Terug
Gepubliceerd op 24/03/2023

Notulen  Gemeenteraad

do 16/02/2023 - 20:30 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur

Secretaris

Wendy Peeters, Algemeen directeur

Agendapunten

1.

2023_GR_00024 - Ontslag gemeente- en OCMW-raadslid - Akteneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
1.

2023_GR_00024 - Ontslag gemeente- en OCMW-raadslid - Akteneming

2023_GR_00024 - Ontslag gemeente- en OCMW-raadslid - Akteneming

Motivering

Aanleiding en context

Het schrijven d.d.20 januari 2023 waarbij de heer Ben Knoops, gemeente- en OCMW-raadslid verkozen op de lijst CD&V zijn ontslag aanbiedt als gemeente- en OCMW-raadslid.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt akte van het schrijven d.d. 20 januari 2023 van de heer Ben Knoops, gemeente- en OCMW-raadslid verkozen op de lijst CD&V, waarin deze zijn ontslag aanbiedt als gemeente- en OCMW-raadslid.

2.

2023_GR_00025 - Geloofsbrieven van Thomas Brullot ter opvolging van Ben Knoops - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
2.

2023_GR_00025 - Geloofsbrieven van Thomas Brullot ter opvolging van Ben Knoops - Goedkeuring

2023_GR_00025 - Geloofsbrieven van Thomas Brullot ter opvolging van Ben Knoops - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Aan de heer Thomas Brullot werd gevraagd de geloofsbrieven in te dienen, hij diende volgende documenten in:

  • een recent uittreksel uit het bevolkingsregister
  • een recent uittreksel uit het strafregister model 1
  • een verklaring op eer dat men zich niet bevindt in één van de gevallen van onverenigbaarheid conform artikel 10 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017.

Het ingestelde onderzoek waaruit blijkt dat de heer Brullot Thomas sedert de verkiezing zonder enige onderbreking aan de voor de verkiesbaarheid gestelde voorwaarden voldaan heeft, en tot op dit ogenblik niet heeft opgehouden er aan te voldoen en zich tevens niet bevindt in een van de gevallen van onverenigbaarheid met het mandaat van raadslid.

Er zijn geen bezwaren voor het onderzoek van de geloofsbrieven van de heer Thomas Brullot ingediend bij de gemeenteraad.

Juridische grond

Artikel 6§3 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017: de gemeentraad ondezeokt de gleoofsbrieven van de verkozen gemeenteraalsleden. Als dez goedkeurid zijn dienze de eed af te leggen en hun mandaat te aanvaarden in de openbare vergadering.

Artikel 10 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017: inzake de onverenigbaarheid met het mandaat van raadslid.

Artikel 14 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017: het gemeenteraadslid dat afstand doet wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.

Aanleiding en context

De brief d.d. 20 januari 2023 van de heer Ben Knoops waarbij hij meedeelt dat hij ontslag wenst te nemen.

Het gemeenteraadslid dat afstand doet wordt vervangen door zijn opvolger, die aangewezen wordt overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.

De heer Thomas Brullot is de achtste opvolger op lijst 3 CD&V van de verkiezingen van 14 oktober 2018. Tweede, derde, vierde en vijfde opvolger deden afstand van mandaat. De zesde en zevende werden aangesteld.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van Thomas Brullot, wonend te 3665 As, Kruisstraat 8, geboren op 12 november 1997 te Genk, goed.

3.

2023_GR_00026 - Eedaflegging en aanstelling van Thomas Brullot tot raadslid - Akteneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
3.

2023_GR_00026 - Eedaflegging en aanstelling van Thomas Brullot tot raadslid - Akteneming

2023_GR_00026 - Eedaflegging en aanstelling van Thomas Brullot tot raadslid - Akteneming

Motivering

Argumentatie

Er wordt een afzonderlijke akte van eedaflegging opgemaakt.

Aanleiding en context

De heer Thomas Brullot wordt verzocht om ter zitting de eed af te leggen in handen van de voorzitter van de raad ' Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De heer Thomas Brullot, wonende te As, Kruisstraat 8, geboren te Genk op 12 november 1997 wordt onmiddellijk ter zitting uitgenodigd en verzocht in de openbare vergadering en in handen van de voorzitter van de raad, de volgende eed af te leggen: "ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."

De heer Thomas Brullot wordt als titelvoerend raadslid geïnstalleerd om het mandaat van Ben Knoops, ontslagnemend, te vervolledigen.

Hij zal op de voorrangstabel de laatste plaats innemen.

4.

2023_GR_00027 - Rapportering Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEPK) - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
4.

2023_GR_00027 - Rapportering Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEPK) - Kennisneming

2023_GR_00027 - Rapportering Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEPK) - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

Overwegende dat de gemeente As het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 ondertekende op 21/10/2021 en 2.0 op 20/10/2022.

Overwegende dat binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voorgang moet opgemaakt worden dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden.

Overwegende dat hiervoor gebruik gemaakt wordt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 2° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 2° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van andere gemeentelijke reglementen dan die over personeelsaangelegenheden, en het bepalen van straffen en administratieve sancties bij de overtreding van die reglementen

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeente neemt kennis van de rapportering 2022 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact. 

5.

2023_GR_00028 - Erkenningsaanvraag voor de toekomstige woonmaatschappij met werkgebied Limburg - Advies

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
5.

2023_GR_00028 - Erkenningsaanvraag voor de toekomstige woonmaatschappij met werkgebied Limburg - Advies

2023_GR_00028 - Erkenningsaanvraag voor de toekomstige woonmaatschappij met werkgebied Limburg - Advies

Motivering

Argumentatie

Door het samenbrengen van de expertise en kennis van de 19 organisaties wenst men beter te kunnen inspelen op de uitdagingen op vlak van sociaal wonen (socio-demografisch, duurzaamheid en klimaat, ruimtelijke ordening, socio-economische ontwikkelingen…). Daarnaast zal deze keuze ook verbeterde dienstverlening en efficiëntiewinsten met zich meebrengen. Men wil een sterke centrale organisatie op poten zetten die door de decentrale en toegankelijke dienstverlening garant staat voor een snelle, herkenbare, vertrouwde en nabije dienstverlening voor de klant.

De transformatie naar één woonmaatschappij dient plaats  te vinden binnen het tijdskader en de modaliteiten zoals bepaald door het woondecreet van 9 juli 2021. Inzake dit transformatieproces werd door uw bestuur reeds een advies verleend voor de verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappijen tot en met 30 juni 2023. Voorliggend aanvraag tot advies betreft de eigenlijke erkenning als woonmaatschappij.

De minister van Wonen moet via de erkenningsaanvraag kunnen nagaan of de kandidaat-woonmaatschappij de doelstellingen kan realiseren die met de hervorming worden nagestreefd. Kernwoorden hierbij zijn klantgerichtheid (naar (kandidaat-)huurders en - kopers, maar ook naar partners en lokale besturen uit het werkingsgebied) en samenwerking en synergie in de verschillende deelopdrachten om zo de beoogde aanbodverruiming te realiseren.

Juridische grond

Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.

De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW)

Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW), in het bijzonder artikel 4.98, §1, 3°, punt k.

Aanleiding en context

Naar aanleiding van de goedkeuring van het woondecreet van 9 juli 2021[1] , dienen sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren zich om te vormen tot één woonactor per gemeente, de woonmaatschappij. In Limburg werd ervoor gekozen om de betrokken huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren onder te brengen in 1 sterke, toekomstgerichte Limburgse woonmaatschappij.

In het schrijven dd. 5 januari 2023, die wij ontvingen van Atelier W20 wordt gevraagd om tegen uiterlijk 20 februari 2023 een advies uit te brengen over de erkenningsaanvraag als woonmaatschappij, in het bijzonder conform artikel 4.98, §1, 3°, punt k van het BVCW inzake de lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40 §2 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §2 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad adviseert de aanvraag tot erkenning als woonmaatschappij gunstig.

Artikel 2

De gemeenteraad stelt in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het BVCW van 2021 vast dat de te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.

Artikel 3

Deze beslissing wordt aan de aanvrager bezorgd vóór 20 februari 2023.

6.

2023_GR_00029 - Schenking van een beeld van Gerard Bijnens door de familie Bijnens - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
6.

2023_GR_00029 - Schenking van een beeld van Gerard Bijnens door de familie Bijnens - Goedkeuring

2023_GR_00029 - Schenking van een beeld van Gerard Bijnens door de familie Bijnens - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het beeld is een aanwinst voor het cultureel patrimonium van de gemeente As.

Aanleiding en context

De familie Bijnens schenkt het beeld 'De omhelzing, dromen van het onbereikbare' van wijlen kunstenaar Gerard Bijnens aan de gemeente As. Het kunstwerk zal een plaats krijgen aan het kerkhof van Niel en zal worden toegevoegd aan de beeldenroute.

De technische dienst staat in voor de plaatsing van het beeld.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 12° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 12° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het definitief aanvaarden van schenkingen en het aanvaarden van legaten

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad aanvaardt de schenking van het beeld 'De omhelzing, dromen van het onbereikbare' van wijlen kunstenaar Gerard Bijnens.


7.

2023_GR_00030 - Samenstelling sportraad 2023 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
7.

2023_GR_00030 - Samenstelling sportraad 2023 - Goedkeuring

2023_GR_00030 - Samenstelling sportraad 2023 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Erkende Asserse sportverenigingen kunnen lid worden van de sportraad  indien zij voldoen  aan verschillende voorwaarden (zie huishoudelijk reglement). 

De sportraad bestaat uit stemgerechtigde leden, eventueel aangevuld met niet stemgerechtigde leden.

stemgerechtigde leden kunnen zijn:

- Afgevaardigden van sportverenigingen of sportorganisaties, actief  in As, die sport en beweging stimuleren.

- Individuen die omwille van hun deskundigheid, sportinteresse en engagement de raad willen vervoegen.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 13° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 13° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het inrichten van adviesraden en overlegstructuren

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de samenstelling van de sportraad 2023 goed.

8.

2023_GR_00031 - Beslissing toetreding aankoopcentrale binnen raamovereenkomst van de provincie Antwerpen voor het leveren en plaatsen van verkeersmonitoringsystemen, verkeersveiligheidssystemen en uitvoeren van verkeersonderzoek - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
8.

2023_GR_00031 - Beslissing toetreding aankoopcentrale binnen raamovereenkomst van de provincie Antwerpen voor het leveren en plaatsen van verkeersmonitoringsystemen, verkeersveiligheidssystemen en uitvoeren van verkeersonderzoek - Goedkeuring

2023_GR_00031 - Beslissing toetreding aankoopcentrale binnen raamovereenkomst van de provincie Antwerpen voor het leveren en plaatsen van verkeersmonitoringsystemen, verkeersveiligheidssystemen en uitvoeren van verkeersonderzoek - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Gelet op het feit dat de provincie Antwerpen een raamovereenkomst met clausule aankoopcentrale heeft opgesteld voor het leveren en plaatsen van verkeersmonitoringsystemen, verkeersveiligheidssystemen en uitvoeren van verkeersonderzoek over een periode van 48 maanden. De provincie Antwerpen treedt hierin op als aankoopcentrale.

Gelet op het feit dat conform de wetgeving op de overheidsopdrachten de gemeente As zelf geen overheidsopdracht voor diensten dient op te starten als we toetreden tot de aankoopcentrale in deze raamovereenkomst.

Gelet op de vraag van de dienst ruimte om toe te treden tot voormelde raamovereenkomst wat betreft het leveren en plaatsen van verkeersmonitoringsystemen, verkeersveiligheidssystemen en uitvoeren van verkeersonderzoek. De bestellingen zullen op afroep gebeuren naargelang behoeften van het bestuur.

Gelet op het bestek opgesteld door de provincie Antwerpen m.b.t. de opdracht het leveren en plaatsen van verkeersmonitoringsystemen, verkeersveiligheidssystemen en uitvoeren van verkeersonderzoek over een periode van 48 maanden (raamovereenkomst met meerdere deelnemers).

Gelet op de gunningsverslagen waaruit blijkt dat de inschrijvers allemaal een voldoende score behalen.

Gelet op het feit dat er geen enkele verplichting is tot afname van deze raamovereenkomst en de overeenkomst ook niet-exclusief is (een afname van de dienstverlening via een andere overheidsopdracht blijft mogelijk.

Gelet op het feit dat per afroep elke opdracht zal worden toegewezen via cascadesysteem of minicompetitie en de gunning ter goedkeuring zal worden voorgelegd via een afzonderlijke beslissing.

Aanleiding en context

De gemeente wil graag digitale verkeersborden aanschaffen. 

Hiervoor werden diverse leveranciers gecontacteerd om prijs te maken.

Bij navraag bij de Provincie Limburg werden we geïnformeerd dat we hiervoor ook gebruik kunnen maken van de raamcontracten van de Provincie Antwerpen.

Om inzage te krijgen in de offertes van de gegunde opdrachten van de diverse percelen  dienen we een goedgekeurde beslissing voor de toetreding tot de  raamovereenkomst te bezorgen aan de Provincie Antwerpen. 

Na ontvangt hiervan krijgen we inzicht in de raamovereenkomst en kunnen we beslissen met welke partij we hiervoor een overeenkomst willen afsluiten.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeente As treedt toe tot de aankoopcentrale binnen voormelde raamovereenkomst, voor het leveren en plaatsen van verkeersmonitoringsystemen, verkeersveiligheidssystemen en uitvoeren van verkeersonderzoek, voor de volgende percelen:

  • Perceel 1: fietsers tellen
  • Perceel 2: verkeersonderzoek van alle vervoersmodi
  • Perceel 3: sensibiliserende systemen voor verkeersveiligheid
  • Perceel 4: waarschuwingssystemen voor verkeersveiligheid
  • Perceel 5: observatiesystemen voor verkeersveiligheid
  • Perceel 8: voetgangers tellen

Artikel 2

De bestelling zullen op afroep gebeuren naargelang behoeften van het bestuur bij één van de geselecteerde inschrijvers, met toewijzing ofwel via cascadesysteem ofwel via minicompetitie. Waarbij in geval van een minicompetitie prijsofferte zal gevraagd worden bij alle gekozen inschrijvers. Elke gunning zal ter goedkeuring worden voorgelegd via een afzonderlijke beslissing.


9.

2023_GR_00032 - 2023-001 Herinrichting stationssite As - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
9.

2023_GR_00032 - 2023-001 Herinrichting stationssite As - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

2023_GR_00032 - 2023-001 Herinrichting stationssite As - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In het kader van de opdracht “Herinrichting stationssite As” werd een bestek met nr. 2023-001 opgesteld door Financiën.


Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel 1 (Algemene bouwwerken), raming: € 1.130.508,75 excl. btw of € 1.367.915,59 incl. 21% btw;
* Perceel 2 (Elektriciteitswerken), raming: € 102.724,06 excl. btw of € 124.296,11 incl. 21% btw;
* Perceel 3 (Sanitair en HVAC), raming: € 78.242,50 excl. btw of € 94.673,43 incl. 21% btw;
* Perceel 4 (Terreinaanlegwerken), raming: € 279.464,00 excl. btw of € 338.151,44 incl. 21% btw.


Bij publicatie kunnen perceel 1 en 4 eventueel nog samengevoegd worden om te voorkomen dat er geen inschrijvingen zouden ontvangen worden voor perceel 4.

De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 1.590.939,31 excl. btw of € 1.925.036,57 incl. 21% btw.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

 

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

 

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

 

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

 

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

 

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.

 

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

 

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

 

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij: a) de opdracht past binnen het begrip 'dagelijks bestuur', vermeld in punt 8°, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is; b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

               Het bestek met nr. 2023-001 en de raming voor de opdracht “Herinrichting stationssite As”, opgesteld door Financiën worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 1.590.939,31 excl. btw of € 1.925.036,57 incl. 21% btw.

Artikel 2

                Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

Artikel 3

                De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

Artikel 4

                De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 2280000/Mens/0522 (actie/raming AC000077/MJP000189).

Artikel 5

                Architectuur Depot CVBA, Langstraat 76 te 3630 Maasmechelen zal de uitvoering van deze overheidsopdracht begeleiden.

 

10.

2023_GR_00033 - 2023-01 - Natuur- en landschapsbeheerwerken: Tewerkstelling via derden van doelgroep werknemers: Dienstjaar 2023 - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
10.

2023_GR_00033 - 2023-01 - Natuur- en landschapsbeheerwerken: Tewerkstelling via derden van doelgroep werknemers: Dienstjaar 2023 - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

2023_GR_00033 - 2023-01 - Natuur- en landschapsbeheerwerken: Tewerkstelling via derden van doelgroep werknemers: Dienstjaar 2023 - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In het kader van de opdracht “Natuur- en Landschapsbeheerwerken: Tewerkstelling via derden van doelgroepmedewerkers. Dienstjaar 2023.” werd een bestek met nr. 2023 opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats).

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 100.000,00 excl. btw of € 121.000,00 incl. 21% btw. 

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad. 

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018. 

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

Aanleiding en context

In het kader van de opdracht “Natuur- en Landschapsbeheerwerken: Tewerkstelling via derden van doelgroepmedewerkers. Dienstjaar 2023.” werd een bestek met nr. 2023 opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats).

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 100.000,00 excl. btw of € 121.000,00 incl. 21% btw.

 Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2023, op budgetcodes 6139999/Mens/0529 (actie/raming AC000199/MJP000944) en 6139999/Ruimte/0680 (actie/raming AC000199/MJP000945).

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij: a) de opdracht past binnen het begrip 'dagelijks bestuur', vermeld in punt 8°, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is; b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het bestek met nr. 2023 en de raming voor de opdracht “Natuur- en Landschapsbeheerwerken: Tewerkstelling via derden van doelgroepmedewerkers. Dienstjaar 2023.”, opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats) worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 100.000,00 excl. btw of € 121.000,00 incl. 21% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2023, op budgetcodes 6139999/Mens/0529 (actie/raming AC000199/MJP000944) en 6139999/Ruimte/0680 (actie/raming AC000199/MJP000945).

11.

2023_GR_00034 - 2023-03 - Opmaak rooilijnplan en ontwerp: aanleg riolering, wegenis en fietspad Tiendenschuur, Schansdijkstraat en Dorpstraat-Steenweg - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
11.

2023_GR_00034 - 2023-03 - Opmaak rooilijnplan en ontwerp: aanleg riolering, wegenis en fietspad Tiendenschuur, Schansdijkstraat en Dorpstraat-Steenweg - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

2023_GR_00034 - 2023-03 - Opmaak rooilijnplan en ontwerp: aanleg riolering, wegenis en fietspad Tiendenschuur, Schansdijkstraat en Dorpstraat-Steenweg - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In het kader van de opdracht “OPMAAK ROOILIJNPLAN EN ONTWERP: WEGENIS EN FIETSPAD TIENDENSCHUUR, SCHANSDIJKSTRAAT EN DORPSTRAAT-STEENWEG.” werd een bestek met nr. 2023-03 opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats).

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 520.000,00 excl. btw of € 629.200,00 incl. 21% btw. 

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. 

Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 89, § 1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 750.000,00 niet). 

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij: a) de opdracht past binnen het begrip 'dagelijks bestuur', vermeld in punt 8°, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is; b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het bestek met nr. 2023-03 en de raming voor de opdracht “OPMAAK ROOILIJNPLAN EN ONTWERP: WEGENIS EN FIETSPAD TIENDENSCHUUR, SCHANSDIJKSTRAAT EN DORPSTRAAT-STEENWEG.”, opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats) worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 520.000,00 excl. btw of € 629.200,00 incl. 21% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 2240007/Ruimte/0200 (actie/raming AC000364/MJP001243).

12.

2023_GR_00035 - 2023-04 - Raamovereenkomst vernieuwen stoepen, bermen en parkings 2023 - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
12.

2023_GR_00035 - 2023-04 - Raamovereenkomst vernieuwen stoepen, bermen en parkings 2023 - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

2023_GR_00035 - 2023-04 - Raamovereenkomst vernieuwen stoepen, bermen en parkings 2023 - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst vernieuwen stoepen, bermen en parkings 2023.” werd een bestek met nr. 2023-04 opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats).

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 99.173,55 excl. btw of € 120.000,00 incl. 21% btw.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

De huidige opdracht wordt gesloten door middel van een raamovereenkomst met meerdere deelnemers waarbij alle voorwaarden in de raamovereenkomst zijn bepaald. De deelnemers zullen niet opnieuw in mededinging gesteld worden.

Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.

Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

 

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

 

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

 

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

 

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

 

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet) en artikel 43.

 

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

 

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°. 

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij: a) de opdracht past binnen het begrip 'dagelijks bestuur', vermeld in punt 8°, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is; b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het bestek met nr. 2023-04 en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst vernieuwen stoepen, bermen en parkings 2023.”, opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats) worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 99.173,55 excl. btw of € 120.000,00 incl. 21% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 2291000/Mens/0742/01 (actie/raming AC000198/MJP001030).

13.

2023_GR_00036 - Onderhoud gemeentelijke gebouwen: dienstjaar 2023 - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
13.

2023_GR_00036 - Onderhoud gemeentelijke gebouwen: dienstjaar 2023 - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

2023_GR_00036 - Onderhoud gemeentelijke gebouwen: dienstjaar 2023 - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad. 

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet) en artikel 57.

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

Aanleiding en context

In het kader van de opdracht “Onderhoud gemeentelijke gebouwen: dienstjaar 2023.” werd een bestek met nr. 2023-02 opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats).

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 30,57 excl. btw of € 36,99 incl. 21% btw. 

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het bestek met nr. 2023-02 en de raming voor de opdracht “Onderhoud gemeentelijke gebouwen: dienstjaar 2023.”, opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats) worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 30,57 excl. btw of € 36,99 incl. 21% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2023, op budgetcode 6103100/Organ/0119/03 (actie/raming AC000198/MJP000408) .

14.

2023_GR_00037 - IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ - Energiehuis - samenwerkingsovereenkomst en addendum - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
14.

2023_GR_00037 - IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ - Energiehuis - samenwerkingsovereenkomst en addendum - Goedkeuring

2023_GR_00037 - IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ - Energiehuis - samenwerkingsovereenkomst en addendum - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Gelet op de relatief hoge energieprijzen, de onzekerheid over de komende jaarafrekeningen en de aldus toegenomen behoefte om aan energiebesparing te werken, is het noodzakelijk dat de dienstverlening van het Energiehuis Limburg ingebed wordt in het gemeentelijk ondersteuningsaanbod rond energie. Omwille van de stopzetting van de samenwerkingsovereenkomst door het Energiehuis Limburg op 6 september 2022, was er geen lopende overeenkomst meer. Op 23 november 2022 ontving IGS Lokaal Woonbeleid de voorstellen voor samenwerkingsovereenkomst en addendum, samen met de verwerkingsovereenkomst die de uitwisseling van persoonsgebonden gegevens kadert (conform de GDPR-regelgeving). Echter bleek dat de verwerkingsovereenkomst volgens de DPO's van verschillende GAOZ-gemeenten niet voldeed aan de doelstellingen van de samenwerkingsovereenkomst. Op 20 januari volgde een eerste overleg met verschillende DPO's en het Energiehuis Limburg om de knelpunten te bespreken en een aangepaste verwerkingsovereenkomst op te stellen. Gelet op de nakende jaarafrekeningen en de noodzaak om snel met een zitdag rond energie te kunnen starten, is het noodzakelijk dat de zitdagen zo snel mogelijk starten. Daarom wordt de overeenkomst met addendum reeds voorgelegd aan de gemeenteraad. De verwerkingsovereenkomst wordt in een latere fase behandeld door het college van burgemeester en schepenen. Dit houdt in dat de uitwisseling van persoonsgebonden gegevens (inzake rapportering en facturatie) voorlopig niet kunnen gebeuren voor de aangepaste verwerkingsovereenkomst is goedgekeurd. Door het dossier te behandelen op de gemeenteraad van februari, kan de gemeente As deze dienstverlening reeds aanbieden aan haar burgers op een moment dat deze zeker gewenst en nodig is. 

Juridische grond
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 19 november 2010 houdende algemene bepalingen over het energiebeleid, titel VII, hoofdstuk IX.
  • Het uitvoeringsbesluit van de Codex Wonen, art 2.16.
  • Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het Energiebesluit van 19 november 2010, wat betreft maatregelen naar aanleiding van de energiecrisis.
Aanleiding en context

Op 6 september 2022 zegde het Energiehuis Limburg de samenwerkingsovereenkomst op met de gemeenten As, Zutendaal, Genk en Oudsbergen. De cofinanciering voor de renovatiebegeleiding bleek niet toereikend voor het Energiehuis. Enerzijds vanwege de toegenomen loonkosten, anderzijds omdat de wijze van verrekening van het adviesrapport en de burenpremie nadelig uitvielen voor het Energiehuis Limburg. Omdat er geen ander energiehuis actief is in de gemeente As en bij uitbreiding de hele provincie, het Energiehuis Limburg een gedeelte van haar dienstverlening gratis aanbiedt aan de lokale besturen en het Energiehuis Limburg een DAEB levert onder de drempelwaarden volgens artikel 78 Richtlijn 2014/24, kan gemotiveerd worden dat een samenwerkingsovereenkomst met het Energiehuis Limburg mogelijk is en te verkiezen boven een klassieke overheidsopdracht.

Het Energiehuis Limburg stelde de modaliteiten van haar nieuwe overeenkomst voor op 10 oktober 2022 (Genk) en 17 oktober (As, Zutendaal en Oudsbergen) en vroeg welke keuzes de besturen wilden maken inzake het inzetten van de beschikbare mensuren en de verderzetting van het aanbod rond renovatiebegeleiding. Pro memorie: in de vorige overeenkomst werd renovatiebegeleiding voorzien voor eigenaar-bewoners en verhuurders die nood hadden aan advies en/of begeleiding bij een energetische renovatie van hun woning, gelegen in de GAOZ-gemeenten. De kostprijs werd verrekend met de mensuren die het Energiehuis per gemeente beschikbaar stelde.

IGS Lokaal Woonbeleid werkte een voorstel uit dat werd besproken op het beheerscomité van 10 november 2022. Dit voorstel werd goedgekeurd door het schepencollege. Het voorstel werd verwerkt in de samenwerkingsovereenkomst met het Energiehuis Limburg en het addendum. Deze documenten zijn als bijlage bij het dossier opgenomen. Deze dienen bekrachtigd te worden door de gemeenteraad. De samenwerkingsovereenkomst regelt de inzet van het personeel van het Energiehuis ten behoeve van de lokale besturen inzake het energiebeleid. Elk lokaal bestuur krijgt een contingent aan mensuren van het Energiehuis, dat kan ingezet worden voor diverse taken binnen het lokale beleid rond wonen en energie. Dit behelst de inzet van de capaciteit voor een zitdag in As (6 keer per jaar) en 2 infomomenten rond het thema Energie. IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ zal hier één van voor zijn rekening nemen, de gemeente werkt het andere infomoment uit. Voor de programma's in de tweede lijn kan er naast het gratis basispakket een aparte financiering opgezet te worden, indien het lokaal bestuur meer wenst in te zetten op renovatieadvies en -begeleiding. Voor As volstaat het gratis aanbod en wordt geen cofinanciering aangegaan, omdat het aantal renovatieadviezen in de voorbije 2 jaren beperkt was.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 57 van het decreet lokaal bestuur (verkorte versie)
Artikel 57 van het decreet lokaal bestuur: Het college van burgemeester en schepenen kan bij reglement bepaalde bevoegdheden aan de algemeen directeur toevertrouwen

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met het Energiehuis Limburg voor de periode 2023-2025 goed.

Artikel 2

Een afschrift van deze beslissing wordt samen met twee ondertekende exemplaren bezorgd aan het Energiehuis Limburg (Duwolim CV, Graaf van Loonstraat 15/2, 3580 Beringen).           

15.

2023_GR_00038 - Zittingsverslag openbare zitting gemeenteraad 19 januari 2023 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Jill Bruggeman; Sven Theunis; Thomas Brullot; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
15.

2023_GR_00038 - Zittingsverslag openbare zitting gemeenteraad 19 januari 2023 - Goedkeuring

2023_GR_00038 - Zittingsverslag openbare zitting gemeenteraad 19 januari 2023 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Er werden tijdens de vergadering geen opmerkingen gemaakt over de redactie van het zittingsverslag van de vorige gemeenteraadszitting.

Aanleiding en context

Zittingsverslag van de gemeenteraad van 119 januari 2023.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het zittingsverslag van de openbare zitting van 19 januari 2023 goed. 

16.

2023_GR_00039 - Notulen - Openbare zitting van 19 januari 2023 - Goedkeuring

Goedgekeurd
16.

2023_GR_00039 - Notulen - Openbare zitting van 19 januari 2023 - Goedkeuring

2023_GR_00039 - Notulen - Openbare zitting van 19 januari 2023 - Goedkeuring