Het besluit van de Vlaamse regering van 22 december 2017 betreffende het decreet lokaal bestuur.
Artikel 177, zesde lid, 2°, van het decreet lokaal bestuur namelijk: de financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau:
2° de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten;
Het rapport van de financieel directeur, bedoeld in artikel 177, zesde lid, 2°, van het decreet lokaal bestuur, opgesteld op 11 december 2023 (integraal in bijlage).
De OCMW-raad neemt kennis van het financieel rapport d.d. 11 december 2023 van de financieel directeur, bedoeld in artikel 177 van het decreet lokaal bestuur.
Voor het OCMW As werden volgende kredieten vastgesteld via een aanpassing meerjarenplan door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn volgens schema M3:
Omzendbrief 3 mei 2019 strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Decreet Lokaal Bestuur 22 december 2017.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de vaststelling van het aangepaste meerjarenplan behoort tot de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen.
De OCMW-raad stelt het gedeelte van het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 en het budget voor 2024 van het OCMW As vast.
Tijdens de kantooruren zijn contactpersonen van het OCMW en technische dienst steeds bereikbaar voor technische problemen. Er wordt een duidelijke communicatie voorzien naar de bewoners.
Het Wit-Gele Kruis Limburg bedient de bewoners van de serviceflats al reeds met een (medische) toezicht via het personenalarmsysteem. Na telefonisch contact blijkt dat ze reeds voor instellingen in andere gemeente, ook een systeem kennen voor technische bijstand. Er kan door het Wit-Gele Kruis een bijkomende tijdelijke overeenkomst gemaakt worden. In deze tijdelijke overeenkomst worden de volgende items opgenomen :
- een tijdelijk technische ondersteuning. Het Wit-Gele kruis vraagt ons deze termijn te definiëren, waarbij we voorstellen gebruik te maken van dit systeem tot 30/06/2024.
- ze voorzien een een telefoonnummer waarop oproepen van de serviceflats doorverbonden kunnen worden. Na diagnose van het probleem wordt dit gemeld aan het OCMW via een google-formulier. Voor dringende aangelegenheden, die niet kunnen wachten tot de volgende werkdag, wordt een opgegeven contactpersoon gecontacteerd van de gemeente of OCMW van As.
- Deze medewerkers zorgen voor een professionele afhandeling van het probleem. Er is momenteel een procedure in de maak waarbij specifiek vermeld wordt, welke firma of contactpersoon voor een probleem kan worden gecontacteerd.
Op deze manier vormt het Wit-Gele Kruis een buffer voor personeelsleden van de gemeente en het OCMW As voor mogelijke interventies buiten de kantooruren.
Het OCMW van As baat 18 serviceflats uit, gelegen aan Hofstede 4 in As. Er is een conciërge aanwezig die belast is met een aantal taken (schoonmaakactiviteiten, toezicht, aanspreekpunt bewoners, kleine administratieve taken,... ). De conciërge kampt echter met ernstige gezondheidsproblemen, die haar niet in staat stellen haar taken op te nemen.
Omwille van haar medische problemen, heeft haar behandelende specialist haar een ziekteattest bezorgd van een zeven maanden, met ingangsdatum 01/11/2023 tot 31/05/2024. De conciërge heeft met het lokaal bestuur van As, een conciërge overeenkomst, en ontvangt momenteel een toelage van 403 € waarvan RSZ wordt ingehouden. Ze ontvangt een netto vergoeding van 350,33 €. Ze heeft daarnaast nog een andere tewerkstelling met een loopbaanbreuk van 4/5 tewerkstelling.
Gedurende haar ziekte zal ze een ziektevergoeding ontvangen van haar mutualiteit op basis van haar hoofdtewerkstelling en de toelage als conciërge.
Er is overleg geweest tussen diensthoofd sociale dienst OCMW, verantwoordelijke serviceflats, afdelingshoofd Mens en afdelingshoofd Organisatie omtrent de verdere aanpak. Er diende de vraag te worden gesteld of de conciërge nog bepaalde taken kon opnemen of niet. Maar na overleg is beslist dat ze best als conciërge geen activiteiten meer opneemt. Moest ze dat wel doen, zou de administratieve last op haar groot worden, ze diende dan immers toestemming te vragen bij de adviserend geneesheer van de mutualiteit en dergelijke, wat niet evident zal zijn voor haar. Ook verwachtte het overleg dat haar behandeling een grote impact zal hebben op haar persoon en wensen wij uiteraard dat ze volledig kan focussen op een volledig herstel.
Dit gegeven betekent wel dat haar takenpakket dient overgenomen te worden.
We onderscheiden de volgende zaken :
- Schoonmaakactiviteiten : Betrokkene maakt elke maandag de gemeenschappelijke gedeelten, zijnde de gangen beneden en boven, de gemeenschappelijke ruimte, de trappenhal, de lift, het bezoekerstoilet, de wasserette en het bureel van de verantwoordelijke serviceflats schoon. Er is ter vervanging van deze activiteiten een offerte gevraagd bij de firma ASLV Cleaning Company NV. De kostprijs bedraagt 105 € per poetsbeurt. Het voorstel is om de frequentie te houden op 1x per week. Zeker bij slechte weeromstandigheden (regen, sneeuw) is dit noodzakelijk.
- Toezicht en bereikbaarheid : in de overeenkomst die elke bewoner tekent met het OCMW As, staat terug te lezen in artikel 6 : Het OCMW verstrekt de bewoner een basisdienstverlening, die bestaat in het aanbod van huisvesting in een beschermde woonomgeving. Het OCMW van As verstrekt geen medische, paramedische, verpleegkundige of verzorgende diensten. Er worden bovendien geen bestendige gezins- en huishoudelijke zorg- en maaltijdbedeling verstrekt.
De verantwoordelijke voor de serviceflats en het diensthoofd sociale dienst kunnen zich niet van de indruk ontdoen, dat er de laatste jaren een verkeerd beeld is ontstaan door de bewoners inzake de ondersteuning door het OCMW. Er leeft een beeld dat het OCMW 24u op 24u, 7u op 7u bereikbaar dient te zijn voor calamiteiten. In het huidige concept, serviceflats niet vergezeld of ondersteund door een woonzorgcentrum, is dit niet haalbaar. Ook de conciërge kan deze service niet bieden, wat ook haar taak niet is.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn hecht goedkeuring aan het afsluiten van een bijkomende, maar tijdelijke samenwerkingsovereenkomst met het Wit-Gele Kruis inzake de permanentie en bereikbaarheid voor technische aangelegenheden bij de serviceflats, buiten de kantooruren, voor de periode 01/01/2024 - 30/06/2024.
Er werden geen opmerkingen gemaakt tijdens de vorige vergadering, het zittingsverslag kan dus als goedgekeurd beschouwd worden.
Er werden geen opmerkingen gemaakt tijdens de vorige vergadering, het zittingsverslag kan dus als goedgekeurd beschouwd worden.
De OCMW-raad keurt de notulen van de openbare zitting van 23 november 2023 goed.