Het boekjaar 2022 werd afgesloten. De jaarrekening gedeelte gemeente moet vastgesteld worden door de gemeenteraad.
De jaarrekening 2022 heeft een saldo op de exploitatierekening van € 2.351.278, op de investeringsrekening € - 248.815 en op het financieringssaldo € -39.367.
Het budgettair resultaat van het boekjaar is € 2.063.097, het gecumuleerd budgettair resultaat is € 10.196.023 en het beschikbaar budgettair resultaat € 10.196.023.
De gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt € 2.334.301.
De OCMW jaarrekening 2022 werd afgesloten en vastgesteld door de OCMW-raad. Nadat de OCMW-raad de jaarrekening heeft vastgesteld moet ze door de gemeenteraad worden goedgekeurd.
De jaarrekening 2022 heeft een saldo op de exploitatierekening van € -600.715 en op de investeringsrekening van € 28.589.
Het budgettair resultaat van het boekjaar is € - 572.126, het gecumuleerd budgettair resultaat is € -2.662 en het beschikbaar budgettair resultaat € - 1.253.662.
De gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt € - 638.692.
Met ingang van 2019, moeten de lokale besturen jaarlijks uiterlijk 30 juni aan het politieke niveau rapporteren over de organisatiebeheersing (art. 219 van het Decreet Lokaal Bestuur). Een dergelijk rapport bevat de stand van zaken betreffende de uitvoering van aanbevelingen om aspecten van de werking te verbeteren.
De rekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Niklaas Niel-bij-As wordt ter kennisneming gebracht aan de gemeenteraad.
De rekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Barbara As wordt ter kennisneming gebracht aan de gemeenteraad.
De rekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Theresia As wordt ter kennisneming gebracht aan de gemeenteraad.
De kerkfabriek H.-Theresia wenst twee investeringen te doen (zie bijlage):
- Het plaatsen van een septische put;
- Plaatsing van een regenwaterput;
- De nodige toezicht putten;
- Het aanleggen van een gescheiden kanalisatie netwerk;
- Het dempen van de bestaande beerput:
- Het verwijderen van de opslagtank voor stookolie
2. In het kerkgebouw zijn door water infiltratie twee muren In slechte toestand. Dit houdt in dat volgende werken dienen uitgevoerd te worden:
- Verwijderen van het bestaande pleisterwerk;
- Aanbrengen van nieuw pleisterwerk;
- Herschilderen van de behandelde muren.
Om deze investeringen te financieren zal de kerkfabriek H.-Theresia een lening aangaan van € 25 000 met een looptijd van 10 jaar. Hiervoor heeft de kerkfabriek de markt verkend. Het voorstel van Belfius Bank is het meest voordelige. De rentevoet voor deze lening bedraagt 3.748% en de jaarlijkse lasten bedragen € 3 043.73 (zie bijlage).
De nieuwe lening zal -net zoals in het verleden- door de ontlenende bank aan de kerkfabriek H.-Theresia enkel worden verstrekt mits borgstelling door de gemeente As.
Er lopen nog drie borgstellingen door onze gemeente ten aanzien van de kerkfabriek H.-Theresia:
• bij Belfius bank voor een lening voor de jaren 2003-2024 van € 263 000. Op 31 december 2022 bedraagt het resterende schuldsaldo van deze lening € 34 361;
• bij ING bank voor een lening voor de jaren 2016-2036 van € 75 000. Op 31 december 2022 bedraagt het resterende schuldsaldo van deze lening € 54 985;
• bij Belfius bank voor een lening voor de jaren 2020-2035 van € 120 000. Op 31 december 2022 bedraagt het resterende schuldsaldo van deze lening € 104 559.
De kerkfabriek H.-Theresia wenst de investeringen snel te kunnen aanvatten en alvast de lening te kunnen onderschrijven. Het aangepaste meerjarenplan van de kerkfabriek zal zo snel mogelijk ter goedkeuring aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Op 19 april 2023 werd er door de Provincie Limburg bij de deputatie een aanvraag voor het verkrijgen van een omgevingsvergunning ingediend voor de aanleg en realisatie van de fietssnelweg F75 Kolenspoor voor het deelsegment D1 Genk-As-Maasmechelen.
Het dossier werd ingediend via het omgevingsloket. Deze aanvraag werd heden volledig en ontvankelijk verklaard.
De gemeente organiseert het openbaar onderzoek (van 28/04/2023 tot en met 27/05/2023). Het college wordt gevraagd een advies over deze aanvraag in te dienen binnen een termijn van 50 dagen, zijnde dus uiterlijk op 8 juni 2023.
De vergunningsaanvraag omvat de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft. Overeenkomstig artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet wordt het college van burgemeester en schepenen verzocht om de gemeenteraad samen te roepen. De gemeenteraad moet daarbij kennis nemen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking van de POVC (artikel 47 Omgevingsvergunningsbesluit).
Op vraag van rioolbeheerder Riopact voert de gemeente As een handhavingsreglement voor het niet optimaal afkoppelen van hemel- en afvalwater in
Het voorlopig ontwerp van het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) werd op 26/05/2023 voor advies voorgelegd aan het CBS en nu in tweede instantie ook aan de GR, dit parallel met het lopende openbaar onderzoek.
Het doel van het gemeentelijk projectsubsidiereglement is het ondersteunen van kwalitatief sterke en populaire activiteiten die georganiseerd worden door een erkende Asserse vereniging en die de gemeente As uitstraling geven buiten onze gemeentegrenzen.
Enerzijds wil het reglement initiatieven met groeipotentieel ademruimte geven om dit potentieel volledig waar te maken. Anderzijds wil het reglement organisaties aanzetten om op een actieve en creatieve wijze evenementen te bestendigen die zorgen voor een positieve uitstraling van As in de regio. De evenementen moeten de eigen inwoners aanzetten tot gemeenschapsvorming en cultuurparticipatie.
Voor het jaar 2022 heeft vzw Wijkcomité Zevenhuizen een dossier ingediend voor hun wijkfeesten, VZW jeugdwerking As-Niel voor hun My Way Party, De Orde der Asserbakken voor Awd op Now en Cabanas voor hun comedyoptreden van Bas Birker. Het dossier van CabanAS wordt niet weerhouden voor dit subsidiereglement omdat deze activiteit in samenwerking met de gemeentelijke cultuurdienst werd georganiseerd.
Op 1 februari worden de leerlingen geteld om omkadering voor het volgende schooljaar te berekenen.
Elk schooljaar krijgt de school een pakket lestijden waarmee ze leerkrachten kan aanstellen gebaseerd op de telling van 1 februari van het vorige schooljaar.
Het decreet over leersteun bepaalt dat een schoolbestuur moet aansluiten bij één leersteuncentrum (LSC) naar keuze, met uitzondering van een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7, georganiseerd door een bestuur van het eigen of een ander onderwijsnet, om leersteun te kunnen ontvangen voor de leerlingen en leerkrachten van zijn school voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs).
De Vlaamse Regering heeft met de representatieve verenigingen van inrichtende machten (waaronder OVSG) en het gemeenschapsonderwijs op 10 februari 2023 een protocol afgesloten over waar de LSC’s mogen worden opgericht en door welke besturen (protocol landschap LSC).
Het schoolbestuur moet zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van dit protocol landschap LSC.
Het LSC waarbij het schoolbestuur was aangesloten bij beslissing college van burgemeester en schepenen van 3 maart 2023, bekrachtigd door de gemeenteraad van 23 maart 2023 was de zelfstandige instelling leersteuncentrum gemeentelijk en stedelijk onderwijs regio Limburg – Dilsen-Stokkem. Door de ontbinding van dit leersteuncentrum, dient de gemeentelijke basisschool aan te sluiten op een ander leersteuncentrum.
Het schoolbestuur wenst een aansluiting bij het Vrije leersteuncentrum Limburg.
Er dient een aanpassing te gebeuren in de samenwerkingsovereenkomst tussen het VCLB en de gemeentelijke basisschool met als doel de zorg voor het welbevinden en een positieve onderwijsloopbaan van de leerlingen te bekomen. Deze overeenkomst loopt voor 6 schooljaren. Op de gemeenteraad van 25 juni 2020 werd een nieuwe overeenkomst goedgekeurd en afgesloten. Deze dient nog verfijnd (aanpassing leersteuncentrum) te worden en dit voorstel dient nu goedgekeurd te worden door de raad.
Kennisname van het jaarverslag van de interlokale vereniging Lokaal Woonbeleid GAOZ voor het werkingsjaar 2022.
Goedkeuring van de wijziging van het reglement inzake inventarisatie van en belasting op verwaarloosde woningen en gebouwen in het kader van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ‘Lokaal Woonbeleid GAOZ’ (= Genk, As, Oudsbergen, Zutendaal) voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025, met ingang van 1 januari 2023.
De ILV wijk-werken Genk, As, Zutendaal en Houthalen-Helchteren sloot het werkingsjaar 2022 af met de goedkeuring door het beheerscomité van het inhoudelijk en financieel verslag.
Stad Genk legt dit verslag en de beslissing van het beheerscomité om het verlies van Euro 544,22 te dragen voor aan de andere gemeenten.
Vanaf 1 juli 2023 fusioneren alle huisvestingsmaatschappijen en sociaal verhuurkantoren in Limburg tot één grote huisvestingsmaatschappij met als benaming 'WIL', wat staat voor 'wonen in Limburg'. Er gaat een bijzonder aandacht uit naar het toewijzingssysteem van de sociale woningen. Vanaf 1 oktober 2023 geldt er een nieuw eenvormig toewijssysteem waarin de bestaande regelgeving voor sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren wordt geïntegreerd. Er wordt een centrale rol toebedeeld aan de toewijzingsraad per werkingsgebied. De toewijzingsraad bestaat onder meer uit één vertegenwoordiger per lokaal bestuur.
Op woensdag 28 juni 2022 vindt de algemene vergadering van de gemeentelijke holding NV in vereffening plaats om 14.00 uur in het BLUEPOINT BRUSSELS BUSINESS CENTRE, A. Reyerslaan 80 te 1030 Brussel.
Hiervoor moet een afgevaardigde en plaatsvervanger aangeduid worden en een mandaat voor de algemene vergadering gegeven worden.
De agenda van de algemene vergadering:
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over het zittingsverslag van de vorige vergadering, wordt het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd.