Terug
Gepubliceerd op 19/05/2022

Agenda  Gemeenteraad

do 19/05/2022 - 20:30 Raadzaal
  • 1.

    2022_GR_00047 - Geloofsbrieven van Sven Vangelabbeek ter opvolging van Dirk Berghs - Goedkeuring

    Het gemeenteraadslid dat afstand doet van zijn mandaat, dat van zijn mandaat vervallen wordt verklaard, dat als verhinderd wordt beschouwd, dat ontslag genomen heeft, of dat overleden is, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.

    De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad. 

  • 2.

    2022_GR_00048 - Eedaflegging en aanstelling van Sven Vangelabbeek tot raadslid - Akteneming

    Enkel de verkozen raadsleden en opvolgers van wie de geloofsbrieven werden goedgekeurd kunnen de decretale eed afleggen. De geloofsbrieven werden goedgekeurd.

  • 3.

    2022_GR_00049 - Kerkfabriek Sint-Theresia As - Kennisgeving en advies rekening 2021 - Kennisneming

    De rekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Theresia As wordt ter kennisneming gebracht aan de gemeenteraad.

  • 4.

    2022_GR_00050 - Kerkfabriek Sint-Barbara As - Kennisgeving en advies rekening 2021 - Kennisneming

    De rekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Barbara As wordt ter kennisneming gebracht aan de gemeenteraad.

  • 5.

    2022_GR_00051 - Kerkfabriek Sint-Niklaas Niel-bij-As - Kennisgeving en advies rekening 2021 - Kennisneming

    De rekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Niklaas Niel-bij-As wordt ter kennisneming gebracht aan de gemeenteraad.

  • 6.

    2022_GR_00052 - Dotatie aan Fracties - dienstjaar 2021 - Kennisneming

    De fracties hebben voor het dienstjaar 2021 recht op volgende fractievergoeding:

    • VOLUIT!:1744,13 euro - (93 zittingen)
    • CD&V: 653,56euro (33 zittingen)
    • N-VA: 316,94 euro (16 zittingen)
    • Vooruit (sp.a): 257,09 euro (13 zittingen)

    De bedragen op de gedetailleerde verslagen van volgende fracties voor het dienstjaar 2021 zijn:

    • VOLUIT!: 3 686,65 euro
    • CD&V: 664,18 euro
    • N-VA:  134,65 euro       
    • Vooruit (sp.a)368,64 euro        
  • 7.

    2022_GR_00053 - Beleving site station As - Overeenkomst goederenwagons en curatorschap kunst site station - Haute Cuisine - Advies

    De gemeente wil het cultureel aanbod op de stationssite stimuleren, bij voorkeur i.s.m. een lokale partner die ook als curator wenst op te treden en de site mee helpt toegankelijk te maken voor een breder publiek van kunstenaars en creatievelingen. 

    Haute Cuisine beschikt in dit opzicht over een uniek aanbod binnen de gemeente zowel op vlak van lokaal aanbod kunstinstallaties als op vlak van curatorschap en is vragende partij om deze rol op zich te nemen. Haute Cuisine wenst de momenteel in onbruik zijnde goederenwagons hiertoe te gebruiken en herbestemmen tot kantoor- en expositieruimte.

    Er werd een overeenkomst uitgewerkt die zowel het gebruik van de goederenwagons als de afspraken omtrent het curatorschap omhelst. 

  • 8.

    2022_GR_00054 - I.G.S. Handhaving RO MidLIM - Voorlegging jaarverslag en jaarrekening 2021 ter goedkeuring en vaststelling door de gemeenteraad en voorstel tot aanstelling door de gemeenteraad van de leden van het Beheerscomité van de IGS voor As - Goedkeuring

    Voorlegging gemeenteraad goedkeuring jaarverslag en jaarrekening IGS HH RO MidLIM 2021.

    Aanstelling leden Beheerscomité IGS voor As.

  • 9.

    2022_GR_00055 - GAOZ- Stemrechten woonmaatschappij - Nota Stemrechten woonmaatschappij - Goedkeuring

    Op 21//2021 bracht de gemeenteraad van As haar advies uit over de afbakening van het werkingsgebied van de woonmaatschappij. Binnen deze gemeenteraadsbeslissing werd geen voorstel gedaan rond de verdeling van de stemrechten in de woonmaatschappij. Op 14 februari 2022 ontving de gemeente As een brief van de minister van wonen met de vraag om advies te geven rond de verdeling van de stemrechten binnen de woonmaatschappij. Gemeenten die reeds hun advies over de stemrechtenverdeling gaven binnen hun advies over de werkingsgebieden, hoeven geen verdere actie te ondernemen, indien hun advies voldoet aan een aantal vormvereisten. Aangezien de gemeente As rond de stemrechtenverdeling nog geen advies innam, dient dit alsnog te gebeuren.

    Het voorstel van stemrechtenverdeling voor de woonmaatschappij Limburg gaat als volgt, nl. grondreserves (weging 10%), aantal sociale huurwoningen (weging 60%) en het aantal huishoudens (weging 30%). 

  • 10.

    2022_GR_00056 - GAOZ - reglement conformiteitsattest - Verordening verplicht conformiteitsattest (aangepaste versie). - Principiële goedkeuring reglement verplicht conformiteitsattest voor huurwoningen gebouwd vóór 1981. - Goedkeuring

    De gemeente As diende op 3 januari 2022 bij de minister bevoegd voor wonen een schriftelijk verzoek in, om de verordening, goedgekeurd door de gemeenteraad van 16 december 2021 houdende het verplicht stellen van het conformiteitsattest, goed te keuren.

    Dit reglement werd op 14 maart 2022 door de minister van wonen goedgekeurd op voorwaarde dat:

    1. de definities van de begrippen "Conformiteitsattest" en "Conformiteitsonderzoek" worden aangepast door ondubbelzinnig te verwijzen naar de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en/of het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021;
    2. artikel 5.2, §1 t.e.m. §3 wordt geschrapt;
    1. een aangepast reglement wordt voorgelegd.

    Het reglement treedt definitief in werking na goedkeuring door de gemeenteraad.

    Ook het dataregister en privacyverklaring worden opnieuw voorgelegd. Er werd toegevoegd dat de gegevens met betrekking tot het verhuren van de woning kunnen gevraagd en bewaard worden, ten einde huurwoningen te kunnen identificeren zodat de eigenaars kunnen gesensibiliseerd worden om een conformiteitsattest aan te vragen.

  • 11.

    2022_GR_00057 - Ontbinding en vereffening Erkend Regionaal Samenwerkingsverband Limburg - Goedkeuring

    De gemeente As is lid van de VZW ERSV Limburg, met zetel te Universiteitslaan 1 te 3500 Hasselt en bekend in de KBO onder nummer 0870.796.318. 

    De gemeente As wordt in de Algemene Vergadering vertegenwoordigd door dhr. Santermans.

    De Raad van Bestuur van de VZW heeft in zitting d.d. 27/05/2021 besloten goedkeuring te verlenen aan de intentieverklaring tot vrijwillige ontbinding en vereffening van de vereniging.

  • 12.

    2022_GR_00058 - Samenwerkingswerkingsovereenkomst Saamo i.k.v. Zorgzame Buurten - Goedkeuring

    In het subsidiedossier Zorgzaam Zevenhuizen werd de samenwerking met Saamo beschreven. Om aan de slag te gaan met hun wetenschappelijk onderbouwde organisatiemodel inzake buurtgerichte zorg hebben we een samenwerkingsovereenkomst nodig om alle bepalingen vast te leggen.

  • 13.

    2022_GR_00059 - Delegatie bevoegdheid personeelsformatie aan het college van burgemeester en schepenen - Goedkeuring

    Overeenkomstig artikel 161 decreet lokaal bestuur stellen de gemeenteraad en de OCMW-raad het organogram vast. De gemeenteraad kan de bevoegdheid tot het vaststellen van het organogram en de formatie delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.

     Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 gaat door op het elan om meer ruimte te maken voor lokale autonomie, lokaal maatwerk en lokale daadkracht te genereren en maakt naast de delegatie van de reglementen i.v.m. personeelsaangelegenheden (d.i. de rechtspositieregeling, arbeidsreglement, personeelspolicies, …), ook nog de verdere delegatie van de formatie en het organogram mogelijk. Daardoor kan ook sneller en flexibeler omgesprongen worden met wijzigingen in taken/opdrachten, behoeften die een impact hebben op de (diensten)organisatie. Volgens artikel 41, tweede lid, 2° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 kan de raad de bevoegdheid met betrekking tot (onder meer) het organogram, de personeelsformatie en de gemeentelijke reglementen i.v.m. personeelsaangelegenheden delegeren naar het college van burgemeester en schepenen. De personeelsformatie wordt in het Decreet Lokaal Bestuur zelfs niet meer opgelegd als een verplicht instrument.

    De delegatie van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement werd reeds op de gemeenteraad van  26 januari 2017  goedgekeurd.  Ook voor de aanpassing van de personeelsformatie is het aangewezen om, in het kader van enerzijds wijzigende regelgeving en anderzijds om te kunnen (bij)sturen wat betreft de dagdagelijkse werking, dat er snel kan gehandeld worden en dat nodige wijzigingen aan de personeelsformatie e.a. meteen kunnen doorgevoerd worden. Het betreft trouwens vaak maar beperkte wijzigingen doch ook deze dienen conform opgenomen te zijn om toepassing te kunnen hebben.

  • 14.

    2022_GR_00060 - Investeringssubsidie jeugd - Investeringssubsidie Chiro As-Niel - Goedkeuring

    De Chiro As-Niel heeft een weide aangekocht, gelegen naast hun lokalen in de Tiendenschuur. Ze heeft gevraagd of de gemeente deze grond wil gelijk maken, inzaaien, plaatsen van de omheining en het aanleggen van parkeerplaatsen.
    Daar de technische dienst geen tijd heeft en dat we ook de verantwoordelijkheid bij de Chiro As-Niel zelf willen leggen, zal de gemeente hun een maximale investeringssubsidie van 10.000,00 euro geven.

    Het bedrag van de investeringssubsidie mag enkel aangewend worden voor het doel waarvoor het is toegekend zoals voorzien in dit besluit. De werken dienen te gebeuren conform alle geldende wetgeving en met alle wettelijk verplichte vergunningen.

    De subsidie bedraagt maximum 50% van de totale investering  met een maximum subsidie van 10.000,00 euro. De Chiro As-Niel dient ook minstens 50% van de totale investering op zich te nemen. 

    Ter financiële controle zal de Chiro As-Niel de nodige bewijsstukken van aanwending van de subsidie dienen voor te leggen, uitleg te verlenen over de voortgang van de werken en toegang te verschaffen tot de werken in uitvoering aan de bevoegde ambtenaar. 

    De uitbetaling zal geschieden a rato van de binnengebrachte bewijsstukken. 

    Deze subsidie is ingeschreven in het budget 2022 onder budgetcode  2022/6640000/Mens/0750/01  - Investeringssubsidies jeugdverenigingen.  

  • 15.

    2022_GR_00061 - Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg - buitengewone Algemene Vergadering - Mandaat - Vaststelling

    Uitnodiging voor de buitengewone Algemene Vergadering van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg op donderdag 23 juni 2022 met volgende agendapunten:

      1. Ontwerp van statutenwijziging: goedkeuring

      2. Machtiging aan de directeur bedrijfsvoering om de statuten te coördineren en neer te leggen

  • 16.

    2022_GR_00062 - Fluvius opdrachthoudende vereniging - Mandaat en goedkeuring agenda Algemene vergadering, tevens jaarvergadering d.d. 8 juni 2022 - Vaststelling

    De algemene vergadering, tevens Jaarvergadering, van  Fluvius OV heeft plaats op 8 juni 2022 om 15.30 uur in De Montil, Moortelstraat 8 in 1790 Affligem met volgende agenda:

    1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris.
    2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2021.
    3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
    4. Statutaire benoemingen.
    5. Statutaire mededelingen.
  • 17.

    2022_GR_00063 - Fluvius Limburg - Mandaat en goedkeuring agenda algemene vergadering d.d. 21 juni 2022 - Vaststelling

    De algemene vergadering teven jaarvergadering van Fluvius Limburg heeft plaats op 21 juni 2022 om 18u00 in hotel Stayen, Tiensesteenweg 168, te 3800 Sint-Truiden. 

    De agenda werd door de Raad van Bestuur op 15 maart 2022 als volgt samengesteld:

    1. Kennisneming verslagen van Fluvius Limburg van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.
    2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Limburg afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
    3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
    4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius Limburg met betrekking tot het boekjaar 2021.
    5. Verlenging van ex-Inter-aqua tot de normale vervaldag van Fluvius Limburg (29 maart 2037)
    6. Verlenging van ex-Inter-media tot de normale vervaldag van Fluvius Limburg (29 maart 2037)
    7. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
    8. Statutaire benoemingen.
    9. Statutaire mededelingen.

  • 18.

    2022_GR_00064 - Notulen - Zittingsverslag openbare zitting gemeenteraad 24 maart 2022 - Goedkeuring

    Als er geen opmerkingen worden gemaakt over het zittingsverslag van de vorige vergadering, wordt het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd.

  • 19.

    2022_GR_00065 - Notulen - Openbare zitting van 24 maart 2022 - Goedkeuring

    Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de gemeentesecretaris. In het geval de gemeenteraad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.