Akteneming van het ontslag van gemeenteraad- en OCMW-raadslid Ben Knoops.
Het gemeenteraadslid dat afstand doet van zijn mandaat, dat van zijn mandaat vervallen wordt verklaard, dat als verhinderd wordt beschouwd, dat ontslag genomen heeft, of dat overleden is, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
Enkel de verkozen raadsleden en opvolgers van wie de geloofsbrieven werden goedgekeurd kunnen de decretale eed afleggen. De geloofsbrieven werden goedgekeurd.
De rapportage die moet gebeuren voor het LEKP, is gebaseerd op de volgende passages uit het Besluit van de Vlaamse Regering:
"Om een opvolging van de gerealiseerde klimaatacties mogelijk te maken, wordt voorzien in een jaarlijks opvolgmoment. De gemeente bezorgt uiterlijk op 1 maart 2023 een rapportering met betrekking tot de voortgang van het Lokaal Energie en Klimaatpact nadat deze aan de gemeenteraad is voorgelegd. De gemeente laadt de gemeenteraadsbeslissing op via het digitaal loket."
"De gemeente rapporteert over de uitgaven die gebeurd zijn voor de projecten waarvoor deze subsidie wordt aangevraagd door ze in de jaarrekening te koppelen aan de code ABB-LEKP-2021."
Naar aanleiding van de goedkeuring van het woondecreet van 9 juli 2021 , dienen sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren zich om te vormen tot één woonactor per gemeente, de woonmaatschappij. In Limburg werd ervoor gekozen om de betrokken huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren onder te brengen in 1 sterke, toekomstgerichte Limburgse woonmaatschappij.
Men verzoekt de gemeenteraad dan ook om een advies te verlenen over de erkenningsaanvraag als woonmaatschappij.
De familie Bijnens schenkt het beeld 'De omhelzing, dromen van het onbereikbare' van wijlen kunstenaar Gerard Bijnens aan de gemeente As. Het kunstwerk zal een plaats krijgen aan het kerkhof van Niel-bij-As en zal worden toegevoegd aan de beeldenroute.
De technische dienst staat in voor de plaatsing van het beeld.
De sportraad behartigt de belangen van sportclubs en wil de burger-sportparticipatie verhogen door het voeren van een bewegingsgericht, gezond en sociaal beleid.
De samenstelling van de sportraad is gewijzigd in januari 2023.
Er zijn nu 13 stemgerechtigde leden actief.
Kennisname leden bij de start van 2023; zie ledenlijst in bijlage.
De gemeente vraagt de toetreding aan tot de aankoopcentrale binnen de raamovereenkomst verkeersonderzoek van de provincie Antwerpen.
De raamovereenkomst omvat het leveren en plaatsen van verkeersmonitoringsystemen, verkeersveiligheidssystemen en uitvoeren van verkeersonderzoek, voor de volgende percelen:
De aansluiting tot de raamovereenkomst houdt geen enkele verplichting in tot afname van deze raamovereenkomst en de overeenkomst is ook niet-exclusief. Een afname van de dienstverlening via een andere overheidsopdracht blijft dus mogelijk.
De gemeente As gaat over tot de herinrichting van de stationssite. Hiervoor dienen de lastvoorwaarden en de gunningswijze vast worden gelegd.
Het bestek in bijlage bestaat uit 4 percelen:
1) algemene bouwwerken
2) Elektriciteitswerekn
3) Sanitair en HVAC
4) Terreinaanlegwerken
Bij publicatie kunnen perceel 1 en 4 eventueel nog samengevoegd worden om te voorkomen dat er geen inschrijvingen zouden ontvangen worden voor perceel 4.
Architectuur Depot CVBA zal de gemeente ondersteunen bij de uitvoering van deze overheidsopdracht.
In het kader van de opdracht “Natuur- en Landschapsbeheerwerken: Tewerkstelling via derden van doelgroep medewerkers. Dienstjaar 2023.” werd een bestek met nr. 2023 opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats).
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 100.000,00 excl. btw of € 121.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2023, op budgetcodes 6139999/Mens/0529 (actie/raming AC000199/MJP000944) en 6139999/Ruimte/0680 (actie/raming AC000199/MJP000945).
In het kader van de opdracht “OPMAAK ROOILIJNPLAN EN ONTWERP: WEGENIS EN FIETSPAD TIENDENSCHUUR, SCHANSDIJKSTRAAT EN DORPSTRAAT-STEENWEG.” werd een bestek met nr. 2023-03 opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats).
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 520.000,00 excl. btw of € 629.200,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst vernieuwen stoepen, bermen en parkings 2023.” werd een bestek met nr. 2023-04 opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats).
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 99.173,55 excl. btw of € 120.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De huidige opdracht wordt gesloten door middel van een raamovereenkomst met meerdere deelnemers waarbij alle voorwaarden in de raamovereenkomst zijn bepaald. De deelnemers zullen niet opnieuw in mededinging gesteld worden.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
In het kader van de opdracht “Onderhoud gemeentelijke gebouwen: dienstjaar 2023.” werd een bestek met nr. 2023-02 opgesteld door de Technische dienst (Gemeentelijke werkplaats).
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 30,57 excl. btw of € 36,99 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Elke gemeente die deelneemt aan een intergemeentelijk woonproject, zoals As, dient een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten met het Energiehuis van zijn gemeente. Voor As is dit het Energiehuis Limburg. Sinds 2020 was er een overeenkomst, maar die werd door het Energiehuis Limburg zelf opgezegd vanwege de ontoereikende cofinanciering vanwege de gemeente. Andere redenen voor de opzeg waren de verhoging van de eenheidsprijzen, het inkorten van de mensuren die ter beschikking gesteld worden aan de gemeenten en de herziening van het aanbod aan renovatiebegeleiding.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over het zittingsverslag van de vorige vergadering, wordt het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd.