Terug Gemeenteraad

do 24/06/2021 - 20:30 Raadzaal

Openbare zitting

  • Het boekjaar 2020 werd afgesloten. De jaarrekening gedeelte gemeente moet vastgesteld worden door de gemeenteraad.
    De jaarrekening 2020 heeft een saldo op de exploitatierekening van € 2.790.707, op de investeringsrekening € - 825.501 en op het financieringssaldo € -77.167.

    Het budgettair resultaat van het boekjaar is € 1.888.039, het gecumuleerd budgettair resultaat is € 6.783.016 en het beschikbaar budgettair resultaat € 6.783.016.

    De gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt € 2.796.040.

  • De OCMW jaarrekening 2020 werd afgesloten  en  vastgesteld  door de OCMW-raad. Nadat de  OCMW-raad de jaarrekening heeft vastgesteld moet ze door de gemeenteraad worden goedgekeurd.

    De jaarrekening 2020 heeft een saldo op de exploitatierekening van € -422.526 en op de investeringsrekening van € 32.546.

    Het budgettair resultaat van het boekjaar  is € -389.980, het gecumuleerd budgettair resultaat is € 503.115 en het beschikbaar budgettair resultaat € -31.174.

    De gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt € - 422 526.

  • Met ingang van 2019, moeten de lokale besturen jaarlijks uiterlijk 30 juni aan het politieke niveau rapporteren over de organisatiebeheersing (art. 219 van het Decreet Lokaal Bestuur). Een dergelijk rapport bevat de stand van zaken betreffende de uitvoering van aanbevelingen om aspecten van de werking te verbeteren.


  • De rekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Theresia As wordt ter kennisneming gebracht aan de gemeenteraad.

  • De rekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Niklaas Niel-bij-As wordt ter kennisneming gebracht aan de gemeenteraad.

  • De rekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Barbara As wordt ter kennisneming gebracht aan de gemeenteraad.

  • De fracties hebben voor het dienstjaar 2020 recht op volgende fractievergoeding:

    • VOLUIT!:1 948,86 euro - (99 zittingen x (113,07*1,741) * 10%)
    • CD&V: 708,68 euro (36 zittingen x (113,07*1,741) * 10%)
    • N-VA: 314,97 euro (16 zittingen x (113,07*1,741) * 10%)
    • sp.a: 314,97 euro (16 zittingen x (113,07*1,741) * 10%)

    De bedragen op de gedetailleerde verslagen van volgende fracties voor het dienstjaar 2020 zijn:

    • VOLUIT!: 2 184,10 euro
    • CD&V: 798,82 euro
    • N-VA: 0 euro       
    • sp.a: ... euro        
  • Logo Limburg vzw staat voor een nieuwe erkenningsperiode vanaf 2022. Om de procedure voor de verlenging van de erkenning door de Vlaamse overheid gunstig te doorlopen, hebben ze erkenningen nodig van meerdere instanties.

    Binnen de dienst welzijn hebben we al veel goede ervaringen met Logo Limburg en zou het een gemis zijn als deze samenwerking wegvalt. Daarom vragen we voor een goedkeuring van deze erkenning.

  • De Vlaamse Regering gaf vrijdag 19 maart 2021 haar principiële goedkeuring aan een nieuw BVR voor de lokale preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine coaching en contactonderzoek, met een bijhorende (zelfde) subsidie. Optie 1 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine coaching) wordt gesubsidieerd van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021. De subsidie voor optie 2 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine coaching en contactonderzoek) is van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021.

    Besturen die nog geen samenwerkingsovereenkomst met het Agentschap Zorg en Gezondheid hebben, kunnen dit enkel afsluiten voor optie 1. 

    De deadline voor het indienen van de aanvraag is gesteld op 30 april 2021. 

    Inmiddels werd het dossier tijdig ingediend bij het Agentschap Zorg en werd de overeenkomst door alle partijen ondertekend. 

    De Vlaamse Regering gaf echter vervolgens op vrijdag 7 mei 2021 haar definitieve goedkeuring aan het besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken. 

    De wijziging houdt een verlenging in van de subsidieperiode voor optie 1, meer bepaald van 30 juni tot 31 augustus 2021.

    Hiertoe dient weliswaar nog een addendum toegevoegd te worden aan de oorspronkelijke samenwerkingsovereenkomst.

    Deadline voor indienen van het addendum is gesteld op 31 mei 2021. 

  • De interlokale vereniging Lokaal Woonbeleid GAOZ is een intergemeentelijk samenwerkingsverband (IGS) dat instaat voor de uitvoering van het lokaal woonbeleid in de gemeenten Genk, As, Oudsbergen en Zutendaal. De 4 gemeenten verdelen hun financiering op basis van hun aandeel in de totale huishoudens binnen het werkingsgebied.

    De interlokale vereniging Lokaal Woonbeleid GAOZ levert jaarlijks een jaarverslag af voor de subsidiërende Vlaamse overheid (agentschap Wonen-Vlaanderen).

  • Huidig schoolreglement  goedgekeurd op de gemeenteraad van 25 juni 2020 dient aangevuld te worden en goedgekeurd te worden na advies van schoolteam, directie, schoolraad en ABOC.

    Er zijn wijziging in het schoolreglement. De wijziging zijn als gele tekst weergegeven.

  • Er dient een nieuwe overeenkomst afgesloten te worden met het VCLB om de afspraken vast te leggen betreffende de onderlinge samenwerking tussen het VCLB en de gemeentelijke basisschool met als doel de zorg voor het welbevinden en een positieve onderwijsloopbaan van de leerlingen te bekomen. Deze overeenkomst loopt voor 6 schooljaren. Op de gemeenteraad van 25 juni 2020 werd een nieuwe overeenkomst goedgekeurd en afgesloten. Deze dient nog verfijnd te worden en dit voorstel dient nu goedgekeurd te  worden door de raad.

  • Op 1 februari worden de leerlingen geteld om omkadering voor het volgende schooljaar te berekenen.
    Elk schooljaar krijgt de school een pakket lestijden waarmee ze leerkrachten kan aanstellen gebaseerd op de telling van 1 februari van het vorige schooljaar.

  • Omwille van een enerzijds de Europese Verordening (EU) 2016/679 van 27 april 2016, alsook de Belgische wettelijke, decretale of reglementaire bepalingen getroffen in overeenstemming met deze Verordening (6DPR) en anderzijds de wet van 27 juni 2018 inzake de omzetting van de richtlijn 2014/50/EU betreffende minimumvereisten voor de vergroting van de mobiliteit van werknemers tussen de lidstaten door het verbeteren van de verwerving en het behoud van aanvullende pensioenrechten {Portability Richtlijn), dient uw reglement inhoudelijk op enkele punten te worden aangepast.

    Er is een wijziging:

    1. Met betrekking tot GDPR

    In het artikel met betrekking tot de 'Persoonsgegevens', wordt verwezen naar bovenstaande Europese Verordening. Hierbij wordt het begrip 'verwerkingsverantwoordelijke' ingvoerd.

    Wi] stellen voor dat zowel u als werkgever (en inrichter van het plan) en Ethias ieder als afzonderlljke verwerkingsverantwoordelijke optreden. Immers, zowel u als inrichter en Ethias verwerken dezelfde persoonsgegevens, met name de gegevens van de medewerkers die aangesloten zijn bij de aanvullende pensioentoezegging. EIke entiteit bepaalt echter voor zich de middelen en doeleinden van de verwerking in het kader van haar eigen activiteit.

    Indien belde entiteiten als afzonderlljke verwerkingsverantwoordelijken optreden, legt de GDPR geen specifieke regels op met betrekking tot het afsluiten van een overeenkomst waarin de respectieve verantwoordelijkheden bepaald worden.

    2. Met betrekking tot de Portability Richtlijn

    Op 21 juni 2018 heeft de Kamer de wet goedgekeurd die de Portability Richtlijn in Belgisch recht omzet en die de Wet op de Aanvullende Pensioenen (WAP) op enkele punten wijzigt. Deze wet heeft mogelijkerwijze een impact op uw aanvullende pensioentoezegging.

    De gewijzigde WAP bepaalt dat:

    •  werknemers jonger dan 25 jaar voor wie de aanslulting momenteel nog uitgesteld wordt, onmiddellijk aangesloten dienen te worden, in zoverre zij behoren tot de personeelscategorie voor wie de aanvullende pensioentoezegging van toepassing is;
    • elke aangeslotene aanspraak kan maken op verworven reserves en prestaties, ongeacht de duurtijd van de aansluiting;
    •  werknemers met een contract van bepaalde duur eveneens aangesloten dienen te worden Indien zij behoren tot de categorie voor wie de aanvullende pensioentoezegging van toepassing is;
    • Indien, op het ogenblik van de uittreding, de verworven reserves het grensbedrag van 150 EUR niet overschrijden, deze reserves verder beheerd blijven in de bestaande pensioentoezegging. In dergelijke gevallen zal er door Ethias dan ook geen uittredingsbrief verstuurd worden
  • Het intergemeentelijk samenwerkingsverband sociale economie GAOZ werd opgericht in 2014 ter invulling van de regierol sociale economie, waarvan de stad Genk de beherende gemeente is. Vanaf 2018 werd het samenwerkingsverband omgevormd tot de interlokale vereniging GAZ. Oudsbergen stapte namelijk uit de samenwerking en sloot zich aan bij de Welzijnsregio Noord.

  • Gezien de snel stijgende populariteit van hun vereniging wil de voetbalclub As-Niel United bijkomende kleedkamers bouwen op het door hun in erfpacht van de gemeente As genomen terreinen, gelegen te Melkerijstraat z/n te 3665 Niel-bij-As. 

    Om dit te financieren hebben ze aan de gemeente gevraagd om een investeringstoelage en een renteloze lening. Het totale bedrag van de renteloze lening bedraagt de helft van de voorgedragen facturen met een maximum van  65.000 euro. De VZW zal het bedrag van deze renteloze lening terugbetalen aan de gemeente As in een periode van 30 jaar en dit in maandelijkse schijven van € 180,55 indien het maximale bedrag van € 65.000,00 geleend wordt, te storten voor de 10de van elke maand. Enkel de laatste aflossing, dus deze van december 2051, bedraagt 182,55 euro. De eerste terugbetaling dient uitgevoerd te zijn voor 10 januari 2021, de laatste voor 10 december 2051. 

    De lening mag slechts 50% van de totale investering bedragen. Indien de renteloze lening lager dan 65.000,00 zal bedragen, zal er op het college van burgemeester en schepenen een nieuwe leningstabel goedgekeurd worden voor dit lager bedrag.

    De uitbetaling van de renteloze lening zal geschieden in schijven volgens de volgende modaliteiten:

    • Bij elke aanvraag tot betaling van een schijf van de renteloze lening moet het formulier in bijlage ingevuld en ondertekend te worden, vergezeld door kopies van de te betalen facturen. 

      Indien er geen factu(u)r(en) voorhanden zijn, mag de aanvraag tot betaling maximaal 20% van het totale leningsbedrag bedragen, zijnde 13.000,00 euro. Deze beperking geldt dus niet indien er facturen ter betaling ingediend kunnen worden.

    • Bij elke volgende aanvraag dient een kopie van de volgende factu(u)r(en) en het
      betaalbewijs aan de leverancier van de factu(u)r(en) die ingediend werden bij de vorige aanvraag of kastickets ter verantwoording van het bedrag dat uitbetaald werd zonder voorhanden zijnde facturen, toegevoegd te worden.
      Indien de bewijsstukken van de vorige aanvraag niet voldoen om deze vorige aanvraag te verantwoorden, wordt het saldo afgehouden van de huidige aanvraag.

    • Het dossier dient telkens ter goedkeuring binnengebracht te worden op het secretariaat of gemaild te worden naar de financiële dienst van de gemeente As

    • De ingediende facturen worden uitbetaald inclusief of exclusief BTW. De VZW verklaart schriftelijk of ze al dan niet BTW-plichtig is. Indien de vereniging BTW-plichtig is, worden de facturenbedragen exclusief BTW in aanmerking genomen voor subsidiëring.

    • De verantwoordingsstukken (facturen en kastickets) voor deze lening kunnen en mogen slechts 1 keer worden voorgelegd

    • Het bedrag van de renteloze lening mag enkel aangewend worden voor het doel waarvoor het is toegekend. Het niet-aanwenden van de lening of een gedeelte ervan voor deze bestemming geeft van rechtswege en onmiddellijk aanleiding tot het opeisen van het volledige bedrag van de lening, meer de wettelijke intresten op het niet-terugbetaalde kapitaal en dit vanaf datum van uitbetaling tot aan de volledige betaling van het saldo.

      Deze renteloze lening is ingeschreven in het meerjarenplan 2020-2025 onder budgetcode 2021/2903009/Mens/0740/ - Vorderingen wegens toegestane leningen aan sportverenigingen. De terugbetalingen worden ingeschreven in het meerjarenplan 2020-2025 en volgende tot 2051 onder budgetcode 2021/4943009/Mens/0740/ - Terugbetalingen vorderingen wegens leningen aan sportverenigingen.

      De gemeente As mag 2 keer per jaar gratis gebruik maken van de beschikbare infrastructuur.

  • As-Niel United VZW heeft een stuk grond gelegen te Melkerijstraat in Niel-bij-As in erfpacht van de gemeente As. 

    Op een stukje van deze grond staat een zend- en ontvangststation telecommunicatie van Telenet NV, geplaatst op een grondstuk dat As-Niel VZW aan Telenet NV heeft verhuurd. Het contract dat As-Niel United heeft met Telenet voor deze zendmast met 5G dat op hun terrein staat zal door de gemeente As overgekocht worden vanaf 1 juli 2021.

    Dit contract duurt nog 20 jaar en is 2.528,00 euro per jaar waard (totaal dus 50.560,00 euro). Bovendien kan het contract ook nog voor 7 jaar verlengd worden. Er is ook een clausule dat andere providers dan Telenet eventueel de zendmast mogen gebruiken voor een jaarlijkse vergoeding van 625,00 euro per jaar. Al deze ontvangsten zullen naar de gemeente gaan en in ruil betaalt de gemeente 50.000,00 euro aan As-Niel United. 

    Bovendien zal As-Niel United VZW garanderen dat indien Telenet VZW de overeenkomst met de gemeente As in de toekomst  niet meer nakomt, de gemeente toch over deze inkomsten zal beschikken: zij zullen namelijk de waarde van het resterende huurcontract dan zelf betalen aan de gemeente As. Hiervoor wordt een overeenkomst tussen beide partijen afgesloten.

    As-Niel United zal deze inkomst gebruiken om hun infrastructuur uit te breiden met extra kleedkamers.

  • In het kader van de opdracht “Aankoop motorische grasmaaier-frontmaaier met geveerde zitplaats” werd een bestek met nr. 2021-012 opgesteld door de Technische dienst.

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 14.644,63 excl. btw of € 17.720,00 incl. 21% btw.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

  • Voorstel van ANB betreffende de openbare houtverkoop d.d. 6 oktober 2021 van 1 lot hout gelegen te Ruwmortelheide.

  • Op woensdag 30 juni 2021 vindt de algemene vergadering van de gemeentelijke holding NV in vereffening op digitale wijze plaats.

    Hiervoor moet een afgevaardigde en plaatsvervanger aangeduid worden en een mandaat voor de algemene vergadering gegeven worden.

    De agenda van de algemene vergadering:

    1. Bespreking van de werkzaamheden van de vereffenaars over het boekjaar 2020
    2. Bespreking door de vereffenaars van de jaarrekening over het boekjaar 2020
    3. Bespreking van het jaarverslag van de vereffenaars over het boekjaar 2020 inclusief beschrijving van de vooruitgang van de vereffening en redenen waarom de vereffening nog niet kon worden afgesloten
    4. Bespreking van het verslag van de commissaris over de jaarrekening over het boekjaar 2020
    5. Vraagstelling
  • Als er geen opmerkingen worden gemaakt over het zittingsverslag van de vorige vergadering, wordt het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd.

  • Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. In het geval de gemeenteraad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.