Bij het overzicht van de gemaakte kosten van CD&V werden de gemaakte kosten voor de wensboom geschrapt. Deze kosten lijken ons geen betrekking te hebben op ondersteuning van de fractie (fractiewerking) - (omzendbrief BA-2004/01 van 13 februari 2004).
De omzendbrief BA-2004/01 van 13 februari 2004 - BS 2004-03-16 tot aanvulling van de omzendbrief BA-1998/01 van 17 maart 1998 betreffende het statuut van de lokale en provinciale mandataris - Financiële ondersteuning van de werking van de politieke fracties – dient het gemeentebestuur te beschikken over een gedetailleerd verslag over de besteding van de middelen door de diverse fracties.
Artikel 38 §§ 5 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goedgekeurd op de gemeenteraad van 20 juni 2019: Ter ondersteuning van gemeenteraadsfracties wordt jaarlijks aan elke fractie, vertegenwoordigd in de gemeenteraad, een toelage ten laste van de gemeente verstrekt onder volgende modaliteiten: 10% van de presentiegelden van de raadsleden van de fractie.
Artikel 44 van besluit van de Vlaamse regering van 19 januari 2007 handelt over het statuut van de lokale en provinciale mandataris.
Artikel 44 § 4 van het besluit van de Vlaamse regering van 19 januari 2007 jaarlijks een gedetailleerd verslag dient gemaakt van de aanwending van alle middelen voor de ondersteuning van de fracties en dat dit verslag openbaar is en wordt voorgelegd aan de raad.
De gedetailleerde verslagen van de aanwending van alle middelen voor de ondersteuning van de fracties.
De gemeenteraad neemt kennis van de gedetailleerde verslagen van de aanwending van alle middelen voor de ondersteuning van bovenvermelde fracties, nl. VOLUIT!, CD&V, N-VA en Vooruit (sp.a) gedurende het dienstjaar 2022.
De volgende dotaties worden toegekend:
In het kader van de opdracht “Aankoop: leveren van een nieuwe landbouwtractor” werd een bestek met nr. 2023-06 opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats).
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 119.834,71 excl. btw of € 145.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
In het kader van de opdracht “Aankoop: leveren van een nieuwe landbouwtractor” werd een bestek met nr. 2023-06 opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats).
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 119.834,71 excl. btw of € 145.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 2430000/Ruimte/0200 (actie/raming AC000338/MJP000427) en de financiering gebeurt met eigen middelen.
Het bestek met nr. 2023-06 en de raming voor de opdracht “Aankoop: leveren van een nieuwe landbouwtractor”, opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats) worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 119.834,71 excl. btw of € 145.000,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 2430000/Ruimte/0200 (actie/raming AC000338/MJP000427).
Het schoolbestuur wenst aan te sluiten bij het LSC gemeentelijk en stedelijk onderwijs regio Limburg – Dilsen-Stokkem om voor de leerlingen en leerkrachten van de eigen school/scholen te voorzien in professionele leersteun. Deze leersteun komt in de plaats van de ondersteuning door het huidige ondersteuningsnetwerk Openbaar Ondersteuningsnetwerk Limburg dat ophoudt te bestaan.
Dit LSC is opgenomen in het protocol landschap LSC waardoor het voorlopig erkend zal zijn voor het schooljaar 2023-2024 en het schooljaar 2024-2025.
Dit LSC is een zelfstandige instelling.
Het schoolbestuur voldoet aan de voorwaarden voor aansluiting zoals omschreven in de onderwijsreglementering.
Het schoolbestuur moet zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van dit protocol landschap LSC. Het schoolbestuur dient zijn keuze door te geven voor 10 maart 2023 waardoor de beslissing door het CBS genomen werd en op de eerst volgende gemeenteraad voorgelegd wordt ter bekrachtiging.
Het LSC waarbij het schoolbestuur wenst aan te sluiten is de zelfstandige instelling leersteuncentrum gemeentelijk en stedelijk onderwijs regio Limburg – Dilsen-Stokkem.
Het decreet over leersteun bepaalt dat een schoolbestuur moet aansluiten bij één leersteuncentrum (LSC) naar keuze, met uitzondering van een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7, georganiseerd door een bestuur van het eigen of een ander onderwijsnet, om leersteun te kunnen ontvangen voor de leerlingen en leerkrachten van zijn school/scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs).
Een dergelijk LSC biedt leersteun aan scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs) die leerlingen hebben met:
Het schoolbestuur heeft de volgende school/scholen voor gewoon basisonderwijs: Gemeentelijke Basisschool As, Schoolstraat 1, 3668 Niel-bij-As
Deze school/scholen heeft/hebben leerlingen met de hierboven vermelde verslagen.
Een dergelijk LSC kan deel uitmaken van een school voor buitengewoon onderwijs of kan een zelfstandige instelling zijn.
Een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7 is een leersteuncentrum dat deel uitmaakt van een school voor buitengewoon onderwijs en dat alleen leersteun biedt voor leerlingen met een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag type 4, type 6 of type 7, in het gewoon basisonderwijs en het gewoon secundair onderwijs.
Het schoolbestuur is momenteel aangesloten bij het ondersteuningsnetwerk Openbaar Ondersteuningsnetwerk Limburg.
Deze LSC’s komen in de plaats van de huidige ondersteuningsnetwerken. Volgens de ontwerptekst van de memorie van toelichting kiest de Vlaamse Regering hiermee voor een nieuw ondersteuningsmodel.
De Vlaamse Regering heeft met de representatieve verenigingen van inrichtende machten (waaronder OVSG) en het gemeenschapsonderwijs op 10 februari 2023 een protocol afgesloten over waar de LSC’s mogen worden opgericht en door welke besturen (protocol landschap LSC).
Het schoolbestuur sluit op 1 september 2023 met zijn school/scholen gewoon basisonderwijs en/of gewoon secundair onderwijs aan bij het leersteuncentrum leersteuncentrum gemeentelijk en stedelijk onderwijs regio Limburg – Dilsen-Stokkem.
Gelet op het feit dat Smartville een raamcontract sloot met C-Smart, het intergemeentelijk samenwerkingsverband dat als aankoopcentrale functioneert. Zodat Vlaamse en Brusselse lokale overheden, politiezones, zorgcentra ed. zonder aanbesteding oplossingen voor slimme steden kunnen bestellen.
Gelet op het feit dat conform de wetgeving op de overheidsopdrachten de gemeente As zelf geen overheidsopdracht voor diensten dient op te starten als we toetreden tot de aankoopcentrale in deze raamovereenkomst.
Gelet op het feit dat het toetreden tot dit raamcontract geen aankoopverplichting inhoudt.
Gelet op de vraag van de dienst mobiliteit om toe te treden tot voormelde raamovereenkomst wat betreft de aanschaf van het mobiliteitsplatform Mobilize.
De gemeente wil graag het slim mobiliteitsplatform Mobilize van Cegeka aanschaffen.
Mobilize is een dataplatform dat verschillende big data via verschillende partijen verzamelt zoals citymesh, telraam,....
Vervolgens verwerken ze deze data via Artificial Intelligence om vervolgens te bundelen op een kaart van onze gemeente zodat wij een duidelijk overzicht krijgen van de beschikbare mobiliteitsdata op ons grondgebied.
Beschikbare features van dit programma zijn:
- visualisatie, analyse en simulatie van de huidige verkeerssituatie
- opstellen van scenario's en simulaties
- V85-analyse
- mobiliteitsdata
Op zeer korte termijn komen hier de volgende toepassingen ook nog bij:
- H/B - en cordon-analyses
-proactief hard stops, gevaarlijke rembewegingen,... van vrachtwagens
Deze data kan ons helpen om slimme datagedreven verkeersinzichten te verkrijgen.
Door gebruik te maken van deze technologie kunnen we sneller beslissingen nemen en gerichtere oplossingen aanbieden.
Er kunnen verkeerssimulaties mee gemaakt worden vb wat de verkeersimpact zou kunnen zijn als er een knip in een bepaalde straat zou worden uitgevoerd.
We krijgen hiermee ook een overzicht van de V85-analyse op ons grondgebied zodat we gericht kunnen bepalen waar extra controles/ maatregelen noodzakelijk zijn.
De afname hiervan is mogelijk door toe te treden tot het raamcontract Smartville van C-smart.
De tijdelijke maatschap Smartville is een samenwerking van Cegeka, Cipal Schaubroeck, Crescent en Belfius-dochter The Studio. Zij zijn allen gespecialiseerd in het bouwen van oplossingen voor lokale overheden en organisaties. Hun focus ligt daarbij op duurzaamheid, mobiliteit, veilig verkeer, milieu en lokale economie.
De gemeente As treedt toe tot het raamcontract "Multifunctioneel cloudplatform voor ondersteuning van duurzaam beleid met incentivering en handhaving" van Smartville met C-smart dat als aankoopcentrale functioneert.
De leden van het Beheerscomité hebben op 3 maart 2023 hun digitale goedkeuring gegeven en daarom vraagt men aan het college van burgemeester en schepenen om het jaarverslag (met bijlagen) én de jaarrekening ter goedkeuring/vaststelling te agenderen en voor te leggen aan de gemeenteraad van 23 maart 2023.
Bijkomend moet door de gemeenteraad opnieuw de aanstelling van de vertegenwoordigers voor As in het Beheerscomité van de IGS gebeuren.
Als mandataris zal burgemeester Tom Seurs en als technisch lid zal omgevingsambtenaar Chris Gielen bevestigd worden. De handhavingscoördinator is permanent secretaris.
Na afloop van elk werkjaar, in dit geval 2022, moet in toepassing van artikel 8 van de oprichtingsovereenkomst, een jaarverslag en jaarrekening voor de werking van de I.G.S. Handhaving RO MidLIM in dat jaar opgemaakt worden.
Dit wordt uitgevoerd door de handhavingscoördinator (zie bijlagen). Het Beheerscomité moet vervolgens dit jaarverslag en –rekening respectievelijk goedkeuren en vaststellen.
Het ontwerp-jaarverslag en de ontwerp-jaarrekening werd digitaal voorgelegd aan alle leden van het Beheerscomité op 10 februari 2023. Uiterlijk 3 maart 2023 werd door de leden digitaal goedkeuring verleend aan dit ontwerp-jaarverslag en vaststelling uitgevoerd voor de ontwerp-jaarrekening.
In toepassing van artikel 15 van de overeenkomst moet de jaarrekening nu samen met het jaarverslag door het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring voorgelegd worden aan de gemeenteraden van alle lid-gemeenten en dit in principe binnen de 3 maanden na afloop van het werkjaar (ten laatste gemeenteraad van maart dus).
Het budget voor het werkjaar 2023 werd reeds einde 2022 goedgekeurd door de gemeenteraden i.h.k.v. de opmaak van de begrotingen en de meerjaren-budgettering.
De gemeenteraad keurt het jaarverslag I.G.S. handhaving RO MidLim met bijlagen, in toepassing van artikel 8 en 15 van de oprichtingsovereenkomst, goed.
De gemeenteraad stelt de jaarrekening van I.G.S. handhaving RO MidLim, in toepassing van artikel 8 en 15 van de oprichtingsovereenkomst, vast.
De gemeenteraad bevestigt om burgemeester Tom seurs (stemgerechtigd) en omgevingsambtenaar Chris Gielen als vertegenwoordigers in het Beheerscomité van de I.G.S aan te duiden.
In het kader van de opdracht “MAAIEN VAN DE WEGBERMEN 2023 - 2025” werd een bestek met nr. 2023-05 opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats).
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
* Basisopdracht (MAAIEN VAN DE WEGBERMEN 2023 - 2025), raming: € 33.057,85 excl. btw of € 40.000,00 incl. 21% btw;
* Verlenging 1 (MAAIEN VAN DE WEGBERMEN 2023 - 2025), raming: € 33.057,85 excl. btw of € 40.000,00 incl. 21% btw;
* Verlenging 2 (MAAIEN VAN DE WEGBERMEN 2023 - 2025), raming: € 33.057,85 excl. btw of € 40.000,00 incl. 21% btw.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 99.173,55 excl. btw of € 120.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
In het kader van de opdracht “MAAIEN VAN DE WEGBERMEN 2023 - 2025” werd een bestek met nr. 2023-05 opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats).
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
* Basisopdracht (MAAIEN VAN DE WEGBERMEN 2023 - 2025), raming: € 33.057,85 excl. btw of € 40.000,00 incl. 21% btw;
* Verlenging 1 (MAAIEN VAN DE WEGBERMEN 2023 - 2025), raming: € 33.057,85 excl. btw of € 40.000,00 incl. 21% btw;
* Verlenging 2 (MAAIEN VAN DE WEGBERMEN 2023 - 2025), raming: € 33.057,85 excl. btw of € 40.000,00 incl. 21% btw.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 99.173,55 excl. btw of € 120.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2023, op budgetcode 6159759/Ruimte/0381 (actie/raming AC000166/MJP000938) en in het budget van de volgende jaren.
Het bestek met nr. 2023-05 en de raming voor de opdracht “MAAIEN VAN DE WEGBERMEN 2023 - 2025”, opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats) worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 99.173,55 excl. btw of € 120.000,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2023, op budgetcode 6159759/Ruimte/0381 (actie/raming AC000166/MJP000938) en in het budget van de volgende jaren.
In het kader van de opdracht “Onderhoud gemeentewegen 2023” werd een bestek met nr. 2023-07 opgesteld door Technische Dienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 131.678,00 excl. btw of € 158.106,08 incl. btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2023, op budgetcode 6103510/Ruimte/0200 (actie/raming AC000218/MJP000291).
Het bestek met nr. 2023-07 en de raming voor de opdracht “Onderhoud gemeentewegen 2023”, opgesteld door Technische dienst en Openbare werken, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 131.678,00 excl. btw of € 158.106,08 incl. btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2023, op budgetcode 6103510/Ruimte/0200 (actie/raming AC000218/MJP000291).
Er is een update nodig van het huidige reglement.
Wijziging van het door de gemeenteraad van 20 mei 2021 goedgekeurd reglement bibliotheek.
De gemeenteraad keurt het nieuwe reglement van de bibliotheek goed.
Voor deze nieuwe openingsuren werd ook een nieuw reglement geschreven, gebaseerd op andere bibliotheken die al werken met de onbemande uren. Nu het systeem in gebruik is, dient het reglement verfijnd te worden.
Open+ geeft de mogelijkheid aan geregistreerde gebruikers om toegang te krijgen tot de bibliotheek buiten de bemande openingsuren. Dat kan zowel overdag, ’s avonds als in het weekend zijn. Leners gebruiken de bibliotheek op dezelfde manier als anders, maar er is geen hulp bij inleveren/uitlenen, reservaties nemen, materialen zoeken, computergebruik, betalingen uitvoeren, …
De gemeenteraad keurt de wijzigingen in het reglement van Open+ voor de bibliotheek goed.
De gemeenteraad keurt een retributie van € 5 voor het PLUS- abonnement goed.
De decreetwijziging houdt in dat:
Voor de gemeente As bestaat de deontologische code uit 4 leden van fractie VOLUIT!, 2 leden van fractie CD&V, 1 lid van fractie N-VA en 1 lid van fractie Vooruit aangevuld met de voorzitter van de raad. Voor elke van deze leden kan een plaatsvervanger aangeduid worden. Elke fractie wijst het mandaat in de commissie toe met een voordracht gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad / de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De wijziging van artikel 39 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur worden de volgende zinnen toegevoegd:
“en richt een deontologische commissie op. De deontologische code regelt ook de samenstelling, werking en bevoegdheid van de deontologische commissie. De deontologische commissie bestaat minstens uit één vertegenwoordiger per fractie in de gemeenteraad.”.
Hoofdstuk 7 naleving en handhaving van de deontologische code wordt integraal vervangen. De aangepaste deontologische code in bijlage bij dit besluit.
De voorzitter van de raad ontving volgende voordrachten:
De deontologische commissie wordt zoals hierboven vermeld, samengesteld aangevuld met de voorzitter van de deontologische commissie: mevrouw De Cleene Kathleen.
De gemeenteraad van de gemeente As heeft volgende bedenkingen inzake het PRUP "Hippisch centrum Sentower Park Oudsbergen":
Voorafgaande vaststellingen
De gemeente As vindt volgende passages uit de startnota contradictorisch:
De provincie Limburg wenst met dit PRUP de contour van het recreatiegebied te vergroten door herbestemming van het agrarisch gebied met als doel uitbreidingsmogelijkheden voor Sentower Park te creëren. Specifiek wil Sentower Park hier een nieuwe loods (tijdelijke wedstrijdstallen) plaatsen, de parkeergelegenheid uitbreiden en voorzien in bijkomende hemelwaterbuffering en –infiltratie-infrastructuur. Daarnaast zal ook parkeergelegenheid i.f.v. het speelbos Joekelbos worden aangelegd. De ingrepen zijn ingeplant voor de korte termijn. Er worden geen bijkomende uitbreidingen op lange termijn gepland.
Mobiliteit
Het planvoornemen voorziet geen noemenswaardige wijziging in de verkeersgeneratie of infrastructuur. Aanzienlijke effecten op mens-mobiliteit worden dan ook niet verwacht.
De uitbreiding van de parking wijst er op dat dat er heden te weinig parkeerplaatsen aanwezig zijn op de site, zeker voor vrachtwagens. De vraag die dan gesteld kan worden is of er in de initiële studies wel met de juiste grootorde van het programma is rekening gehouden.
Zijn de effecten die zich vandaag voordoen beoordeeld?
Zijn de effectverwachtingen van destijds te beperkt?
Verkeersgeneratie wordt zwaar onderschat
In de effectenverwachtingen uit het Mober naar aanleiding van het ontheffingsdossier opgemaakt in 2011 vind je vanaf pagina 63 (hfdst 3.3) een overzicht van de te verwachten verkeersgeneratie van de nieuwe ontwikkeling (Sentower).
Als we hierbij louter kijken naar de activiteiten die zwaar verkeer genereren, beperkt zich dit tot de activiteiten die paardentrailers aantrekt:
Een vluchtige raadpleging van de evenementenkalender op de website van Sentower park, leert ons dat op jaarbasis een veelvoud van kleine en grote activiteiten georganiseerd wordt ten opzichte van het aantal voorzien in de MOBER. (zie bijlage 1)
Het oorspronkelijk effectenrapport gaat uit van slechts van 1 CSI jumping.
Dit komt er op neer dat de effectbespreking op piekniveau misschien wel klopt, maar dat deze piekmomenten veel frequenter gaan voorvallen.
Het MOBER concludeert tevens dat er binnen het projectgebied voldoende parkeerplaatsen voorzien worden op de totale parkeerbehoefte binnen het projectgebied op te vangen. Hetgeen dus op vandaag niet het geval blijkt. Vraag kan dan ook gesteld worden of de initiële begroting van de verkeersgeneratie wel klopt.
In het MOBER wordt ook op pagina 107 een beeld gevormd van de gewenste ontsluitingsroutes op macroniveau voor gemotoriseerd verkeer. Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen autoverkeer en vrachtverkeer. Deze route loopt via de N730 naar As om vervolgens aan te takken op de N723, N75 Europalaan richting E314.
Hierbij kan duidelijk gesteld worden dat deze ontsluiting, met name voor vrachtverkeer (doorgaand) niet wenselijk is voor onze gemeente, gelet op de negatieve impact die er hierbij is op vlak van verkeersveiligheid in ons centrum.
Volgens het MOBER is deze route geselecteerd op basis van de selectie van de N730 als lokale weg type I.
Hierbij vergeet men echter dat de selectie als lokale I van de N730 stopt ter hoogte van de Sint-Aldegondisstraat op ons grondgebied. De rest van de route is geselecteerd als lokale weg type II.
Tevens werden er recent infrastructurele aanpassingen doorgevoerd aan het kruispunt Dorpsstraat x N723 Bevrijdingslaan, waardoor verkeer richting Opglabbeek dient te keren aan de rotonde N723 Bevrijdingslaan x Hoogstraat x N723 Stationsstraat x Bosstraat, hetgeen een ongewenst manoeuvre is voor de paardentrailers. We stellen dan ook vast dat veel van deze voertuigen, ongewenst dwars door het centrum van ons dorp rijden (Dorpsstraat). Hetgeen zowaar nog nefaster is voor de verkeersveiligheid.
Wij wensen hierbij bijkomend op te merken dat sinds de opmaak van het oorspronkelijke ontheffingsdossier (2011) , zowel het mobiliteitsplan van As (2017) als van Opglabbeek (2018) herzien werd.
Op vlak van zwaar verkeer geeft ons mobiliteitsplan duidelijk aan te kampen met een grote (ongewenste) hoeveelheid doorgaand vrachtverkeer.
Vrachtwagens van en naar Sentower maken hierbij deel uit van dit probleem.
De gemeente As kan dan ook niet akkoord gaan met de voorgestelde ontsluiting voor vrachtverkeer, aangezien deze dwars door ons centrum loopt.
De ontsluiting die wordt voorgesteld voor Sentower past ook niet binnen het vrachtroutenetwerk van onze gemeente (dat werd afgestemd op het voorstel vanuit Vlaanderen).
Op basis van het MOBER kunnen we afleiden dat Sentower meer dan 8.000 vrachtwagens per jaar genereerd, hetgeen overeenkomt met 16.000 bewegingen. In de veronderstelling dat slechts 50% richting E314 rijdt betekent dit jaarlijks een passage van 8.000 vrachtwagens door het centrum van ons dorp.
De gemeente As vindt dit absoluut ongewenst.
Zoals hierboven aangetoond, stellen we ten zeerste de ingeschatte aantallen hierbij in vraag. In werkelijkheid zal dit nog een veelvoud hiervan zijn.
Het mobiliteitsplan van de gemeente Opglabbeek (2018) is op vlak van zwaar verkeer eveneens formeel:
Vrachtverkeer wordt geweerd uit de dorpskernen en woongebieden (op basis van de categorisering) om zo de leefbaarheid in deze verblijfsgebieden te verbeteren. Concreet betekent dit dat het lokaal vrachtverkeer steeds zo direct mogelijk naar de N76 geleid moet worden en dat de verblijfsgebieden een tonnageverbod krijgen opgelegd. Dit tonnageverbod geldt enkel voor doorgaand vrachtverkeer: bestemmingsvrachtverkeer alsook landbouwverkeer dat geen andere routemogelijkheid hebben, mogen gebruik maken van deze lokale wegen om de bestemmingspercelen te bereiken. Hierbij wordt er afstemming gezocht met de omliggende buurgemeenten (cf. vrachtcordon As).
De gemeente Oudsbergen vraagt het advies van de gemeente As inzake het PRUP "Hippisch centrum Sentower Park Oudsbergen".
Dit advies moet uiterlijk op de laatste dag van het openbaar onderzoek, nl. op 13 april 2023, schriftelijk of digitaal bezorgd worden aan Procoro, zo niet mag aan de adviesvereiste worden voorbijgegaan.
De bundel met ontwerpplannen ligt ter inzage bij het Projectbureau van de gemeente Oudsbergen en bij de afdeling Ruimtelijke Planning, Directie Omgeving, Universiteitslaan 1 , 3500 Hasselt.
Het ontwerp is ook raadpleegbaar via DSI en via de website van de provincie Limburg.
De gemeenteraad van de gemeente As geeft een negatief advies over de huidige route van het vrachtverkeer.
De gemeenteraad stelt vast dat er op heden geen concrete bewegwijzerde ontsluitingsroute voor vrachtverkeer van en naar Sentowerpark aanwezig is. Tevens wordt vast gesteld dat een groot aandeel van het vrachtverkeer van en naar Sentower op vandaag, ongewenst, door het centrum van onze gemeente rijdt. Hetgeen onverenigbaar is met een verkeersveilig centrum.
Het behoud van een ontsluitingsroute voor vrachtverkeer door het centrum van onze gemeente is dan ook onaanvaardbaar.
De gemeenteraad van de gemeente As vraagt dan ook met aandrang in afstemming met de betrokken wegbeheerders een concrete ontsluitingsroute uit te stippelen en deze ook dusdanig te bewegwijzeren.
Een ontsluiting via de Weg naar Zwartberg - Industriezone Opglabbeek naar de N76 is volgens de gemeente As dan ook meer aangewezen.
Er werden tijdens de vergadering geen opmerkingen gemaakt over de redactie van het zittingsverslag van de vorige gemeenteraadszitting.
Zittingsverslag van de gemeenteraad van 16 februari 2023.
De gemeenteraad keurt het zittingsverslag van de openbare zitting van 16 februari 2023 goed.
De gemeenteraad keurt de notulen van de openbare zitting van 16 februari 2023 goed.