Er dient dus een waarnemend algemeen directeur aangesteld te worden voor de vervanging bij verhindering of afwezigheid van de algemeen directeur en eerder aangestelde waarnemend algemeen directeur, zijnde Goele Bergmans, afdelingshoofd organisatie .
Het afdelingshoofd mens A1a-A3a, Sandy Boa, wordt aangesteld als waarnemend algemeen directeur. Sandy Boa voldoet aan de voorwaarden om aangesteld te worden als waarnemend algemeen directeur en is bovendien lid van het managementteam.
Artikel 166 van het Decreet Lokaal Bestuur:
Met behoud van de toepassing van artikel 175 regelt de gemeenteraad de vervanging van de algemeen directeur en de financieel directeur bij hun afwezigheid of verhindering.
Er wordt in elk geval in een waarneming van het ambt van algemeen directeur of financieel directeur voorzien als de afwezigheid of verhindering van de algemeen directeur of financieel directeur langer dan honderdtwintig dagen duurt of als het ambt vacant werd verklaard.
De waarnemend algemeen directeur en de waarnemend financieel directeur oefenen alle bevoegdheden uit die aan het ambt verbonden zijn.
De gemeenteraad kan de aanstelling van een waarnemend algemeen directeur of financieel directeur toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen en aan de functiehouder van het ambt.
Gemeenteraadsbeslissing van 20140619 - Aanduiding waarnemend secretaris in vervanging van gemeentesecretaris bij afwezigheid.
Gemeenteraadsbeslissing van 20180621 Aanstelling waarnemend algemeen directeur bij verhindering of afwezigheid van de algemeen directeur - Goedkeuring.
Artikel 148 RPR:
In spoedeisende gevallen kan een waarnemend algemeen directeur of een waarnemend financieel directeur aangesteld worden door het college van burgemeester en schepenen. De aanstelling vervalt indien het niet in de eerstvolgende raad bekrachtigd wordt.
Onze algemeen directeur en eerder aangestelde waarnemend algemeen directeur, zijnde afdelingshoofd organisatie, zijn afwezig. Wegens noodzakelijkheid besliste het college van burgemeester en schepenen in zitting van 29 augustus 2023 tot het aanstellen van een waarnemend algemeen directeur.
In spoedeisende gevallen kan een waarnemend algemeen directeur of een waarnemend financieel directeur aangesteld worden door het college van burgemeester en schepenen.
De aanstelling vervalt indien het niet in de eerstvolgende raad bekrachtigd wordt. (Artikel 148 RPR)
De gemeenteraad bekrachtigt de aanstelling van mevrouw Sandy Boa, afdelingshoofd mens, als waarnemend algemeen directeur (gemeente en OCMW) bij verhindering of afwezigheid van de algemeen directeur en eerder aangesteld waarnemend algemeen directeur, zijnde Goele Bergmans, afdelingshoofd organisatie, met ingang vanaf 29 september 2023 tot en met 31 oktober 2023.
De gemeenteraad keurt de aanduiding van volgende personeelsleden met rangorde voor de vervanging van de algemeen directeur bij verhindering of afwezigheid van de algemeen directeur goed:
De rangorde werd bepaald op basis van ervaring en competenties.
Het nazicht van de jaarrekening heeft niet geleid tot formele vaststellingen. Er zijn wel een aantal bemerkingen van eerder technische aard gemaakt. Deze worden via mail aan de algemeen directeur en de financieel directeur bezorgd.
Schrijven d.d. 14 september 2023 van agentschap binnenlands bestuur afdeling lokale financiën m.b.t. tot het besluit van de gouverneur over de jaarrekening 2022 van de gemeente As.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 van de gemeente en OCMW As.
De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid aan de gemeenteraad over het debiteurenbeheer.
De gemeenteraad neemt kennis van het rapport van de financieel directeur over het debiteurenbeheer.
De voorziene gemeentelijke bijdrage in het budget 2023 blijft binnen de grenzen van de gemeentelijke bijdragen voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
Het decreet van 2004-05-07 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse regering van 2006-10-13 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 2006-11-27 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 2006-10-13.
De ministeriële omzendbrief BB-2008/06, d.d. 2008-07-18 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De gemeenteraad dient akte te nemen van de budgetten van de erkende kerkfabrieken.
De gemeenteraad heeft akte genomen van het budget 2023 op 15 september 2022.
Het Centrale Kerkbestuur heeft op 17 juli 2023 de budgetwijziging 2023 voor de kerkfabriek Sint-Theresia ingediend bij het gemeentebestuur.
Er wordt akte genomen van de budgetwijziging 2023 van de kerkfabriek Sint-Theresia:
Exploitatie Ontvangsten Uitgaven Overschot/Tekort
Eredienst 2 520,00 EUR 10 825,00 EUR - 8 350,00 EUR
Gebouwen 7 200,00 EUR 27 850,00 EUR - 20 650,00 EUR
Bestuur 0,00 EUR 8 230,00 EUR - 8 230,00 EUR
Privaat patrimonium 10 170,00 EUR 1 320,00 EUR 8 8850,00 EUR
Stichtingen 20,00 EUR 350,00 EUR - 330,00 EUR
Expl. zonder financiering 19 910,00 EUR 48 575,00 EUR - 28 665,00 EUR
Financiering 0,00 EUR 28 530,00 EUR - 28 530,00 EUR
Expl. voor overboekingen 19 910,00 EUR 77 105,00 EUR - 57 195,00 EUR
Tekort - 57 195,00 EUR
Gecorrigeerd overschot expl.2022 13 772,28 EUR
Exploitatie voor toelage - 43 422,72 EUR
Exploitatietoelage 43 422,72 EUR
Overschot exploitatie 0,00 EUR
Investeringen Ontvangsten Uitgaven Overschot/Tekort
Eredienst 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Gebouwen 0,00 EUR 4 000,00 EUR - 4 000,00 EUR
Privaat patrimonium 5 457,00 EUR 23 000,00 EUR - 17 525,00 EUR
Stichtingen 3 575,00 EUR 7 775,00 EUR - 4 200,00 EUR
Invest. zonder financiering 9 050,00 EUR 34 775,00 EUR - 25 725,00 EUR
Financiering 25 000,00 EUR 0,00 EUR 25 000,00 EUR
Invest. voor overboekingen 34 050,00 EUR 34 775,00 EUR - 725,00 EUR
Investeringen eigen financ.boekjaar 0,00 EUR
Overschot budgetwijziging 2022 - 3 677,85 EUR
Overschot investeringen - 4 402,85 EUR
De voorziene gemeentelijke bijdrage in het budget 2024 blijft binnen de grenzen van de gemeentelijke bijdragen voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
Het decreet van 2004-05-07 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse regering van 2006-10-13 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 2006-11-27 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 2006-10-13.
De ministeriële omzendbrief BB-2008/06, d.d. 2008-07-18 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De gemeenteraad dient akte te nemen van de budgetten van de erkende kerkfabrieken.
Het Centrale Kerkbestuur heeft op 17 juli 2023 het budget 2024 voor de kerkfabriek Sint-Theresia ingediend bij het gemeentebestuur.
Het Bisdom Hasselt heeft haar gunstig advies uitgebracht.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Theresia As:
Exploitatie Ontvangsten Uitgaven Overschot/Tekort
Eredienst 2 400,00 EUR 14 255,00 EUR - 11 855,00 EUR
Gebouwen 7 200,00 EUR 30 125,00 EUR - 22 925,00 EUR
Bestuur 0,00 EUR 10 340,00 EUR - 10 340,00 EUR
Privaat patrimonium 10 500,00 EUR 1 350,00 EUR 9 150,00 EUR
Stichtingen 120,00 EUR 500,00 EUR - 380,00 EUR
Expl. zonder financiering 20 220,00 EUR 56 570,00 EUR - 36 350,00 EUR
Financiering 0,00 EUR 30 800,00 EUR - 30 800,00 EUR
Expl. voor overboekingen 20 220,00 EUR 87 370,00 EUR - 67 150,00 EUR
Tekort - 67 150,00 EUR
Gecorrigeerd overschot expl 2022 7 533,85 EUR
Exploitatie voor toelage - 59 616,15 EUR
Exploitatietoelage 59 616,15 EUR
Overschot exploitatie 0,00 EUR
Investeringen Ontvangsten Uitgaven Overschot/Tekort
Eredienst 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Gebouwen 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Stichtingen 39 600,00 EUR 39 600,00 EUR 0,00 EUR
Invest. zonder financiering 39 600,00 EUR 39 600,00 EUR 0,00 EUR
Invest. voor overboekingen 39 600,00 EUR 39 600,00 EUR 0,00 EUR
Investeringen eigen financ.boekjaar 0,00 EUR
Overschot investeringen 2022 0,00 EUR
Overschot budgetwijziging 2023 0,00 EUR
Overschot investeringen 0,00 EUR
Er wordt voor het jaar 2023 een exploitatiebijdrage voorzien van 59.616,15 euro.
De voorziene gemeentelijke bijdrage in het budget 2023 blijft binnen de grenzen van de gemeentelijke bijdragen voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
Het decreet van 2004-05-07 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse regering van 2006-10-13 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 2006-11-27 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 2006-10-13.
De ministeriële omzendbrief BB-2008/06, d.d. 2008-07-18 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De gemeenteraad dient akte te nemen van de budgetten van de erkende kerkfabrieken.
De gemeenteraad heeft akte genomen van het budget 2023 op 15 september 2022.
Het Centrale Kerkbestuur heeft op 17 juli 2023 de budgetwijziging 2023 voor de kerkfabriek Sint-Barbara ingediend bij het gemeentebestuur.
Er wordt akte genomen van de budgetwijziging 2023 van de kerkfabriek Sint-Barbara:
Exploitatie Ontvangsten Uitgaven Overschot/Tekort
Eredienst 300,00 EUR 1 404,00 EUR - 1 104,00 EUR
Gebouwen 7 032,00 EUR 15 700,00 EUR - 8 668,00 EUR
Bestuur 0,00 EUR 2 040,00 EUR - 2 040,00 EUR
Privaat patrimonium 10,00 EUR 0,00 EUR 10,00 EUR
Stichtingen 0,07 EUR 7,00 EUR - 6,93 EUR
Expl. zonder financiering 7 342,07 EUR 19 151,00 EUR - 11 080,93 EUR
Financiering 00,00 EUR 00,00 EUR 0,00 EUR
Expl. voor overboekingen 7 342,07 EUR 19 151,00 EUR - 11 080,93 EUR
Tekort - 11 080,93 EUR
Gecorrigeerd overschot expl 2021 6 429,44 EUR
Exploitatie voor toelage - 5 379,49 EUR
Exploitatietoelage 5 379,49,00 EUR
Overschot exploitatie 00,00 EUR
Investeringen Ontvangsten Uitgaven Overschot/Tekort
Eredienst 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Gebouwen 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Bestuur 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Privaat patrimonium 5 0000,00 EUR 436 000,07 EUR - 431 000,07 EUR
Stichtingen 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Invest. zonder financiering 0,00 EUR 0,00 EUR - 431 000,07 EUR
Invest. voor overboekingen 0,00 EUR 0,00 EUR - 431 000,07 EUR
Investeringen eigen financ.boekjaar 0,00 EUR
Overschot investeringen 2021 0,00 EUR
Overschot budgetwijziging 2022 0,00 EUR
Overschot investeringen -431 000,07 EUR
De voorziene gemeentelijke bijdrage in het budget 2023 blijft binnen de grenzen van de gemeentelijke bijdragen voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
Het decreet van 2004-05-07 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse regering van 2006-10-13 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 2006-11-27 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 2006-10-13.
De ministeriële omzendbrief BB-2008/06, d.d. 2008-07-18 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De gemeenteraad dient akte te nemen van de budgetten van de erkende kerkfabrieken.
Het Centrale Kerkbestuur heeft op 17 juli 2023 het budget 2024 voor de kerkfabriek Sint-Barbara ingediend bij het gemeentebestuur.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Barbara:
Exploitatie Ontvangsten Uitgaven Overschot/Tekort
Eredienst 228,00 EUR 3 117,00 EUR - 2 889,00 EUR
Gebouwen 7 380,00 EUR 15 350,00 EUR - 7 970,00 EUR
Bestuur 0,00 EUR 2 060,00 EUR - 2 060,00 EUR
Privaat patrimonium 7 560,00 EUR 0,00 EUR 7 560,00 EUR
Stichtingen 0,07 EUR 7,00 EUR - 6,93 EUR
Expl. zonder financiering 15 168,07 EUR 20 534,00 EUR - 5 365,93 EUR
Financiering 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Expl. voor overboekingen 15 168,07 EUR 20 534,00 EUR - 5 365,93 EUR
Tekort - 5 365,93 EUR
Gecorrigeerd overschot expl 2022 0,00 EUR
Exploitatie voor toelage - 5 365,93 EUR
Exploitatietoelage 5 365,93 EUR
Overschot exploitatie 0,00 EUR
Investeringen Ontvangsten Uitgaven Overschot/Tekort
Eredienst 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Gebouwen 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Bestuur 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Privaat patrimonium 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Stichtingen 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Invest. zonder financiering 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Invest. voor overboekingen 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Investeringen eigen financ.boekjaar 0,00 EUR
Overschot investeringen 2021 431 000,70 EUR
Overschot budgetwijziging 2022 - 431 000,70 EUR
Overschot investeringen 0,00 EUR
Er wordt voor het jaar 2024 een exploitatiebijdrage voorzien van 5 365,93 euro.
De voorziene gemeentelijke bijdrage in het budget 2024 blijft binnen de grenzen van de gemeentelijke bijdragen voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
Het decreet van 2004-05-07 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse regering van 2006-10-13 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 2006-11-27 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 2006-10-13.
De ministeriële omzendbrief BB-2008/06, d.d. 2008-07-18 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De gemeenteraad dient akte te nemen van de budgetten van de erkende kerkfabrieken.
Het Centrale Kerkbestuur heeft op 24 juli 2023 het budget 2024 voor de kerkfabriek Sint-Niklaas ingediend bij het gemeentebestuur.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Niklaas:
Exploitatie Ontvangsten Uitgaven Overschot/Tekort
Eredienst 3 230,00 EUR 5 310,00 EUR - 2 080,00 EUR
Gebouwen 6 200,00 EUR 17 910,00 EUR - 11 710,00 EUR
Bestuur 0,00 EUR 2 225,00 EUR - 2 225,00 EUR
Privaat patrimonium 1 345,00 EUR 100,00 EUR 1 245,00 EUR
Stichtingen 685,00 EUR 340,00 EUR 345,00 EUR
Expl. zonder financiering 11 460,00 EUR 25 885,00 EUR - 14 425,00 EUR
Financiering 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Expl. voor overboekingen 11 460,00 EUR 25 885,00 EUR - 14 425,00 EUR
Tekort - 14 425,00 EUR
Gecorrigeerd overschot expl 2022 14,00 EUR
Exploitatie voor toelage - 14 411,00 EUR
Exploitatietoelage 14 411,00 EUR
Overschot exploitatie 0,00 EUR
Investeringen Ontvangsten Uitgaven Overschot/Tekort
Eredienst 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Gebouwen 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Stichtingen 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Invest. zonder financiering 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Invest. voor overboekingen 0,00 EUR 0,00 EUR 0,00 EUR
Investeringen eigen financ.boekjaar 0,00 EUR
Overschot investeringen 2022 3,85 EUR
Overschot budgetwijziging 2023 0,00 EUR
Overschot investeringen 3,85 EUR
Er wordt voor het jaar 2024 een exploitatiebijdrage voorzien van 14.411,00 euro.
Het personeel moet 1 dag verlof inzetten om de brugdagen in te vullen.
Er werd een bevraging gedaan bij het personeel en de meerderheid keurt de voorgestelde brugdagen goed. (einde bevraging 15/09)
Na goedkeuring voorstel door het college van burgemeester en schepenen werd het voorstel ter kennis gegeven aan de vakbonden.
Artikel 236§1 van de lokale rechtspositieregeling dat zegt dat het personeelslid betaalde vakantie heeft op de volgende feestdagen: 1 januari, paasmaandag, 1 mei, Hemelvaartsdag, pinkstermaandag, 11 juli, 21 juli, 15 augustus, 1 november en 25 december. Deze lijst werd aangevuld door drie extra feestdagen, vastgelegd in de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel van As op: 2 januari, 2 november en 26 december.
Artikel 236§2 wanneer een feestdag samenvalt met een zaterdag of een zondag dan wordt deze dag vervangen door een andere dag, bepaald door de raad.
Protocol van bijzonder overlegcomité van 3 oktober 2023 waarbij er kennis werd gegeven voor het inzetten van deze compensatiedagen.
In 2024 vallen 21 juli, 2 november in een weekend. Deze dagen zullen vervangen worden door een andere dag, die door de gemeenteraad bepaald wordt.
In 2024 zijn er 3 mogelijke brugdagen, het schepencollege stelt voor om onderstaande dagen in te zetten als compensatiedagen:
De gemeenteraad keurt de verlofplanning voor 2024, integraal bij het besluit opgenomen, goed.
De gemeenteraad keurt onderstaande uitzondering op de algemene verlofplanning goed:
BKO
Collectieve sluiting van maandag 22 juli 2024 tem 4 augustus 2024.
Collectieve sluiting op vrijdag 27 december 2024.
Technische dienst
Collectieve sluiting tussen kerst en Nieuwjaar.
De vervangingsdagen voor feestdagen die samenvallen met een zaterdag of zondag in 2024 zijn ter kennisgeving, voorgelegd aan de vakbonden en aan het college van burgemeester en schepenen.
De gemeenteraad keurt onderstaande uitzondering op de algemene verlofplanning goed:
Op dinsdag 24 en 31 december 2024 zullen de diensten doorlopend open zijn van 9-14u.
De zonale verdeelsleutel voor de gemeenten is bepaald op 50% belastbaar KI + 50% aantal inwoners.
Jaarlijks, op 1 juli, wordt de verdeelsleutel op basis van de actuele gegevens aangepast. Hiervoor worden de gegevens gebruikt van de Studiedienst Vlaamse Regering die terug te vinden zijn op www.statistiekvlaanderen.be.
Op 1 juli 2023 waren de meest actuele gegevens van het jaar 2022 als volgt:
De totale jaarlijkse dotatie van de gemeenten in 2023 werd bij besluit van de zoneraad van 29 september 2023 bepaald op € 13.606.488,08. Gelet op inflatie en indexeringen wordt de dotatie in 2024 met 2% verhoogd. De totale gemeentelijke dotatie in 2023 zal bijgevolg € 13.878.617,85 bedragen.
Rekening houdend met de hoge inflatie en de hieraan gekoppelde loonindexaties, heeft de zoneraad eveneens beslist om de gemeentelijke dotaties te verhogen met 2% voor 2024. De verdeelsleutel die de zone toepast fluctueert jaarlijks in functie van de parameters KI en inwonersaantal. Het is dus mogelijk dat de dotaties voor 2024 en 2025 voor As nog zullen wijzigen.
De gemeente As heeft binnen de brandweerzone een verdeelsleutel van 2,24%. Dit komt neer op een dotatie in 2024 van 311 397,19 euro.
Op 29 september 2023 heeft het zonecollege de gemeentelijke dotaties voor 2024 vastgelegd. Deze zijn verhoogd ten opzichte van de gemeentelijke dotatie in 2023 en conform de afspraken die gemaakt zijn bij de start van de brandweerzone. De wetgeving voorziet dat iedere gemeenteraad haar dotatie aan de brandweerzone moet goedkeuren.
De gemeenteraad keurt de gemeentelijke dotatie 2024 voor brandweerzone Oost-Limburg goed. De totale gemeentelijke bijdrage van 311 397,19 euro is voorzien in de begroting van de brandweerzone voor 2024. De gemeente As heeft binnen de brandweerzone een verdeelsleutel van 2,24 % van 13.878.617,85 euro.
De Duivenbond wenst gebruik te maken van een lokaal in het oud gemeentehuis van Niel-bij-As voor hun dagelijkse werking.
Mits een kleine verbruiksvergoeding voor hun energieverbruik zal de gemeente As het linkse lokaal ter beschikking stellen.
De Duivenbond zal op haar kosten de binnendeur verbreden en het hellend vlak naar de buitendeur verstevigen.
De gemeente As sluit een gebruikersovereenkomst af met de Duivenbond As voor het gebruik van het linkerlokaal in het oud gemeentehuis Niel-bij-As.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering en opvolging van deze gebruikersovereenkomst.
Protocol van Abc en schoolraad waarbij deze zich akkoord verklaren met voorgesteld professionaliseringsplan, ondertekend op 24 oktober 2023.
Het voorstel van het nieuw professionaliseringsplan van de gemeentelijke basisschool voor schooljaar 2023 -2024.
De gemeenteraad keurt het professionaliseringsplan van de gemeentelijke basisschool voor het schooljaar 2023-2024 goed.
Er is heel wat kennis aanwezig in de 5 Vlaamse provincies over milieu- en aanverwante thema’s. Sinds 2013 maken de provincies onderling gebruik van die bestaande expertise onder de noemer van het Interprovinciaal Kenniscentrum voor Milieu (IPKC);
In 2016 sloten de 5 Vlaamse provincies een overeenkomst met elkaar waardoor deze interprovinciale samenwerking officieel werd;
De provincieraad van provincie Limburg keurde op 19 oktober 2022 een ontwerp voor samenwerkingsovereenkomst met de Limburgse gemeenten goed;
Het schrijven van de provincie Limburg van 19 april 2023;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het ontwerp van deze samenwerkingsovereenkomst, met een looptijd tot 31 december 2023; waarbij de overeenkomst jaarlijks kan opgezegd worden en zo niet stilzwijgend wordt verlengd tot 31 december van het volgende jaar;
Via deze overeenkomst kan er beroep gedaan worden op expertise bij een van de provincies (doordat er al een overeenkomst is tussen provincie Limburg en de Vlaamse provincies onderling);
Deze manier van werken juridisch werd afgetoetst en in overeenstemming is met de geldende wetgeving inzake overheidsopdrachten;
Het ondertekenen van deze overeenkomst is gratis;
Het ondertekenen van deze overeenkomst houdt geen exclusiviteit tot samenwerking met de provincie(s) in en de gemeente behoudt dus de vrijheid om met andere dienstverleners samen te werken;
Bij een concrete vraag vanuit de gemeente wordt er door de aanbieder-provincie bekeken tegen welke kostprijs de uitvoering kan gebeuren, daarna wordt er gratis een offerte aan de gemeente bezorgd en de gemeente kan dan beslissen om al dan niet in te gaan op het aanbod;
Het aanbod van het IPKC (zie bijlage actielijst beknopt) wil focussen op diensten waarvan de gemeenten geen gebruik kunnen maken via het provinciaal aanbod van provincie Limburg. Hiermee worden voor de gemeenten niches opgevuld.
Bij de overeenkomst horen twee bijlagen: een actielijst (bijlage 1) en een document met praktische afspraken (bijlage 2). De actielijst geeft aan voor welke dienstverleningen de gemeente een beroep kan doen op het IPKC. Deze actielijst kan in de loop van de tijd aangepast of geactualiseerd worden. De tweede bijlage bevat de praktische afspraken om van deze dienstverlening van het IPKC gebruik te kunnen maken.
De samenwerkingsovereenkomst zal na goedkeuring door de gemeenteraad ingaan vanaf goedkeuring door de deputatie;
De gemeenteraad van gemeente As beslist de samenwerkingsovereenkomst betreffende de uitwisseling van kennis en dienstverlening inzake milieu en aanverwante thema’s met de provincie Limburg te ondertekenen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van dit besluit wanneer gemeente As gebruik maakt van het aanbod van het IPKC.
Een afschrift van dit besluit en twee origineel ondertekende exemplaren van de samenwerkingsovereenkomst zullen met de post voor verder gevolg bezorgd worden aan Provincie Limburg, Dienst Milieu en Klimaat via e-mail aan knooppuntmilieu@limburg.be.
Op 20 april 2023 werd het project handhaving zwerfvuil gewestelijke vaststellers goedgekeurd door de gemeenteraad.
In kader van dit project zijn er nieuwe gewestelijke vastellers die aangesteld dienen te worden door de gemeenteraad om ingezet te kunnen worden op het grondgebied van de gemeente As.
Ondertussen is het project opgestart en kan het lokaal bestuur gratis beroep doen op de handhavers zwerfvuil van de OVAM. De eerste lichting van handhavers is gestart bij de OVAM, de aanwervingen zijn nog lopende om te komen tot een totaal van 30 handhavers. De handhavers zwerfvuil werken als GAS-vaststellers in samenwerking met de lokale besturen en op basis van de bepalingen over zwerfvuil in de lokale politiereglementen. Hiervoor moeten de handhavers aangeduid worden als GAS- vaststeller door de gemeenteraad.
De hoofdfocus: betrapping op heterdaad van veroorzaken zwerfvuil. Patrouilles bij hot spots, evenementen, ….
Via het aanvraagformulier opgesteld door de OVAM kan de gemeente beroep doen op de beschikbaarheid van de handhavers.
Opleiding Campus Vesta apb, Oostmalsesteenweg 75 - 2520 Ranst in 2023:
• Marie-Jeanne Verheyen
• Soumia Affrane
• Katrien Wuyts
De OVAM bevestigt dat bovenstaande personen voldoen aan de voorwaarden van Artikel 1 tot en met Artikel 3 van het Koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de
minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie:
De gemeenteraad keurt de aanstelling van Marie-Jeanne Verheyen, Soumia Affrane en Katrien Wuyts als gewestelijk vaststeller voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente As voor de vaststelling van overtredingen inzake afval.
De gemeenteraad keurt de aanstelling van de gewestelijke personeelsleden ikv. handhaving tegen zwerfvuil goed.
Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan het team handhaving van OVAM en Dienst Handhaving Genk.
De gemeente As is vragende partij om de snelheid van de Bevrijdingslaan/Steenweg te verlagen van 70km/h naar 50km/h.
Door dit ministerieel besluit te ondertekenen kan dit uitgevoerd worden in de praktijk.
het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 2;
het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, artikel 3, 7 en 10;
het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals tot op heden gewijzigd en inzonderheid door het Besluit van de Vlaamse regering van 30 oktober 2015;
het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zoals tot op heden gewijzigd;
de dienstorder MOB/MIN/2010/01 van 11 januari 2010 inzake de procedure van aanvullende reglementen beheerd binnen het Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken;
de dienstorder MOW/AWV/2016/2 - Snelheid op gewestwegen buiten de bebouwde kom.
Dit besluit is gebaseerd op de volgende motieven:
- De N723 op het grondgebied As tussen meterpunten 5,500 en 7,800 is een gewestweg;
- De N730 op het grondgebied As tussen meterpunten 27,377 en 28,855 is een gewestweg;
- Bedoeld wegsegment van de N723 is als lokale weg type II gecategoriseerd;
- Bedoeld wegsegment van de N730 is als lokale weg gecategoriseerd;
- De aanwezigheid van veel bebouwing en aanliggende fietspaden maakt dat een snelheidsverlaging verantwoord is op gewestweg N730 tussen meterpunten 27,377 en 28,855 en op gewestweg N723 tussen meterpunten 5,500 en 7,800 in beide richtingen;
Concreet houdt dit in dat op het grondgebied van de gemeente As de volgende wijzigingen worden doorgevoerd:
Een snelheidsbeperking van 50km/uur:
-op gewestweg N723:
- tussen kilometerpunt 5,500 en 8,700;
- tussen kilometerpunt 8,700 en 5,500;
- tussen kilometerpunt 8.748 en 9.071;
- tussen kilometerpunt 9,071 en 8,748;
- op gewestweg N763, vak As - Maasmechelen:
- tussen kilometerpunt 0,000 (aansluiting N75) en 0,172 (grens Maasmechelen);
- tussen kilometerpunt 0,172 (grens Maasmechelen) en 0,000 (aansluiting N75);
- op gewestweg N730:
- tussen kilometerpunt 27,855 en 28,377;
- tussen kilometerpunt 28,377 en 27,855;
Een snelheidsbeperking van 70 km/u ingevoerd voor vrachtwagens van + 3,5 ton:
- op gewestweg N75, vak Hasselt – Dilsen:
- tussen kilometerpunt 17,260 en 17,560;
- tussen kilometerpunt 17,860 en 17,560;
- tussen kilometerpunt 20,740 en 20,440;
Een snelheidsbeperking tot 90 km/u ingevoerd:
- op gewestweg N75, vak Genk – Dilsen:
- tussen kilometerpunt 17,069 (grens Genk) en 19,717 (grens Maasmechelen);
- tussen kilometerpunt 19,717 (grens Maasmechelen) en 17,069 (grens Genk);
- tussen kilometerpunt 20,370 (grens Maasmechelen) en 21,730 (grens Dilsen);
- tussen kilometerpunt 21,730 (grens Dilsen) en 20,370 (grens Maasmechelen);
Zie bijgevoegd plan in bijlage.
Deze wijzigingen worden ter kennis van de weggebruikers gebracht door middel van de wettelijk vastgestelde verkeerstekens.
De kosten, verbonden aan het plaatsen, onderhouden en vernieuwen van de verkeerstekens worden gedragen door het Vlaamse Gewest.
De verkeerstekens die strijdig zijn met de bepalingen van dit reglement moeten onmiddellijk worden verwijderd.
Alle bestaande besluiten die betrekking hebben op het onderwerp van de hierboven omschreven weggedeelten worden opgeheven en vervangen door onderhavig besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt gezonden aan de griffie van de politierechtbank te Genk.
De gemeenteraad keurt de opmaak van dit ministerieel besluit goed.
Dit advies wordt overgemaakt aan AWV en de Vlaamse Regering.
Gemeente As wenst over de mogelijkheid te beschikken om een beroep te kunnen doen op de diensten van s-Lim DV overeenkomstig haar statutair voorwerp. In het kader daarvan wenst Gemeente As een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan met s-Lim DV. Deze samenwerkingsovereenkomst bevat de algemene afspraken voor de onderlinge samenwerking en financiële afspraken.
De Samenwerkingsovereenkomst geeft de mogelijkheid aan de gemeente om diensten af te nemen bij s-Lim en kadert binnen de statutaire voorwerp van de DV. De samenwerking wordt aangegaan als een raamovereenkomst waarbinnen in een later stadium projectspecifieke afspraken kunnen worden afgesloten die vervolgens als bijlage zullen gevoegd worden aan de Samenwerkingsovereenkomst. De juridische grondslag voor deze Samenwerkingsovereenkomst is gelijktijdig van toepassing op alle verder te sluiten projectspecifieke afspraken.
De mogelijkheid voor s-Lim DV om rechtstreeks diensten te verlenen aan [stad/gemeente], kadert binnen de toepassingsvoorwaarden van artikel 30 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten (hierna de “Wet Overheidsopdrachten”). Meer bepaald oefent Gemeente As–zelf een aanbestedende overheid in de zin van artikel 2, lid 1, 1° van de Wet Overheidsopdrachten – op s-Lim DV een toezicht uit zoals op haar eigen diensten.
Dit toezicht uit zich in (a) de samenstelling van de algemene vergadering van s-Lim DV, die bestaat uit een vertegenwoordiger van alle deelnemers, waaronder [stad/gemeente], alsook in (b) de samenstelling van de raad van bestuur van s-Lim DV, die op voordracht van Gemeente As tot stand kwam.
Verder staat het vast dat s-Lim DV voor minstens 80% van haar jaarlijks gegenereerde omzet diensten verricht voor de toegetreden steden en gemeenten. Ten slotte is er in s-Lim DV geen directe participatie van privékapitaal. Zodoende is er sprake van een collectieve, verticale in-houserelatie tussen Gemeente Asen s-Lim DV zoals bedoeld in artikel 30 van de Wet Overheidsopdrachten.Artikel 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, Titel II, hfdst. 3;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 en de artikelen 413-460;
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
De Algemene Vergadering van Fluvius Limburg Opdrachthoudende Vereniging heeft op 27 juni 2023 besloten tot partiële splitsing waarbij de deelneming van Fluvius Limburg OV in de coöperatieve vennootschap s-Lim en de activiteit zoals omschreven in het artikel 3 A.5. 5.3 van de statuten Fluvius Limburg, werden ondergebracht in de Dienstverlenende Vereniging s-Lim, met inwerkingtreding per 30 juni 2023. Deze beslissing werd authentiek verleden voor meester Xavier Desmet, notaris te Antwerpen, op 29 juni 2023.
S-Lim DV werd opgericht bij notariële akte op 30 juni 2023 als een dienstverlenende vereniging in de zin van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (hierna het “DLB”). De dienstverlenende vereniging s-Lim werd gelijktijdig meerderheidsaandeelhouder in cv s-Lim, die over ruime kennis en ervaring in het kader van smart city-projecten beschikt.
S-Lim DV heeft tot statutair voorwerp onder meer: “het bevorderen van samenwerking ten behoeve van haar deelnemers, in hoofdzaak tussen steden en gemeenten, en het leveren van diensten aan haar deelnemers, rond de ontwikkeling van een geografisch gebied tot een Smart Region (“Slimme Regio”). Dit voorwerp houdt onder meer het volgende in:
In het licht van deze statutaire voorwerp wenst Gemeente As een overeenkomst aan te gaan met s-Lim DV onder de voorwaarden van de samenwerkingsovereenkomst van 23 november 2023.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met s-Lim DV goed.
De gemeenteraad verzoekt S-Lim DV om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan s-Lim DV, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres info@s-Lim.be.
Dit verslag behelst een synthese van het 1e semester van het jaar 2023. Dit document geeft een generiek overzicht van wat in de eerste jaarhelft van 2023 bekend was.
o Distributienettarieven
o Toekomstige structuur Fluvius-groep
o Partiële splitsing n.a.v. oprichting dienstverlenende vereniging s-Lim
o Werkmaatschappij Fluvius
o Investeringsplan 2024-2033
o Kapitaalverhoging Elia en mogelijke reorganisatie Publi-T (en Publigas)
o Twee financieringsacties: institutionele obligatie en groene financiering
o Boete opgelegd door VREG
o Digitale meters
o Aanpassing projectreglement aardgas
o Openbare verlichting
o Toename projecten warmtenetten
o Realisatie van een snel datanetwerk via Wyre
o Rioleringsuitdagingen
o Herziening protocol Aquafin
o Blue deal
o Visie rioleringsnetten 2050
Conform de decretale bepalingen, brengen de mandatarissen ten overstaan van hun gemeenteraad twee maal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging. Aan de mandatarissen wordt daarom een syntheseverslag overgemaakt.
De gemeenteraad neemt kennis van het halfjaarlijks syntheseverslag van het eerste semester 2023 van Fluvius Limburg.
De gemeente As is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 20 september 2023 overgemaakt.
De agenda werd als volgt samengesteld:
a. Wijziging van het voorwerp;
b. Schrapping ingevolge de oprichting van s-Lim DV van de bestaande artikelen 2bis punt 11, 3 A. 5. 5.3. en 9 punt 7 en actualisering van bijlage 2;
c. Rechtzetting in artikel 8 punt f;
d. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de statuten inclusief de bijlagen te coördineren;
e. Vaststelling van de opschortende voorwaarden met betrekking tot de statutenwijzigingen;
f. Verlenen van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om de al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden met betrekking tot het agendapunt 1 vast te stellen.
Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024.
Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
Aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
Statutaire benoemingen.
Statutaire mededelingen.
Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 4, 5 en desgevallend 6 bij authentieke akte te doen vaststellen.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Het Energiedecreet van 8 mei 2009;
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Aangetekend schrijven van 20 september 2023 waarbij de gemeente As werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van OV Fluvius Limburg die 20 december 2023 plaatsheeft in PXL- Congress (blok D), Elfde-Liniestraat 23a te 3500 Hasselt.
De gemeenteraad keurt agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg d.d. 20 december 2023 om 18.00 uur in PXL- Congress (blok D), Elfde-Liniestraat 23a te 3500 Hasselt als volgt goed.
a. Wijziging van het voorwerp;
b. Schrapping ingevolge de oprichting van s-Lim DV van de bestaande artikelen 2bis punt 11, 3 A. 5. 5.3. en 9 punt 7 en actualisering van bijlage 2;
c. Rechtzetting in artikel 8 punt f;
d. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de statuten inclusief de bijlagen te coördineren;
e. Vaststelling van de opschortende voorwaarden met betrekking tot de statutenwijzigingen;
f. Verlenen van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om de al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden met betrekking tot het agendapunt 1 vast te stellen.
Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024.
Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
Aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
Statutaire benoemingen.
Statutaire mededelingen.
Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 4, 5 en desgevallend 6 bij authentieke akte te doen vaststellen.
De gemeenteraad gelast de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 20 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be
De gemeente As is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij Fluvius opdrachthoudende vereniging.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 3 oktober 2023 overgemaakt.
Deze Buitengewone Algemene Vergadering word op digitale wijze gehouden.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Aangetekend schrijven van 3 oktober 2023 waarbij de gemeente As werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius OV die op 6 december 2023 om 18.30 uur plaats heeft op digitale wijze.
De gemeenteraad keurt onderstaande agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius opdrachthoudende vereniging d.d. 6 december 2023 goed.
De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente As die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius op 6 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) op, zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (“Cipal”).
De toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze Algemene Vergadering op
De voorstellen van de Raad van Bestuur van Cipal.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
De statuten van Cipal;
Het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de Algemene Vergaderingen van Cipal.
E-mail van 27 oktober 2023 met de oproeping tot de Algemene Vergadering van Cipal van 14 december 2023 met de volgende agendapunten:
De Raad van Bestuur heeft beslist om deze vergadering volledig op digitale wijze te laten plaatsvinden via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel. Enkel de leden van het bureau van de Vergadering zullen fysiek in het Technologiehuis aanwezig zijn.
De gemeenteraad keurt, op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota, de agendapunten van de Algemene Vergadering van Cipal van 14 december 2023, zoals overgemaakt per e-mail d.d. 27 oktober 2023, goed.
De vertegenwoordiger van de gemeente, Marc Bergmans, wordt gemandateerd om op de Algemene Vergadering van Cipal van 14 december 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze Algemene Vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze Algemene Vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Het lidmaatschap van de gemeente As bij Limburg.net.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Het ontwerp van statutenwijziging van Limburg.net, goedgekeurd door de raad van bestuur in zitting van 13 september 2023;
onderstaande nota’s vind je in bijlage bij dit besluit:
Aan de beslissing tot wijziging van de maatschappelijke zetel, de verhuis van de administratie van Limburg.net naar het adres Herkenrodesingel 14 te 3500 Hasselt ten grondslag ligt (punt 3 van de agenda);
Ingevolge de aanpassing van het nieuwe Wetboek van vennootschappen en verenigingen d.d. 23 maart 2019 (hierna WVV) komt het begrip ‘kapitaal’ te vervallen (thans ‘inbreng’) en de cv moet geen minimumkapitaal moet aanhouden.
In toepassing van artikel 39, §2, tweede lid van het WVV wordt het kapitaal en de wettelijke reserve van de vennootschap van rechtswege omgezet in een statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening, bijgevolg wordt een beslissing inzake beschikbare en onbeschikbare eigenvermogensrekening voorgelegd, waarbij het kapitaal als onbeschikbare inbreng wordt toegewezen en de overige reserves als beschikbare reserves (punt 4 van de agenda). Zie ook toelichtende nota in bijlage.
Ingevolge de wijziging van het WVV en een aantal wijzigingen aan het Decreet over het Lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 (DLB), worden de statuten in overeenstemming gebracht met deze gewijzigde wetgeving (punt 5 van de agenda). Zie ook de toelichtende nota waarin de artikelsgewijze aanpassing van de statuten wordt toegelicht, evenals de gecoördineerde statuten met track-changes waarin de wijzigingen zichtbaar zijn.
Limburg.net is een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid is, en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in artikel 398, §1, 3° van het Decreet over Lokaal Bestuur van 22/12/17.
De statuten van Limburg.net.
De beslissing van de raad van bestuur van Limburg.net van 13 september 2023 tot goedkeuring van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 20 december 2023 om 18 uur.
De uitnodiging van Limburg.net van 18 september 2023 tot goedkeuring van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 20 december 2023 om 18 uur in het gebouw van Limburg.net. Herkenrodesingel 14 te Hasselt, met volgende agendapunten:
De gemeenteraad keurt de wijziging van de maatschappelijke zetel van Limburg.net (punt 3 van de agenda) goed.
De gemeenteraad keurt de toewijzing van de beschikbare en onbeschikbare eigenvermogensrekening van Limburg.net conform de toelichtende nota (punt 4 van de agenda) goed.
De gemeenteraad keurt de statutenwijzing van Limburg.net conform het bijgevoegd ontwerp van statutenwijziging en de toelichtende nota waarin de artikelsgewijze aanpassing staat opgenomen (punt 5 van de agenda) goed.
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger van de gemeente om op de buitengewone algemene vergadering van Limburg.net van 20 december 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda;
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Limburg.net.
Het lidmaatschap van de gemeente As bij Limburg.net.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Limburg.net is een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid is, en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in artikel 398, §1, 3° van het Decreet over Lokaal Bestuur van 22/12/17.
De statuten van Limburg.net.
De beslissing van de raad van bestuur van Limburg.net van 11 oktober 2023 tot goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 20 december 2023 om 19 uur.
De uitnodiging van Limburg.net van 17 oktober 2023 tot goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 20 december 2023 om 19 uur in het gebouw van Limburg.net. Herkenrodesingel 14 te Hasselt, met volgende agendapunten:
Traject optimalisatie werkingsgebieden afvalintercommunales
De OVAM, het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) en Interafval zijn gestart met een bottom-uptraject om te komen tot een optimalisatie van de werkingsgebieden van de afvalintercommunales. Het Regiodecreet en het Lokaal Materialenplan 2023-2020 liggen aan de basis van dit traject, waarbij zowel rekening gehouden wordt met de doelstellingen inzake regiovorming als inzake efficiënt en duurzaam afvalstoffenbeleid.
Limburg.net en alle gemeentes ontvingen begin oktober een schrijven waarin dit project werd toegelicht.
De OVAM en ABB verwachten van elke intercommunale een antwoord tegen 31 januari 2024 waarin de raad van bestuur de individuele intenties van alle gemeente-deelnemers dient te vermelden. Het is aan de nieuwe gemeenteraden om in het voorjaar van 2025 een definitieve keuze te maken. De afvalintercommunales bespreken dan de standpunten van hun gemeente-deelnemers op hun nieuwe samengestelde raad van bestuur en nemen een gezamenlijk standpunt in. Als het standpunt een afwijkingsaanvraag impliceert, dient deze op de algemene vergadering te worden goedgekeurd. De standpunten worden gebundeld en uiterlijk op 30 september 2025 aan de OVAM en ABB bezorgd. De Vlaamse regering wil ten laatste in 2025 aan de sector duidelijkheid geven over de werkingsgebieden van de afvalintercommunales die ten laatste op 1/1/2037 moeten gevormd worden.
Binnen Limburg.net is enkel Diest gevat door de regiovorming. Limburg.net zal na de algemene vergadering aan de OVAM en ABB het standpunt meedelen dat alle Limburgse gemeenten en Diest de intentie hebben dat Limburg.net in haar huidige vorm wordt verdergezet, waarbij het de intentie is om voor Diest een afwijkingsaanvraag op de regiovorming (voor wat betreft afvalbeheer) in te dienen.
Zoals hierboven uiteengezet is het aan de nieuwe gemeenteraden om zich hierover in het voorjaar 2025 definitief uit te spreken.
De gemeenteraad keurt de agendapunten van de algemene vergadering van woensdag 20 december 2023 van de Opdrachthoudende Vereniging Limburg.net goed.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Limburg.net.
De gemeente As is deelnemer van de intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.
De agendapunten voor de algemene vergadering van 21 december 2023.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de aanduiding van de vertegenwooridger in de Algemene vergadering van een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
Artikel 35 van de gecoördineerde statuten van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.
De oproepingsbrief van 25 oktober 2023 met de uitnodiging voor de gewone algemene vergadering op donderdag 21 december 2023 om 18.00 uur, in de refter van Ter Heide Genk, Klotstraat 125, 3600 Genk.
Tijdens deze AV wordt de volgende agenda, zoals vastgesteld door de Raad van Bestuur van 19 oktober 2023, voorgelegd:
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van IGL d.d. 21 december 2023 goed.
De vertegenwoordiger, Nele Steegmans, of bij belet de plaatsvervanger, Ine Daniëls, wordt gemandateerd om op de vergadering (of op iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen zoals vermeld in het artikel 1 en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van onderhavige beslissing en zal onverwijld een afschrift bezorgen van deze beslissing aan de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.
De documenten en de toelichtende nota van s-Lim betreffende de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering;
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
De statuten van s-Lim en in het bijzonder artikel 14 inzake de samenstelling van de raad van bestuur en artikel 26 inzake de samenstelling van de algemene vergadering.
De gemeente As is momenteel deelnemer van de dienstverlenende vereniging s-Lim (hierna kortweg ‘s-Lim’).
De gemeente As werd opgeroepen tot de buitengewone algemene vergadering van s-Lim van 18 december 2023 met de volgende agendapunten:
Overeenkomstig artikel 26 van de statuten moet de gemeenteraad een afgevaardigde (en plaatsvervanger) van de gemeente As in de algemene vergadering van s-Lim aanstellen.
We ontvingen volgende kandidaturen:
VOLUIT!:
De gemeenteraad keurt de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging s-Lim d.d. 18 december 2023 goed op basis van de bekomen documenten en met deze agendapunten:
VOORDRACHT KANDIDAAT-BESTUURDERS
Overeenkomstig artikel 14 van de statuten van de dienstverlenende vereniging draagt de stad/gemeente de volgende personen voor als kandidaat-bestuurder (in alfabetische volgorde) voor de dienstverlenende vereniging s-Lim, voor een duur vanaf 1 januari 2024 tot de algemene vergadering die overgaat tot de samenstelling van de raad van bestuur na de algehele vernieuwing van de gemeenteraden:
Dhr. Jan Valgaeren is sedert maart 2022 actief als bestuurder bij s-Lim cv (Smart Region Limburg). Aangezien dhr. Valgaeren geen lid is van een gemeenteraad van één van de deelnemende gemeenten, dient zijn voordracht overeenkomstig artikel 434, §2 van het Decreet Lokaal Bestuur uitdrukkelijk gemotiveerd moet worden. Dhr. Jan Valgaeren beschikt over een verregaande deskundigheid over de statutair bepaalde doelstellingen.
Gelet op zijn bestuursmandaat bij s-Lim cv is dhr. Jan Valgaeren bijzonder ervaren in het begeleiden van de aangesloten gemeentes in het vertalen van concrete bestuurlijke en maatschappelijke smart city toepassingen. Hij heeft de afgelopen jaren deskundigheid opgebouwd m.b.t. de ontwikkeling van de Smart Region Limburg in het algemeen en met IT-toepassingen, dataplatform, databeheer, applicaties, enz.
VERTEGENWOORDIGER
Overeenkomstig artikel 26 van de statuten keurt de gemeenteraad de aanstelling van de volgende persoon als afgevaardigde van de gemeente As in de algemene vergadering van s-Lim, goed: Jo Santermans, schepen, jo.santermans@as.be, 0477 65 81 9 en keurt de aanstelling van de volgende perso(o)n(en) als plaatsvervangend(s) van stad/gemeente in de algemene vergadering van s-Lim, goed: Luc Lamberigts, raadslid, luc.lamberigts@skynet.be, 0473 44 35 01.
Deze aanstellingen blijven gelden voor de resterende duur van de lopende legislatuur 2019-2024 of tot andersluidende gemeenteraadsbeslissing.
De vertegenwoordiger van de stad/gemeente wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van s-Lim van 18 december 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan s-Lim, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres infoAV@s-Lim.be.
Er werden tijdens de vergadering geen opmerkingen gemaakt over de redactie van het zittingsverslag van de vorige gemeenteraadszitting.
Zittingsverslag gemeenteraadszitting 21 september 2023.
De gemeenteraad keurt het zittingsverslag van gemeenteraadszitting 21 september 2023 goed.
De gemeenteraad keurt de notulen van de openbare zitting van 21 september 2023 goed.
De gemeenteraad keurt de notulen van de besloten zitting van 21 september 2023 goed.