Terug
Gepubliceerd op 16/05/2023

2023_GR_00042 - GBAS - Goedkeuring - Aansluiting bij het leersteuncentrum gemeentelijk en stedelijk onderwijs regio Limburg - Dilsen-Stokkem - Bekrachtiging

Gemeenteraad
do 23/03/2023 - 20:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur

Secretaris

Wendy Peeters, Algemeen directeur
2023_GR_00042 - GBAS - Goedkeuring - Aansluiting bij het leersteuncentrum gemeentelijk en stedelijk onderwijs regio Limburg - Dilsen-Stokkem - Bekrachtiging 2023_GR_00042 - GBAS - Goedkeuring - Aansluiting bij het leersteuncentrum gemeentelijk en stedelijk onderwijs regio Limburg - Dilsen-Stokkem - Bekrachtiging

Motivering

Argumentatie

Het schoolbestuur wenst aan te sluiten bij het LSC gemeentelijk en stedelijk onderwijs regio Limburg – Dilsen-Stokkem om voor de leerlingen en leerkrachten van de eigen school/scholen te voorzien in professionele leersteun. Deze leersteun komt in de plaats van de ondersteuning door het huidige ondersteuningsnetwerk Openbaar Ondersteuningsnetwerk Limburg dat ophoudt te bestaan.

Dit LSC is opgenomen in het protocol landschap LSC waardoor het voorlopig erkend zal zijn voor het schooljaar 2023-2024 en het schooljaar 2024-2025.

 Dit LSC is een zelfstandige instelling.

 Het schoolbestuur voldoet aan de voorwaarden voor aansluiting zoals omschreven in de onderwijsreglementering.

 Het schoolbestuur moet zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van dit protocol landschap LSC. Het schoolbestuur dient zijn keuze door te geven voor 10 maart 2023 waardoor de beslissing door het CBS genomen werd en op de eerst volgende gemeenteraad voorgelegd wordt ter bekrachtiging.

 Het LSC waarbij het schoolbestuur wenst aan te sluiten is de zelfstandige instelling leersteuncentrum gemeentelijk en stedelijk onderwijs regio Limburg – Dilsen-Stokkem.

Juridische grond

  • het decreet over leersteun;
  • het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997; (enkel voor het basisonderwijs)
  • de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010; (enkel voor het secundair onderwijs)
  • het protocol landschap LSC van 10 februari 2023.
  • beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 maart 2023 waarbij goedkeuring werd gegeven gezien de dringendheid van de beslissing.

Aanleiding en context

Het decreet over leersteun bepaalt dat een schoolbestuur moet aansluiten bij één leersteuncentrum (LSC) naar keuze, met uitzondering van een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7, georganiseerd door een bestuur van het eigen of een ander onderwijsnet, om leersteun te kunnen ontvangen voor de leerlingen en leerkrachten van zijn school/scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs).

 Een dergelijk LSC biedt leersteun aan scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs) die leerlingen hebben met:

  • een GC-verslag (verslag gemeenschappelijk curriculum, dit is een verslag dat toegang geeft tot leersteun bij een gemeenschappelijk curriculum, vermeld in artikel 16 van het decreet basisonderwijs en artikel 352 van de Codex Secundair Onderwijs), 
  • IAC-verslag (verslag individueel aangepast curriculum, dit is een verslag dat toegang geeft tot een individueel aangepast curriculum, vermeld in artikel 15 van het decreet basisonderwijs en in artikel 294, §2, 1° van de Codex Secundair Onderwijs) of 
  • OV4-verslag (dit is het verslag vermeld in artikel 294, §2, 2° van de Codex Secundair Onderwijs).

 Het schoolbestuur heeft de volgende school/scholen voor gewoon basisonderwijs: Gemeentelijke Basisschool As, Schoolstraat 1, 3668 Niel-bij-As

 Deze school/scholen heeft/hebben leerlingen met de hierboven vermelde verslagen.

 Een dergelijk LSC kan deel uitmaken van een school voor buitengewoon onderwijs of kan een zelfstandige instelling zijn.

 Een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7 is een leersteuncentrum dat deel uitmaakt van een school voor buitengewoon onderwijs en dat alleen leersteun biedt voor leerlingen met een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag type 4, type 6 of type 7, in het gewoon basisonderwijs en het gewoon secundair onderwijs.

 Het schoolbestuur is momenteel aangesloten bij het ondersteuningsnetwerk Openbaar Ondersteuningsnetwerk Limburg.

 Deze LSC’s komen in de plaats van de huidige ondersteuningsnetwerken. Volgens de ontwerptekst van de memorie van toelichting kiest de Vlaamse Regering hiermee voor een nieuw ondersteuningsmodel.

  • Mensen, middelen en expertise worden geconcentreerd in deze nieuwe leersteuncentra, die anders georganiseerd zijn dan de huidige ondersteuningsnetwerken.
  • Er wordt gekozen voor een beperkt aantal leersteuncentra die de mogelijkheden maximaal bundelen én garanderen met een voldoende kritische massa.
  • Scholen voor gewoon onderwijs kiezen vrij het leersteuncentrum waarbij ze willen aansluiten (los van het net of de koepel waartoe ze behoren) en nemen een belangrijke rol op in de leersteunraad. Jaarlijks kunnen ze kiezen om hun middelen in dat leersteuncentrum onder te brengen waar hun noden optimaal beantwoord worden.

 De Vlaamse Regering heeft met de representatieve verenigingen van inrichtende machten (waaronder OVSG) en het gemeenschapsonderwijs op 10 februari 2023 een protocol   afgesloten over waar de LSC’s mogen worden opgericht en door welke besturen (protocol landschap LSC).

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 113 van het decreet lokaal bestuur
Het bijzonder comité voor de sociale dienst is bevoegd op basis van artikel 113

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het schoolbestuur sluit op 1 september 2023 met zijn school/scholen gewoon basisonderwijs en/of gewoon secundair onderwijs aan bij het leersteuncentrum leersteuncentrum gemeentelijk en stedelijk onderwijs regio Limburg – Dilsen-Stokkem.