Overeenkomstig artikel 161 decreet lokaal bestuur stellen de gemeenteraad en de OCMW-raad het organogram vast. De gemeenteraad kan de bevoegdheid tot het vaststellen van het organogram en de formatie delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 gaat door op het elan om meer ruimte te maken voor lokale autonomie, lokaal maatwerk en lokale daadkracht te genereren en maakt naast de delegatie van de reglementen i.v.m. personeelsaangelegenheden (d.i. de rechtspositieregeling, arbeidsreglement, personeelspolicies, …), ook nog de verdere delegatie van de formatie en het organogram mogelijk. Daardoor kan ook sneller en flexibeler omgesprongen worden met wijzigingen in taken/opdrachten, behoeften die een impact hebben op de (diensten)organisatie. Volgens artikel 41, tweede lid, 2° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 kan de raad de bevoegdheid met betrekking tot (onder meer) het organogram, de personeelsformatie en de gemeentelijke reglementen i.v.m. personeelsaangelegenheden delegeren naar het college van burgemeester en schepenen. De personeelsformatie wordt in het Decreet Lokaal Bestuur zelfs niet meer opgelegd als een verplicht instrument.
De delegatie van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement werd reeds op de gemeenteraad van 26/1/2017 goedgekeurd. Ook voor de aanpassing van de personeelsformatie is het aangewezen om, in het kader van enerzijds wijzigende regelgeving en anderzijds om te kunnen (bij)sturen wat betreft de dagdagelijkse werking, dat er snel kan gehandeld worden en dat nodige wijzigingen aan de personeelsformatie e.a. meteen kunnen doorgevoerd worden. Het betreft trouwens vaak maar beperkte wijzigingen doch ook deze dienen conform opgenomen te zijn om toepassing te kunnen hebben.
De raad gaat akkoord om de bevoegdheden voor de vaststelling het organogram en de personeelsformatie te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.
Het college van burgemeester en schepenen rapporteert hierover jaarlijks aan de raad.