De financieel beheerder rapporteert, overeenkomstig artikel 177 van het decreet lokaal bestuur, in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau:
1° de vervulling van de opdrachten, vermeld in dit artikel;
2° de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten;
3° de financiële risico's.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat er voor de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn een gezamenlijk meerjarenplan wordt opgesteld, dat door beide raden wordt vastgesteld.
Beide rechtspersonen kunnen samen één doelstellingenboom hebben, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het OCMW samen. Dat in het meerjarenplan geen gemeentelijke bijdrage aan het OCMW meer wordt ingeschreven past volledig in deze filosofie.
Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.
Dit telt ook voor de aanpassingen meerjarenplan.
Via deze aanpassing worden onder andere de impacts van de coronacrisis opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025.
Het rapport M2 heeft als journaalnummer 20980, alle andere rapporten hebben als journaalnummer 20974. Dit verschil komt omdat bleek dat er in de M2 een fout stond in verband met de onbeschikbare gelden waardoor we dit rapport opnieuw hebben moeten maken. Het rapport M2 is het enige rapport waar deze onbeschikbare gelden in voorkomen, dus de andere rapporten moesten niet gewijzigd worden.
De voorgenomen financiële verbintenissen van de gemeente zijn onderworpen aan een voorafgaand visum voordat enige verbintenis kan worden aangegaan. Dit visum wordt verstrekt door de financieel directeur na onderzoek inzake wetmatigheid en regelmatigheid.
Akteneming van het ontslag van gemeenteraad- en OCMW-raadslid Valeer Hoogmartens.
De voordrachtsakte van de fractie N-VA had een einddatum van het mandaat van een kandidaat-lid nl. Kuijpers Patrick op 31 december 2021. De opvolger moet ook voldoen aan de voorwaarden voor de ondertekening, vermeld in het derde lid. In voorkomend geval is het lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst bij het bereiken van de einddatum van het mandaat van rechtswege ontslagnemend en wordt hij van rechtswege opgevolgd door de persoon die in de voordrachtsakte als opvolger is vermeld.
Marleen Blockken, vermeld als opvolger, heeft laten weten per brief d.d. 16 november 2021, dat ze afstand van haar mandaat als opvolger van het BCSD doet.
Overeenkomstig artikel 95, eerste lid van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat wanneer er geen opvolgers vermeld zijn in de voordrachtsakte, het mandaat openvalt en er nieuwe voordrachtsakte ingediend kan worden. Deze nieuwe voordrachtsakte is ingediend op maandag 29 november 2021.
De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3 en artikel 95 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het verkozen lid zal de eed afleggen in de handen van de voorzitter van de raad van maatschappelijk welzijn en in aanwezigheid van de algemeen directeur voor de eerste zitting van het BCSD in 2022.
De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3 en artikel 95 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het verkozen lid zal de eed afleggen in de handen van de voorzitter van de raad van maatschappelijk welzijn en in aanwezigheid van de algemeen directeur voor de eerste zitting van het BCSD in 2022.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over het zittingsverslag van de vorige vergadering, wordt het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd.