binnen een het mobiliteitsnetwerk

De fietssnelweg Kolenspoor wordt gerealiseerd door het provinciebestuur van Limburg, met de steun van de Vlaamse overheid. De fietssnelweg wordt als bovenlokale functionele fietsverbinding ingepast binnen het fietssnelwegennetwerk in Limburg en Vlaanderen. Hierbij worden optimale koppelingen uitgewerkt met het bovenlokale functionele fietsroutenetwerk én met lokale fietsroutes. Op die manier vormt de fietssnelweg een snelle verbinding, een ruggengraat als het ware, voor alle functionele fietsbewegingen. Die optimalisatie kan enkel maar dankzij een goede afstemming met het lokale mobiliteitsbeleid. De betrokken steden en gemeenten spelen hier op een positieve manier op in waardoor de fietssnelweg de bereikbaarheid van lokale hotspots verbetert, maar evenzeer de lokale fietsmobiliteit stimuleert. Doelbewust start de provincie met de aanleg van het stuk tussen Genk en As. Dit is momenteel binnen het functionele fietsroutenetwerk een absolute missing link. Eens deze fietsweg gerealiseerd is, levert dit onder meer een functionele ontsluiting van het Maasland op richting Midden en West-Limburg. Het opzet is dat de komende jaren ook de andere deelzones binnen de fietssnelweg Kolenspoor worden gerealiseerd of geoptimaliseerd, zodat er een directe rechtlijnige fietsverbinding komt die de mijnsteden met mekaar verbindt. In opzet gaat het hier om een functionele fietsroute, maar gelet op de ligging en de verbindingsacties zal dit ook toeristisch een erg belangrijke fietsroute vormen!

 

Van Genk-Noord, via La Biomista, KRC Genk, Thor-park en de Klaverberg tot in As Station.

De fietssnelweg Kolenspoor loopt van Beringen tot in Maasmechelen. Eén van de voornaamste missing links op dit traject, is het tracé tussen Genk en As. Vandaag ligt hier geen bruikbare functionele fietsverbinding. 

Het deeltracé Genk-As vertrekt in Genk op industriezone Genk-Noord aan de Mercuriuslaan. Van daaruit sluit de fietssnelweg aan op de Hermeslaan. Hier ligt vandaag al een vrijliggend fietspad. Dat zal vernieuwd en verbreed worden tot op fietssnelwegniveau. Ter hoogte van de kruising met de Hengelhoefstraat komt er een belangrijk kunstwerk. Een technisch vernuftige fietstunnel zorgt ervoor dat fietsers veilig deze drukke kruising kunnen oversteken. Via de tunnel loopt de fietssnelweg verder langsheen de Seinhuisstraat. Op de Seinhuisstraat, nog voor de kruising met de Wolfsbergstraat, buigt de fietssnelweg af naar het vroegere spoor. Vanaf daar zal de fietssnelweg tot in het station van As over de vroegere spoorwegbedding verderlopen. 

Het verloop via de spoorwegbedding passeert via de brug onder de Guillaume Lambertlaan. Dit is meteen een belangrijk knooppunt met de bestaande fietsverbinding naar La Biomista. Vanaf die brug loopt de fietssnelweg verder op de spoorbedding achter het volkstuincomplex door om onder de brug aan de Hoevenzavellaan aan te takken op de recent vernieuwde infrastructuur langsheen de Marcel Habetslaan. 

Ook hier blijft de fietssnelweg de oude spoorbedding volgen. Net voor de Duinenlaan passeert ze het oude stationsgebouw van Waterschei en de site van KRC Genk. Een ideale fietsroute dus voor de vele KRC-supporters! 

Op de Duinenlaan komt een conflictvrije oversteek met een lichtenregeling. De fietssnelweg loopt verder via de oude spoorbedding, passeert de Thor-site en het prachtige natuurgebied van de Kalverberg aan de terril. Van daaruit loopt de fietssnelweg richting de Steenweg in As. Ook hier komt een conflictvrije, lichtengeregelde oversteek. De fietssnelweg blijft ook op grondgebied van As de oude spoorbedding verder volgen achter de Berkenstraat door tot aan de kruising met de Bilzerweg die eveneens met een lichtenregeling veilig kan overgestoken worden. 

Vanaf de Bilzerweg blijft de fietssnelweg de oude spoorbedding verder volgen en loopt ze parallel met de Europalaan tot aan de eerste wissel alvorens het prachtige, historische station van As te bereiken waar de fietssnelweg aantakt op de bestaande functionele fietswegen.


Bijgevolg draagt de aanvraag wat de voorziene gemeentewegen betreft bij aan de uitbouw van een veilig wegennet alsook de inrichting van een fijnmazig netwerk van trage wegen. Dit komt het algemeen belang en de verkeersveiligheid ten goede. De ontsluiting van aangrenzende percelen komt tot slot niet in het gedrang, zodat de aangevraagde wegen in overeenstemming zijn met de doelstellingen en principes uit het decreet van 3 mei 2019 houdende de Gemeentewegen.

Juridische grond

• Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;

• Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 betreffende de omgevingsvergunning;

• Besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (VLAREM II);

• Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening gecoördineerd bij besluit van de Vlaamse regering van 15 mei 2009 (BS 20 augustus 2009, hierna genoemd de VCRO en latere wijzigingsdecreten);

• Decreet van 3 mei 2019 houdende de Gemeentewegen

Aanleiding en context

Algemene beschrijving

Het totale projectgebied is gelegen in de provincie Limburg en omvat de zate van het voormalige Kolenspoor. In bepaalde delen binnen het projectgebied zijn de oude sporen nog steeds aanwezig. De route doorkruist de provincie van west naar oost. Fietssnelweg ‘Kolenspoorroute’ behoort tot het (gewenste) fietssnelwegennetwerk en omvat fietssnelweg F75 (hoofdroute) en aftakkingen F754 en F751. De totale verbinding heeft een lengte van 67 km en verbindt Leopolsburg met Maaseik. Vanaf As is er een aftakking richting Maasmechelen.

Deze omgevingsvergunningsaanvraag heeft enkel betrekking op de aanleg en realisatie van de fietssnelweg F75 Kolenspoor voor het deelsegment D1 Genk-As-Maasmechelen. 

De werken worden als volgt omschreven:

- Infrastructuurwerken en technische werken:

  • Aanleggen fietssnelweg met aanhorigheden
  • Verbouwen of wijzigen infrastructuur (aansluitingen lokale wegen)
  • Nutsleidingen
  • Ontbossen
  • Reliëfwijziging
  • Een grond gebruiken en inrichten als werfzone.


Beschrijving bestaande toestand

Het projectgebied valt voor het grootste deel (vanaf de Seinhuisstraat in Genk tot het Station As) binnen de bedding van het oude Kolenspoor. Deze bedding was vroeger eigendom en in het beheer van de spoorwegbeheerder (Infrabel). De spoorbedding met aanhorigheden werd door de Provincie Limburg aangekocht. Op het grondgebied As loopt het tracé vanaf de gemeentegrens met Genk ter hoogte van de Klaverberg op de oude sporen. De sporen bestaan vandaag uit een klassieke opbouw namelijk spoorballast, dwarsliggers en de rails (dubbelspoor of enkelspoor).

De bestaande toestand blijft het zelfde tot aan de N723. De kruising met de N723 is niet opgenomen in dit dossier en de rooilijnen van de gewestweg blijven ongewijzigd. Na de N723 vervolgt het tracé de oude spoorbedding en kenmerkend voor deze zone zijn de aangrenzende tuinzones van de woningen gelegen aan de Berkenstraat.

Segment 6 loopt van de aansluiting met N723 Steenweg (D1 – K4) tot en met N730 Bilzerweg (D1 – K5) op het grondgebied van As. Over het volledige segment volgt de fietssnelweg de voormalige spoorlijn. De kruising met de N730 is niet opgenomen in dit dossier en de rooilijnen van de gewestweg blijven ongewijzigd.

Segment 7 loopt van de aansluiting met N730 Bilzerweg (D1 – K6) tot en met de aansluiting met N723 Stationsstraat (D1 – K7) op het grondgebied van As. Over het volledige segment volgt de fietssnelweg de voormalige spoorlijn.


Aanleg Nieuwe wegenis zachte weggebruiker (fietssnelweg Gemeentegrens tot aan N723)

  • Spoorbedding Kolenspoor

Vanaf de gemeentegrens wordt er aan beide zijden naast het fietspad een ecoscherm voorzien over de gehele lengte van het tracé om te voorkomen dat de aanwezige fauna, voornamelijk de gladde slang, het fietspad gelijkgronds kunnen kruisen. Om de oversteek voor dergelijke soorten te faciliteren worden er ecopassages voorzien in de vorm van kokers onder het fietspad zoals weergegeven op de plannen.

  •  N723 Steenweg

Ter hoogte van N723 Steenweg wordt het fietspad aangesloten op de gewestweg. Op de gewestgronden engageert Agentschap Wegen en Verkeer zich om een veilige oversteekplaats voor de fietssnelweg in te richten. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid een lichtengeregelde oversteek met fietsdetectie worden (niet in deze aanvraag). De oversteek wordt voorzien op de plaats waar het oude spoor gelegen is. Over de inrichting van de oversteekplaats wordt binnen deze aanvraag geen uitspraak gedaan.


Aanleg Nieuwe wegenis zachte weggebruiker (fietssnelweg N723 tot aan N730)

  • Spoorbedding Kolenspoor

Binnen dit segment wordt het standaard-profiel van de fietssnelweg toegepast, namelijk een fietspad met een breedte van 4m, geflankeerd door een obstakelvrije schuwzone. Er worden geen spoorgerelateerde elementen voorzien.

  • N730 Bilzerweg

 Ter hoogte van N730 Bilzerweg wordt het fietspad aangesloten op de gewestweg. Op de gewestgronden engageert Agentschap Wegen en Verkeer zich om een veilige oversteekplaats voor de fietssnelweg in te richten. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid een lichtengeregelde oversteek met fietsdetectie worden. De oversteek wordt voorzien op de plaats waar het oude spoor gelegen is. Over de inrichting van de oversteekplaats wordt binnen deze projectnota geen uitspraak gedaan.


Aanleg Nieuwe wegenis zachte weggebruiker (fietssnelweg N730 tot aan station As)

• Spoorbedding Kolenspoor

Binnen dit segment wordt het standaard-profiel van de fietssnelweg toegepast, namelijk een fietspad met een breedte van 4m, geflankeerd door een obstakelvrije schuwzone. Binnen dit segment wordt het fietspad voorzien op de as van het spoor. Ongeveer 100m ten oosten van N730 Bilzerweg versmallen de projectgronden drastisch tot een gabarit van ongeveer 5m breed. Hier is dan ook geen alternatief en wordt het fietspad centraal voorzien. Het oude spoor kan in deze zone dan ook niet behouden blijven. Meer naar het oosten verbreden de projectpercelen opnieuw maar wordt eveneens geopteerd om de as van het fietspad gelijk te leggen met de as van het voormalige spoor. Richting het station van As is er opnieuw een dubbelspoor aanwezig.

• Zandstraat

Ter hoogte van de aansluiting met Zandstraat wordt een verkeersknip voorzien zodat er geen interactie is tussen het wegverkeer en de fietssnelweg. De knip wordt vormgegeven door middel van paaltjes en wordt kenbaar gemaakt met signalisatie aan beide zijden van de straat. Voor fietsverkeer is interactie tussen de fietssnelweg en Zandstraat mogelijk. Aan de hand van signalisatie en wegmarkeringen wordt geduid dat het verkeer op de fietssnelweg steeds voorrang heeft.

• Maastrichterstraat

De Maastrichterstraat werd in het verleden reeds afgesloten van de N75 Europalaan. De verharding van de oude aansluiting werd nog niet werd opgebroken. Dit wijzigt in de toekomstige situatie. De verharding tussen de fietssnelweg en de Europalaan wordt opgebroken en de afsluiting wordt op deze locatie fysiek dicht gemaakt, zodoende er geen (sluik)doorgang naar de Europalaan mogelijk is.

• N723 Stationsstraat

Ter hoogte van het oude station van As wordt een verknoping voorzien met de aanwezige fietsinfrastructuur. Over N75 Europalaan komt een fietsbrug met aanloophelling toe aan de stationsomgeving en maakt verbinding met de fietsroute richting Maasmechelen (F75). Langs de N723 zijn tweezijdige fietspaden gelegen met een dubbelrichtingsoversteek over de gewestweg ter hoogte van de spoorovergang. Vanuit het westen volgt de fietssnelweg het meest zuidelijke spoor (grondgebied Maasmechelen) om evenwijdig met de spoorbundel aan de komen ter hoogte van het station. De bestaande aanloophelling van de brug dient lichtelijk aangepast te worden om haaks te kunnen aansluiten op de fietssnelweg. Het fietspad wordt vervolgens ingepast tussen het zuidelijke perron en de parking ten oosten van de site. Hierbij dient één parkeerplaats gesupprimeerd te worden. Tussen de parking en het perron wordt een oversteekplaats voor voetgangers over de fietssnelweg voorzien. Ter hoogte van het oude stations terrein ligt de fietssnelweg voor een beperkt deel op grondgebied Maasmechelen zoals aangegeven op onderstaande figuur (paarse lijn is de gemeentegrens).


Wijziging rooilijn

De nieuwe rooilijn werd bepaald aan de hand van het ontwerp van de fietssnelweg met aanhorigheden plus de bijhorende obstakelvrije ruimte langsheen het traject. De ecologische aanleg maakt integraal onderdeel uit van de nieuwe fietssnelweg en wordt opgenomen binnen de rooilijnen. De nieuwe rooilijnen zijn aangebracht op de bijgevoegde plannen.


Verlichting

Wat betreft de keuze van armaturen wordt algemeen uitgegaan van energiezuinige armaturen (LED), tijdelijke doving en lage intensiteiten. Naast de veiligheidsaspecten wordt er tevens rekening gehouden met eventuele lichthinder die zou ontstaan bij het plaatsen van kunstlicht. Het gaat hierbij niet enkel om hinder door verblinding of verstoring door de lichtbron zelf, maar ook om vermindering van de nachtelijke duisternis en de mogelijke impact op fauna en flora in kwetsbare gebieden.

Al deze aspecten werden meegenomen in de verdere uitwerking van de verlichting.

De gemeenteraad is van mening dat het aangewezen is om op deze fietssnelweg gebruik te maken van verlichting met een volg- of detectiesysteem.


Beheer

Infrastructuur

In bestaande toestand worden de delen aan bestaande wegenis beheerd door de gemeente As. Na deze vergunning wijzigt dit niet. De aangepaste wegenis en aanleg nieuwe fietssnelweg zullen volgens de "nota gemeentewegen As" beheerd worden door de gemeente As. 

In bestaande toestand is er geen fietssnelweg gelegen ter hoogte van de spoorwegbedding op dit tracé. Op vandaag is deze zone in beheer van de Provincie Limburg. De nieuw aan te leggen fietssnelweg inclusief de infrastructuur voor ecologische geleiding en ecologische kruising zal na deze vergunning worden beheerd door de gemeente As volgens de "nota gemeentewegen As. Dit werd tot op heden nog niet besproken met de gemeente.


Groenaanleg

De groenaanleg in het projectgebied zal, na de aanleg van de werken, in het beheer komen van de gemeente As. Dit voor zowel de bermen, als de nieuw aan te leggen infrastructuur voor ecologische geleiding en kruising.  Dit werd tot op heden nog niet besproken met de gemeente.


Verlichting

De verlichting zal, na aanleg van de werken, in beheer komen van de gemeente As (Fluvius). Dit werd tot op heden nog niet besproken met de gemeente.


Zaak der wegen

De vergunningsaanvraag omvat de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft.

Overeenkomstig artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet wordt het college van burgemeester en schepenen verzocht om de gemeenteraad samen te roepen. De gemeenteraad moet daarbij kennis nemen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.


Adviezen

Het advies van 5 mei 2023 van De Watergroep is voorwaardelijk gunstig.

Het advies van 5 mei 2023 van Departement Landbouw en Visserij is geen advies.

Het advies van 20 april 2023 van Vlaamse Overheid is geen advies.

Het advies van 17 mei 2023 van Eandis System Operator (Fluvius) is voorwaardelijk gunstig.

Het advies van 21 april 2023 van Brandweer Oost-Limburg is gunstig.

Het advies van 15 mei 2023 van Infrabel is voorwaardelijk gunstig.

Het advies van 9 mei 2023 van Algemene Directie Material Resources (NAVO, Defensie) is voorwaardelijk gunstig.

Het advies van 24 april 2023 van de Vlaamse Milieumaatschappij is geen advies.

Deze adviezen worden als bijlage toegevoegd.


Openbaar onderzoek

• De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek dat werd gehouden van 28/04/2023 tot en met 27/05/2023.  

• Resultaat: Er werden 4 bezwaarschriften ingediend. 1 bezwaarschrift heeft betrekking tot de locatie van de herbebossing en heeft dus geen betrekking op de fietssnelweg en het rooilijnplan. De overige bezwaarschriften komen van de GECORO, Limburgse Milieukoepel en van Natuurpunt. deze bezwaarschriften worden in bijlage toegevoegd.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het tracé van de fietssnelweg F75 Kolenspoor voor het deelsegment D1 Genk-As-Maasmechelen en haar ligging, breedte en uitrusting goed rekening houdende dat de fietssnelweg maar over de bestaande spoorbedding mag lopen tot aan de eerste wissel voor de Stationssite van As.

Er dient eveneens rekening gehouden te worden met de hierboven vermelde opmerkingen betreffende de verlichting en het beheer van de fietssnelweg.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt het rooilijnplan van de fietssnelweg F75 Kolenspoor voor het deelsegment D1 Genk-As-Maasmechelen goed.

Artikel 3

De gemeenteraad keurt de raming ikv zaak der wegen op het grondgebied As goed. Deze kosten zullen gedragen worden door de Provincie Limburg.

Artikel 4

De gemeenteraad neemt kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.

7.

2023_GR_00094 - Kerkfabriek Sint-Theresia As - Borgstelling bij lening ter financiering van investeringen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Jill Bruggeman
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
7.

2023_GR_00094 - Kerkfabriek Sint-Theresia As - Borgstelling bij lening ter financiering van investeringen - Goedkeuring

2023_GR_00094 - Kerkfabriek Sint-Theresia As - Borgstelling bij lening ter financiering van investeringen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De kerkfabriek H.-Theresia wenst twee investeringen te doen (zie bijlage):

1. Aan de eigendom van de kerkfabriek, de vroegere kapelanij voldoet het ganse kanalisatienetwerk niet meer en is grotendeels verstopt. Dit houdt in dat er verplicht is over te gaan tot de aanleg van een volledig nieuw kanalisatie systeem. Deze werken omvatten:

- Het plaatsen van een septische put;

- Plaatsing van een regenwaterput;

- De nodige toezicht putten;

- Het aanleggen van een gescheiden kanalisatie netwerk;

- Het dempen van de bestaande beerput:

- Het verwijderen van de opslagtank voor stookolie

2. In het kerkgebouw zijn door water infiltratie twee muren In slechte toestand. Dit houdt in dat volgende werken dienen uitgevoerd te worden:

- Verwijderen van het bestaande pleisterwerk;

- Aanbrengen van nieuw pleisterwerk;

- Herschilderen van de behandelde muren.

Om deze investeringen te financieren zal de kerkfabriek H.-Theresia een lening aangaan van € 25 000 met een looptijd van 10 jaar. Hiervoor heeft de kerkfabriek de markt verkend. Het voorstel van Belfius Bank is het meest voordelige. De rentevoet voor deze lening bedraagt 3.748% en de jaarlijkse lasten bedragen € 3 043.73 (zie bijlage). 

De nieuwe lening zal -net zoals in het verleden- door de ontlenende bank aan de kerkfabriek H.-Theresia enkel worden verstrekt mits borgstelling door de gemeente As.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeente As keurt de borgstelling bij de lening voor een bedrag van 25.000,00 euro met een looptijd van 10 jaar ter financiering van investeringen voor de kerkfabriek H.-Theresia As goed

9.

2023_GR_00100 - Handhavingsreglement voor het niet optimaal afkoppelen van hemel- en afvalwater - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Jill Bruggeman
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
9.

2023_GR_00100 - Handhavingsreglement voor het niet optimaal afkoppelen van hemel- en afvalwater - Goedkeuring

2023_GR_00100 - Handhavingsreglement voor het niet optimaal afkoppelen van hemel- en afvalwater - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De gemeente As investeert sterk in de aanleg van gescheiden rioleringen;

Bij (her)aanleg van een openbare gescheiden rioleringsstelsel wordt aan aangelanden conform Vlarem-wetgeving, opgelegd de private riolering maximaal af te koppelen, zijnde het hemelwater en huishoudelijk afvalwater te scheiden tot aan de openbare riolering. Dit heeft tot doel het openbare rioleringssysteem en de rioolwaterzuiveringsinstallatie optimaal te laten functioneren. Een gescheiden rioleringsstelsel werkt enkel optimaal werkt als de private afkoppeling voor elk gebouw gebeurt;

Sinds 1 juli 2011 is een keuring van de privéwaterafvoer van woningen en gebouwen verplicht. Deze verplichting van keuring van private riolering wordt opgelegd via het Algemeen Waterverkoopreglement. Dit reglement bepaalt de rechten en de plichten van de drinkwaterleverancier, de rioolbeheerder en de klant.

In afkoppelingsprojecten voor bestaande gebouwen moeten maatregelen voor het scheiden van regen- en afvalwater worden genomen, waarvoor de gemeente een afkoppelingsdeskundige en erkende keurder aanstelt;

Het is hierbij wenselijk een belasting te vestigen op het niet optimaal afkoppelen.

De subsidies vormen een belangrijk onderdeel in de budgetten van de gemeente As bij Riopact. Deze zorgen er namelijk voor dat de ratio Vreemd Vermogen – Eigen vermogen naar beneden gaat, wat dan weer een gunstige invloed heeft op de balans.
Meer middelen op de rekening zorgen ervoor dat er meer projecten kunnen uitgevoerd worden wat dan weer één van de vereisten is om aan de verschillende voorwaarden te voldoen inzake rioolmanagement. Het handhavingsreglement speelt hier dan ook een belangrijke rol in: het is een belangrijke manier om de subsidies te kunnen verkrijgen bij niet afkoppelen door bepaalde eigenaars.
We moeten kunnen aantonen dat we alles eraan hebben gedaan om de eigenaar ertoe aan te zetten deze werken uit te voeren. Indien deze dit niet doen zijn de volgende stappen nodig:
- Bij niet-afkoppeling : vermelden datum 1ste & 2de aanmaning
- Als dit zonder resultaat blijft: bewijs dat deze voor verder gevolg (handhaving) zijn overgemaakt aan de gemeente.

Het is voor dit laatste punt dat RIOPACT aandringt op een handhavingsreglement. Enkel de gemeente kan dit initiatief nemen.
Juridische grond

- Artikel 170 §4 van de Grondwet;

- Artikel 42 §3 van het Gemeentedecreet;

- Wet van 26 maart 1971 inzake de bescherming van de oppervlaktewateren tegen verontreiniging en latere wijzigingen;

- De Vlarem-wetgeving terzake;

- De Europese kaderrichtlijn Water 200/60/EG van 23 oktober 2000;

- Het decreet van 30/05/2008 betreffende de vestiging, invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;

- Het Algemeen Waterverkoopreglement goedgekeurd bij Besluit van de Vlaamse Regering van 08/04/2011 waardoor sinds 01 juli 2011 een keuring van de privéwaterafvoer verplicht is in de volgende gevallen:

  • voor de eerste ingebruikname;
  • bij belangrijke wijzigingen;
  • na vaststelling van een inbreuk op de gelijkvormigheid  (de wettelijke voorschriften)  op verzoek van de exploitant;
  • bij de aanleg van een gescheiden riolering op het openbaar domein.

- Het Ministerieel Besluit van 28 juni 2011 houdende bijkomende regels inzake de verplichte keuring van privéwaterafvoer zoals opgenomen in het Waterverkoopreglement;

- Het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater;

Aanleiding en context

Sinds 1 juli 2011 is een keuring van de privéwaterafvoer van woningen en gebouwen verplicht. Deze verplichting van keuring van private riolering wordt opgelegd via het Algemeen Waterverkoopreglement. Dit reglement bepaalt de rechten en de plichten van de drinkwaterleverancier, de rioolbeheerder en de klant. Op vraag van Riopact dient de gemeente As het handhavingsreglement voor het niet optimaal afkoppelen van hemel- en afvalwater in te voeren om op deze wijze maximaal resultaat te halen en de wetgeving te laten respecteren.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2028 wordt een jaarlijkse belasting geheven op het niet optimaal afkoppelen van hemel- en afvalwater.

Artikel 2

De belasting betreft:

  1. Het niet optimaal afkoppelen van hemelwater na aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel in de door de gemeente vastgestelde afkoppelingsprojecten;
  2. Het niet plaatsen van een individuele waterzuiveringsinstallatie (IBA) wanneer deze wordt opgelegd naar aanleiding van een omgevingsvergunning;
  3. Het niet laten keuren van de privéwaterafvoer zoals opgelegd in de omgevingsvergunning en/of aangeduid op het goedgekeurde plan horende bij de vergunning;
  4. Bij het vaststellen dat een situatie op privéterrein niet (langer) voldoet aan de wetgeving betreffende optimale afkoppeling.

Artikel 3

De belasting is verschuldigd door de eigenaar van het gebouw op 1 september van het aanslagjaar. Indien er een recht van opstal of erfpacht bestaat, is de belasting verschuldigd door de erfpachter of opstalhouder.

Artikel 4

De belasting bedraagt per jaar en per gebouw:

  • 1ste aanslagjaar: 500,00 EUR
  • 2de aanslagjaar: 1.000,00 EUR
  • vanaf het 3de aanslagjaar, jaarlijks ter herhalen: 1.500,00 EUR

Artikel 5

De belasting wordt als volgt vastgesteld:

  1. Voor het niet optimaal afkoppelen naar aanleiding van een gescheiden rioleringsstelsel in de door de gemeente vastgestelde afkoppelingsprojecten:
  • De belasting wordt geheven op elk gebouw gelegen binnen een afkoppelingsproject waar, na de datum van de uitvoering van de afkoppelingswerken (datum van voorlopige oplevering), het hemelwater op het privéterrein niet optimaal werd afgekoppeld.
  • De belasting is verschuldigd vanaf 1 september volgend op het jaar van de uitvoering van de werken, op basis van de door de afkoppelingsdeskundige  bezorgde attesten van een niet optimale afkoppeling op het privéterrein.

      2. Voor het niet plaatsen van een individuele waterzuiveringsinstallatie wanneer deze wordt opgelegd naar aanleiding van een omgevingsvergunning:

  • De belasting wordt geheven op elk gebouw waarvoor nagelaten wordt een IBA te installeren wanneer deze werd opgelegd naar aanleiding van een omgevingsvergunning.
  • De belasting is verschuldigd vanaf 1 september volgend op het jaar van de uitvoer van de werken, zoals vastgelegd in de omgevingsvergunning.

     3. Voor het niet laten keuren van de privéwaterafvoer zoals opgelegd in de omgevingsvergunning en/of aangeduid op het goedgekeurde plan horende bij de vergunning:  

  • De belasting wordt geheven op elk gebouw waarvoor nagelaten wordt naar aanleiding van de uitvoering van een rioolaansluiting deze te laten keuren door een erkend keuringsorganisme.
  • De belasting is verschuldigd vanaf 1 september volgend op het jaar van ingebruikneming van de uitgevoerde werken zonder aflevering van een conform keuringsattest voor optimale afkoppeling. Onder ingebruikneming van de uitgevoerde werken wordt o.a. verstaan: datum van inschrijving of vaststelling van bewoning of datum van vaststelling dat een nieuwe/gewijzigde rioolaansluiting die eigenhandig (zelf of door eigen aannemer) werd gerealiseerd.

    4. Bij het vaststellen dat een situatie op privéterrein niet (langer) voldoet aan de Vlarem-wetgeving betreffende optimale afkoppeling:

  • De belasting wordt geheven op elk gebouw waarvan de afkoppeling op privéterrein niet (langer) voldoet aan de Vlarem-wetgeving.
  • De belasting is verschuldigd vanaf 1 september volgend op het jaar van de vaststelling van de overtreding.

Artikel 6

De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 7

De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.

10.

2023_GR_00101 - VVRLim: voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) - Advies

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Jill Bruggeman
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
10.

2023_GR_00101 - VVRLim: voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) - Advies

2023_GR_00101 - VVRLim: voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) - Advies

Motivering

Argumentatie

Op 17 april 2023 werden tijdens de vervoerregioraad ontwerp RMP 2030-2050 goedgekeurd. Het ontwerp RMP wordt voorlopig vastgesteld met unanimiteit. 

De ambtelijke voorzitter van de vervoerregio Limburg is het plan uitgebreid komen toelichten aan de gemeenteraadsleden op 13 april 2023.

Het voorlopig ontwerp RMP werd op 8 mei 2023 goedgekeurd door de minister van Mobiliteit. Op 31 mei 2023 start de adviesprocedure en het openbaar onderzoek. Als gemeente dragen we ook bij aan de promotie van dit openbaar onderzoek; meer bepaald via aankondiging op onze website, papieren aankondiging en het voorzien van de mogelijkheid tot raadpleging van de documenten in het gemeentehuis.

Tegelijkertijd wordt het voorlopig ontwerp RMP ook voor advies voorgelegd aan de gemeenteraden van elke betrokken gemeente. Dat is de enige formele rol die aan de gemeenteraden is toegekend tijdens het vaststellingsproces van het RMP. Het betreft hier een niet-bindend advies.

In bijlage is de aankondiging van de VVR Limburg terug te vinden. 

De documenten zijn raadpleegbaar via Openbaar onderzoek vervoerregio Limburg | Vlaanderen.be

Aanleiding en context

De vervoerregio Limburg ging officieel van start op 21 oktober 2019. Vrij snel daarna werden de eerste stappen gezet richting een gedragen regionaal mobiliteitsplan. De eerste stap was een goedgekeurde oriëntatienota midden 2020. Alle info over het proces dat leidde tot het regionaal mobiliteitsplan is terug te vinden via deze webpagina: Vervoerregio Limburg | Vlaanderen.be.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad adviseert dit regionaal mobiliteitsplan (RMP) gunstig.

11.

2023_GR_00102 - Gemeentelijk projectsubsidiereglement - Toelage 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Jill Bruggeman
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
11.

2023_GR_00102 - Gemeentelijk projectsubsidiereglement - Toelage 2022 - Goedkeuring

2023_GR_00102 - Gemeentelijk projectsubsidiereglement - Toelage 2022 - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

Gemeenteraadsbeslissing 'Goedkeuring aanpassing gemeentelijk projectsubsidiereglement' van 19 november 2015

Aanleiding en context

Het doel van het gemeentelijk projectsubsidiereglement is het ondersteunen van kwalitatief sterke en populaire activiteiten die georganiseerd worden door een erkende Asserse vereniging en die de gemeente As uitstraling geven buiten onze gemeentegrenzen.

Enerzijds wil het reglement initiatieven met groeipotentieel ademruimte geven om dit potentieel volledig waar te maken. Anderzijds wil het reglement organisaties aanzetten om op een actieve en creatieve wijze evenementen te bestendigen die zorgen voor een positieve uitstraling van As in de regio. De evenementen moeten de eigen inwoners aanzetten tot gemeenschapsvorming en cultuurparticipatie.

Voor het jaar 2022 heeft vzw Wijkcomité Zevenhuizen een dossier ingediend voor hun wijkfeesten, VZW jeugdwerking As-Niel voor hun My Way Party, De Orde der Asserbakken voor Awd op Now en Cabanas voor hun comedyoptreden van Bas Birker. Het dossier van CabanAS wordt niet weerhouden voor dit subsidiereglement omdat deze activiteit in samenwerking met de gemeentelijke cultuurdienst werd georganiseerd.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De Gemeenteraad keurt de toelage voor 2022 in het kader van het gemeentelijk projectsubsidiereglement goed voor een bedrag van 1470,06 euro aan vzw Wijkcomité Zevenhuizen, aan VZW Jeugdwerking As-Niel wordt een bedrag van 1697,14 euro toegekend en aan de Orde der Asserbakken wordt een bedrag van 1832,80 euro toegekend.

12.

2023_GR_00103 - GBAS - Berekening lestijden schooljaar 2023-2024 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Jill Bruggeman
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
12.

2023_GR_00103 - GBAS - Berekening lestijden schooljaar 2023-2024 - Kennisneming

2023_GR_00103 - GBAS - Berekening lestijden schooljaar 2023-2024 - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

Op 1 februari worden de leerlingen geteld om omkadering voor het volgende schooljaar te berekenen.

Deze berekening werd uitgevoerd voor het gemeentelijke basisonderwijs en goedgekeurd door ABC en de schoolraad in mei 2023.

De berekening wordt ter kennisgeven aan het bestuur als inrichtende macht.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 9° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 9° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de berekening van de lestijden voor het schooljaar 2023 - 2024.

13.

2023_GR_00104 - GBAS - Aansluiting bij het leersteuncentrum gemeentelijk en stedelijk onderwijs regio Limburg - Dilsen-Stokkem wegens annulatie van het vorig leersteuncentrum - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Jill Bruggeman
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
13.

2023_GR_00104 - GBAS - Aansluiting bij het leersteuncentrum gemeentelijk en stedelijk onderwijs regio Limburg - Dilsen-Stokkem wegens annulatie van het vorig leersteuncentrum - Goedkeuring

2023_GR_00104 - GBAS - Aansluiting bij het leersteuncentrum gemeentelijk en stedelijk onderwijs regio Limburg - Dilsen-Stokkem wegens annulatie van het vorig leersteuncentrum - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het schoolbestuur wenst aan te sluiten bij het Vrije leersteuncentrum Limburg wegens ontbinding van het LSC gemeentelijk en stedelijk onderwijs regio Limburg – Dilsen-Stokkem om voor de leerlingen en leerkrachten van de eigen school/scholen te voorzien in professionele leersteun. Deze leersteun komt in de plaats van de ondersteuning door het huidige ondersteuningsnetwerk Openbaar Ondersteuningsnetwerk Limburg dat ophoudt te bestaan.

Dit LSC is opgenomen in het protocol landschap LSC waardoor het voorlopig erkend zal zijn voor het schooljaar 2023-2024 en het schooljaar 2024-2025.

Het schoolbestuur voldoet aan de voorwaarden voor aansluiting zoals omschreven in de onderwijsreglementering.

Het schoolbestuur moet zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van dit protocol landschap LSC. 

Het LSC waarbij het schoolbestuur wenst aan te sluiten is het Vrije leersteuncentrum Limburg.

Juridische grond
  • het decreet over leersteun;
  • art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad
  • het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997; (enkel voor het basisonderwijs)
  • de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010; (enkel voor het secundair onderwijs)
  • het protocol landschap LSC van 10 februari 2023.
  • beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 maart 2023 waarbij goedkeuring werd gegeven gezien de dringendheid van de beslissing.
  • beslissing van de gemeenteraad van 23 maart 2023 tot bekrachtiging van de goedkeuring aansluiting bij het leersteuncentrum gemeentelijk en stedelijk onderwijs regio Limburg Dilsen - Stokkem
  • Protocol van 16 mei 2023 waarbij het overleg in de schoolraad en de ABC heeft plaatsgevonden (het Protocol is opgenomen als bijlage).
Aanleiding en context

Het decreet over leersteun bepaalt dat een schoolbestuur moet aansluiten bij één leersteuncentrum (LSC) naar keuze, met uitzondering van een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7, georganiseerd door een bestuur van het eigen of een ander onderwijsnet, om leersteun te kunnen ontvangen voor de leerlingen en leerkrachten van zijn school voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs).

 Een dergelijk LSC biedt leersteun aan scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs) die leerlingen hebben met:

  • een GC-verslag (verslag gemeenschappelijk curriculum, dit is een verslag dat toegang geeft tot leersteun bij een gemeenschappelijk curriculum, vermeld in artikel 16 van het decreet basisonderwijs en artikel 352 van de Codex Secundair Onderwijs), 
  • IAC-verslag (verslag individueel aangepast curriculum, dit is een verslag dat toegang geeft tot een individueel aangepast curriculum, vermeld in artikel 15 van het decreet basisonderwijs en in artikel 294, §2, 1° van de Codex Secundair Onderwijs) of 
  • OV4-verslag (dit is het verslag vermeld in artikel 294, §2, 2° van de Codex Secundair Onderwijs).

Het schoolbestuur heeft de volgende school voor gewoon basisonderwijs: Gemeentelijke Basisschool As, Schoolstraat 1, 3668 Niel-bij-As

Deze school heeft leerlingen met de hierboven vermelde verslagen.

Een dergelijk LSC kan deel uitmaken van een school voor buitengewoon onderwijs of kan een zelfstandige instelling zijn.

Een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7 is een leersteuncentrum dat deel uitmaakt van een school voor buitengewoon onderwijs en dat alleen leersteun biedt voor leerlingen met een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag type 4, type 6 of type 7, in het gewoon basisonderwijs en het gewoon secundair onderwijs.

Het schoolbestuur is momenteel aangesloten bij het ondersteuningsnetwerk Openbaar Ondersteuningsnetwerk Limburg.

Deze LSC’s komen in de plaats van de huidige ondersteuningsnetwerken. Volgens de ontwerptekst van de memorie van toelichting kiest de Vlaamse Regering hiermee voor een nieuw ondersteuningsmodel.

  • Mensen, middelen en expertise worden geconcentreerd in deze nieuwe leersteuncentra, die anders georganiseerd zijn dan de huidige ondersteuningsnetwerken.
  • Er wordt gekozen voor een beperkt aantal leersteuncentra die de mogelijkheden maximaal bundelen én garanderen met een voldoende kritische massa.
  • Scholen voor gewoon onderwijs kiezen vrij het leersteuncentrum waarbij ze willen aansluiten (los van het net of de koepel waartoe ze behoren) en nemen een belangrijke rol op in de leersteunraad. Jaarlijks kunnen ze kiezen om hun middelen in dat leersteuncentrum onder te brengen waar hun noden optimaal beantwoord worden.

De Vlaamse Regering heeft met de representatieve verenigingen van inrichtende machten (waaronder OVSG) en het gemeenschapsonderwijs op 10 februari 2023 een protocol afgesloten over waar de LSC’s mogen worden opgericht en door welke besturen (protocol landschap LSC).

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40 §2 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §2 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de aansluiting vanaf 1 september 2023 van, de gemeentelijke basischool gewoon basisonderwijs bij het Vrije leersteuncentrum Limburg goed.

Artikel 2

Dit besluit vervangt het besluit van de gemeenteraad van 23 maart 2023 waarbij er goedkeuring werd gegeven tot aansluiting vij het leersteuncentrum gemeentelijke en stedelijk onderwijs regio Limburg Dilsen - Stokkem. De aansluiting is niet meer mogelijk wegens ontbinding van de leersteuncentrum.

14.

2023_GR_00093 - GBAS - Samenwerkingsovereenkomst GBAS - VCLB schooljaar 2020 - 2026 (aanpassing leersteuncentrum) - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Jill Bruggeman
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
14.

2023_GR_00093 - GBAS - Samenwerkingsovereenkomst GBAS - VCLB schooljaar 2020 - 2026 (aanpassing leersteuncentrum) - Goedkeuring

2023_GR_00093 - GBAS - Samenwerkingsovereenkomst GBAS - VCLB schooljaar 2020 - 2026 (aanpassing leersteuncentrum) - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Samenwerkingsovereenkomst en zorgvisie reeds opgenomen in bijlage. 

De  samenwerkingsovereenkomst heeft een goedkeuring nodig van de gemeenteraad om deze vanaf september te kunnen hanteren. De belangrijkste wijziging is de keuze van het leersteuncentrum die gemaakt is en hierin vermeld wordt.

Juridische grond

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 104 en 119.

Het decreet van 9 juli 2010 betreffende het onderwijs XX, artikelen II.5,en II 7.

Het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad, artikel 21.

Het decreet Basisonderwijs van 25 februari 1997.

Het decreet leerlingenbegeleiding sinds 1 september 2018 van toepassing.

Protocol van akkoord voor de samenwerkingsovereenkomst en de zorgvisie d.d. 2 juni 2020 voor de schoolraad en ABOC.

Protocol van akkoord voor de samenwerkingsovereenkomst en de zorgvisie d.d. 18 mei 2021 voor de schoolraad en ABOC.

Protocol van akkoord voor de samenwerkingsovereenkomst en de zorgvisie d.d. 16 mei 2023 voor de schoolraad en ABC.

Aanleiding en context

Vorig jaar werd de 6-jarige samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd, maar deze diende inhoudelijk nog verfijnd te worden (aanpassing leersteuncentrum). 

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 5° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 5° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten als vermeld in artikel 196, 234 en 247

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de aangevulde samenwerkingsovereenkomst (aanpassing leersteuncentrum) tussen de gemeentelijke basisschool As en het vrij CLB regio Genk,  met als doel het welbevinden van de leerlingen en de zorg voor een positieve onderwijsloopbaan van de leerlingen, goed. Deze samenwerkingsovereenkomst wordt op regelmatige basis geëvalueerd.

15.

2023_GR_00105 - IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ - Jaarverslag: activiteiten en financiële resultaten werking in 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Jill Bruggeman
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
15.

2023_GR_00105 - IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ - Jaarverslag: activiteiten en financiële resultaten werking in 2022 - Goedkeuring

2023_GR_00105 - IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ - Jaarverslag: activiteiten en financiële resultaten werking in 2022 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ vraagt aan het schepencollege en aansluitend aan de gemeenteraad kennis te nemen van de genomen acties en bijhorende onkosten voor het werkingsjaar 2022 via de geleverde bijlagen:

  • rapport waarin alle activiteiten met cijfers zijn opgenomen en bijhorende bijlagen (pdf);
  • het verslag van de stuurgroepvergadering dd. 15 maart 2023 (pdf);
  • de evaluatienota van Wonen in Vlaanderen (pdf).

Sedert 2020 worden de jaarverslagen weergegeven via een door Wonen in Vlaanderen aangeleverd sjabloon. Het agentschap Wonen Vlaanderen heeft het verslag inmiddels geëvalueerd en positief beoordeeld mits enkele subsidieverminderingen:

  • Voor de actie AA1_5 "Samen met de sociale huisvestingsmaatschappijen die actief zijn in de gemeente een bescheiden woonaanbod realiseren": De vorming van de woonmaatschappij en het nieuwe instrument geconventioneerd huren brachten onduidelijkheid mee wat betreft de invulling van deze activiteit. Omdat uit de rapportering blijkt dat Genk en de woonmaatschappij hier ook in 2022 actief mee bezig zijn geweest, wordt voor Genk voor 2022 geen subsidievermindering toegepast. Deze activiteit wordt, volgens de herzieningsaanvraag, niet verder hernomen in de periode 2023-2025. Voor de gemeenten As, Oudsbergen en Zutendaal wordt de activiteit niet langer uitgevoerd. Hiervoor wordt een subsidievermindering toegepast.
  • Voor de actie AA2_2 “Een verordening vaststellen en toepassen waarbij het conformiteitsattest verplicht wordt gesteld in bepaalde situaties”: Voor de gemeente Zutendaal wordt deze activiteit niet langer uitgevoerd. Voor deze activiteit wordt een subsidievermindering toegepast.
  • Voor de actie EV3_1 “Renovaties stimuleren door outreachend te werken”: Deze  activiteit wordt niet langer uitgevoerd in de GAOZ-gemeenten. Voor deze activiteit wordt een subsidievermindering toegepast.
  • Evaluatie Wonen in Vlaanderen: “Naast de uitdagingen op het gebied van wonen (de energiecrisis, Mijn Verbouwpremie, vluchtelingen uit Oekraïne, wijzigende regelgeving…) kende het project ook de nodige uitdagingen op personeelsvlak. En toch slaagde IGS GAOZ erin ook in 2022 kwaliteitsvol werk af te leveren en het lokaal woonbeleid binnen het GAOZ-werkingsgebied tot een hoger niveau te tillen. Er werden weloverwogen keuzes gemaakt, niet alleen in uitvoering van activiteiten in 2022 maar ook voor de toekomst. De manier waarop het project met deze uitdagingen is omgegaan verdient een pluim. Wonen in Vlaanderen kijkt opnieuw uit naar de samenwerking in 2023.”

Het agentschap Wonen in Vlaanderen zal het resterende saldo voor 2022 uitbetalen. De evaluatienota is als bijlage bij het dossier toegevoegd.

Juridische grond

De Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021

Het Besluit van de Vlaamse Regering over de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid dd. 16 november 2018.

Het Ministerieel Besluit over de subsidiëring van het project 'Lokaal Woonbeleid GAOZ' voor de periode 2020-2025 dd. 12 december 2019.

De werking van de interlokale vereniging 'IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ' opgericht bij akte op 20 februari 2009. 

Aanleiding en context

De interlokale vereniging Lokaal Woonbeleid GAOZ is een intergemeentelijk samenwerkingsverband (IGS) dat instaat voor de uitvoering van het lokaal woonbeleid in de gemeenten Genk, As, Oudsbergen en Zutendaal (opgericht sinds 2010, aangepast naar aanleiding van de fusie Meeuwen- Gruitrode-Opglabbeek sinds 2019). De 4 gemeenten cofinancieren deze IGS, samen met het Vlaams Gewest. De 4 gemeenten verdelen hun financiering op basis van hun aandeel in de totale huishoudens binnen het werkingsgebied.

De interlokale vereniging Lokaal Woonbeleid GAOZ levert jaarlijks een jaarverslag af voor de subsidiërende Vlaamse overheid (agentschap Wonen in Vlaanderen). Voor het werkingsjaar 2022 dient er voor Wonen in Vlaanderen enkel een rapport over de activiteiten (verplichte en aanvullende activiteiten) afgeleverd te worden. In artikel 15 van de statuten wordt bepaald dat de rekeningen van het werkingsjaar samen met het werkingsverslag en het budget voor het komend werkingsjaar worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Dit gebeurt binnen een termijn van 6 maanden na afsluiting van het voorgaande werkingsjaar (voor 1 juli 2023).

Het jaarverslag werd besproken op de stuurgroepvergadering van de interlokale vereniging van 15 maart 2023. Het verslag en de presentatie van de stuurgroepvergadering, het rapport en de toebehorende cijfers alsook de definitieve afrekening wordt als bijlage toegevoegd.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de afrekening voor het werkingsjaar 2022 goed.

Artikel 2

De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag van de interlokale vereniging Lokaal Woonbeleid GAOZ voor het werkingsjaar 2022.

16.

2023_GR_00106 - IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ - Reglement Verwaarloosde woningen en gebouwen - aanpassing - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Jill Bruggeman
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
16.

2023_GR_00106 - IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ - Reglement Verwaarloosde woningen en gebouwen - aanpassing - Goedkeuring

2023_GR_00106 - IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ - Reglement Verwaarloosde woningen en gebouwen - aanpassing - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Naast een aantal tekstuele aanpassingen en/of verduidelijkingen, worden, op advies van Wonen Vlaanderen en na overleg binnen het beheerscomité van IGS Lokaal Woonbeleid, via voorliggend wijzigingsbesluit volgende aanpassingen voorzien:

  1. In het luik ‘Inventarisatie van verwaarloosde woningen en gebouwen’: aanpassing van het aantal punten om een woning of gebouw als verwaarloosd te beschouwen, gezien het aantal punten voor opname in de gemeentelijke inventaris van verwaarloosde woningen en gebouwen gelijk moet zijn aan het aantal punten voor schrapping uit de inventaris;
  2. In het luik ‘Belasting op verwaarloosde woningen en gebouwen’: schrapping van de vrijstellingen voor woningen en/of gebouwen in eigendom van het OCMW, de gemeente of een autonoom gemeentebedrijf en voor monumenten of woningen/gebouwen gelegen in een beschermd stads- of dorpsgezicht.

De wijzigingen aan het reglement treden in werking vanaf 1 januari 2023. Gezien tot dusver nog geen kennisgevingen van voorgenomen inventarisatie werden verzonden en er aldus nog geen effectieve inventarisatie van verwaarloosde woningen of gebouwen heeft plaatsgevonden, heeft voorliggende reglementswijziging geen impact voor eventueel reeds geïnventariseerde woningen of gebouwen. De eerste kennisgevingen zullen worden opgemaakt en betekend op basis van het gewijzigd reglement.

Juridische grond
  • Grondwet, artikels 170 en 173
  • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017
  • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
  • Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
  • Grondwet, artikels 170 en 173
  • Vlaamse Codex Wonen van 2021, artikels 2.15 tot en met 2.20
  • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017
  • Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
  • Decreet houdende diverse fiscale bepalingen en bepalingen omtrent de invordering van niet- fiscale schuldvorderingen van 23 december 2016
  • Ministerieel Besluit van 12 december 2019 houdende goedkeuring van de subsidie voor de intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid voor de periode 2020-2025
  • Ministerieel besluit van 17 februari 2020 houdende de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid voor werkingsjaar 2020
  • Ministerieel besluit van 14 januari 2021 houdende de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid voor werkingsjaar 2021
  • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
  • Belastingreglement op woningen, gebouwen en kamers, die beschouwd worden als leegstaand in het kader van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ‘Lokaal Woonbeleid GAOZ’ (= Genk, As, Oudsbergen, Zutendaal) voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025, gemeenteraad van 17 december 2019 en gewijzigd in gemeenteraad 21 december 2021, incl. latere wijzigingen
  • Stedelijk reglement betreffende het toekennen van een subsidie tot commerciële invulling en verfraaiing van handels-, horecapanden en buurtwinkels 2020-2022, goedgekeurd door de GR op 21 januari 2020, en het stedelijk reglement betreffende het toekennen van een subsidie tot commerciële invulling en verfraaiing van handels-, horecapanden en buurtwinkels 2023-2026, goedgekeurd door de GR op 21 december 2022 (en latere wijzigingen)
Aanleiding en context

Op 16 december 2021 heeft de gemeenteraad volgend reglement vastgesteld: “Reglement inzake inventarisatie van en belasting op verwaarloosde woningen en gebouwen in het kader van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ‘Lokaal Woonbeleid GAOZ’ (= Genk, As, Oudsbergen, Zutendaal) voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025”.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het reglement inzake inventarisatie van en belasting op verwaarloosde woningen en gebouwen in het kader van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ‘Lokaal Woonbeleid GAOZ’ (= Genk, As, Oudsbergen, Zutendaal) voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025 wordt gewijzigd als volgt:

·        Artikel 3: verplaatsing paragraaf 3 naar paragraaf 1 (nieuw); aanpassing nummering paragraaf 1 naar 2; aanpassing nummering paragraaf 2 naar 3;

·        Artikel 3 §3, tweede lid: schrapping: “Als een woning of een gebouw ≥ 10 en ≤ 14 punten op het technisch verslag scoort, wordt door de administratie een verwittiging aan de houder(s) van het zakelijk recht gestuurd via beveiligde zending, met een aanmaning de toestand van het pand te verbeteren.”;

·        Artikel 3 §3, derde lid: vervanging “15” door: “10”;

·        Artikel 4 §1: vervanging “4°” door: “3°”; toevoeging: “Bij een onontvankelijk bezwaar geldt de vijfde werkdag na het verstrijken van de bezwaartermijn vermeld in artikel 6, §1, tweede lid, 3°, als opnamedatum.”;

·        Artikel 4 §2: vervanging “4°” door: “3°”; toevoeging: “Bij een onontvankelijk bezwaar geldt de vijfde werkdag na het verstrijken van de bezwaartermijn vermeld in artikel 6, §1, tweede lid, 3°, als opnamedatum.”;

·        Artikel 6 §1, tweede lid, 3°: vervanging “betekend” door: “ingediend”;

·        Artikel 6 §2, tweede lid: vervanging “datum van de zending” door: “e-mail- of postdatum (datum afstempeling gewone zending)”;

·        Artikel 6 §7: vervanging “5” door: “6”; schrapping: “, of; - als het bezwaarschrift niet is ondertekend”;

·        Artikel 6 §10: vervanging “betekening” door: “indiening”;

·        Artikel 6 §11: schrapping: “Als de beslissing tot opname in de gemeentelijke inventaris verwaarlozing niet tijdig betwist wordt, of het bezwaar van de houder van het zakelijk recht onontvankelijk of ongegrond is, neemt de administratie het gebouw of de woning in de gemeentelijke inventaris van verwaarloosde woningen en gebouwen op vanaf de datum van de vaststelling van de verwaarlozing.”;

·        Artikel 6: aanpassing nummering paragraaf 12 naar 11; aanpassing nummering paragraaf 13 naar 12;

·        Artikel 6 § 12: toevoeging: “Als datum van indiening wordt mail- of postdatum (datum afstempeling gewone zending) gehanteerd.”;

·        Artikel 7 § 1, vijfde lid: vervanging “Bij betekening per aangetekend schrijven geldt de datum van verzending als datum van de indiening van het verzoek tot schrapping uit de gemeentelijke inventaris van verwaarloosde woningen en gebouwen.” door: “Als datum van indiening wordt de e-mail- of postdatum (datum afstempeling gewone zending) gehanteerd.”;

·        Artikel 7 § 6, eerste lid: vervanging “betekening van verzoek” door: “indiening van het verzoek”;


·        Artikel 7 § 7: vervanging “betekening” door: “indiening”;

·        Artikel 8 § 1, tweede lid, 3°: vervanging “betekend” door: “ingediend”; vervanging “betekening” door: “indiening”; toevoeging: “Als datum van indiening wordt de e-mail- of postdatum (datum afstempeling gewone zending) gehanteerd.”;

·        Artikel 8 § 6, eerste lid: vervanging “betekening van beroepschrift” door: “indiening van het beroepschrift”;

·        Artikel 8 §7: toevoeging: “De datum van indiening van het verzoek tot schrapping geldt als datum van schrapping uit de gemeentelijke inventaris van verwaarloosde woningen en gebouwen.”;

·        Artikel 12 § 1: toevoeging tweede lid: “Als datum van indiening wordt de e-mail- of postdatum (datum afstempeling gewone zending) gehanteerd.”;

·        Artikel 12 §1, derde lid: schrapping “Artikel 12 -0 en § 4 -” en vervanging door: “Artikel 12, §3 en §4”; toevoeging: “De vraag tot vrijstelling wordt behandeld binnen een termijn van negentig dagen die ingaat de dag na de indiening van de aanvraag.”;

·        Artikel 12 §4: opheffing: “4° Op basis van decreet beschermd is als monument, of opgenomen is op een bij besluit vastgesteld ontwerp van lijst tot bescherming als monument.”;

·        Artikel 12 §4: opheffing: “5° Deel uitmaakt van een op basis van decreet beschermd stads- of dorpsgezicht of landschap, of van een stads- of dorpsgezicht of landschap dat opgenomen is op een bij besluit vastgesteld ontwerp van lijst tot bescherming als stads- of dorpsgezicht of landschap.”;

·        Artikel 12 §4 9°: toevoeging na “De periode van vrijstelling duurt 2 jaar”: “en start vanaf de datum van goedkeuring door het schepencollege”; vervanging “Artikel 12- §5- 8°” door: “Artikel 12- §4- 8°”;

·        Artikel 12 §4: opheffing: “12° Naakte of volle eigendom is van: - het OCMW; - de stad; - een autonoom gemeentebedrijf voor haar taken en activiteiten die niet van industriële of commerciële aard zijn.”.

·        Artikel 14 §1: vervanging “belastingplichtige” door: “belastingschuldige”;

·        Artikel 14 §3: vervanging “belastingplichtige” door: “belastingschuldige”;

·        Artikel 14 §4: vervanging “belastingplichtige” door: “belastingschuldige”;

·        Artikel 14 §5: vervanging “betekent” door: “verstuurt”; vervanging “belastingplichtige” door: “belastingschuldige”;

·        Artikel 14 §6: vervanging “belastingplichtigen” door: “belastingschuldigen”.

Artikel 2

Deze wijzigingen gaan in vanaf 1 januari 2023.

Artikel 3

De gemeenteraad keurt de gecoördineerde versie van het reglement inzake inventarisatie van en belasting op verwaarloosde woningen en gebouwen in het kader van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ‘Lokaal Woonbeleid GAOZ’ (= Genk, As, Oudsbergen, Zutendaal) voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025 goed.

17.

2023_GR_00107 - Interlokale vereniging (ILV) Sociale Economie GAZ - Inhoudelijk en financieel jaarverslag 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Jill Bruggeman
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
17.

2023_GR_00107 - Interlokale vereniging (ILV) Sociale Economie GAZ - Inhoudelijk en financieel jaarverslag 2022 - Goedkeuring

2023_GR_00107 - Interlokale vereniging (ILV) Sociale Economie GAZ - Inhoudelijk en financieel jaarverslag 2022 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het beheerscomité van het ILV wijk-werken GAZ en Houthalen-Helchteren keurde op 11 mei 2023 het inhoudelijk en financieel jaarverslag 2022 goed - cf. bijlage

Het beheerscomité stelt voor om het verlies van het werkingsjaar 2022, nl Euro 544,22 te laten dragen door de beherende gemeente Genk.  Dit ter compensatie van de niet volledig invulling van de functie van diensthoofd Tewerkstelling waarvan de loonkost wél werd opgenomen in de jaarrekening (50%).

Verder heeft het teruglopen van de gepresteerde uren van 40.000 naar 31.606 een rechtstreekse impact op het resultaat 2022. De terugval van de gepresteerde uren is voornamelijk te wijten aan de afname van wijkwerkers waarvan het traject is afgelopen en te weinig nieuwe toeleidingen van wijkwerkers.

Het beheerscomité keurde tevens de begroting voor het jaar 2023 goed, waarbij werd uitgegaan van een daling van de te presteren uren van 40.000 naar 32.000 uren. Tevens werd de loonkost van de diensthoofd tewerkstelling aan een lager percentage (30%) opgenomen. Dit geeft een te verwachten resultaat van Euro 2 830,22 voor het boekjaar 2023.

Juridische grond

Het decreet van 7 juli 2017 betreffende Wijk-werken en diverse bepalingen in het kader van de zesde staatshervorming.

Het gemeenteraadsbesluit van 23 november 2017 inzake de oprichting van de organisatie Wijk-werken voor stad Genk, gemeenten As, Opglabeek, Zutendaal en Houthalen-Helchteren.

Het besluit van 21 december 2017 inzake de samenwerkingsovereenkomst tussen VDAB en de Interlokale vereniging voor de organisatie van Wijk-werken in het werkingsgebied GAOZ en Houthalen-Helchteren.

Het besluit van 19 februari 2019 inzake de uittreding van Oudsbergen uit het samenwerkingsverband GAOZ en Houthalen-Helchteren en afvaardiging mandataris/plaatsvervangend mandataris.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.

Aanleiding en context

Het interlokaal samenwerkingsverband (ILV) GAZ en Houthalen-Helchteren werd opgericht op 1 januari 2018. De gemeentes die deel uitmaken van het ILV sloten hiertoe een partnerovereenkomst onder de vorm van een samenwerkingsovereenkomst.

Deze samenwerkingsovereenkomst bepaalt dat er bij een positief resultaat van de rekening van het afgelopen werkjaar een winstverdeling plaatsvindt aan de deelnemende gemeentes, en dit op basis van de verdeelsleutel naargelang het inwonersaantal.

In uitvoering van de samenwerkingsovereenkomst legden de partnergemeentes de interne werking vast in een huishoudelijk reglement. Dit huishoudelijk reglement bepaalt onder artikel 12 dat het beheerscomité het jaarverslag goedkeurt en de gemeenteraad van iedere gemeente ter gelegenheid van de goedkeuring van het jaarverslag eveneens de werking van de intergemeentelijke samenwerking evalueert. Het jaarverslag bevat zowel een inhoudelijk als een financieel verslag.

Het beheerscomité van het ILV wijk-werken GAZ en Houthalen-Helchteren keurde op 11 mei 2023 het inhoudelijk en financieel jaarverslag 2022 goed. Vanuit haar rol als coördinerende en beherende gemeente legt de dienst Tewerkstelling het inhoudelijk en financieel jaarverslag enerzijds ter goedkeuring voor aan het eigen schepencollege en aan de gemeenteraad en stelt ze anderzijds aan de andere partnergemeentes voor om dit op een gelijkaardige wijze voor te leggen.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt het inhoudelijk en financieel jaarverslag van het werkjaar 2022 van het ILV wijk-werken GAZ en Houthalen-Helchteren goed.

Artikel 2

De raad keurt de beslissing van het beheerscomité van de ILV Genk, As, Zutendaal en Houthalen-Helchteren goed om het verlies van Euro 544,22 te dragen als compensatie voor het teveel opgenomen aandeel loonkost van diensthoofd Tewerkstelling.

18.

2023_GR_00090 - Aanduiden van effectieve vertegenwoordiger en plaatsvervanger om de gemeente As te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij binnen het (deel)werkingsgebied Zone Kemp&Duin en Maasland - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Jill Bruggeman
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
18.

2023_GR_00090 - Aanduiden van effectieve vertegenwoordiger en plaatsvervanger om de gemeente As te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij binnen het (deel)werkingsgebied Zone Kemp&Duin en Maasland - Goedkeuring

2023_GR_00090 - Aanduiden van effectieve vertegenwoordiger en plaatsvervanger om de gemeente As te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij binnen het (deel)werkingsgebied Zone Kemp&Duin en Maasland - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (dd 17/11/2021)

Aanleiding en context

Met een  brief  d.d.23 mei 2023  vraagt de  woonmaatschappij 'WIL' om een effectieve en een plaatsvervangende vertegenwoordiger aan te duiden om deel uit te maken van de toewijzingsraad die de woonmaatschappij zal oprichten binnen het deelwerkingsgebied Zone Kemp&Duin en Maasland. 

Om een aanpak op maat te realiseren bij de toewijzing van sociale huurwoningen nemen de woonmaatschappijen het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De sociale verhuurders, lokale besturen en relevante welzijnsactoren kunnen op die manier in dialoog gaan met elkaar en afspraken maken, om een geïntegreerd en gedragen toewijzingsbeleid te realiseren.

In het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW) wordt ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels sociale huur regionale en lokale accenten te leggen. Deze bepalingen worden opgenomen in een toewijzingsreglement. Hierbij wordt een grote rol toebedeeld aan de toewijzingsraad. De toewijzingsraad kan onder bepaalde voorwaarden passende maatregelen uitwerken in een toewijzingsreglement voor het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij, waarbij wordt afgeweken van de standaardtoewijzingsregels, als de regionale of lokale situatie hierom vraagt. Hierdoor kan maximaal rekening worden gehouden met de specifieke noden.

Het BVCW bepaalt dat het in twee gevallen verantwoord is passende maatregelen uit te werken in een toewijzingsreglement, waar men kan afwijken van de standaardtoewijzingsregels. Een eigen toewijzingsbeleid kan worden ontwikkeld als men rekening wil houden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurders of met de woonbehoeftigheid van specifieke doelgroepen. De opmaak van een  toewijzingsreglement dient tot stand te komen in nauw overleg met alle relevante lokale (huisvestings- en welzijns-)actoren. De toewijzingsraad van het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij speelt hierin de trekkersrol en is verantwoordelijk voor de opmaak van een ontwerp van het toewijzingsreglement. Het BVCW biedt op die manier de kans om een dynamiek te scheppen waarin kan worden gestreefd naar een regionaal gedragen en geïntegreerd toewijzingsbeleid.

Alle gemeenten in het (deel)werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad. Relevante huisvestings- en welzijnsactoren kunnen zichzelf aanmelden om deel uit te maken van de toewijzingsraad als ze actief zijn in het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij. Als er geen consensus is over de samenstelling van de toewijzingsraad, beslist de woonmaatschappij over de samenstelling, waarbij ze rekening houdt met een evenwichtige samenstelling van de toewijzingsraad. De toezichthouder kan optreden wanneer de toewijzingsraad onvoldoende evenwichtig wordt samengesteld.

De toewijzingsraad heeft een beleidsmatige opdracht en een operationele opdracht. Dit wordt geregeld in artikel 6.23 van het BVCW.

Beleidsmatige opdracht

De toewijzingsraad stelt een ontwerp van toewijzingsreglement op. Hierin kunnen bepalingen over de verstrenging van de langdurige woonbinding en bepalingen voor specifieke doelgroepen worden opgenomen. De leden van de toewijzingsraad streven hierbij naar consensus. Als er geen consensus is, kunnen de deelnemende gemeenten van de toewijzingsraad specifiek voor hun gemeenten over deze bepalingen beslissen.

Voor het opnemen van een bepaling over de langdurige woonbinding met het (deel)werkingsgebied is in ieder geval consensus tussen de gemeenten van het (deel)werkingsgebied vereist.

Operationele opdracht

De toewijzingsraad staat ook in voor de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen. De toewijzingsraad kan afspraken maken over de werkwijze met betrekking tot de aanmelding en begeleiding van kandidaat-huurders en huurders. Deze afspraken worden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad.
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 4° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 4° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de aanduiding van Dirk Nijs als effectieve vertegenwoordiger om de gemeente As te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij ' Wonen in Limburg' (WIL) binnen het deelwerkingsgebied Kemp&Duin en Maasland goed. 

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de aanduiding van Nele Steegmans als plaatsvervangende vertegenwoordiger om de gemeente As te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij ' Wonen in Limburg' (WIL) binnen het deelwerkingsgebied Kemp&Duin en Maasland goed. 

19.

2023_GR_00108 - Gemeentelijke holding NV - in vereffening: mandaat en aanduiding van afgevaardigde en plaatsvervanger voor de algemene vergadering van 28 juni 2023 - Vaststelling

Goedgekeurd
19.

2023_GR_00108 - Gemeentelijke holding NV - in vereffening: mandaat en aanduiding van afgevaardigde en plaatsvervanger voor de algemene vergadering van 28 juni 2023 - Vaststelling

2023_GR_00108 - Gemeentelijke holding NV - in vereffening: mandaat en aanduiding van afgevaardigde en plaatsvervanger voor de algemene vergadering van 28 juni 2023 - Vaststelling
20.

2023_GR_00091 - Zittingsverslag openbare zitting gemeenteraad 25 mei 2023 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Jill Bruggeman
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
20.

2023_GR_00091 - Zittingsverslag openbare zitting gemeenteraad 25 mei 2023 - Goedkeuring

2023_GR_00091 - Zittingsverslag openbare zitting gemeenteraad 25 mei 2023 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Er werden tijdens de vergadering geen opmerkingen gemaakt over de redactie van het zittingsverslag van de vorige gemeenteraadszitting.

Aanleiding en context

Zittingsverslag van de gemeenteraad van25 mei 2023

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het zittingsverslag van de openbare zitting van 25 mei 2023 goed. 

21.

2023_GR_00092 - Notulen openbare zitting van de gemeenteraad van 25 mei 2023 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Jill Bruggeman
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
21.

2023_GR_00092 - Notulen openbare zitting van de gemeenteraad van 25 mei 2023 - Goedkeuring

2023_GR_00092 - Notulen openbare zitting van de gemeenteraad van 25 mei 2023 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie
Er werden tijdens de vergadering geen opmerkingen gemaakt over de redactie van de notulen van de vorige gemeenteraadszitting.
Aanleiding en context
De notulen van de gemeenteraadszitting van 25 mei 2023 moeten goedgekeurd worden.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de notulen van de openbare zitting van 25 mei 2023 goed.