Artikel 13 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere aanpassingen m.b.t. het ontslag van een raadslid en het in functie blijven tot de opvolger is geïnstalleerd behalve als het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid.
Het schrijven d.d. 20 november 2021 waarbij de heer Valeer Hoogmartens, gemeente- en OCMW-raadslid verkozen op de lijst CD&V, zijn ontslag aanbiedt als gemeente- en OCMW-raadslid.
De gemeenteraad neemt akte van het schrijven d.d. 20 november 2021 van de heer Valeer Hoogmartens, gemeente- en OCMW-raadslid verkozen op de lijst CD&V, waarin deze zijn ontslag aanbiedt als gemeente- en OCMW-raadslid
De heer Valeer Hoogmartens zal opgevolgd en vervangen worden door zijn opvolger, aangewezen overeenkomstig het lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
De financieel beheerder rapporteert, overeenkomstig artikel 177, aan de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen.
Dit rapport omvat minstens een overzicht van de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten.
De financieel beheerder oefent deze taak in volle onafhankelijkheid uit.
Het besluit van de Vlaamse regering van 22 december 2017 betreffende het decreet over lokaal bestuur.
Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur namelijk: de financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau:
1° de vervulling van de opdrachten, vermeld in dit artikel;
2° de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten;
3° de financiële risico's.
Het rapport van de financieel beheerder, bedoeld in artikel 177 van het decreet lokaal bestuur, opgesteld op 3 december 2021 (integraal in bijlage).
De gemeenteraad neemt kennis van het rapport d.d. 3 december 2021 van de financieel directeur, bedoeld in artikel 177 van het decreet lokaal bestuur.
De financieel directeur oefent, overeenkomstig artikel 177, deze taak in volle onafhankelijkheid uit.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 177, 266 en 267.
Het gemeenteraadsbesluit van 30 augustus 2007, gewijzigd bij besluit van 24 juni 2010, 28 februari 2013 en 23 juni 2016 houdende vaststelling van de voorwaarden waaronder de financieel beheerder de controle, bedoeld in artikel 160 § 2 van het gemeentedecreet, uitoefent.
De financieel directeur dient, overeenkomstig artikel 266 van het decreet lokaal bestuur, de voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom te onderwerpen aan een onderzoek inzake wetmatigheid en regelmatigheid. Hij verleent zijn visum, indien uit dit onderzoek de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenis blijkt.
Het rapport van de financieel directeur, bedoeld in artikel 177 van het decreet lokaal bestuur, over de uitvoering van de taak van voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen verbintenissen.
De gemeenteraad neemt kennis van het rapport van de financieel directeur, bedoeld in artikel 177 van het decreet lokaal bestuur, over de uitvoering van de taak van voorafgaande controle van de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen houdende de periode maart 2020 tot november 2021.
De gemeente As beschikt over een reglement inzake de inventarisatie en belasting op woningen, gebouwen en kamers, die beschouwd worden als leegstaand in het kader van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ‘Lokaal Woonbeleid GAOZ’ (= Genk, As, Oudsbergen, Zutendaal). Een kordaat beleid tegen leegstand kan vermijden dat panden verwaarloosd raken. Hoewel leegstandsbeleid zeker een belangrijke troef is om verwaarlozing te helpen voorkomen, is dit verre van sluitend. Verwaarlozing is iets anders dan hardnekkige leegstand. Leegstand gaat over het ontbreken van enig gebruik, terwijl verwaarlozing gaat over de toestand van een pand, terwijl het net zo goed nog in gebruik kan zijn.
Verwaarlozing is nochtans de voorbode van verkrotting: een toestand waarin woningen en gebouwen waardeloos zijn of zelfs gevaarlijk. Dat betekent een verarming, niet enkel voor de eigenaar, maar ook voor de gemeente, die er alle belang bij heeft dat zij het woningen- en gebouwenbestand op haar grondgebied in bruikbare toestand houdt. Een beleid tegen verwaarlozing is een middel om wantoestanden te voorkomen.
Verwaarlozing - verwaarloosde gebouwen en woningen:
Via de deelname aan de intergemeentelijke vereniging en via de goedkeuring van de subsidieaanvraag door de gemeenteraad verklaart de gemeente As zich akkoord met de inhoud van het BVR Lokaal Woonbeleid van 16 november 2018 en verbindt zich tot het naleven en uitvoeren van de bepalingen ervan. In de aanvullende actie 2_6 engageert gemeente As zich tot het opsporen, registreren en aanpakken van verwaarloosde gebouwen en woningen.
Het EERSTE deel van het reglement legt de regels vast rond het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen. IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ is belast met de toezicht op en uitvoering van het inventarisgedeelte. Daarbij wordt volgende werkwijze gehanteerd:
Een puntenverslag is makkelijker om mee te werken in het beoordelen van verwaarlozing. Een technisch verslag heeft het karakter van een afvinklijst van punten waarop men moet letten bij het beoordelen van de verwaarlozing. Het eindoordeel volgt automatisch uit op de optelsom. Een puntenverslag geeft een compleet overzicht van de gebreken en tekenen van verval, ongeacht of ze zwaar wegen of niet, wat voor een eigenaar een instrument kan vormen om zijn pand te herstellen.
Indien een woning of een gebouw tussen de 10 en 14 punten op het technisch verslag scoort, wordt een verwittiging aan de belanghebbende gestuurd, ter aanmaning de toestand van het pand te verbeteren. Er is voor de aanmaning gekozen om woningen en gebouwen met een matige verwaarlozing sneller te sensibiliseren voordat de situatie verergert.
Indien een woning of een gebouw ≥ 15 punten scoort, wordt een administratieve akte tot vaststelling verwaarlozing opgemaakt.
Het TWEEDE deel van het reglement bevat een heffing op de geïnventariseerde panden. De dienst Financiën is belast met toezicht op en uitvoering van het heffingsgedeelte.
Het is budgettair noodzakelijk belastingen te heffen die toelaten de uitgaven van gemeenten in het algemeen te financieren, en aldus de continuïteit van de werking van de gemeentediensten en de dienstverlening – ook op lange termijn – te kunnen handhaven. Belastingen vormen immers een belangrijke bron van inkomsten voor gemeenten, waardoor deze één van de pijlers vormen van de gemeentelijke autonomie. Om een belasting te kunnen innen, dient er een belastingreglement te worden opgesteld als wettelijke basis. De gemeente wenst een evenwichtige financiering te hanteren via fiscaliteit en algemene fondsen o.m. te realiseren aan de hand van een evenwichtig belasting- en retributiebeleid en kwaliteitsvol beheer van alle lokale belasting- en retributiereglementen.
Gezien de budgetnoodwendigheden van de gemeente As is het aangewezen om de woningen en gebouwen die gedurende minstens twaalf opeenvolgende maanden opgenomen zijn in het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen, aan een belasting te onderwerpen.
Met het belastingreglement op verwaarloosde woningen en gebouwen worden ook onderstaande effecten beoogd:
Het is billijk om het bedrag van de belasting te laten afhangen van het type en grootte van het pand: hoe groter de woning of het gebouw, hoe hoger de basisbelasting. Daarbij wordt er redelijkerwijze uitgegaan van een lineair verband tussen de grootte van de woning of het gebouw en de draagkracht van de eigenaars. Het reglement voorziet bovendien in een tarief dat jaar na jaar stijgt, om na de derde heffing een maximum te bereiken. Zo wordt hardnekkige verwaarlozing zwaarder belast dan verwaarlozing van kortere duur.
Ter vergelijking: in 2019 was het gemiddeld bedrag bij eerste aanslag van verwaarloosde ééngezinswoningen in Vlaanderen € 1.436,00 en in Limburg € 1.514,00; in 2020 bedroegen de deze gemiddelden respectievelijk € 1.536,00 en € 1.402,00. (Zie Bijlage 4: Overzicht minimum belasting ééngezinswoning Vlaanderen.pdf)
Bovendien worden volgende principes gehanteerd:
Een aantal vrijstellingen van deze belasting zijn voorzien en sluiten aan bij de noden en het beleid van de gemeente. De vrijstellingen zijn gebaseerd op de vroegere gewestelijke vrijstellingen en het reglement inzake de inventarisatie en belasting op leegstaande woningen, gebouwen en kamers.
Vrijstelling van deze belasting kan worden verleend voor:
Het gaat dan in de regel niet om een bestendige toestand, maar om een overgangsperiode. Voor deze situaties worden er duidelijk afgebakende en in tijd beperkte vrijstellingen voorzien:
Vraagt de belastingplichtige het sociaal onderzoek niet aan of blijkt dat de belastingplichtige toch vermogend genoeg is, dan vervalt de vrijstelling.
Tegen de aanslag van de gemeentelijke verwaarlozingsbelasting en tegen de niet-toekenning van een vrijstelling kan de belastingplichtige bezwaar/beroep indienen.
Grondwet, artikels 170 §4
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
Ministerieel Besluit van 12 december 2019 houdende goedkeuring van de subsidie voor de intergemeentelijke projecten er ondersteuning van het lokaal woonbeleid voor de periode 2020-2025;
Vlaamse Codex Wonen
Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021
Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
Het bestrijden van verwaarloosde woningen en gebouwen is sinds 1 januari 2017 een gemeentelijke bevoegdheid. Tot en met het jaar 2016 omvatte de Vlaamse inventaris verkrotting een lijst met verwaarloosde woningen en gebouwen, waaraan een heffing was gekoppeld. Deze gewestelijke lijst en de bijhorende heffing bestaan sindsdien niet meer. De laatste aanslag (voor het jaar 2016) is begin 2017 naar eigenaars van verwaarloosde woningen en gebouwen verstuurd.
Het decreet van 23 december 2016, van kracht sinds 1 januari 2017, wijst de bevoegdheid niet alleen aan gemeenten toe, maar laat hen ook zelf beslissen of ze verwaarloosde woningen en gebouwen registreren en aanpakken. Er bestaat slechts een zeer beperkt Vlaams kader, dat vastgelegd is in artikel 25 van het Heffingsdecreet.
Medio 2020 hadden reeds 212 gemeenten (op 300) een belasting op verwaarlozing. (Zie Bijlage 3: KAART Belasting op verwaarlozing in Vlaanderen.pdf)
Het reglement inzake inventarisatie en belasting op verwaarloosde woningen en gebouwen in het kader van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ‘Lokaal Woonbeleid GAOZ’ (= Genk, As, Oudsbergen en Zutendaal) voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025 wordt door de raad vastgesteld
Het sjabloon voor technisch verslag wordt door de raad vastgesteld.
Vlaams Codex Wonen van 2021.
Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het Besluit van de Vlaamse Regering over de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid dd. 16 november 2018.
Het Ministerieel Besluit over de toekenning van een subsidie aan het project 'Lokaal Woonbeleid GAOZ' voor het werkingsjaar 2020 dd. 17 februari 2020.
De werking van de interlokale vereniging 'IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ' opgericht bij akte op 20 februari 2009. De recente wijziging van deze statuten goedgekeurd door de gemeenteraad van 22 januari 2019.
Betaalbaar en kwaliteitsvol wonen is een basisrecht. Helaas zijn er heel wat woningen in de onderste laag van de huurmarkt ongeschikt om in te wonen. Bewoners die het financieel moeilijk hebben, huren soms uit pure noodzaak een ongeschikte woning. Deze huurders durven het probleem niet aan te kaarten en staan zwak in hun positie tegenover de eigenaar, om eventuele gebreken weg te werken. Een verplicht conformiteitsattest zorgt ervoor dat deze minder kwaliteitsvolle woningen ook worden aangepakt.
De Vlaamse Codex Wonen bepaalt de minimumnormen waaraan woningen en bij uitbreiding huurwoningen moeten voldoen. Een conformiteitsattest is het officieel bewijs hiervan. Een conformiteitsattest is in regel 10 jaar geldig, maar vervalt soms vroeger (bijvoorbeeld indien wordt aangetoond dat het pand ondertussen niet meer aan de minimale kwaliteitsnormen voldoet). Een conformiteitsattest kan slechts afgeleverd worden na een woningonderzoek. Art. 6 van de Vlaamse Codex Wonen bepaalt dat de gemeenteraad bij verordening het conformiteitsattest kan verplicht stellen. (BIJLAGE)
Op 17 september 2019 heeft de gemeenteraad het “Subsidiedossier IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ 2020-2025” goedgekeurd. In het kader hiervan heeft de stad een engagementsverklaring aangegaan om een verordening te onderzoeken, te implementeren en toe te passen waarbij het conformiteitsattest verplicht wordt gesteld in bepaalde situaties. (koppeling nota)IGS GAOZ onderzocht of door het toepassen van dit instrument pro-actiever kon worden ingezet op het verhogen van de kwaliteit op de private huurmarkt. Dit onderzoek werd in verschillende stappen uitgewerkt, telkens in samenspraak met de GAOZ-gemeentebesturen.
IGS GAOZ bracht diverse parameters in kaart zoals het aandeel/aantal private huurwoningen, ouderdom van de gebouwen, aandeel OO-dossiers,…). Daarbij werd onderzocht wat de meest doeltreffende manier is om het instrument in te zetten en voor welk type woning. Daarnaast zijn er ook diverse gemeentelijke verordeningen opgevraagd en onderzocht om tot een goede benchmark te komen. (BIJLAGE)
Op het lokaal woonoverleg van de gemeente As van 16 maart 2021 werd dit onderzoek toegelicht. (BIJLAGE)
Om de nodige budgettering te berekenen en het reglement te kunnen uitschrijven, werd tijdens het overleg met het beheerscomité op 1 juli 2021 aan de GAOZ-gemeenten verzocht hun standpunten via een CBS-nota bekend te maken. Op het overleg met het beheerscomité op 6 oktober 2021 werden deze standpunten verder op elkaar afgestemd. Daarop hebben de gemeenten Genk, As en Oudsbergen aangegeven om verder te gaan met het dossier en een reglement klaar te maken voor de gemeenteraad van december 2021.
Door de toenemende vraag op de private huurmarkt slagen verhuurders erin om verouderde woningen die niet meer aan de hedendaagse comfortnormen voldoen, toch nog te verhuren. De laatste 10 jaar zijn de koopprijzen blijven stijgen, wat meer mensen (vooral starters) naar de huurmarkt dreef. Zij verdringen voor een stuk de minst kapitaalkrachtige huurders. Die hopen vooral op een sociale huurwoning, en huren uit node privaat. Globaal zien we in Vlaanderen een toename van 80% in de periode 2012-2021 an de wachtlijsten voor sociale huurwoningen. Genk scoort lager (+23%) terwijl As een stijging kent van 63% en Oudsbergen zelfs van 123% van het aantal sociale kandidaat-huurders. Dit heeft te maken met het feit dat er heel weinig sociale kandidaat-huurders waren in 2012 (anno 2021 is ratio kandidaat-huurders/bevolking is 3,9% voor As en 3,1%, t.o.v. 5,7% voor Vlaanderen) bovenop de globale stijging van de wachtlijsten door toegenomen vraag. Stijgende huurprijzen treffen vooral deze mensen die wachten op een sociale huurwoning. Bovendien komen er naast de sociale huurwoningen haast geen nieuwe 'betaalbare' huurwoningen bij: de gemiddelde prijs voor een nieuwbouw (bouwjaar 2020) huurflat bedraagt voor Genk, As en Oudsbergen 730-750 € (studio of 1 slaapkamerflat), 830 € (2 slaapkamerflat) of 950 -1075 € (3 slaapkamerflat). De prijzen ligt dicht bij elkaar, enkel 3 slaapkamerflats zijn wat duurder in Genk. Het Steunpunt Wonen stelde al vast dat de woonquote het hoogst is bij private huurders.
Woningen van slechte kwaliteit worden vooral te huur aangeboden op het onderste segment van de private huurmarkt, waar het aanbod aan betaalbare woningen het meest beperkt is. Kwetsbare huurders durven vaak geen melding te doen waardoor slechte woonkwaliteit enkel naar aanleiding van het aanvragen van een huursubsidie of bij controles op initiatief van Dienst Wonen wordt ontdekt. Zo blijkt dat bij de onderzoeken in het kader van de huursubsidie, 15% van de woningen ongeschikt wordt geadviseerd bij controle. Uit de benchmark die IGS GAOZ uitvoerde bij diverse gemeenten, blijkt dat bij 50% van de woningonderzoeken gebreken worden vastgesteld. Bij 15% à 20% van de controles zijn de gebreken ernstig genoeg om een procedure ongeschiktheid/onbewoonbaarheid op te starten. Er is dus een onderbouwd vermoeden dat 15-20% van de private huurmarkt in As en Oudsbergen niet voldoet aan de minimale woningkwaliteitsnormen. De sociale huurmarkt dient trouwens ook mee in de reglementering opgenomen te worden, zodat het gelijkheidsbeginsel niet geschonden wordt. Aangezien er geen woningonderzoeken in dit woonsegment worden uitgevoerd, zijn hier geen valide gegevens beschikbaar rond woningkwaliteit op lokaal vlak.
Daarnaast leidt de toenemende druk van het onderste segment ook tot meer uitval (dak- en thuisloosheid) en het bestaan van een grijs of marginaal wooncircuit. Hiermee bedoelen we dat er een segment is van huurwoningen, waar de bewoners zich niet altijd laten registreren. Ze wonen er tijdelijk, of zitten met een precair statuut. Het gaat om arbeidsmigranten, mensen met een vluchtelingen statuut, mensen met een instellingsverleden,.. Dit type bewoners vormt een solide businesscase voor huisjesmelker. Hier zitten vaker de grote kwaliteitsproblemen, maar heel weinig meldingsbereidheid. De huidige werking op Vlaams en gemeentelijk vlak rond kwaliteitsbewaking, die sterk steunt op zelfmelding, schiet tekort om dit segment van de huurmarkt te verbeteren en huisjesmelkerij aan te pakken. De invoering van een verplicht conformiteitsattest (CA) draait de werking om: niet langer wordt gesteund op de meldingsbereidheid van de huurder voor handhaving van de minimale woningkwaliteitsnormen, maar wordt a priori aan de eigenaar gevraagd om de conformiteit van de huurwoning aan die normen aan te tonen. Omdat dit een sterk instrument is, werd in het kader van het IGS GAOZ subsidiedossier beslist in 2018 om de implementatie van een verplicht conformiteitsattest grondig te onderzoeken en voor te bereiden.
De invoering van een verplicht conformiteitsattest heeft een aantal sterktes:
De invoering van een verplicht conformiteitsattest heeft ook een aantal aandachtspunten:
kan niet altijd autonoom beslissen. Bovendien loopt de besluitvorming vrij traag, omdat er gewerkt wordt met een algemene vergadering.
Inpassing in het lokaal woonbeleid
Het verplicht CA is daarom zinvol als onderdeel van een ruimer beleid. Vanuit het oogpunt woningkwaliteit impliceert dit niet alleen een visie op handhaving, maar evenzeer een goed flankerend beleid naar eigenaar-verhuurders en huurders toe. Dit zowel inzake informatie als begeleiding (o.a. extra aandacht voor energiezuinigheid met doorverwijzing naar het Energiehuis voor de energiescan (huurder) of stapsgewijze ondersteuning bij een duurzame investering met focus op woningkwaliteit door de Renocoach (eigenaar-verhuurder), SVK-werking,…). Compenserende maatregelen blijven noodzakelijk inzake herhuisvesting, noodopvang en begeleiding (OCMW, CAW,…). Een stappenplan om deze samenwerking goed op elkaar af te stemmen is noodzakelijk. IGS GAOZ zal een breder plan uitwerken en de evoluties op de huurmarkt opvolgen, zowel inzake aanbod als in huurprijs. Een eerste stappenplan wordt als bijlage toegevoegd. Verschillende bouwstenen liggen al klaar.
Risicoanalyse
Binnen de onderzoeksfase werden voor het grondgebied GAOZ de nodige cijfers verzameld via een risicoanalyse. De risicoanalyse werd aangevuld met een ruime bevraging van gemeenten die al van start zijn gegaan met dit beleidsinstrument. Daaruit blijkt dat een significant aandeel van de woningonderzoeken, uitgevoerd door Wonen Vlaanderen, niet voldoen aan de minimale kwaliteitsnormen. Het aantal woningonderzoeken dat leidt tot een ongeschikt- en of onbewoonbaarverklaring van de woning (indien de eigenaar niet tijdig de gebreken wil of kan herstellen) is op basis van een huurklacht 60% én naar aanleiding van een aanvraag huursubsidie 15%. Aanvullend werd er ook onderzoek verricht hoe andere gemeenten, die reeds een verplicht conformiteitsattest hebben ingevoerd, hiermee omgaan. De conclusie en aandachtspunten uit deze bevraging worden als bijlage toegevoegd.
As en Oudsbergen zijn eerder landelijke gemeenten met een beperkte huurmarkt: de private huurmarkt (18,1% voor As en 17,8 % voor Oudsbergen) en sociale markt (5% in As en 1,6% in Oudsbergen). Het exacte aantal huurwoningen op het grondgebied van As en Oudsbergen is niet gekend, maar het aantal huurwoningen kan geraamd worden op 775 voor As (620 private en 155 sociale huurwoningen) en 1850 voor Oudsbergen (1700 private huurwoningen en 150 sociale). Het onderzoeken van al deze woningen in het tijdsbestek van één jaar is niet realistisch, noch qua beleidsimpact, noch qua kostprijs, noch qua organisatie wanneer we dit binnen de GAOZ context bekijken. Naast deze huurwoningen zijn er ook nog 9000 huurwoningen in Genk en 750 in Zutendaal. De Vlaamse Codex Wonen laat differentiatie toe, onder meer in de vorm van een gefaseerde invoering van het conformiteitsattest. Op basis van het onderzoek uit de risicoanalyse, blijkt dat het haalbaar is om een conformiteitsattest op te leggen, bij voorkeur op het oudste huurpatrimonium. Uit de risicoanalyse blijkt dat er in het oudste segment de meeste woningen van slechte kwaliteit bevinden.
Er wordt daarom een gefaseerde invoering van het conformiteitsattest voorgesteld. Dit kan op basis van verschillende manieren, hetzij aan de hand van de leeftijd van de woningen hetzij gebiedsgericht. Gelet op de keuze van het college dd. 24 augustus 2021 wordt geopteerd voor een aanpak van alle huurwoningen gebouwd vóór 1981 gefaseerd ingevoerd vanaf 2023. Via de risicoanalyse werd immers aangetoond dat er verhoudingsgewijs meer kwaliteitsprocedures lopen bij ouderen woningen dan bij meer recente woningen. De leeftijdsgrens voor woningen op 1981 leggen, biedt een goede verhouding tussen efficiëntie en impact hebben op de kwaliteit van huurwoningen.
In de risicoanalyse werd een workloadraming toegevoegd. Er wordt voorgesteld om 2022 als een voorbereidingsjaar te beschouwen en volop in te zetten op communicatie met en sensibilisering van de eigenaar-verhuurders. Vanaf 2023 zullen de huurwoningen gefaseerd onderzocht worden op basis van het kadastraal bouwjaar. Dit laat ook toe het instrument tussentijds te evalueren en waar nodig bij te sturen.
Verdere operationalisering
In 2022 zullen de voorbereidingen getroffen worden om de verordening goed te kunnen uitvoeren. Dit behelst onder andere:
Het gemeentelijk reglement voor de verplichting van een conformiteitsattest wordt nu voorgelegd, omdat het subsidiedossier voor IGS GAOZ een behandeling van het reglement voorziet door de gemeenteraad in 2021. Om hier aan te voldoen, maar toch voldoende voorbereidingstijd te creëren voor dergelijk impactvol reglement, is de inwerkingtreding voorzien op 1 januari 2023, mits de minister van wonen het reglement goedkeurt.
Om de kosten deels te dekken bij het uitvoeren van de woningonderzoeken, zal er een vergoeding gevraagd worden aan de eigenaar-verhuurders via een retributie. Op dit moment is de retributie voor woningen vastgesteld op 62,5 euro in het retributiereglement op de administratieve prestaties, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 17 december 2019. Om extra budgetruimte te voorzien, wordt het retributiebedrag opgetrokken naar 90 euro, hetgeen het decretale maximale bedrag is. Dit bedrag dekt uiteraard de kosten niet, aangezien de opmaak van een CA al snel 4-5 werkuren in beslag neemt, zonder eventuele extra vragen, procedures of eventuele hercontroles mee te rekenen. Een vrijstelling op de retributie wordt toegekend voor sociale huurwoningen en huurwoningen, waarvoor een huurwaarborg door het OCMW wordt geprefinancierd. Deze blijft dus behouden. Deze wijzigingen worden doorgevoerd in het retributiereglement en de wijziging moet samen met de behandeling van dit voorstel gezien worden. Op die manier worden uitgaven en inkomsten meer in balans gebracht en zal het kwaliteitsvol maken van de huurmarkt ook deels door die huurmarkt zelf gefinancierd worden.
De tolerantiedrempel voor het verkrijgen van een conformiteitsattest is 6 kleine gebreken. Vanaf het 7e kleine gebrek, wordt een conformiteitsattest geweigerd. Op het moment dat er geen conformiteitsattest kan afgeleverd worden, wordt de eigenaar gevraagd de nodige herstellingen uit te voeren. In veel gevallen kan dit snel gebeuren en kan het CA afgeleverd worden. In andere gevallen duurt dit langer en volgt IGS lokaal woonbeleid GAOZ de werken op. Worden de werken niet uitgevoerd, of zijn er nog te veel gebreken na de hercontrole of wordt er geen hercontrole binnen de afgesproken termijn ingepland door de eigenaar, dan kan IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ een procedure OO opstarten bij Wonen Vlaanderen. Dan zal Wonen Vlaanderen een woningonderzoek uitvoeren en een advies opmaken. Op basis van dat advies kan de burgemeester beslissen om de woning eventueel ongeschikt te verklaren. Dit is een strengere procedure omdat een heffing mogelijk is wanneer de eigenaar 1 jaar na het OO-besluit geen herstellingswerken onderneemt. De eigenaar wordt dan heffingsplichtig. Op deze manier hanteert de gemeente As een cascadesysteem rond handhaving van de woningkwaliteit. De eerste twee stappen zijn gericht op compliance (het merendeel van de verhuurders wil zich conformeren aan de minimale kwaliteitsnormen) en daarna pas deterrence (afschrikken via procedures met een administratieve boete of een strafrechtelijke procedure).
De sanctionering voor het verhuren van niet-conforme woningen middels boetes of gevangenisstraffen is vastgelegd in de Vlaamse Codex Wonen en vormt daarmee geen bevoegdheid van de gemeenteraad. Het gaat om de administratieve procedure (Wonen Vlaanderen) en de strafrechtelijke (Wooninspectie). De gemeenteraad besliste al om opcentiemen te heffen om gewestbelasting op niet- conforme woningen die ongeschikt of onbewoonbaar werden verklaard en als gevolg daarvan werden opgenomen op de inventaris van ongeschikte en onbewoonbare woningen door het Vlaams Gewest. Deze sancties en heffing blijven onverminderd van toepassing. De inkomsten uit de opcentiemen worden oa. aangewend om de personeelsinzet voor de implementatie van dit beleidsinstrument te financieren.
Vanaf 1 januari 2025 kan een Gemeentelijke Administratieve Sanctie toegepast worden bij het niet aanvragen van een conformiteitsattest. Hiermee zullen de eigenaars gesanctioneerd worden die manifest weigeren een CA aan te vragen, ook na herhaalde vragen van de stedelijke diensten. Hiermee wordt het ‘stilzitten’ van de eigenaar vermeden, ook al vermoeden ze dat hun huurwoning voldoet aan de normen.
De gefaseerde invoering van een verplicht conformiteitsattest is een proactieve strategie om te controleren of woningen conform zijn. De minimale kwaliteitsnormen zelf inzake conformiteit zijn en blijven nu én voor het hele grondgebied van toepassing. De gefaseerde invoering creëert geen nieuwe normen inzake woonkwaliteit. De gefaseerde invoering ontslaat verhuurders (zowel private als sociale) niet van de verplichting steeds conforme woningen te verhuren.
De bestaande initiatiefrechten van huurder, eigenaar of burgemeester om op elk moment een woningonderzoek aan te vragen blijven onverminderd bestaan. Immers, niet het hele huurpatrimonium wordt gevat door dit reglement: enkel de oudste huurwoningen, gebouwd voor 1981. De gefaseerde invoering van het conformiteitsattest kan nooit door de stad worden ingeroepen om dergelijk verzoek te weigeren.
Een goede afstemming met de andere gemeenten uit de GAOZ-werking is nodig, zowel inzake de benodigde personeelscapaciteit en de verdere operationalisering. Deze aanpak zal gedragen worden door de gemeenten Genk, As en Oudsbergen. De gemeente Zutendaal neemt voorlopig nog niet deel aan dit project.
De gemeenteraad keurt het reglement 'verplicht conformiteitsattest voor huurwoningen gebouwd vóór 1981' goed.
De gemeenteraad gaat akkoord met het plan van aanpak van IGS GAOZ tot verdere uitwerking ter toepassing van dit reglement.
Goedkeuring vaststellen van de tarieven en reglementen voor de belastingen en retributies voor 2022.
De gemeenteraad keurt de belastingen en retributies met de bijhorende reglementen goed voor het jaar 2022.
Het afleveren van allerlei administratieve stukken voor de gemeente lasten meebrengt en dat het aangewezen is hiervoor een gematigde belasting in te vorderen.
Artikel 170 § 4 van de Grondwet;
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012.
De wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen.
Het ministerieel besluit van 15 maart 2013, gewijzigd 28 oktober 2019 legt de tarieven vast die vanaf 1 januari 2020 van toepassing zullen zijn. Vanaf 1 januari 2020 worden op 1 januari van elk jaar, de bedragen van deze vergoedingen automatisch herzien op basis van de gezondheisindex.
De financiële toestand van de gemeente.
De geldende begrotingsonderrichtingen terzake.
Gemeentebelasting op het afleveren van administratieve stukken – aanslagjaar 2022.
Er wordt vanaf 1 januari 2022 en voor een termijn die eindigt op 31 december 2022, een belasting gevestigd op het afleveren door het gemeentebestuur van allerlei administratieve stukken. De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd.
Documenten van de dienst burgerzaken:
Identiteitskaarten | ||||||
Normale procedure: | ||||||
*elektronische identiteitskaarten / elektronische vreemdelingen kaart (nieuwe eID) | € 20,00 | |||||
waarvan retributie door te storten aan ministerie: | € 16,70 | |||||
*nieuwe elektronische kaarten‐ en verblijfsdocumenten met biometrische kenmerken voor vreemdelingen | € 20,00 | |||||
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 17,20 | |||||
*identiteitsbewijs kinderen < 12 jaar: Kids‐eID: voor de eerste aanvraag van een kids‐eID geldig voor drie jaar | € 8,00 | |||||
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 6,70 | |||||
*voor de volgende aanvragen van een kids‐eID in die drie jaar | € 8,00 | |||||
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 6,70 | |||||
Spoedprocedure met gecentraliseerde levering FOD BBZ in Brussel: | ||||||
*elektronische identiteitskaarten / elektronische vreemdelingen kaart (nieuwe eID) | € 140,00 | |||||
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 134,10 | |||||
*identiteitsbewijs kinderen < 12 jaar: Kids‐eID | € 140,00 | |||||
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 124,40 | |||||
Spoedprocedure met levering op de gemeente: | ||||||
*elektronische identiteitskaarten / elektronische vreemdelingen kaart (nieuwe eID) | € 140,00 | |||||
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 101,90 | |||||
*nieuwe elektronische kaarten‐ en verblijfsdocumenten met biometrische kenmerken voor vreemdelingen | € 140,00 | |||||
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 101,90 | |||||
*identiteitsbewijs kinderen < 12 jaar: Kids‐eID: voor de eerste aanvraag van een kids‐eID geldig voor drie jaar | € 140,00 | |||||
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 91,90 |
Documenten van de dienst burgerzaken:
Rijbewijzen | ||||||
*voor de afgifte van een voorlopig rijbewijs in bankkaartmodel + voorlopig rijbewijs model M12 | € 25,00 | |||||
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 20,00 | |||||
*voor de afgifte van een nieuw voorlopig rijbewijs in bankkaartmodel (in geval van verlies, diefstal, beschadiging, wanneer de foto niet meer gelijkend is of bij verandering van begeleider) | € 25,00 | |||||
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 20,00 | |||||
*voor afgifte van een rijbewijs in bankkaartmodel | € 25,00 | |||||
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 20,00 | |||||
*voor de afgifte van een internationaal rijbewijs | € 20,00 | |||||
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 16,00 | |||||
*voor de omruiling van een vreemd rijbewijs | € 25,00 | |||||
waarvan retributie door te storten aan FOD Financiën: | € 20,00 |
Voor de paspoorten (reispassen):
1) Nieuwe aanvraag vanaf 18 jaar:
Door te storten aan ministerie |
Consulair recht |
Gemeenterecht |
Totaal |
35,00 EUR |
30,00 EUR |
7,00 EUR |
72,00 EUR |
Door te storten aan ministerie |
Consulair recht |
Gemeenterecht |
Totaal |
210,00 EUR |
30,00 EUR |
7,00 EUR |
247,00 EUR |
2) Nieuwe aanvraag -18 jaar en aanvullende reispassen:
Door te storten aan ministerie |
Gemeenterecht |
Totaal |
35,00 EUR |
0,00 EUR |
35,00 EUR |
Door te storten aan ministerie |
Gemeenterecht |
Totaal |
210,00 EUR |
0,00 EUR |
210,00 EUR |
3) De reisdocumenten vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen die geen nationaal paspoort of reisdocument kunnen krijgen.
Door te storten aan ministerie |
Consulair recht |
Gemeenterecht |
Totaal |
41 EUR |
20 EUR |
7,00 EUR |
68 EUR |
Door te storten aan ministerie |
Consulair recht |
Gemeenterecht |
Totaal |
210 EUR |
20 EUR |
7,00 EUR |
237,00 EUR |
Voor reisdocumenten vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen die geen nationaal paspoort of reisdocument kunnen krijgen.
Door te storten aan ministerie |
Consulair recht |
Gemeenterecht |
Totaal |
41 EUR |
0 EUR |
0 EUR |
41 EUR |
Door te storten aan ministerie |
Consulair recht |
Gemeenterecht |
Totaal |
210 EUR |
0 EUR |
0 EUR |
210,00 EUR |
Voor de huwelijksboekjes:
20,00 EUR voor een trouwboekje. Dit bedrag omvat de belasting op het in het trouwboekje voorkomend huwelijksgetuigschrift. Er is geen onderscheid meer tussen het trouwboekje "gewoon model" of het trouwboekje "luxe model".
Voor de uitoefening van het recht om overeenkomstig artikel 10 van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens kennis te krijgen van persoonsgegevens:
3,00 EUR per verzoek dat door dezelfde natuurlijke persoon wordt ingediend bij dezelfde houder van het bestand, ongeacht het aantal verwerkingen waarvan de mededeling van gegevens wordt gevraagd. (K.B. nr. 4 d.d. 1993-09-07).
De belasting wordt ingevorderd bij het afleveren van het document. De personen die onderworpen zijn aan de belasting zijn eveneens verplicht er het bedrag van in bewaring te geven op het ogenblik van de aanvraag, indien het document niet onmiddellijk kan afgeleverd worden. Er wordt kosteloos een ontvangstbewijs van de in bewaring gegeven sommen afgeleverd.
Worden van de belasting vrijgesteld:
De belasting is niet toepasselijk op de afgifte van stukken, welke krachtens een wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen is. Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afgeven van reispassen belaste gemeente ambtshalve toekomen krachtens art. 13 van de wet van 1956-07-04 en de KB d.d. 1972-12-20 en 1976-11-12.
Wanneer de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting ingekohierd en wordt ze een kohierbelasting.
Wanneer de kohierbelasting niet betaald is binnen de gestelde termijn (twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet) worden de regels toegepast betreffende de nalatigheidsintresten inzake de rijksbelastingen op de inkomsten.
De overtredingen op dit reglement worden vastgesteld door de door het college van burgemeester en schepenen aangestelde personeelsleden die bevoegd zijn om een controle of onderzoek in te stellen en vaststellingen te verrichten in verband met de toepassing van het belastingreglement. De door hen opgestelde processen-verbaal hebben bewijskracht tot bewijs van het tegendeel.
De belastingkohieren worden vastgesteld en uitvoerbaar verklaard ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aanslagjaar door het college van burgemeester en schepenen.
Het kohier wordt tegen ontvangstbewijs overgezonden aan de ontvanger/financieel beheerder die onverwijld zorgt voor de verzending van de aanslagbiljetten. Deze verzending gebeurt zonder kosten voor de belastingplichtigen.
Het aanslagbiljet bevat naast de gegevens vermeld in het kohier ook de verzendingsdatum, de uiterste betalingsdatum, de termijn waarbinnen bezwaar kan worden ingediend, de benaming, het adres en de contactgegevens van de instantie die bevoegd is om het bezwaarschrift te ontvangen, evenals de vermelding dat de belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger die wenst gehoord te worden, zulks uitdrukkelijk moet vragen in het bezwaarschrift.
Als bijlage wordt een beknopte samenvatting toegevoegd van onderhavig reglement.
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen een aanslag, een belastingverhoging of een administratieve geldboete, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde kalenderdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.
Het bezwaar kan ook worden ingediend via e-mail op het e-mailadres dat vermeld is op het aanslagbiljet, binnen de termijn zoals hierboven bepaald.
Het college van burgemeester en schepenen of een personeelslid dat door het college van burgemeester en schepenen speciaal daarvoor is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding enerzijds naar de belastingschuldige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds naar de financieel beheerder.
De belastingplichtigen kunnen de verbetering aanvragen van materiële missingen, zoals dubbele aanslag, rekenfouten, enz. zolang de gemeenterekening van het aanslagjaar waarop de belasting betrekking heeft, niet goedgekeurd werd.
De aanpassingen zijn:
De wijzigingen situeren zich bij:
Het laatst goedgekeurd reglement op de gemeenteraad van 25 maart 2021 met betrekking tot de kohier- en contant belastingen diende nog een aanpassing te krijgen om een uniform reglement te verkrijgen.
De gemeenteraad keurt het gewijzigd reglement met betrekking tot de bedragen voor het kohier- en contactbelasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen door Limburg.net voor 2022 - 2025 goed. Gewijzigd reglement vervangt en vernietigd vorig goedgekeurd reglement en wordt integraal opgenomen bij deze beslissing.
Op de toeristische dienst worden toeristische producten zoals fiets- en wandelkaarten e.a. verkocht. Deze moeten opgenomen worden in een retributiereglement.
Wanneer toeristen vroegen om bepaalde toeristische producten op te sturen, dan werden daar in het verleden geen verzendingskosten of forfaitaire administratieve kosten voor aangerekend. De toeristische dienst wenst deze kosteloze dienstverlening te behouden om de gemeente optimaal te kunnen promoten als toeristische bestemming.
De gemeenteraad stelt volgende tarieven voor de verkoop van diverse toeristische producten vast als volgt:
Folder, boeken, wandel-, fietskaarten e.a. uitgegeven of verspreid door andere toeristische diensten (op Vlaams, provinciaal, regionaal, stedelijk en gemeentelijk niveau) en VVV-kantoren worden verkocht aan het tarief dat respectievelijk door deze andere instanties worden vastgelegd.
Folders, boeken, wandel-, fietskaarten e.a. uitgegeven of verspreid door het samenwerkingsverband met externe partners worden verkocht aan het tarief dat respectievelijk door deze hen wordt vastgelegd.
Toeristische brochure over Gemeente As: gratis
Brochure Beeldenroute: gratis
Brochures uitgegeven door de eigen toeristische dienst: gratis
Postkaarten “Asch tijdens de Groote Oorlog”:
a) Serie 1 (40 postkaarten in bewaardoosje): € 8
b) Serie 2 (19 postkaarten rond de Belgische periode van het vliegveld Asch in enveloppe): € 5
Boekje familiewandeling B'Oscars: € 2,50
Gidsen 50 euro per uur / per groep van max. 20 personen (bv gids geologische wand, enz.).
Fietsverhuur
Fietsen worden per dag verhuurd en dit tijdens de openingsuren van de toeristische dienst in het toeristisch seizoen (van 1 april tot 1 oktober).
De bezoeker boekt deze fietsen via fietsparadijslimburg.be en zijn onderhevig aan hun algemeen reglement. De fietsen mogen na sluitingstijd van de toeristische dienst teruggebracht worden.
Prijzen:
a) Groene fiets: €10/dag (waarvan €2 als gemeentelijke retributie, meer dan 500 fietsen verhuurd €3 retributie)
b) Groene fiets met kinderzitje: €13/dag (waarvan €2 als gemeentelijke retributie)
c) Elektrische fiets: €25/dag (waarvan €5 als gemeentelijke retributie, meer dan 500 fietsen verhuurd €3 retributie)
d) Kinderfiets: € 5/dag (waarvan € 2 als gemeentelijke retributie, meer dan 500 fietsen verhuurd €3 retributie)
e) Fietstas:€3 (geen retributie, enkel te huren bij een fiets)
Minitrein
a) Kinderen: €2, vanaf 3e kind €1 per kind uit dezelfde groep (*)
b) Volwassenen: €1
c) Schoolreizen + verenigingen (enkel voor kinderen onder de 12 jaar): €50 voor max. 25 kinderen (begeleiders gratis), vanaf 26 deelnemers -> €1 extra per kind.
d) Privé rondrit: €100 (maximum bezetting 48 personen)
(*) Kinderen onder de 15 jaar onder begeleiding van minimum 1 volwassenen.
Alle aan de balie gekochte producten worden ter plaatse betaald. De betaling van groepsreservaties wordt via overschrijving met gestructureerde mededeling gedaan en dit 1 week vóór de datum van de geplande activiteit. De transactie wordt als afgerond beschouwd vanaf het moment dat het saldo op de rekening van de gemeente As werd gestort.
De groepsreservaties worden kosteloos geannuleerd ten laatste 72 uur vóór de afgesproken datum, daarna blijft de hoofdsom verschuldigd.
Dit besluit treedt in werking vanaf 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022.
De buitenschoolse kinderopvang is gestart met ingang van 1 september 1994.
De financiële toestand van de gemeente As.
De begrotingsonderrichtingen terzake.
Artikel 173 van de Grondwet.
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraadsbeslissing van 19 mei 1994 houdende goedkeuring organisatie buitenschoolse kinderopvang in twee lokalen van het ABC-Centrum.
Het door de gemeenteraad op 1 september 1994 goedgekeurd huishoudelijk reglement van de Buitenschoolse Kinderopvang "Peter Pan", aangepast door de gemeenteraad op 10 december 1998 en 14 december 2006 en laatst gewijzigd op 21 december 2017.
De prijzen dienen vastgelegd te worden m.b.t. de tussenkomst van de ouders in de kinderopvang voor het aanslagjaar 2022.
Er wordt vanaf 1 januari 2022 en voor de duur van één jaar, eindigend op 31 december 2022 een retributie geheven op de opvang van kinderen in de Buitenschoolse Kinderopvang "Peter Pan", Bevrijdingslaan 88 te 3665 AS.
Volgende opvangtarieven worden toegepast:
OMSCHRIJVING |
|
1 kind op de opvang |
meerdere kinderen (25 % korting) | |
Voor- en naschools |
per aangevangen half uur |
1,00 |
0,75 | |
Woensdagnamiddag uurtarief: |
per aangevangen half uur |
1,00 |
0,75 | |
Schoolvrije- en vakantiedagen
uurtarief:
|
< 3 uur tussen 3 en 6 uur > 6 uur |
4,00 6,00 12,00 |
3,00 4,50 9,00 | |
Sociaal tarief (*) |
50 % of gratis | |||
Schooljaar + schoolvrije dagen – annulatiekost voor laattijdige annulering of wijziging |
Per dagdeel en per kind |
2,50 | ||
Schooljaar + schoolvrije dagen – annulatiekost voor niet annuleren |
Per dagdeel en per kind |
5,00 | ||
Schooljaar + schoolvrije dagen - dropping |
Per dagdeel en per kind |
5,00 | ||
Vakantieperiode – annulatiekost voor laattijdige annulering of wijziging |
Per dagdeel en per kind |
5,00 | ||
Vakantieperiode – annulatiekost voor niet annuleren |
Per dagdeel en per kind |
7,50 | ||
Vakantieperiode – dropping |
Per dagdeel en per kind |
7,50 | ||
Aangetekende aanmaning openstaande facturen |
|
15,00 |
*Wie komt in aanmerking voor sociaal tarief?
De facturatie gebeurt maandelijks op basis van de gegevens in Ticketgang. De ouders betalen via een overschrijving op rekeningnummer BE90 097-1700830-32 en dit ten laatste 1 maand na ontvangst van de factuur.
De retributie wordt bij de schuldenaar ingevorderd door de financieel directeur.
Bij gebrek aan betaling in der minne zal de retributie burgerrechterlijk ingevorderd worden.
De financiële toestand van de gemeente.
De geldende onderrichtingen voor het opstellen van de budgetten.
De lasten die het opalen en het verwijderen van het papier en samples tot gevolg heeft.
Het feit dat het herrekenen van de ambtshalve belasting doorweegt op de gemeentelijke administratie en dit zowel op logistiek als financieel vlak.
Artikel 170 § 4 van de Grondwet.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012.
Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, gewijzigd bij decreten van 21 december 2012 en 1 maart 2013.
Het besluit van de Vlaamse regering van 17 december 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA) met latere wijzigingen.
Op advies van de raadsman van de gemeente is het nodig om de volgende wijzigingen in het reglement aan te brengen:
Uitbreiding van de argumentatie:
Het feit dat het herrekenen van de ambtshalve belasting doorweegt op de gemeentelijke administratie en dit zowel op logistiek als financieel vlak.
Verwijderen in de argumetatie:
Uit de praktijk is gebleken dat een vereenvoudiging van de aangifteprocedure aangewezen is ten einde het administratief werk van zowel de belastingplichtige als van de gemeentelijke financiële dienst te verminderen.
Belastbaar voorwerp of feit
Voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 wordt een gemeentebelasting gevestigd op de bedeling aan huis van publiciteitsbladen en -kaarten met handelskarakter, alsook van catalogi en kranten welke publiciteit bevatten met handelskarakter, wanneer die drukwerken niet geadresseerd zijn. De verordening bedoeld uitsluitend de bedeling die kosteloos is voor de bestemmeling.
Belastingplichtige
De belasting is verschuldigd door de uitgever. Wanneer deze uitgever geen aangifte heeft gedaan overeenkomstig artikel 5 of niet gekend is, of indien hij in staat van onvermogen verkeert, wordt de belasting in afnemende orde gevestigd op de drukker, de verdeler of de genieter onder wiens naam, logo of embleem de reclame gevoerd wordt.
Tarief
De belasting wordt per verspreiding ongeachte het aantal en de grootte van het exemplaar vastgesteld op:
Vrijstellingen
Van de belasting zijn vrijgesteld:
Op de gemeentelijke website staat een aangifteformulier of deze kan bekomen worden via onthaal@as.be. Aangifte mag op andere wijze gebeuren, maar er moet een duidelijke vermelding zijn van week van verspreiding en gegevens van de belastingsplichtige en de verantwoordelijke uitgever. Indien postadres anders is dan facturatie-adres dient dit ook vermeld te worden bij de aangifte.
Wijze van inning
De belasting wordt ingevorderd bij wege van een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.
De kohieren worden door de bevoegde overheid vastgesteld en uitvoerbaar verklaard ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aanslagjaar.
Procedure van ambtshalve vaststelling
Bij gebreke van een aangifte of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte binnen de in artikel 6 vastgestelde termijn of bij onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige aangifte wordt de belastingplichtige ambtshalve belast volgens de gegevens waarover het gemeentebestuur beschikt, onverminderd het recht van bezwaar en beroep.
Vooraleer over te gaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het college aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig dagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de verzending van die betekening om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
Belastingsverhoging
De overeenkomstig artikel 7 ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met 50 euro.
Het bedrag van deze verhoging wordt ingekohierd.
De belasting wordt ingevorderd bij wege van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.
Betaaltermijn
De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.
Bezwaarprocedure
De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.
Het bezwaar kan ook worden ingediend via e-mail op het e-mailadres dat vermeld is op het aanslagbiljet, binnen de termijn zoals hierboven bepaald. Het college van burgemeester en schepenen of een personeelslid dat door het college van burgemeester en schepenen speciaal daarvoor is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding enerzijds naar de belastingschuldige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds naar de financieel beheerder.
De belastingplichtigen kunnen de verbetering aanvragen van materiële missingen, zoals dubbele aanslag, rekenfouten, enz. zolang de gemeenterekening van het aanslagjaar waarop de belasting betrekking heeft, niet goedgekeurd werd.
Zonder afbreuk te doen aan de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008, zijn de bepalingen van titel VII,(Vestiging en Invordering van de belastingen) hoofdstukken 1 (algemene bepalingen), 3 onderzoek en controle), 4 bewijsmiddelen van de administratie, 6 tot en met 9bis (aanslagtermijn,rechtsmiddelen, invordering van de belasting waaronder de nalatigheids- en moratoriumintrest; rechten en voorrechten van de schatkist,) van het Wetboek van de inkomstenbelastingen en de artikelen 126 tot 175 van het uitvoeringsbesluit van dit Wetboek (betreft o.m. de verjaring en de vervolgingen) van toepassing voor zover zij met name niet de belastingen op de inkomsten betreffen
Bij aanleg van riolering langs de wegen in de gemeente, de mogelijkheid bestaat voor de eigenaar van gebouwen of aangelegen bouwpercelen een aansluiting te laten uitvoeren op deze riolering, gelijktijdig met de werken, gezien de rioleringsbuizen dan bloot liggen.
Deze huisaansluitingen of aansluitingen van aanliggende bouwpercelen voorzien worden in het bestek der werken, en het bedrag der kosten voor deze aansluitingen door de gemeente vergoed worden aan de aannemer der werken.
Het gaat hier om uitgaven, waaruit slechts de eigenaars van gebouwen of bouwpercelen, gelegen langs deze wegen waar riolering wordt gelegd, voordeel halen, zodat het normaal en billijk is deze uitgaven geheel of gedeeltelijk door de vernoemde begunstigden te doen dragen.
Ook particulieren, eigenaars van woningen of bouwpercelen kunnen aansluiten op het rioleringsnet dat vroeger werd aangelegd, dit op eigen kosten, onder toezicht van de gemeente.
Artikel 173 van de Grondwet.
Goedgekeurde gemeentelijk reglement op de gemeenteraad op 28 januari 2010 betreffende collectief plaatsen en beheren van individuele waterzuiveringsinstallaties met overeenkomst met de burger, meer bepaald artikel 2 § 8 waarin wordt vermeld dat de eigenaar instemt met de betaling van een éénmalige forfaitaire aansluitingskost gelijk aan de kosten die geïnd worden voor de huisaansluiting op openbaar domein.
Retributie voor aansluiting op het rioleringsnet en het collectief plaatsen en beheren van individuele waterzuiveringsinstallaties - aanslagjaar 2022.
Er wordt ten voordele van de gemeente As, voor het aanslagjaar 2022, een retributie ingevoerd van 400,00 EUR, exclusief btw:
- voor aansluitingen op de riolering op aanvraag en lastens particulieren per perceel of woning:
- voor de plaatsing van een IBA conform het gemeentelijk reglement van 28 januari 2010.
De retributie, die betaald dient te worden, slaat op de eigendom en is verschuldigd door de eigenaar, die de aanvraag voor de aansluiting heeft ingediend.
Het verschuldigde bedrag van 400,00 EUR, exclusief btw, dient na ontvangst van een verzoek tot betaling overgeschreven te worden op een rekeningnummer van het Gemeentebestuur van AS.
Indien een aansluiting dient te gebeuren bij een nieuwbouw dient het verschuldigde bedrag van 400,00 EUR, exclusief btw, betaald te worden te samen met de retributie voor de aflevering van de omgevingsvergunning, zoniet kan er geen omgevingsvergunning bekomen worden.
Artikel 173 van de Grondwet.
Het voorstel van de Raad van Bestuur van de gemeentelijke sportraad
De geldende begrotingsonderichtingen ter zake.
De financiële toestand van de gemeente.
Vaststellen van de retributies voor het gebruik van de gemeentelijke visvijver - aanslagjaar 2022.
Ten voordele van de gemeente As wordt er voor het aanslagjaar 2022 een retributie ingevoerd voor het gebruik van de gemeentelijke visvijver
De mogelijkheid om een dagpas aan te kopen is afgeschaft.
De verschuldigde bedragen zoals hierboven vermeld dienen betaald te worden aan het gemeentebestuur van As, bij aankoop van het visverlof bij het onthaal of de dienst burgerzaken.
Art. 170 § 4 van de grondwet bepaalt dat geen last of belasting door een gemeente kan worden ingevoerd dan door de raad.
De omgevingsvergunning wordt in meerdere decreten en besluiten van de Vlaamse Regering geregeld. Welke procedures er zijn en hoe ze verlopen is terug te vinden in het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en de uitvoeringsbesluiten van 13 februari 2015 en 27 november 2015.
Met de invoering van de omgevingsvergunning wordt er een grotere inzet verwacht van de gemeentelijke middelen. Het is billijk deze inzet door te rekenen aan degenen op wiens initiatief en in wiens voordeel de meldings- en vergunningsprocedures worden doorlopen.
Voor de jaren 2022 tot en met 2025 wordt door de gemeente As een retributie geheven op de meldingen en aanvragen bedoeld in het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
De retributie is verschuldigd door degenen die de aanvraag of de melding heeft ingediend en bij gebreke daarvan de vergunninghouder of exploitant (fysiek of rechtspersoon).
De retributie bestaat uit een bedrag per dossiertype verhoogd met een bedrag per procedurestap.
a) Retributie per dossiertype:
|
gemeente is vergunning-verlenende overheid |
Vlaamse overheid of provincie is vergunning-verlenende overheid |
1. melding van een ingedeelde inrichting of activiteit |
€ 10 |
0 |
2. melding voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen |
€ 10 |
0 |
3. aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen : - gewone procedure - vereenvoudigde procedure |
€ 60 € 30 |
€ 60 € 30 |
4. aanvraag van een omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit : - gewone procedure - vereenvoudigde procedure |
€ 30 |
€ 30 |
5. aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden : - met wegenis - zonder wegenis |
€ 60 € 30 |
|
6. vraag tot omzetting van een milieuvergunning verleend voor 20 jaar naar een permanente vergunning (art. 390 omgevingsvergunningsdecreet) |
€ 60 |
|
7. bekendmaking van het verstrijken van elke geldigheidsperiode van twintig jaar van een omgevingsvergunning van onbepaalde duur (art. 83, § 1, lid 3 omgevingsvergunningsdecreet) |
€ 30 |
|
8. verzoek tot bijstelling van de milieuvoorwaarden |
€ 30 |
|
9. verzoek tot bijstelling van een verkavelingsvergunning |
€ 60 |
|
10. Afstand van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden (art. 104 omgevingsvergunningsdecreet) |
€ 10 |
|
11. melding van de overdracht van de vergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit - volledige overdracht - gedeeltelijke overdracht |
€ 60 |
0 |
12. aanvraag van een stedenbouwkundig attest (art. 5.3.1 VCRO) |
€ 30 |
|
13. aanvraag van een planologisch attest (art. 4.4.24 e.v. VCRO) |
€ 250 |
|
b) Belasting per procedurestap
Vrijstellingen
Er is een vrijstelling van retributie voor:
Invordering
De retributie dient betaald te worden na ontvangst van de betalingsuitnodiging. De retributie wordt bij de schuldenaar ingevorderd door de financieel directeur. Bij gebrek aan betaling in der minne zal de retributie burgerrechtelijk ingevorderd worden.
Bekendmaking
Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het is aangewezen een billijke vergoeding aan te rekenen aan de aanvrager van de administratieve dienstverlening om de kostprijs (gedeeltelijk) te recupereren. Via voorliggend wijzigingsbesluit wordt beslist tot:
Deze wijzigingen gaan in vanaf 1 januari 2022
Wetgeving specifiek m.b.t. de conformiteitsattesten:
Voor het afleveren van een conformiteitsattest voor huur- en kamerwoningen wordt een retributie geheven.
De bedragen van de verschillende retributies moeten worden vastgelegd in een reglement.
Er wordt met ingang van 1 januari 2022 een retributie geheven voor het afleveren van een conformiteitsattest voor huur‐ en kamerwoningen.
Begrippen en definities
Conformiteitsattest: Een attest uitgereikt door ofwel de burgemeester of Wonen‐Vlaanderen dat bevestigt dat een kamer of een zelfstandige woning voldoet aan de minimale normen inzake veiligheid, gezondheid, woonkwaliteit, brandveiligheid en woningbezetting zoals gesteld in de Codex Wonen van 2021 en het uitvoeringsbesluit. In onderstaand reglement handelt het enkel over conformiteitsattesten welke afgeleverd worden door de Burgemeester.
Codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020
Uitvoeringsbesluit: Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021
Gebouw: Een gebouw is een geheel van onroerend goed, bevattende zowel hoofd‐ als bijgebouwen, die als één geheel kunnen beschouwd worden en waarin zich één of meerdere zelfstandige en/of niet‐zelfstandige woningen kunnen bevinden.
Zelfstandige woning: Een zelfstandige woning is een entiteit die hoofdzakelijk bestemd is voor de huisvesting van één of meer personen en die alle leeffuncties bevat binnen de woning. Soms valt de woning samen met het hele gebouw (ééngezinswoning), soms maakt de woning slechts deel uit van een gebouw (bv. één appartement of studio in een gebouw), soms bestaat de woning zelfs uit één enkel lokaal van het gebouw (studio). In elke woning moet het mogelijk zijn te slapen en te bewegen. De slaap‐ en leeffuncties moeten dus steeds aanwezig zijn om van een woning te spreken.
Niet‐zelfstandige woning:
Verhuurder: Elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die als eigenaar, mede‐eigenaar, vruchtgebruiker, erfpachter, opstalhouder of lasthebber een woning verhuurt of ter beschikking stelt, al dan niet tegen betaling wordt als verhuurder aangeduid.
Technisch verslag: Het verslag dat in het kader van een conformiteitsonderzoek door een bevoegd persoon is opgesteld aan de hand van de bij de Vlaamse Regering vastgestelde modellen.
De retributie is verschuldigd voor aanvragen die ingediend worden vanaf 1 januari 2022 en is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die de administratieve dienst vraagt.
§1. Voor de aanvraag van een conformiteitsattest voor een woning, ongeacht of de afgifte van het conformiteitsattest toegestaan of geweigerd wordt, wordt de retributie vastgesteld als volgt:
§2 De retributie is verschuldigd, ongeacht de reden voor de aanvraag.
§3 Er wordt een vrijstelling op de retributie toegekend:
De retributie is verschuldigd bij de aanvraag van een conformiteitsattest voor zelfstandige en niet-zelfstandige woningen. Na betaling van de retributie volgt er een woningonderzoek en indien noodzakelijk één hercontrole. Indien er na de hercontrole nog geen conformiteitsattest kan afgeleverd worden, dan wordt de aanvraagprocedure afgesloten.
De behandelingstermijn voor de aanvraag van een conformiteitsattest bedraagt 60 dagen, te rekenen vanaf dat aanvraagdatum.
Het conformiteitsattest dient aangevraagd te worden via het inschrijvingsformulier dat IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ ter beschikking stelt. De betaling gebeurt enkel via overschrijving.
Door de dienst economie werd bij de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen een ‘Vergunning ethylalcohol en alcoholhoudende dranken - Handelaar‘ aangevraagd en toegekend (zie bijlage).
De gemeente As wenst het Dorpsbier 'Baekelaer' te verkopen op verschillende gemeentelijke diensten. Dit moet bijgevolg worden opgenomen in een retributiereglement.
De prijs van het dorpsbier is verhoogd en daarom moeten de tarieven in het retributiereglement aangepast worden.
De gemeenteraad stelt volgende tarieven vast voor de verkoop van het Dorpsbier 'Baekelaer' aan particulieren:
Het Dorpsbier 'Baekelaer' zal door verschillende gemeentelijke diensten worden verkocht.
Dit besluit treedt in werking vanaf 20 december 2021 tot en met 31 december 2025.
De tarieven voor de gemeentelijke saneringsvergoedingen, zowel voor drinkwatergebruikers als voor eigen waterwinners moeten opnieuw vastgesteld worden voor 31 december 2021 om te kunnen ingaan/verder te lopen op 1 januari 2022.
De wet van 26 maart 1971 op de bescherming van de oppervlaktewateren tegen verontreiniging, en latere wijzigingen.
Het decreet van 24 mei 2002 betreffende water bestemd voor menselijke aanwending, en latere wijzigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 2013 inzake de goedkeuring van de saneringsovereenkomst met de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening inzake opvang en transport van water.
De omzendbrief LNE/2010 van 26 maart 2010 waarin de Vlaamse Overheid de toepassing van de aanrekening van een vergoeding voor de gemeentelijke sanering van het bedrijfsafvalwater afkomstig uit een private waterwinning verduidelijkt.
Het ontwerp van decreet tot wijziging van de wet van 26 maart 1971 op de bescherming van de oppervlaktewateren tegen verontreiniging en het decreet van 24 mei 2002 betreffende water bestemd voor menselijke aanwending, ingediend op 30 oktober 2015 door de Vlaamse Regering en goedgekeurd op 9 december 2015.
Door het decreet van de Vlaamse regering is er een nieuwe tariefstructuur voor de drinkwaterfactuur in zijn geheel en de gemeentelijke saneringsvergoeding en -bijdrage.
Deze nieuwe tariefstructuur bevat volgende elementen:
De gemeentelijke saneringsvergoeding bestaat uit een vastrecht en een variabele prijs per m³
Dit vastrecht bedraagt 30 euro per wooneenheid, verminderd met 6 euro per gedomicilieerde. Het vastrecht kan niet negatief worden
De variabele prijs voor de huishoudelijke klanten bestaat uit een basistarief en een comforttarief. Dit comforttarief bedraagt het dubbele van het basistarief. De schijfgrens ligt op een verbruik van 30 m³ per wooneenheid per jaar, vermeerderd met 30 m³ per gedomicilieerde per jaar.
De variabele prijs voor de niet-huishoudelijke klanten bestaat uit een vlak tarief tot 500 m³ per jaar en 2 bijkomende tariefschijven voor het verbruik van 501 tot 6.000 m³ en boven de 6.000 m³ per jaar.
Een sociaal tarief wordt toegepast als de abonnee op 1 januari geniet van één van de volgende tegemoetkomingen:
Het gewaarborgde inkomen voor bejaarden met toepassing van de wet van 1 april 1969 tot instelling van een gewaarborgd inkomen voor bejaarden of de inkomensgarantie voor ouderen met toepassing van de wet van 22 maart 2001 tot instelling van een inkomensgarantie voor ouderen;
Het leefloon of levensminimum, toegekend door het OCMW met toepassing van de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijke integratie, respectievelijk de wet van 2 april 1965 betreffende het ten laste nemen van de steun verleend door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
De inkomensvervangende tegemoetkoming voor personen met een handicap met toepassing van de wet van 27 februari 1987 betreffende de tegemoetkomingen aan personen met een handicap;
De tegemoetkoming hulp aan bejaarden met toepassing van de wet van 27 februari 1987 betreffende de tegemoetkomingen aan personen met een handicap;
De integratietegemoetkoming voor personen met een handicap met toepassing van de wet van 27 februari 1987 betreffende de tegemoetkomingen aan personen met een handicap.
Dit sociale tarief bedraagt 1/5 van het tarief voor zowel het vastrecht als de variabele prijs.
De gemeentelijke saneringsvergoeding mag maximaal 1,4 keer het bovengemeentelijk tarief bedragen.
De gemeenteraad legt onderstaande tarieven van de gemeentelijke saneringsvergoeding zowel voor drinkwatergebruikers als voor eigen waterwinners met ingang van 1 januari 2022 als volgt vast:
HUISHOUDELIJKE TARIEVEN (excl. 6% BTW) | ||||||
*vastrecht = jaarlijkse vaste vergoeding | € 30,00 | |||||
korting per gedomicilieerde persoon op vastrecht (max. 5 personen) | € 6,00 | |||||
basistarief | 1,30€/m³ | |||||
comforttarief | 2,60€/m³ | |||||
NIET-HUISHOUDELIJKE TARIEVEN (excl. 6%BTW) | ||||||
*vastrecht = jaarlijkse vaste vergoeding | € 30,00 | |||||
korting per gedomicilieerde persoon op vastrecht (max. 5 personen) | € 6,00 | |||||
schijf 1: 0-500m³ | 1,30€/m³ | |||||
schijf 2: 501-6000m³ | 1,30€/m³ | |||||
schijf 3: 6001-60000m³ | 0,80€/m³ | |||||
schijf 4: >60000m³ | 0,80€/m³ | |||||
AFVOERTARIEF OPENBARE INDIVIDUELE BEHANDELING AFVALWATER (IBA) (excl. 6% BTW) | 1,30€/m³ |
* grootverbruikers heffingsplichtigen
De gemeentelijke saneringsvergoeding is onderworpen aan 6% BTW voor de drinkwatergebruikers en aan 21% BTW voor de eigen waterwinners.
De Watergroep (Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening) staat in voor de inning van de gemeentelijke saneringsvergoeding.
Om recht te hebben op de toelage moet de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen binnen de gestelde termijn zijn betaald; dit is twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.”
De gemeente geeft een jaarlijkse toelage aan gezinnen of aan de patiënt zelf, die voldoet aan de voorwaarden nl.:
De invoering van het Diftar-huisvuilophalingssysteem waardoor, voornamelijk incontinentie en stomapatiënten, geconfronteerd worden met hogere kosten.
De beleidsdoelstelling: actienummer 335 - budgetcode “2022/6491000/4/0909/ - Toelages WIGW's, incontinentiepatiënten en bestaansminimumtrekkers”.
Voor het dienstjaar 2022 een toelage toe te kennen van 55 euro aan de patiënt zelf of aan het gezin dat hem verzorgt onder de volgende voorwaarden:
Om recht te hebben op de toelage moet de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen binnen de gestelde termijn zijn betaald; dit is twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.”
Deze toelage dient, vergezeld van de nodige bewijsstukken, aangevraagd te worden aan het gemeentebestuur uiterlijk 2 maanden na de verzending van het aanslagbiljet.
De kredieten, nodig voor de betaling van deze toelage, worden aangerekend onder de beleidsdoelstelling: actienummer 335 - budgetcode “2022/6491000/4/0909/ - Toelages WIGW's, incontinentiepatiënten en bestaansminimumtrekkers”.
Het protocol van overleg met de vakbonden d.d.7 december 2021.
De personeelsformatie dient geactualiseerd te worden aan de toekomstige noden en uitdagingen. De voorliggende wijzigingen zijn voorzien in de aanpassing MJP.
De gemeenteraad stelt de aangepaste personeelsformatie integraal in bijlage opgenomen vast.
Het decreet van 28 januari 1974 betreffende het Cultuurpact
Het decreet van 9 maart 2007 houdende de subsidiëring van gemeente- en provinciebesturen en de Vlaamse Gemeenschapscommissie voor het voeren van een Sport voor Allen-beleid (BS 2007-05-04);
De gemeentelijke erkenningsvoorwaarden voor sportverenigingen goedgekeurd op de gemeenteraad van 18 december 2008;
De aanpassing van het subsidiereglement sportverenigingen vanaf werkjaar 2008-2009 goedgekeurd op de gemeenteraad van 18 november 2010;
Het impulssubsidiereglement goedgekeurd op de gemeenteraad van 18 november 2010.
De Vlaamse Regering stelt ter uitvoering van het decreet Sport Voor Allen 0,80 eurocent per inwoner ter beschikking voor het uitwerken van de taken die voorzien zijn in het impulssubsidie-hoofdstuk van het sportbeleidsplan. Op voorwaarde dat de gemeente beschikt over een goedgekeurd gemeentelijke sportbeleidsplan inclusief het 5de hoofdstuk impulssubsidie en goedgekeurd reglement ter verdeling van de impulssubsidies.
De sportverenigingen, al dan niet aangesloten bij de sportraad, ontvingen een subsidieaanvraagformulier. Onder de binnen gekomen aanvraagformulieren wordt aan de hand van het goedgekeurd subsidiereglement het bedrag dat in het budget 2021 is opgenomen verdeeld.
MAAR: De sportverenigingen hebben door Corona een grote tijd stil gelegen. Trainingen en wedstrijden werden geannuleerd. Opleidingen gingen niet door, bijscholingen vielen stil,.............een hele tijd was er geen sportaanbod. Daarom werd beslist de verdeling van het jaar voordien over te nemen.
De begunstigde verenigingen zijn op straffe van gehele terugbetaling van het toegekende bedrag, gehouden deze toelage aan te wenden voor de diverse uitgaven van hun vereniging.
De gemeenteraad keurt de impulssubsidies sportverenigingen 2020-2021 als volgt goed.
As-Niel United |
1300.00 |
Jaraco As vc |
828.70 |
BBC As |
1245.61 |
TC As |
1778.78 |
CLAP As |
217.50 |
Shin Bo |
582.60 |
JuJutsu |
403.96 |
Waterratjes |
295.21 |
TTC As | 147.60 |
Tegen deze beslissing kan een beroep worden ingesteld door een schriftelijk bezwaar te richten aan het college van burgemeester en schepenen, Dorpsstraat 1 bus 1, 3665 As. Je beschikt daarvoor over een termijn van dertig kalenderdagen, die ingaat op de dag nadat je deze beslissing hebt ontvangen.Indien je niet akkoord bent met het antwoord of geen antwoord ontvangt, kan je een beroep instellen bij de beroepsinstantie inzake de openbaarheid van bestuur (openbaarheid@vlaanderen.be) of departement Kanselarij en Bestuur, Havenlaan 88 bus 20, 1000 Brussel. Je beschikt daarvoor over een termijn van dertig kalenderdagen, die ingaat op de dag nadat je deze beslissing hebt ontvangen.
Het subsidiereglement voor sportverenigingen met jeugdwerking waarvoor de specifieke infrastructuur niet aanwezig is in onze gemeente goedgekeurd op de gemeenteraad van 18 december 2008.
De gemeentelijke erkenningsvoorwaarden voor sportverenigingen goedgekeurd op de gemeenteraad van 18 december 2008.
De sportverenigingen die wensen te genieten van de toelage aan sportverenigingen met jeugdwerking waarvoor specifieke infrastructuur niet aanwezig is in onze gemeente, dienden een speciaal ontworpen subsidieaanvraagformulier, aangevuld met de gevraagde gegevens van het voorbije sportseizoen in te dienen.
Het totaal van het subsidiebedrag voor iedere vereniging werd uitgeteld volgens het subsidiereglement sportverenigingen met jeugdwerking waarvoor de specifieke infrastructuur niet aanwezig is in onze gemeente.
MAAR: De sportverenigingen hebben door Corona een grote tijd stil gelegen. Trainingen en wedstrijden werden geannuleerd. Opleidingen gingen niet door, bijscholingen vielen stil,.............een hele tijd was er geen sport. Daarom werd beslist de verdeling van het jaar voordien over te nemen.
Aan de verenigingen die voldoen aan het subsidiereglement sportverenigingen met jeugdwerking waarvoor de specifieke infrastructuur niet aanwezig is in onze gemeente, volgens de hierin voorziene formule volgende toelagen toe te kennen voor het dienstjaar 2020.
Waterratjes 475.00 euro
Tegen deze beslissing kan een beroep ingesteld worden door een schriftelijk bezwaar te richten aan het college van burgemeester en schepenen, Dorpsstraat 1 bus 1, 3665 As. Je beschikt daarvoor over een termijn van dertig kalenderdagen, die ingaat op de dag nadat je deze beslissing hebt ontvangen.Indien je niet akkoord bent met het antwoord of geen antwoord ontvangt, kan je een beroep instellen bij de beroepsinstantie inzake de openbaarheid van bestuur (openbaarheid@vlaanderen.be) of departement Kanselarij en Bestuur, Havenlaan 88 bus 20, 1000 Brussel. Je beschikt daarvoor over een termijn van dertig kalenderdagen, die ingaat op de dag nadat je deze beslissing hebt ontvangen.
De sportfunctionaris heeft aan de hand van de binnen gekomen aanvraagformulieren en het subsidiereglement werd per vereniging per onderdeel punten toegekend.
De punten werden herleid tot bedragen.
Het bedrag van As-Niel United werd herberekend omdat het subsidiebedrag niet hoger kan liggen dan de gedane uitgave van de vereniging zelf.
Het subsidiereglement voor sportverenigingen met jeugdwerking die een erfpachtovereenkomst met de gemeente hebben, goedgekeurd op de gemeenteraad van 18 december 2008.
De gemeentelijke erkenningsvoorwaarden voor sportverenigingen goedgekeurd op de gemeenteraad van 18 december 2008.
De sportverenigingen die wensen te genieten van de toelage aan sportverenigingen met jeugdwerking en die voor hun accommodatie een erfpacht hebben met de gemeente, dienden een speciaal ontworpen subsidieaanvraagformulier, aangevuld met de gevraagde gegevens van het voorbije sportseizoen in te dienen.
Het totaal van het subsidiebedrag voor iedere vereniging werd uitgeteld volgens de toelage aan sportverenigingen met jeugdwerking en die voor hun accommodatie een erfpacht hebben met de gemeente.
MAAR: De sportverenigingen hebben door Corona een grote tijd stil gelegen. Trainingen en wedstrijden werden geannuleerd. Opleidingen gingen niet door, bijscholingen vielen stil,.............een hele tijd was er geen sportaanbod. Daarom werd beslist de verdeling van het jaar voordien over te nemen.
Aan de verenigingen die voldoen aan het subsidiereglement sportverenigingen met jeugdwerking die een erfpachtovereenkomst met de gemeente hebben, volgens de hierin voorzienen formule volgende toelagen toe te kennen voor het dienstjaar 2020.
T.C. AS 1409.00 euro
AS - NIEL UNITED 1516.00 euro
Tegen deze beslissing kan een beroep ingesteld worden door een schriftelijk bezwaar te richten aan het college van burgemeester en schepenen, Dorpsstraat 1 bus 1, 3665 As. Je beschikt daarvoor over een termijn van dertig kalenderdagen, die ingaat op de dag nadat je deze beslissing hebt ontvangen. Indien je niet akkoord bent met het antwoord of geen antwoord ontvangt, kan je een beroep instellen bij de beroepsinstantie inzake de openbaarheid van bestuur (openbaarheid@vlaanderen.be) of departement Kanselarij en Bestuur, Havenlaan 88 bus 20, 1000 Brussel. Je beschikt daarvoor over een termijn van dertig kalenderdagen, die ingaat op de dag nadat je deze beslissing hebt ontvangen.
De sportfunctionaris heeft aan de hand van de binnen gekomen aanvraagformulieren en het subsidiereglement werd per vereniging per onderdeel punten toegekend.
De punten werden herleid tot bedragen.
Het decreet van 28 januari 1974 betreffende het Cultuurpact
Het decreet van 9 maart 2007 houdende de subsidiëring van gemeente- en provinciebesturen en de Vlaamse Gemeenschapscommissie voor het voeren van een Sport voor Allen-beleid (BS 2007-05-04);
De gemeentelijke erkenningsvoorwaarden voor sportverenigingen goedgekeurd op de gemeenteraad van 18 december 2008;
De aanpassing van het subsidiereglement sportverenigingen vanaf werkjaar 2008-2009 goedgekeurd op de gemeenteraad van 18 november 2010;
Verdeling van de subsidies voor sportverenigingen voorzien onder artikelnummer 764/332-02 voor werkjaar 2021 aan de hand van op de gemeenteraad van 18 november 2010 goedgekeurd subsidiereglement.
De sportverenigingen, al dan niet aangesloten bij de sportraad, ontvingen een subsidieaanvraagformulier. Onder de binnen gekomen aanvraagformulieren wordt aan de hand van het goedgekeurd subsidiereglement het bedrag dat in het budget 2020 is opgenomen onder artikelnummer 764/332-02 verdeeld.
MAAR: De sportverenigingen hebben door Corona een grote tijd stil gelegen. Trainingen en wedstrijden werden geannuleerd. Opleidingen gingen niet door, bijscholingen vielen stil,.............een hele tijd was er geen sportaanbod. Daarom werd beslist de verdeling van het jaar voordien over te nemen.
De gemeenteraad keurt de beleidssubsidies sportverenigingen 2020-2021 als volgt goed.
As-Niel United |
363.58 |
Jaraco As VC |
565.86 |
VC Tops |
126.38 |
Volley 91 |
18.05 |
TTC As |
415.55 |
BBC As |
589.14 |
Futsal As United |
18.05 |
FC Dennengaerde |
76.14 |
Volley 84 |
126.38 |
Baclas |
0 |
BC Pret & Plezier |
0 |
Paparodo 94 |
0 |
Seniorennetbal |
172.81 |
Senioren Onderhoudsturn |
239.88 |
ZVC Jungle Boys |
0 |
TC Tennis As |
750.35 |
Recreatie As |
357.39 |
CLAP As |
295.24 |
Dans As |
328.25 |
Shin-Bo As |
404.35 |
Ju Jutsu school |
519.96 |
WSV De Heikabouters |
290.99 |
Waterratjes As |
309.65 |
WTC Sportief |
172.81 |
De Moedige Herdershond |
226.74 |
Tilcas Boys |
0 |
De Dappere Vriend | 131.31 |
6500 |
De begunstigde verenigingen zijn op straffe van gehele terugbetaling van het toegekende bedrag, gehouden deze toelage aan te wenden voor de diverse uitgaven van hun vereniging.
Tegen deze beslissing kan een beroep ingesteld worden door een schriftelijk bezwaar te richten aan het college van burgemeester en schepenen, Dorpsstraat 1 bus 1, 3665 As. Je beschikt over een termijn van dertig kalenderdagen, die ingaat op de dag nadat je deze beslissing hebt ontvangen. Indien je niet akkoord bent met het antwoord of geen antwoord ontvangt, kan je een beroep instellen bij de beroepsinstantie inzake de openbaarheid van bestuur (openbaarheid@vlaanderen.be) of departement Kanselarij en Bestuur, Havenlaan 88 bus 20, 1000 Brussel. Je beschikt daarvoor over een termijn van dertig kalenderdagen, die ingaat op de dag nadat je deze beslissing hebt ontvangen.
Aan de hand van deze documenten en het reglement tussenkomst in de kosten verbonden aan de sportbeoefening van een persoon met een beperking werd voor een de subsidie voor elke aanvraag uitgeteld.
De aanpassing van het subsidiereglement sportverenigingen vanaf werkjaar 2008-2009 goedgekeurd op de gemeenteraad van 18 november 2010.
Het subsidiereglement tussenkomst in de kosten verbonden aan de sportbeoefening van een persoon met een beperking goedgekeurd op de gemeenteraad van 19 februari 2009.
In het sportbeleidsplan is een hoofdstuk differentiatie in de sport opgenomen. In het budget 2021 is hiervoor een bedrag van 500 euro voorzien. Via de gemeentelijke infokanalen werd een oproep gelanceerd naar personen met een beperking die een toelage wensen te genieten voor hun sportbeoefening. De voorbije periode heeft 1 persoon die hiervoor in aanmerking komt en van deze subsidie gebruik wenst te maken de nodige informatie voor het seizoen 2020 – 2021 overgemaakt aan de sportdienst.
MAAR: De sportverenigingen hebben door Corona een grote tijd stil gelegen. Trainingen en wedstrijden werden geannuleerd. Opleidingen gingen niet door, bijscholingen vielen stil,.............een hele tijd was er geen sportaanbod. Daarom werd beslist de verdeling van het jaar voordien over te nemen.
Aan de personen die voldoen aan het subsidiereglement tussenkomst in de kosten verbonden aan de sportbeoefening van een persoon met een beperking volgens de hierin voorziene formule volgende toelagen toe te kennen voor het dienstjaar 2021.
De gemeenteraad keurt de subsidies sportbeoefening van personen met een beperking 2020-2021 als volgt goed.
M.C. 365 euro
Tegen deze beslissing kan een beroep ingesteld worden door een schriftelijk bezwaar te richten aan het college van burgemeester en schepenen, Dorpsstraat 1 bus 1, 3665 As. Je beschikt daarvoor over een termijn van dertig kalenderdagen, die ingaat op de dag nadat je deze beslissing hebt ontvangen. Indien je niet akkoord bent met het antwoord of geen antwoord ontvangt, kan je een beroep instellen bij de beroepsinstantie inzake de openbaarheid van bestuur (openbaarheid@vlaanderen.be) of departement Kanselarij en Bestuur, Havenlaan 88 bus 20, 1000 Brussel. Je beschikt daarvoor over een termijn van dertig kalenderdagen, die ingaat op de dag nadat je deze beslissing hebt ontvangen.
Elke jeugdvereniging die minimum 1 jaar werking kan aantonen komt in aanmerking voor een werkingstoelage. Deze toelage wordt op basis van een puntensysteem berekend. Deze toelage kan gebruikt worden voor de dagelijkse werking van de vereniging.
Chiro As - Niel heeft een aanvraag ingediend tot het bekomen van een gemeentelijke toelage.
Aan de hand van het subsidiereglement heeft de jeugddienst een subsidieverdeling opgemaakt.
Volgens het subsidiereglement heeft de Chiro As-Niel recht op 1 300 euro.
De gemeenteraad keurt de toekenning van de toelage van 1 300 euro aan de Chiro As op basis van de verdeelsleutel subsidie jeugdverenigingen goed.
Alle ingediende subsidiedossiers werden beoordeeld door de werkgroep subsidies van de cultuurraad en getoetst aan het subsidiereglement van de cultuurraad.
Toelage culturele verenigingen | 2020 | 2021 |
K.F. De Juliusvrienden | € 274,52 | € 318,28 |
Orde der Asserbakken | € 409,13 | € 474,35 |
Schutterij St.-Martinus | € 411,66 | € 477,28 |
Schutterij St.-Sebastiaan | € 587,62 | € 681,29 |
Veldeke As-Niel | € 323,80 | € 375,42 |
Tijl & Nele | € 362,76 | € 420,59 |
St.-Aldegondiskring | € 404,13 | € 468,55 |
Houtsnijclub | € 130,47 | € 151,27 |
Okra | € 278,95 | € 323,42 |
Ouderraad Vrije Basisschool | € 321,41 | € 372,65 |
Ouderraad Gemeentelijke Basisschool | € 235,83 | € 273,42 |
Kunstkring St.-Aldegondis | € 103,77 | € 120,31 |
Gezinsbond As | € 402,55 | € 466,72 |
Wijkcomité Zevenhuizen | € 247,47 | € 286,92 |
Grotcomité | € 298,95 | € 346,61 |
Femma | € 123,28 | € 142,93 |
CabanAs | € 0,00 | € 0,00 |
Kolenspoor | € 0,00 | € 0,00 |
Fonds Penry Guy | € 0,00 | € 0,00 |
NEOS | € 0,00 | € 300,00 |
Buurthuis Statiewijk | € 0,00 | € 0,00 |
€ 4.916,30 | € 6.000,00 |
Toelage vaderlandslievende verenigingen | 2020 | 2021 |
Veteranen Leopold III | € 100,00 | € 100,00 |
Nationale Strijdersbond | € 100,00 | € 100,00 |
TOTAAL | € 200,00 | € 200,00 |
De gemeenteraadsbeslissing van 18 december 1986 waarin het subsidiereglement van de cultuurraad werd goedgekeurd.
De gemeenteraadsbeslissingen van 7 september 1989, 8 oktober 1992, 4 september 1997, 29 juni 2000 en 13 oktober 2011 waarin het subsidiereglement van de cultuurraad werd aangepast.
Alle culturele verenigingen aangesloten bij de cultuurraad mogen jaarlijks een subsidiedossier indienen en op basis van het subsidiereglement van de cultuurraad kunnen zij subsidiepunten verdienen, die worden omgezet in een financiële toelage.
Net zoals bij de sportverenigingen is er in het voorbije jaar op cultureel gebied zeer weinig tot niets georganiseerd door de culturele verenigingen zelf.
Daarom stelt de cultuurdienst net zoals de sportdienst voor om de bedragen van de verdeling van de subsidies voor dit jaar over te nemen van het jaar 2019-2020. Daarnaast stelt de cultuurdienst voor om de bedragen in verhouding te vermeerderen naar het totale voorziene bedrag van € 6.000. In bijlage kan het overzicht worden teruggevonden.
De gemeenteraad keurt de toekenning van de toelagen aan de culturele verenigingen, dienstjaar 2021, goed na goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen dd. 2021-10-08.
Het onderzoek van de activiteiten van deze vereniging.
De wet van 1983-11-14 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, inzonderheid op de artikelen 3 en 7, eerste lid 1°, en artikel 9, eerste lid.
Het besluit van de gemeenteraad van 1986-12-18, over de vaststelling van het gemeentelijk subsidiereglement voor de verenigingen, waaraan uitwerking werd verleend door de heer gouverneur op 11 maart 1987.
Aanvraag met bewijsstukken ingediend op 2 december 2021 door vzw Natuurpunt.
De gemeenteraad keurt goed om voor het dienstjaar 2021 een toelage van € 500,00 toe te kennen aan vzw Natuurpunt Afdeling As, p.a. Inthof Tom, voorzitter, Bosstraat 22 - 3665 AS. De storting zal gebeuren op rekening BE94 0682 4085 9414.
Tegen deze beslissing kan een beroep ingesteld door een schriftelijke bezwaar te richten aan het college van burgemeester en schepenen, Dorpsstraat 1 bus 1, 3665 As. Je beschikt daarvoor over een termijn van dertig kalenderdagen, die ingaat op de dag nadat je deze beslissing hebt ontvangen. Indien je niet akkoord bent met het antwoord of geen antwoord ontvangt, kan je een beroep instellen bij de beroepsinstantie inzake de openbaarheid van bestuur (openbaarheid@vlaanderen.be of departement Kanselarij en Bestuur, Havenlaan 88, bus 20, 1000 Brussel. Je beschikt daarvoor over een termijn van dertig kalenderdagen, die ingaat op de dag nadat je deze beslissing hebt ontvangen.”
Voor het OCMW As werden volgende kredieten vastgesteld via een aanpassing meerjarenplan door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn volgens schema M3:
Omzendbrief 3 mei 2019 strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Decreet Lokaal Bestuur 22 december 2017.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de vaststelling van het aangepaste meerjarenplan behoort tot de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen.
De gemeenteraad keurt het gedeelte van het OCMW As van het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 goed zoals vastgesteld door de Raad voor Maarschappelijk Welzijn.
Voor de gemeente As kunnen we na deze aanpassing volgende kredieten vaststellen volgens schema M3:
Omzendbrief 3 mei 2019 strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Decreet Lokaal Bestuur 22 december 2017.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de vaststelling van het meerjarenplan behoort tot de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan vaststellen.
Dit telt ook voor aanpassingen aan het meerjarenplan.
De gemeenteraad stelt het gedeelte van de gemeente As van de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 vast.
De groeiende complexiteit van sommige dossiers en het tekort aan personeel maakt het inwinnen van de ondersteuning van een externe deskundige voor de reguliere werking van de dienst ruimtelijke ordening noodzakelijk. Deze opdracht is tijdelijk totdat er een definitieve oplossing gevonden kan worden door bijvoorbeeld personeelsaanpassingen- of verschuivingen, intergemeentelijke samenwerking of een aanpassing in het organogram. De gemeente As wil een overeenkomst afsluiten met een extern consultancykantoor dat het bestuur adviseert en begeleidt in dossiers rond project- en gebiedsontwikkeling op het vlak van ruimtelijke planning, vergunningen en contracten. Bij het opstellen van de lastvoorwaarden van deze opdracht beschikt de aanbestedende overheid nog niet over de exact benodigde hoeveelheden. Daarom zijn de vermoedelijke hoeveelheden louter indicatief. Zij binden het bestuur op geen enkele wijze. Elke opdracht op basis van onderhavig contract geschiedt op afroep van dienst omgeving.
In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst ondersteuning dienst ruimtelijke ordening” werd een bestek met nr. 2021-020 opgesteld door Ruimtelijke ordening.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 72.000,00 excl. btw of € 87.120,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 89, § 1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 750.000,00 niet) en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het bestek met nr. 2021-020 en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst ondersteuning dienst ruimtelijke ordening”, opgesteld door Ruimtelijke ordening worden
goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 72.000,00 excl. btw of € 87.120,00 incl. 21% btw.
<$B
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in meerjarenplan 2020-2025
Als samenwerkingsverband 'De Plan-Trekkers' willen we inzetten op de lokale verankering van ons aanbod om alzo drempelverlagend en netwerkversterkend te werken.
We kunnen daarom gebruik maken van locatie(s) in de gemeente, waar andere diensten en organisaties betreffende welzijn en jeugd ook aanwezig zijn. Er is voor de gezinscoaches en/of eerstelijns psycholoog een werkplek en gesprekslokalen voorzien.
Specifieke afspraken:
De Plan-Trekkers worden actief betrokken bij en uitgenodigd voor netwerkoverleg georganiseerd door het lokaal bestuur ifv onze doelgroep (kwetsbare gezinnen, jongeren en kinderen). De verslaggeving van deze overlegmomenten wordt gedeeld met het aanspreekanker.
Er is een actieve afstemming op initiatief van het lokaal bestuur met lokale gezinscoaches, jeugdwelzijnswerk, partners HVHK, lokale schoolwerkers, andere netwerkorganisaties … Specifieke afspraken:
De gezinscoach neemt deel aan het overleg opvoedingsondersteuning waar vele partners vertegenwoordigd zijn en telkens afstemming mogelijk is..
Het lokaal bestuur zet onze werking jaarlijks in de kijker via een gemeentelijk communicatiekanaal
Eén vertegenwoordiger van het lokaal bestuur neemt minimaal twee keer per jaar deel aan het overlegmoment van het lerend netwerk.
Het aanspreekpunt binnen het lokaal bestuur (Gemeente/OCMW) voor De Plan-Trekkers is:
Kim Meyers – kim.meyers@as.be
De Plan-Trekkers voorzien de gemeente van een gezinscoach die ook persoonlijk aanspreekanker is. De contactgegevens van de aanspreekankers zijn terug te vinden op de website.
Maud Plevoets - maud.plevoets@plan-trekkers.be
Daarnaast blijft het mogelijk, indien aangewezen, om contact te nemen met de netwerkcoördinator Eva Ruysen. eva.ruysen@plan-trekkers.be
Het aanspreekanker kan vragen rond mogelijke aanmeldingen beantwoorden, maar effectieve aanmeldingen blijven verlopen via het aanmeldteam.
Het aanspreekanker kan uitgenodigd worden voor lokale overlegmomenten.
Het aanspreekanker is maximaal aanwezig op deze overlegmomenten. Indien er geen aanwezigheid mogelijk is, wordt vooraf verontschuldigd en wordt actief het verslag opgevolgd.
De gemaakte afspraken binnen deze overlegmomenten worden op eigen initiatief opgevolgd en hierover wordt terug gekoppeld naar de lokale coördinatoren.
Het aanspreekanker is aanwezig, aanspreekbaar en zichtbaar voor andere diensten en organisaties.
Het aanspreekanker kan vragen doorgeven aan collega gezinscoaches die ook werken in de gemeente.
De Plan-Trekkers voorzien de ELZ waartoe de gemeente behoort van een ELP’er. De contactgegevens van de ELP’ers zijn terug te vinden op de website.
De Plan-Trekkers voorzien het lokaal bestuur van het LOGO ‘PLANTREKKER GEMEENTE’. Het lokaal bestuur mag dit logo gebruiken in eigen communicatie om de samenwerking met Eén gezin, één plan, De Plan-Trekkers uit te dragen.
Indien het aanspreekpunt of andere contactpersonen wijzigen, kan u steeds onze website raadplegen voor de juiste gegevens: https://plan-trekkers.beEerder is al een samenwerkingsovereenkomst getekend tussen ons lokaal bestuur en De Plantrekkers in kader van '1 gezin - 1 plan'. Met de uitbreidingsoproep beoogt de Vlaamse Overheid een nieuwe manier van samenwerken binnen de rechtstreeks toegankelijke jeugdhulp (RTJ). Bedoeling is snelle, continue en voldoende nabije jeugdhulp mogelijk te maken.
De ambitie is om via '1 gezin - 1 plan' de hulpvragen van het gezin centraal te zetten en iedereen die betrokken is, staat mee in voor de ondersteuning van het gezin.
Alle betrokken organisaties worden gevraagd om partnerschappen aan te gaan of te herschrijven en de hulpverlening vorm te geven door buiten de lijntjes te durven kleuren, dit in functie van een snel en efficiënt antwoord op de vraag van het gezin. Hierbij gaat men voor volgende doelstellingen:
Om deze doelstellingen te bereiken, wil het samenwerkingsverband ‘De Plantrekkers’ de krachten van alle partners in de ‘Eerstelijnszones’ ZOLim, Maasland en Kemp en Duin bundelen.
Het samenwerkingsverband ‘De Plan-Trekkers’ staat mee in voor de uitvoering van de Limburgse visie 1 gezin – 1 plan.
Voor een goede werking in onze gemeente is samenwerking heel belangrijk en willen we hier op inzetten met deze overeenkomst.
De Gemeenteraad keurt de samenwerking met De Plantrekkers goed.
Er werden tijdens de vergadering geen opmerkingen gemaakt over de redactie van het zittingsverslag van de vorige gemeenteraadszitting.
Zittingsverslag van de gemeenteraad van 18 november 2021.
De gemeenteraad keurt het zittingsverslag van de openbare zitting van 18 november 2021 goed.
De gemeenteraad keurt de notulen van de openbare zitting van 18 november 2021 goed.