Terug
Gepubliceerd op 24/06/2022

Notulen  Gemeenteraad

do 19/05/2022 - 20:30 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Anja Smets; Birgit Pues; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Wendy Peeters, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Nele Steegmans

Secretaris

Wendy Peeters, Algemeen directeur

Agendapunten

1.

2022_GR_00047 - Geloofsbrieven van Sven Vangelabbeek ter opvolging van Dirk Berghs - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Anja Smets; Birgit Pues; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Nele Steegmans
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
1.

2022_GR_00047 - Geloofsbrieven van Sven Vangelabbeek ter opvolging van Dirk Berghs - Goedkeuring

2022_GR_00047 - Geloofsbrieven van Sven Vangelabbeek ter opvolging van Dirk Berghs - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Aan de heer Sven Vangelabbbeek werd gevraagd de geloofsbrieven in te dienen, hij diende volgende documenten in:

  • een recent uittreksel uit het bevolkingsregister
  • een recent uittreksel uit het strafregister model 1
  • een verklaring op eer dat men zich niet bevindt in één van de gevallen van onverenigbaarheid conform artikel 10 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017.

Het ingestelde onderzoek waaruit blijkt dat de heer Sven Vangelabbeek sedert de verkiezing zonder enige onderbreking aan de voor de verkiesbaarheid gestelde voorwaarden voldaan heeft, en tot op dit ogenblik niet heeft opgehouden er aan te voldoen en zich tevens niet bevindt in een van de gevallen van onverenigbaarheid met het mandaat van raadslid.

Er zijn geen bezwaren voor het onderzoek van de geloofsbrieven van de heer Sven Vangelabbeek ingediend bij de gemeenteraad.

Juridische grond

Artikel 6§3 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017: de gemeentraad ondezeokt de gleoofsbrieven van de verkozen gemeenteraalsleden. Als dez goedkeurid zijn dienze de eed af te leggen en hun mandaat te aanvaarden in de openbare vergadering.

Artikel 10 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017: inzake de onverenigbaarheid met het mandaat van raadslid.

Artikel 14 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017: het gemeenteraadslid dat afstand doet wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.

Aanleiding en context

Het overlijden van de heer Dirk Berghs, raadslid Vooruit.

Het gemeenteraadslid wordt vervangen door zijn opvolger, die aangewezen wordt overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.

De heer Sven Vangelabbeek is de tweede opvolger op lijst 1 sp.a/Vooruit van de verkiezingen van 14 oktober 2018. Eerste opvolger werd reeds aangesteld.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van Sven Vangelabbeek, wonend te 3665 As, Bevrijdingslaan 85/A000, geboren op 3 december 1975, te Genk, goed.

2.

2022_GR_00048 - Eedaflegging en aanstelling van Sven Vangelabbeek tot raadslid - Akteneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Anja Smets; Birgit Pues; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Nele Steegmans
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
2.

2022_GR_00048 - Eedaflegging en aanstelling van Sven Vangelabbeek tot raadslid - Akteneming

2022_GR_00048 - Eedaflegging en aanstelling van Sven Vangelabbeek tot raadslid - Akteneming

Motivering

Argumentatie

Er wordt een afzonderlijke akte van eedaflegging opgemaakt.

Aanleiding en context

De heer Sven Vangelabbeek wordt verzocht om ter zitting de eed af te leggen in handen van de voorzitter van de raad ' Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De heer Sven Vangelabbeek, wonende te As, Bevrijdingslaan 85/A000, geboren te Genk op 3 december 1975 wordt onmiddellijk ter zitting uitgenodigd en verzocht in de openbare vergadering en in handen van de voorzitter van de raad, de volgende eed af te leggen: "ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."

Sven Vangelabbeek wordt als titelvoerend raadslid geïnstalleerd om het mandaat van Dirk Berghs, overleden, te vervolledigen.

Hij zal op de voorrangstabel de laatste plaats innemen.

3.

2022_GR_00049 - Kerkfabriek Sint-Theresia As - Kennisgeving en advies rekening 2021 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Anja Smets; Birgit Pues; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Nele Steegmans
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
3.

2022_GR_00049 - Kerkfabriek Sint-Theresia As - Kennisgeving en advies rekening 2021 - Kennisneming

2022_GR_00049 - Kerkfabriek Sint-Theresia As - Kennisgeving en advies rekening 2021 - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

De Kerkraad As heeft op 4 februari 2022 de jaarrekening 2021 van kerkfabriek Sint-Theresia As goedgekeurd.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Theresia As:

  • Exploitatieontvangsten: 16.128,68 euro
  • Exploitatie-uitgaven: 67.945,46 euro
  • Overboekingen: 0,00 euro
  • Exploitatie eigen finan.boekjaar: - 51.816,78 euro
  • Overschot/tekort N-1: 7.533,85 euro
  • Exploitatietoelage: 58.055,21 euro
  • Overschot/tekort exploitatie: 13.772,28 euro 
  • Investeringsontvangsten: 13.063,50euro
  • Investeringsuitgaven: 12.000,00 euro
  • Overboekingen: 0,00 euro
  • Investeringen eigen boekjaar: 1.063,50euro
  • Overschot/tekort N-1: - 4.741,35 euro
  • Overschot/tekort investeringen: - 3.677,85 euro 
4.

2022_GR_00050 - Kerkfabriek Sint-Barbara As - Kennisgeving en advies rekening 2021 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Anja Smets; Birgit Pues; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Nele Steegmans
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
4.

2022_GR_00050 - Kerkfabriek Sint-Barbara As - Kennisgeving en advies rekening 2021 - Kennisneming

2022_GR_00050 - Kerkfabriek Sint-Barbara As - Kennisgeving en advies rekening 2021 - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

De Kerkraad As heeft op 24 januari 2022 de jaarrekening 2021 van kerkfabriek Sint-Barbara As goedgekeurd.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Barbara As:

  • Exploitatieontvangsten: 8.208,04 euro
  • Exploitatie-uitgaven: 21.477,50 euro
  • Overboekingen: 0,00 euro
  • Exploitatie eigen finan.boekjaar: - 13.269,46 euro
  • Overschot/tekort N-1: 24.541,66 euro
  • Exploitatietoelage: 0,00 euro
  • Overschot/tekort exploitatie: 0,00 euro 
  • Investeringsontvangsten: 0,00 euro
  • Investeringsuitgaven: 0,00 euro
  • Overboekingen: 0,00 euro
  • Investeringen eigen boekjaar: 00,00 euro
  • Overschot/tekort N-1: 00,00 euro
  • Overschot/tekort investeringen: 0,00 euro 
5.

2022_GR_00051 - Kerkfabriek Sint-Niklaas Niel-bij-As - Kennisgeving en advies rekening 2021 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Anja Smets; Birgit Pues; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Nele Steegmans
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
5.

2022_GR_00051 - Kerkfabriek Sint-Niklaas Niel-bij-As - Kennisgeving en advies rekening 2021 - Kennisneming

2022_GR_00051 - Kerkfabriek Sint-Niklaas Niel-bij-As - Kennisgeving en advies rekening 2021 - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

De Kerkraad As heeft op 3 maart 2022 de jaarrekening 2021 van kerkfabriek Sint-Niklaas Niel-bij-As goedgekeurd.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Niklaas Niel-bij-As:

  • Exploitatieontvangsten: 8.257,95 euro
  • Exploitatie-uitgaven: 22.331,91 euro
  • Overboekingen: 0,00 euro
  • Exploitatie eigen finan.boekjaar: - 14.073,96 euro
  • Overschot/tekort N-1: 5,94 euro
  • Exploitatietoelage: 14.080,00 euro
  • Overschot/tekort exploitatie: 11,98 euro 
  • Investeringsontvangsten: 0,00 euro
  • Investeringsuitgaven: 0,00 euro
  • Overboekingen: 0,00 euro
  • Investeringen eigen boekjaar: 0,00 euro
  • Overschot/tekort N-1: 3,85 euro
  • Overschot/tekort investeringen: 3,85 euro 
6.

2022_GR_00052 - Dotatie aan Fracties - dienstjaar 2021 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Anja Smets; Birgit Pues; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Nele Steegmans
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
6.

2022_GR_00052 - Dotatie aan Fracties - dienstjaar 2021 - Kennisneming

2022_GR_00052 - Dotatie aan Fracties - dienstjaar 2021 - Kennisneming

Motivering

Juridische grond

De omzendbrief BA-2004/01 van 13 februari 2004  - BS 2004-03-16 tot aanvulling van de omzendbrief BA-1998/01 van 17 maart 1998 betreffende het statuut van de lokale en provinciale mandataris - Financiële ondersteuning van de werking van de politieke fracties – dient het gemeentebestuur te beschikken over een gedetailleerd verslag over de besteding van de middelen door de diverse fracties.

Artikel 38 §§ 5 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goedgekeurd op de gemeenteraad van 20 juni 2019:  Ter ondersteuning van gemeenteraadsfracties wordt jaarlijks aan elke fractie, vertegenwoordigd in de gemeenteraad, een toelage ten laste van de gemeente verstrekt onder volgende modaliteiten: 10% van de presentiegelden van de raadsleden van de fractie.

Artikel 44 van besluit van de Vlaamse regering van 19 januari 2007 handelt over het statuut van de lokale en provinciale mandataris.

Artikel 44 § 4 van het besluit van de Vlaamse regering van 19 januari 2007 jaarlijks een gedetailleerd verslag dient gemaakt van de aanwending van alle middelen voor de ondersteuning van de fracties en dat dit verslag openbaar is en wordt voorgelegd aan de raad.

Aanleiding en context

De gedetailleerde verslagen van de aanwending van alle middelen voor de ondersteuning van de fracties. (zie bijlage)

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad neemt kennis van de gedetailleerde verslagen van de aanwending van alle middelen voor de ondersteuning van bovenvermelde fracties, nl. VOLUIT!, CD&V, N-VA en Vooruit (sp.a) gedurende het dienstjaar 2021.

De volgende dotaties worden toegekend:

  • VOLUIT!:1 744,13 euro (93 zittingen)
  • CD&V: 653,56 euro (33 zittingen)
  • N-VA: 134,65 euro (16 zittingen).
  • Vooruit (sp.a): 257,09 euro (13 zittingen)
7.

2022_GR_00053 - Beleving site station As - Overeenkomst goederenwagons en curatorschap kunst site station - Haute Cuisine - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Anja Smets; Birgit Pues; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Nele Steegmans
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
7.

2022_GR_00053 - Beleving site station As - Overeenkomst goederenwagons en curatorschap kunst site station - Haute Cuisine - Goedkeuring

2022_GR_00053 - Beleving site station As - Overeenkomst goederenwagons en curatorschap kunst site station - Haute Cuisine - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Belangrijkste contractvoorwaarden: 

  • Bestemming van de goederenwagons voor het gebruik als expositieruimte, kantoorruimte en culturele ruimte. 
  •  Duurtijd van de overeenkomst: 6 jaar, verlengbaar met 3 jaar
  •  Opzegtermijn: 6 maanden
  •  Jaarlijks minstens 3 voor het publiek toegankelijke cultuurinitiatieven 
  •  Gemeentebestuur keurt programma jaarlijks goed 
  •  Kosteloos gebruik wagons
  •  Geen waarborg 
  •  Nutsvoorzieningen en aansluitingen telefonie/internet t.l.v. gebruiker
  •  Het gemeentebestuur zorgt voor het trekken leiding electriciteit en tussenmeter
  •  Verbeteringswerken worden vooraf goedgekeurd door gemeentebestuur (tenzij verwijderbaar zonder schade)
  •  Kosten verbeteringswerken t.l.v. gebruiker 
  •  Gemeentebestuur wordt eigenaar van de verbeteringen zonder vergoeding bij einde gebruik (behoudens kunstwerken zonder schade wegneembaar) 
  •  Gebruiker verzekert de activiteiten en inboedel 
  • Jaarlijks evaluatiemoment 
Aanleiding en context

Het gemeentebestuur van As is ervan overtuigd dat extra toevoeging van een culturele hub aan de stationssite een meerwaarde kan bieden op cultureel, pedagogisch, sociaal, economisch en toeristisch vlak. De gemeente organiseert tot nog toe zelf via de cultuurdienst –  al dan niet in samenwerking met lokale kunstenaars en verenigingen – een cultureel aanbod van voorstellingen, workshops, tentoonstellingen e.d. Dit aanbod wordt zowel in de Sint-Aldegondiskerk georganiseerd als in het gemeenschapscentrum op de vrijetijdssite.

Om een ruimer publiek aan te spreken en het cultureel aanbod nog te kunnen uitbreiden, wenst het gemeentebestuur de stationssite als extra culturele hotspot toe te voegen. Deze toevoeging kadert binnen de plannen van de herinrichting van de stationssite en de extra belevingselementen die het gemeentebestuur daar graag zou verwezenlijken. De algemene doelstelling is om de bezoeker op de site verschillende opportuniteiten te bieden inzake beleving van natuur, sport en spel, cultuur en horecavoorzieningen zodat de site meer troeven heeft voor een bezoek van langere duur (voor wandelaars en fietsers als tussenstop maar ook als bestemming op zich, voor gezinnen met kinderen, groepen, kunstliefhebbers, …). 

Momenteel zijn de graffititreinen op de site al een trekpleister voor de kunstliefhebber en vormen ze vaak de setting voor fotoshoots. De gemeente wil dit cultureel aanbod op de site graag verder uitdiepen, bij voorkeur i.s.m. een lokale partner die ook als curator wenst op te treden en de site mee helpt toegankelijk te maken voor een breder publiek van kunstenaars en creatievelingen. 

Haute Cuisine beschikt in dit opzicht over een uniek aanbod binnen de gemeente zowel op vlak van lokaal aanbod kunstinstallaties als op vlak van curatorschap. 

Het gemeentebestuur wenst de komende jaren via curatorschap van Haute Cuisine de organisatie van culturele initiatieven op de stationssite te realiseren, zonder dat er verschillende gemeentelijke diensten daarbij inhoudelijk dienen tussen te komen, noch artistiek, noch zakelijk, noch naar verdere logistieke ondersteuning toe, behoudens hetgeen hierna uitdrukkelijk vermeld. De gemeente wenst daarbij te verzekeren dat het de accommodatie ook via het curatorschap ter beschikking gesteld kan worden aan andere kunstinitiatieven. Met deze overeenkomst wensen partijen duidelijke afspraken te maken voor de samenwerking. 

Haute Cuisine neemt deze opdracht aan, alsook alle daaraan verbonden risico’s. 

Om Haute Cuisine hierin te ondersteunen stelt de gemeente goederenwagons, waarvan zij eigenaar is, ter beschikking. Het gebruik ervan wordt eveneens geregeld via onderhavige overeenkomst. 

Partijen zijn het erover eens dat de waarde van huidige overeenkomst niet de drempel zoals bepaald in de Wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten overschrijdt. 

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de overeenkomst inzake het gebruik van de goederenwagons door Haute Cuisine en het curatorschap met betrekking tot de culturele hub site station goed.

Artikel 2

De gemeenteraad geeft een delegatie van ondertekening aan Burgemeester Tom Seurs en aan Algemeen Directeur Wendy Peeters voor de ondertekening van de overeenkomst  inzake gebruik van de goederenwagons door Haute Cuisine en het curatorschap met betrekking tot de culturele hub site station.

8.

2022_GR_00054 - I.G.S. Handhaving RO MidLIM - Voorlegging jaarverslag en jaarrekening 2021 ter goedkeuring en vaststelling door de gemeenteraad en voorstel tot aanstelling door de gemeenteraad van de leden van het Beheerscomité van de IGS voor As - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Anja Smets; Birgit Pues; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Nele Steegmans
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
8.

2022_GR_00054 - I.G.S. Handhaving RO MidLIM - Voorlegging jaarverslag en jaarrekening 2021 ter goedkeuring en vaststelling door de gemeenteraad en voorstel tot aanstelling door de gemeenteraad van de leden van het Beheerscomité van de IGS voor As - Goedkeuring

2022_GR_00054 - I.G.S. Handhaving RO MidLIM - Voorlegging jaarverslag en jaarrekening 2021 ter goedkeuring en vaststelling door de gemeenteraad en voorstel tot aanstelling door de gemeenteraad van de leden van het Beheerscomité van de IGS voor As - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De leden van het Beheerscomité hebben op 18 maart 2022 hun digitale goedkeuring gegeven en daarom vraagt men aan het college van burgemeester en schepenen om het jaarverslag (met bijlagen) én de jaarrekening ter goedkeuring/vaststelling te agenderen en voor te leggen aan de gemeenteraad van 21 april 2022.

Bijkomend moet door de gemeenteraad opnieuw de aanstelling van de vertegenwoordigers voor As in het Beheerscomité van de IGS gebeuren.

Als mandataris zal burgemeester Tom Seurs en als technisch lid zal omgevingsambtenaar Chris Gielen bevestigd worden. De handhavingscoördinator is permanent secretaris.

Aanleiding en context

Na afloop van elk werkjaar, in dit geval 2021, moet in toepassing van artikel 8 van de oprichtingsovereenkomst, een jaarverslag en jaarrekening voor de werking van de I.G.S. Handhaving RO MidLIM in dat jaar opgemaakt worden.

Dit wordt uitgevoerd door de handhavingscoördinator (zie bijlagen). Het Beheerscomité moet vervolgens dit jaarverslag en –rekening respectievelijk goedkeuren en vaststellen.

Het ontwerp-jaarverslag en de ontwerp-jaarrekening werd digitaal voorgelegd aan alle leden van het Beheerscomité op 25 februari 2022. Uiterlijk 18 maart 2022 werd door de leden digitaal goedkeuring verleend aan dit ontwerp-jaarverslag en vaststelling uitgevoerd voor de ontwerp-jaarrekening.

In toepassing van artikel 15 van de overeenkomst moet de jaarrekening nu samen met het jaarverslag door het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring voorgelegd worden aan de gemeenteraden van alle lid-gemeenten en dit in principe binnen de 3 maanden na afloop van het werkjaar (ten laatste gemeenteraad van maart dus). Voor 2021 zal dit de gemeenteraad van 21 april 2021 zijn.

Het budget voor het werkjaar 2022 werd reeds einde 2021 goedgekeurd door de gemeenteraden i.h.k.v. de opmaak van de begrotingen en de meerjaren-budgettering.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het jaarverslag I.G.S. handhaving RO MidLim met bijlagen, in toepassing van artikel 8 en 15 van de oprichtingsovereenkomst, goed.

Artikel 2

De gemeenteraad stelt de jaarrekening van I.G.S. handhaving RO MidLim, in toepassing van artikel 8 en 15 van de oprichtingsovereenkomst, vast. 

Artikel 3

De gemeenteraad bevestigt om burgemeester Tom seurs (stemgerechtigd) en omgevingsambtenaar Chris Gielen als vertegenwoordigers in het Beheerscomité van de I.G.S aan te duiden.

9.

2022_GR_00055 - GAOZ- Stemrechten woonmaatschappij - Nota Stemrechten woonmaatschappij - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Anja Smets; Birgit Pues; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Nele Steegmans
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
9.

2022_GR_00055 - GAOZ- Stemrechten woonmaatschappij - Nota Stemrechten woonmaatschappij - Goedkeuring

2022_GR_00055 - GAOZ- Stemrechten woonmaatschappij - Nota Stemrechten woonmaatschappij - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De gemeente As heeft 6,7% van de aandelen in SHM (sociale huisvestingsmaatschappij) Nieuw Dak, zetelt in de vzw SVK Het Scharnier en heeft 1% van de aandelen van SHM Landwaarts. Binnen de woonmaatschappij is het volgend voorstel naar verdeling van de stemrechten geformuleerd. Dit is een onderhandeld akkoord tussen de verschillende politieke partijen op Limburgs niveau die een bestuursmandaat opnemen in de SHM’s en SVK’s (sociaal verhuurkantoor).

  • Grondreserves (weging 10%)
  • Aantal sociale huurwoningen (weging 60%)
  • Aantal huishoudens (weging 30%)

Op Limburgs niveau (werkingsgebied woonmaatschappij Limburg), heeft de gemeente As 0.9% van de sociale huurwoningen en 0,9% van het aantal huishoudens. Over de grondreserves zijn geen publiek toegankelijke data beschikbaar.

Bovenstaande stemrechtenverdeling voldoet aan de vormvereisten van de Vlaamse Regering. Gelet op het provinciebrede akkoord voor deze verdeling en de objectiviteit van de parameters, is het zinvol om deze verdeling te hanteren. Deze verdeling is minder gunstig dan de huidige verdeling van de stemrechten binnen Nieuw Dak. Gelet op het beperkte aandeel gemeentelijke aandeelhouders binnen Nieuw Dak ligt dit ook binnen de lijn van de verwachtingen. In vergelijking met de verdeling binnen Landwaarts (1% van de aandelen) is het voorstel evenwaardig.

De gemeente As wenst wél nogmaals te benadrukken dat er negatief werd geadviseerd met betrekking tot het werkingsgebied van de woonmaatschappij. De woonmaatschappij moet immers:

- dicht bij de lokale besturen blijven staan, waarbij de gemeente zich ernstige vragen stelt bij de goede samenwerking en bereikbaarheid als de afbakening te groot is.

- erover waken dat maatwerk mogelijk blijft. Hoe groter de afbakening hoe minder aandacht er zal zijn voor maatwerk op maat van de gemeente en haar inwoners.

- een duidelijke beslissingsstructuur hebben waarbij alle lokale besturen een rol krijgen; hetgeen praktisch onhaalbaar lijkt. Als niet alle lokale besturen, incl. de gemeente As, deel uitmaken van het bestuursorgaan in geval van een Limburgs werkingsgebied, is blijft de gemeente geen voorstander van een samenvloeiing. As is in het bovenliggend voorstel per definitie minder goed vertegenwoordigd

In hun adviezen hechten verschillende woningmaatschappijen belang aan decentralisatie. Dit staat haaks op de voorgenomen operatie. Decentrale werking “moet garant staan voor het voeren van een woonbeleid op maat van de gemeente en haar regio, en voor een snelle, herkenbare, vertrouwde en nabije dienstverlening aan de klant”. De gemeente is zeker omwille van bovenstaande argument de mening toegedaan dat huidige werking ok is en zeker geen schaalvergroting aangewezen is. Verschillende woonactoren wijzen er in hun advies trouwens ook op dat we “maximaal de goede samenwerkingsverbanden [moeten] trachten te behouden”. Aangezien de vele randvoorwaarden, aandachtspunten en nadelen van het voorgestelde werkgebied (cfr. Alle Limburgse gemeenten) gaf het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad reeds eerder een negatief advies. 

Juridische grond

Het decreet van 7 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 houdende wijziging van diverse besluiten met betrekking tot wonen.

Aanleiding en context

Op 21/10/2021 bracht de gemeenteraad van As haar advies uit over de afbakening van het werkingsgebied van de woonmaatschappij. Binnen deze gemeenteraadsbeslissing werd geen voorstel gedaan rond de verdeling van de stemrechten in de woonmaatschappij. Op 14 februari 2022 ontving de gemeente As een brief van de minister van wonen met de vraag om advies te geven rond de verdeling van de stemrechten binnen de woonmaatschappij. Gemeenten die reeds hun advies over de stemrechtenverdeling gaven binnen hun advies over de werkingsgebieden, hoeven geen verdere actie te ondernemen, indien hun advies voldoet aan een aantal vormvereisten. Aangezien de gemeente As rond de stemrechtenverdeling nog geen advies innam, dient dit alsnog te gebeuren.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met het voorstel van stemrechtenverdeling voor de woonmaatschappij Limburg, zijnde grondreserves (weging 10%), aantal sociale huurwoningen (weging 60%) en het aantal huishoudens (weging 30%).

De gemeenteraad wenst wel nogmaals formeel te benadrukken dat ze negatief heeft geadviseerd over het nieuwe werkingsgebied,  o.a. omwille van de hierboven nogmaals aangehaalde argumenten. De bovenstaande stemrechtenverdeling is een bevestiging van het feit dat kleinere gemeenten nog maar weinig stemrecht zullen hebben in de nieuwe woonmaatschappij.

Artikel 2

Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de minister van wonen en IGS lokaal woonbeleid GAOZ.

10.

2022_GR_00056 - GAOZ - reglement conformiteitsattest - Verordening verplicht conformiteitsattest (aangepaste versie)- Principiële goedkeuring reglement verplicht conformiteitsattest voor huurwoningen gebouwd vóór 1981 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Anja Smets; Birgit Pues; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Nele Steegmans
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
10.

2022_GR_00056 - GAOZ - reglement conformiteitsattest - Verordening verplicht conformiteitsattest (aangepaste versie)- Principiële goedkeuring reglement verplicht conformiteitsattest voor huurwoningen gebouwd vóór 1981 - Goedkeuring

2022_GR_00056 - GAOZ - reglement conformiteitsattest - Verordening verplicht conformiteitsattest (aangepaste versie)- Principiële goedkeuring reglement verplicht conformiteitsattest voor huurwoningen gebouwd vóór 1981 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De minister van wonen heeft de verordening 'verplicht conformiteitsattest voor huurwoningen gebouwd vóór 1981' op 14 maart 2022 goedgekeurd op voorwaarde dat:

  1. de definities van de begrippen “Conformiteitsattest” en “Conformiteitsonderzoek” worden aangepast door ondubbelzinnig te verwijzen naar de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en/of het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021;
  1. artikel 5.2, §1 t.e.m. §3 wordt geschrapt.

Om het reglement te kunnen uitvoeren, dient het aangepaste reglement door de eerstvolgende gemeenteraad te worden goedgekeurd. Na goedkeuring treedt het besluit in werking op datum van ondertekening ervan (bijlage ministerieel besluit van 14 maart 2022).

Het aangepaste reglement dient tevens, na goedkeuring door de gemeenteraad, te worden bezorgd aan het agentschap Wonen-Vlaanderen (bijlage brief Wonen-Vlaanderen van 25 maart 2022).

Elke latere aanpassing aan dit reglement moet opnieuw door de minister worden goedgekeurd. 

Ook het dataregister en de privacyverklaring worden opnieuw voorgelegd. Er werd toegevoegd dat ook de gegevens over de huurder(s) kunnen opgevraagd en tijdelijk bewaard worden. Bij de procedure adreswijziging zal optioneel (de aanvrager kan de procedure afronden zonder deze informatie te geven) gevraagd worden of de nieuwe bewoner een huurder is. Indien de nieuwe bewoner positief antwoordt, dan kan de eigenaar van deze verhuurder woning gesensibiliseerd worden om een conformiteitsattest aan te vragen binnen de vooropgestelde termijnen, zoals vermeld in de verordening.

Juridische grond

Dit besluit is gebaseerd op of sluit aan bij de volgende regelgeving:

    a. de Vlaamse Codex Wonen van 2021, artikel 3.2 en artikel 3.9;

    b. het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, artikel 3.3 en artikel 3.9;

    c. het besluit van de Vlaamse Regering van 2 oktober 2019 tot bepaling van de bevoegdheden van de leden van de Vlaamse Regering;

Aanleiding en context

De gemeente As diende op 3 januari 2022 bij de minister bevoegd voor het woonbeleid een schriftelijk verzoek in, ontvangen op 4 januari 2022, om de verordening van 16 december 2021 houdende het verplicht stellen van het conformiteitsattest, goed te keuren.

De voornoemde verordening werd door de minister van wonen goedgekeurd op voorwaarde dat:

  1. de definities van de begrippen “Conformiteitsattest” en “Conformiteitsonderzoek” worden aangepast door ondubbelzinnig te

verwijzen naar de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en/of het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021;

  1. artikel 5.2, §1 t.e.m. §3 wordt geschrapt;
  2. een aangepast reglement wordt voorgelegd.

Het besluit treedt definitief in werking op datum van ondertekening ervan.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het aangepaste reglement "verplicht conformiteitsattest voor huurwoningen gebouwd vóór 1981” goed.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt het aangepaste dataregister en privacyverklaring goed.

11.

2022_GR_00057 - Ontbinding en vereffening Erkend Regionaal Samenwerkingsverband Limburg - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Anja Smets; Birgit Pues; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Nele Steegmans
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
11.

2022_GR_00057 - Ontbinding en vereffening Erkend Regionaal Samenwerkingsverband Limburg - Goedkeuring

2022_GR_00057 - Ontbinding en vereffening Erkend Regionaal Samenwerkingsverband Limburg - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie


 Gelet op artikel 386 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

 

Gelet op het besluit van de gemeenteraad betreffende de toetreding van de gemeente As tot het Erkend Regionaal Samenwerkingsverband Limburg (vzw ERSV Limburg) en de goedkeuring van de statuten;

 

Gelet op de artikelen 33 en 34 van de statuten van vzw ERSV Limburg;

 

Gelet op het schrijven van vzw ERSV Limburg van 07 juli 2021 waarin zij meldt dat de Raad van Bestuur op de zitting van 27 mei 2021 besloot goedkeuring te verlenen aan de intentieverklaring tot vrijwillige ontbinding en vereffening van de vereniging;

 

Gelet op de kennisname van de intentieverklaring tot vrijwillige ontbinding en vereffening van ERSV Limburg door de Algemene Vergadering van de vzw ERSV Limburg op 17 juni 2021, die als bijlage bij het schrijven van 07 juli 2021 werd gevoegd;

 

Overwegende dat deze intentieverklaring tot vrijwillige ontbinding en vereffening van ERSV Limburg integraal deel uitmaakt van dit besluit;

 

Overwegende dat het voorstel tot ontbinding eerst ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de provincieraad, de onderscheiden gemeenteraden respectievelijk de beslissingsorganen van de leden-sociale partners, vooraleer de beheersorganen van de vzw ERSV Limburg verdere beslissingen dienaangaande zullen nemen.

Juridische grond

artikel 386 Decreet Lokaal Bestuur

Aanleiding en context

De Algemene Vergadering der leden van de VZW heeft in zitting d.d. 17/06/2021 kennis kunnen nemen van de intentieverklaring tot vrijwillige ontbinding en vereffening van de vereniging.

De vertegenwoordigers van de leden hebben zich unaniem aangesloten bij deze intentieverklaring.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad stemt in met de vereffening en ontbinding van de vzw Erkend Regionaal Samenwerkingsverband Limburg.

Artikel 2

De gemeenteraad gelast de vertegenwoordiger in de algemene vergadering, te weten de heer Jo Santermans, overeenkomstig dit standpunt de gemeente te vertegenwoordigen ter gelegenheid van de algemene vergadering(en) van de vzw ERSV Limburg, alwaar de vereffening en ontbinding van de vzw Erkend Regionaal Samenwerkingsverband Limburg ter stemming zal voorliggen.

Artikel 3

Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de vzw ERSV Limburg, ter attentie van Gedeputeerde voor economie dhr. VANDEPUT Tom, gedeputeerde voor economie, op adres 3500 Hasselt, Kempische Steenweg 303/101, en tevens aan de heer Jo Santermans, vertegenwoordiger van As in de Algemene Vergadering.

 

12.

2022_GR_00058 - Samenwerkingswerkingsovereenkomst Saamo i.k.v. Zorgzame Buurten - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Anja Smets; Birgit Pues; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Nele Steegmans
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
12.

2022_GR_00058 - Samenwerkingswerkingsovereenkomst Saamo i.k.v. Zorgzame Buurten - Goedkeuring

2022_GR_00058 - Samenwerkingswerkingsovereenkomst Saamo i.k.v. Zorgzame Buurten - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Door de goedkeuring van de subsidieaanvraag voor Zorgzaam Zevenhuizen wordt een samenwerkingsovereenkomst vastgelegd met Saamo voor de periode van 1 mei 2022 t.e.m. 28 februari 2024.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 5° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 5° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten als vermeld in artikel 196, 234 en 247

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De Gemeenteraad gaat akkoord met onderstaande samenwerkingsovereenkomst met Saamo voor de periode van 1/05/2022 tot en met 28/02/2024.

13.

2022_GR_00059 - Delegatie bevoegdheid personeelsformatie aan het college van burgemeester en schepenen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Anja Smets; Birgit Pues; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Nele Steegmans
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
13.

2022_GR_00059 - Delegatie bevoegdheid personeelsformatie aan het college van burgemeester en schepenen - Goedkeuring

2022_GR_00059 - Delegatie bevoegdheid personeelsformatie aan het college van burgemeester en schepenen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Overeenkomstig artikel 161 decreet lokaal bestuur stellen de gemeenteraad en de OCMW-raad het organogram vast. De gemeenteraad kan de bevoegdheid tot het vaststellen van het organogram en de formatie delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.

 Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 gaat door op het elan om meer ruimte te maken voor lokale autonomie, lokaal maatwerk en lokale daadkracht te genereren en maakt naast de delegatie van de reglementen i.v.m. personeelsaangelegenheden (d.i. de rechtspositieregeling, arbeidsreglement, personeelspolicies, …), ook nog de verdere delegatie van de formatie en het organogram mogelijk. Daardoor kan ook sneller en flexibeler omgesprongen worden met wijzigingen in taken/opdrachten, behoeften die een impact hebben op de (diensten)organisatie. Volgens artikel 41, tweede lid, 2° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 kan de raad de bevoegdheid met betrekking tot (onder meer) het organogram, de personeelsformatie en de gemeentelijke reglementen i.v.m. personeelsaangelegenheden delegeren naar het college van burgemeester en schepenen. De personeelsformatie wordt in het Decreet Lokaal Bestuur zelfs niet meer opgelegd als een verplicht instrument.

De delegatie van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement werd reeds op de gemeenteraad van  26/1/2017  goedgekeurd.  Ook voor de aanpassing van de personeelsformatie is het aangewezen om, in het kader van enerzijds wijzigende regelgeving en anderzijds om te kunnen (bij)sturen wat betreft de dagdagelijkse werking, dat er snel kan gehandeld worden en dat nodige wijzigingen aan de personeelsformatie e.a. meteen kunnen doorgevoerd worden. Het betreft trouwens vaak maar beperkte wijzigingen doch ook deze dienen conform opgenomen te zijn om toepassing te kunnen hebben.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 22° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 22° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: de aan de gemeenteraad toegewezen bevoegdheden, vermeld in deel 3, titel 3
Artikel 57 van het decreet lokaal bestuur (uitgebreide versie)
Artikel 57 van het decreet lokaal bestuur: Met behoud van de toepassing van deel 2, titel 3, en behalve in geval van uitdrukkelijke toewijzing van een bevoegdheid als vermeld in artikel 2, § 2, tweede lid, aan het college van burgemeester en schepenen, kan het college van burgemeester en schepenen bij reglement de uitoefening van bepaalde bevoegdheden aan de algemeen directeur toevertrouwen. De bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen, vermeld in artikel 56, § 1, eerste lid, en § 4, en de op basis van artikel 56, § 2, gedelegeerde bevoegdheden van de gemeenteraad voor het vaststellen van de rechtspositieregeling, het vaststellen van wat onder het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' moet worden verstaan, het aangaan van dadingen met personeelsleden naar aanleiding van een beëindiging van het dienstverband, die de gevolgen van de beëindiging van het dienstverband als voorwerp hebben, en de bevoegdheden, vermeld in artikel 56, § 3, 7°, 8°, b), 9°, 10°, 11° en 13°, kunnen evenwel niet aan de algemeen directeur worden toevertrouwd. Hetzelfde geldt voor de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen in het kader van het financiële beheer, vermeld in artikel 258, 267, 269, 271 en 272, § 2. De algemeen directeur oefent de bevoegdheden die hem met toepassing van het eerste lid zijn toevertrouwd persoonlijk uit. Met uitzondering van de bevoegdheid tot het vaststellen van het organogram en de bevoegdheid tot het aanstellen van een waarnemend algemeen directeur bij toepassing van artikel 166, vierde lid, kan de algemeen directeur die bevoegdheden toevertrouwen aan andere personeelsleden van de gemeente

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad gaat akkoord om de bevoegdheden voor de vaststelling het organogram en de personeelsformatie te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen rapporteert hierover jaarlijks aan de raad.

14.

2022_GR_00060 - Investeringssubsidie jeugd - Investeringssubsidie Chiro As-Niel - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Anja Smets; Birgit Pues; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Nele Steegmans
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
14.

2022_GR_00060 - Investeringssubsidie jeugd - Investeringssubsidie Chiro As-Niel - Goedkeuring

2022_GR_00060 - Investeringssubsidie jeugd - Investeringssubsidie Chiro As-Niel - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Chiro As-Niel heeft een weide aangekocht, gelegen naast hun lokalen in de Tiendenschuur. Ze heeft gevraagd  of de gemeente deze grond wil gelijk maken, inzaaien, plaatsen van de omheining en het aanleggen van parkeerplaatsen.
Daar de technische dienst geen tijd heeft en dat we ook de verantwoordelijkheid bij de Chiro As-Niel zelf willen leggen, zal de gemeente hun een investeringstoelage van maximum 10.000,00 euro geven.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 9° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 9° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de investeringssubsidie aan Chiro As-Niel  ten bedrage van maximum 10.000,00 euro goed.

Artikel 2

Het bedrag van de subsidie mag enkel aangewend worden voor het doel waarvoor het is toegekend zoals voorzien in dit besluit. Het niet aanwenden van de subsidie of een gedeelte ervan, voor de bestemming waarvoor de subsidie is toegekend, geeft van rechtswege en onmiddellijk aanleiding tot het opeisen van het volledige subsidiebedrag, meer de wettelijke intresten op het niet terugbetaalde kapitaal en dit vanaf datum vanaf uitbetaling tot aan de volledige betaling van het saldo.

Artikel 3

De subsidie bedraagt maximum 50% van de totale investering met een maximum subsidie van 10.000,00 euro. De Chiro As-Niel dient ook minstens 50% van de totale investering op zich te nemen.

Artikel 4

Ter financiële controle zal de Chiro As-Niel de nodige bewijsstukken van aanwending van de subsidie dienen voor te leggen, uitleg te verlenen over de voortgang van de werken en toegang te verschaffen tot de werken in uitvoering aan de bevoegde ambtenaar.

Artikel 5

De uitbetaling van de subsidie zal geschieden a rato van de binnengebrachte bewijsstukken (facturen).

Artikel 6

De financiële dienst wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing.

15.

2022_GR_00061 - Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg - buitengewone Algemene Vergadering - Mandaat - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Anja Smets; Birgit Pues; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Nele Steegmans
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
15.

2022_GR_00061 - Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg - buitengewone Algemene Vergadering - Mandaat - Vaststelling

2022_GR_00061 - Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg - buitengewone Algemene Vergadering - Mandaat - Vaststelling

Motivering

Argumentatie

De gemeente is deelnemer van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.

De toelichtingsnota’s betreffende de punten vermeld op de agenda van de buitengewone vergadering d.d. 23 juni 2022 van IGL in bijlagen.

Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.

Juridische grond

Artikel 35 van de gecoördineerde statuten van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.

Aanleiding en context

De oproepingsbrief van 18 maart 2022 voor de buitengewone vergadering van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg op donderdag 23 juni 2022 die de volgende agendapunten bevat:

    1. Ontwerp van statutenwijziging: goedkeuring

    2. Machtiging aan de directeur bedrijfsvoering om de statuten te coördineren en neer te leggen

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 22° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 22° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: de aan de gemeenteraad toegewezen bevoegdheden, vermeld in deel 3, titel 3

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Op basis van de bekomen documenten en toelichtingsnota’s stemt de raad in met de voorstellen opgenomen in de agenda van de buitengewone vergadering d.d. 23 juni 2022 van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.

Artikel 2

De vertegenwoordiger Nele Steegmans of bij belet de plaatsvervanger Ine Daniels wordt gemandateerd om op de vergadering (of op iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen zoals vermeld in de artikel 1 en verder al het nodige te doen voor afwerking van de volledige agenda.

Artikel 3

Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met de uitvoering van onderhavige beslissing en zal onverwijld een afschrift bezorgen van deze beslissing aan de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.

16.

2022_GR_00062 - Fluvius opdrachthoudende vereniging - Mandaat en goedkeuring agenda Algemene vergadering, tevens jaarvergadering d.d. 8 juni 2022 - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Anja Smets; Birgit Pues; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Nele Steegmans
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
16.

2022_GR_00062 - Fluvius opdrachthoudende vereniging - Mandaat en goedkeuring agenda Algemene vergadering, tevens jaarvergadering d.d. 8 juni 2022 - Vaststelling

2022_GR_00062 - Fluvius opdrachthoudende vereniging - Mandaat en goedkeuring agenda Algemene vergadering, tevens jaarvergadering d.d. 8 juni 2022 - Vaststelling

Motivering

Argumentatie

De gemeente As is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij Fluvius opdrachthoudende vereniging.

Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 28 maart 2022 overgemaakt.

De Raad van Bestuur van Fluvius OV heeft beslist dat de vergadering digitaal zal gehouden worden INDIEN de coronamaatregelen het op termijn niet zouden toelaten fysiek te vergaderen.

Juridische grond

Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoor­diger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

Aanleiding en context

Aangetekend schrijven van 28 maart 2022 waarbij de gemeente As werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering, tevens Jaarvergadering van Fluvius OV die op 8 juni 2022 plaatsheeft om 15.30 uur in De Montil, Moortelstraat 8 in 1790 Affligem. 

De agenda:

  1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris.
  2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2021.
  3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
  4. Statutaire benoemingen.
  5. Statutaire mededelingen.
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 22° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 22° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: de aan de gemeenteraad toegewezen bevoegdheden, vermeld in deel 3, titel 3

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt onderstaande agenda van de Algemene Vergadering, tevens Jaarvergadering van Fluvius opdrachthoudende vereniging d.d. 8 juni 2022, goed.

  1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris.
  2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2021.
  3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
  4. Statutaire benoemingen.
  5. Statutaire mededelingen.

Artikel 2

De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente As, nl. Björn Ulenaers of zijn plaatsvervanger Luc Lamberigts die zal deelnemen aan de  Algemene Vergadering, tevens Jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius  op 8 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) op, zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing. Indien de coronamaatregelen op termijn een fysieke vergadering niet zouden toelaten, zal de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van 8 juni 2022 digitaal gehouden worden.

Artikel 3

De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vere­niging Fluvius Limburg, ter attentie van het secre­tariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be

17.

2022_GR_00063 - Fluvius Limburg - Mandaat en goedkeuring agenda algemene vergadering d.d. 21 juni 2022 - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Anja Smets; Birgit Pues; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Nele Steegmans
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
17.

2022_GR_00063 - Fluvius Limburg - Mandaat en goedkeuring agenda algemene vergadering d.d. 21 juni 2022 - Vaststelling

2022_GR_00063 - Fluvius Limburg - Mandaat en goedkeuring agenda algemene vergadering d.d. 21 juni 2022 - Vaststelling

Motivering

Argumentatie

De gemeente As is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg.

Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 31 maart 2022 overgemaakt.

Heden worden we met het coronavirus COVID-19 geconfronteerd  waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden. 

De huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst, kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.

Juridische grond

Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoor­diger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

Aanleiding en context

Aangetekend schrijven van 31 maart 2022 waarbij de gemeente As werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Limburg die op 21 juni 2022 zal plaatsvinden om 18.00 uur in hotel Stayen, Tiensesteenweg 168 te 3800 Sint-Truiden.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 22° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 22° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: de aan de gemeenteraad toegewezen bevoegdheden, vermeld in deel 3, titel 3

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg d.d. 21 juni 2022:

  1. Kennisneming verslagen van Fluvius Limburg van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.
  2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Limburg afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
  3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
  4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius Limburg met betrekking tot het boekjaar 2021.
  5. Verlenging van ex-Inter-aqua tot de normale vervaldag van Fluvius Limburg (29 maart 2037)
  6. Verlenging van ex-Inter-media tot de normale vervaldag van Fluvius Limburg (29 maart 2037)
  7. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
  8. Statutaire benoemingen.
  9. Statutaire mededelingen.

Artikel 2

De vertegenwoordiger van de gemeente Björn Ulenaers, die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 21 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vere­niging Fluvius Limburg, ter attentie van het secre­tariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be

18.

2022_GR_00064 - Notulen - Zittingsverslag openbare zitting gemeenteraad 24 maart 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Anja Smets; Birgit Pues; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Nele Steegmans
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
18.

2022_GR_00064 - Notulen - Zittingsverslag openbare zitting gemeenteraad 24 maart 2022 - Goedkeuring

2022_GR_00064 - Notulen - Zittingsverslag openbare zitting gemeenteraad 24 maart 2022 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Er werden tijdens de vergadering geen opmerkingen gemaakt over de redactie van het zittingsverslag van de vorige gemeenteraadszitting.

Aanleiding en context

Zittingsverslag van de gemeenteraad van 24 maart 2022.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het zittingsverslag van de openbare zitting van 24 maart 2022 goed. 

19.

2022_GR_00065 - Notulen - Openbare zitting van 24 maart 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Seurs; Marc Bergmans; Bjorn Ulenaers; Jo Santermans; Ben Knoops; Kathleen De Cleene; Luc Lamberigts; Lea Meermans; Lisa Lambrigts; Jan Baeten; Anja Smets; Birgit Pues; Guido Hoogmartens; Guy Martens; Ine Daniels; Erik Winters; Vital Vanclooster; Wendy Peeters, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Nele Steegmans
Secretaris
Wendy Peeters, Algemeen directeur
19.

2022_GR_00065 - Notulen - Openbare zitting van 24 maart 2022 - Goedkeuring

2022_GR_00065 - Notulen - Openbare zitting van 24 maart 2022 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie
Er werden tijdens de vergadering geen opmerkingen gemaakt over de redactie van de notulen van de vorige gemeenteraadszitting.
Aanleiding en context
De notulen van de vorige gemeenteraadszitting moeten goedgekeurd worden.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de notulen van de openbare zitting van 24 maart 2022 goed.