Terug
Gepubliceerd op 26/10/2021

Besluitenlijst  Gemeenteraad

do 21/10/2021 - 20:30 Raadzaal
  • 1.

    2021_GR_00079 - Rapport inzake debiteurenbeheer - Kennisneming

    Kennis genomen

    Het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid instaat voor het debiteurenbeheer.

    Hij rapporteert hierover onder andere aan de gemeenteraad.

  • 2.

    2021_GR_00080 - Beleidsevaluatie - Opvolgingsrapportering 30 september 2021 - Kennisneming

    Kennis genomen

    De opvolgingsrapportering moet de raadsleden een stand van zaken geven van de uitvoering van de prioritaire acties of actieplannen en moet ze toelaten om de evolutie van de uitgaven en de ontvangsten van het lopende jaar op te volgen en die te vergelijken met de planning.

    Het rapport ter kennisname in bijlage geeft een detailoverzicht van de stand van zaken d.d. 30/09/2021 van de drie prioritaire acties van de gemeente en het OCMW As:

    • Centrumvernieuwing: erelonen Centrumplein en centrumwegen (2020-2023)
    • Centrumvernieuwing: wegeniswerken Centrumplein en centrumwegen (2020-2023)
    • Centrumvernieuwing: riolering Centrumplein en centrumwegen (2020-2023)

    De niet-prioritaire acties, actieplannen en beleidsdoelstellingen zitten omvat in een summiere samenvatting.

    Rapporten J1 en T2 geven een totaaloverzicht van de stand van zaken d.d. 31/09/2021.

  • 3.

    2021_GR_00081 - Kerkfabriek Sint Theresia As - Budget 2022 - Akteneming

    Goedgekeurd

    De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Theresia As.

  • 4.

    2021_GR_00082 - Kerkfabriek Sint-Theresia - Budgetwijziging 2021 12/09/2021 - Akteneming

    Goedgekeurd

    De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2 2021 van kerkfabriek Sint-Theresia As.

  • 5.

    2021_GR_00083 - Kerkfabriek Sint Niklaas - Budget 2022 - Akteneming

    Goedgekeurd

    De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Niklaas

  • 6.

    2021_GR_00084 - Kerkfabriek Sint-Theresia - Budgetwijziging 2021 13/07/2021 - Akteneming

    Goedgekeurd

    De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2021 van kerkfabriek Sint-Theresia As.

  • 7.

    2021_GR_00085 - Kerkfabriek Sint-Barbara - Budget 2022 - Akteneming

    Goedgekeurd

    De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Barbara

  • 8.

    2021_GR_00086 - Brandweer BWOL - Gemeentelijke dotatie 2022 - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Jaarlijks moet de gemeenteraad de dotatie aan de brandweerzone Oost-Limburg goedkeuren. De dotatie voor de gemeente As bedraagt 298.506,47 euro.

  • 9.

    2021_GR_00087 - Verkoop van brandhout - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Door de gemeentelijke technische dienst werd kaphout en windval verzameld en gestapeld op het terrein van de gemeentelijke technische dienst, Ambachtslaan 17.

    Het gaat over 16 loten die verkocht kunnen worden.

  • 10.

    2021_GR_00088 - Lokaal Energie- en Klimaatpact - Ondertekening - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken.

  • 11.

    2021_GR_00089 - 2021-017 - Aanstelling externe dienst voor preventie en bescherming op het werk voor het gemeentebestuur en OCMW As - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Er dient een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk voor het gemeentebestuur en OCMW aangesteld te worden.

    De EDPBW dient, als specialist, het nodige te doen op het gebied van adviesverlening, onderzoek, informatieverstrekking en actieve ondersteuning opdat het gemeentebestuur en OCMW As voldoen aan hun wettelijke verplichtingen inzake welzijn op het werk, en dit zowel op het vlak van het verplicht medisch toezicht als op het vlak van risicobeheersing. Er wordt daarbij van de EDPBW een pragmatische, proactieve, positief-kritische houding en actieve bijdrage verwacht zodat het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk algemeen gestimuleerd wordt.

  • 12.

    2021_GR_00090 - Woonmaatschappij GAOZ: voorstel negatief advies Limburgs werkingsgebied - Advies

    Goedgekeurd

    Op vraag van de minister van wonen moeten alle gemeenteraden een voorstel tot afbakening werkingsgebied van de woonmaatschappij verstrekken. De woonmaatschappij is een nieuwe actor binnen de sociale huisvesting en is een fusie tussen de sociale huurmaatschappij, de sociale koopmaatschappij en het sociaal verhuurkantoor. Ook de woningen van het Vlaams Woningfonds worden in de woonmaatschappij ingebracht.

  • 14.

    2021_GR_00092 - Zaak der Wegen Centrumvernieuwing - Aanvaarding tracé gemeentewegen - Dorpsstraat, Kerkplein, Kerkstraat, Julius Peeterslaan - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    De aanvraag om omgevingsvergunning tot het heraanleggen van het kerkplein en de centrumstraten werd ingediend en onderworpen aan een openbaar onderzoek. Deze omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen omvat onder meer de wijziging en de aanleg van gemeentewegen. 

    De gemeenteraad spreekt zich uit over het tracĂ© van de gemeentewegen. 

  • 15.

    2021_GR_00093 - Zaak der Wegen Centrumvernieuwing - Goedkeuring en definitieve vaststelling rooilijn- en innemingsplan. - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    De aanvraag tot omgevingsvergunning werd ingediend door de heer Tom Seurs namens de gemeente As, gevestigd Dorpsstraat 1/1 te 3665 As, tot het heraanleggen van het kerkplein en de centrumstraten (fase 1 en 2). Deze omgevingsvergunning omvat onder meer de wijziging en de aanleg van gemeentewegen. Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd. Tijdens dit openbaar onderzoek werden 6 bezwaarschriften ingediend. De gemeenteraad bespreekt de ingediende bezwaren en keurt de wijziging van de de bestaande rooilijn van de Julius Peeterslaan en van de nieuwe rooilijnen van de Dorpsstraat, Kerkplein, Kerkstraat en Julius Peeterslaan goed.

  • 16.

    2021_GR_00094 - 2021-019 - Raamovereenkomst vernieuwen stoepen, bermen en parkings 2022 - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst vernieuwen stoepen, bermen en parkings 2022” werd een bestek met nr. 2021-019 opgesteld door de Technische dienst.

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 82.644,63 excl. btw of € 100.000,00 incl. 21% btw.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

    De huidige opdracht wordt gesloten door middel van een raamovereenkomst met meerdere deelnemers waarbij alle voorwaarden in de raamovereenkomst zijn bepaald. De deelnemers zullen niet opnieuw in mededinging gesteld worden.

    Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.

  • 17.

    2021_GR_00095 - Project Versterking van het mentaal welzijn van kinderen en jongeren - Uitwerking concept en reglement - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Er werd  een projectaanvraag ingediend voor de projectoproep voor lokale besturen “Versterking van het mentaal welzijn van kinderen en jongeren”.  De projectmiddelen werden ondertussen in de eerste schijf uitbetaald door de Vlaamse overheid.

    Het eerste luik van het project is lopende (gratis aanbod psychosociale hulpverlening op de sociale dienst, via het CAW, twee halve dagen per maand). Hiervoor gaan we op korte termijn extra promotie maken naar de ruimere bevolking van As, met als doelgroep in de eerste plaats jongeren en kinderen. We hebben ondertussen eerst de kans gegeven aan de cliënten van het OCMW om toegeleid te worden naar het aanbod maar er is nog ruimte. Deze samenwerking loopt nog tot juli 2022. 

    Het tweede luik van het project betreft de lancering van een webpagina voor projecten/ideeën via participatie. We hadden in het oorspronkelijk projectvoorstel opgenomen om een website te lanceren voor jongeren waarop zij zelf input kunnen geven voor ideeën om post corona terug met elkaar in verbinding te komen en/of versterkende projecten rond mentaal welzijn voor te stellen. Jongeren uit de gemeente zouden dan kunnen stemmen, via de website, op het voorstel dat zij leuk vinden. Budget 4.000 euro (bv. 1.000 euro per project, 4 projecten te selecteren). 

    Nu we met de concrete uitwerking aan de slag zijn, zijn er aantal praktische overwegingen die ons sterker leiden naar het concept dat we de verenigingen en organisaties in de gemeente een aantal concrete projecten willen laten aanleveren voor de website, waarop jongeren in de gemeente vervolgens kunnen stemmen (zelfde concept van participatie). Bedoeling is om organisaties en verenigingen te betrekken en opvolging van de projecten beter te laten verlopen binnen de korte projectduur. 

    De termijn voor de realisatie van het tweede luik is 30/06/2022, hiervoor moeten de middelen besteed zijn. 

    De webpagina kan gerealiseerd worden via de nieuwe website van de gemeente. 

    De voorbereidingen worden getroffen qua inhoud en technische toepassingen.

    Er diende nog een reglement te worden uitgewerkt betreffende voorwaarden voor ontvankelijkheid van de projecten, selectie- en uitbetalingsprocedure. 

    Het reglement is gevoegd in bijlage en wordt ter goedkeuring voorgelegd. 

  • 18.

    2021_GR_00096 - Evenementenloket - Uniform huurreglement zaalverhuur en aanpassing huurtarieven - Goedkeuring

    Verdaagd

    In het meerjarenplan werd voorzien dat er tegen 2021 een vrijetijdsbalie wordt ingericht in het nieuwe bibliotheekgebouw. Het opzet was om te komen tot een professionele dienst- en vergunningsverlening.

    Het voorstel vanuit de diensten was dan ook om het oude feestloket om te vormen enerzijds een fysieke vrijetijdsbalie, geïntegreerd in de nieuwe bib waar inwoners met vragen over vrijetijdsactiviteiten terecht kunnen en tickets kunnen bestellen en anderzijds een digitaal evenementenloket als verzamelpunt van alle nuttige informatie over het veilig en goed organiseren van een activiteit en/of evenement en een evenementenkalender via de nieuwe website van de gemeente. 

    Bij de uitwerking van het evenementenloket werd ook voorgesteld om de diverse reglementen inzake zaalverhuur opnieuw te bekijken om te komen tot een meer uniforme regeling van gebruik/huur van gemeentelijke locaties. Bovendien werd een complexiteit aan verschillende huurtarieven vastgesteld, een vereenvoudiging kwam aangewezen voor (o.m. met oog op digitalisering van het zaalverhuur via ticketgang). 

    Er werd een algemeen huurreglement uitgewerkt voor de zalen die verhuurd worden door de jeugddienst en de cultuurdienst. 

    Gezien de specifieke aard van het verhuur van sportzalen, werd hiervoor een aparte regeling behouden. 

    Er werd daarnaast ook een voorstel uitgewerkt voor een aanzienlijke vereenvoudiging van de huurtarieven.

    Deze voorstellen werden eerst besproken met de adviesraden en worden nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. 

  • 19.

    2021_GR_00097 - Fluvius opdrachthoudende vereniging - Mandaat en goedkeuring agenda buitengewone algemene vergadering d.d. 6 december 2021 - Vaststelling

    Goedgekeurd

    De buitengewone algemene vergadering van  Fluvius OV heeft plaats op 6 december 2021 om 18.00 uur op digitale wijze met volgende agenda:

    1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget 2022.
    2. Statutaire benoemingen.
    3. Statutaire mededelingen.
  • 20.

    2021_GR_00098 - Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg - Mandaat en goedkeuring agenda buitengewone algemene vergadering d.d. 15 december 2021 - Vaststelling

    Goedgekeurd

    De buitengewone algemene vergadering van OV Fluvius Limburg heeft plaats op 15 december 2021 om 18.00 uur Hotel Stayen, Tiensesteenweg 168 te 3800 Sint-Truiden.

    We worden heden nog steeds geconfronteerd met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Buitengewone Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;

    Afhankelijk van de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Buitengewone  Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;

    De BAV van OV Fluvius Limburg zal doorgaan op 15 december om 18.00 uur stipt met volgende agenda:

    1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2022.
    2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
    3. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
    4. Statutaire benoemingen.
    5. Statutaire mededelingen.
  • 21.

    2021_GR_00099 - Zittingsverslag openbare zitting gemeenteraad 16 september 2021 - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Als er geen opmerkingen worden gemaakt over het zittingsverslag van de vorige vergadering, wordt het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd.

  • 13.

    2021_GR_00091 - 2021-018 - Gemeentelijke bibliotheek - Installatie onbemand bibliotheek systeem - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    In het kader van de opdracht “Gemeentelijke bibliotheek - Installatie onbemand bibliotheek systeem” werd een bestek met nr. 2021-018 opgesteld door de Technische dienst.

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 55.000,00 excl. btw of € 66.550,00 incl. 21% btw.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

  • 22.

    2021_GR_00100 - Notulen - Openbare zitting van 16 september 2021 - Goedkeuring

    Goedgekeurd
    Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de gemeentesecretaris. In het geval de gemeenteraad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.