Terug
Gepubliceerd op 19/12/2022

2022_GR_00151 - Reglement toelage aan incontinentiepatiënten en stomapatiënten voor het dienstjaar 2023 - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 15/12/2022 - 20:35 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Subsidie, premie, erkenning.

Samenstelling

Aanwezig

Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Birgit Pues; Nele Steegmans; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Sven Vangelabbeek; Wendy Peeters, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Ben Knoops; Anja Smets

Secretaris

Wendy Peeters, Algemeen directeur
2022_GR_00151 - Reglement toelage aan incontinentiepatiënten en stomapatiënten voor het dienstjaar 2023 - Goedkeuring 2022_GR_00151 - Reglement toelage aan incontinentiepatiënten en stomapatiënten voor het dienstjaar 2023 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Om recht te hebben op de toelage moet de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen binnen de gestelde termijn zijn betaald; dit is twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.”

Aanleiding en context

De gemeente geeft een jaarlijkse toelage aan gezinnen of aan de patiënt zelf, die voldoet aan de voorwaarden nl.: 

  • de patiënt moet op 1 januari 2023 ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van As en ook hier effectief verblijven;
  • incontinentiepatiënten dienen een bewijs van betaling van het incontinentieforfait voor te leggen of  een verklaring van het ziekenfonds waaruit de toekenning van het incontinentieforfait blijkt of een attest van een geneesheer-specialist waaruit blijkt dat men een score 3 of 4 heeft op de incontinentieschaal (standaardformulier te verkrijgen op dienst burgerzaken);
  • stomapatiënten dienen een verklaring van de geneesheer voor te leggen waaruit blijkt dat men blijvend stomapatiënt is.

De invoering van het Diftar-huisvuilophalingssysteem waardoor, voornamelijk incontinentie en stomapatiënten, geconfronteerd worden met hogere kosten.

De beleidsdoelstelling: actienummer 335 - budgetcode “2023/6491000/4/0909/ - Toelages WIGW's, incontinentiepatiënten en bestaansminimumtrekkers”.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 41 §1 14° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 14° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Voor het dienstjaar 2023 een toelage toe te kennen van 55 euro aan de patiënt zelf of aan het gezin dat hem verzorgt onder de volgende voorwaarden:

  • de patiënt moet op 1 januari 2023 ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van As en ook hier effectief verblijven;
  • incontinentiepatiënten dienen een bewijs van betaling van de incontinentieforfait voor te leggen of een verklaring van het ziekenfonds waaruit de toekenning van het incontinentieforfait blijkt of een attest van een geneesheer-specialist waaruit blijkt dat men een score 3 of 4 heeft op de incontinentieschaal (standaardformulier te verkrijgen op dienst burgerzaken);
  • stomapatiënten dienen een verklaring van de geneesheer voor te leggen waaruit blijkt dat men blijvend stomapatiënt is.

Artikel 2

Om recht te hebben op de toelage moet de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen binnen de gestelde termijn zijn betaald; dit is twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.”

Artikel 3

Deze toelage dient, vergezeld van de nodige bewijsstukken, aangevraagd te worden aan het gemeentebestuur uiterlijk 2 maanden na de verzending van het aanslagbiljet.

Artikel 4

 De kredieten, nodig voor de betaling van deze toelage, worden aangerekend onder de beleidsdoelstelling: actienummer 335 - budgetcode “2023/6491000/4/0909/ - Toelages WIGW's, incontinentiepatiënten en bestaansminimumtrekkers”.