Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat er voor de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn een gezamenlijk meerjarenplan wordt opgesteld, dat door beide raden wordt vastgesteld.
Beide rechtspersonen kunnen samen één doelstellingenboom hebben, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het OCMW samen. Dat in het meerjarenplan geen gemeentelijke bijdrage aan het OCMW meer wordt ingeschreven past volledig in deze filosofie.
Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.
Dit telt ook voor de aanpassingen meerjarenplan.
De voorziene budgetten voor het jaar 2022 van vooral de steunverlening zijn reeds opgebruikt en het jaar is nog maar halfweg. Er zijn de Oekraïners die zorgen voor extra uitgaven bij het equivalent leefloon en ook de andere vormen van leefloon blijven ongeëvenaard hoog. De toelage van deze steunen stijgen wel evenredig.
Bij het OCMW is het niet meer mogelijk om met verschuivingen binnen de budgetten alle steunen te blijven betalen, er is extra budget nodig.
Voor de gemeente is er op dit moment nog geen AMJP nodig, daar kan wel nog verschoven worden binnen de budgetten. In december is eventueel nog een aanpassing aan het meerjarenplan mogelijk.
De procedure voor de AMJP bij het OCMW is dat deze eerst wordt vastgesteld door de OCMW Raad en nadien wordt goedgekeurd door de Gemeente Raad
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Niklaas
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Barbara
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Theresia As.
Voor de ontgraving en herbegraving op de gemeentelijke begraafplaats wordt de kost van de aannemer, die deze werken uitvoert, doorgerekend aan de aanvrager.
De gemeente heeft de kerkfabriek gecontacteerd met betrekking tot diens plannen in het ruimere kader van een ontwikkelingsplan van het stadscentrum en de parkeergelegenheid in het centrum van As. De gemeente As wenst de parkings die deel uitmaken van het Onroerend Goed van de Kerkfabriek heraan te leggen mits deze gratis ter beschikking kunnen gesteld worden van de scholen, de kerkgangers en omwonenden. Als compensatie zal de gemeente ook andere renovatiewerken uitvoeren aan de gemeenschappelijke muur tussen het Onroerend Goed van de Eigenaar en het perceel 462/2 , gekend als kerkplein (de “Gemeenschappelijke Muur”).
Partijen wensen in het breder kader van hun langdurige samenwerking middels deze Overeenkomst de voorwaarden inzake de toegang tot, de werken aan en het gebruik voor een bepaalde termijn, van een deel van het Onroerend Goed (zoals verder gedefinieerd het Bezette Goed), door de Bezetter, vast te leggen.
De Eigenaar verklaart zich akkoord om aan de Bezetter, die aanvaardt, voor een bepaalde termijn toegang te verlenen in de vorm van een bezetting ter bede onder de voorwaarden zoals ondergaand uiteengezet in deze Overeenkomst. De Bezetter verklaart zich akkoord en de Eigenaar aanvaardt dat de Bezetter de werken aan het Onroerend Goed en de Gemeenschappelijke Muur zal uitvoeren als compensatie voor het bezetten van het Bezette Goed.
Op de gemeenteraad van 22 februari 2018 werd het bijzonder bestek voor verkoop gronden en gebouw oud gemeentehuis Niel goedgekeurd. Na een oproep ontving de gemeente een offerte voor de aankoop van Arbeidskansen vzw. De verkoop werd door het schepencollege uiteindelijk gegund aan Arbeidskansen vzw op 15 februari 2019. Door een directiewissel bij Arbeidskansen werd aan het gemeentebestuur gevraagd om het tekenen van de akte enige tijd op te schorten. Omdat we in de tussentijd niets meer hadden vernomen van Arbeidskansen werd er een overleg georganiseerd op 20 april 2021. Tijdens dit overleg gaf Arbeidskansen aan dat ze omwille van onvoorziene omstandigheden wilden afzien van de aankoop. Op 30 april 2021 is het scheppencollege akkoord gegaan met het opheffen van de toegewezen optie aan Arbeidskansen vzw voor de aankoop gronden en gebouw oud gemeentehuis Niel.
Gezien het gemeentebestuur nog steeds een nieuwe bestemming wenst te geven willen we opnieuw een bijzonder bestek uitschrijven om alsnog te kunnen overgaan tot verkoop. De voorwaarden voor de verkoop zijn ongewijzigd gebleven. ER werd een nieuwe schatting opgemaakt door een landmeter. De minimum prijs is 460.800,00 euro.
Het departement Werk en Sociale Economie lanceerde de oproep digibanken. Deze oproep richt zich in fase 2 op de uitrol van de samenwerkingsstrategie die werkt rond het verkleinen van de digitale kloof. Voorliggend dossier is het projectdossier om toegang te krijgen tot fase 2.
In het kader van Gemeente zonder Gemeentehuis projectoproep 6 – specifiek gericht op grootschalige transformaties – wordt door lokaal bestuur Aalter het projectvoorstel ‘Slimme raadpleegomgeving in de broekzak van de burger’ uitgewerkt.
De centrale doelstellingen van het project zijn:
Aangezien 9 september de uiterste datum was om dit project in te dienen vragen we de gemeenteraad nu om de collegebeslissing van 20220902 te bekrachtigen.
Het AVG-decreet van 8 juni 2018 voorziet in de verplichting tot het opmaken van een protocol voor elke elektronische mededeling van persoonsgegevens door een Vlaamse instantie naar een andere Vlaamse instantie of naar een externe overheid. Limburg.net stelt persoonsgegevens ter beschikking aan onze gemeente waardoor het noodzakelijk is dat Limburg.net en onze gemeente een protocol ondertekenen. Het advies van de Functionaris Gegevensbescherming van iedere instantie moet verplicht ingewonnen worden alvorens de ondertekening van het protocol kan gebeuren. Limburg.net heeft een modelprotocol opgesteld dat werd goedgekeurd door de Functionaris Gegevensbescherming van Limburg.net op 22 juni 2022. Het modelprotocol werd ook al ter kennis gebracht aan uw Functionaris Gegevensbescherming via mail. Het blijft evenwel noodzakelijk dat onze Functionaris Gegevensbescherming nog een officieel en gedateerd advies verleent over de inhoud van het protocol alvorens de gemeente kan ondertekenen.
De verwerkersovereenkomst van 2018 wordt door dit protocol vervangen. Het protocol moet na ondertekening door beide partijen verplicht gepubliceerd worden op de website
Kennisname van het jaarverslag van de interlokale vereniging Lokaal Woonbeleid GAOZ voor het werkingsjaar 2021.
De gemeente As wordt gevraagd om het stappenplan voor de oprichting van de Limburgse woonmaatschappij formeel goed te keuren. Daarnaast wordt gevraagd akkoord te gaan met een verlenging van de erkenning van de sociale woonorganisaties actief in As tot 30 juni 2023. Dat is de uiterlijke datum waarop de nieuwe Limburgse woonmaatschappij statutair moet van start gaan.
De gemeenteraad keurde op 15 december 2005 het convenant “korte afwezigheden basisonderwijs” goed voor de gemeentelijke basisschool AS en bij gemeenteraadsbeslissing werden er aanpassing op 14 oktober 2006 goedgekeurd. Hierna dienen jaarlijks de verlenging voor de komende schooljaren te gebeuren.
Dit convenant dient verlengd te worden voor het schooljaar 2022-2023.
De leden van het OCSG verklaarden zich akkoord met de verlenging van het convenant voor de vervangingen van korte afwezigheden in het basisonderwijs tijdens het schooljaar 2022-2023 akkoord waarvan protocol werd opgesteld op 24 augustus 2022.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over het zittingsverslag van de vorige vergadering, wordt het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd.