Tijdens de Reflectienamiddag van Limburgse burgemeesters en algemeen directeurs van 21 april jl. werd uitvoerig gedebatteerd over het te ontwerpen concept van burgemeestersoverleg voor de één-referentieregio Limburg.
In bijlage het verslag van deze Reflectienamiddag met de tussentijdse conclusies en mogelijke ‘next steps’, samen met het overzicht van de geformuleerde voorstellen van inhoudelijke thema’s die in de Regioraad aan bod zouden kunnen komen.
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de Reflectienamiddag d.d. 21 april 2023 van Limburgse burgemeesters en algemeen directeurs met de tussentijdse conclusies en mogelijke ‘next steps’
De opvolgingsrapportering moet de raadsleden een stand van zaken geven van de uitvoering van de prioritaire acties of actieplannen en moet ze toelaten om de evolutie van de uitgaven en de ontvangsten van het lopende jaar op te volgen en die te vergelijken met de planning.
Het rapport ter kennisname in bijlage geeft een detailoverzicht van de stand van zaken d.d. 30/06/2023 van de drie prioritaire acties van de gemeente en het OCMW As:
De niet-prioritaire acties, actieplannen en beleidsdoelstellingen zitten omvat in een summiere samenvatting.
Rapporten J1, T1 en T2 geven een totaaloverzicht van de stand van zaken d.d. 31/06/2023.
De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering van de gemeente en OCMW As d.d. 21 september 2023.
Minstens eenmaal per jaar moet de gemeenteraad op de hoogte gebracht worden van het geactualiseerde overzicht van alle rechtspersonen en samenwerkingsverbanden waarin de gemeente deelneemt en/of waarvoor een vertegenwoordiger werd aangesteld.
Het overzicht vind je in bijlage.
De gemeenteraad neemt kennis van het in bijlage toegevoegde geactualiseerd overzicht in rechtspersonen en samenwerkingsverbanden.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel.
De laatst goedgekeurde rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel van As, bij beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17 maart 2017 (RPR) en september 2017 (AR).
Beslissing CBS en VB van 27 augustus 2021 met de goedkeuring voor de gewijzigde RPR en AR.
Protocol van de vakbonden na onderhandeling op 26 augustus 2021.
Protocol van de vakbonden na onderhandeling op 29 maart 2023 ikv camerapolicy.
Protocol van de vakbonden na onderhandeling op 30 mei2023 ikv de wijziging uurroosters bibliotheekmedewerker.
De RPR is in het afgelopen jaar niet gewijzigd.
Het arbeidsreglement werd
De personeelsformatie werd gewijzigd op 18 november 2022.
De gemeenteraad neemt kennis van de wijziging in de RPR, het AR en de personeelsformatie van het gemeente- en OCMW-personeel.
Het decreet van 9 juli 2010 betreffende het onderwijs.
Artikel 28 van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 dat zegt dat het schoolbestuur de ouders schriftelijk moet informeren via een schoolreglement, de bepaling die moeten opgenomen worden zijn omschreven in artikel 20.
Artikel 37 van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 dat omschrijft dat het schoolreglement de betrekkingen tussen het schoolbestuur, de ouders en de leerlingen regelt. De artikel doet een omschrijving op te nemen elementen in een schoolreglement.
Noodzakelijke aanpassingen aan het huidig schoolreglement.
De gemeenteraad keurt het bijgevoegd schoolreglement opgesplits in de vier categorieën nl. Beginselverklaring neutraliteit, pedagogisch project, schoolreglement gewoon basisonderwijs en BLIK infobrochure, goed.
Bovenstaand schoolreglement gaat in vanaf 1 september 2023 en vervangt het vorige schoolreglement goedgekeurd door de gemeenteraad.
De gemeenteraad mandateert het college van burgemeester en schepenen om in de loop van het schooljaar andere noodzakelijke wijzigingen aan de afsprakennota van de school goed te keuren na overleg in de schoolraad.
Het tijdelijk project in het basisonderwijs vanaf schooljaar 2005-2006 waarbij projectscholen een eigen beleid kunnen voeren betreffende vervangingen van korte afwezigheden van personeelsleden aangesteld in een wervingsambt van het bestuurs- en onderwijzend personeel in functie van eigen lokale noden en prioriteiten,
Er worden vervangingseenheden toegekend, die aangewend kunnen worden aangewend op voorwaarde dat een convenant werd afgesloten tussen de betrokken schoolbesturen en minstens één vakorganisatie.
Het schoolbestuur maakt deel uit van de scholengemeenschap “Maas en Kempen” nr. 122283, gevormd door de schoolbesturen van As, Dilsen-Stokkem, Lanaken en Maasmechelen.
Artikelen 2 §1, 6, 7 en 8 van het decreet van 6 juli 2001betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
Artikel 144bis van de nieuwe gemeentewet dat de mogelijkheid biedt om tijdelijke arbeid toe te staan en de voorwaarden voor het terbeschikkingstelling van werknemers bepaalt.
Het Besluit van de Vlaamse regering van 2005-01-27 tot invoering van een tijdelijk project betreffende vervangingen van korte afwezigheden, bedrijfsstages en mentorschap.
De ministeriële omzendbrief Pers/2005/23 van16 november 2005: Vervangingen van korte afwezigheden in het basis- en secundair onderwijs.
Het akkoord tussen het beheerscomité en de representatieve vakorganisatie(s) van 1 september 2019.
Het protocol van akkoord van 30 augustus 2023.
Om korte afwezigheden op te vangen binnen het basisonderwijs is er een convenant korte vervangingen opgemaakt.
De gemeenteraad keurt de verlenging van het convenant voor vervangingen van korte afwezigheden in het basisonderwijs tijdens het schooljaar 2023-2024 goed.
De gemeente verleent een recht van erfpacht voor een termijn van 50 jaar aan de VZW Katholiek Basisonderwijs As-Centrum voor het schoolgebouw en aanhorenden volgens de voorwaarden en lasten voorzien in de overeenkomst en het addendum.
Deze overeenkomst vervangt de bestaande erfpachtovereenkomst, afgesloten op 20 december 1994, geregistreerd te Genk op 27 april 1995, boek 82, blad 17, vak 12 en gewijzigd bij de akte afgesloten 30 juni 2011, geregistreerd te Genk op 7 juli 2011, boek 135 blad 71 vak 17 zoals reeds overeengekomen in deel III “Voorwaardelijke wijziging van het recht van erfpacht” van hogervermelde overeenkomst. Deze erfpacht werd verleng bij akte van 05/04/2016.
In het addendum bij de bijlage wordt een gedeeltelijk gebruik voorzien van een aantal lokalen en wordt overeengekomen de helft van de erfpachtvergoeding niet door te rekenen zolang het gedeeld gebruik zich voordoet. Daarnaast zal op vraag van de gemeente de kleuterspeelplaats worden verplaatst, waarvoor als tegenprestatie de gemeente een inspanningsvebintenis aangaat tot assistentie bij het bekomen van een vergroeningssubdisie alsook het beschikbaar stellen van 50 000 euro voor de inrichting van deze speelplaats.
Bij de toekenning van de 50 000 euro moet rekening gehouden worden met artikel 10 van het decreet betreffende het flankerend onderwijsbeleid op lokaal niveau. Dit artikel luidt als volgt:
"De lokale besturen die aan de scholen van het eigen schoolbestuur andere voordelen toekennen dan de sociale voordelen, vermeld in artikel 6 van dit decreet, kunnen die voordelen, in de context van het lokaal flankerend onderwijsbeleid ook toekennen aan de scholen van de andere schoolbesturen op hun grondgebied die erom verzoeken. De lokale besturen kunnen criteria vastleggen waaraan de scholen moeten voldoen om recht te hebben op die voordelen. Zij mogen geen enkel onderscheid maken tussen de scholen die aan de criteria voldoen."
De gemeente wil deze 50 000 euro toekennen aan de vrije basisschool als compensatie voor het niet naleven van de erfpachtovereenkomst, met name het feit dat de gemeente geen ander perceel kan aanbieden waarop een erfpacht wordt toegekend. De 50 000 euro dient dan ook te worden beschouwd als compensatie voor het verplaatsen van de speelplaats.
Het recht van erfpacht is onderworpen aan de Wet van 10 januari 1824, de wet van 14 mei 1955 betreffende de erfpachten en de wet van 4 februari 2020 op het goederenrecht voor zover er hierna van deze wetsbepalingen niet wordt afgeweken.
De gemeente verklaart een recht van erfpacht te verlenen aan de erfpachter die aanvaardt onder de hieronder gemelde voorwaarden en lasten, zoals vervat in de overeenkomst en het addendum.
Deze overeenkomst vervangt de bestaande erfpachtovereenkomst, afgesloten op 20 december 1994, geregistreerd te Genk op 27 april 1995, boek 82, blad 17, vak 12 en gewijzigd bij de akte afgesloten 30 juni 2011, geregistreerd te Genk op 7 juli 2011, boek 135 blad 71 vak 17 zoals reeds overeengekomen in deel III “Voorwaardelijke wijziging van het recht van erfpacht” van hogervermelde overeenkomst. Deze erfpacht werd verleng bij akte van 05/04/2016.
De gemeenteraad keurt de aangepaste ontwerpovereenkomst van erfpacht en het addendum hierbij goed.
In functie van de algemene veiligheid en ingeval van een noodsituatie moeten zowel de politie als de burgemeester de nodige beschermingsmaatregelen kunnen treffen t.a.v. alle aanwezige personen op het grondgebied. Dit vereist een aantal richtlijnen t.a.v. de groepen jeugdverenigingen die hier in lokalen of op een kampweide wensen te verblijven.
Elke zomer verblijven er heel wat groepen van jeugdverenigingen op het grondgebied van de politiezone Carma. Voor een goed georganiseerd en fijn verblijf voor iedereen zijn er een aantal geboden opgenomen in een kampreglement.
De gemeenteraad keurt het kampreglement, als bijlage aan dit besluit toegevoegd, goed.
Op het rooilijnplan/overdrachtsplan van landmeter-expert, Koen Jonckheere van het studiebureel AARO-TOPO uit Herk-de-Stad van 26 maart 2085, 7 juli 2021 en 20 september 2022 worden de delen van de percelen gekend als afdeling 1 sectie C nrs. 466 H51 en 466 K51 aangeduid met een oppervlakte van in totaal 8a 31ca groot, overgedragen naar openbaar domein. Het plan voor de overdracht is opgenomen in de databank van plannen van afbakening van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder referte 71002-10381.
Deze overdacht geschiedt kosteloos en kan verder gebeuren onder de voorwaarden zoals vervat in een met Wonen in Limburg BV te ondertekenen akte van overdracht.
N.a.v. de definitieve oplevering d.d. 9 maart 2022 van het project 'Berkenstraat - Lindestraat', gerealiseerd door Wonen in Limburg BV voor het bouwen van 26 sociale woningen, dient gemeente As de terreinen en infrastructuur rondom de woningen over te nemen om toe te voegen aan het openbaar domein.
De gemeenteraad gaat akkoord met de kosteloze overname van 8a 31ca grond i.k.v. de vernieuwbouw 'Berkenstraat - Lindestraat', op het inplantingsplan aangeduid als afzonderlijk lot, zijnde delen van de percelen kadastraal gekend als afdeling 1 sectie C nrs. 466 H51 en 466 K51 en eigendom van Wonen in Limburg BV om integraal toe te voegen tot het openbaar domein.
Bovengenoemde overdracht wordt voor openbaar nut verklaard.
De dienst Vastgoedtransacties van Vlabel wordt gemachtigd om de akte te verlijden.
Per kandidaat LEADER-gebied is een interactieve voorbereiding met de stakeholders uit de betrokken regio’s doorlopen;
Voor de vier kandidaat LEADER-gebieden werd een Lokale Ontwikkelingsstrategie opgemaakt;
In de Lokale ontwikkelingsstrategieën van de vier kandidaat LEADER-gebieden neemt de provincie Limburg de rol van administratief en financieel eerstverantwoordelijke op;
De lokale ontwikkelingsstrategieën zijn ingediend voor de deadline van 31 mei 2023;
De publieke actoren dienen de goedkeuring van de lokale ontwikkelingsstrategieën en de deelname aan de Lokale Actiegroepen te besluiten, uiterlijk een dag voor de vergadering van het Vlaams Managementcomité.
De gemeente As wordt ingedeeld in de gebiedsafbakening van de Lokale Actiegroep Kempen;
Het ontwerp van engagementsverklaring met als voorwerp:
De gemeente wordt gevraagd de engagementsverklaring te ondertekenen en deze ter agendering voor de eerstvolgende gemeenteraad voor te leggen aan het college van burgemeester en schepenen.
Het akkoord over het Meerjarig Financieel Kader 2021-2027 (MFK), goedgekeurd door de Raad van de Europese Unie (EU) d.d. 2020-07-21;
De Verordening (EU) 2021/1060 van het Europees Parlement en de Raad van 24 juni 2021 houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds Plus, het Cohesiefonds, het Fonds voor een rechtvaardige transitie en het Europees Fonds voor maritieme zaken, visserij en aquacultuur en de financiële regels voor die fondsen en voor het Fonds voor asiel, migratie en integratie, het Fonds voor interne veiligheid en het Instrument voor financiële steun voor grensbeheer en visumbeleid;
De Verordening (EU) 2021/2115 van het Europees Parlement en de Raad van 2 december 2021 tot vaststelling van voorschriften inzake steun voor de strategische plannen die de lidstaten in het kader van het gemeenschappelijk landbouwbeleid opstellen (strategische GLB-plannen) en die uit het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) en het Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling (ELFPO) worden gefinancierd, en tot intrekking van Verordeningen (EU) nr. 1305/2013 en (EU) nr. 1307/2013;
In het GLB Strategisch Plan de interventie ‘Opmaak Lokale ontwikkelingsstrategie en erkenning LEADER-gebieden’ is opgenomen, dat met deze interventie LEADER-gebieden kunnen erkend worden, inzake gebiedsafbakening en werking van de Lokale Actiegroepen;
De samenwerkingsovereenkomst tussen de minister, bevoegd voor het plattelandsbeleid, de Vlaamse Landmaatschappij en de provincie Limburg met betrekking tot het vastleggen van de wederzijdse verantwoordelijkheden inzake de uitvoering van de interventie ‘Opmaak Lokale Ontwikkelingsstrategie en erkenning leadergebieden’ zoals opgenomen in het Vlaams GLB Strategisch Plan voor de programmaperiode 2023-2027, d.d. 2022-10-19;
De Limburgse provinciale kadernota Platteland 2023 – 2027, zoals goedgekeurd door de provincieraad in zitting d.d. 2022-10-19;
Zowel het ontwerp van het GLB Strategisch Plan als het MER is in openbaar onderzoek geweest tussen 14 januari en 14 maart 2022;
Het ontwerp Vlaams GLB Strategisch Plan werd op 11 maart 2022 ingediend bij de Europese Commissie;
De oproep van de Vlaamse Landmaatschappij voor ‘de vorming van LEADER-gebieden en de opmaak van Lokale Ontwikkelingsstrategieën’, en het hieraan verbonden reglement d.d. 2022-11-03;
Naar aanleiding van de oproep, d.d. 03-1 1-2023, voor de vorming van nieuwe LEADER-gebieden en Lokale Actiegroepen voor de programmaperiode 2O23-2027, werd er de voorbije maanden gewerkt aan de Lokale Ontwikkelingsstrategie Leader Kempen. Samen met diverse stakeholders werd er a.d.h.v. een participatietraject dieper ingegaan op de noden en de behoeften van de regio op basis van een omgevings- en SWOT-analyse. Deze vormden de basis van de voorliggende Lokale Ontwikkelingsstrategie Leader Kempen. Hieraan verbonden wordt ook een Lokale Actiegroep opgericht, waarbij de lokale besturen binnen de afgebakende LEADER-gebieden als partner worden opgenomen binnen de Lokale Actiegroep Leader Kempen.
Voor een efficiënt verloop tijdens de nieuwe programmaperiode 2023-2023 wordt er gevraagd het engagement van ons lokaal bestuur aan te tonen in de bijgevoegde engagementsverklaring en deze ter agendering voor de eerstvolgende gemeenteraad voor te leggen aan het college van burgemeester en schepenen. Voor de erkenning als Leadergebied is het essentieel dat de gemeenten die tot de voorgestelde afbakening behoren, de Lokale Ontwikkelingsstrategie goedkeuren en besluiten tot deelname aan de Lokale Actiegroep.
De gemeenteraad bekrachtigt de goedkeuring van het college van burgmeester en schepenen betreffende de Lokale Ontwikkelingsstrategie Leader Kempen.
De gemeente As neemt deel aan de Lokale Actiegroep Leader Kempen en aan de uitvoering van de Lokale Ontwikkelingsstrategie Leader Kempen.
De gemeente As wordt in de Lokale Actiegroep Leader Kempen vertegenwoordigd door
Een afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Leadersecretariaat t.a.v. Karel Leysen, Provincie Limburg, Directie Ondernemen – Diest Landbouw en Platteland, Universiteitslaan 1, 3500 Hasselt.
Het aanbod van DuboLimburg is zeer laagdrempelig en betaalbaar voor lokale besturen, particulieren en verenigingen.
Het biedt een opstap om de verduurzaming van gebouwen te analyseren en een onderbouwd stappenplan te laten opmaken.
Voor zeer gedetailleerd advies en voor complexe energievragen en -berekeningen zijn waarschijnlijk specifieke studiebureaus meer geschikt. Maar voor de meeste verenigingsgebouwen en particuliere vragen biedt dit aanbod al voldoende ondersteuning. Wel dient dit aanbod beter opgenomen te worden in een breder beleid rond verduurzaming van het gebouwpatrimonium in de gemeente/stad, waarbij men werkt op woningen, verenigingslokalen en - gebouwen, gebouwen in eigendom van de gemeente of stad, industrie/KMO en kantoren. Het is aan de diverse diensten binnen de gemeente om de nodige budgetten vrij te maken indien zij gebruik wensen te maken van dit aanbod.
Deze diensten worden aan verlaagd tarief aangeboden en zijn in de markt niet of nauwelijks te vinden. Veel heeft te maken met de vereenvoudigde adviezen en de basisrapporten. Private studiebureaus werken dergelijke laagdrempelige diensten niet uit : zij concentreren zich meer op de meer doorgedreven calculaties. Dit is relevant voor gebouwen met een groot energieverbruik of veel investeringspotentieel. Andere verbruikers (particuliere gezinnen, verenigingslokalen,..) vallen hier snel buiten. Daarnaast gaat het om beperkte bedragen die DuboLimburg vraagt. Deze liggen ver onder het limietbedrag voor overheidsopdrachten om een lastenboek uit te werken of zelfs 3 offertes op te vragen. Bovendien is DuboLimburg als vzw vrijgesteld van btw.
Artikel 7.9.2 en 7.9.2/1 van het Besluit van 19 november 2010 van de Vlaamse Regering houdende algemene bepalingen over het energiebeleid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
In 2023 werd de overeenkomst met het Energiehuis Limburg vernieuwd nadat het Energiehuis Limburg deze had opgezegd op 6 september 2022.
In de nieuwe overeenkomst was het standaardaanbod van het Energiehuis ingekrompen.
Voor het aanvullend aanbod van de partnerorganisaties (zoals DuboLimburg) dat niet behoorde tot het basisaanbod van het Energiehuis, moest een aparte overeenkomst afgesloten worden.
1.2.3.5 Overige activiteiten van de coöpererende partners
Activiteiten die deel uitmaken van het individueel aanbod van de uitvoerende partners dragen bij aan de verplichte taakstelling vaneen energiehuis zoals vastgelegd in art. 7.9.2 en 7.9.2/1 van het Energiebesluit, maar maken geen onderwerp uit van de samenwerkingsovereenkomst en van het addendum. Gemeenten sluiten voor dit aanbod, indien vereist, aparte samenwerkingsovereenkomsten met de desbetreffende partner af.
Het aanvullend aanbod van DuboLimburg is vermeld op het intekenformulier als bijlage.
Dit aanbod is enkel toegankelijk voor gemeenten met een partnerschap. De prijzen zijn opgenomen als bijlage.
Voor de diensten van DuboLimburg dient de gemeente of stad naast het partnerschap nog een bedrag te betalen. Deze bedragen zijn opgenomen als bijlage.
Volgende ondersteuning is inbegrepen in het partnerschap:
De gemeenteraad keurt het partnerschap met DuboLimburg goed.
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan DuboLimburg en IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ.
FERM Thuiszorg is de nieuwe benaming voor Landelijke Thuiszorg. Zij voeren sinds 2017 de ondersteuning uit bij woningaanpassing in de 4 GAOZ gemeenten. Zij voorzien uitgebreide technische ondersteuning bij de woningaanpassing voor burgers die geen steun ontvangen vanuit hun onmiddellijke omgeving en voor wie de ondersteuning vanuit de mutualiteiten niet toereikend is. De inzet van FERM Thuiszorg gaat altijd vooraf aan een huisbezoek door de medewerker / ergotherapeut van het OCMW Genk, die een huisbezoek doet om een eerste inschatting te maken van de mogelijke ondersteuningen. Indien dit nodig wordt geacht, wordt FERM Thuiszorg ingeschakeld. De kost die Ferm Thuiszorg hiervoor aanrekende was een uurkost van 40,00 € en verplaatsingskosten (tarief voor dienstreizen ambtenaren, art 113, KB van 18 januari 1965). Het OCMW van Genk rekende een uurkost aan van 30 €, verplaatsingstijd inbegrepen. Door de gestegen kostprijs voor dienstverlening vraagt FERM Thuiszorg een verhoging aan naar 54 € per uur, in plaats van 40 €.
Inhoudelijk wijzigt er niets aan de overeenkomst. Ook de tarieven voor vorming voor externe organisaties en de éénmalige administratieve kost van 50 € wijzigt niet. IGS Lokaal Woonbeleid adviseert de wijziging positief, op voorwaarde dat er aan het begin van de volgende legislatuur een evaluatie ten gronde wordt gemaakt over de werking en het kostenplaatje van deze dienstverlening. Op die manier kan het volgende bestuur een doordachte keuze maken over de eventuele verderzetting van de overeenkomst. IGS Lokaal Woonbeleid wil uit de eigen ervaring alvast volgende punten benadrukken.
Positieve punten:
Aandachtspunten:
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2022.
artikel 113 van het koninklijk besluit van 18 januari 1965 houdende algemene regeling inzake reiskosten
Sinds 20 juni 2017 is er een samenwerkingsovereenkomst tussen Landelijke Thuiszorg, het OCMW van Genk en de 4 GAOZ gemeenten omtrent de ondersteuning bij woningaanpassing. In de overeenkomst worden de verschillende rollen en taken met elkaar afgestemd.
Daarnaast wordt er ook bepaald welke dienstverlening er wordt aangeboden en hoe de financiering hiervcan verloopt. Omwille van de stijgende kosten voor personeel en vervoer sinds 2017v, vraagt FERM Thuiszorg om de financiering binnen de overeenkomst te herzien.
De gemeenteraad keurt de aangepaste samenwerkingsovereenkomst met FERM Thuiszorg, het OCMW Genk en de vier GAOZ gemeenten goed.
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan FERM Thuiszorg en IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ.
In het kader van de opdracht “Aankoop multifunctionele zijarm voor tractor met maairotor en mulching dek.” werd een bestek met nr. 2023-10 opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats).
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 80.000,00 excl. btw of € 96.800,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
In het kader van de opdracht “Aankoop multifunctionele zijarm voor tractor met maairotor en mulching dek.” werd een bestek met nr. 2023-10 opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats).
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 80.000,00 excl. btw of € 96.800,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 2430000/Ruimte/0200 (actie/raming AC000338/MJP000427) en de financiering gebeurt met eigen middelen.
Het bestek met nr. 2023-10 en de raming voor de opdracht “Aankoop multifunctionele zijarm voor tractor met maairotor en mulching dek.”, opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats) worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 80.000,00 excl. btw of € 96.800,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 2430000/Ruimte/0200 (actie/raming AC000338/MJP000427).
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (“Cipal”);
Het ontwerp van statutenwijziging van Cipal, goedgekeurd door de raad van bestuur in zitting van 13 juli 2023;
Voormeld ontwerp van statutenwijziging omvat ook het voorstel om de maatschappelijke doelstellingen van Cipal te actualiseren als gevolg van de uitbreiding van de dienstverlening van Cipal en de zetel van de vereniging te verplaatsen;
Voormeld ontwerp van statutenwijziging omvat tevens het voorstel om de statuten op diverse punten te wijzigen om in het bijzonder de leesbaarheid te verhogen;
De toelichtende nota van Cipal betreffende voormeld ontwerp van statutenwijziging en betreffende de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering;
Het voorstel van de raad van bestuur van Cipal, om voormeld ontwerp van statutenwijziging en de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering goed te keuren;
De raad kan instemmen met voormeld ontwerp van statutenwijziging en met de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering.
De huidige statuten van Cipal;
Het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de Algemene Vergaderingen van Cipal.
Art. 427 van het Decreet lokaal bestuur.
De oproeping tot de buitengewone algemene vergadering van Cipal van 12 oktober 2023, zowel digitaal als per aangetekende brief verstuurd op 14 juli 2023, met de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering en met digitale link naar het ontwerp van statutenwijziging van Cipal.
De Raad van Bestuur heeft beslist om deze Vergadering volledig op digitale wijze te laten plaatsvinden via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel. Enkel de leden van het bureau van de Vergadering zullen fysiek in het Technologiehuis aanwezig zijn.
Daarnaast zullen vragen van deelnemers, die uiterlijk 4 dagen voor de Vergadering op het e-mailadres infoavdv@cipal.be toekomen, tijdens de Vergadering beantwoord worden.
De statuten van Cipal dienen gewijzigd te worden om deze in overeenstemming te brengen met de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en met de bepalingen van het DLB;
De gemeenteraad keurt de wijzingen aan artikel 4 van de statuten van Cipal (agendapunten 1 en 2 van de vergadering: wijziging maatschappelijke doelstellingen van Cipal) goed.
De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan artikel 5 van de statuten van Cipal (agendapunt 3 van de vergadering: verplaatsing van de zetel van Cipal) goed.
De gemeenteraad keurt de overige wijzingen aan de statuten van Cipal overeenkomstig voormeld ontwerp van statutenwijziging (agendapunten 4 tot en met 61 van de vergadering: andere wijzigingen aan de statuten overeenkomstig het aan de deelnemers verstuurde ontwerp) goed.
De gemeenteraad keurt het voorstel tot wijziging aan het opschrift van de statuten van Cipal om deze in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten (agendapunt 62 van de vergadering) goed.
De gemeenteraad keurt het voorstel tot het verlenen van machten tot uitvoering van de genomen besluiten (agendapunt 63 van de vergadering) goed.
De vertegenwoordiger van de gemeente, Marc Bergmans, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van Cipal van 12 oktober 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Er werden tijdens de vergadering geen opmerkingen gemaakt over de redactie van het zittingsverslag van de vorige gemeenteraadszitting.
Zittingsverslag van de gemeenteraad van 15 juni 2023
De gemeenteraad keurt het zittingsverslag van de openbare zitting van 15 juni 2023 goed.
De gemeenteraad keurt de notulen van de openbare zitting van 15 juni 2023 goed.